Mitä poskihampaan tilalle

Angelika

Minulla on viime vuonna juurihoidettu hammas, mutta oireilu hampaan kohdalla on jatkunut. Ensiksi siitä hajosi osa paikka-ainetta ja nyt on varmaan taas sama homma. Juurihoito tehtiin yksityisellä, kun juuria oli monta ja erityisen mutkaisia. Muutoin olen ollut julkisella.

Nyt viime käynnillä hammaslääkäri sanoi, että hammas voi lohjeta, joska siinä on niin iso paikka ja usein juurihoidetuille hampaille käy niin. Olen aivan ymmälläni. Olen vuosi sitten pistänyt hampaaseen noin 1500€ ja oletin huolien tämän hampaan kohdalta olevan ohi.

Nyt mietin seuraavaa liikettä. Koska juurihoidetussa hampaassa tuntuu olevan koko ajan jotain, pitääkö se ottaa vaan kokonaan pois ja jättää vaan aukko tilalle? Hammas sijaisee ylärivissä toiseksi viimeisenä. Kaikkia takahampaita on paikattu, mutta näin pahoja ei ole tiemmä muualla. Yksi hammaslääkäri sanoi, ettei suosittele siltaa, kun viereiset on kuitenkin suht ok kunnossa. Onko implantti ainut vaihtoehto? Minua houkuttelisi jättää vain tyhjä kolo, mutta loppuisiko huolet vai tulisiko hampaiden siirtymistä, purentaongelmia tms. Vaikeita juttuja.

Nämä hammasasiat on ihan syvältä. En tiedä yhtään, miltä suussa oikeasti näyttää. Aina eri hammaslääkäri ja kaikki suosittelee eri juttuja. Yksityiset sitten vaan maksavat ihan törkeästi ja kait he menevät oma etu edellä.

Onko jollain vastaava tilanne? Miten houdettu?

16

2262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aukkohampaissa

      Älä ainakaan jätä tyhjää koloa jos hammas poistetaan. Itseltäni poistettu alhaalta 2 ja hammaslääkäri sanoi jo silloin että yläleuassa olevat ns. vastinhampaat tipahtavat alaspäin ja niiden hammaskaula paljastuu. Ei ollut varaa laittaa implantteja ja näin on käynyt. Nyt sitten kuuma, kylmä ja hampaiden harjaus vihloo.

    • juurihoidettu

      Älä poista hammasta jos se muuten on terve. Eli siis ei tulehdusta juuressa ym.

      Muoviset soveltuvat huonosti juurihoidettuun hampaaseen. Muovi ei kestä kovaa purentaa. Laita keraaminen paikka. Maksaa 400-500€, mutta kestää paljon muovia paremmin. Keraaminen e-max täyte kestää varmasti.

      Hampaan poisto ja implantti on sitten 3000€ homma, joten parempi yrittää saada se oma hammas pidettyä suussa.

      • juurihoidettu

        Niin jos jäi epäselväksi, niin tarkoitin että muovinen paikka ei kestä juurihoidetussa hampaassa.

        Ja jos hammas poistetaan niin tyhjä klo pitäisi jollain täyttää. Muuten viereiset hampaat liikkuvat ja kallistuvat. Vastakkaiset hampaat liikkuvat myös, koska niillä ei ole purennassa vastaparia.

        Tällöin implantti on paras ja kallein vaihtoehto.

        Googlaileppa hakusanoilla "cerec" tai "keraamien paikka" niin löydät kokemuksia, hintoja ja tekijöitä. Näitetä tehdään monilla yksityisillä hammaslääkäreillä.


      • 50vnainen

        Minulla on juurihoidettu kaikki yläposkihamoaat 20- 25v sitten. Isot muovipaikat koko hampaan näkyvä osa.Hyvin ovat pysyneet. Aikapommeiksi kyllä sanottu hammaslääkärissä. Mutta kerta vuoteen käyn tarkastuksessa ja toisinaan on nyttemminotettu rtg ylhäältä. Ei mitään varjostumaa. Näillä mennään.


      • juurihoidettu
        50vnainen kirjoitti:

        Minulla on juurihoidettu kaikki yläposkihamoaat 20- 25v sitten. Isot muovipaikat koko hampaan näkyvä osa.Hyvin ovat pysyneet. Aikapommeiksi kyllä sanottu hammaslääkärissä. Mutta kerta vuoteen käyn tarkastuksessa ja toisinaan on nyttemminotettu rtg ylhäältä. Ei mitään varjostumaa. Näillä mennään.

        Se on aina niin yksilöllistä miten juurihoidot onnistuu tai paikat kestävät. Hammasluun laatu, purenta ym... vaikuttaa paljon.

        Kun aloittajalla on jo kahdesti samasta hampaasta muovipaikka lohjennut on selvää, ettei kyseisessä hampaassa muovi kestä. Vaarana on koko hampaan halkeaminen ja menettäminen ellei siihen saada kestävää paikkaa.

        Keraamien paikka tässä tapauksessa on varmasti paras keino millä hammas voidaan pelastaa.


    • Angelika

      Kiitti vastauksista. Googlailemalla luinkin, että keraaminen paikka on muovista parempi. Ärsyttävää, kun hammaslääkäri ei ole viitsinyt sanoa tästä vastaanotolla. Nyt on jo kaksi kertaa korjailtu muovilla ja siihenkin uponnut varmaan 150€. Kaikki pitäisi näköjään ottaa etukäteen itse selville. Onneks on tälläisiä palstoja olemassa ja avuliaita ihmisiaä ;)
      Hullun kallista tämä hampaiden hoito!!!

      • juurihoidettu

        Kiitos kiittämisestä :)

        Valitettavasti hammaslääkärit joilla ei ole valikoimissaan keraamisia täytteitä eivät niistä myöskään kerro.

        Keraamisen täytteen valmistaminen vaatii kalliita laitteita ja siksi niitä ei joka paikasta saa. Nuo kalliit laitteet ja keraamisen täytteen valmistamiseen menevä pidempi aika verrattuna muoviin selittää hyvin myös kalliimman hinnan.


    • minney

      Ei ne hampaat nyt kauheasti liikkeelle lähde.
      Mulla on ollut poskihammasmonttu kaksi vuotta.
      Ei muutoksia vielä.
      Mieti rauhassa mitä teet.
      Ja kyllä juurihoidetun hampaan päällä voi kestää "nastakin".
      Mulla on myös 2 nastaa ollut monta vuotta, toinen yli 3 vuotta nyt, ja toinen yli 20 vuotta.

    • Angelika

      Mikä se nasta on?

      Yks julkisen hammaslääkäri sanoi suoraan ko. poskihampaasta, että hoidata juurihoito yksityisellä mielummin. On niin vaativa kuvien perusteella (4 juurta, mutkaisia). Julkisella ei ole siihen tarvittavia laitteita. Jotkut hammaslääkärit myös kertoo suoraan, jos oma tai kollegoiden osaaminen ei riitä. Kunnioitan sitä, sillä se oli oikea päätös. Oli erikoistuneelle juurihoitajallekin vaativa toimenpide. Näin ollen olen odottanut, että myös muut julkisen lääkärit sanoisi suoraan, mikä on hampaalle hyvä ei vain sitä, mitä heillä on tarjota.

      • juurihoidettu

        Nastalla varmaan tässä yhteydessä tarkoitetaan hampaan juureen istutettavaa "nastaa", jonka päälle tehdään kruunu. Jos hammas lohkeaa poahasti, mutta juuri on ehjä, niin tällainen vaihtoehto on olemassa.

        Mutta kovalla purennalla olevassa poskihampaassa tällainen ei välttämättä kestä.


    • Angelika

      Ahaa. No, aika näyttää miten hammas kestää muovipaikalla. Tykkään tosi paljon kovista karkeista, ruisleivästä, tuoreista porkkanoista yms, mutta tietoisuus hampaan kunnosta hillitsee ainakin.turkinpippurien narskuttelua....Toisaalta on hyvä tietää, mitä vaihtoehtoja on olemassa, jos esim kerran vielä muovipaikka lohkeaa.

      • juurihoidettu

        Sinuna vähän ennnakoisin ja laittaisin hampaan kuntoon ennen kuin se paikka tai koko hammas halkeaa. Siihen asti kannattaa välttää hampaan liiallista rasitusta, eikä purra sillä mitään kovaa. Itsellä on nimittäin kokemusta ja voin sanoa, että vähemmällä harmilla pääsee, kun ennakoi.


    • roletaari

      Paikkakuntamme ainoa hammaskirurgi tekaisi yhden paikan kahden normaalin hampaan välisen raon pienentämiseksi.
      Uusi yhden vanhan paikan poskihampaaseen.
      Julkisen puolen labravirheen johdosta poistettu hammassilta oli jättänyt 3:n hampaan aukon alaleuan poski-ikeneen ja ko. hampuri asensi kaksi implanttia ja niiden varaan tekniikkerin rakentaman sillan.
      Koko lystin hinta oli hiema yli 4000€ josta implanttien osuus 2800€.
      Parhaita suuinvestointeja mitä 70v ukko voi kuvitella.

    • Hei,

      Olen 51 vuotta. Minulta poistettiin viikko sitten alhaalta takimainen tai toiseksi takimmainen käyttö-poskihammas päivystyskäynnillä, koska siitä irtosi suuri moneen kertaan paikattu pala kruunusta / poistetun takana on vielä ienvallin sisällä näkyvissä hieman leukaluuta tai sitten se on vain aikoinaan osittain puhjennut täysin terve ja oireeton viisauden hammas.

      Kipu ja jomotus on jatkunut siitä lähtien. Poistokuopan verenvuoto tyrehtyi operaation jälkeen pääosin kyllä puolessa tunnissa, minkä jälkeen poistin ohjeen mukaisesti purentatupon poistokuopan päältä. Tämänkin jälkeen verta kyllä tihkui sylkeen jonkin verran noin 6 tuntia ja pidin aluksi puolisen tuntia poistokuoppaa alempana poskessa harsotuppoa hillitsemässä verisen syljen eritystä. Mutta illalla ei verta juurikaan enää tihkunut ja seuraavana aamuna ei sylkeen enää tullut lainkaan verta suun huuhtelun jälkeen.

      Luin kuitenkin eräältä keskustelu-palstalta, että poistokuoppa saattaa ns. kuivua, jolloin verihyytymä ei käsitykseni mukaan peitä kunnolla leukaluuta, missä poistettu hammas on ollut juurillaan kiinni. Epäilenkin nyt, että vaativassa poisto-operaatiossa ienvallin kudos on posken puolelta jotenkin vaurioitunut tai ienkudosta on irronnut leukaluun ympäriltä posken puolelta. Vaimoni tähysti tehokkaalla lampulla posistokuoppaa kun epäilin asiaa ja poistokuopan keskellä ja ylempänä näkyy mustaa, joka on ilmeisesti hyytynyttä verta, mutta posken puolella reunassa näkyy hieman valkoista luuta, mikä on ilmeisesti leukaluuta.

      Voiko tämä mahdollisesti näkyviin jäänytvalkoinen reuna tai leukaluu olla pitkittyneiden kipujen syy? Luin myös tapauksesta, että jollakin oli tuo hammaskuoppaan muodostunut verihyytymä koknaan irronnut ja aiheuttanut ns. kuivan hammaskuopan ja aiheutti kipuja. Tällöin hammaskuoppa oli verestetty "rikottu" uudeleen vuotavaksi, jotta uusi hyytymä tyyny oli päässyt muodostumaan poistokuoppaam ja peittämään leukaluun?

      Kannattaako minun mennä näyttämään hammasta nyt yksityiselle hammaslääkärille, koska kunnan päivystävä hammaslääkäri tuskin myöntää tehneensä mitään hoitovirhettä vaikka en nyt sitä heti epäilekään; joudutaanko minulta nyt mahdollisesti leikkaamaan pois myös puhkeamaton viisaudenhammas vai olisiko järkevintä asentaa heti yksittäinen implantti hammas poistetun tilalle? Seuraava poskihammaskin edessä on kyllä myös monen monta kertaa paikattu mutta vielä täysin toimiva ja oireeton ja haluaisin myös siihen jossain vaiheessa sitten vanhempana implantti-hampaan, mikäli saan muut hampaat pysymään terveenä.

      Olen kyllä ahkera hampaiden pesijä, mutta minulla on pehmeä hammasluu kuten äidillänikin ja reikiä on tullut helposti tästä huolimatta etenkin nuorempana.

    • veeddoo

      Eikö antibioottikuuria annettu lainkaan? -jos ei niin outoa. Neuvoisin takaisin kunnan hammaslääkärille päivystykseen mikäli epäilet jotakin outoa suussa, tulehdus, mahdollisesti luu /hammas näkyvissä, särkee. Pyydä tarkastus ja uudelleen kuvata operoitu kohta jos tulehdus tai juuria vielä suuhun jäi ? Sinällään särkyä kyllä voi vielä normaalisti ollakkin, tai sitten ei.

      Ihmisen pitää oppia myös vaatimaan asioita. Presidentti ja lääkäri on vain ihminen ja duunari ja tekevät myös virheitä siinä kuin sinäkin vaikkeivat ehkä myönnä eli ammatti mennyt päähän. Ei myöskään tarvitse olla virhe sillä toiset tapaukset vain ovat hankalia ja edetään sen mukaan mitä eteen tulee.
      Jos vain ronkitaan eikä mitään tapahdu, pyydä tai vaadi ko lääkäriltä lähete jollekkin spesialistille. Suomessa ei voi heitteille jättää.

    • Vanhatajat

      Pientä kipuilua pitää sietää aikuisen eikä vollottaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      405
      4119
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      229
      2047
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1520
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      1003
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      127
      965
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      222
      906
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe