Apua en kestä....

Onnetonodottaja

Mieheni on eronnut ex vaimostaan jo yli 10 vuotta sitten ja heillä on kolme aikuista/ lähes aikuista lasta, nuorin on 17 vuotias lukiolainen. Hän näkee lapsiaan todella harvoin, tyyliin kerran vuodessa. Minä olen tavannut nuorimman vain kerran ja vanhinta en ollenkaan. Mies haluisi nähdä lapsiaan useammin, mutta lapsia ei kiinnosta ja aina mahdolliset sunnitelmat peruuntuvat heidän toimestaan viime hetkellä. Me olemme olleet miehen kanssa yhdessä kaksi vuotta ja olemme saamassa ensimmäisen yhteisen kovasti toivotun lapsemme muutaman viikon sisällä, laskettuun aikaan on nyt alle kolme viikkoa aikaa. Edellispäivänä miehen ex vaimo laittoi viestin miehelle että nuorimmainen, tytär 17 v., tulee nyt meidän luoksemme kahdeksi viikoksi alkaen eilen. Olin aivan ihmeissäni, koska tosiaan vauva voi syntyä minä hetkenä hyvänsä, ja asiasta ei olla mitenkään keskusteltu etukäteen, esimerkiksi siitä että sopiiko noin pitkä visiitti meille. Myöskään en todellakaan tunne kyseistä tyttöä juuri ollenkaan, koska olemme tavanneet vain kerran ennen. Sen verran tiedän että mikään helppo tapaus tyttö ei ole. En kuitenkaan sanonut että tytär ei voisi tulla, koska tiedän miten mieheni on toivonut että tytär tulisi käymään. Alun perin ex oli sanonut että tulisi tuomaan tytön eilen alkuillasta, mutta sitten eilen iltapäivällä ilmoittikin että miehen pitää mennä hakemaan tyttö monen tunnin ajomatkan päästä. Mieheni oli todella vihainen exälleen ensin, kun kertoi asiasta puhelimessa minulle. Kun mies tuli töistä kotiin eilen olin aika huonovointinen ja minulla oli säännöllisiä supistuksia, kaikesta huolimatta mies lähti hakemaan 17 vuotista tytärtään ex:nsä käskystä ja oli minulle vihainen kun sanoin että tuokoon ex:ä tytön meille ja että minä tarvin miestä kun en voi hyvin. minun pitäisi aikuisena se ymmärtää, ja kun hänellä on kerrankin mahdollisuus tyttöä tavata hän hakee tytön vaikka mistä. Miehen lähdön jälkeen eilen vointini huononi sitten ja soitin hyvälle ystävälleni joka vei minut sitten sairalaan tarkastettavaksi. Kaikki näytti olevan suhteellisen hyvin, mutta koska minulla oli säännöllisiä supistuksia 3 minuutinvälein ja vauvan sydänkäyrä heittelehti halusivat pitää minua sitten muutaman tunnin tarkkailussa. Koska alkoi tulla myöhä ystäväni, sekä ala-aste ikäinen lapseni lähtivät sitten ystäväni luo nukkumaan. Sairaalasta päästivät minut sitten puolen yön aikaan lähtemään ja menin sitten myös ystäväni luo yöksi. Yöllä kun mies palasi sitten tytär mukanaan hän teotysto soitti ja kysyi miksemme ole kotona- en ollut häntä jaksanut valistaa illan kulusta koska olin niin pettynyt ja vihainen hänen toiminnastaan. Sovimme sitten että jään ystäväni luo ja palisin kotiin tänään. Tänään kuitenkin jo aamulla saimme mojovan riidan puhelimessa aikaan, mies syyttää nyt minua että yritän estää häntä näkemästä hänen lapsiaan ja että hänellä oli lapsia jo minut tavatessaan ja että minun pitää se tajuta. Kun yritin selittää että ei tässä nyt lapsien tapaamisesta ole kyse vaan aivan muusta, mies löi luurin korvaani. Kun soitin takaisin hän sanoi että meidän pitää erota! Tiedän kyllä että mieheni on kiivas luonteinen ja on taatusti pyörtämässä päätöksensä viimeostään huomenna. Minua sapettaa tilanne kuitenkin todella paljon, ja tuntuu että tuo miheni ex jotenkin tahallaan on tekemässä kiusaa, ja mieheni joka antaa itseään tässä tilanteessa pompotella. Minua todellakin nyt huolestuttaa että voinko koskaan luottaa mieheni tukeen kun sitä tarvin, vain tulenko aina elämään miehen ex:än oikkujen varassa. Ystäväni jonka luona olen nyt on sitä mieltä että minun pitäisi nyt vaan rauhoittua koko tilanteesta eikä tehdä mitään hätiköityjä päätöksiä.
Mitä mieltä ootte tilanteesta?

24

1949

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jdgjdjjjkkkllk

      Ehdottomasti kannattaa rauhoittua ja miettiä asiaa vasta sitten. Miehesi tosiaan on eksänsä pompoteltavissa, tuohan tulee kertomuksesta esille. Alunperinkään ei pitäisi suostua tottelemaan toisen aikuisen käskyttämistä; siitä tulee helposti tapa molemmille. Noinkin pitkästä visiitistä tulisi ilman muuta keskustella ja kysyä sopiiko se teille. Ilmeisesti eksä ei arvosta teitä tai parisuhdettanne lainkaan.

      Miehesi kuullostaa aika yksioikoiselta ihmiseltä, joten kanssakäyminen hänen kanssaan tulee olla yksinkertaista eli ei mitään hienoja tulkintoja sun muuta vastaavaa. Vaan selkeitä määritelmiä tyyliin "minulle ei nyt sovi, että tyttäresi tulee meille koska siitä ei ole lainkaan keskusteltu kanssamme.Näyttää siltä, ettei eksäsi arvosta meidän mielipidettämme lainkaan ja sellaista en voi hyväksyä" Piste!

    • Sksjdjdlaöfj

      No sulla oli huono olo. Olet aikuinen, kykenevä ihminen. Jos olotilat pelottaa, voit käydä lääkärissä, kuten teitkin. Et voi roikkua miehessäsi kuin vauva, osaat kyllä hoitaa itsesikin. Vaikka olet raskaana, olet silti aikuinen ihminen ja kun et ole sairas, et ole kuolemassa outoihin oloihin, voit myös olla hetken yksinkin. Kai miehesi saa töissä käydä?

      Ja itsestäsi aikuisena kun pystyt huolehtimaan, pystyt myös ottamaan toiset huomioon. Mies on varmasti kipuillut lapsiensa huonoja väleja, halunnut ne korjata. Hän on menettänyt niin paljon aikaa lastensa kanssa. Jos hänelle tulee tilaisuus korjata edes vähän rikottua, kyllä varmasti hän kaikkensa tekee. En ymmärrä sitä, että hän ei mielestäsi saisi tehdä omien lastensa eteen kaikkeaan. Kuitenkin vaadit että hän tekee kaikkensa teidän yhteisen eteen. Syytät exää pompottelusta ja syyllistät kun noin vanha lapsi pitää hakea, kuinka mies on nyt sinut hylännyt vaikka olisit ehkä melkein jo voinut synnyttää. Ihan tiedoksi, vauva ei vartissa synny, kyllä se mies olisi paikalle kerennyt kauempaakin. Sinä itse olet pompottelija kun koitat estää miestä tutustumassmta lapseensa uudestaan, syytät vaan mielessäsi exää.

      Itse en oikein tule mieheni lasten kanssa toimeen, koska heidän äitinsä on kertonut valheita minusta heille. En silti ikinä estäisi miestä heitä tapaamasta, en silti kieroilisi yhteisillä lapsillamme heitä pysymään poissa. Ei se ole minun asiani sotkeutua isän ja lasten suhteisiin. Sinä olet iso tyttö, selvisit tästä koettelemuksesta hienosti. Ajattele nyt toisia, ole iloinen kun miehesi sai mahdollisuuden, anna heille aikaa ja rauhaa tutustua, kahdestaan. Unohda se exä ja keskity omiin asioihisi. Exän oikut ei paljon vaikuta aikuisten lasten kohdalla ja varsinkin jos lapset saavat rakentaa isäänsä hyvät välit, niin ei tarvitse exää siihen väliin sotkemaan.

      Ajattele tilanne omalle kohdallesi, ihan varmasti tekisit itsekin mitä tahansa jos ala-asteikäinen lapsesi nyt muuttaisi pois ja vasta vanhempana koittaisi parannella välejä. Mieti jos sen hetkinen miehesi alkaisi ulisemaan kun on maha kipeä, pitää ehkä mennä lääkäriin.. tilaisitko miehellesi taksin ja lähtisit tapaamaan lastasi vai lähtisit isännän mukaan tuntikausiksi istumaannpäivystykseen, kun mitään akuuttia ei vielä edes ole, samalla pilaten mahdollisesti välienlämpenemisen lapseesi? Nyt valoja päälle, aikuinen ihminen!

    • onnetonodottaja

      Kiitos molemmille kommentoijille. On mielenkiintoista kuulla mitä muut ajattelevat tilanteestaamme. En todellakaan ole yrittänyt pitää miestä erossa lapsistaan, päinvastoin. Mutta olisi kaikkien kannalta parasta jos tapaamisista/vierailuista voitaisiin sopia etukäteen niin että voisimme valmistautua tilanteeseen ja varata/järjestää aikaa viettää tyton kanssa. Vaikka nyt tällä viikolla, miehelläni on todella kiirettä toissä, eikä hän voi mitenkään ottaa vapaata, jotta voisi viettää enemmän aikaa tyttärensä kanssa. Ja minä olen viimeisilläni raskaana, ja todella tarvin aikaa rauhoittua ja valmistautua synnytykseen. Sen ainoan kerran kun tytto oli käymässä minun paikalla olessani oli yhtä draamaa! Olin kokoajan sovittelijana ja täyttämässä tyttären toiveita/vaatimuksia (kampaajalle piti päästä saamaan hiuspidennykset, ja rakenne kynnet, ja ostoksille jne.), jotta hän ei kesken visiitin lähtisi kotiinsa. Viime joulun alla mies oli yrittänyt selvittää tulisiko tytär käymään, mutta vastausta ei tullut. Minun lapseni oli isänsä luona joulun, joten päätimme miehen kanssa sitten lähteä yhdessä kahdenkeskiselle lomalle. Matka oli järjestetty jne. ja mies kertoi siitä sitten tyttärelle puhelimessa. Muutamaa päivää ennen matkaa tytar/ ex vaimo sitten ilmoittivat etta tytär tuleekin jouluksi isänsä luo. Mies perui matkan osaltaan, saamatta tietysti mitään rahallista hyvitystä. Ja minä lähdin matkalle yksin, ja olin tuossa vaihessa jo raskaana, ja tuntui aika pahalta. Mutta halusin antaa miehelle sen mahdollisuuden viettää joulu tyttärensa kanssa. Tytär ei tullutkaan jouluksi, vaan pari päivää joulun jälkeen vasta, ja viipyi puolitoista päivää ja yhden yon, sen sijaan etta olisi viettanyt koko lomansa isänsä kanssa kuten oli sovittu. Oli suuttunut siitä kun mies oli kertonut tulevast vauvasta ja lahjarahat saatuaan lähti pois. Tytär soittaa isälleen lähinnä kun tarvii rahaa, ja silloin saatta lupailla tulla käymään, ja siten peruukin viimehetkellä. Miehen ex-vaimo on käsitykseni mukaan aika manipuloiva, ja on ilmeisesti näiden juttujen takapiruna. Kokonaisuutena siis minusta vaikuttaa siltä että miestäni ei todellakaan kunnioiteta tippaakaan hänen ex:nsä ja lastensa taholta, ja vaikuttaan lähinnä taloudelliselta hyväksikäyttoltä, sekä sitten myos osaltaa kiusanteolta - esimerkiksi meidän joulumatkamme pilaaminen, ja nyt sitten tämä vauvamme syntymän alla pompottelu.

      No, en ole miehen kanssa puhunut sitten edellispäiväisen puhelinriitamme, mutta muutamia tekstiviestejä olemme lähettäneet. Miehen mukaan tytto lähti jo pois, mutta mitään tarkemmin en tiedä, miksi ja milloin. Minä en kuitenkaan tälläista enää jaksa, meidän pitää olla koko ajan valmiudessa muuttaa kaikki suunitelmamme hetkessä jos ex/tytto niin vaativat. Kirjoitin miehelle että en nyt jaksa selvitellä välejämme, vaan aion keskittyä tulevaan synnytykseen ja vauvan synnyttyä mietimme sitten suhteemme jatkoa. Miehenkin on varmaan ihan hyvä itsekseen miettiä tilannetta.

    • Tyhmäätoki

      Soppaan olet itsesi pistänyt. Kyllä sinä olet jo aiemmin nähnyt ,minkäläinen miehesi on,vai onko vielä se kahden ensimäisen vuoden rakkaushuuma menossa ja oikein raskaaksi hankkiuduit ,vaikka olit nähnyt miehen ja hänen ex perheen kiukuttelut.
      Sama tulee jatkumaan edelleenkin sinun ,tulevanlapsesi,miehen ja hänen ex -perheensä välillä.Ainaista käninää jne.
      Voi ihme ,miks aikuiset ihmiset ei opi vaantunkevat itsensä mitä inhottavimpiin kuvioihin.
      -miehesi ei tule muuttumaan
      -sinä et muutu
      -miehen lapset ei muutu
      Onnellista loppuelämää.

    • Revisiitä

      Ikäsi? Jos yhtyy ja suostuu lisääntymään kaverin kanssa, jolla on jo ollut perhe eikä tiedä eikä ymmärrä että hän on vastuussa myös aikaisemmin siittämistään jälkeläisistä, niin eikö se ole ihan vain oma moka, että on tilanteessa jossa nyt olet?

      • jlkbklvkn

        Samaa mieltä. Itsekeskeinen narsistinainen joka puhumalla pystyy pönkittämään itsekeskeisyyttään. Vaatii itselleen huomiota ja kostaa jäämällä ystävänsä luo. Vääntää kaiken exän viaksi vaikka todennäköisesti puhunut asiat siihen valoon. Mies alkaa ymmärtämään mihin paskaan näppinsä tunkenut. Sääli syntyvää lasta, sääli lapsia jotka menettivät isänsä. Ihan normaalia teinitouhua, perheenä ja pariskuntana se luovii, mutta nyt on päällepäsmäri joka sotkee loputkin. Miehelle parasta ero ellei halua tuota paskaa, vaikka saattaisi vähän kirpaista. Mutta onham tuo jättänyt perheensäkin, joten ei hänelle liian vaikea tehtävä.


      • Säälittäväsepustus

        Älä narise narsismista ellet tiedä siitä mitään. Muutenkin juttusi kertoo että et oikein ole selvillä parisuhteitten etkä ehkä mistään muistakaan elämän kiemuroista.


    • Ompa miehesi itselleen sopan keittänyt epäonnistunnut avioliitto takana, ja melkein aikuiset lapset ja nyt tulossa taas pieni sinappikone ja kaikki alkaa alusta. Vanha vaimo, joka pompottaa ja uusi , joka vaatii huomiota.

      Ei ihme, että miehellä menee hermo. Ennustan, joko riitaisaa loppuelämää tai yksinhuoltajuutta.

    • äitinätulimieleen

      Miestäsi pelottaa ja hän on ymmällään. Hän on kuin pieni lapsi, joka ei tiedä mitä tehdä. Liikaa naisia ja lapsia ympärillä. Oikeasti hän pelkää menettävänsä sinut ja yhteisen lapsenne, kuten on aiemmin menettänyt ex:n. Tarvitaan rauhallisuutta ja päättäväisyyttä sinulta. 17-vuotiasta ei todellakaan ole pakko, eikä kannatakaan ottaa mukaan tuollaiseen tilanteeseen. Anna kuitenkin miehesikin ottaa vastuuta toiminnastaan ja selvittää asia ex:lleen ja lapselleen. Ex haluaa selkeästi tehdä kiusaa teille, vauva-arki jo itsessään on raskasta ei siihen ylimääräisiä teinejä tarvita. Kun arki tasoittuu niin sitten 17 -vuotias pikkuhiljaa mukaan tohinoihin, ex ei välttämättä enää halua tätä. Toisaalta 17-vuotias päättää jo itsekin asioitaan ja pystyy tarvittaessa asumaan itsekseenkin.

    • kyllästyttäätämäshaisse

      Jos olisin sinun mies, olisin aika päivää sitten aloittanut suoran yhteydenpidon lapsiini. Jos lapsia ei kiinnosta vaan peruvat sovitut tapaamiset, niin silloin minäkin sanoisin heidän ollessaan tulossa, että sori nyt ei käy, minulla on muuta, siis jos oikeasti olisi muuta jo sovittuna.

      On se kumma miten aikuinen mies ei kykene soittamaan suoraan 17 vuotiaalle tyttärelleen ja kysymään koska tulet käymään, sopimaan milloin he kaksi viettävät yhteistä aikaa keskenään!
      Pitää ex-eukkoa ja sinua siinä välissä roikottaa.

      Sitten nämä sinun ja miehesi välit.
      Hei kuule, sinä vastaat omasta hyvinvoinnistasi. Tuollainen lapsellinen kiukuttelu, jäät ystävän luokse yöksi jne... Meinaan ihan yhtä hyvinhän sinä olisit voinut ajaa Kela-taksilla kotiisi yöksi.
      Jos kerran olet äidiksi tulossa, niin käyttäydy aikuisen tavoin.

      En yhtään ihmettele, että tyttö lähti lätkimään isänsä luota samantien. Ei kukaan halua olla riidan kohde ja aihe, vähinten nuori ihminen, joka ilmiselvästi on ollut riidoissa jo ensin äitinsä kanssa ja on siitä sitten pakotettu lähtemään pois kotoaan isälleen useammaksi viikoksi. Kannattaa miettiä sitä, että minkä takia se tyttö ei ole maailman helpoin tapaus. Jos isä ei kykene olemaan isä lapsilleen, niin ei kai se lapsen vika tai syy automaattisesti aina ole!

      • äitinätulimieleen

        Vastaan tähän ja tuolla jonkun ylempäänkin viestiin miehiltä, jotka naista syyttelevät lapselliseksi, kiukuttelevaksi ja huomionhakuiseksi. Vastatkaa ensin minulle a) oletteko parisuhteessa/naimisissa tai b) onko teillä lapsia? Veikkaan, että ei ole. No, vähän faktaa teille, että voitte joskus ehkä saada suhteen ja sen toimimaan. Jos raskaana oleva äiti on viimeisillään tai vaihtoehtoisesti saa ennenaikaisia supistuksia (joka voi olla vaarallistakin) niin minun mielestäni on ennenkuulumatonta nykypäivänä, jos kimpassa oleva mies ei mene mukaan sairaalaan tueksi ellei nyt ole ihan pakottavaa estettä. Raskausaika muutoinkin myllertää naisen hormonit, jolloin naisesta herkästi tulee itkuisempi, kiukkuisempi, herkempi ja tukea tarvitsevampi. Missä julmassa maailmassa te elätte, että ihmisten pitäisi olla täysin itsenäisiä eivätkä saa koskaan tukea tarvita. Lisäksi pikku vinkkinä sanoisin, että tuleva äiti varmasti muistaa lämmällä kumppaniltaan saamansa guomion vielä pitkään tapahtuman jälkeenkin ja se edesauttaa koko perheen yhteenhitsautumista.


      • Sksjdjdlaöfj

        Minusta aloittaja on lapsellinen ja mulla on 2 lasta. Ei sitä miestä joka paikkaan tule raahattua edelleenkään. Nykyään naiset on todella avuttomia, varsinkin raskaana olevat. Ekassa raskaudessa roikotin miestä mukana kun niin kuului tehdä, tokassa todettiin että eiköhän se työnteko ole tärkeämpää kun ravata turhaan neuvoloissa jne. Tokaa kun menin synnyttämään, jouduin menemään yksin kun esikoiselle ei ollut hoitopaikkaa mutta siitäkin selvittiin ja hoitohenkilökunta auttoi ja oli tukena.

        Ne supistukset hyvin harvoin kypsyttää mitään mutta kun pitää olla hysteerinen jokaisesta olotilasta niin minkäs teet. Esikoisen synnytyksessä mies oli mukana ja auttoi ja tuki mutta silti ei mitään isoja lämpimiä ajatuksia ajasta jäänyt. Ja mä en vaan ymmärrä mitä apua siitä möllöttävästä miehestä on siellä päivystyksessä. Tuli itsekin pari kertaa käytyä raskausaikana päivystyksessä tarkistuksessa mutta en tarvinnut miestä siihen seinää tuijottamaan.

        Itse pidä nykyisestä tasa-arvosta perhe-elämässä mutta onhan tää jatkuva tuen tarve ja kyvyttömyys tehdä mitään ilman kumppania ihan naurettavaa nykyään. Hyvä kun paskalla voi käydä ilman miehen osallistumista, sehän se pentu voi luiskahtaa sinne pönttöön.

        Tukea ja toisia ihmisiä saa ja pitää tarvita mutta jokaiseen hysteeriseen oikkuun ei tarvitse sen miehenkään suostua, varsinkin jos tilanteessa on muita joita pitää ottaa huomioon. Kuten sanoit niin naiset tuppaa olemaan itkuisia hormonihuuruissaan eli ne itkee joka tapauksessa. Mies voi vähän priorisoida kun ilman sitä hormonilatausta pystyy rationaaliseen ajatteluun.


      • äitinätulimieleen

        Voihan sinne synnytyspolille toki mukaan ottaa, vaikka naapurin mukavan Pertin, hitsautuu sekin paremmin mukaan uusperheeseen, ties vaikka olis isä? Ja kaikki voittais ex voisi saada entisen miehensä ja uusi äiti uuden isukin, naapurin Pertin.
        Noi vanhan kansan ihmiset on kyllä ihailtavan sinnikkäitä ja pitkäjänteisiä suhteissaan. Itekin, kun yhelle semmoselle puhuin suhteen ongelmista niin ainoa asia mikä hänen mielestään on kunnon syy eroon on pettäminen. Turpiin saamiset, henkinen väkivalta, kommunikaatio-ongelmat ym.on humpuukia. Valitettavasti vaan nykypäivän perkeleelliset terapeutit, psykologit ja psykiatrit on sitä mieltä, että se ei tee hyvää ihmiselle ja vaikka se 1950-luvulla on toiminut niinnykyivänä se ei toimi. On siinä nykypäivän isukit ihmeissään kun vaimo lähtee.


      • Twelvepoints

        Täyskymppikommentti "kyllästyttää tämä shaisse".


      • Sksjdjdlaöfj
        äitinätulimieleen kirjoitti:

        Voihan sinne synnytyspolille toki mukaan ottaa, vaikka naapurin mukavan Pertin, hitsautuu sekin paremmin mukaan uusperheeseen, ties vaikka olis isä? Ja kaikki voittais ex voisi saada entisen miehensä ja uusi äiti uuden isukin, naapurin Pertin.
        Noi vanhan kansan ihmiset on kyllä ihailtavan sinnikkäitä ja pitkäjänteisiä suhteissaan. Itekin, kun yhelle semmoselle puhuin suhteen ongelmista niin ainoa asia mikä hänen mielestään on kunnon syy eroon on pettäminen. Turpiin saamiset, henkinen väkivalta, kommunikaatio-ongelmat ym.on humpuukia. Valitettavasti vaan nykypäivän perkeleelliset terapeutit, psykologit ja psykiatrit on sitä mieltä, että se ei tee hyvää ihmiselle ja vaikka se 1950-luvulla on toiminut niinnykyivänä se ei toimi. On siinä nykypäivän isukit ihmeissään kun vaimo lähtee.

        Olen 30, en vanhan kansan edustaja mielestäni vielä.


      • kaksikertaaäidiksitullut
        äitinätulimieleen kirjoitti:

        Vastaan tähän ja tuolla jonkun ylempäänkin viestiin miehiltä, jotka naista syyttelevät lapselliseksi, kiukuttelevaksi ja huomionhakuiseksi. Vastatkaa ensin minulle a) oletteko parisuhteessa/naimisissa tai b) onko teillä lapsia? Veikkaan, että ei ole. No, vähän faktaa teille, että voitte joskus ehkä saada suhteen ja sen toimimaan. Jos raskaana oleva äiti on viimeisillään tai vaihtoehtoisesti saa ennenaikaisia supistuksia (joka voi olla vaarallistakin) niin minun mielestäni on ennenkuulumatonta nykypäivänä, jos kimpassa oleva mies ei mene mukaan sairaalaan tueksi ellei nyt ole ihan pakottavaa estettä. Raskausaika muutoinkin myllertää naisen hormonit, jolloin naisesta herkästi tulee itkuisempi, kiukkuisempi, herkempi ja tukea tarvitsevampi. Missä julmassa maailmassa te elätte, että ihmisten pitäisi olla täysin itsenäisiä eivätkä saa koskaan tukea tarvita. Lisäksi pikku vinkkinä sanoisin, että tuleva äiti varmasti muistaa lämmällä kumppaniltaan saamansa guomion vielä pitkään tapahtuman jälkeenkin ja se edesauttaa koko perheen yhteenhitsautumista.

        Alla olevalla kertomuksellani ei ole tarkoitus väheksyä eikä mitätöidä aloittajan kokemuksia. Yritän tuoda esiin sen, että vaikka kuinka itse toivoisi asioiden menevän haluamallasi tavalla, ja kun niin ei tapahdu, elämästä selviää ja synnyttääkin voi ilman miehen rinnallaoloa.

        Kun ensimmäinen lapsemme syntyi, minä olin 17, mieheni 21vuotias. Kyseessä oli vahinkoraskaus, mutta rakkaus välillämme oli niin valtava, että lapsi oli meille ilman muuta tervetullut vaikka asuimme hyvin alkeellisissa oloissa kylmässä, purkukuntoiseksi määritetyssä vuokramökissä. Vesikin kannettiin kaivosta ämpärillä ja lämmitettiin öljykaminan päällä. Mutta rakkautta meillä riitti, se oli tärkeintä.
        Oli marraskuun loppu, lähes puoliyö, lunta tuli taivaan täydeltä, lapsivesi meni, poltot olivat hirveät. Ei ollut omaa autoa, mies juoksi puhelinkoppiin soittamaan ( ei ollut omaa lankapuhelintakaan) ambulanssia ei saanut, ne olivat kaikki ajossa eikä edes luvanneet että sellainen tulisi. Takseilla oli pahimmat pikkujouluruuhkat kukaan ei vastannut taksitolpalta mihin siihen aikaan soitettiin. Mies sai herätettyä vuokraisännän, tuurijuopon kuskiksi. Ei tullut pieneen mieleenkään kysyä kuinka humalassa kaveri oli. Oli aivan hirvittävä keli, autossa kesärenkaat alla, auto liukasteli kaksi kertaa ojaan, mieheni työnsi auton pois ojasta, päästiin Kätilöopiston rampin alapäähän, auto ei päässyt ylös oville joten jäätiin siihen, vuokraisäntä lähti pois. Liukasteltiin jalan Kätilöopiston pääoville, ovet olivat lukossa. Soitettiin hädissämme ovikelloa, oven tuli avaamaan iäkkäämpi naishoitaja, katsoi minua päästä varpaisiin, tarrasi käsipuolestani ja totesi miehelleni hyvin rauhalliseen äänensävyyn, rouva jatkaa tästä nyt suoraan synnytyssaliin, te voitte mennä kotiin. Sitten hoitaja veti oven mieheni nenän edestä kiinni. Mieheni hädissään huutaa ettei meillä ole puhelinta, millä minä pääsen kotiin. Mieheni jää ulos, minä taaperran hoitajan käsipuolessa käytävää pitkin, katson taakseni, mieheni seisoo siellä ja katsoo meidän perään.
        Se oli niin kamala, samalla koominen, mutta aivan hirvittävä, sydäntäsärkevä tilanne.
        Mies näkee miten minä taivun kaksinkerroin poltoista, ja sitten taas jatketaan, hän sanoi, että sydän meinasi särkyä.

        Synnytys kesti lopulta 18h, vauva oli väärässä asennossa, ei voinut tehdä hätäsektiota kun ei ollut leikkaavaa lääkäriä (ne pikkujoulut), lopulta vauva otettiin pois väkisin imukupilla ja repesin pahasti. Mieheni oli liftannut ja kävellyt kotiin, hän juoksi vähän väliä puhelinkoppiin soittamaan sairaalaan. Lopulta olivat huutaneet hänelle kiukkuisesti, että kyllä he sitten ilmoittavat kun lapsi on tullut ja luuria korvaan. Eivät uskoneet missään vaiheessa ettei meillä ole omaa puhelinta. 15 turhaa soittoreissua mieheni oli tehnyt, ennen kuin sai tietää että hänestä oli tullut isä.

        Se oli kaiken kaikkiaan todella rankka reissu, onneksi tuli terve lapsi. Pitkään olimme sitä mieltä, että kyllä yksi lapsi riittää, turha uhmata kohtaloa toista kertaa, voi käydä huonosti, mutta sitten tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi, esikoinen oli jo yli 10 vuotias.

        Ilman muuta halusimme saada tämänkin lapsen. Kävi ilmi, että odotimmekin kaksosia. Aika oli sen verran muuttunut, että miehetkin pääsivät jo mukaan synnytyksiin. Kun aika tuli, ei muuta kuin pikana sairaalaan, nyt tällä kertaa keskellä kesäyötä ja omalla autolla. Päästiin taas Kätilöopiston ovelle, ovet olivat jälleen kerran lukossa. Sairaalassa oli joku tartuntatautiepidemia eikä isiä päästetty mukaan. Taas mies jäi kuin nalli kalliolle, yksin lukitun ulko-oven taakse. Nyt onneksi homma oli nopeasti ohi, mutta mies näki lapsensa vasta kolmen päivän kuluttua siinä vaiheessa kun tuli hakemaan meitä kotiin.

        Kertomuksellani yritän sanoa, sitä, että on hirveää jos joutuu menemään ilman miehen tukea sairaalaan tai synnyttää ilman hänen läsnäoloaan, mutta kaikesta selviytyy. Minulle ja miehelleni lapset ovat elämämme tärkeimmät asiat. Ovat jo omillaan ja odotamme parhaillaan ensimmäistä lastenlastamme tulevaksi.

        Toivon, että sinunkin miehesi ajattelee jo olemassa olevien lastensa ja tulevan lapsenne olevan hänelle ne maailman tärkeimmät asiat sinun lisäksi.

        Yritä ymmärtää ja kestää, antaa tilaa miehen nuorimmaiselle vaikka hän on jo 17 vuotias. Saman ikäinen kuin minä saadessani ensimmäisen lapseni. Nyt näin kohta jo eläkeläisenä, suoraan sanon että minä en ollut siinä iässä aikuinen enkä valmis äidiksi, mutta hyvin minä ja me selvisimme.
        Uskon että miehesi tytärkin selviää elämässään hyvin, kun te olette hänen tukenaan.
        Ja sinä selviät aivan varmasti, olethan aikuinen, jo yhden lapsen äiti itsekin. Tiedät ettei maailma kaadu siihen, vaikkei mies ole koko aikaa sinun vierelläsi.
        Voimia ja jaksamista sinulle. Onneksi maailma on sen verran kehittynyt, että tänä päivänä on paremmat kommunikaatiovälineet, ambulanssin ja taksinkin saa paljon helpommin ainakin pääkaupunkiseudulla kuin aikoinaan 1970-luvun alussa :).


    • offiti

      No selvästihän tuossa ex-vaimo pompottaa miestäsi ja käyttää välineenä 17-vuotiasta tytärtä. Jos mies lähtee pomppimaan, sillepä ei paljon mitään voi. Voimia synnytykseen ja vauvan kanssa. Uusi elämä syntymässä. Tämä miehesi eksä vaikuttaa ilmeisen katkeralta ja pelaa minkä kerkeää. Toivon sulle mielenrauhaa ja viisautta antaa hänen pelata. Ja pysyä irti tunnekuohuista jitka kuuluu tälle eksälle ja hieman sympaattisestikin sähläävälle miehelle. Kyllä kai se miehesikin tilanteen jossain vaiheessa tajuaa ja rauhoittuu.

    • 42-Sinkkumies

      Tohon voisin sanoa että miehes on turha vässykkä jota ex pomottaa mielin määrin. Olet paksuna joten miehen kuulu olla luonasi koko ajan kunnes lapsi syntynyt eikä lähteä hakemaan kakaraa jostain kaukaa ja vässykkä miehes olisi sen pitänyt sanoa sille exälleen.

      • 8956412

        Ei raskaana oleva ole sairas. Kännyköiden ihmemaassa kyllä saa soitettua kyydin jos tarvii lähteä laitokselle. Eikä syntymä aina vaadi miestä paikalle. Eikä miehen tarvii koko ajan pitää odottavaa äitiä kädestä. Herätkää jo. Tuossa kirjoituksessa ei ole kaikki ihan sitä mitä kirjoitetaan. Mitähän jäi kertomatta.


    • exnyxvaivex

      Ei ole eka exä joka tanssittaa exmiestään oman pillinsä mukaan. Vidduilessaan pompottaa just synnytyksen aikaan. Munatonta touhua mieheltä. Normaaliälyinen 17 vee ois ymmärtänyt syyn. Sen ikäinenhän osaa matkustaa bussissakin.

    • dppd

      Jos miestä olisi lapset kiinnostanu vähänkään vertaa avioliitossa ollessaan, tulisivat lapset myös käymään omasta halustaan, ilmiselvästi eivät halua tavata isäänsä joka tietenkin ollut heille vieras ihminen saman katon alla.
      Ootpas miehen itsellesi onnistunut valitsemaan, mitkähän valintakriteerit ap,llä mahtoi olla kun seurustelemaan alkoi, ulkoiset asiat tietenkin painoi eniten vaakakupissa, no on ilmiselvää että tulette jossain vaiheessa eroamaan, ennemmin tai myöhemmin.

    • uusioperheenvika

      Uusio perheen ihanuutta? No ei käy jatkeeksi kyllä. Siinhän kun vetelette miestä suuntaan jos toiseen. Tulet varmasti saamaan samaa käytöstä mieheltä kuten tähänkin saakka. Ensimmäinen kysymys kun lähti hakemaan tytärtään monen tunnin matkan päästä miksei sinua ottanut mukaan hupi ajelulle? Olisitte samalla puhuneet sen tytön tekemisistä ja ex manipuloinnista. Tai yhdessä hoitaisitte miehen entiset lapset? Miksi mies jättää sinut yksin? En voi käsittää? Yhdessä hoidelkaa. Tunnette yhteenkuuluvuutta kun näin toimitte. Jos laitat te miehen valitsemaan kuka on tärkein ja mitä tekee on teidän suhteen loppu kyseessä. Typerää kilpailua. Osallistu siis sinäkin miehen mukana ja näytätte näin yhdessä tytölle että olette uusi perhe. Söin sille ex annat kuvan ettet kaikkea manipulointia hyväksy siltä.

    • Exvaimotkunniaan

      Kyllä taas meni kaikki ex-vaimon syyksi! Se kateus ja mustasukkaisuus miehen entisestä elämästä on useammalle uusiovaimolle pahin vihollinen.

      Tässäkin jutussa kolmekymppinen yh iski kyntensä viisikymppiseen eronneeseen kolmen lapsen isään. Olkoonkin lapset jo aikuisia niin he ovat ikuisesti kuitenkin miehen elämässä mukana. Moni aikuinen lapsi ei kestä sitä, että isä sortuu hänen ikäiseensä naikkoseen, onnenonkijaan lastensa elättäjäksi.
      Uusiovaimo laittaa AINA elämänsä kaikki vaikeudet ex-vaimon syyksi!

      Eikä kaikki isät ole ennenkään synnytyksiin ehtineet monestakin eri syystä, mutta normaalit ja itsetunnoltaan terveet naiset eivät tee siitä elämää suurempaa juttua.
      Onnettomat kiukuttelijat ovat säälittäviä ja sahaavat omaa oksaansa!
      On myös vaikeaa saada mies takaisin normaaliin pikkulapsiaikaan, kun omat on aikuiseksi kasvatettu.

    • koivunrunko

      En todellakaan ymmärrä kirjoitustasi. Totta kai isä lähtee hakemaan lastaan kun kerrankin on mahdollisuus saada tytär luokseen. Ethän ole ollu heitteillä tai mitenkään vaarassa kun olet ollut sairaalassa. Tosin en ihmettele miehen käytöstä, ethän ollut ilmoittanu hälle että olet sairaalassa. Et siis pitänyt tärkeänä sitä että mies saa tietää että sinulla ja lapsella on kaikki hyvin. Todella itsekästä toimintaa sinun osaltasi. Mutta tavallaan ymmärrettävää, raskaana ollessa hormoonit heittää volttia ja olit mustasukkainen hänen työttärelleen. Vaikka yrität kääntää sen x-vaimon syyksi.
      Valitit ensin että lapset ei ole halunneet tavata isäänsä. Miksiköhän. Onko hän asettanu ennen jonkun naisen heidän edelleen. Ehkä. Mene ja tiedä. Mutta aina siihen on syy miksi lapset ei halua tavata isää tai äitiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe