Oletukset perheessä

Uupunut

Olen reilu parikymppinen ja asun parinsadan kilometrin päässä vanhemmistani ja olen tällä hetkellä sairaslomalla vakavan uupumuksen vuoksi. Äitini ilmeisesti olettaa että nyt kun olen kotona olen silloin vapaa vahtimaan ja majoittamaan nuorempia sisaruksia asuntooni. Hän vain laittaa tekstiviestin että nyt lähti pikkuveli tulemaan, ole kotona illalla aukasemassa ovi sille. Vaikka kuinka koitan kertoa että en halua ketään tänne huolehdittavaksi vaan haluan olla rauhassa ja keskittyä hoitamaan itseni kuntoon. Sairasloman vuoksi tuloni on vähentynyt merkittävästi ja kukaan ei vaivaudu kysymään onko mun taloudellinen tilanteeni edes semmoinen että voin ottaa ylimääräisiä syöjiä luokseni asumaan. Miten tämmöisen asian saisi taottua vanhemmille että kaikki ei mene niin miten he haluaisivat? Turhauttaa kun tilanne on aina sama kun vanhemmat kuulevat että olen lomalla. Jos he eivät ole lähettämässä tänne jotakin niin soittelevat ja kyselevät jatkuvasti olenko tulossa käymään lomalla.

5

927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asioistaoikeillanimillä

      Ensiksi: älä sano vanhemmillesi, että olet lomalla, koska ethän sinä ole lomalla!
      Siinä on vissi eron onko lomalla terveenä vai onko kotona sen vuoksi kun on sairas.

      Toiseksi: ehkäpä äitisi laittaa nuoremman sisaruksen sun kaveriksi sen takia, että pelkää sun tekevän itsellesi jotain ja ajattelee, että kun sulla on nuorempi sisarus siellä, niin olet paremmin turvassa itseltäsi.
      Ei yksin oleminen vakavaa uupumusta poista. Päinvastoin masennus senkun lisääntyy kun eristäydyt läheisistäsi.
      Sen vuoksi olen äitisi linjoilla: Ota nuorempi sisarus vastaan tukena ja apuna, älä ylimääräisenä vaivana. Pyydä häntä tekemään ruokaa, jos rahat ei riitä, pyydä vanhemmiltasi suoraan rahaa. Käykää nuoremman sisaruksen kanssa kävelyillä, nuku päiväunet kyllä se nuorempi pärjää sen tunnin pari itsekseenkin, sitten taas pelatkaa lautapelejä, tehkää ruokaa, siivotkaa yhdessä, tuunatkaa vaikka vaatteita, mitä tahansa kunhan vietät laatuaikaa yhdessä sisarustesi kanssa. Se palkitsee ja kuntouttaa sinua pitkässä juoksussa.

      • oppeliini1

        Komppaan asioistaoikeillanimilla ohjetta.
        Sinun ei todellakaan tarvitse maksaa vierailijoittesi aterioista eikä muista kuluista! Ilmoita edeltäpäin että taloudellinen tilanteesi ei salli ylimääräisiä ruokittavia eikä heistä johtuvia menoja.
        Tee todellakin tuo selväksi ennenkuin ilmoittelet olevasi kotosalla ja ennenkuin kukaan ehdottaa vierailevansa luonasi. Jokainen tietää miten kallista ruoka ja huvitukset ovat, on ajattelematonta odottaa sinun kustatantavan kaikki, tai edes mitään.

        He saavat nauttia sinun seurastasi ja sinä heidän. Tuo on jo tarpeeksi hyvä syy vierailuihin.
        Tehkää yhäkin yhdessä asioita, mutta tee selväksi että jokainen maksaa omat menonsa. Se poistaa valtavasti kitkaa kaikkien väliltä ja saat nauttia heidän vierailuistaan kun taloudellinen riesa on pois kuvioista.


    • Tyhmyysvakavasairaus

      Tyhmät vanhemmat sinulla.

    • Vjhuy

      Samoin -mieti jatkossa kerrotko vanhemmillesi sairauslomalla tai muusta lomasta.
      Kuinka pitkiä aikoja ne nuoremmat ovat luonasi? Eikö heillä ole koulua tms.?

      Sairausloma on toipumista varten. Ei muiden viihdyttämistä varten. Voitko pitää lääkäriltäsi tämän kirjallisena valmiiksi varten. Kerro tilanteesta

    • Uupunut

      Veli oli nyt viikon käymässä ja huomasin kuinka paljon se oikeasti stressasi. Olen sitä ihmistyyppiä joka haluaa viikonloppuisin ja lomilla rentoutua rauhassa esimerkiksi olemalla vaan kotona. Välillä se tuottaa hankaluuksia muille ymmärtää miksi en ole innokas lähtemään viikonloppuisin touhuamaan jotakin porukalla nyt kun "aikaakin" olisi. Hetken jo kerkesin luulla että ei siitä ole vaivaa jos veli on täällä vähän aikaa mutta kun huomasin hänen toimettomuutensa kun kaatoi lattialle mehua niin tiesin että viikosta tulee pitkä ja raskas. Kohta on juhannus ja tällähetkellä näyttää että saan rauhassa rentoutua sen yli. Puhuin äitini kanssa ja luulen että hän nyt ymmärtää että ei voi jatkossa ilman suunnitelmia lähettää lomailijoita.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe