Ilmastointi on haitallinen varuste

autossa.lemuaa.AC

Autojen ilmastointi ei ole suunniteltu suomalaisiin olosuhteisiin. Talvella niitä ei tarvita ja sen kerran kesällä kun sille on käyttöä, jos sattuu että kylmäainetta järjestelmässä vielä on, niin heti sitten homehtuu ilmastoinnin kenno ja alkaa autossa haista home ja mätä.

En edes viitsi mainita mitä nuo lievästi fuskaavat systeemit tekee ilmastolle, kumma että siitä ollaa ihan hiljaa...

Kertakaikkiaan täysin kelvoton kapine suomessa.

71

3189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ehdoton_varuste

      ??? Ilmeisesti autossasi ei ole ilmastointia, saati automaattista. Yhdessä lämmityslaitteen kanssa se pitää auton sisätilat halutussa lämpötilassa ympäri vuoden. Käsin koskematta ja jatkuvasti säätelemättä. Huollon tarvekin on niin vähäinen, ettei siitä ole aihetta huolestua.

    • Kjjkk

      Kyllä mä pidän ainakin ilmastoinnin ympäri vuoden päällä. Ei lisää kulutusta kummemmin uusissa autoissa ja huoltaminen edullista.

      • jjkkll

        Pidä vain päällä, mutta kompressori ei kuitenkaan pyöri jos on pakkasta.


      • ainaPäälle

        Niinpä, mutta kuivattaa ilmaa nopeammin, jos et sitä tiennyt.


    • Kokenut-kaikki-tietää

      Sama vanha ohje pätee edelleenkin. Vaikka olisi automaatti-ilmastointi, niin ajon loputtua, ennenkuin sammuttaa moottorin, niin kääntää kaikki lämmöt vähäksi aikaa täysille, niin kanavat ja kennot kuivuvat, eikä hometta pääse kasvamaan.

      • AutoVaihtooni

        Noinhan tuo menee. Iso osa ihmisistä ei vain tajua ylipäätään noin monimutksisesta fysikaalisesta ilmiöstä ja tekniikasta :)

        Kaikkivoipien ihmisten ilmastointi ei homehdu eikä haise :D


      • 35453465

        Kuulemma esson baarissa sanotaan näin. Ensimmäisestäkään auton ohjekirjasta en ole tuota ohjetta löytänyt.

        Minulla ilmastointi 19-21 asteessa ympäri vuoden ja aina automaattiasennossa. Sisäilmansuodattimen vaihdan jo puolessa välissä huolto-ohjelman suositusta koska likaantuu nopeasti. Kerran vuodessa teen ennaltaehkäisevän desinfiointi-spray käsittelyn, sellainen purkki mikä laitetaan suihkuttamaan 15min kun auto tyhjäkäynnillä. Koskaa ei hajuja ollut.

        Pahimmat hajut on ollut autossa jonka omistaja pitää ilmastoinnin usein poissa päältä, käyttämättömyys ehkä pahinta.


      • automatisoituJoAjatSitte

        Ilmastonti teke tuon ihan itsestään ilman kikkailua. Olet varmaan huomannut, että ilmastointi jää huutamaan vaikka olet sammuttanut auton ja katkaissut sähköt??


      • Koskaan_kuullut
        automatisoituJoAjatSitte kirjoitti:

        Ilmastonti teke tuon ihan itsestään ilman kikkailua. Olet varmaan huomannut, että ilmastointi jää huutamaan vaikka olet sammuttanut auton ja katkaissut sähköt??

        Missä autossa noin tapahtuu?


      • newahööd
        Koskaan_kuullut kirjoitti:

        Missä autossa noin tapahtuu?

        Ehkä Jaquarissa?


      • ei.se.niin.mene
        newahööd kirjoitti:

        Ehkä Jaquarissa?

        Rikkaat miljonäärit kuvittelee että heidän uusimpien luksusautojen kaikki toiminnot on myös uusissa kansanautoissa koska nekin ovat "nykyautoja"?


      • Kfkfkfkfkggk
        35453465 kirjoitti:

        Kuulemma esson baarissa sanotaan näin. Ensimmäisestäkään auton ohjekirjasta en ole tuota ohjetta löytänyt.

        Minulla ilmastointi 19-21 asteessa ympäri vuoden ja aina automaattiasennossa. Sisäilmansuodattimen vaihdan jo puolessa välissä huolto-ohjelman suositusta koska likaantuu nopeasti. Kerran vuodessa teen ennaltaehkäisevän desinfiointi-spray käsittelyn, sellainen purkki mikä laitetaan suihkuttamaan 15min kun auto tyhjäkäynnillä. Koskaa ei hajuja ollut.

        Pahimmat hajut on ollut autossa jonka omistaja pitää ilmastoinnin usein poissa päältä, käyttämättömyys ehkä pahinta.

        Se ilmastointia pois päältä pitävä ei vaan huolla ilmastointia kaksi kertaa suositeltua useammin, eikä suihkuttele itse tököttejä sinne.
        Sinun omalla kokemuksellasi ei siis oikeastaan ole mitään arvoa, koska huolto-ohjelmasi takaa homeiden pysymisen poissa.
        Itse kun taas ei kiinnosta varmuuden vuoksi vaihtaa suodattimia, vaan tarpeen mukaan mahdollisimman harvoin, niin pystyn säästämään rahaa ja vaivaa tuulettamalla ilmastointia kuivaksi ajoittain.

        Kuumaa en tosin ole koskaan puhallellut, sillä saunoa en halua. Ehkä talvella voisi joskus tuotakin, mutta talvella toisaalta ilmastointi harvemmin käytössä.


    • ac.c

      Ilmastointi autossa lisää merkittävästi turvallisuutta, koska talvella ja erityisesti syksyllä ikkunoiden huurtuminen sisältä estyy ja kesällä matkustamon kuumuus ei rasita kuljettajaa eikä matkustajia.
      Mutta monet eivät osaa käyttää automaatti-ilmastointiakaan oikein. Kesällä valitaan liian kylmä ja talvella liian kuuma. Harvapa haluaa istua shortseissa viileäkaappilämpötiloissa ja toppatakki päällä yli 22 asteen lämmössä.
      Onneksi autoja ei saa enää ilman ilmastointia kuin eri tilauksesta.

    • kesäkompura

      Ilmastoinnin kompressori sammuu ulkolämpötilan pudotessa parin-kolmen plusasteen tienoolle ja pysyy pois päältä kunnnes ulkoilman lämpötila on noussut riittävästi. Muuten kondenssivesi jäätyisi ja tukkisi lauduttimen kennon. Auton ohjekirja kertoo tarkan lämpötilan, jossa ilmastointi sammuu. Jos autoa ei saa kylmällä ilmalla välillä lämpimään halliin, niin ilmastointi ei toimi koko talvena, vaikka merkkivalo kertoisi sen olevan käytössä.

    • Tietävämpiautoilija
      • dksjdkssfklklfsdkl

        Tuo uusi kylmäaine on ainakin 10x kalliimpaa kuin vanha ja lisäksi herkästi syttyvää. Huono juttu ja kannustaa käyttämään vanhaa ainetta vaikka kyseenalaisin keinoin...

        https://www.youtube.com/watch?v=wm56tV5BbJk


    • jokumuu_

      Jos ilmastoinnilla tarkoitetaan jäähdytystä niin kuin autojen kohdalla on tapana, siinä on sellainen kiva ominaisuus että sen saa halutessaan pois päältä. Painaa siitä jäähdytyksen pois jos sen olemassaolo jostain syystä ahdistaa.

      20 vuotta olen ajellut enemmän tai vähemmän käytetyillä ilmastoiduilla autoilla, etupäässä niillä enemmän käytetyillä, ja kylmästöinteihin on osia jouduttu uusimaan kahden kompressorin ja yhden putkiston verran. Näistäkin toinen kompura ja tuo putkisto menivät samaan, jo valmiiksi 300tkm ajettuun autoon josta kompura oli rikottu tekemällä sen ohjaukseen omia virityksiä. Olisikohan näiden lisäksi yhteen tai kahteen autoon kerran lisätty kylmäainetta. Päättäköön jokainen itse onko tuo liian hapokasta.

      • Nfnfkfnfmmfmffm

        Riippuu kilometreistä. Kuluja kasvattanut myös polttoaineenkulutus.

        Aina välillä Suomessa menee kesä ilman tarvetta ilmastoinnille kertaakaan vuodessa. Tähän nähden olisin aivan valmis luopumaan ilmastointilaitteesta, jos autoja vielä ilman sitä saisi ja niin säästäisi ostohinnassa esimerkiksi tuhat euroa, kuten takavuosina.
        Nyt kun ilmastointi kuitenkin autossa jo on, niin tokihan sitä tulee käytettyä aina tarpeen mukaan, muttei se päällä ole silloin, kun sille ei käyttöä. Ja kun lapsiakin on, niin varmaan tuo tulee huollettua tarpeen mukaan. Jos vain yksin elelisin, niin jättäisin varmaan huoltamatta sitten kun aika laitteesta jättää. Ne muutamat hellepäivät pärjäisi vaikka ikkunat auki, kuten muinoin. Tänä vuonna toki käyttöä ollut jo reilusti, mutta poikkeusvuosi.


      • jokumuu_

        Kulutuslisä lienee luokkaa desi per sata kilometriä. Jos sen sata kilometriä ajaa keskimäärin puolessatoista tunnissa, "tienaa" kuumassa autossa istumalla noin kymmenen senttiä tunnissa. Tämä on niitä elämän valintoja...

        Minulle puuttuva ilmastointi on käyttöautoa etsittäessä ainoa varusteisiin liittyvä dealbreaker. Kaikenlaisia muita yksittäisiä puutteita voi vielä sietää jos auto on muuten mieluinen, mutta neljän ruuhkassa istuminen huonosti lämmitetyssä saunassa ilman saunakaljaa on jotain jota en aio tehdä kun kerran vaihtoehtojakin on. Vaan jokainenhan saa onneksi priorisoida nämä hommat ihan makunsa mukaan.


      • Fjjccghjjk
        jokumuu_ kirjoitti:

        Kulutuslisä lienee luokkaa desi per sata kilometriä. Jos sen sata kilometriä ajaa keskimäärin puolessatoista tunnissa, "tienaa" kuumassa autossa istumalla noin kymmenen senttiä tunnissa. Tämä on niitä elämän valintoja...

        Minulle puuttuva ilmastointi on käyttöautoa etsittäessä ainoa varusteisiin liittyvä dealbreaker. Kaikenlaisia muita yksittäisiä puutteita voi vielä sietää jos auto on muuten mieluinen, mutta neljän ruuhkassa istuminen huonosti lämmitetyssä saunassa ilman saunakaljaa on jotain jota en aio tehdä kun kerran vaihtoehtojakin on. Vaan jokainenhan saa onneksi priorisoida nämä hommat ihan makunsa mukaan.

        Kulutuslisä Ei ole tosiaan kummoinen siltä ajalta, kun jäähdytykselle on tarvetta, mutta Suomessa ne päivät ovat harvassa, ja jos ilmastointia pitää päällä ympärivuotisesti, alkaa sille jo jonkinlainen hinta muodostua.
        Esimerkiksi 20 000km /v ajavalle 200 * 0,3e = 67e/v. Pelkkä polttoaine, ei toki ihmeitä, mutta jatketaan..
        Huollot 100e/v.
        Itse laite uuden auton hinnassa jaettuna elinkaarelle, noin 50e/v.

        Eli reilut 200e vuodessa kuluja ilmastoinnista. Siitä sitten itse kukin laskemaan välttämättömiä käyttöpäiviä ja niiden hintaa suhteessa maksukykyyn?
        Tänä vuonna ehdottomasti ollut itselleni rahan väärti, monena muuna vuonna ei.

        Polttoaineen kulutuslisä saattaa muuten olla selvästi enemmänkin, jopa euro per 100km. Toisaalta ac säästää polttoainetta verrattuna ikkunat auki maantienopeuksien ajamiseen, mutta ikkunoita ei kukaan pidäkään auki ympärivuotisesti. Ellei sitten eräs pilkkihaalaripappa.


      • jokumuu_

        Kulutuslisällä euro per sata kilometriä pitää käytön olla jotain todella epätyypillistä. Lähinnä tulee mieleen pizzataksi jolla ajellaan kahden kilometrin pätkiä ilmastointi täysillä ja lopun aikaa auto seisoo auringonpaisteessa.

        Koko vuodelle ei käyttämälläsi kaavalla voi polttoaineenlisää laskea, koska kompressori ei käynnisty kun ulkolämpötila laskee nollan lähettyville tai alle. Lisäksi ainakin uudempien autojen muuttuvatilavuuksisilla kompressoreilla teho riippuu jäähdytystarpeesta, käsittääkseni myös Wanhan liiton vehkeissä kompuran käyntisyklien pituus vaihtelee sen mukaan kuinka paljon ja kuinka lämmintä ilmaa höyrystimen läpi kulkee.

        Huolto 100 €/vuosi ei pidä paikkaansa jos järjestelmä on kunnossa. Joihinkin autoihin joutuu lisäämään kylmäainetta viiden vuoden välein, jotkut taas pärjäävät toistakymmentä vuotta samoilla kaasuilla. Täyttö maksaa ainakin nykyään käytetyillä aineilla noin satasen. Ainahan voi tietty irtokivi puhkaista lauhduttimen mutta itse olen sen parikymmentä vuotta jäähdytellyt ilman napakymppiä. Ja jos huono tuuri sattuu niin eipä nuo kennot nykyään kultaa ja kuukiviä maksa.


      • Kxkxkkxkkx
        jokumuu_ kirjoitti:

        Kulutuslisällä euro per sata kilometriä pitää käytön olla jotain todella epätyypillistä. Lähinnä tulee mieleen pizzataksi jolla ajellaan kahden kilometrin pätkiä ilmastointi täysillä ja lopun aikaa auto seisoo auringonpaisteessa.

        Koko vuodelle ei käyttämälläsi kaavalla voi polttoaineenlisää laskea, koska kompressori ei käynnisty kun ulkolämpötila laskee nollan lähettyville tai alle. Lisäksi ainakin uudempien autojen muuttuvatilavuuksisilla kompressoreilla teho riippuu jäähdytystarpeesta, käsittääkseni myös Wanhan liiton vehkeissä kompuran käyntisyklien pituus vaihtelee sen mukaan kuinka paljon ja kuinka lämmintä ilmaa höyrystimen läpi kulkee.

        Huolto 100 €/vuosi ei pidä paikkaansa jos järjestelmä on kunnossa. Joihinkin autoihin joutuu lisäämään kylmäainetta viiden vuoden välein, jotkut taas pärjäävät toistakymmentä vuotta samoilla kaasuilla. Täyttö maksaa ainakin nykyään käytetyillä aineilla noin satasen. Ainahan voi tietty irtokivi puhkaista lauhduttimen mutta itse olen sen parikymmentä vuotta jäähdytellyt ilman napakymppiä. Ja jos huono tuuri sattuu niin eipä nuo kennot nykyään kultaa ja kuukiviä maksa.

        Ihan hyväksyttävää kritiikkiä. Kait nämä kulut joku virallisempikin taho joskus laskenut, nuo olivat vain tuollaisia heittoja.

        Edelleen riippuu siis pitkälti käytön määrästä. Jos tarve vain muutamia päiviä vuodessa, niin melkein sama kulkea ne päivät taksilla. Tai nostaa kärsimyksestä kohtalainen tuntipalkka. Jos taas tarvetta vaikka 100 päivänä, niin alkaa hinta per päivä olla mitätön.

        Yksi ilmastointia mahdollisesti puoltava mukavuustekijä tai mukavuusvaihtoehto ainakin on siinä, että ilmastointia käyttäen ei tarvitse käyttää niin suurta puhallusta kesällä jäähdyttääkseen tai syksyllä / talvella poistaakseen kosteutta. Itse tosin yleensä aina olen päätynyt käyttämään puhallusta ennemmin kuin ac:ta pienemmällä puhalluksella.


    • Erinomainen-varuste

      Minulla on ollut eri merkkisissä autoissani ilmastointi koko 2000-luvun ajan. Aluksi manuaalisia ja nyttemmin automaattisia.
      Koskaan en ole siihen kiinnittänyt mitään erityistä huomiota. Kerran on lisätty kylmäainetta järjestelmään haihtumisen vuoksi, haihtumisen syytä ei silloin saatu selville eikä se lisäämisen jälkeen enää toistunut. Tämäkin tapahtui loppukesällä. Mitään muuta ongelmaa ei niissä koskaan ole ollut.
      Säädän lämpötilaa välillä 18-22 astetta tilanteesta riippuen.
      Sitä en tiedä onko ilmastointeja suunniteltu suomalaisiin olosuhteisiin, mutta hyvin ne ovat toimineet. Yksi parhaista varusteista autoissa enkä varmasti siitä luopuisi. Tosin uusia autoja ei enää taida saadakaan ilman ilmastointia ja jos saisi, niin tuskin menisivät kaupaksi.

    • YYAonhistoriaa

      Aloitus on täyttä tuubaa kekkosen ajalta. Ei ole koskaan ollut tuollaisia ongelmia.
      Kukaan ei huoli ilmastoimatonta autoa jos on kerran ilmaistoidulla ajanut viikonkin.
      Aivan kuin mustavalko / väritelkkari.

      • Tjgjgjgjgjjggk

        Minulla oli vm.2000 autossa monen vuoden ajan ilmastointi. Ihan kiva, mutta tuosta homeenhajusta sain kärsiä, ja lopulta muistaakseni lopetti toimintansa kokonaan. En tiedä miksi, ei tullut niin suurta tarvetta vekottimelle, että olisin alkanut maksamaan selvittelystä ja korjaamisesta korjaamolle. Todellista tarvetta ei kuitenkaan juuri ollut.
        Seuraavaksi oli vm.1999 auto ilman ilmastointia ja harvoin sitä oli ikäväkään.
        Nyt on vm.2011 auto ilmastoinnilla ja onhan se tämän kesän helteillä ja nykyään lasten kanssa ollut erinomainen. Toisaalta viime kesänä ei tullut juuri käytettyä.

        Eli kyllä mustavalkoisuus vielä monessa tilanteessa olisi varteenotettava vaihtoehto minulle, Suomen kylmiin kesiin ja jos ei olisi lapsia.


      • voiKerroitVarattomuutesi

        Sulla köyhä mitään lapsia ole. Autotkin niin vanhoja ettei niissä ole ilmastointia tai sitten se on rikki tai hengetön. Ilmastointi on tarpeen jo kevätauringon aikana kun se lämmittää auton sietämättömän kuumaksi, ei sitä viitsi itseään alkaa riisumaan jos matka ei ole pitkä jne...
        Eihän kukaan enää osta autoa ilman toimivaa ilmastointia, paitsi jos on peraukinen.


      • Fjjccghjjk
        voiKerroitVarattomuutesi kirjoitti:

        Sulla köyhä mitään lapsia ole. Autotkin niin vanhoja ettei niissä ole ilmastointia tai sitten se on rikki tai hengetön. Ilmastointi on tarpeen jo kevätauringon aikana kun se lämmittää auton sietämättömän kuumaksi, ei sitä viitsi itseään alkaa riisumaan jos matka ei ole pitkä jne...
        Eihän kukaan enää osta autoa ilman toimivaa ilmastointia, paitsi jos on peraukinen.

        Minä kun en ole pula-aikana syntynyt ja ollut varaa puntatakin, niin en pukeudu kevätauringon aikaan toppatakkiin, joten riisuutumista ei tarvitse. Jos taas aurinko laskee ja tulee kylmä, niin autoissani on aina ollut riittävän tehokas lämppäri.

        Tuntuu juntille karvalakissaan olevan kova paikka, että joku eri mieltä ilmastoinnista. Nyyhkytä nyt elämäsi surkeutta vielä muutama viesti.


    • Omassa autossani on automaatti-ilmastointi ja se menee aina päälle suunnattaessa puhallus tuulilasille, vaikka olisi napista ollut sammutettuna.

      Tämä ilmastointien kosteudenpoistaja vähentää tuulilasin höyrystymistä suomalaisissakin olosuhteissa, vaikkei ehkä niinkään huurtumista myös talvisin, etenkin nykyisen kaltaisilla loskatalvilla.

      • Ggfgjjhh

        Eikö kosteudenpoisto vaadi kompressorin käymistä eli ei toimi, jos laitteella pakkasraja?
        Ei minusta ainakaan omassani tapahdu mitään, jos pakkasella laitan ac:n päälle.
        Toiseksi höyrynpoistoakaan ac:lla ei kovin usein tarvitse, useimmiten riittää täysi puhallus.

        Ärsyttävä tuollainen tuulilasin pakkoilmastointi. Onneksi ac:n saa silloinkin sammutettua napista.


      • Ggfgjjhh kirjoitti:

        Eikö kosteudenpoisto vaadi kompressorin käymistä eli ei toimi, jos laitteella pakkasraja?
        Ei minusta ainakaan omassani tapahdu mitään, jos pakkasella laitan ac:n päälle.
        Toiseksi höyrynpoistoakaan ac:lla ei kovin usein tarvitse, useimmiten riittää täysi puhallus.

        Ärsyttävä tuollainen tuulilasin pakkoilmastointi. Onneksi ac:n saa silloinkin sammutettua napista.

        Ilmastoinnin valo kyllä syttyy kovillakin pakkasilla, mutta tuskin kompressori silloin käynnistyy. On sen verran paksut äänieristeet, etten kuule. ; )

        Niinkuin jo totesin, se kosteudenpoistaja on tarkoitettu tuulilasin sisäpinnan kuivaamiseen, ei varsinaiseen huurteenpoistoon pakkasilla.


      • Fjjccghjjk
        Kollimaattori kirjoitti:

        Ilmastoinnin valo kyllä syttyy kovillakin pakkasilla, mutta tuskin kompressori silloin käynnistyy. On sen verran paksut äänieristeet, etten kuule. ; )

        Niinkuin jo totesin, se kosteudenpoistaja on tarkoitettu tuulilasin sisäpinnan kuivaamiseen, ei varsinaiseen huurteenpoistoon pakkasilla.

        Ja sen toimintako ei tarvitse kompuraa?


      • Fjjccghjjk kirjoitti:

        Ja sen toimintako ei tarvitse kompuraa?

        Tarvitsee, mutta pakkasilla kompura ei käynnistyne. Ilmastointi kuivattaa sisältä märkiä ikkunoita, mutta ei poista huurretta.


    • en.kiduta.itseäni

      "Aina välillä Suomessa menee kesä ilman tarvetta ilmastoinnille kertaakaan vuodessa. "

      Riippuu täysin siitä miten tarpeen määrittelee. Toisille riittää jos autossa pystyy olemaan, toisten mielestä auton pitää olla mukava. Itselläni on manuaalinen ilmastointi ja laitan poikkeuksetta päälle jo vapun aikoihin. Ei kalenterista katsomalla vaan sen takia että tulee tarve.

      • Fjjccghjjk

        En minäkään kiduta, vaan nimenomaan mukavuuden ehdoilla menen, kun ac autossa kerran on, mutta jos ulkolämpö selvästi alle 20c, niin varmaan jokainen tajuaa, että jäähdykettä saa ihan "luonnon" menetelmin?

        Jopa ac:ta mieluummin ottaisin penkin tuuletuksen, sillä penkkiä vasten olevaa selkää ac ei juuri viilennä ja siellä tapahtuu suuri osa hikoilusta, talvellakin, penkin materiaalista riippuen.

        Ja tuollaisessa perusautossa muuten ac:n vaikutuksen kiihtyvyyteenkin huomaa.


      • Fjjccghjjk kirjoitti:

        En minäkään kiduta, vaan nimenomaan mukavuuden ehdoilla menen, kun ac autossa kerran on, mutta jos ulkolämpö selvästi alle 20c, niin varmaan jokainen tajuaa, että jäähdykettä saa ihan "luonnon" menetelmin?

        Jopa ac:ta mieluummin ottaisin penkin tuuletuksen, sillä penkkiä vasten olevaa selkää ac ei juuri viilennä ja siellä tapahtuu suuri osa hikoilusta, talvellakin, penkin materiaalista riippuen.

        Ja tuollaisessa perusautossa muuten ac:n vaikutuksen kiihtyvyyteenkin huomaa.

        Toisaalta, polttoaineen kulutuslisänkin totisesti huomaa jos ajelee pitempiä stinttejä sivuikkunat auki!

        Siinä mielessä oikealla kesäkuumalla ilmastoitu auto kuluttanee polttoainetta jopa vähemmän kuin auto ilman ilmastointia.


      • mietiJaKoe
        Fjjccghjjk kirjoitti:

        En minäkään kiduta, vaan nimenomaan mukavuuden ehdoilla menen, kun ac autossa kerran on, mutta jos ulkolämpö selvästi alle 20c, niin varmaan jokainen tajuaa, että jäähdykettä saa ihan "luonnon" menetelmin?

        Jopa ac:ta mieluummin ottaisin penkin tuuletuksen, sillä penkkiä vasten olevaa selkää ac ei juuri viilennä ja siellä tapahtuu suuri osa hikoilusta, talvellakin, penkin materiaalista riippuen.

        Ja tuollaisessa perusautossa muuten ac:n vaikutuksen kiihtyvyyteenkin huomaa.

        Ja jos tajuat mitenkä aurinko kuumentaa autoa ja siihen ei pelkällä lämppärillä viilennystä saa riittävästi ja vai typerys ajelee ikkunat auki. Onkohan sulla autoa ollenkaan?


      • Kfkkfkfkfkffkf
        mietiJaKoe kirjoitti:

        Ja jos tajuat mitenkä aurinko kuumentaa autoa ja siihen ei pelkällä lämppärillä viilennystä saa riittävästi ja vai typerys ajelee ikkunat auki. Onkohan sulla autoa ollenkaan?

        Mikä vai typerys?

        Manuaaleissakin kehoitetaan ajamaan ikkunat auki alkumatkasta auton viilentämiseksi, vaikka ac autossa olisikin. Ihan mukavaa välillä muutenkin kaupunkinopeuksissa. Ja hinnasta riippuen, kyllä sitä kovemmissakin nopeuksissa sietää.


      • P.Reikänen
        mietiJaKoe kirjoitti:

        Ja jos tajuat mitenkä aurinko kuumentaa autoa ja siihen ei pelkällä lämppärillä viilennystä saa riittävästi ja vai typerys ajelee ikkunat auki. Onkohan sulla autoa ollenkaan?

        Voisiko sitte jo tehtaalla tehdä sivuikkunatkin aukeamattomaksi niin heti tulisi viisaammaksi?


    • vanha.auto.haisee

      "Huollot 100e/v."

      Tämä dille on aivan pihalla. Ilmastoinnin huoltokulut ovat kertaluokkaa pienemmät.
      Kaikenkaikkiaan aivan pimeä avaus. Joku jäärä on päättänyt että ilmastointi on saatanasta ja tueksi keksitään kaukenlaista tarinaa.
      En ole koskaan kuullut kenenkään valitttavan mistään home-ongelmista. Rikkinäinen lämmityskenno haisee pahalle mutta sillä ei ole mitään tekemistä ilmastoinnin kanssa. Se liittyy siihen että ajaa vanhalla paskalla.

      • Kfkffkfkkflf

        Kusipää hei, suomalaisten autojen keski-ikä on yli 10v, romutusikä keskimäärin yli 20v. Tässä maassa valtaosa ajaa niin vanhoilla autoilla, että ilmastointi ehtii homehtua moneen kertaan. Eikä tuota homeongelmaa koskaan ole ilmastointilaitteettomissa autoissa.

        Ja nythän olet kuullut monen valittaneen homeongelmista. Ei vaan tainnut mahtua pieneen päähäsi.


      • kilikili

        Minulla on ollut vanhin ilmastoitu auto 12-vuotias, eikä siinä ollut vielä mitään homeongelmia. Normihuolloissa vaihdettiin sisäilman suodatin, ja sillä mentiin seuraavaan huoltoon. Toki olen kyllä tavannut paljon nuoremiakin autoja, joissa sade on kastellut sisustan ja talven jälkeen kaikki tekstiilit ovat homeessa, mutta sehän ei taas ole ilmastoinnin vika, vaan huolettoman omistajan.


      • Kfkfkfkfkfkfkf
        kilikili kirjoitti:

        Minulla on ollut vanhin ilmastoitu auto 12-vuotias, eikä siinä ollut vielä mitään homeongelmia. Normihuolloissa vaihdettiin sisäilman suodatin, ja sillä mentiin seuraavaan huoltoon. Toki olen kyllä tavannut paljon nuoremiakin autoja, joissa sade on kastellut sisustan ja talven jälkeen kaikki tekstiilit ovat homeessa, mutta sehän ei taas ole ilmastoinnin vika, vaan huolettoman omistajan.

        Lähinnä kai ongelma onkin juuri tuo suodatin. Sitähän ei useinkaan ole mitään syytä vaihtaa huolto-ohjelman mukaisesti, kaksi kertaa useammasta puhumattakaan. Mutta ilmastointilaite kastelee sen ja aiheuttaa tiheämmän vaihtotarpeen kuin mitä olisi ilmastointilaitteettomassa autossa. Sammuttamalla ilmastoinnin jonkin aikaa ennen matkan päätepistettä on mahdollista ainakin osittain helpottaa ongelmaa.

        Eli onko sitten kyseessä varsinainen ongelma vai ei, jos huolto-ohjelmaa noudattaen sen välttää? Ei varmaan kaikkien mielestä, mutta ilmastointilaitteettomalla autolla kuitenkin mahdollisuus päästä vähemmällä.


    • uskomatonta.sakkia

      Jos tulkitsin oikein niin se väitetty homehtumisongelma johtuisi siitä että suodatin jätetään vaihtamatta. En kyllä pidä tuota ilmastoinnin aiheuttamana ongelmana vaan pihiydestä johtuvana. Autoon saa monenlaista ongelmaa jos siitä ei pidä huolta eikä ongelma johdu silloin siitä että auto olisi huonoti tehty tai siinä olisi huonoa tekniikkaa. Silloin ongelma on typerä omistaja.

      Ottakaa se suodatin kokonaan pois jos ei ole varaa vaihtaa sitä huolto-ohjelman mukaan.

      • autossa.lemuaa.AC

        Ei ole niin yksinkertainen ongelma, sisäilmansuodatin on vain 3kk vanha. Tarkistin itse sen kunnon ja se ei ole ainakaan syyllinen hajuun.


      • Vähemmän.pahoja.hajuja

        Kannattaisi varmaan vaihtaa kalsarit useammin.
        Tää on niin pelleilyä syyttää ilmastointia pahoista hajuista kun ajaa köntsä pöksyissä.


      • Mmfmfmfmfmg
        autossa.lemuaa.AC kirjoitti:

        Ei ole niin yksinkertainen ongelma, sisäilmansuodatin on vain 3kk vanha. Tarkistin itse sen kunnon ja se ei ole ainakaan syyllinen hajuun.

        Voisikohan ongelma kuitenkin olla vältettävissä suodattimen tiuhalla vaihtamisella? Jos mätä on levinnyt vanhasta suodattimesta muualle järjestelmään, mitä ei ehkä olisi käynyt, jos suodatin itse ei olisi ehtinyt keräämään homepesää?

        Melko varmasti myös tuo tuulettaminen ennen ajon lopettamista auttaa jonkun verran, eli siis ac pois päältä ennen kuin ollaan perillä. Siis auttaa ennaltaehkäisevästi, ei ehkä niinkään enää sinua.

        Joo ja pihi olen, teen huoltoja pääsääntöisesti tarpeen, en ohjelman mukaan, poislukien öljynvaihto, minkä tarvetta auto ei niinkään signaloi. Vaan niinhän täällä ilmastointiuskovaisetkin vannovat, etteivät huolla ilmastointilaitetta suositellusti joka vuosi.


      • jokumuu_

        Ei se suodatin homehdu. Se on tuloilmakanavassa ennen höyrystinkennoa vastaavissa olosuhteissa kuin moottorin ilmansuodatin, enkä kyllä muista nähneeni sellaistakaan homeessa.

        Home tarvitsee kasvaakseen sopivan lämpötilan, kosteuden ja jotakin orgaanista kasvualustaa. Ilmastoinnin höyrystinkenno kondensoi sen läpi virtaavasta ilmasta kosteutta ja lämpötilakin on ainakin ajon jälkeen kennon taas lämmettyä homeelle sopiva, joten homehtumista on helpoin estää pitämällä se orgaaninen aines pois kennon pinnalta. Tästä syystä ilmastoiduissa autoissa on raitisilmansuodatin, ilmastoimattomissa yleensä ei. Bonuksena koivunsiemenet pysyvät pois lämppärin kotelosta ja siitepölyäkään ei puhalleta matkustamoon.

        Raitisilmansuodattimen vaihtamatta jättäminen ei taida edes lisätä kennolle päätyviä hiukkasia, paremminkin tukkeutuessaan suodattaa entistä tiukemmin. Sen sijaan suodattimen läpi kulkeva ilmaäärä ja sen myötä jäähdytysteho putoavat. Ei se suodatin kuitenkaan täydellinen vehje ole, ja höyrystinkenno saattaa siitä huolimatta homehtua.


      • Llflffllffllf
        jokumuu_ kirjoitti:

        Ei se suodatin homehdu. Se on tuloilmakanavassa ennen höyrystinkennoa vastaavissa olosuhteissa kuin moottorin ilmansuodatin, enkä kyllä muista nähneeni sellaistakaan homeessa.

        Home tarvitsee kasvaakseen sopivan lämpötilan, kosteuden ja jotakin orgaanista kasvualustaa. Ilmastoinnin höyrystinkenno kondensoi sen läpi virtaavasta ilmasta kosteutta ja lämpötilakin on ainakin ajon jälkeen kennon taas lämmettyä homeelle sopiva, joten homehtumista on helpoin estää pitämällä se orgaaninen aines pois kennon pinnalta. Tästä syystä ilmastoiduissa autoissa on raitisilmansuodatin, ilmastoimattomissa yleensä ei. Bonuksena koivunsiemenet pysyvät pois lämppärin kotelosta ja siitepölyäkään ei puhalleta matkustamoon.

        Raitisilmansuodattimen vaihtamatta jättäminen ei taida edes lisätä kennolle päätyviä hiukkasia, paremminkin tukkeutuessaan suodattaa entistä tiukemmin. Sen sijaan suodattimen läpi kulkeva ilmaäärä ja sen myötä jäähdytysteho putoavat. Ei se suodatin kuitenkaan täydellinen vehje ole, ja höyrystinkenno saattaa siitä huolimatta homehtua.

        Ainakin itselläni hajut vähenivät suodattimen vaihdolla aikoinaan. Tai oikeastaan täysin loppuivat pitkäksi aikaa.

        No Ok, tästä jo vuosia aikaa, mutta 95% varma olen, ettei samassa yhteydessä tehty muuta huoltoa autolle. Ehkä lisättiin kylmäainetta korkeintaan.


      • Fkkfflfllf
        Llflffllffllf kirjoitti:

        Ainakin itselläni hajut vähenivät suodattimen vaihdolla aikoinaan. Tai oikeastaan täysin loppuivat pitkäksi aikaa.

        No Ok, tästä jo vuosia aikaa, mutta 95% varma olen, ettei samassa yhteydessä tehty muuta huoltoa autolle. Ehkä lisättiin kylmäainetta korkeintaan.

        Voihan ehkä olla, että se suodatin olisi homehtunut, vaikken ilmastointia olisi koskaan käyttänytkään?

        Tässä juttu siitä, että kyllä ne voivat homehtua:

        https://www.savonsanomat.fi/talous/Auto-on-piilevä-homepommi/534692


      • AudiQuattroV6kuski
        jokumuu_ kirjoitti:

        Ei se suodatin homehdu. Se on tuloilmakanavassa ennen höyrystinkennoa vastaavissa olosuhteissa kuin moottorin ilmansuodatin, enkä kyllä muista nähneeni sellaistakaan homeessa.

        Home tarvitsee kasvaakseen sopivan lämpötilan, kosteuden ja jotakin orgaanista kasvualustaa. Ilmastoinnin höyrystinkenno kondensoi sen läpi virtaavasta ilmasta kosteutta ja lämpötilakin on ainakin ajon jälkeen kennon taas lämmettyä homeelle sopiva, joten homehtumista on helpoin estää pitämällä se orgaaninen aines pois kennon pinnalta. Tästä syystä ilmastoiduissa autoissa on raitisilmansuodatin, ilmastoimattomissa yleensä ei. Bonuksena koivunsiemenet pysyvät pois lämppärin kotelosta ja siitepölyäkään ei puhalleta matkustamoon.

        Raitisilmansuodattimen vaihtamatta jättäminen ei taida edes lisätä kennolle päätyviä hiukkasia, paremminkin tukkeutuessaan suodattaa entistä tiukemmin. Sen sijaan suodattimen läpi kulkeva ilmaäärä ja sen myötä jäähdytysteho putoavat. Ei se suodatin kuitenkaan täydellinen vehje ole, ja höyrystinkenno saattaa siitä huolimatta homehtua.

        Sellaiset valehtelut sieltä. Todellisuudessa se raitisilmansuodatin todellakin homehtuu kun sitten kun se raitisilmansuodatin likaantuu tarpeeksi pahasti ja on yli 2 vuotta käytössä. Raitisilmansuodatin itseasiassa likaantuu nopeammin ja tehokkaammin kuin moottorin ilmansuodatin. Kyllä sieltä ainakin joissakin automalleissa kyllä menee ilmaa raitisilmansuodattimen läpi silloin kun auto liikkuu vaikka ilmastointi/tuuletin olisi kokonaan poissa käytössä.

        Tukkoinen raitisilmansuodatin ei ole pelkästään ilmanlaadun ongelma. Vaan tukkoinen raitisilmansuodatin kasvattaa riskiä ilmastoinnissa olevan tuulettimen pilalle kärähtämisestä.
        Tukkoinen raitisilmansuodatin kyllä päästää jo vähän likaa läpi.


      • AC.haisee

        Oletteko koskaan vaihtaneet raikkaria itse ja katsoneet sinne lämppärin koteloon raikkarin aukosta? Mulla ainakaan ei ole yhdessäkään autossa raikkari ollut 100% tiivis vaan jonkinlaista pientä ohivirtausta on tapahtunut jokaisessa. Kovin löysästihän tuo onkin aina ollut paikallaan joten raikkari ei täysin estä epäpuhtauksia pääsemästä lämmityslaitteeseen / ilmastointilaitteeseen ainakaan edullisemmissa kansanautoissa.
        Laukaisin autoon sellaisen "savupommin" minkä pitäisi hävittää hajut mutta aine itse haisee epämiellyttävälle, kuin jollekin aurinkorasvalle tai kärpäsmyrkylle.
        Ilmastoinnin kennot on niin syvällä kojetaulun uumenissa että varmaan koko taulu pitäisi purkaa pois tieltä ennenkuin pääsisi kunnolla sen puhdistamaan ja se maksaa varmasti täysin kohtuuttomasti eikä välttämättä onnistu kojetaulun takaisin kasaaminen ilman toimintahäiriöitä ja ylimääräisiä nitinöitä.

        Mitenkähän niitä puhdistusvaahtojakaan voi käyttää kun purkissa lukee että ei saa päästä kosketuksiin sähkölaitteiden kanssa mutta kun siellähän on ainakin lämppärin puhallin, puhaltimen vastukset, ilmastointilaitteen lämpötila-anturi ja ties mitä....

        Olen yhä vahvemmin sitä mieltä että ilmastointi on haitallinen varuste autossa ainakin Suomen todellisissa käytännän elämänoloissa.


      • ostaOikeaAuto

        Sä oletkin täys pelle ja pihalla kuin telkän pönttö. Kohta liikenteessä ei ole autoa jossa ei olisi ilmastointia ja noita on ollut ja on myös pahemmissakin olosuhteissa kuin meillä ja ilman sun tyhmiä homeitasi.


      • diipadaapadiipadaa

        Taitaa olla aika paljon ylimääräistä aikaa kun joutuu kirjoittelemaan näitä joutavia tarinoita.


      • AC.stinks
        diipadaapadiipadaa kirjoitti:

        Taitaa olla aika paljon ylimääräistä aikaa kun joutuu kirjoittelemaan näitä joutavia tarinoita.

        On näköjään sulla aikaa kirjoitella asiaan liittymätöntä paskaa. Niinhän yleensä käy kun asiapitoiset argumentit loppuvat ja vastaanväittäjä huomaakin että tottahan se on mitä sanotaan. Ei vaan pysty myöntämään olevansa väärässä niin pitää sitten mennä asiattomuuksiin...


      • jokumuu_
        AudiQuattroV6kuski kirjoitti:

        Sellaiset valehtelut sieltä. Todellisuudessa se raitisilmansuodatin todellakin homehtuu kun sitten kun se raitisilmansuodatin likaantuu tarpeeksi pahasti ja on yli 2 vuotta käytössä. Raitisilmansuodatin itseasiassa likaantuu nopeammin ja tehokkaammin kuin moottorin ilmansuodatin. Kyllä sieltä ainakin joissakin automalleissa kyllä menee ilmaa raitisilmansuodattimen läpi silloin kun auto liikkuu vaikka ilmastointi/tuuletin olisi kokonaan poissa käytössä.

        Tukkoinen raitisilmansuodatin ei ole pelkästään ilmanlaadun ongelma. Vaan tukkoinen raitisilmansuodatin kasvattaa riskiä ilmastoinnissa olevan tuulettimen pilalle kärähtämisestä.
        Tukkoinen raitisilmansuodatin kyllä päästää jo vähän likaa läpi.

        Joo.

        Tästähän olisi voinut keskustella, ja sopivalla argumentoinnilla olisin vaikka voinut muuttaa kantaani. Olen kuitenkin sen verran viettänyt aikaa ihan reaalisen hiekkalaatikon reunalla etteivät nämä virtuaaliset hiekkalaatikkotason keskustelut enää jaksa kiinnostaa. Pitäkäämme siis omat näkemyksemme.

        Hyvää kesää audikuskille.


      • toisessa.todellisuudessa
        jokumuu_ kirjoitti:

        Joo.

        Tästähän olisi voinut keskustella, ja sopivalla argumentoinnilla olisin vaikka voinut muuttaa kantaani. Olen kuitenkin sen verran viettänyt aikaa ihan reaalisen hiekkalaatikon reunalla etteivät nämä virtuaaliset hiekkalaatikkotason keskustelut enää jaksa kiinnostaa. Pitäkäämme siis omat näkemyksemme.

        Hyvää kesää audikuskille.

        Tuo aloituksen väite on täysin absurdi. Jos ilmastointi autossa olisi jollakin tavalla ongelma niin sitä ei todellakaan olisi ollut vakiovarusteena jokaisessa Suomessa myytävässä autossa jo monia vuosia.
        Täysin foliohattu-juttuja nämä väitetyt ongelmat.


      • Ggkkkkkkk
        toisessa.todellisuudessa kirjoitti:

        Tuo aloituksen väite on täysin absurdi. Jos ilmastointi autossa olisi jollakin tavalla ongelma niin sitä ei todellakaan olisi ollut vakiovarusteena jokaisessa Suomessa myytävässä autossa jo monia vuosia.
        Täysin foliohattu-juttuja nämä väitetyt ongelmat.

        Voi heen vajakki, ei se, että ilmastointi uusia autoja ostavien enemmistön mielestä on kiva, tarkoita, ettei se kenellekään koskaan voisi olla ongelma, tai ainakin turhake.

        Toisekseen autot suunnitellaan globaaleille tai ainakin nyt Euroopan markkinoille, joilla paljon enemmän tarvetta ilmastoinnille. Jos autot suunniteltaisiin vain Suomeen, niin varmasti useamman uuden auton saisi ilman ilmastointia.

        Ja tosiaan käytetyllä ajavalle keskivertoautoilijalle tilanne on eri kuin uutta ostavalle. Käytetyillä ajavien mielipiteet eivät vaan paljon paina ilmastointilaitetta asennettaessa tehtaalla.


      • vanhaa.aikaa
        Ggkkkkkkk kirjoitti:

        Voi heen vajakki, ei se, että ilmastointi uusia autoja ostavien enemmistön mielestä on kiva, tarkoita, ettei se kenellekään koskaan voisi olla ongelma, tai ainakin turhake.

        Toisekseen autot suunnitellaan globaaleille tai ainakin nyt Euroopan markkinoille, joilla paljon enemmän tarvetta ilmastoinnille. Jos autot suunniteltaisiin vain Suomeen, niin varmasti useamman uuden auton saisi ilman ilmastointia.

        Ja tosiaan käytetyllä ajavalle keskivertoautoilijalle tilanne on eri kuin uutta ostavalle. Käytetyillä ajavien mielipiteet eivät vaan paljon paina ilmastointilaitetta asennettaessa tehtaalla.

        Kyllä mä pidän sun ongelmaasi edelleen täysin omakohtaisena fobiana. En pysty mitenkään näkemään ilmastoitua autoa ongelmana.
        Kuka muu sinun lisäksesi haluaisi ostaa auton ilman ilmastointia?


      • Jfjfjfjjfjfjf
        vanhaa.aikaa kirjoitti:

        Kyllä mä pidän sun ongelmaasi edelleen täysin omakohtaisena fobiana. En pysty mitenkään näkemään ilmastoitua autoa ongelmana.
        Kuka muu sinun lisäksesi haluaisi ostaa auton ilman ilmastointia?

        Aloittaja ainakin. Ja minä en ole sanonut välttämättä haluavani ilmastoimatonta, vaan että ymmärrän hyvin, että heitäkin on.

        Sinun ongelmasi tässä erikoisempi on. Oletko töissä ilmastointilaitteiden parissa ja pelkäät leipäsi menevän? Vai oletko vain sekopää, joka ei pysty sietämään erilaisia mielipiteitä ja kokemuksia ilmastoinnista?

        Nyt jos mitenkään pystyt, ota hetki happea, laske kymmeneen ja lue:
        Ei kukaan ole oikeasti tulossa viemään ilmastointia autostasi.
        Ei kukaan tule kieltämään sinua ostamasta ilmastoinnilla varustettua autoa jatkossakin.
        Jos kuitenkin joku naapurisi kummisetä haluaisi ostaa auton ilman ac:ta, niin ei se ole mitään pois sinulta. Sinun ei ole pakko mennä kyytiinsä. Tuskin edes tapaatte koskaan.
        Jos jollain pikkuserkkusi puolisolla on ilmastointi homehtunut, niin ota iisisti, ei se sieltä hyppää sinun autoosi.

        Että ota iisisti, kaikki on ihan hyvin. Saat jatkaa elämääsi vanhaan malliin, eikä tarvitse pelätä ilmastointifobisia. Eivät he tee sinulle mitään pahaa. Nyt tutti suuhun ja nukkumaan :)


      • AudiQuattroV6kuski
        AC.haisee kirjoitti:

        Oletteko koskaan vaihtaneet raikkaria itse ja katsoneet sinne lämppärin koteloon raikkarin aukosta? Mulla ainakaan ei ole yhdessäkään autossa raikkari ollut 100% tiivis vaan jonkinlaista pientä ohivirtausta on tapahtunut jokaisessa. Kovin löysästihän tuo onkin aina ollut paikallaan joten raikkari ei täysin estä epäpuhtauksia pääsemästä lämmityslaitteeseen / ilmastointilaitteeseen ainakaan edullisemmissa kansanautoissa.
        Laukaisin autoon sellaisen "savupommin" minkä pitäisi hävittää hajut mutta aine itse haisee epämiellyttävälle, kuin jollekin aurinkorasvalle tai kärpäsmyrkylle.
        Ilmastoinnin kennot on niin syvällä kojetaulun uumenissa että varmaan koko taulu pitäisi purkaa pois tieltä ennenkuin pääsisi kunnolla sen puhdistamaan ja se maksaa varmasti täysin kohtuuttomasti eikä välttämättä onnistu kojetaulun takaisin kasaaminen ilman toimintahäiriöitä ja ylimääräisiä nitinöitä.

        Mitenkähän niitä puhdistusvaahtojakaan voi käyttää kun purkissa lukee että ei saa päästä kosketuksiin sähkölaitteiden kanssa mutta kun siellähän on ainakin lämppärin puhallin, puhaltimen vastukset, ilmastointilaitteen lämpötila-anturi ja ties mitä....

        Olen yhä vahvemmin sitä mieltä että ilmastointi on haitallinen varuste autossa ainakin Suomen todellisissa käytännän elämänoloissa.

        Kyllä. Olen itse vaihtanut raitisilmansuodattimen autoistani, koska se on yleensä yksi helpoimmista huolloista mitä auton omistaja voi itse autolleen tehdä. Edellisistä autoista opin että pölynimurin on aina hyvä olla lähettyvillä jo aloitettaessa raitisilmansuodattimen vaihtoa, sitten otettuani vanhan raitisilmansuodattimen pois autosta imuroin raitisilmansuodattimen kotelon aukkoineen puhtaammaksi ennen uuden raitisilmansuodattimen asennusta.

        Lue ohjekirjasta raitisilmansuodattimen vaihtoväli, sitten lyhennä raitisilmansuodattimen vaihtoväliä noin 3000-6000km verran. Imuroi pölynimurilla jokaisen raitisilmansuodattimen vaihdon yhteydessä pölyt raitisilmansuodattimen kotelosta ja ilmanoton reijistä. Sitten imuroi pölynimurilla vielä auton sisätilojen puolelta ne raitisilman tuloaukot puhtaaksi pölystä. Muovinen pölynimurin mukana tullut rakosuulake on aika kätevä tässä hommassa.

        Jos ei muuten meinaa onnistua imurointi, niin sitten leikkaa paksusta pahvista samankokoinen pala kuin raitisilmansuodattimen kansi on. Sitten tee leikatun pahvin keskelle pölynimurin suuttimen mentävä reikä, sitten paina yhdellä kädellä pahvi kiinni raitisilmansuodattimen koteloon ilman liiallista voimankäyttöä ja imuroi pölynimurilla pahviin tehdyn reiän kautta pölyt pois raitisilmansuodattimen kotelosta.

        _______________________

        jokumuu_
        19.6.2018 18:31

        "Hyvää kesää audikuskille. "
        Kiitos. Hyvää kesää sinullekin.


    • Huono.yritys

      Kyllä tässä nyt etsitään ratkaisua ongelmaan jota ei oikeasti ole edes olemassa.
      Pelkkää vedätystä. Tämä kaveri tykkää inttää inttämisen ilosta.
      Kuuluu taudin kuvaan.

      • HolistillaOnTehtäväHihii

        Juuri näin. Kun elämän hallinta ja syrjäytyminen vie voiton, niin tuota se sitten toisilla on. Päivät provoilemaan ja vittuillaan keskustelupalstoilla jne...


      • Lflflflflflf
        HolistillaOnTehtäväHihii kirjoitti:

        Juuri näin. Kun elämän hallinta ja syrjäytyminen vie voiton, niin tuota se sitten toisilla on. Päivät provoilemaan ja vittuillaan keskustelupalstoilla jne...

        Hyvin sinulla jo itsetuntemus kehittynyt. Se on ensimmäinen askel.


      • AC.lemuaa
        HolistillaOnTehtäväHihii kirjoitti:

        Juuri näin. Kun elämän hallinta ja syrjäytyminen vie voiton, niin tuota se sitten toisilla on. Päivät provoilemaan ja vittuillaan keskustelupalstoilla jne...

        Oleko kuullut vuorotöistä, konttorirotta virastohiiri?


    • Virastos

      Se on totta että auto ilman ilmastointia on ympäristöystävällisempi. Ja se ei ole pakollinen varuste auton liikkumiseen.
      - valmistuksen co2 ja materiaali vähäisempi
      - ei vuoda kylmäaineita ja tarvitse täyttää
      - polttoainetta ei menee kompressorin pyörittämiseen.

      Eu:ssa rajoituksia tulossa lähiaikoina

    • Epäloogista

      "Aloittaja ainakin. Ja minä en ole sanonut välttämättä haluavani ilmastoimatonta, vaan että ymmärrän hyvin, että heitäkin on.

      Sinun ongelmasi tässä erikoisempi on. Oletko töissä ilmastointilaitteiden parissa ja pelkäät leipäsi menevän? Vai oletko vain sekopää, joka ei pysty sietämään erilaisia mielipiteitä ja kokemuksia ilmastoinnista"

      Tässä on kaksi asiaa. Onko ilmastointi tarpeellinen Suomessa ja homehtuuko ilmastointilaite Suomessa.
      Ymmärrän jos joku ei koe ilmastointia tarpeelliseksi. En ole koskaan kokenut tai kuullut tuollaisista homeongelmista oikeassa elämässä.
      Aloituksesta sen verran että oma tulkintani on että siinä perustellaan henkilökohtaista mieltymystä keksityllä teknisellä ongelmalla. Hyvin tyypillistä epäloogisuutta nettikeskusteluissa.

      • Jgjgkkgkgkgk

        No minä olen kokenut. Ja netistä löytyy nopeasti lukuisia kohtalontovereita. Ja ketjuun on muistaakseni linkitetty asiantuntijalausuntokin. Miksei tätä voi hyväksyä? Vain koska sinulla ei ole ollut kyseistä ongelmaa?

        Joo, ja kaksi kertaa huolto-ohjelmaa tiheämmällä suodattimenvaihdolla varmasti välttyisi homeelta useimmiten. Myös ohjelman mukaisella välttyisi suurimmalta osalta riskeistä. Ei se silti tee ongelmaa olemattomaksi kaikille autoilijoille.


    • AC-työntää-lämpöäkin

      Täyss-sähköautoissa ilmastointilaite joka tuottaa ilmalämpöpumpun tavoin kesällä viileää, ja talvella lämmintä on melkeimpä pakollinen varuste koska niissä ei ole polttomoottoria, joka työntäisi lämpöä auton sisätilaan.

    • AC.haisee

      Edellinen raitisilmasuodatin oli kaksi vuotta paikallaan. Sinä aikana ei ilmastoinnissa ollut mitään hajuja. Nyt oleva raikkari on sen 3kk vanha ja nyt on ollut sitä hajua.
      Edellisessä autossanikin oli ilmastointi, siinä ei ollut hajua milloinkaan. Raitisilmasuodatin vaihdettiin muistaakseni 4,5v aikana kerran.

    • Kkdkfkfkfkfkfkf

      Eilen ensimmäinen osuus juhannusmatkasta auringonpaisteessa ja noin 20c:ssa ajaen oli ac päällä melkein koko ajan. Mikä tosin johtui siitä, ettei ole puhaltimia takapenkeille, joten takapenkkiläisten matkustusmukavuus vaati enemmän jäähdyttämistä kuin edessä kuskina olisin tarvinnut. Jos vain etupenkeillä matkustajia, ei ac:ta olisi juuri tarvittu. Seuraavassa autossa saa luvan olla puhaltimet takana.

      Tänään sitten toinen osuus vesisateessa, eikä ac:lle mitään tarvetta.

      Eli periaatteessa näin Suomen keskikesässäkin pärjäisi ilman ac:ta, jos takapenkillä ei ketään tai jos puhaltimet takanakin.

    • 3243

      Autojen ilmastointi eroaa muista kylmäainetta käyttävistä laitteista esim jääkaappi, pakastin, ilmastointilaite koska autossa ei ole ilmatiivis järjestelmä.

      Auton ilmastoinnin kompressori ottaa voiman hihnapyörältä useimmiten, järjestelmä vuotaa kylmäainetta. Eroja kylmäaineiden pysyvyydessä voi olla eri valmistajien / automallien kesken.


      Minulla on 1990 luvun alkuvuosina ostettu "kannettava siirrettävä matkajääkaappi/pakastin joka toimii suoraan 12v jännitteellä , kaikki kylmäaineet sisällä joita on grammoissa tyyppikilven mukaan todella vähän. Erittäin ympäristöystävällinen. ( lähipiirit tutut on ostaneet varmaan 5-10kpl thermosähköisiä laukkuja jotka on nykyään jossakin kaatopaikalle ja muovit/eristeet ympäristön kuormituksessa)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe