Pienkonebensiini (4T) autossa

PKbensiini

Vaikuttaisiko päästöarvoihin alentavasti, tässä olisi kyseessä 90-luvun alkupuolen ilman turboa oleva Volvo 940? Joskus ollut ongelmia lambda-arvon kanssa, se oli liian iso (jotain yli 1.1 kai).

8

3907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EiAutoille

      Ei vaikuta. Rikkinäinen lambda korjaantuu vaihtamalla se uuteen tai sitten vuotaa putki.

    • Ei_auta

      Liian iso lambda-arvo kertoo, että seos on liian laihalla. Ehkä imupuolella ilmavuoto tai bensanpaine liian alhainen, mistä johtuen moottorinohjausboksista loppuu säätövara, mutta tällöin pitäisi merkkivalon syttyä.

      Toinen vaihtoehto viallinen lambda-anturi, mikä ohkaa seoksen laihalle.

      Kolmas vaihtoehto on vuotava pakoputki. Reiästä pääsee ilmaa putkeen ja ilman happi suurentaa lambda-arvoa. Tämä näkyy myös korkeana O2-lukemana.

      • 85viunaa

        Vink:
        Moottori tietenkin ajetaan ennen katsastusta todellakin kuumaksi ja päästömittauksen ajaksi tankkiin 85 bensaa... ja katsastuksen jälkeen tankki taas täyteen 98 ja matka jatkuu...


      • PKbensiini
        85viunaa kirjoitti:

        Vink:
        Moottori tietenkin ajetaan ennen katsastusta todellakin kuumaksi ja päästömittauksen ajaksi tankkiin 85 bensaa... ja katsastuksen jälkeen tankki taas täyteen 98 ja matka jatkuu...

        Voi olla että tuo bensiini kelpaa joihinkin vanhempiin Volvoihin, mutta en usko että tekee hyvää tai edes käy kunnolla RE85 viinabensiinillä.
        Millaisilla laitteilla voisi tutkia mahdollisia venttiilien vuotoja?
        Joku korjaamo voisi tarkistaa ne tai pakoputkiston vuodot, itse en ole niitä löytänyt. Olisi parempi jos olisi apulainen painamassa kaasua, kun itse seurailen kädellä auton alta (löytyy korjausrampit, alhaalla korkeutta n. 185 cm) puhalluksia.


      • EiAutoille

        Mitä tuo typerä herjaamisesi tarkoitti? Mikäli sait aivopierun nimimerkistä, niin olisiko se tarkoittanut, että pienkonebensa ei ole autoille?


      • 85viunaa
        PKbensiini kirjoitti:

        Voi olla että tuo bensiini kelpaa joihinkin vanhempiin Volvoihin, mutta en usko että tekee hyvää tai edes käy kunnolla RE85 viinabensiinillä.
        Millaisilla laitteilla voisi tutkia mahdollisia venttiilien vuotoja?
        Joku korjaamo voisi tarkistaa ne tai pakoputkiston vuodot, itse en ole niitä löytänyt. Olisi parempi jos olisi apulainen painamassa kaasua, kun itse seurailen kädellä auton alta (löytyy korjausrampit, alhaalla korkeutta n. 185 cm) puhalluksia.

        Ööööh...? Eikös tuollainen 90-luvun alkupään Volvo ole jo melkoisen eläkeikäinen?
        Siksi uskalsinkin tuon 85-bensan suositella ainakin katsastuksen ajaksi, kun palaa puhtaammin ja päästöt saattaa tuollaisessa ikälopussa bensakrematoriossakin olla edes hetken ilmastoystävällisellä tasolla...
        Mutta ajele toki krematoriosi korjausrampeille ja haistele pakokaasuvuotoja, kun toimiva vinkki ei kelpaa.


    • Volvo.paaliin.vaan

      Melkoinen idiootti tää aloittaja.

      • PKbensiini

        Tuli puhdas hyväksytty päästötodistus. Moottori pitää ajaa kuumaksi, paljon kierroksia ja vaihde pienelle, esim. kolmoselle.
        Volvossa on moottori ja vaihdelaatikko hyvässä kunnossa, ajettu n. 400000 km ja ollut minulla jo yli 16 vuotta.
        Näissä Volvoissa on kori todella hyvässä kunnossa, jos ne on ruostesuojattu jo uutena. Itse suojautin sen vielä kunnolla 16 v sitten kesällä. Pelti on paksua ja galvanoinnissa tullut paksu sinkkikerros suojaamaan ruostumiselta. Joissain muissa automerkeissä oli pahat ruosteet jo 5-10 vuotiaissa autoissa. Oma Volvoni on jo 25 vuotta vanha, tässä ajassa menee jo kolme muuta surkeampaa auotomerkkiä paaliin. Tuossa on jo katalysaattori. Ei taida nykyautojen päästöt paljoakaan puhtaampia olla. Turhaa puhetta ilman saastutuksesta!

        Vielä ajan Volvolla muutaman vuoden. Sitten onkin eläkkeellä ollessa vaikeaa enää nykyaikana löytää toista uudehkoa autoa, joka kestäisi varmuudella loppuikäni. Lisäksi uusissa autoissa on paljon kalliimmat varaosat, jos jotain sattuisi hajoamaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe