Joka juhannus tulee mieleeni juhannusaatto 60-luvun alusta. Olin pieni tyttö ja vietin kesälomaa saaressa asuvien ukkini ja mummini luona. Mummi oli aloittanut leipomisen aamuyöllä, koska oli hellekesä ja mökin pärekatto öiseen aikaan kostea, eikä niin herkkä kipinöille. Ukki oli hakenut manteerrella olevasta maatalosta vastakirnuttua voita. Herättyäni sain aamupalaksi lämmintä leipää tuoreen suolaisen voin kanssa. Mummi siivosi ja kuurasi koko pienen mökin ja lopuksi laittoi kamariin valkoiset räsymatot, jotka naulasi kulmistaan lattiaan että varmasti olivat suorassa. Illalla sitten menimme juhannuskokolle, jota olimme edellisen viikon iltoina rakentaneet yhdessä muutamien naapureiden kanssa.
Juhannusmuistoja menneiltä ajoilta.
9
261
Vastaukset
Oliko teillä koivut ovenpielissä?
- pienipellavapää
Kyllä oli ja muistan kuinka surulliselta tuntui kun koivujen lehdet sitten nuupahtivat. Niinpä en aikuisiällä ole halunnutkaan kaadettuja juhannuskoivuja portaanpieleen.
Nyt kun tuli puheeksi niin muistin itsekin lapsuudesta koivut ovenpielessä. Siitä tuli kesäinen juhannustunnelma.
- vm63
pienipellavapää kirjoitti:
Kyllä oli ja muistan kuinka surulliselta tuntui kun koivujen lehdet sitten nuupahtivat. Niinpä en aikuisiällä ole halunnutkaan kaadettuja juhannuskoivuja portaanpieleen.
Olen muuten samaa mieltä! Koivujen kaataminen ovenpieliin tuntuisi pahalta. Mutta lapsuudessa ne kuuluivat asiaan aivan kuin joulukuusikin :)
- pienipellavapää
No todensanoen kyllä meilläkin oli mökillä pieni koivu portaanpielessä ja solmin tyttärelleni kauniin kukkaseppeleen hiuksille hänen ollessaan pieni.
- pohdiskelin.asiaa
Kumma kun kukaan ei ole keksinyt tuosta juhannuskoivuista bisnestä itselleen, samaan tapaan kuin joulukuusista? Metsänhoidollista työtähän se olisi, mutta koivuja voisi siten hyötykäyttää ettei ne jäisi metsään happanemaan!
Koivuja jos saisi vaikka 10 euron kappalehintaan niin saattaisi olla ostajiakin!- nostalgiaaa
Totta, se vois olla hyvä bisnes, koivunlehtien havina kuulosti niin mukavalta ja todella puhun koivuista en haavasta joka havisee eritavalla. Enpä ole koivuna ovenpielissä nähnyt sitten nuoruuden lapsuus kodin.Lienekkö tapana enää missään ?
- juhannuspäivää
Kyllä koivut ulkorapun molemmin puolin ja Suomen lippu tangossa luo sen oikean juhannustunnelman,ei sille voi mitään.
- Liekarasse
60-luvulla ajeltiin Anglialla jussina koivuntaimet auton ulkopuolella. Ne oli onnellisia aikoja Lieksassa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku645200Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti672415- 2622362
Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt362349Korjaa toki jos...
Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä191634Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm2191468Taas joku junan alle
Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai491058- 891016
Harmittaa...Lampsiinjoen sillat
Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v13983- 66937