Juhannusmuistoja menneiltä ajoilta.

pienipellavapää

Joka juhannus tulee mieleeni juhannusaatto 60-luvun alusta. Olin pieni tyttö ja vietin kesälomaa saaressa asuvien ukkini ja mummini luona. Mummi oli aloittanut leipomisen aamuyöllä, koska oli hellekesä ja mökin pärekatto öiseen aikaan kostea, eikä niin herkkä kipinöille. Ukki oli hakenut manteerrella olevasta maatalosta vastakirnuttua voita. Herättyäni sain aamupalaksi lämmintä leipää tuoreen suolaisen voin kanssa. Mummi siivosi ja kuurasi koko pienen mökin ja lopuksi laittoi kamariin valkoiset räsymatot, jotka naulasi kulmistaan lattiaan että varmasti olivat suorassa. Illalla sitten menimme juhannuskokolle, jota olimme edellisen viikon iltoina rakentaneet yhdessä muutamien naapureiden kanssa.

9

261

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oliko teillä koivut ovenpielissä?

• pienipellavapää

Kyllä oli ja muistan kuinka surulliselta tuntui kun koivujen lehdet sitten nuupahtivat. Niinpä en aikuisiällä ole halunnutkaan kaadettuja juhannuskoivuja portaanpieleen.

• Nyt kun tuli puheeksi niin muistin itsekin lapsuudesta koivut ovenpielessä. Siitä tuli kesäinen juhannustunnelma.

• vm63
        pienipellavapää kirjoitti:

Kyllä oli ja muistan kuinka surulliselta tuntui kun koivujen lehdet sitten nuupahtivat. Niinpä en aikuisiällä ole halunnutkaan kaadettuja juhannuskoivuja portaanpieleen.

Olen muuten samaa mieltä! Koivujen kaataminen ovenpieliin tuntuisi pahalta. Mutta lapsuudessa ne kuuluivat asiaan aivan kuin joulukuusikin :)

• pienipellavapää

No todensanoen kyllä meilläkin oli mökillä pieni koivu portaanpielessä ja solmin tyttärelleni kauniin kukkaseppeleen hiuksille hänen ollessaan pieni.

• pohdiskelin.asiaa

Kumma kun kukaan ei ole keksinyt tuosta juhannuskoivuista bisnestä itselleen, samaan tapaan kuin joulukuusista? Metsänhoidollista työtähän se olisi, mutta koivuja voisi siten hyötykäyttää ettei ne jäisi metsään happanemaan!
      Koivuja jos saisi vaikka 10 euron kappalehintaan niin saattaisi olla ostajiakin!

• nostalgiaaa

Totta, se vois olla hyvä bisnes, koivunlehtien havina kuulosti niin mukavalta ja todella puhun koivuista en haavasta joka havisee eritavalla. Enpä ole koivuna ovenpielissä nähnyt sitten nuoruuden lapsuus kodin.Lienekkö tapana enää missään ?

• juhannuspäivää

Kyllä koivut ulkorapun molemmin puolin ja Suomen lippu tangossa luo sen oikean juhannustunnelman,ei sille voi mitään.

• Liekarasse

60-luvulla ajeltiin Anglialla jussina koivuntaimet auton ulkopuolella. Ne oli onnellisia aikoja Lieksassa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      64
      5200
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      2415
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      262
      2362
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2349
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1634
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      219
      1468
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      49
      1058
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      89
      1016
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      983
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      66
      937
    Aihe