Määrääkö joku kansainvälinen instanssi, kummalla puolella autoa täyttöaukko on missäkin merkissä? Olen katsellut, että molemman puoleisia löytyy sen verran, että voisi olla säädelty. Onhan se tietysti kätevääkin, että autot jakautuu paremmin bensa-automaattien molemmille puolille kun ei kaikissa ole täyttöaukko samalla puolella.
Bensatankin paikan määräytyminen?
15
2542
Vastaukset
- teoreetikko
Tämä nyt vain teoria mutta maissa kuten Japani missä vasemmanpuoleinen liikenne, pakoputki oikealla jotta vähemmän pakokaasuja jalankulkijoiden jne päälle. Tankki sitten vasemmalla että bensahöyryt jne mahdollisimman kaukana kuumasta pakoputkesta. Eurooppalaisissa päinvastoin.
- sdkjdskfjsdklfjkl
Tätä olen arvellut itsekin syyksi miksi japsiautoissa tuppaa tankin täyttöaukko olemaan meikäläisittäin kuljettajan puolella mutta tästä on kyllä poikkeuksiakin, esim. Mazda 3 BK vm. 2003-2009 mutta sen pohjarakenteena taisi ollakin Ford Focus.
Nissan Sunny vm. 1982-1986 on toinen mieleen tullut poikkeus, sitä on vaikeampi selittää kun auto on aito Japanilainen.
Kuitenkin ainakin joissain jenkkiautoissa on myös tankin täyttöaukko ollut vasemmalla puolella, esim. Pontiac Trans-Am 1982-1992 vaikka jenkeissäkin on oikeanpuoleinen liikenne ja ratti vasemmalla. - vähänmerkitystä
Höyryjä ei pitäisi pahemmin päästä tankatessakaan ja muuten menee moottoriin. Aika olematon riski että pakoputki sytyttäisi ellei auto ole käynnissä, vaikka harvemmin niistä kipinöitäkään tulee. Minulla oli Kadetissa monta kuukautta vuotava tankki, eikä sekään syttynyt palamaan vaikka oli katalysaattorikin. Joskun ennen vanhaan ei välttämättä ole tankkauspistoolissa ollut höyryjen imua, mutta silloinkin riski lähinnä tupakoinnista.
Oikeanpuoleisen liikenteen maissa on oikealla puolella olevasta bensantankkausluukusta parikin hyötyä:
- Tankille ajettaessa on enemmän tilaa avata kuskinpuoleista ovea, kun ei ole rakenteita heti edessä
- *Jos* joutuu tankkaamaan tien päällä, tankkaaja seisoo penkan puolella, eikä keskellä tietä.- Vähän_vaihtelee
Minulla pihassa kaksi erimallista Volvoa. Toisessa vasemmalla, toisessa oikealla.
Volvoista esimerkiksi S40 pohjautuu Mitsubishi Carismaan, ja niissä kummassakin on polttoainetankin täyttöaukko auton vasemmalla puolella.
- Ei_ole_mitsuvolvo
Toinen seiskasatanen, missä vasemmalla ja toinen V70, missä oikealla.
- säästötaihölmöys
Tuskin ajateltu mitään kun täyttöaukko eri puolella kuin kuljettaja. Melkoisesti niitä on, usein keula edessä kun ajaisi tankkaamaan ja enemmän haittaa kuin jos kaikissa olisi samalla puolella. Merkkejä ja malleja ei ole tullut seurattua, muistaakseni itselläkin jossain autossa ollut. Kun ratin vaihto onnistuu toiselle puolelle, niin miksei sitten täyttöaukonkin.
Tuli mieleen huvittava youtube-video, missä nainen ei osaa ajaa täyttöaukko automaatin puolelle, vaikka yrittää monta kertaa. - 13576848
Pääsääntöisesti kauko-idän autoissa täyttöaukko on vasemmalla ja euroautoissa oikealla, ehkä syynä vasemman/oikeanpuoleinen liikenne. Poikkeuksia tuosta kuitenkin löytyy, kuten esim. ensimmäisen korimallin Volvo S/V 40 jossa sukulaisuus Mitsubishi Carismaan näkyy täyttöaukon sijainnissa vasemmalla puolella. Varmaan tuon voisi kääntää puolelta toiselle samalla kun ohjauksenkin, mutta jonkun verran tuossa tulisi lisää komponentteja joista pitäisi sitten olla erikseen vasemman- ja oikeanpuoleiset versiot.
- wrööm
Kyllä se on pakoputki, joka määrää sen täyttöaukon puolen ja aasialaisissa se on yleensä oikealla ja silloin täyttöaukko vasemmalla, mutta poikkeuksia on juuri pakoputken sijainnnin vuoksi! Sitä mietin, että mitenköhän noissa esimm audeissa, joissa tuplaputki tulee viimeiseltä vaimentajalta, niin kummalla puolen se putki tulee siihen vaimentajalle, yleensähän noista tulee heikko hönkäys sieltä toisesta putkesta
- 1343854
wrööm kirjoitti:
Kyllä se on pakoputki, joka määrää sen täyttöaukon puolen ja aasialaisissa se on yleensä oikealla ja silloin täyttöaukko vasemmalla, mutta poikkeuksia on juuri pakoputken sijainnnin vuoksi! Sitä mietin, että mitenköhän noissa esimm audeissa, joissa tuplaputki tulee viimeiseltä vaimentajalta, niin kummalla puolen se putki tulee siihen vaimentajalle, yleensähän noista tulee heikko hönkäys sieltä toisesta putkesta
Looginen selitys, pakoputkeen nähden eri puolella oleva tankkausaukko vähentää riskiä että esim. tankin täyttöputken vuotaessa polttoainetta valuisi kuuman pakoputken päälle. Tosin sitten jatkokysymyksenä voisi esittää miksi pakoputki sitten aasialaisissa yleensä on oikealla ja euroissa vasemmalla puolella?
Malleissa missä on ulostulot molemmin puolin ratkaisut varmaan vaihtelee, mutta ainakin esim. uusimman korimallin Passatissa (niissä malleissa jossa on ulostulot molemmin puolin) putket kulkevat symmetrisesti, eli edestä keskellä tuleva putki haarautuu taka-akselin kohdalla ja kummallakin puolella on omat äänenvaimentimet ennen ulostuloa.
- tuplat_kuplassakin
Jalankulkijoiden takia voisi puolustella, että pakoputki olisi keskitien puolella ja ettei mene luontoon tai pelloille niin paljon, mutta ei sen tarvitse täyttöaukkoon vaikuttaa, tankki kuitenkin yleensä keskellä ja pieni syttymisvaara ainoastaan katalysaattorissa ja moottoritilassa. Kuskille paljon helpompaa kun täyttöaukko olisi kuskin puolella.
Amerikkalaisissa usein kaksi putkea, mitenkähän niissä täyttöaukko? En muista mistään lukeneeni kuin pakoputken paikasta, mutta miettinyt joskus. En muista enää kummalla puolella kuplassa oli, edessä kuitenkin, vanhimmissa "konepellin" alla.- Keskellä_on
Siinä rekisterikilven takana.
- skjkskfdklsfldjl
Keskellä_on kirjoitti:
Siinä rekisterikilven takana.
Ikivanhoissa jenkkilotjissa saattoi olla takana rekisterikilven alla bensaluukku mutta ainakin 80-luvulla jo takakyljessä jommallakummalla puolella kuten muissakin autoissa.
Ei tuolle oikein taida olla mitään logiikkaa tai kaavaa, varmaan on autonvalmistajan vapaasti valittavissa kummalle puolelle täyttöaukon laittaa.
Nykyautoissahan on polttoainemittarissa pieni valkoinen nuoli joka osoittaa kummalla puolella täyttöaukko on.
- poikkeus-sääntöön
Mulla on Nissanissa täyttöaukko oikealla ja pakoputki vasemmalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760