Omakannan käyttö

VäinöHarhanen

Kysymyksenä on: Kenellä on mahdollisuus katsoa kenen tahansa omakanta-tietoja? Varmaankin lääkäreillä on tällainen mahdolisuus, vai onko? Entä muulla hoitohenkilökunnalla. Voiko joku sairaanhoitaja katsoa tietoja, vaikka ihminen ei olisi käynyt lähelläkään hoitajan työpaikkaa?

Sitten toinen kysymys: Näkeekö ihminen itse jostakin kautta, kuka ja milloin on käynyt katsomassa omakannassa?

Entä sitten, jos joku katsoo tietoja ihmisestä, johon ei ole mitään hoitokontaktia? Onko se rikos, paheksuttavaa toimintaa vai normaalia uteliaisuutta. Miten Valvira suhtautuisi tällaiseen toimintaan?

20

1758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ftfdjfytgug

      Ulkopuolisista henkilön omankanta -tietoja saa katsella vain terveydenhoidon ammattihenkilöt kun hoitavat kyseistä henkilöä ja potilas on siihen antanut luvan (luvananto syntyy kun potilas tulee vastaanotolle).
      Terveysalan ammattilainen ei saa katsella kenen tahansa tietoja (esimerkiksi naapurin tai julkkiksen) ellei ole suoraan ao. ammattilaisen potilas.
      Tietojen katselusta tulee lokimerkintä ja luettelon tietoja katselleista voi pyytää siitä toimipaikasta missä tietoja on katsottu. Valviran pitäisi valvoa näitä asiattomia tietojen katselua, mutta yleensä valvonnan käynnistää ilmianto tietojen leviämisestä sivullisille.

      • täältävain

        Julkisen sektorin sairaanhoitopiirissä kaikki sinua hoitavat näkevät kaiken mitä sinusta on kirjoitettu. Omakantaan tehdyt kiellot eivät toimi siellä.

        Omakannassa näkyy vain osa siitä mitä potilaasta on kirjoitettu. Tekstiä on yleensä paljon enemmän potilaskertomuksissa. Ne ovat terveydenhuollon omissa tietojärjestelmissä, josta joitakin niistä jossain vaiheessa siirretään Kantaan/Omakantaan. Tekstit joita ei näy Omakannassa potilas voi tilata paperisena jos haluaa. Kuitenkin kaikki potilastiedot, nekin siis mitä potilas ei siis itse Omakannassa näe, ovat kaikkien häntä hoitavien henkilöiden (lääkärit, hoitajat, fysioterapeutit, psykologit jne.) luettavissa koko sairaanhoitopiirin alueella.

        Lokitietopyynnöllä voi selvittää ketkä ovat tietoja lukeneet. Omakannassa näkyy vain se mitä tietoja on luovutettu toiseen terveydenhuollon yksikköön eli toiseen sairaanhoitopiiriin tai yksityissektorille.


      • fjfgffhyjfytuyf

        "Normaali-ihmiselle" tietojen näkyminen omakannassa kaikkialle ei ole ongelma, pikemminkin hyötyä kun toisessakin hoitopaikassa lääkäri näkee heti kaikki tarvitsemansa terveystiedot. Eniten hyötyä on silloin kun joutuu vaikkapa sairaalaan tiedottomana, eikä pysty itse kertomaan omista sairauksistaan ja hoidoista.

        Yleensä nämä salausta haluavat yrittävät salata jotain arkaluontoisia tietoja jotka voisivat olla hänelle epämieluisia vaikkapa uudessa hoitopaikassa tms. Mutta hoitotietojen salaaminen voi aiheuttaa vääristynyttä hoitoa ja jopa aiheuttaa vahinkoa potilaalle kun lääkäri ei tiedä hoitohistoriaa.

        Yleensä potilas ei ole kiinnostunut vaikkapa täydellisistä leikkauskertomuksista joiden lääketieteellistä sanastoa ei edes ymmärtäisi. Itsekin olen pyytänyt vain yhdestä isosta leikkauksestani kopion leikkauskertomuksesta jotta sain tietää tarkasti mitä ja miten oli tehty.


      • Sivustakuuntelija

        Ajatellenpa tilannetta, jossa lääkäri on tehnyt diagnoosin esim. kaksisuuntainen mielialahäiriö, krooninen alkoholisti tai vaikka keskivaikea masennus. Nämähän tuntuvat olemaan suosittuja diagnooseja, joita lätkitään kun muuta ei kaikessa kiireessä keksi. Rauhoittavia resepti ja sillä siisti.
        Menet sitten vaikka fyssarille, niin siinä sitten ammatti-ihminen yrittää olla tietämätön näistä "vaikeuksista". Useasti onkin.
        Tämä sinisilmäinen luottamus hoitoalan ammattilaisiin ja heidän vaitioloonsa on järjetöntä. Kyllä monet makeat naurut nauretaan kahvihuoneessa, jonne ei ymmärrettävistä syistä päästetä mielellään harjoittelijoita.
        Alalla on paljon sinne soveltumattomia ihmisiä.


    • Normaali.lhminen

      Hei sinä "normaali" hoitaja edellisessä viestissä. Toivottavasti en koskaan joudu sinun hoitoosi. Et sovellu alalle.

      • fjfgffhyjfytuyf

        Jos minua tarkoitit niin ihan kivaa kun keksit minulle aivan uuden ammatin. En ole koskaan ollut missään terveysalalla. Ei siis vaaraa että joutuisit hoidettavakseni. Olen kyllä takavuosina ollut pitkäänkin terveydenhoidon yhdistystehtävissä, joten tietoa on enemmän kuin tavispotilaalla.


    • Koe

      Xxx

    • vain_

      Kanta-tietoihin pääsevät ne terveydenhuollon ammattia harjoittavat, joilla on järjestelmien käyttöön oikeuttava toimikortti. Kaikilla sairaaloissa ja terveyskeskuksissa työskentelevillä ei toimikorttia ole, vain potilastyötä tekevillä ja heilläkin toimikorttiin liitettyjä järjestelmien osien käyttöoikeuksia on erilaisia. Yleensä sairaanhoitajilla ja lääkäreillä on oikeudet kaikkiin tietoihin. Sitä en osaa sanoa, onko esim. fysioterapeuteilla, puheterapeuteilla ja muilla vastaavilla oikeuksia ihan joka paikkaan.
      Toimikortti ei rajaa alueellisesti oikeuksia, mutta sinähän voi itse rajata sen mitä tietoja Kannassa on kaikkialle käyttöön oikeutetuille avattavissa. Sen sairaanhoitopiirin alueella missä tiedot on kirjattu ne ovat käytettävissä, ja sinultahan on aina pyydettävä lupa - joissakin paikoin se lupa pyydetään heti siinä vaiheessa kun menet esim. sairaalaan hoitoon ja tämä lupalappu tallennetaan sairauskertomukseesi - tietojen luovuttamiseen yleensäkään minnekään.

      Jos joku menee ilman asiallista voimassa olevaa hoitosuhdessa henkilön sairauskertomustietoja katselemaan, se on rikos.

      Kannassa näet myös itse, minne tietojasi on sieltä luovutettu. Terveystietojen luovutukset. Kävinkin tässä itse juuri omani katsomassa, minulla ei Kannassa paljon mitään tekstejä olekaan, mutta yksi luovutus on ja sekin on näköjään tehty omaan terveyskeskukseeni ja luovutuksen kohde on antamani kiellot ja luvat ja se ensimmäinen lappu jossa kerrotaan koko touhun juju mikä sen nimi nyt olikaan, en viitsi enää mennä Kantaan, mutta se ensimmäinen tavallaan allekirjoitettava ymmärrys- ja suostumuslupalappu.

      • reseptit_

        Mutta yks juttu mitä en ymmärrä.
        Nykyään kaikki reseptit ovat sähköisiä ja ne näkyvät reseptitietokeskuksessa ja sieltä edelleen Kannassa.
        No, jos joku hoitava taho haluaa tietää onko minulla joitakin perussairauksia, niin sehän selviää sitä resepti-Kantaa vilkaisemalla. Siltikin, minulta kysytään uusissa paikoissa tai vaikka tutuissakin että onko sinulla mitään lääkityksiä tai perussairauksia... Ja sitten kun tämän ikäisenä sanoo, että ei (voi tietty olla, mutta kun ei ole tehty perusteellista terveystarkastusta, niin.... ja itseä ei sen kummemmin mitkään verenpaineoireet tms. vaivaa) niin sitten ollaan silmät ymmyrkäisinä, että voiks toi pitää paikkansa tossa iässä!
        No, täytys varmaan hakeutua vaikka EEG:hen niin selviäis sydänvika tai käväistä jossain suolikuvauksessa niin selviäis mahdolliset suolisyövät jne.......


      • Lääkelistaa_kuljettava
        reseptit_ kirjoitti:

        Mutta yks juttu mitä en ymmärrä.
        Nykyään kaikki reseptit ovat sähköisiä ja ne näkyvät reseptitietokeskuksessa ja sieltä edelleen Kannassa.
        No, jos joku hoitava taho haluaa tietää onko minulla joitakin perussairauksia, niin sehän selviää sitä resepti-Kantaa vilkaisemalla. Siltikin, minulta kysytään uusissa paikoissa tai vaikka tutuissakin että onko sinulla mitään lääkityksiä tai perussairauksia... Ja sitten kun tämän ikäisenä sanoo, että ei (voi tietty olla, mutta kun ei ole tehty perusteellista terveystarkastusta, niin.... ja itseä ei sen kummemmin mitkään verenpaineoireet tms. vaivaa) niin sitten ollaan silmät ymmyrkäisinä, että voiks toi pitää paikkansa tossa iässä!
        No, täytys varmaan hakeutua vaikka EEG:hen niin selviäis sydänvika tai käväistä jossain suolikuvauksessa niin selviäis mahdolliset suolisyövät jne.......

        Lääkeitä kysytään siksi että reseptikeskuksessa näkyy vain reseptilääkkeet. Vastaanotolle tuleva voi syödä vaikka kuinka paljon reseptivapaita lääkkeitä ja muita tuotteita (mm. luontaistuotteita) joilla voi olla pahojakin yhteisvaikutuksia mahdollisesti määrättäville lääkkeille. Oletettavasti sinäkin käytät joskus vaikkapa Buranaa, Aspiriinia tai vitamiineja jotka pitää huomioda lääketyksissä.


      • petyt_varmaan
        Lääkelistaa_kuljettava kirjoitti:

        Lääkeitä kysytään siksi että reseptikeskuksessa näkyy vain reseptilääkkeet. Vastaanotolle tuleva voi syödä vaikka kuinka paljon reseptivapaita lääkkeitä ja muita tuotteita (mm. luontaistuotteita) joilla voi olla pahojakin yhteisvaikutuksia mahdollisesti määrättäville lääkkeille. Oletettavasti sinäkin käytät joskus vaikkapa Buranaa, Aspiriinia tai vitamiineja jotka pitää huomioda lääketyksissä.

        Lääkitys tarkoittaa mielestäni säännöllistä lääkitystä. Satunnaiset Buranat eivät ole ns. lääkitystä, vaikka lääkkeitä ovatkin.
        Lääkitys!
        Eipä tullut mieleenkään sanoa, että juu, joskus kun oikein paha päänsärky iskee niin otan yhden parasetamolin. Jep!
        Valitettavasti minun on nyt tuotettava sinulle pettymys, sillä säännöllisessä käytössä minulla ei ole mitään lääkkeitä eikä luontaistuotteita. '

        Perussairauksia - siis sairauksia, jotka on lääkärin työllä todettu - ei hoideta monestikaan millään luontaistuotteilla, vaan lääkkeillä. Perussairauksia.


      • petyt_varmaan
        Lääkelistaa_kuljettava kirjoitti:

        Lääkeitä kysytään siksi että reseptikeskuksessa näkyy vain reseptilääkkeet. Vastaanotolle tuleva voi syödä vaikka kuinka paljon reseptivapaita lääkkeitä ja muita tuotteita (mm. luontaistuotteita) joilla voi olla pahojakin yhteisvaikutuksia mahdollisesti määrättäville lääkkeille. Oletettavasti sinäkin käytät joskus vaikkapa Buranaa, Aspiriinia tai vitamiineja jotka pitää huomioda lääketyksissä.

        Ai niin, ja jos joku lääkärin yllättäykseksi vastaa ettei käytössä ole mitään lääkityksiä - etenkin jos vastaaja on jo hyvän matkaa keski-ikäinen - niin tokihan lääkäri voisi täsmentää kysymystään "entä luotaistuotteita".... jos näillä olisi jotain olennaista merkitystä siinä tilanteessa. Ei kyllä kysynyt ainakaan minulta.


      • jyghkuhggu
        petyt_varmaan kirjoitti:

        Lääkitys tarkoittaa mielestäni säännöllistä lääkitystä. Satunnaiset Buranat eivät ole ns. lääkitystä, vaikka lääkkeitä ovatkin.
        Lääkitys!
        Eipä tullut mieleenkään sanoa, että juu, joskus kun oikein paha päänsärky iskee niin otan yhden parasetamolin. Jep!
        Valitettavasti minun on nyt tuotettava sinulle pettymys, sillä säännöllisessä käytössä minulla ei ole mitään lääkkeitä eikä luontaistuotteita. '

        Perussairauksia - siis sairauksia, jotka on lääkärin työllä todettu - ei hoideta monestikaan millään luontaistuotteilla, vaan lääkkeillä. Perussairauksia.

        Kyllä KAIKKI lääkkeet on lääkitystä, vaikka niitä käyttäisi kerran viikossa tai vuodessa. Omaan lääkelistaan laitetaan aivan kaikki säännöllisesti käytettävät lääkkeet tai vastaavat. Ellei lääkäri saa tietää niistä, voi tulla melkoinen ongelma kun jokin lääkärin määräämä lääke tehoaakin liikaa jonkin käytetyn luontaistuotteen takia.


    • huuhaayleislääkärit

      itse olen ainakin varovainen kertoakseni lääkärille yhtään mitään "ylimääräistä", nehän kirjoittelee lähes mielivaltaisesti potilaskantaan mitä niillä nyt vaan sillä kertaa sattuu huvittaan Niin, ja vielä: kun ei paljon lääkärille puhu/puhuttavaa (kuin akuutti ), niin nehän jo kirjoittaa vaikkapa: potilas:- vaikuttaa masentuneelta, tms, hih, hih ???

    • Läpeensäsairas

      Että omakantaa voi tutkia vain ammattihenkilöt! Täyttä puppua.

      On tapauksia missä täysin ulkopuoliset ovat tutkineet potilaskertomuksia ja reseptitietoja tuttavistaan. Ne utelut eivät edes näy lokitiedostoissa.

      Minusta on täysin edesvastuutonta, että ihmisten henkilökohtaisia tietoja ylipäätänsä kirjataan mihinkään julkisiin tiedostoihin. Asiaa voisi verrata lähes siihen, että potilastietosi ovat lähikauppasi ilmoitustaululla kaikkien luettavissa.

      • kiinnijää

        Omakannan tiedostoja ei saa edes muut kuin hoitohenkilökunta ja jokainen lukeminen kirjautuu lokitiedostoihin. On sitten asia erikseen jos joku jättää potilastiedot näkyviin näyttöpäätteelle ja ohi kulkeva siivooja lukee niitä. Toisaalta tietoja voi katsoa luvallisesti vaikkapa vastanottohenkilö kun varaa vastaanottoaikaa potilaalle.


      • surkeetamenoa
        kiinnijää kirjoitti:

        Omakannan tiedostoja ei saa edes muut kuin hoitohenkilökunta ja jokainen lukeminen kirjautuu lokitiedostoihin. On sitten asia erikseen jos joku jättää potilastiedot näkyviin näyttöpäätteelle ja ohi kulkeva siivooja lukee niitä. Toisaalta tietoja voi katsoa luvallisesti vaikkapa vastanottohenkilö kun varaa vastaanottoaikaa potilaalle.

        Kuvitteletko että tavis hoiturit ja lääkärit osaavat tietotekniikkaa minkään vertaa. Salaukset ovat heidän käpälöintejään vastaan ns. "suojattuja". Heidänkin joukossaan puhumattakaan muista on kuitenkin asianharrastajia jotka ovat edistyneempiä ja heitä ei tuollaiset suojaukset haittaa minkään pätkän vertaa.


    • NiinEttäMitä

      Tilasin keskussairaalasta kaikki itseäni koskevat tiedot. Tilasin yksityiseltä terveysasemalta kaikki tiedot. Jännä kyllä saamistani tiedoista puuttui tietoja, mitä näkyy Oma kannassa.

      • Lieneetuolleselitys

        Olisikohan nuo puuttuvat tiedot sitten peräisin jostain muualta kuin keskussairaalasta tai yksityiseltä terveysasemalta? - esimerkiksi kunnalliselta terveysasemalta, opiskeluterveydenhuollosta tms?


    • pötyääää

      Eipä tuo hirveästi auta, jos kukaan ei valvo ja tiedot saa vain jos aktiivisesti pyytää. Ei normi-ihminen taida aikaansa hirveästi kuluttaa tietopyyntöihin. Varmaan pitäisi olla suoraan potilaan näkyvissä, ketkä on käyneet katsomassa, kun menee sivuille. Jos vaikka tuleva työnantajaehdokas tai vaikka treffikumppani tuntee jonkun terveydenhuollosa, niin siitä vain pyytää kaikki terveystietosi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe