Kannattaako edes yrittää? Kellään kokemusta?

TainaTT

Oon kohta viiskymppinen nainen ja ylipainoa on noin 30 kiloa. Tuntuu hirveältä kirjoittaa se näin "ääneen". Olen tässä viimeisen puolen vuoden aikana yrittänyt ruokavaliota keventämällä ja liikunnalla pudottaa painoa mutta heikoin tuloksin.
Rasitteena minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta, uniapnea ja reumaattisia oireita. Hormoonit sekaisin ja vatsa turvoksissa. Ruokavalioltani olen ollut jo pitkään gluteiiniton, maidoton ja lähes vegaani (syön kalaa ja joskus kanaa).
Painoa pitäisi siis saada alas ja olen päättänyt aloittaa karppauksen. Olen joskus aiemminkin vuosia sitten kokeillut karppausta mutta melko heikoin tuloksin. Jälkeenpäin mietittynä en ehkä ollut kunnolla ketoosissa tai söin liikaa kaloreita. Nyt ajattelin ottaa tiukan linjan ja hakea niitä keto-liuskojakin. Ruokavalion suhteen olen valmis lisäämään kanan ja kalan syöntiä ja vähentämään vihanneksia..soijajugurtti varmaan sopii karppaukseen myös ja kananmunat on ok. Voi myös ok. Mutta sikaan en koske :D
Oisko mitään vinkkejä kellään tai kohtalotovereita noiden sairauksien suhteen?
Onkohan mun edes mahdollista laihtua karppaamalla?
Kilpirauhanen tässä myös mietityttää vaikka melko kuollut taitaa se elin meikäläisellä jo olla.
Kannattaako liikuntaa jatkaa vai keskittää voimavarat ruokavalioon?

14

537

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OmaKokemusOnTämä

      Muutama ajatus....

      Millään muulla ei ole itseasiassa merkitystä kuin sillä, että kulutuksesi on suurempaa kuin se, mitä syöt. Tuon yhtälön kun saat toteutumaan, paino todennäköisesti laskee.

      Sanoin todennäköisesti, sillä kehon painoon vaikuttaa myös siihen kertyvä neste.

      Mutta, jos saat tuon yhtälön toteutumaan, ainakin elimistösi rasva vähenee.

      Jos olet jo yrittänyt ruokavaliota keventämällä ja liikuntaa lisäämällä, olet oikeilla jäljillä. Mutta oletko saanut tuota yhtälöä toteutumaan, todennäköisesti et.

      Kannattaa opetella laskemaan syömänsä energiamäärä, sekä laskemaan liikunnassa käyttämänsä energiamäärä. Kun tuohon vielä huomioidaan perusaineenvaihdunnan suuruus, ollaan jo lähellä yhtälön toteutumista. Perusaineenvaihduntaan löytyy netistä monenlaisia laskureita.

      Tässä vaiheessa yleensä alkaa huuto, ettei tarvi mitään laskea, kunhan syö pelkkää tomaattia, tai on VHH kuurilla tai paastoaa tai vetää 50 km lenkkiä päivittäin. Tai jopa niin, että syömällä pelkkää rasvaa, energia katoaa ja ihminen laihtuu kuin itsestään. Uskomuksia kaikki.

      Idea on siinä, että kun tietää tarkasti miten paljon voi syödä, ei tarvitse arvailla, eikä kiduttaa itseään. Liikuntaakin voi harrastaa just sen verran kuin tarvitsee, eikä arviosta 50 km lenkkiä verenmaku suussa.

      Itse olen kokeillut vuosien varrella niin VHH:ta kuin ihan perinteistä laihdutusta, syömällä vähemmän, mutta vasta tuo, että lasken syömäni energiamäärän ja lasken käyttämäni energian, on saanut syömiseni tasapainoon.

      Noita kun vuoden tai kaksi laskee, oppii ymmärtämään aika hyvin, että mitä kannattaa syödä ja mitä ei. Lopulta asiaa ei tarvitse enää laskeskella, siitä tulee automaattinen juttu.

      Ja ei, siihen laskemiseen ei mene itselläni paljon aikaa. Pari minuuttia kerralla, kun syötän asiat excel taulukkoon.

      Itse liikun todella paljon, mutta laskelmistani näkee, että liikunnalla on vain painonalenemaa auttava vaikutus. Suurin merkitys tulee siitä, mitä syö. Liikuntaa ei silti kannata lopettaa, vaan tehdä siitä mukava ja luonnollinen asia elämässä. Siitä oppii lopulta pitämään.

      Pudotat painosi millä menetelmällä vaan, niin onnea matkaan. Kertaan vielä, että jokaisen menetelmän takana on lopulta se, että pitää syödä vähemmän mitä kuluttaa.

    • paljon.kasviksia

      Olen laihduttanut menestyksekkäästi sekä Atkinsin dieetillä että tavanomaisella ruokavaliolla, ja laihtumisnopeus on molemmilla yhtä suuri jos vain onnistuu pysyttelemään miinuskaloreilla. Vastoin yleistä oletusta, myös Atkinsin dieetti perustuu miinuskaloreihin, siinä vain syödään rasvaa ja proteiineja jotka pitävät nälkää paremmin ja poistavat halun ylensyödä.

      Laihduttamisessa on syytä huolehtia siitä että syö riittävästi proteiinia, jopa 2-3 grammaa/painokilo jos on reilusti ylipainoa. Hiilareiden rajoittaminen on myös tärkeää, ja sanoisin että ei ole myöskään syytä syödä rasvaa liikaa. Panostaisin myös rasvan laatuun, oliiviöljy ja avokado ovat erinomaisia kertatyydyttymättömän rasvan lähteitä.

      Kasvikset on hyvää evästä, esim. kukkakaali, parsakaali, kesäkurpitsa, munakoiso, 0,5 kg päivässä alkaa olemaan hyvä määrä.

    • Floorasyöppö

      Olen ollut viimeiset 25vuotta dieetillä laihtumatta lainkaan. Katson 60 vuotiaana, että jokainen kiloni haluaa pysyä kropassani, joten olkoot. Tilastojen mukaan menen hautaan noin 85vuotiaana hyvin syöneenä, liikakiloilleni hävinneenä.

    • TainaTT

      Kiitos asiallisista vastauksista! Olen tullut samaan johtopäätelmään, että kalorit on laskettava myös VHH:lla tai atkinssilla. Onhan noita hyviä kännykkäsovelluksia joilla se helposti onnistuu. Elikkä summasummarum..liikuntaa omaksi iloksi ehkä jotain lihaskuntojuttua oheen. Kalorit sovellukseen ja hiilarit minimiin. Katotaan kuinka mamman käy. Floorasyöppö, tiedän tasan tarkkaan mistä puhut mutta en ole ihan vielä valmis antamaan periksi!

      • jokkaannttii

        Ei niitä hiilareita tarvi minimiin laittaa. Energiamäärä se on mikä ratkaisee.

        Hiilarit tuppaa vetämään vähän enemmän nestettä kroppaan ja VHH tyypit hihkuvat onnesta kun tuo neste poistuu, kun hiilarit laskee alas. Itsensä huijaamista.


      • tri.atkins
        jokkaannttii kirjoitti:

        Ei niitä hiilareita tarvi minimiin laittaa. Energiamäärä se on mikä ratkaisee.

        Hiilarit tuppaa vetämään vähän enemmän nestettä kroppaan ja VHH tyypit hihkuvat onnesta kun tuo neste poistuu, kun hiilarit laskee alas. Itsensä huijaamista.

        Hiilarit heiluttavat verensokeritasoja ja pitävät heikosti kylläisyydentunnenteen yllä. Atkinsin dieetin etuna on tasainen verensokeri ja kylläisyydentunne.


      • exfläsö

        Ei tarvitse laskea mitään! Hiilareiden suhteen täydellinen 0-linja! Siis TÄYDELLINEN!
        EI MITÄÄN!
        Ei edes silliä ( sokerisuolattu ).
        Ei ketsuppia eikä sinappia. Leivitykset pois leikkeistä. Jne.
        Uhkarohkeasti voisi kokeilla sietääkö kestosprosessi puolikkaan greipin. Mieluummin ei sitäkään.
        Vaikka joku sanoisia piparia tarjotessaan ( kuten yleisesti ), että eihän tämä tämän vertainen meinaa mitään niin KYLLÄ MEINAA!

        Väitän, että pudottaessani vahvan värisillä ketosilla painoani nopeasti 16kg, että syömäni kyljykset, silakat ja muut kalat, kananmunat yms. pelkkä protsku-rasva safka sisälsi energiaa enemmän kuin lepo liikuntakulutukseni oli.

        Suolen toimintaan hyytelöityvää granulaattia. Monivitamiineja, vissyä ja muita sokerittomia nesteitä.
        Ensimmäisen viikon aikana vaakalukema laski 5kg koska nestettä poistui. Sen jälkeen ka. 1,5kg / vko.
        Totutellessani normaaliin syömiseen palautui painostani noin 2kg mutta jäi siihen koska olin muuttanut pysyvästi ruokailutottumuksiani. Kaikki nopeat hiilarit pois lukuun ottamatta muutamaa kertaa vuodessa.


      • TainaTT

        Kiitos vinkeistä! Hurjalta tuntuu tuo nollahiilari-linja..nyt mennään toista päivää tavoitteena hiilarit alle 20 g..eilen tuli 17 g. Olen laskenut annokseni Fat secret -sovelluksen avulla. Kaloreita tuli eilen jotain reilut 1400 kcal, josta rasva 65%, proteiini 30% ja hiilarit sen 5 %. Peruskulutukseni on näistä sairauksista johtuen melko pientä, joten pakko katsoa nuo kaloritkin. Ehkä voisin yrittää ainakin pariksi viikoksi ajaa hiilarit vielä alemmas. Tosin on kyllä tänään melkoisen kelju olo mutta jospa se tästä tasoittuu!


      • jokkaannttii
        tri.atkins kirjoitti:

        Hiilarit heiluttavat verensokeritasoja ja pitävät heikosti kylläisyydentunnenteen yllä. Atkinsin dieetin etuna on tasainen verensokeri ja kylläisyydentunne.

        Uskallan väittää, kokeilleeni kaikenlaisia laihdutusmetodeja, että jos syöt 200g hiilareita päivässä, se ei heilauta näläntunnetta mihinkään suuntaan.

        Nämä on näitä äärilaita uskovaisia, joille nolla tai ääretön on ainoat vaihtoehdot.


      • KorttiPois
        exfläsö kirjoitti:

        Ei tarvitse laskea mitään! Hiilareiden suhteen täydellinen 0-linja! Siis TÄYDELLINEN!
        EI MITÄÄN!
        Ei edes silliä ( sokerisuolattu ).
        Ei ketsuppia eikä sinappia. Leivitykset pois leikkeistä. Jne.
        Uhkarohkeasti voisi kokeilla sietääkö kestosprosessi puolikkaan greipin. Mieluummin ei sitäkään.
        Vaikka joku sanoisia piparia tarjotessaan ( kuten yleisesti ), että eihän tämä tämän vertainen meinaa mitään niin KYLLÄ MEINAA!

        Väitän, että pudottaessani vahvan värisillä ketosilla painoani nopeasti 16kg, että syömäni kyljykset, silakat ja muut kalat, kananmunat yms. pelkkä protsku-rasva safka sisälsi energiaa enemmän kuin lepo liikuntakulutukseni oli.

        Suolen toimintaan hyytelöityvää granulaattia. Monivitamiineja, vissyä ja muita sokerittomia nesteitä.
        Ensimmäisen viikon aikana vaakalukema laski 5kg koska nestettä poistui. Sen jälkeen ka. 1,5kg / vko.
        Totutellessani normaaliin syömiseen palautui painostani noin 2kg mutta jäi siihen koska olin muuttanut pysyvästi ruokailutottumuksiani. Kaikki nopeat hiilarit pois lukuun ottamatta muutamaa kertaa vuodessa.

        "Ei tarvitse laskea mitään! "

        "Väitän, että pudottaessani vahvan värisillä ketosilla painoani nopeasti 16kg, että syömäni kyljykset, silakat ja muut kalat, kananmunat yms. pelkkä protsku-rasva safka sisälsi energiaa enemmän kuin lepo liikuntakulutukseni oli."

        Niin, jos olisit laskenut, et väittäisi. Olen itse kokeillut ja VHH:lla syömällä päivittäin syömäni energia putosi noin 1200 - 1300 kcal välimaastoon. Ja söin reilusti.

        Niin kauan kuin et selvitä asiaa itsellesi, uskot asiaan, mutta tarkista faktat, voit kokea ahaa elämyksen.


      • jokkaannttii
        TainaTT kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä! Hurjalta tuntuu tuo nollahiilari-linja..nyt mennään toista päivää tavoitteena hiilarit alle 20 g..eilen tuli 17 g. Olen laskenut annokseni Fat secret -sovelluksen avulla. Kaloreita tuli eilen jotain reilut 1400 kcal, josta rasva 65%, proteiini 30% ja hiilarit sen 5 %. Peruskulutukseni on näistä sairauksista johtuen melko pientä, joten pakko katsoa nuo kaloritkin. Ehkä voisin yrittää ainakin pariksi viikoksi ajaa hiilarit vielä alemmas. Tosin on kyllä tänään melkoisen kelju olo mutta jospa se tästä tasoittuu!

        "Hurjalta tuntuu tuo nollahiilari-linja..nyt mennään toista päivää tavoitteena hiilarit alle 20 g..eilen tuli 17 g."

        "Ehkä voisin yrittää ainakin pariksi viikoksi ajaa hiilarit vielä alemmas. Tosin on kyllä tänään melkoisen kelju olo mutta jospa se tästä tasoittuu!"

        Mistä keksit tuon, että ne hiilarit pitää olla "nollassa"? Ei ihme että tulee huono olo.

        Laskemalla energiamäärän, mitä syöt, pääset ihan samaan lopputulokseen ilman huonoa oloa. Itseasiassa korjaan kommenttiani, syömällä normaalisti ja laskemalla energiamäärän, pääset parempaan tulokseen. Sillä meinaan laihtuu pysyvästi.

        Tuolla käyttämälläsi metodilla voi laihtua hetkellisesti, mutta et jaksa tuota kuin enintään viikon tai kaksi. Mitä sitten tapahtuu? Palaat entisiin syömistapoihisi ja paino nousee ennalleen tai jopa suurempiin lukemiin.


      • exfläsö
        jokkaannttii kirjoitti:

        "Hurjalta tuntuu tuo nollahiilari-linja..nyt mennään toista päivää tavoitteena hiilarit alle 20 g..eilen tuli 17 g."

        "Ehkä voisin yrittää ainakin pariksi viikoksi ajaa hiilarit vielä alemmas. Tosin on kyllä tänään melkoisen kelju olo mutta jospa se tästä tasoittuu!"

        Mistä keksit tuon, että ne hiilarit pitää olla "nollassa"? Ei ihme että tulee huono olo.

        Laskemalla energiamäärän, mitä syöt, pääset ihan samaan lopputulokseen ilman huonoa oloa. Itseasiassa korjaan kommenttiani, syömällä normaalisti ja laskemalla energiamäärän, pääset parempaan tulokseen. Sillä meinaan laihtuu pysyvästi.

        Tuolla käyttämälläsi metodilla voi laihtua hetkellisesti, mutta et jaksa tuota kuin enintään viikon tai kaksi. Mitä sitten tapahtuu? Palaat entisiin syömistapoihisi ja paino nousee ennalleen tai jopa suurempiin lukemiin.

        Hiilarit "pitää" olla 0:ssa?!
        Yksinkertaisin ratkaisu. Ei tarvitse laskea mitään ja paino laskee vuorenvarmasti!
        Tosin huomattava osa ihmisistä ei tajua missä kaikessa on hiilihydraatteja ja toinen heikkous on luonne, "eihän näin vähä merkitse", mutta kun merkitsee.
        Ketosliuskat kertovat lahjomattomasti merkityksen.

        Ketosia sietää, kuka pitempään, kuka lyhyemmän ajan. Suojaravinteet ja suolen toiminta on varmistettava.
        Täysin sokeriton alkoholi ei ole kieltolistalla mutta vähäisenkin käytön seuraus on halvaannuttava. Ei kannata edes kokeilla.
        Matalatehoisella liikunnalla pystyy tehostamaan ketosprosessia.

        Painon pitäminen on täysin sama on sitten laihdutusmenetelmä ollut mikä tahansa.
        Parasta on teietnkin, että laihtuminen tapahtuisi ilman kuuria, pelkillä ruokailu- ja liikuntatapojen muutoksilla ja kuurin jälkeenkin tuo muutos on välttämätön.

        Tarkastelen nyt tuota omaa 0-linjaani yli 30:n vuoden takaa. Rasva% on edelleen viitealueella. Vatsaontelo on todella niukkarasvainen. Suonet erottuvat käsivarsissa ja alaraajoissa.
        Ikääntymisen ja eläköitymisen myötä olen vähentänyt sapuskani määrää. Oleellista muutosta ei ole tapahtunut tavallisessa, kotona valmistetussa sekaravinnossa.

        Ps. Vaimoni kokeili kaverinani 0-linjaa muutaman viikon. Eniten laardia lähti pakaroista.


    • Kilppariton

      Kilpirauhasen vajaatoiminta asettaa laihtumiselle omat rajoitteensa. Voi estää laihtumisen, vaikka kaikkien lainalaisuuksien mukaan painon pitäisi laskea!

      Kilpirauhanen on tempukas pieni elin, joka vaikuttaa todella moneen asiaan!

    • Epilepsiastaopittua

      Hei ole varovainen kilpirauhasen kanssa. Itse ottaisin yhteyttä ravitsemusterapeuttiin joka tietää ketoosista. (Neuropolilla ainakin on asiansa osaavia)
      Edes epilepsian hoidossa ei ole 0hh, 7vuotiaalla epileptikolla hiilarit rajoitetaan 10hh/vrk tässä on jatkuva sokerien ja ketoosin seuranta verestä. Ketoosi ei saa ylittää 6 missään vaiheessa verestä mitattuna. Eli noilla liuskoilla kun mittaa ja se näyttää vahvaa ketoosia niin verestä mitattuna ketoosi on siinä yhden paikkeilla. Netistä löytyy freestyle liuskoja ja mittareita sekä neuloja tuohon esim eBay.
      Minulla oli kilpirauhasen liikatoiminta ja se siirtyi 10g HH ruokavaliolla pois kokonaan. En tiedä miten käy jos sairastaa vajaatoimintaa.
      Itse sain jatko ohjeeksi nostaa hiilarit 20-30 vrk ja tälläkin pitäisi aikuisen päästä matalampaan ketoosin.
      Minulla on lihas ja selkärankareuma.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe