Aasia jyrää. Japani ja Etelä-Korea on teknisen kehityksen huipulla.
CATL kiinasta on haastaja. CATL = (ATL Amperex) toimittaa valtaosan Applen käyttämistä akkukennoista.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/kemia/saksalaiset-autonvalmistajat-suuntaavaat-katseensa-jo-seuraavan-sukupolven-akkuihin-ei-ole-mitaan-jarkea-jahdata-taman-paivan-teknologiaa-6732458
EUROOPPA on ulkona AKKUKEHITYKSESTÄ !
24
358
Vastaukset
- 1.___-Markkinat
CATL on jo saanut tarjouksen akkuteollisuuspuistosta Vaasasta.
https://www.pontos.fi/fi/ajankohtaista/2017/01/30/valmet-automotive-ja-catl-strategiseen-kumppanuuteen-sahkoautoratkaisuissa-samalla-catl-merkittavaksi-omistajaksi-valmet-automotiveen/
https://www.atlbattery.com/en/about.html
CATL-Amperex CATL osakkuus loppui, mutta CATL jatkaa samalla tekniikalla.
https://www.ft.com/content/6664e8c4-26db-11e8-b27e-cc62a39d57a0
Suomi ja Länsi-Eurooppa on aivan liian kallis. Siksi Northvoltkin kaatuu Ruotsissa.
https://areena.yle.fi/1-50003533 - huom2
Sähköauton talvikäyttö ja kylmyyden vaikutus ajosäteeseen
http://jultika.oulu.fi/Record/nbnfioulu-201805191845- 1.___-Markkinat
Akut paranee ja sähköautot kehittyy.
Etelä-Korea, Japani ja Kiina on tässä kehityksen kärjessä. Eurooppa on käytännössä ulkona. - 43242343
Myös autot paranee akkujen suhteen. Varmasti akuille tulee jossain vaiheessa paremmat lämpöeristeet pohjolaa varten ja/tai nestekiertoon perustuva jäähdytys ja lämmitys. Auto kabiinista poistuvaa lämmintä ilmaa voisi käyttää akkujen lämmittämiseen.
Jos autolla lähdetään laturista liikkeelle niin akkuhan voidaan pitää verkkosähköllä lämpöisenä ennen lähtöä. Jos eristeet on kunnossa niin hyvin pienikin teho riittää. - Patteri-Paavo
Ehkä joskus sitten tulee. Nyt ei vielä ole. Akuista puuttuu monissa malleissa jäähdytys , minkä takia pitemmän matkan tekeminen menee hankalaksi, kun kuumien akkujen lataaminen on hidasta rajoitetun lataustehon takia. Eikä ole sitä akkujen lämmitystäkään, ei edes lämpöeristyksiä. Eristäminen taas haittaisi jäähdytystä, joten tarvittaisi nestekiertoinen jäähdytys.
Joskus se akkutekniikka varmaan on parempaa, joo, mutta aikaa siihen menee. Pikemminkin vuosikymmeniä kuin vuosia. - 1.___-Markkinat
Teslassa ja Audissa sekä Jaguarin sähköautoissa akkujen lämpöhallinta toimii. Myös pikalatauksessa tarvittava jäähdytys.
Nissanista jäähdytys puuttuu.
Nykyinen akkutekniikka on jo täysin riittävää. Suursarjatuotanto romahduttaa hintatason. Vertauksena on aurinkopaneelit.
- ihminenKuseeOmaanPesään
Hienoa kun joku ihannoi aasialasta teollisuutta. Sieltä tulee ihanaa kuraa ja paskaa tuutin täydeltä ja typerykset jopa tilaavat sitä rojua konttikaupalla kun halvalla saa ja on lähes yhtä hyvää ja joskus jopa toimivaa kuin oikea laatukama.
- 1.___-Markkinat
Sveitsin kelloteollisuus nojaa kiinalaiseen alihankintaan.
https://uk.reuters.com/article/uk-swiss-watches/swiss-made-label-lacks-precision-for-watch-industry-idUKKBN1E01ZB
Lenovo ja Volvo on esimerkkejä kiinalaisesta osaamisesta.
- SuomiEiPäätä
Kai nuo joskus tänne tulee, vaikka biopolttoaineet olisi Suomeen paljon sopivampia ja taloudellisempia. Toisi tänne ehkä työtäkin.
- 1.___-Markkinat
Akkukennovalmistusta tulee Eurooppaan Aasiasta ja se valmistus sijaitsee Itä-Euroopassa.
Suomi ja Ruotsi on täysin ulkona.
Mika Lintilä uskoo Vaasaan. Siinä hän on väärässä.
Northvolt on katastrofi.
https://www.reuters.com/article/northvolt-financing/rpt-northvolt-cuts-cost-estimate-for-european-battery-plant-as-seeks-investors-idUSL8N1TG5X0
https://yle.fi/uutiset/3-5626510
http://www.energiauutiset.fi/uutiset/tuuliturbiinivalmistus-ei-kannata-suomessa.html - 1.___-Markkinat
Aurinkopaneelien valmistus on kriisiala Euroopassa..... Suomessa ja Ruotsissa sama tilanne.
https://lansi-savo.fi/uutiset/lahella/c7c21d9b-6cb6-4f87-ab7b-6b0ddd7ad67d
Ruotsissa: http://etn.se/index.php/61332
Aurinkopaneelikilowatti maksaa verottomana 200€.
http://pvinsights.com/
Sama trendi on 100% varmuudella akuissa.- 1.___-Markkinat
Kuluttaja hyötyy halvemmista ja parantuneista aurinkopaneeleista.
Sama on tapahtumassa akuissa.
Se johtaa 100% varmuudella halvempiin ja parempiin sähköautoihin.
- 1.___-Markkinat
Panasonic kehitti erinomaiset aurinkopaneelit ja akut.
https://www.youtube.com/watch?v=N_Og7PsDQPs - 1.___-Markkinat
Panasonic pyrkii minimoimaan akkukoboltin käyttöä ja korvaamaan sen lisäaineistetulla nikkelillä.
Samalla akkukennon energiasisältö kasvaa.
http://europe.autonews.com/article/20180530/COPY/305309958/panasonic-plans-to-develop-cobalt-free-car-batteries - 1.___-Markkinat
Varkaudessa yritettiin.
https://yle.fi/uutiset/3-5574188
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/varkaudessa-alkaa-ymparistoystavallisten-akkujen-valmistus/1865844#gs.deXWCtk
http://www.teollisuussijoitus.fi/yhtio/ajankohtaista/uutisarkisto/european-batteries-oy-lla-13-7-miljoonan-euron-suunnattu/ - 1.___-Markkinat
Keliber aikoo valmistaa vanhohin akkuihin soveltuvaa litiumkarbonaattia.
https://yle.fi/uutiset/3-9722935
NMC ja NCA akkukatodien valmistukseen tarvitaan litiumhydroksidia.
https://www.metalbulletin.com/Article/3804841/GLOBAL-LITHIUM-WRAP-Chinese-domestic-battery-grade-lithium-carbonate-prices-dip-further-on-cheaper.html - 1.___-Markkinat
Akkuvalmistus on paljon vaikeampaa. Siihen ei pienyritykset lähde.
https://www.autoblog.com/2018/06/05/asia-europe-electric-car-ev-batteries/?guccounter=1
http://energypost.eu/the-bosch-solar-complex-european-companies-should-not-give-up-on-the-battery-industry-just-because-they-failed-in-solar/
Bosch on liian pieni . Sillä yksinkertaisesti ei ole varoja akkukennokehitykseen.
Aurinkopaneelivalmistus maksoi 3 miljardia €......... Sama toistuisi akkukennotuotannossa... - 1.___-Markkinat
Northvolt ei pysty.
Panasonic, LG Chem, Samsung SDI, CATL pystyy.... - 1.___-Markkinat
Ostajan markkinat. Akkuteollisuus toistaa aurinkopaneeliteollisuuden kehityksen.
https://www.energiatalous.fi/?p=808
Tästä on tultu 50% alas.... Ja trendi jatkuu... Sama tapahtuu 100% varmuudella sähköautojen akuissa. - Kehitysmaalainen
Akkualan suurvalta haluaa vähentää liikenteen päästöjä. Tämä tapahtuu pian:
https://www.tekniikkatalous.fi/supergraafit/suomi-haluaa-akkualan-suurvallaksi-6736790
Nyt on näin: Litiumlaitteet ovat jäteongelma:
"Litiumakkujen hankalan käsiteltävyyden vuoksi autoja on alkanut kertyä takapihavarastoihin."
https://www.satakunnankansa.fi/satakunta/yleistyvat-litiumakut-kierratyksen-harmina-raumalaisen-lyijyakkujalostajan-riskina-syttyvat-ja-rajahtelevat-akut-201143702/- 1.___-Markkinat
Työn hinta ja logistiikka ratkaisee.
Siksi Länsi-Euroopassa ei ole yhtäkään akkukennotehdasta.
Kaikki investoinnit menee itäeuroopalaisiin osoitteisiin.
- 1.___-Markkinat
NMC ja NCA akkukatodien valmistuksessa tarvitaan litiumhydroksidia.
Ja sitä Keliber Oy ja sen käyttämä prosessi tuota.- 1.___-Markkinat
Keliber tuottaa karbonaattia..
- 1.___-Markkinat
Akkukennojen valmistus ja matkapuhelinvalmistus.
https://yle.fi/uutiset/3-5756215
https://www.is.fi/digitoday/art-2000001546995.html
https://www.businessoulu.com/fi/uutiset/jorma-terentjeff-muistelmissaan-kiina-ilmio-ei-ole-2000-luvun-keksinto.html
Saksassa viimeinen akkukennotehdas lopetti. Samalla Bosch vetäytyi täysin akkukennoista.
http://www.eenewspower.com/news/bosch-pulls-out-battery-cell-research-and-production
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 743290
- 2012852
- 222676
- 492628
- 202506
Kuule rakas...
Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl412345Miten hitsissä ulosoton asiakas?
On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez2101803Törmättiin tänään
enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v241747- 371620
- 181476