yhdessä nukkuminen, onko pakko?

unetonnataas

mitä mieltä olette, kuuluuko pariskunnan nukkua vieretysten "vaikka väkisin" vai onko ok, jos toinen nukkuu osin tai kokonaan erillään?

Itse olen hirveän huonouninen mut kumppani suuttuu heti, jos en nuku vieressä. Kumppani ei myöskään tiedosta että nukkuu itse levottomasti ja "koko ajan kiinni", vie peittoa jne. ja mä herään useita kertoa yössä myös sen takia plus sitten muut heräilyt.

37

689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uikj

      Mitäs epänormaalia on nukkua erillään, me ollaan muijan kanssa nukuttu usein erillään ja nukkuu paljon paremmin, jos ollaan vaikka reisussa ja hotellissa nukutaan petit erillään. Se tuo rauhaa.

    • unetonnataas

      no just tää kun mun kumppani suuttuu heti, jos nukutaan erillään! Hotelleissa pakko siirrellä sänkyjä vierekkäin ja esim laivalla pakko änkeä nukkumaan samaan kapeaan sänkyyn kun ei voi yhtään olla yksin. Ja mä en pysty nukkumaan, välillä tuntuu et tukehdun siihen jo!

      • NytJoViisaampi

        Minäkin joskus nuorena ja tyhmänä suostuin nukkumaan laivalla samassa kapeassa sängyssä, kun luulin että niin muutkin tekee. Lopputulos oli että mies kuorsas tyytyväisenä koko yön, mulle yö oli yhtä kidutusta enkä nukkunut silmällistäkään. Enää en moiseen alistuisi, vaan siirtyisin omaan sänkyyn. Onhan se nyt naurettavaa että kaks aikuista nukkuu jossain 60cm pedissä. Todella "romanttista". Toinen juttu mihin en enää näin aikuisena suostuis ikinä on yhteinen peitto. Se on hirveen kiva joka yö herätä kylmissään kun mies on taas ominut peiton kokonaan itselleen. Tai sit saat kynsin hampain pitää peitosta kiinni ku havahdut taas siihen että mies koittaa repiä peittoa itselleen. Ehkä on säälittävää, että nuorena en "uskaltanut" näihin asioihin puuttua. Ikää kun tulee lisää niin kyllä osaan jo pitää puoleni enkä suostu mihinkään mistä en itse tykkää.


    • ääääääääääääääääh

      Tämä on teidän kahden keskenään ratkaistava ei tätä kukaan voi täällä keskustelupalstalla ratkaista,
      Se sitten mihin päädytte on ihan ok kun se teille molemmille sattuu sopimaan , eli keskustelkaa ja riidelkää ja halatkaa ja rakastelkaa asia puhki eläkä tänne tule moista asiaa setvimään, sillä kukaan muu ei voi lopullisesti tietää teidän kahdenkeskistä symbioosianne.

      eikö tiellä itsellä ole ongelmanratkaisu kykyä ,vai onko jo kaikki asiat kysyttävä joltain toiselta , keskustelupalstalta parisuhdeneuvojilta , onko maailma tosiaankin nykyisin mennyt näin uusavuttomaksi, että toisten mielipide on tärkeämpi kuin oma?

      • eeeepr

        Uusavuttomia ovat, eivät todellakaan voi keskustella asiasta, saavatkohan edes suutaan auki toistensa seurassa..nukkuvat vaan päivät pitkät.


    • Sylvia

      Tietenkään ei ole pakko nukkua edes samassa huoneessa! Me olemme jo vuosia nukkuneet eri huoneissa juuri sen takia että minä olen levoton pyöriskelijä ja mieheni herkkäuninen. Kumpikaan ei saisi kunnolla nukuttua jos olisimme samassa sängyssä. Puhu miehellesi jämäkästi unentarpeestasi,
      on silkkaa kiusaamista vaatia edes moista sinun hyvinvointisi kustannuksella! Sinun ei todellakaan
      tarvitse suostua tuollaiseen.

    • Pakkoeiolekuinkuolla

      Ei kuulu. Eikä kuulu välttämättä edes asua saman katon alla. Nyt eletään vuotta 2018 ja kaikenlaiset parisuhemallit ja -vaihtoehdot olemisissa ja tekemisissä ovat mahdollisia ja luvallisia.

      • Tutkijamies_

        Sehän on ihan siitä kumppista kiinni. Ei parisuhde ole koskaan yhden kauppa.
        Jos olisin parisuhteessa, niin haluaisin kumppanin nukkuvan samassa sängyssä, joten...
        Kuka sopii kenellekkin. Ei voi parisuhteessa vain itse itsekseen päättää jotain kuten annoit ymmärtää. Sitten taas jos asia on miehelle okei, niin sittenhän siinä ei ole ongelmaa.


      • Vaitutkija

        Kyllä voi parisuhteessa itse päättää, missä nukkuu. Kaikki itseä ja omaa hyvinvointia koskevat asiat pitää itse päättää ja ottaa niistä vastuu. Olisipa aika tyhmä mies sellainen, joka tietää että vaimoke nukkuu huonosti parisängyssä kuorsaamisen, levottomuuden tms. takia ja siitä huolimatta vaatisi nukkumaan vieressa kun "haluaisin kumppanin nukkuvan samassa sängyssä" Tsiisus sentään, mitä itsekkyyttä!


      • Twelvepoints

        Kiitti "vaitutkija", juuri noin se on.


    • hgff

      Ei todellakaan ole pakko nukkua yhdessä! On myös VÄÄRIN, jos toinen pakottaa siihen, kuten teillä on käynyt. Nyt alat ajamaan asiaasi paremmin ja pitämään huolta hyvinvoinnistasi. Hyvä rauhallinen uni on ihan number 1.

    • niih

      Nyt hopa-hopa etsit oman huoneen, missä sinä saat nukuttua, kohtapuoliin olet mt-potilas kun et saa nukuttua tarpeeksi ja sinun elämä kärsii ja muu porukka sinun ympärillä kärsii, kun esimerkiksi olet aina huonolla tuulella.
      Ja muista se, sinun elämästä on kysymys ja sinun hyvinvoinnista on kysymys, ei kumppani elämästä.
      Jos hän ei ymmärrä sitä tosiasia niin bye-bye.

      Minäkin tein niin ja toimii 👍

    • 7470

      Asiaan vaikuttavia tekijöitä.
      On turha ryhtyä luettelemaan kaikkien tiedossa olevia, enemmän tai vähemmän pysyviä syitä.
      Yhden kerran vaimoni on paennut oh:n sohvalle. Olin edellisenä iltana nauttinut pontikan ja kotioluen kanssa raakoja valkosipulin kynsiä ja vaimoni oli saanut ko. yhdistelmästä syyn pakoon.
      Sen jälkeen jätin kynnet pois.

      Olemme nukkuneet parivuoteessa, tuplatäkin alla yli 50 vuotta.
      Jos vaimo nyt, ilman selkeästi osoitettavaa syytä leikkaisi tuplatäkin kahtia niin närkästyisin ilman muuta. Joku syyhän noin radikaaliin toimenpiteeseen on oltava!

      • Tutkijamies_

        Jep. Ei tunnu enää parisuhteelta kun nukutaan eri huoneissa..Aika outoa, että kovinkin moni täällä olettaa, että parisuhteessa voi noin vain "hyljätä"kumppaninsa..
        Ja mitä tulee omaan tilaan sängyssä, niin jopa 180cm sänkyjä on myynnissä..Luulisi olevan tilaa ja suurin syy uniapneaan ja kuorsaamiseenkin löytyy tästä Suomalaisten kansan taudista, nimittäin ylipainosta ja liikkumattomuudesta.


      • wukingidiootti
        Tutkijamies_ kirjoitti:

        Jep. Ei tunnu enää parisuhteelta kun nukutaan eri huoneissa..Aika outoa, että kovinkin moni täällä olettaa, että parisuhteessa voi noin vain "hyljätä"kumppaninsa..
        Ja mitä tulee omaan tilaan sängyssä, niin jopa 180cm sänkyjä on myynnissä..Luulisi olevan tilaa ja suurin syy uniapneaan ja kuorsaamiseenkin löytyy tästä Suomalaisten kansan taudista, nimittäin ylipainosta ja liikkumattomuudesta.

        Sinulle:
        - "Ja mitä tulee omaan tilaan sängyssä, niin jopa 180cm sänkyjä on myynnissä"

        Jo pelkää ääni (kuorsaus) ei anna monella ihmisellä nukkua, mitä hyötyy on 180cm sänkystä!


      • Tutkijamies_
        wukingidiootti kirjoitti:

        Sinulle:
        - "Ja mitä tulee omaan tilaan sängyssä, niin jopa 180cm sänkyjä on myynnissä"

        Jo pelkää ääni (kuorsaus) ei anna monella ihmisellä nukkua, mitä hyötyy on 180cm sänkystä!

        Sehän on kumppanin valinta kysymys... Johan tuo aloittaja sanoi, että kumppani suuttuu heti jos eivät nuku yhdessä = En usko sen silloin olevan vaihtoehto heidän perheessä.
        Aloittaja ei myöskään puhunut kuorsaamisesta sanaakaan. vaan levottomuudesta..
        Peitto ongelma ratkeaa ihan sillä, että ostetaan kaksi erillista peittoa ja mies varmaan ottaa vastaan palautteen kun hänelle sanoo, että josko voisi nukkua siellä omalla puolellaan..
        Itse olen kanssa sellainen, että vaikka tykkäänkin nukkua naisen kanssa samassa sängyssä, niin pitää saada ehdottomasti nukkua erillään omalla puolella..En halua nukkua toisen hönkimässä hiilidioksidi pilvessä/ tuottamassa lämmössä.
        Nyt vaikuttaa vaan siltä, että perisuomalaiseen tapaan asioista ei vaan osata keskustella ja keskustelemalla löytää molempia miellyttävää ratkaisua.
        Ja kyllä, jos toinen tykkää läheisyydestä, niin tuollainen erilleen muuttaminen vaikka vaan nukkumisen ajaksi on varsin juttu siinä vaiheessa.. Hyvin pian siinä muuten käy sitten niinkin, että aletaan kasvaa erilleen muutenkin. Seuraavaksi seksiä on yhä vähemmän jne.

        Naiset niin mielellään haluaisi pitää parisuhteen kulissit, että elää samalla sitä omaa sinkkuelämää siellä omassa huoneessaan. Siellähän on sitten hyvä vaikkapa viestitellä aktiivisesti deittipalstoilla uusia tuttavuuksia etsien. Ja sen kyllä näkeekin..Deittipalstoilla varsin paljon varattuja naisia..
        En vihjaa mitään..Just saying;)


      • röökijabisse
        Tutkijamies_ kirjoitti:

        Jep. Ei tunnu enää parisuhteelta kun nukutaan eri huoneissa..Aika outoa, että kovinkin moni täällä olettaa, että parisuhteessa voi noin vain "hyljätä"kumppaninsa..
        Ja mitä tulee omaan tilaan sängyssä, niin jopa 180cm sänkyjä on myynnissä..Luulisi olevan tilaa ja suurin syy uniapneaan ja kuorsaamiseenkin löytyy tästä Suomalaisten kansan taudista, nimittäin ylipainosta ja liikkumattomuudesta.

        Ja tupakka sekä olut...


      • toyypu
        Tutkijamies_ kirjoitti:

        Sehän on kumppanin valinta kysymys... Johan tuo aloittaja sanoi, että kumppani suuttuu heti jos eivät nuku yhdessä = En usko sen silloin olevan vaihtoehto heidän perheessä.
        Aloittaja ei myöskään puhunut kuorsaamisesta sanaakaan. vaan levottomuudesta..
        Peitto ongelma ratkeaa ihan sillä, että ostetaan kaksi erillista peittoa ja mies varmaan ottaa vastaan palautteen kun hänelle sanoo, että josko voisi nukkua siellä omalla puolellaan..
        Itse olen kanssa sellainen, että vaikka tykkäänkin nukkua naisen kanssa samassa sängyssä, niin pitää saada ehdottomasti nukkua erillään omalla puolella..En halua nukkua toisen hönkimässä hiilidioksidi pilvessä/ tuottamassa lämmössä.
        Nyt vaikuttaa vaan siltä, että perisuomalaiseen tapaan asioista ei vaan osata keskustella ja keskustelemalla löytää molempia miellyttävää ratkaisua.
        Ja kyllä, jos toinen tykkää läheisyydestä, niin tuollainen erilleen muuttaminen vaikka vaan nukkumisen ajaksi on varsin juttu siinä vaiheessa.. Hyvin pian siinä muuten käy sitten niinkin, että aletaan kasvaa erilleen muutenkin. Seuraavaksi seksiä on yhä vähemmän jne.

        Naiset niin mielellään haluaisi pitää parisuhteen kulissit, että elää samalla sitä omaa sinkkuelämää siellä omassa huoneessaan. Siellähän on sitten hyvä vaikkapa viestitellä aktiivisesti deittipalstoilla uusia tuttavuuksia etsien. Ja sen kyllä näkeekin..Deittipalstoilla varsin paljon varattuja naisia..
        En vihjaa mitään..Just saying;)

        Sinä et ole parisuhteessa joten et voi tietää miten niissä toimitaan, neuvosi on yhtä tyhjän kanssa.
        Aika varma olen että olet mustasukkainen kyylääjä, epäilisit kumppanisi jokaista liikettä, jos nukkuisitte eri huoneessa, sinä et nukkuisi vaan kuulostelisit koko yön onko netissä miehiä etsimässä.


      • Tutkijamies_
        toyypu kirjoitti:

        Sinä et ole parisuhteessa joten et voi tietää miten niissä toimitaan, neuvosi on yhtä tyhjän kanssa.
        Aika varma olen että olet mustasukkainen kyylääjä, epäilisit kumppanisi jokaista liikettä, jos nukkuisitte eri huoneessa, sinä et nukkuisi vaan kuulostelisit koko yön onko netissä miehiä etsimässä.

        tsäh..Tuolta kuulostaa yksinkertaisen ihmisen defenssi.
        Ehkä parisuhteet eivät ole sinua varten. Kertoo kyllä jotain kumppanin valinnasta, jos ei kykene edes samassa sängyssä nukkumaan, et jotain on vinksallaan. Eihän siinä jos molemmat on samanlaisia, että riittää kun vaan kerran viikossa piipahtaa samassa sängyssä panolla, niin ok. Jos se riittää kumppanillesi, niin asi kunnossa. Tässä oli kyse siitä, että kaikille se nyt vaan ei riitä. Nuo yhteiset hetket ennen nukkumaan menoa ja heti aamulla on usein juurikin niitä tärkeimpiä parisuhteen kannalta. Se on kahdenvälistä laatuaikaa, jossa voi keskustella, on läheisyyttä jne. Sä et taida ymmärtää todellakaan yhtään mitään mistä tässä on kysymys. Mene pois.


    • Totuuden_siemen

      Vaikuttaa vähän läheisriippuvaiselta toi sun kumppani... Olisko ratkaisu hankkiutua siitä eroon suosiolla

      • lassselg

        Painu hemmettiin sinä läheisriippuvainen. Normaalisti nukutaan yhdessä, harvinaista on se että nukutaan erillään mutta mistäpä sen voisit tietää.
        Minä tykkään kun nainen tunkee ihan viereen nukkumaan eikä häiritse yhtään.


      • uniontärkeää
        lassselg kirjoitti:

        Painu hemmettiin sinä läheisriippuvainen. Normaalisti nukutaan yhdessä, harvinaista on se että nukutaan erillään mutta mistäpä sen voisit tietää.
        Minä tykkään kun nainen tunkee ihan viereen nukkumaan eikä häiritse yhtään.

        Sinun "normaalisi" ei ole kaikkien normaali. Jeesud että jotkut miehet on itsekkäitä.

        Ap-lle sanon, että nyt otat asian rauhallisesti esiin puolison kanssa keskusteltavaksi ja teet tuntosi asiasta ymmärretyksi. Sinun hyvinvointisi tähden teidän on kyettävä löytämään ratkaisu, jossa myös sinä voit hyvin. Mikäli tyydyttävän ratkaisun löytäminen ei onnistu, on syytä harkita miten se vaikuttaa parisuhteeseenne kokonaisuutena. Parisuhde on myös neuvottelua ja kompromissien etsimistä, ei kaikki aina natsaa sormia napsauttamalla. Elämäntilanteet myös muuttuvat parisuhteenkin aikana. Jos puolisosi todella rakastaa sinua, hän haluaa että myös sinä voit hyvin. Riittävä ja levollinen uni on mielenterveyden ja hyvän elämän perusedellytyksiä. Se ei saa olla toisen mielihaluille alisteisessa asemassa.


    • ratkaisu

      Hyvässä suhteessa halutaan nukkua aina vierekkäin ja alasti jos ei erikseen muuta sovita.

      • Sylvia

        Monesta kommentista näkee ettei kommentoija kärsi huonounisuudesta! Kyllä on silkkaa kumppanin kiduttamista vaatia nukkumaan samassa sängyssä jos hän ei saa nukutuksi siten! Seksielämän voi järjestää muutenkin ja suoda rakkaalleen rauhalliset yöunet omassa huoneessa!


      • 8523011

        Tuskin. Siinä ei ole mitään tekemistä suhteen laadun kanssa. Joku ei osaa nukkua alasti toinen taas ei vaatteiden kanssa. Jos itsetunto ei kestä että toinen nukkuu eri peiton alla tai omassa sängyssä niin ongelma on hänen korvien välissä. Kannattaa sille tehdä jotain.


      • ihmeessä
        8523011 kirjoitti:

        Tuskin. Siinä ei ole mitään tekemistä suhteen laadun kanssa. Joku ei osaa nukkua alasti toinen taas ei vaatteiden kanssa. Jos itsetunto ei kestä että toinen nukkuu eri peiton alla tai omassa sängyssä niin ongelma on hänen korvien välissä. Kannattaa sille tehdä jotain.

        "Jos itsetunto ei kestä että toinen nukkuu eri peiton alla tai omassa sängyssä niin ongelma on hänen korvien välissä. "

        Jeps, juuri näin.


    • ei.vierivieressä

      Samassa sängyssä kyllä mutta ei ihan vierekkäin. En pysty nukahtamaan lusikassa, tosi usein pitää vähän vaihdella puolia ennen kuin nukahtaa.

    • Kellonnion

      Hyvä tavaton sentään, ei tietenkään tarvitse nukkua vierekkäin, varsinkaan jos se häiritsee toisen tai jopa molempien yöunia. Parisänky on suht tuore keksintö, ihmisen historiassa, ja oli pakko "keksiä" kun kaupunkilaiskodit olivat niin ahtaita eli parisängyllä ei todellakaan ole mitään romanttista historiaa.

      Jos on tilaa ja mahdollisuus, ilman muuta voi ja pitää nukkua niin, että saa kunnon yöunet, se nimittäin vaikuttaa todella moneen asiaan. Meillä nukutaan arkiyöt erillään ja viikonloppuna yhdessä. Toimii!

    • Omatupaomalupa

      Me ei olla edes samassa talossa ja hyvin toimii!
      Mikä pakko se on. Suhde pysyy parempana.

    • 85412

      Moni pariskunta nukkuu eri petissä. Juuri sen vuoksi että toinen nukkuu levottomasti. Moni nukkuu jopa eri huoneissa sen vuoksi, että toinen kuorsaa niin paljon ettei muuten saa nukuttua. Se jopa vaikuttaa parantavasti parisuhteeseen. Mutta jos toisella on heikko itsetunto syystä tai toisesta, niin silloin se voi tuntua vaikealta asialta. Ja silloin se heikentää parisuhteessa tunnelmaa ja välejä.

    • ihmeessä

      Täällä on mitä eriskummallisempia kysymyksiä... Mikään ei ole pakko, ei yhdessä nukkuminenkaan.

    • Vedättääteitä

      Kuuluis mutta äijä vaan trollaa yöt 😆

    • fjsdfg

      "kumppani suuttuu heti, jos en nuku vieressä."

      Kamala kumppani. Ahdistava. Laittaisin vaihtoon.

    • marliz

      Minulle kävisi oma makuuhuone oikein hyvin. Miksi pitäisi nukkua samassa vuoteessa tai huoneessa? Arvostan hyvää yöunta sikäli paljon, että se tuo hyvää oloa myös parisuhteeseen.
      Nyt joku älähtää, että kuinkas seksielämä sitten.
      No, minun kohdallani seksiä harrastetaan muuten kuin nukkuessa ja siihen käy makkarin lisäksi moni muukin ympäristö.

      • Tutkijamies_

        Te naiset olettekin eläimiä, mutta kun me miehet kaivataan niitä läheisyyden hetkiä ja mukavaa leppoista jutustelua siihen ennen nukahtamista..Muutamia mukavia sanoja kumppaniltaan vartalon hivelyä/kosketusta ja samanlaista mukavaa läheisyyttä heti aamustakin kun kello soi.. Parisuhde tarkoittaa paljon muutakin kuin pelkkää seksiä.


    • 12123

      Me nukutaan erillään eri huoneidsa. Sopii molemmille hyvin :) läheisyyttä ja seksiä riittää ;)

    • pitkätukka-68

      Kukin pariskunta tavallaan.

      Itse en voisi kuvitella itselleni parisuhderta, jossa nukutaan erilläään, eikä mulla koskaan sellaista suhdetta ole ollutkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe