Vinkkejä helteestä kärsiville

Täällä on valiteltu, varmasti ihan aiheesta, helteen kuumuutta ja pistän linkit joissa annetaan arkipäivän ohjeita siihen, miten asunnon sisälämpötilan nousua voi hillitä.

1) Asenna sälekaihtimet ulko-ja sisäikkunan väliin ja säädä ne noin 45 asteen kulmaan niin, että ne on kohtisuoraan auringonvaloa.

(Oma lisäohjeeni on, että poista ulkoikkunan tiivistekumista noin 5-10cm pala ylä ja alareunasta, niin ikkunan väli pääsee viilenemään)
Valkoinen tai hopea sälekaihdin on paras väri. (Hinta halvimmillaan noin 15€)

Jos sinulla on parvekkeella ikkuna, josta aurinko paistaa sisään, niin asenna sälekaihdin tai mikä tahansa kangas ulos ikkunan eteen.

2) Tuuleta ilta-yöaikaan ja läpivedolla jos mahdollista. Jos läpiveto ei onnistu, pistä pöytätuuletin puhaltamaan ikkunasta ulos ilta-yöaikaan
(Lisäohjeeni, mieluiten tuuletusikkunan yläosasta).

3) Lue linkit.

4) Etsi lisää vinkkejä ja linkitä ne tänne.

5) Koita kestää, hyvää kesää kaikille.

https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/201807132201071902_uh.shtml
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/2016060121658018_uh.shtml

53

535

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • papparaiselle

      Eikö teillä palvelutalossa henkilökunta tee nuo asiat puolestasi?

      • Eiköhän niissä ole ilmastointilaitteet, oletan.

        Minulla ja uskovalla vaimollani on kaksikerroksinen rivariasunto, jossa voin säätää ilmanvaihdon haluamakseni, eikä lämpö ole täällä sisällä, ainakaan vielä, mikään ongelma. Ja jos olisi, niin pistäisin jäähdytyksen päälle.

        Ja onhan minulla tuossa takapihalla vielä 1500 litran palju, jonka lämpötilan saan vaikka 8 asteeseen eli ei me täällä ihan heti lämpöhalvaukseen kuolla.

        Mutta muutamalla palstan uskovalla on ollut isoja ongelmia helteiden kanssa , joten pistin heille vähän vinkkiä. Ja miksei muillekin, tarpeen mukaan ja tutuille jaettavaksi.

        Hyvää hellettä Sinullekin!


      • qwertyilija kirjoitti:

        Eiköhän niissä ole ilmastointilaitteet, oletan.

        Minulla ja uskovalla vaimollani on kaksikerroksinen rivariasunto, jossa voin säätää ilmanvaihdon haluamakseni, eikä lämpö ole täällä sisällä, ainakaan vielä, mikään ongelma. Ja jos olisi, niin pistäisin jäähdytyksen päälle.

        Ja onhan minulla tuossa takapihalla vielä 1500 litran palju, jonka lämpötilan saan vaikka 8 asteeseen eli ei me täällä ihan heti lämpöhalvaukseen kuolla.

        Mutta muutamalla palstan uskovalla on ollut isoja ongelmia helteiden kanssa , joten pistin heille vähän vinkkiä. Ja miksei muillekin, tarpeen mukaan ja tutuille jaettavaksi.

        Hyvää hellettä Sinullekin!

        Itse olen soveltanut. Panen ovet kiinni (ikkunoita ei sillä tavalla ole) yöksi, ja tuulettimen lattialle pedin viereen. Unet ovat hyvät, ja aamulla sisälämpö näyttää aina 31 astetta.

        Ovia ei voi pitää auki, koska tulee kaikenlaisia itikoita pistelemään koko yön.


      • öykkärille
        qwertyilija kirjoitti:

        Eiköhän niissä ole ilmastointilaitteet, oletan.

        Minulla ja uskovalla vaimollani on kaksikerroksinen rivariasunto, jossa voin säätää ilmanvaihdon haluamakseni, eikä lämpö ole täällä sisällä, ainakaan vielä, mikään ongelma. Ja jos olisi, niin pistäisin jäähdytyksen päälle.

        Ja onhan minulla tuossa takapihalla vielä 1500 litran palju, jonka lämpötilan saan vaikka 8 asteeseen eli ei me täällä ihan heti lämpöhalvaukseen kuolla.

        Mutta muutamalla palstan uskovalla on ollut isoja ongelmia helteiden kanssa , joten pistin heille vähän vinkkiä. Ja miksei muillekin, tarpeen mukaan ja tutuille jaettavaksi.

        Hyvää hellettä Sinullekin!

        Onko sinulla vahva lääkirys siellä palvelutalossa, ettet revi ihmiseltä silmiä päästä?


      • öykkärille kirjoitti:

        Onko sinulla vahva lääkirys siellä palvelutalossa, ettet revi ihmiseltä silmiä päästä?

        Päätellen sanasta lääkirys taitaa se lääkitys olla unohtunut sieltä päästä.
        Itse en syö kuin korkeintaan Buranaa ja sitäkin hyvin harvoin.


    • tuuletusta

      Eikös ole kiva, kun joku tulee kertomaan vinkkejä tänne?
      Ihan turhaa ivailla sellaista ihmistä. Mee ite palvelutaloon tuolla asenteella, opitpahan vähän elämästä jotain ja jää pois jonninjoutava irvailu.

      Itelläni on yhteensä viisi tuuletinta:
      - yks iso keittiössä ja se hurraa kun teen keittiöhommia
      - yks tavallisen kokoinen tuuletin, sitä siirtelen sinne minne tarttee
      - yks pikkunen matkatuuletin, otan sen mukaan kun reissaan helteellä, nyt se on tutulla lainassa
      - 2 värillistä pientä matkatuuletinta. Ne ostin ihan sen takia kun halusivat päästä eroon näytetuulettimistaan, 3 euroa kappale. Voin viedä joskus tuliaisiksi, tai antaa jollekin.

      Tuuletin on ihan mukava vehje!

      • Usko.vaisella ja korkkiruuvilla on aina vittuilu päällimmäisenä.


      • MoikkaMunapää
        sage8 kirjoitti:

        Usko.vaisella ja korkkiruuvilla on aina vittuilu päällimmäisenä.

        Munapää syyttää taas omista teoistaan muita.


    • Minä neuvoin yhdelle naiselle että kylmä suihku silloin tällöin päivässä tekee eetvarttia kun nainen tuskaili hikistä oloaan.

      Aloittajan neuvot ovat myös hyviä neuvoja.

      • sinuakin.siis.tyhmempi

        Voiko olla joku niin tyhmä ihminen, ettei tietäisi suihkun virkistävän?


      • satunnainen.nimimerkki
        sinuakin.siis.tyhmempi kirjoitti:

        Voiko olla joku niin tyhmä ihminen, ettei tietäisi suihkun virkistävän?

        Vain mulkut komppaa itseään.


    • Ilmalämpöpumppu on ylivoimainen.

      • Se on varmasti paras tapa pitää sisäilma viileänä.

        Mutta ihan halpojakin vehkeitä on, keillä ei ole mahdollista asentaa kunnon ilmalämpöpumppua, joka sekä viilentää, että talvella lämmittää. Esim. teho 1000W jäähdytin, joka puskee kuumat ulos ja kylmät sisään, eikä maksa kuin noin 300€. Aina tuokin lämpöhalvauksen voittaa.


      • torre12

        Se pitää valitettavasti niin kovaa meteliä, etten ole itse edes harkinnut.


    • TuijotanTelkkua2018

      Märkä paita.Kuivuu aika nopeasti kuivaksi. Huomioi ettet märkä paita päällä istu sohvalla.Ainakaan vähän paremmalla sohvalla.Itse laitan pahnan lattialle tällaista varten. Patja,tyyny, lakana telkun eteen.

      Kylmäkellariin 5 minuutiksi istumaan.Pikkujakkara mukaan istuimeksi.Kerrostaloissa asuvien luksusta. Olo on pian todella hyvä!

      • TuijotanTelkkua2018

        Kävin testaamassa ekan kerran tänä vuonna. Siellä oli hyvä olla. Heti kun tuli kämppään takaisin niin olo alkoi vaikeutumaan. Vasta tulin takaisin ja otsa jo Hiessä.

        Märkä paita on parempi.


      • Tämä on erittäin toimiva juttu. Tosin itse käyn suihkussa uimapukupäällä, jätän sen märkänä päälle. Viilentää ihan mukavasti.


    • Surkeita vehkeitä. Sellaisen virheinvestoinnin tein parisen vuotta sitten. Ei ollut edes halpa ja pitää sellaista mekkalaa ettei sen kanssa nukkua voi ja sitten se perkeleen poistoletkukin pitää johonkin vetää. Toista huonetta kun viilennät niin toista lämmität ellei ikkunasta vedä ulos ja ole hyttysten syötävänä sitten. Kumpi on sitten parempi? Sähkösyöppö, kilowatteja eli mittari rallattaa.

      Siihen kelpaa että viilentää makuuhuoneen etukäteen mutta lämpeneminen tietenkin alkaa heti kun aparaatin sammuttaa. Älä osta ilmastointikonetta kuvitellen nukkuvasi sen kanssa samassa huoneessa.

      Pari lisävinkkiä:

      - Jos on koneellinen ilmastointi joka on kytketty liesituulettimen ohjauksen kanssa laita liesituuletin päälle, vaikka täysille. Jo ilma vaihtuu. Ainakin meillä se aiheuttaa jo pienen myrskyn kun systeemi tunkee korvausilmaa joka huoneeseen. Ei tietenkään viilennä ulkoilmaa viileämmäksi mutta yöllähän viilenee siedettäviin lukemiin. Ainakaan meillä tämä ei edes maksa mitään kun on kytketty talosähköön.

      - Jalallinen, riittävän kokoinen hiljainen tuuletin kaukosäätimelllä on makuuhuoneessa hyvä. Sellainen on nyt käytössä ja tyytyväinen olen. Maksoi alle 70 euroa. Kaukosäätimellä ettei käy kuin kusihädän kanssa, miettii viittisikö lähteä kuselle vai ei... Viittisikö käydä laittaan pienemmälle/isommalle vai ei...

      - Jos on parvekelasit niin olohuone voi olla ihan hyvä paikka nukkua, ja voihan sitä nukkua parvekkeellakin, me nukuttiin viime kesänä jokunen yö.

      - Ikkunan voi myös kalvottaa, kalvoista en enempää tiedä mutta ainakin luvataan paljon. Olen nähnyt sellaiset kalvotetut ikkunat joissa kosteus oli päässyt kalvon ja lasin väliin. Aika häijyn näköiset mutta onko vika ollut sitten kalvossa vaiko laittajassa?

      Nimimerkki: kuuma makuuhuone.

      • Nain varmaan. Mulla maksoi 29 euroa pieni tuuletin muutama vuosi sitten, mutta se on ollut käyttökelpoinen. Kuun lopulla tulee sähkölasku, ja näkee paljonko se syö.

        Mulla on tällä hetkellä sisällä 32 astetta, mutta ulkoa tulee raikkaita tuulia.

        Kun entinen perheeni kävi vuosia sitten kylässä, niin he huomasivat panna nukkumahuoneen ilmastointilaitteen päälle ennen kuin menevät nukkumaan ja sammuttivat sitten. Sillä tavoin saivat unen päästä kiinni ilman meteliä.

        Nykyisessä kämpässäni ei ole kyseistä vempelettä.


      • torre12 kirjoitti:

        Nain varmaan. Mulla maksoi 29 euroa pieni tuuletin muutama vuosi sitten, mutta se on ollut käyttökelpoinen. Kuun lopulla tulee sähkölasku, ja näkee paljonko se syö.

        Mulla on tällä hetkellä sisällä 32 astetta, mutta ulkoa tulee raikkaita tuulia.

        Kun entinen perheeni kävi vuosia sitten kylässä, niin he huomasivat panna nukkumahuoneen ilmastointilaitteen päälle ennen kuin menevät nukkumaan ja sammuttivat sitten. Sillä tavoin saivat unen päästä kiinni ilman meteliä.

        Nykyisessä kämpässäni ei ole kyseistä vempelettä.

        "Mulla on tällä hetkellä sisällä 32 astetta, mutta ulkoa tulee raikkaita tuulia."

        Olimme espanjassa niiden helteiden aikaan. Talossa oli ilmalämpöpumppu mutta ei alle 30 asteen laskenut sisälämpötila öisinkään. Ja minä kun tarvitsen viileän makuhuoneen.

        Terassille raahattiin sitten patjat joinakin öinä. Vaikka ei se lämpö yölläkään laskenut alle 30 mutta tuuli kävi mereltä.


      • a-teisti kirjoitti:

        "Mulla on tällä hetkellä sisällä 32 astetta, mutta ulkoa tulee raikkaita tuulia."

        Olimme espanjassa niiden helteiden aikaan. Talossa oli ilmalämpöpumppu mutta ei alle 30 asteen laskenut sisälämpötila öisinkään. Ja minä kun tarvitsen viileän makuhuoneen.

        Terassille raahattiin sitten patjat joinakin öinä. Vaikka ei se lämpö yölläkään laskenut alle 30 mutta tuuli kävi mereltä.

        Siis vuosi sitten ennätyshelteiden aikaan...


      • a-teisti kirjoitti:

        Siis vuosi sitten ennätyshelteiden aikaan...

        Jaa. Olin viime kesänä Suomessa. Vuonna 2015 taisi olla kovat helteet, että oli viikkokaupalla 34 astetta.


      • torre12 kirjoitti:

        Jaa. Olin viime kesänä Suomessa. Vuonna 2015 taisi olla kovat helteet, että oli viikkokaupalla 34 astetta.

        Tuosta on melko tarkalleen vuosi, viime vuonna tähän aikaan olimme siellä. Muutama viikko oltiin ja kuuma oli kuin Helvetissä, yli 40 asteen päivälämpötiloja. Etelässä, Esteponan lähellä.


      • a-teisti kirjoitti:

        Tuosta on melko tarkalleen vuosi, viime vuonna tähän aikaan olimme siellä. Muutama viikko oltiin ja kuuma oli kuin Helvetissä, yli 40 asteen päivälämpötiloja. Etelässä, Esteponan lähellä.

        Ai Andalusiassa. Siellä onkin todella kuuma joka kesä. Päälle 40 astetta usein esim. Sevillassa. Täällä on yleensä 27-34 välillä kesäisin, siis 95%:sti. Nytkään ei ole ollut kuumempaa.


      • Juu, takana yksi huonosti nukuttu yö. Laitan läpivedon yöllä, mutta itikat ovat riesa. Meille niitä tuntuu tulevan kausittain ja alkukesästä niitä oli paljon. Välillä ne hävisivät ja nyt niitä jälleen tulee.

        Asunnon sijainti sekä ikkunoiden sijainti on aika olennainen juttu. Miellä päivät ovat niin sälekaihtimet kuin verhot kiinni. Vasta puolenpäivän jälkeen alkaa aurinko paistamaan suoraan. Asunto on yllättävän viileä aina iltapäivään saakka.

        Tuo liesituuletin on aika kova sana. Tuuletinta kokeiltiin, vaan se häiritsee liikaa unta. Minulla on harsoja lasten vauva-ajalta, niin kastelen ne ja laitan esim. olkapäille.

        Aamuyöstä kun viileintä, silloin laitan läpivedon.

        Meillä kai lienee keittiö sen viilein huone – ikkunat pohjoiseen ja liesituuletin lähellä :D


    • Nämä helteet, kuulkaas kaikki jotka ette ota Raamattua kokonaan, NIIN KUIN SE ON, vain pientä esimakua tulevaisesta lämpimästä!!!

      • Tässä on hyvä harjootella...


      • Höpö höpö, iskikö auringonpistos?


      • Etpä sinäkään kivitasku vastannut kun kysyin sinulta mitä ovat noidat, velhot, vainaja- ja tietäjähenget joista Raamatussa puhutaan todellisina toimijoina.


      • sage8 kirjoitti:

        Etpä sinäkään kivitasku vastannut kun kysyin sinulta mitä ovat noidat, velhot, vainaja- ja tietäjähenget joista Raamatussa puhutaan todellisina toimijoina.

        Fudu kysyy kun ei se itse tiedä mitään.
        Ja kun sille vastaa selkeästi, niin se kysyy toisesta asiasta.
        Yksi tyhmä kysyy enemmän kuin sata viisasta ehtii vastaamaan eli ei kannata edes vastata.


      • Sekö on hyvinkin outoa, että Suomessa lämpötilat vaihtelevat rajusti?


      • qwertyilija kirjoitti:

        Fudu kysyy kun ei se itse tiedä mitään.
        Ja kun sille vastaa selkeästi, niin se kysyy toisesta asiasta.
        Yksi tyhmä kysyy enemmän kuin sata viisasta ehtii vastaamaan eli ei kannata edes vastata.

        No ei kannattaisi vastata mutta kun joskus tuntee itsensä ja monet kunnon ihmiset loukatuiksi niin siihen vaan sortuu.


      • sage8 kirjoitti:

        Etpä sinäkään kivitasku vastannut kun kysyin sinulta mitä ovat noidat, velhot, vainaja- ja tietäjähenget joista Raamatussa puhutaan todellisina toimijoina.

        Mitäkö ovat??? Noitia, velhoja sekä vainaja- ja tietäjähenkiä.


      • Kannattaa pysyä siinä mikä on varmaa: nämä helteet.

        Noitia ei muuten ole kuin saduissa.


      • HaluaaHelteelläVettä
        taskuttäynnäkiviäkö kirjoitti:

        Mitäkö ovat??? Noitia, velhoja sekä vainaja- ja tietäjähenkiä.

        Nimenomaan . Ruumiittomia riivaajahenkiä , demoneita 2 jälkimmäistä ja 2 ensin mainittua ovat liitossa näiden saatanan alaisten kanssa.

        "Osallisuus riivaajahenkiin"

        Löytyy Raamattu haulla, kuka haluaa tarkistaa.


      • HaluaaHelteelläVettä kirjoitti:

        Nimenomaan . Ruumiittomia riivaajahenkiä , demoneita 2 jälkimmäistä ja 2 ensin mainittua ovat liitossa näiden saatanan alaisten kanssa.

        "Osallisuus riivaajahenkiin"

        Löytyy Raamattu haulla, kuka haluaa tarkistaa.

        Näkee kuinka Raamatussa on kaikkea huuhaata. Ei ole tarkoitettu tavallisille ihmisille.

        Tuli tänään mieleen, että kämpässäni on talvella 17-19 astetta. Iso lämmitin ei anna enempää (300 €). Kun nyt on koko ajan 31 sisällä, niin ilmalämpöpumpulla voisi saada tasaisemman lämmön kesät talvet.


    • TriplaXX

      Itse toimin niin, että ikkunoissa on ne sälekaihtimet (vakoiset) ja pidän ne kiinni. Kuumalla säällä ei kannata pitää ikkunaa tai terassiovea aukia, koska ulkona on kuumenpaa kuin sisällä. Kuuma vain tulee turhaan sisälle. Sitten kun aurinko on laskenut ja lämpötila ulkona laskenut alle huoneenlämmön niin avaan terassioven ja laitan ilmalämpöpumpun viilentämään ja sitten nukkumaan on lämpötila on jossain 22-23 asteen hujakoilla.

      • Täällä kyllä kaikki pitävät ovia auki, koska kaikki helpottavat tuulet otetaan vastaan. Ovet kiinni tappaa.


    • Näinseasiaon

      Ei täällä kotona paljon ole apua vaikka olen pitänyt aina päivällä auroingon puolelta säälekaihtimet kiinni, kaikki tuuletusluukut ja ikkunat, jopa terassin ovi kaiken päivää auki ja liesituuletinimuri kovalla. Se vain pyörittää sitä uk´lkoa tulevaa lämmintä ilmaa, mutta voihan se olla että ilman näitä toimenpiteitä olisi vieläki ntukalampaa. Mökillä sen sijaan on helpompaa. Meidän mökki on varjoisella paikalla meren rannassa ja merellä tuulee aina. Siellä voi käydä välillä pulahtamassa viileään veteenkin. On muuten ennätysmäisen lämmin merivesi tänä vuonna! Uimisne jälkeen varsinkin aillan viileydessä menee yökin aika kivasti mutta kotona on kaikenlaista riesaa, nurmikonleikkuuta ja siinäö sitä vasta hikoaakin. Onneksi nyt kuivalla ei ruohokaan kasva kovaa...

      saisi jo loppua nämä helteet

      • Joo saisi loppua. Täällä ne helteet loppuvat syyskuussa.


    • Pudis55

      Nyt kannattaa rukoilla viileämpiä säitä, kikkelinkyttääjä "jumala" kuuntelee varmasti ja säät viilenevät. Sitten voit taas hehkutella rukouksen voimaa palstalla.

      • Jos säät viilenee, kuten ne aina lopulta tekee, niin minne menee fudujen kiitos?
        Samaan osoitteeseen kuin pelastettujen thaipoikienkin kohdalla eli sinne ylös.


      • Näinseasiaon
        qwertyilija kirjoitti:

        Jos säät viilenee, kuten ne aina lopulta tekee, niin minne menee fudujen kiitos?
        Samaan osoitteeseen kuin pelastettujen thaipoikienkin kohdalla eli sinne ylös.

        Niin. "Hän säät ja ilmat säätää..."


      • Näinseasiaon kirjoitti:

        Niin. "Hän säät ja ilmat säätää..."

        Niin varmaan. Hevosetkin nauraa tuolle.


    • Tuulettimet ja ilmalämpöpumput ovat hienoja keksintöjä. Mutta jos sattuu olemaan hiukan pölyille yliherkkä, joutuu valitsemaan nukkuuko pikkuisen lämpimämmässä helpohkosti hengittäen vai tuulettimella viilennetyssä huoneessa vaikeasti hengittäen. Mutta onneksi se talvi on sieltä tulossa...

      • Kylmään suihkuun vaan Eerika ja kylmää juotavaa ja kylmää lipstikkakeittoa niin olo on hetken ainakin vähän viileämpi.


      • sage8 kirjoitti:

        Kylmään suihkuun vaan Eerika ja kylmää juotavaa ja kylmää lipstikkakeittoa niin olo on hetken ainakin vähän viileämpi.

        Kylmää kahvia tuleekin kittailtua näin helteillä. Lipstikkakeitto kuulostaa hyvältä, en ole maistanut, mutta haistellut lipstikkaa olen ja voin kuvitella, että maistuu myös hyvältä.. Minun kotini on läpi talon asunto ja onneksi makkari on tuolla pohjoispuolella, joten aika siedettävää täällä on, ulkona on aika hervottoman kuuma. Ukkosia odotellessa... :)


      • Lipstikkakeitto kylmänä on minun suosikkini näin helteillä ja kannattaa sinunkin keittää ja maistaa jos saat jostain tuoreita lipstikan lehtiä:)


      • sage8 kirjoitti:

        Lipstikkakeitto kylmänä on minun suosikkini näin helteillä ja kannattaa sinunkin keittää ja maistaa jos saat jostain tuoreita lipstikan lehtiä:)

        Pitää joskus kokeilla, jos satun kohdille. Aika uljas puska se on kyllä . :)


      • Olen syksy ihmisiä. Odotan elokuuta. Paras lämpötila on mielestäni 15 - 15 välilä.


    • 6) Rukoile seuraavaa jääkautta.

      • ...ja vastauksen rukoukseesi saat 50 000 vuoden päästä. Malttia, malttia! Sillä välin; lisää löylyä vaan! Tai lisää lämpöä koppiin, kuten sanoisi herra sadanpäämies, herra isoherra, herra Kouhia.


      • Saunatonttu kirjoitti:

        ...ja vastauksen rukoukseesi saat 50 000 vuoden päästä. Malttia, malttia! Sillä välin; lisää löylyä vaan! Tai lisää lämpöä koppiin, kuten sanoisi herra sadanpäämies, herra isoherra, herra Kouhia.

        Odota vain sitä talvea kun se tulee niin se on tietenkin MINUN ansiotani koska MINÄ ihan ITSE rukoilin ilmojen kylmenemisen meille. Ei minua mitenkään erityisemmin tarvitse ylistää tai kiitellä mutta jonkun satukirjan voisitte koota jotta ihmiset voisivat kahden tuhannen vuoden päästä ylistää minun mahtavuuttani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      367
      3258
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1282
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      139
      1030
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      699
    Aihe