Onko tonnin auto enää järkiostos?

HyväjaHalpa

"1990-luvun lopun henkilöautot alkavat olla iässä, jossa niiden elinkaari lähestyy loppuaan – tai ainakin käännekohtaa, jolloin päätetään, onko auton ylläpidossa enää järkeä.
Esimerkkinä ensimmäisen sukupolven Audi A4"

Jos haetaan asiallista ja luotettavaa käyttöautoa liikkumiseen paikasta toiseen n. 1000 € hintaluokasta, en ihan ensimmäiseksi lähtisi A4 Audia katseleen.

Nettiautoon kun laittaa hakuun hinnaksi 1000-1500 € ja max. kilsat n. 135 tkm, autoja löytyy vaikka kuinka. Pienemmän kokoluokan menopeliä ja asteen isompiakin löytyy jopa aika "uudehkoja". Itse haeskelisin esim. Pösöä 206-307 tai Renua Clio-Megane ja jos japsia haluaa, silloin pitää mennä vähän vanhempiin vuosimalleihin esim. Mazda 323 1.5 GLX 4d, 1999, ml 126 000 km, huoltokirja, pyynti 1400 €. Varmasti huoletonta menoa pitkäksi aikaa. Noilla kilsoilla Corolloissa pitää mennä vähän kalliimpiin tai 2-4 v vanhempiin löytääkseen yhtä hyvän.

Eli kyllä n. 1000 € löytyy jopa yllättävän hyviä menopelejä.

https://www.is.fi/autot/art-2000005755347.html

74

2615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SiinäElinkaarta

      Itsellä audi ja vuosimallia -92....mittarissa vasta 654 000km.....ei mätä mistään. Miksi vahtaisin pois? Vai on elinkaaren lopuusa jo? Juuri katsastin ja ekalla läpi heittämällä,kuinkas moni on niin hyvä ajaa tuon ikäisistä kuin vanha diudi? Katsotaan kun mittarissa on 800 000km raaskinko luopua....

      • MeneMuualleValehtelemaan

        Hauska iltasatu.


      • importanty

        outoja kysymyksiä. kun koskaan ei ole varaa ollu yli tonnin autoon . ja meitä köyhiähän riittää tässä maassa. ittellä on ollu noita 80---90 luvun volvoja niitä kun pystyy aika hyvin itte korjailemaan.eikä tota liikaa elektroniikkaa. suosittelen koneet on varmoja öljy ja pensa kelpaa mutta minkäs köyhä voi.


    • dskdkfskfjkl

      Kyllä kai niillä ajaisi jos ruoste ei olisi tehnyt tuhojaan ja aika erinäisille osille vaikka kuinka vähän ajettu olisi. Esim. kumi- ja muoviosat haurastuvat pelkän ajan vuoksi vaikka ei ajettaisi yhtään.

      Miten löytyy varaosia 20 vuotta vanhoihin autoihin, tai edes normaaleja huolto-osia? Vanhimmaksi itsellä pääsi vm. -90 Mazda 323 joka piti paalata useiden vikojen ja ruostevaurioiden takia hieman vajaat 18 vuotta vanhana ja mittarissa oli n. 350 tuhatta. Muistelen Mazdan loppuaikoina olleen jo viitteitä ainakin oikeanlaisten varaosien saatavuuden hankaloitumisesta. Sitäpaitsi arvoonsa nähden korjaus ei olisi enää ainakaan tässä tapauksessa kannattanut.

      • qpwoei

        Sehän riippu täysin kuinka autoa on suojattu, huollettu ja hoidettu. Kyllä ajetut kilometritkin vaikuttaa selkeästi vähän joka paikkaan eikä vähiten auton ruostumiseen. Itsellä on harrasteautona reilut 20 v japsi. Kumiosissa ei vikoja eikä vielä ole tarvinnut peltejä hitsailla: hyvin pidetty, ruostesuojattu ja vähän ajettu yksilö.

        Yhtälailla tuntuis löytyvän Motonetissa osaa siihen kuten tuohon 15 v uudempaankin. Ihan joka nippeliä ei tarvikekaupasta aina saa mihinkään merkkiin tai vuosimalliin mutta mutta vanhaan löytyy käytettyä osaa hyvin ja hyvin edullisesti. Uudempaan joutuu äkkiä haeskeleen merkkiliikkeestä.


    • 18vuotiaallaajava

      Suomeahan voisi vielä brändätä, ei ainoastaan suurvaltojen päämiesten tapaamispaikkana, vaan myös Euroopan maana, jossa voi tavata vielä täysin käytössä olevia 1970-90 -luvunkin, muualla jo hyvinkin paalattuja vain muistoissa olevia automalleja. Jotka täällä kulkevat vielä nimellä "laatuauto" ja "hyvä auto". - Mutta, toki tonnin autollakin voi vielä ajaa aikansa.

      • Samalla-tiellä-suomi

        Vaikuttaako se kansalliseen itsetuntoosi jos liikenteessä liikkuu vähän vanhempiakin autoja? Saako ulkomaalaiset liian oikean kuvan Suomesta? Mopoillako täällä pitää ruveta aikuisten ihmisten ajeleen kuten 50-60-luvuilla?

        Aikoinaan N-Liitossa oli ihan oikeita kulisseja turisteja varten ja muutenkin ulkomaille annettiin ymmärtää kuinka hyvin siellä menee. Ei vaan loppupoeleissä sekään auttanut.


    • Hyväntekeväisyyttä
      • KierräKaukaa

        Epämääräistä mainostaa keskustelupalstoilla ja mm. yleisten käymälöiden seinillä.


    • Häpeäisit

      Sama häirikkö massapostittaa vainoamansa yrittäjän linkkejä vuodesta toiseen ja aina heti perään syyttää uhriaan piilomainostamisesta.

      • 87535897543

        😂😂😂😂😂😂😂😂
        Niin varmaan.


    • 2000-vuosimallin corolla 1.6l 2x ruostesuojattu, öljyt vaihdettu 15tkm välein, huollettu, 300tkm mittarissa aina 1x kats. läpi...Ollut uudesta asti, kuluvia osia uusittu...Kelpo peli...

    • Parasautoaudi

      Minulla on audi A4 vuosimalia 97 ja auto on ihan mahtava. En ole vaihtanut sitä kun siinä ei juurikaan ole mitään vikoja ja se on tosi kiva ajettava . En edes usko että saisin vaihtamalla parempaa. Ainakin hintalaatusuhde on parhaasta päästä. Nyt vaan heleteillä vois kaivata imastointia jokusen viikon. Paras auto ikinä.

    • aefafae

      Ostin vuonna 2006 ajokortin saatuani vm -90 Mazda 626 260tkm hintaan 1200e. Möin pois viime syksynä hintaan 400e 360tkm ajettuna. Arvonalennus 11v aikana 800e. Kertaakaan ei jättänyt tielle ja aina lähti käyntiin. Huollotkin tuohon maksoi muutaman kympin.

      Vasta joskus vuoden 2015 paikkeilla 350tkm ajettuna alkoi tulla useampi vika (samana vuonna meni 300e osiin) joten päätin ostaa uudemman joten tämä jäi hetkeksi vielä kakkosautoksi. Ennen sitä uusittu vain jotain kuluvaa jarruosaa, pari koiranluuta, yksittäinen äänenvaimennin ja pallonivelen. Joten ei paljon vikojakaan ennen kuin 350tkm tuli täyteen. Tuttu hitsasi kerran pikkurahalla pari paikkaa pohjasta.

      Korjaukset kuitenkin yhteenlaskettunakin selvästi alle 100e/vuosi, halvempaa kuin uuden auton huolto.

      • Nettiautonkertomaa

        Näinhän se on. Jos ei tarvitse autolla pröystäillä, niin aika halvalla sitä voi ajotarpeensa hoitaa.

        Kaikille tämä halvalla autoilu ei tunnu sopiva. Vanhoja autoja "verotetaan" uusia ajopelejä tiuhemmilla katsastuksilla. Samoin 500 euron autosta maksetaan saman verran käyttömaksua kuin 100 000 euron uudesta kulkupelistä. Vanha auton käyttäminen on tehty entistä kalliimmaksi.

        Kuka tällaista vanhojen autojen tappolinjaa mm. romutuspalkkioin ajaa ja ketkä ovat hyötyjät? Sopii jokaisen pieni hetki miettiä sitä.

        Itse lähtisin siitä, että pienituloisella pitää olla mahdollisuus edulliseen liikkumiseen vaatimattomalla kalustolla. Työmatkoihin haja-asutusalueella tarvitaan joku auton tapainen.

        Koska joku nyt kaivaa köyhyyskortin esiin ja aikoo ruveta minua sillä mätkimään, niin kerrottakoon oman autoni olevan 2017-mallia.


      • klskjfksjdfkldlsk
        Nettiautonkertomaa kirjoitti:

        Näinhän se on. Jos ei tarvitse autolla pröystäillä, niin aika halvalla sitä voi ajotarpeensa hoitaa.

        Kaikille tämä halvalla autoilu ei tunnu sopiva. Vanhoja autoja "verotetaan" uusia ajopelejä tiuhemmilla katsastuksilla. Samoin 500 euron autosta maksetaan saman verran käyttömaksua kuin 100 000 euron uudesta kulkupelistä. Vanha auton käyttäminen on tehty entistä kalliimmaksi.

        Kuka tällaista vanhojen autojen tappolinjaa mm. romutuspalkkioin ajaa ja ketkä ovat hyötyjät? Sopii jokaisen pieni hetki miettiä sitä.

        Itse lähtisin siitä, että pienituloisella pitää olla mahdollisuus edulliseen liikkumiseen vaatimattomalla kalustolla. Työmatkoihin haja-asutusalueella tarvitaan joku auton tapainen.

        Koska joku nyt kaivaa köyhyyskortin esiin ja aikoo ruveta minua sillä mätkimään, niin kerrottakoon oman autoni olevan 2017-mallia.

        Olet oikeassa, sitäpaitsi työvoimatoimistot vai mitä Te-toimistoja ne nykyään on, pyrkivät vain laajentamaan työssäkäyntialueita ja antavat työhönosoituksia vaikka työssäkäyntialueen toiselle laidalle ottamatta kulkuyhteyksiä lainkaan huomioon joten pienituloiselle auto voi olla jopa tärkeämpi kuin varakkaammille.
        Olet rikkaampi kuin minä kun mulla on vaan vm. 2016 auto :D No, vakavasti puhuen olin joskus työtönkin joten luullakseni mulla on jonkinlainen käsitys mitä se on. Varsinkin jos työpätkät on siellä täällä kymmenien kilometrien päässä ja työ on vuorotyötä niin auto on erityisen tärkeä kulkuväline vaikka siihen ei oikein varaa olisi.


    • jjjn69

      5000-7000e itse olen pitänyt hintaluokkana missä saa eniten vastinetta rahoille. Tällä summalla saat esim:

      -Alle 15 vuotiaan
      -150-250tkm ajetun, riippuu merkistä, ehkä 150tkm ajetun Rellun tai 250tkm ajetun Volvon, tosin se Volvo kestää kilsoja paremmin
      -Tärkeät nykypäivän varusteet kuten automaattinen ilmastointi, vakionopeudensäädin jne
      -Kunnossa olevan korin, ei ruostetta
      -Suht tilavan auton, löytyy jo Passat/Avensis kokoluokkaa, ei tarvi pikkuautoon ahtautua
      -2 litraisen tai isomman koneen, ei tarvi laiskalla pikkukoneella ajaa

      Jos hinta menee jo selvästi alle 5 tonnia, alkaa jo olemaan vikaa kuten ruostetta, kilometrejä liikaa, auto pieni ja/tai laiska, ilmastointi tai vastaava puuttuu, auto niin vanha ettei edes eurokilpiä

      • jjjn69

        Esim vaikka pari vuotta sitten ostettu V70 2.4 170hv. Hinta 5500e.
        -250tkm
        -ei ruostetta
        -kaikki mukavuusvarusteet löytyy
        -ostohektellä 14 vuotias (-02)
        -tilaa ja tehoa löytyy
        -katsastettu ja kaikki toimii, ei vikoja

        Kilometreistä huolimatta käy ja toimii kuin uusi. En keksi mitään syytä miksi olisin maksanut kalliimmasta V70:stä.


    • Ei.ainoastaan.elossa

      " En keksi mitään syytä miksi olisin maksanut kalliimmasta V70:stä."
      Oma valinta mihin rahansa laittaa ja sekin vielä että toisilla on enemmän pelimerkkejä käytettävänä kuin toisilla. Pelkkää kaurapuuroa syömällä pysyisi hyvinkin hengissä ja halvalla, mutta useimmat meistä syövät muutakin.

      • jjjn69

        Niinhän se on oma valinta. Omalla kohdalla en keksi mitä suuria etuja saisi ostamalla 15-20 tonnin V70. Ehkä sillä uudemmalla ajais pidemmälle mutta toisaalta arvon alennus suurempaa joten siinäkin menettää. 5-7 tonnin auto ei enää paljon tipu arvossa ja sen voi vaihtaa useammin ettei kilometrejä tule liikaa.

        On niin paljon järkevämpiä sijoituksia, esim hyvä osakerahasto tuottaa 20% vuodessa, maksujen jälkeen käteen voi jäädä lähes 10%. Tai sitten säästää merenrantataloon täällä rannikkoseudulla, aika paljon hienompi asia kuin -12 auto verrattuna -02 autoon. Tai jos ei muuta, voi ostaa vaikka kunnon takavetosportin harrasteautoksi eikä sitoa niitä rahojaan kuluvaan käyttöautoon.


      • jjjn69

        PS. kaurapuuro on ihan hyvää ravitsevaa ruokaa ja turha tuhlata rahaa ruoalla hifistelyyn. Välillä voita, välillä marjoja tai marjakeittoa niin saa vähän vaihtelua. Ruisleipä toinen suosikki, sekään ei paljon maksa.


    • Hyvänäin

      Kyllähän vanhat mekaaniset kameratkin toimii ihan hyvin. Niillä saa jopa parempia kuvia kuin digikameroilla. Ihmiset vaan haluaa aina uutta ja muka parempaa. Tosiasia on, että usein uusissa autoissa on jatkuvasti pieniä vikoja eikä korjaustarve häviä minnekään autoa vaihtamalla. Kun on kerran onnistunut ostamaan auton joka kulkee ikiliikkujan tavoin, niin miksi kannattaisi vaihtaa merkkikorjaamon unelmaasikkaaksi uuteen vaihtamalla. Nyt ei mene vuodessa kuin muutama satanen öljynvaihtoon ja pieniin korjauksiin. Päälle saa katsastuksessa kehut ja maininnan ettei noin hyvää autoa kannata vaihtaa. Vielä tästäkin joutuu luopumaan. Ja edessä on tuo hermoja kuluttava ravaaminen korjaamolta korjaamolle mitä oudoimpia vikoja korjaillen jonkun tuliterän menopelin oikkuillessa.

      • > Kyllähän vanhat mekaaniset kameratkin toimii ihan hyvin.
        > Niillä saa jopa parempia kuvia kuin digikameroilla.

        Tuo piti ehkä paikkansa vielä kymmenen vuotta sitten, mutta ei enää. Peilittömällä järkkärillä saa aika hemmetin hyviä kuvia, eikä niitä taida filmivehkeinä olla saatavilla (hieman hankala toteuttaa etsin).

        Mitä autonvaihtoon tulee, jotkut haluavat vaihtaa (ja vaihtelua), joillekin se taas ei ole tärkeää. Mitäpä siitä kiistelemään. Itse vaihdan autoa yleensä 3-5 vuoden välein, yleensä koska uudemmissa malleissa on ominaisuuksia joita alkaa kaipaamaan. Tällä hetkellä esimerkiksi autosta puuttuu BT-liitäntä puhelinta / spotifyta varten (sen muuten saisi, mutta hinta on järjetön). Yllättävän iso miinus, mutta yritetään pärjäillä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Kyllähän vanhat mekaaniset kameratkin toimii ihan hyvin.
        > Niillä saa jopa parempia kuvia kuin digikameroilla.

        Tuo piti ehkä paikkansa vielä kymmenen vuotta sitten, mutta ei enää. Peilittömällä järkkärillä saa aika hemmetin hyviä kuvia, eikä niitä taida filmivehkeinä olla saatavilla (hieman hankala toteuttaa etsin).

        Mitä autonvaihtoon tulee, jotkut haluavat vaihtaa (ja vaihtelua), joillekin se taas ei ole tärkeää. Mitäpä siitä kiistelemään. Itse vaihdan autoa yleensä 3-5 vuoden välein, yleensä koska uudemmissa malleissa on ominaisuuksia joita alkaa kaipaamaan. Tällä hetkellä esimerkiksi autosta puuttuu BT-liitäntä puhelinta / spotifyta varten (sen muuten saisi, mutta hinta on järjetön). Yllättävän iso miinus, mutta yritetään pärjäillä.

        "tällä hetkellä esimerkiksi autosta puuttuu BT-liitäntä puhelinta / spotifyta varten"

        Ajan itsekin autolla, jossa ei ole Bluetooth -liitäntää.

        HandsFree -puheluihin:

        Ainakin Garmin Camper 660 -navigaattori osaa toimia HandsFree -laitteena puheluihin, kunhan sen pariliittää BlueTooth -yhteydellä puhelimensa kanssa.

        Musiikin kuunteluun puhelimesta:

        JOKO langallinen audioyhteys (3,5 mm stereoliitin kaapelin molemmissa päissä), toinen pää puhelimen kuulokeliitäntään ja toinen autossa olevaan 3,5 mm Line In -liittimeen.

        JOS tästä ratkaisusta aiheutuu ylimääräisiä häiriöääniä (näin voi käydä, jos puhelimelle samalla syötetään virtaa auton USB -liittimestä tai tupakansytytinliitäntään kytketystä autolaturista), niin ongelman voi korjata näin:

        tupakansytytinliitäntään 230 V invertteri, ja sen pistorasiaan kotona käytettäväksi tarkoitettu 230 V puhelinlaturi. Hyötysuhde toki on heikompi kuin autolaturilla, mutta näin ei virtasyöttö pääse häiritsemään audiopuolta.

        Vaihtoehto: Bluetooh -vastaanotinmoduli auton 3,5 mm Line In -liittimeen.
        Toivottavasti joku tekee sellaista versiota, joka osaa ottaa virtansa auton 12V liitännästä, ja joka on suunniteltu siten, ettei tästä aiheudu audiopuolen häiriöitä.

        Harmi, että vaikka Bluetooth -lähetinmoduleja myydään "joka kaupassa" (esim. Puuilo, Motonet, Biltema, ehkä Tokmannillakin), niin Bluetooth -vastaanotinmodulit tuntuvat olevan harvinaisempia; pitäisikö tilata AliBabasta ?


    • Auto.kuitenkin.kiinnosta

      Uskon että on olemassa ihmisiä jotka eivät oikeasti välitä autoista ja heille tonnin peli sopii hienosti. En usko että yksikään noista ihmisistä lukee autopalstoja ja vielä vähemmän kirjoittelee tänne.
      Jokainen autopalstalla notkuja tonnin pirssillä ajava ostaisi heti paremman pirssin jos sattuisi jostain saamaan vähän ylimääräistä rahaa.

      • Kkgkkgkgkgkgkgkg

        Höpöhöpö, olen pitkään notkunut täällä tonnin pirssin omistajana. Nyt jonkun 5-8te auton omistaja. Rahaa olisi vaikka pariin uuteen S-Mersuun. Vaan kun se raha on paremmassa käytössä asunnoissa ja pörssissä tai vaikka lomamatkoissa ja vapaa-ajan mahdollistajana.
        Autolta odotan ennenkaikkea järkevyyttä, mukavuutta ja turvallisuutta järkihintaan. Saan tyydytykseni siitä, että saan em. yhtälön toteutettua parhaalla mahdollisella tavalla. Pitkään koin sen toteutuvan tonnin autolla, mutta sen levittyä ja perheen kasvettua olen ajatellut, että turvallisuudesta voi jotain maksaa, kuten myös mukavuudesta.
        Autolehtien urheilullisuuteen painottuvat vertailut eivät juuri kiinnosta.


      • selitykset

        Olen pari kertaa kysynyt näiltä jotka kehuvat säästävänsä tonneja ja jopa kymppitonneja ajamalla halvalla autolla että mihin ne kaikki säästyneet rahat on laitettu ja vastaus on ollut syvä hiljaisuus. Eli ei aina, mutta usein se todellinen syy siihen tonnin autolla ajamiseen on että oma tulotaso ei vaan salli kalliimpaa autoa mutta sitä ei haluta sanoa suoraan vaan asia mieluummin selitetään tällä "säästämisellä".

        Vaikka sinänsähän tuo on täysin järkevää toimintaa, kaikkein hölmöintä on hankkia omiin tuloihin/varallisuuteen nähden liian kallis auto jota ei sitten pysty ylläpitämään tai joutuu tinkimään muusta kulutuksesta auton vuoksi.


      • Kkfkfkfkfkkfkfkfk
        selitykset kirjoitti:

        Olen pari kertaa kysynyt näiltä jotka kehuvat säästävänsä tonneja ja jopa kymppitonneja ajamalla halvalla autolla että mihin ne kaikki säästyneet rahat on laitettu ja vastaus on ollut syvä hiljaisuus. Eli ei aina, mutta usein se todellinen syy siihen tonnin autolla ajamiseen on että oma tulotaso ei vaan salli kalliimpaa autoa mutta sitä ei haluta sanoa suoraan vaan asia mieluummin selitetään tällä "säästämisellä".

        Vaikka sinänsähän tuo on täysin järkevää toimintaa, kaikkein hölmöintä on hankkia omiin tuloihin/varallisuuteen nähden liian kallis auto jota ei sitten pysty ylläpitämään tai joutuu tinkimään muusta kulutuksesta auton vuoksi.

        No itse juuri kerroin mihin ne rajat on laitettu.

        Säästöähän ne rahat on köyhällekin, vaikkakin pakotettua säästöä, jos kerran ei olisi mahdollisuuksiakaan kalliimpaan.
        Itse ainakin tonninautovuosinani kävin aika paljon mm. baareissa. Sovitaan sitten, että sinne ne säästöt menivät. Mikä oli ihan hyvin käytetty raha verrattuna autoon.


      • Selitykset
        Kkfkfkfkfkkfkfkfk kirjoitti:

        No itse juuri kerroin mihin ne rajat on laitettu.

        Säästöähän ne rahat on köyhällekin, vaikkakin pakotettua säästöä, jos kerran ei olisi mahdollisuuksiakaan kalliimpaan.
        Itse ainakin tonninautovuosinani kävin aika paljon mm. baareissa. Sovitaan sitten, että sinne ne säästöt menivät. Mikä oli ihan hyvin käytetty raha verrattuna autoon.

        Uskon että on tapauksia joissa raha on oikeasti säästetty tai käytetty auton sijaan johonkin muuhun hyödyllisemmäksi koettuun. Mutta sitten on myös näitä sanoisiko nyt mielikuvitussäästäjiä jotka laskevat säästön vertaamalla hankintaansa johonkin sellaiseen mitä heillä ei reaalimaailmassa ole mahdollisuutta hankkia. Siis liioitellen ja kärjistäen sama asia kun jos toteaisin että säästin juuri 600 keur kun jätin neljä uutta S-mersua ostamatta.


      • Selitykset kirjoitti:

        Uskon että on tapauksia joissa raha on oikeasti säästetty tai käytetty auton sijaan johonkin muuhun hyödyllisemmäksi koettuun. Mutta sitten on myös näitä sanoisiko nyt mielikuvitussäästäjiä jotka laskevat säästön vertaamalla hankintaansa johonkin sellaiseen mitä heillä ei reaalimaailmassa ole mahdollisuutta hankkia. Siis liioitellen ja kärjistäen sama asia kun jos toteaisin että säästin juuri 600 keur kun jätin neljä uutta S-mersua ostamatta.

        Saman olen havainnut itsekin. Moni tietää auton huonoksi sijoitukseksi, mutta kun kysytään näiltä tietäjiltä heidän autostaan säästämänsä rahan keskimääräistä vuosituottoa, niin aika harvalla on antaa järkevää vastausta.

        Itse olen parikin kertaa ollut auton ostossa 3 - 50.000 € hintaluokassa, ja kun en ylärajallakaan löytänyt mieleistäni, niin ostin kolmen tonnin auton muutamaksi vuodeksi, minkä jälkeen voi katsoa uudelleen olisiko jotain mukavampaa pudonnut siihen budjettiin, jonka on itse valmis laittamaan rattaiden päälle.

        Ai niin, ja Suomi-salkun tämän vuosikymmenen annualisoitu vuosituotto on ollut 12.66 %. Koko muu maailma on indeksoituna, joten sen tuoton voi jokainen päätellä itse.


    • Gghhhhjjjjjj

      Vaikeinta olisi löytää hyvä tonnin auto. Pitäisi siis ostaa äärimmäisen luotettavalta ja auton tuntevalta myyjältä.
      Jos sellaisen sattuu löytämään, jossa ei siis valmiina mitään piilovikoja, niin voi saada ihan riittävän hyvää kyytiä todennäköisesti halvemmalla kuin millään muulla autolla, ainakin jos ajaa vain vähän, jolloin remontteja ei tule usein.

      Jostain tietysti aina joutuu tinkimään, kuten turvallisuudesta. Uudessa aina turvallisempaa. Polttoaineenkulutuskin uudessa samankokoisessa vähän pienempää, mutta tällä ei oikeastaan väliä, sillä tonnin autolla ajaminen itsessään on ympäristöteko ja olemattoman arvonlaskun vuoksi tulee myös halvemmaksi.

      Paras tilanne tonnin auton kanssa on sellaisen itse jo pitkään omistaneella, jolloin ei tule ainakaan piilovikoja eteen.
      Useammilla tonnin autoilla olen ajanut ja kyyti ollut ihan hyvää ja kustannukset halvemmat kuin uudemmilla. Eivät ne yleensä kyllä vuosikausia enää kestä siinä vaiheessa, kun hinta jo tippunut sinne tonniluokkaan. Kolme autoa olen itse ajanut ”loppuun” ja tutut useampia. Yhdestä Volkkarista ja Fordista meni pellit mädiksi, toisesta Volkkarista laukesi kone.

      Viimeksi tuli sitten satsattua lähemmäs kymppitonni autoon ja ostettua merkkiliikkeestä, mutta siinäpä vasta kalliit piiloviat olikin. No, piilovikojen korjaamisen jälkeen on ollut nyt vuosi harmitonta kyytiä. Ja mukavammin ja turvallisemmin kuin tonnin autoilla.
      Seuraavaksi varmaan uusi, kun ei noihin käytetyn myyjiin ole luottamista, olkoon sitten merkkiliike, häkkijobbari tai yksityinen.

      • Totta. Halpoja ja hyviä on, mutta niitä ei osteta tuosta vain, vaan hakuun pitää varata aikaa ja rahat valmiiksi lompsaan, että sitten kun se oikeasti hyvä osuu kohdalle, sen voi ottaa kiinni saman tien.


    • romumikäromu

      Tonnilla tai kahdella kun ostaa auton niin siihen saa laittaa seuraavan vuoden aikana neljä tai viistonnia. Joka paikkahan sellaisessa peltikotelossa on laho. Ei tuollaisia saisi edes myydä, paaliin vaan!

      • fdsdlfldlfslfl

        Ei tonnin autoon laiteta edes toista tonnia korjauksiin. Sellainen remonttilasku jos on edessä niin paaliin menee ja toinen tonnin kottero tilalle missä on leimaa vuodeksi eteenpäin.
        Eiköhän katsastus kuitenkin saane pahimmat lahoviat selville tonnin autoistakin ja jos edelliset omistajat on olleet kohtuuhuolellisia ja pesseet autoa, ehkä jopa ruostesuojattu niin ei se välttämättä ole laho vielä 15-20 vuotiaanakaan.
        Turvallisuudesta jos puhutaan niin kolariin ei kannata joutua edes uudella autolla. Turvavarusteet ja suurlujuusteräkset eivät takaa ettet kuole tai vammaudu kolarissa, ne saattavat vain vähentää sen todennäköisyyttä. Kuitenkin kolarissa voi tulla niin rajuja tempauksia ja G-voimia että kaikesta huolimatta ihminen ei kestä sitä, varsinkin kyljestä tulevat törmäykset on pahoja.


      • Kkfkkfkfklf
        fdsdlfldlfslfl kirjoitti:

        Ei tonnin autoon laiteta edes toista tonnia korjauksiin. Sellainen remonttilasku jos on edessä niin paaliin menee ja toinen tonnin kottero tilalle missä on leimaa vuodeksi eteenpäin.
        Eiköhän katsastus kuitenkin saane pahimmat lahoviat selville tonnin autoistakin ja jos edelliset omistajat on olleet kohtuuhuolellisia ja pesseet autoa, ehkä jopa ruostesuojattu niin ei se välttämättä ole laho vielä 15-20 vuotiaanakaan.
        Turvallisuudesta jos puhutaan niin kolariin ei kannata joutua edes uudella autolla. Turvavarusteet ja suurlujuusteräkset eivät takaa ettet kuole tai vammaudu kolarissa, ne saattavat vain vähentää sen todennäköisyyttä. Kuitenkin kolarissa voi tulla niin rajuja tempauksia ja G-voimia että kaikesta huolimatta ihminen ei kestä sitä, varsinkin kyljestä tulevat törmäykset on pahoja.

        Yritätkö sanoa, ettei turvallisuudella siis ole väliä? Vai luulitko, että joku huvikseen ajaa uudella kolarin, kun on niin turvallinen?


      • Näin-Meillä
        fdsdlfldlfslfl kirjoitti:

        Ei tonnin autoon laiteta edes toista tonnia korjauksiin. Sellainen remonttilasku jos on edessä niin paaliin menee ja toinen tonnin kottero tilalle missä on leimaa vuodeksi eteenpäin.
        Eiköhän katsastus kuitenkin saane pahimmat lahoviat selville tonnin autoistakin ja jos edelliset omistajat on olleet kohtuuhuolellisia ja pesseet autoa, ehkä jopa ruostesuojattu niin ei se välttämättä ole laho vielä 15-20 vuotiaanakaan.
        Turvallisuudesta jos puhutaan niin kolariin ei kannata joutua edes uudella autolla. Turvavarusteet ja suurlujuusteräkset eivät takaa ettet kuole tai vammaudu kolarissa, ne saattavat vain vähentää sen todennäköisyyttä. Kuitenkin kolarissa voi tulla niin rajuja tempauksia ja G-voimia että kaikesta huolimatta ihminen ei kestä sitä, varsinkin kyljestä tulevat törmäykset on pahoja.

        Itse ostin n. 5 vuotiaan Nissanin. Nyt autolla on ikää 15 vuotta. Pari merkkihuoltoa teetin alkuunsa mutta sen jälkeen olen huoltanut itse ja muutamia korjauksia paikallisella sepällä. Keväällä tuli se vaihe eteen, että joko vaihdan selkeästi uudempaan/vähemmän ajettuun tai sitten teetän vähän isomman "huollon". Silloisessa kunnossa olisin saanut autosta ehkä 1000 € vikalistan kanssa. Pikku fiksillä olisin saanut leimasta läpi ja hinta olis noussut ehkä 2000 € nurkille.

        Minäpä päädyin siihen, että laittan/laitatan auton kerralla sellaseen kuntoon, että sillä pärjää huolettomasti muutaman vuoden mm. jarrut meni jarrusatuloita myöden uusiksi (sain merkkiliikkeestä edullisen tarjouksen) ja samalla siellä vaihdettiin kaikki nesteet ja suodattimet, ym. säädöt kuntoon. Kävin alustan läpi ja fiksasin ruostesuojauksen kuntoon. Kävin läpi kaikki saranat, lukot, putsasin ja rasvasin. Sitten vielä pesetytin sisätilat. Rahaa paloi reilu 1000 €.

        Kannattiko? Mielestäni kyllä. Auto on nyt katsastettu ja jos tuolla suht huoletta ajelee 3-4 v, silloin kannatti.


      • Kkfkfkkfkkff
        Näin-Meillä kirjoitti:

        Itse ostin n. 5 vuotiaan Nissanin. Nyt autolla on ikää 15 vuotta. Pari merkkihuoltoa teetin alkuunsa mutta sen jälkeen olen huoltanut itse ja muutamia korjauksia paikallisella sepällä. Keväällä tuli se vaihe eteen, että joko vaihdan selkeästi uudempaan/vähemmän ajettuun tai sitten teetän vähän isomman "huollon". Silloisessa kunnossa olisin saanut autosta ehkä 1000 € vikalistan kanssa. Pikku fiksillä olisin saanut leimasta läpi ja hinta olis noussut ehkä 2000 € nurkille.

        Minäpä päädyin siihen, että laittan/laitatan auton kerralla sellaseen kuntoon, että sillä pärjää huolettomasti muutaman vuoden mm. jarrut meni jarrusatuloita myöden uusiksi (sain merkkiliikkeestä edullisen tarjouksen) ja samalla siellä vaihdettiin kaikki nesteet ja suodattimet, ym. säädöt kuntoon. Kävin alustan läpi ja fiksasin ruostesuojauksen kuntoon. Kävin läpi kaikki saranat, lukot, putsasin ja rasvasin. Sitten vielä pesetytin sisätilat. Rahaa paloi reilu 1000 €.

        Kannattiko? Mielestäni kyllä. Auto on nyt katsastettu ja jos tuolla suht huoletta ajelee 3-4 v, silloin kannatti.

        Ruostesuojausta en kyllä viimeisiään vetelevään ymmärrä.


      • Näin-Meillä
        Kkfkfkkfkkff kirjoitti:

        Ruostesuojausta en kyllä viimeisiään vetelevään ymmärrä.

        Yritetään selittää. Nissani on ruostesuojattu täällä suomessa uudehkona, eikä sitä ole tarvinnut vielä hitsailla ja katsastuksilla olen sen kuntoa silmäillyt ja katsastajan kanssa hyväksi todennut. Nyt kun kävin alustan läpi ja muutamat kohdat putsasin ja sumutin uutta alustamassaa ja sumuttelin muihin kriittisempiin paikkoihin öljystä ja massasta tehdyn sekotuksen, melko varmasti sille ei tartte tehdä mitään muutamaan vuoteen (ja se riittä minulle). Koko homma kustansi ainoastaan muutaman kympin ja työn vaivan n. muutaman tunnin homma. Jos alusta olis ollut alunperin huonompi, tuskin tähän koko hommaan olisin edes lähtenyt.

        Nyt kun nämä mainitut huollot, fiksaukset ja korjaukset on tehty, aika pienellä vaivalla selviän seuraavat vuodet.


      • Kkgkggkkgkggl
        Näin-Meillä kirjoitti:

        Yritetään selittää. Nissani on ruostesuojattu täällä suomessa uudehkona, eikä sitä ole tarvinnut vielä hitsailla ja katsastuksilla olen sen kuntoa silmäillyt ja katsastajan kanssa hyväksi todennut. Nyt kun kävin alustan läpi ja muutamat kohdat putsasin ja sumutin uutta alustamassaa ja sumuttelin muihin kriittisempiin paikkoihin öljystä ja massasta tehdyn sekotuksen, melko varmasti sille ei tartte tehdä mitään muutamaan vuoteen (ja se riittä minulle). Koko homma kustansi ainoastaan muutaman kympin ja työn vaivan n. muutaman tunnin homma. Jos alusta olis ollut alunperin huonompi, tuskin tähän koko hommaan olisin edes lähtenyt.

        Nyt kun nämä mainitut huollot, fiksaukset ja korjaukset on tehty, aika pienellä vaivalla selviän seuraavat vuodet.

        No, jos ottaa harrastuksen kannalta ja osaa, niin mikäs siinä.
        Omasta mielestäni vaan jos auto nyt ruosteeton tai vähäruosteinen, eikä sillä enää muutamaa vuotta enempää elinikää jäljellä, niin ei se siinä ajassa ehdi puhki ruostua kuitenkaan. Eli hukkaan meni suurelta osin. Mutta mistä sitä tietää, jos vielä jatkaakin matkaa vaikka kymmenenkin vuotta?


      • Näin-Meillä
        Kkgkggkkgkggl kirjoitti:

        No, jos ottaa harrastuksen kannalta ja osaa, niin mikäs siinä.
        Omasta mielestäni vaan jos auto nyt ruosteeton tai vähäruosteinen, eikä sillä enää muutamaa vuotta enempää elinikää jäljellä, niin ei se siinä ajassa ehdi puhki ruostua kuitenkaan. Eli hukkaan meni suurelta osin. Mutta mistä sitä tietää, jos vielä jatkaakin matkaa vaikka kymmenenkin vuotta?

        Olihan tuossa koko hommassa paljonkin ei ihan välttämätöntä työtä vanhaan ritsaan, mutta täytyy sanoa et vieläkin oon tyytyväinen ja autolla on taas mukava ajella. Vähän sama fiilis kun ajelis paria pykälää uudemmalla ja samalla meni autokuumeet. Jos olisin vaihtanut olis pitänyt laittaa aika tukku lisää euroja tuon 1000€ päälle jotta olis saanut selkeesti uudemman ja edes yhtä hyvän.


      • ksdjskdlkdlfklds
        Näin-Meillä kirjoitti:

        Olihan tuossa koko hommassa paljonkin ei ihan välttämätöntä työtä vanhaan ritsaan, mutta täytyy sanoa et vieläkin oon tyytyväinen ja autolla on taas mukava ajella. Vähän sama fiilis kun ajelis paria pykälää uudemmalla ja samalla meni autokuumeet. Jos olisin vaihtanut olis pitänyt laittaa aika tukku lisää euroja tuon 1000€ päälle jotta olis saanut selkeesti uudemman ja edes yhtä hyvän.

        No jos on tuollainen tapaus että on jo pitkään ollut samalla omistajalla ja tietää auton kunnon ja auto on sen verran hyväkuntoinen että siihen vielä kannattaa jotain tehdä niin mikä ettei.
        Itsellä oli mielessä tilanne että ostaa jonkun tonnin auton ja jos siihen tulee hetikohta joku iso vika niin eikun paaliin vaan ja toinen paska tilalle.
        Kyllähän noita 2000-luvun alun Nissaneita näkee vielä aika paljon liikenteessä joten auto sinänsä lienee kestävä peli.
        Jarrujen peruskunnostus on kyllä fiksu teko, ne on sen verran tärkeät että kannattaa tehdä tonnin autoonkin, vähintään tarkastus ja huolto että satulat ja männät liikkuvat, ei ole vuotoja ja levyjä sekä paloja on vielä jäljellä sekä jarruletkut ja putket on ehjät.


      • W212

        Jos tulee noin suuri remotti heti alkuun, niin sitten sitä 2000 - 5000 € autoa ei ole valittu oikein, vaan käyty vain ostamassa joku, jota myyjä kehuu.

        Oikeasti hyvin valittu tuon hintaluokan auto menee täysiä huoltovälejä ilman teknisiä välipysäkkejä. Lähtökohtana valinnassa onkin, että sillä 15 - 25 vuotiaalla muutaman tonnin autolla pitää olla täysi huoltohistoria uudesta lähtien. Lankomiehen kossupalkalla tekemät öljynvaihdot eivät riitä, vaan lähtökohta pitää olla oikein hoidettu ja ehjä auto.

        Niitäkin on, ja vaikka iän ja ajomäärän puolesta parin tonnin arvoiseen autoon laittaisi puolet lisää hintaan löytääkseen yhden parhaimmista yksilöistä, hinta jää siltikin kolmeen tonniin. Tällaista autoa ei haeta mallisarjansa ja ikäluokkansa halvimmista, vaan Nettiauton haku käännetään alkamaan kalleimmasta alkaen, ja valinta tehdään ensimmäiseltä sivulta, koska sen jälkeen halvemmilla sivuilla on lähinnä vain romua.


    • Emik

      Audeissa ei ainakaan ole mitään ruostetta. Alusta taitaa olla (not sure) alumiinia. Ihan on pellit samassa kunnossa kuin joku parikyt vuotta sitten. Maalikin hyvä kun pirssi yöpyy lämpimässä tallissa. Itse asiassa maalit oli parempia silloin pysyvät pitempään hyvässä kunnossa. Nykyiset maalit ei kestä mitään. Ilmastointia taas ei Suomessa tarvitse kuin kerran 100 ssa vuodessa. Vintage autoilu on oma harrastuksensa.

    • Mulleriittäätämä

      Mä sijoitin 1 700 euroa 90 tkm ajettuun 12 vuotta vanhaan korealaiseen pikkuautoon.
      Vikaakin tietysti löytyi: etujarrulevyt, koiranluut, alapallonivel ja egr-venttili. Nuo laitettu vuoden aikana, kustansivat noin 800 euroa kun osan töistä tein itse.
      Mutta nyt on hyvä ja monta vuotta aion tuolla ajella. Kilometrejä kun tulee vain semmoset 7 000 per vuosi.

      • löytyynittähalvalla

        Minä sijoitin kakkos autoon 1200 € citroen c5 190 tkm vm. 2003. Täysin alkuperäinen ja virheetön auto. Kyselin vetokoukkua nykyiseen oli asenuksineen lähes saman hintainen kakkosauto!


      • Fefdfg
        löytyynittähalvalla kirjoitti:

        Minä sijoitin kakkos autoon 1200 € citroen c5 190 tkm vm. 2003. Täysin alkuperäinen ja virheetön auto. Kyselin vetokoukkua nykyiseen oli asenuksineen lähes saman hintainen kakkosauto!

        Tämähän se on edellytys että voi vahemman auton hankkia: pitää osata jonkin verran autoa korjata ja huoltaa itse.

        Polttimon vaihto merkkiliikkeessä tehtynä 70 euroa uudessa autossa. Työ on Suomessa niin kallista, että korjaukset vanhaan autoon pitää hoitaa muualla. Joko itse tehden tai kaverin firaabelihommina.
        Osia saa onneksi näin nettiaikana halvalla tilattuna kotiin.


      • Mfkmfmfmflfl
        Fefdfg kirjoitti:

        Tämähän se on edellytys että voi vahemman auton hankkia: pitää osata jonkin verran autoa korjata ja huoltaa itse.

        Polttimon vaihto merkkiliikkeessä tehtynä 70 euroa uudessa autossa. Työ on Suomessa niin kallista, että korjaukset vanhaan autoon pitää hoitaa muualla. Joko itse tehden tai kaverin firaabelihommina.
        Osia saa onneksi näin nettiaikana halvalla tilattuna kotiin.

        Muutenkaan mitään lisävarusteita ei autoon kannata jälkikäteen ostaa. Saahan noita valmiiksi koukullisia autoja.


    • Noka

      Jos ajaa noin 10 t vuodessa niin tollanen vanha pärekori riittää hyvin. Niissä on ihan oma ’status ’ joka ei aukene ellei itsellä ole vanhaa autoa. Niillä ajaminen on lähes ilmaista. Ja jos ovat kestäneet jotain 20 vuotta kunnossa eikä autolla ole paljon ajettu niin seuraavat 10 vuotta ei juurikaan maksa mitään.

    • halvallapääsee

      Tänään saa sillä tonnilla hyvin varustellun auton. On turvatyynyjä joka nurkalla, tutkat,automaatti ilmastointi ja lähes kaikki mitä nyky autoissakin. Tietenkään näitä ei löydy liikkeistä vaan yksityisiltä.

      • Montahintaa

        Tonnin auto on autoliikkeen rivistössä 3 500 euron arvoinen.
        Tonnin se on vain hyvityshinnaltaan.

        Kun on se tuotevastuulaki nääs..


      • samoilla.linjoilla

        Katsastettu auto maksoi tuulilasin vaihdon jälkeen yht. 650 €. Nyt sillä on ajettu jo pari vuotta ja vain jarrupalat on vaihdettu ja käsijarru kiristetty.
        Katselin eräässä liikkeessä olevaa rivistöä, missä samanlaisen maksoivat 3000,3200 ja 3600 €


    • mobil

      Tonnin autoa harvoin saa, jos koskaan toisella tonnilla liikennekelpoiseksi. Enemmän menee, jos ei sitten ole itse autonrakentelija.

      • Kffkfkkfkfkfkf

        Minä ostin aikoinaan muistaakseni 700e auton. Jotain ohjauskulmien suuntausta siihen piti tehdä.

        Joku duunari työkoneellaan raapi sitä, jolloin sain vakuutuksesta jotain 500e. Ja lopulta kun se ei mennyt katsastuksesta läpi, niin vielä sain vaihdossa siitä jonkun 500e. Eli tein voittoa sillä.
        Remontit vuosien varrella tulivat varmaan halvemmaksi kuin merkkiliikkeen vuosihuollot uuteen. Kaskoa ei tarvinnut noin halpaan, säästöä sekin. Bensankulutus ei isosti eronnut uusista vastaavista.


      • aikoihinoneletty

        Jotenkin tuntuu että et ymmärä autoista mitään, vielä kerran et mitään!


    • talousnero66

      Oli 20 tonnia tilillä, ostin auton 5 tonnilla ja laitoin 15 tonnia osakerahastoon. Osakerahaston voitto oli ekana vuonna maksujen ja verojen jälkeen 600e. 5 tonnin autossa ei ollut vikoja ja heittämällä meni katsastuksesta läpi. 20 tonnin auton arvo taas olisi tippunut vähintään 2 tonnia vuoden aikana. 10% kun on se tyypillinen vuosittainen auton arvonväheneminen. Eli suurinpiirtein 2600e säästyi ekanan vuonna kun ostin 5 tonnin auton 20 tonnisen sijaan, ja käytin loput 15 tonnia fiksusti.

      • talousnero66

        Tulevina vuosina 20 tonnin auton arvonaleneminen olisi euroissa ollut pienempää, mutta toisaalta osakerahaston voitot kasvavat (rahaston summa kasvaa vuosittain) jos kurssi jatkuu samana, joten yli 2 tonnin säästöjä odotettavissa seuraavinakin vuosina.

        Jos olisin ostanut 20 tonnin auton, ekana vuonna menettänyt 2 tonnia, toisena 1800, kolmantena 1620 jne.


      • kylläsetippuuenempi

        Arveletko tuo 2 tonnia riittää vuodessa arvon alenemaan? Ainakin jos vaihtaa yrittää vuoden vanhaa ei tunnu 2 riittävän!


      • talousnero66
        kylläsetippuuenempi kirjoitti:

        Arveletko tuo 2 tonnia riittää vuodessa arvon alenemaan? Ainakin jos vaihtaa yrittää vuoden vanhaa ei tunnu 2 riittävän!

        Tässä viittasin enemmän 20 tonnin käytettyyn. 20 tonnilla en uutta ostaisi koska ne ovat yksinkertaisesti liian pieniä 190cm kuskille. Toki kilometrit ja auton ikä vähän vaikuttaa, mitä uudempi, sitä enemmän tippuuu vuodessa arvo. Ehkä 15% ekoina vuosina, sen jälkeen 10%.


      • riskillä

        Tuon 15 tonnin sijoittamisessa pitää vaan miettiä ajoitusta ja riskitasoa jonka on valmis ottamaan. Tuotto olisi voinut olla myös -50% (-7500e) ekana vuonna, kuten kävi jos osti osakerahastoa esim. 2007-2008 eli joskus jopa se auto voi olla parempi sijoitus...


      • riskillä kirjoitti:

        Tuon 15 tonnin sijoittamisessa pitää vaan miettiä ajoitusta ja riskitasoa jonka on valmis ottamaan. Tuotto olisi voinut olla myös -50% (-7500e) ekana vuonna, kuten kävi jos osti osakerahastoa esim. 2007-2008 eli joskus jopa se auto voi olla parempi sijoitus...

        Vuonna 2008 ostettu osakerahasto korjasi voitolliseksi suunnilleen vuonna 2014 ja on tuottanut voittoa siitä lähtien jo neljä vuotta. Samaan aikaan 6 vuotta aiemmin ostetun auton arvosta oli jäljellä noin 25%, tänään ei enää sitäkään.

        Vuonna 2011 kävi samalla tavoin, ja sattumalta juurikin silloin puolella uuden hinnasta käytettynä ostamani auto oli hetken aikaa parempi sijoitus kuin osakesalkkuuni kaatamani uuden auton hinnan toinen puoli. Tänään tilanne on jo ihan toinen. Indeksirahasto kaataa vuosittain osingot takaisin verotta, joten sen voittamiseksi pitkällä ajalla pitää saada aika hyvää tuottoa.


      • Kkkfkfkfkfkf
        talousnero66 kirjoitti:

        Tässä viittasin enemmän 20 tonnin käytettyyn. 20 tonnilla en uutta ostaisi koska ne ovat yksinkertaisesti liian pieniä 190cm kuskille. Toki kilometrit ja auton ikä vähän vaikuttaa, mitä uudempi, sitä enemmän tippuuu vuodessa arvo. Ehkä 15% ekoina vuosina, sen jälkeen 10%.

        20 tonnin käytetyn hinta laskee jopa nopeammin kuin 20 tonnin uuden.

        Itse olen onnekseni vain 187cm, joten olen mahtunut aina ihan kaikkiin autoihin kuskin paikalle. Takapenkille taas en juuri mihinkään mukavasti, mutta harvoin sinne joutuukaan. Ja ruoto mutkalla mahtuu sinnekin mihin tahansa kopperoon.


    • Mikänytkannattaa

      Minäkin olen laittanut rahat osakkeisiin en autoihin paitsi 20 v sitten ostin autoni uutena. Osakkeet on nousseet niin että saan osinkoja joilla voin jo elää jos haluaisin. Autokin pelaa edelleen. Ei sitä enää kannata vaihtaa tai myydä kunhan ajelen niin kauan kuin kärry suostuu yheteistyöhön. Vieläkään en viitsisi maksaa uudesta autosta kymmeniä tuhansia, jos vaan löydän käytetyn auton mahdollisimman vähällä elektroniikalla, niin, että sitä voi korjata itse. Mielummin edelleen harrastan sekä käytettyjä autoja, että sijoittamista.

    • IhmeenhyväStilo

      Veljeni osti vm.02 Stilon, 1.2 bensiini, 80 hv, 6-vaihteinen. Ostaessa 350 tkm, nyt taitaa olla lähes 400 tkm. Kävin koeajolla, oli kyllä uskomattoman hyvä vielä ajaa. Eipä tuossa mitään ihmeitä vielä ole ollut. Katsastukseen joutui jarruja laittamaan, en tiedä oliko muuta. Kulutus jotain vähän yli 5 litraa sadalle. Ostohinta oli tingittynä 350 €.

    • IhmeenhyväAstra

      Kaasujalka lehessä oli 10 tkm kestotestissä Opel Astra vm. noin 2000. Ostohinta 200 €. Remonttiin (ja sisältyiköhän renkaitakin) laittoivat aluksi jotain 1000-1500 €. Sen jälkeen toimi erittäin hyvin. Ajoa vaan. Ajomukavuus parempi kuin monilla uudemmilla. Erityisesti alhaista melutasoa kehuttiin!

      • Hölmöäsotkemista

        Kaasujalka-lehden lehtitelineisiin joku untamo liimailee epämääräisiä tarroja.


    • Semottisii

      Näitä kun lukee, niin yhteenvetona vois sanoa, et osa ihmisistä haluaa törsätä kulutukseen sekä nimenomaan uusiin autoihin. Tee-se-itse miljonäärit taas ajaa 20 vuotta vanhoilla pari sataa maksavilla romuraudoilla. Mitä tästä opimme?

    • tonninautoa

      Pitäisikö puhua köyhyyskortilla vai järkikortilla (auto vain kulkuväline), vai hinnalla ei niin väliä -kortilla. Kun kaikki käytössä.

      Virman, isomman, johtajalla, ei ainoastaan laadukas auto, vaan myös sille kuljettaja, viemään johtajaa paikasta A paikkaan B. Johtajan työ ei ajaa autoa vaan tehdä työtään. Kuljettajan tehtävä ajaa työkseen.

      Johtajalla myös omassa käytössä oleva autonsa yksityiskäyttöön. Ajelee sen mikä huvittaa. Ei välttämättä niin väliä, onko tämä virman työsuhdeauto ihan viimeisintä huutoa. Tai ajelee julkisilla. Vaimolla ehkä omansa.

      Johtajan alaiset, työntekijät, osalla voi olla työsuhdeauto, osalla ei. Ostavat palkallaan sen mihin varaa. Toimistoväellä ehkä audiakin tai tojotaa, volkkaria ym. Huollattavat merkkiliikkeissä. Lattiatasolla merkiltään edellisiäkin, mutta vanhempaa vuosimallia. Tonnin autoja. Itse laittavat.

      Entä sitten nämä onnenonkijaiset. Voittaneet rahapeleissä tai myymällä virmansa, tai urheilussa ansainneet dollareita. Ehkä heistä nämä hyvässä työasemassa olleet ei välttämättä osta sitä näyttävintä. Ja ehkä alemmisssa työasemissa olleet haluavat näyttään naapurilleen. Ja niin pois päin. Vai mitä mieltä ollaan.

    • ladari

      On se ihme epäjumala tuo peltilehmä suomalaisille. Maailman tärkein asia ja keskustelun aihe. Siinä maksetaan mokomastakin ruostuvasta peltiläjästä maltaita ja ei se ole kuin kulkuväline. Ja jotkut ostaa niitä vielä velallakin!

      • mene.muille.palstoille

        No nyt kyllä oli taas pitkään aikaan tyhmin kommentti. Tämähän on yleistä autoilusta palsta! Ei kai täällä kirjoitella mistään kukkien kasvatuksesta tai pyöräilystä, niille on muualla omat palstansa!
        HÖH!


    • Anonyymi

      On jos et halua sijoittaa autoon juuri mitään mutta ostaisin kyllä vuoden leimalla olevan mutta pitää olla tuuria että löydät tuolla hinnalla leimatun ja täysin toimivan pelin

      • Anonyymi

        kesäautona tonnin rottelo voi menetellä, mutta on varauduttava matkan keskeytymiseen milloin tahansa ja siihen, että romumies saa sen hakea sitten pois tien päältä. Ainakin jos vika ei ole ihan yksinkertainen ja halpa & helppo korjata itse.


    • Anonyymi

      Ostaa ns laadukkaan auton tonnilla tai parilla niin on varmasti vähemmän vaikeita ja kalliita vikoja kuin uudessa 2021 autossa tai jossakin selvästi uudemmassa. Yksi malli on vw golf 4

      Tekivät laadukkaan auton jossa ei ole kalliita vikoja ollenkaan. Jos on ollut niin vika on vianetsijässä tai firmassa joka veloittanut tai jakohihna ajettu rikki.

      Ostaa ahtamattoman eli vapaastihengittävän, jos bensa. Korin kunnosta kertoo jotain että on nytkin 2002-2004 tehtyjä autoja myynnissä joissa kori alustaa myösten aivan ruosteeton, noissa ei koskaan tule ongelmia ruosteiden kanssa.

      • Anonyymi

        Vuosimalli 2000 on viimeinen auto joka kannattaa Suomessa ostaa, jos haluaa päästä helpoilla vioilla.

        2001 mallisessa on jo OBD tarkastus katsastuksessa, sen lisäksi tuossa vaiheessa on tullut muuttuvat venttiilinajoitukset ym mukavat ongelmat moottoreihin.

        Tämä siis yleisesti autoista puhuttaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosimalli 2000 on viimeinen auto joka kannattaa Suomessa ostaa, jos haluaa päästä helpoilla vioilla.

        2001 mallisessa on jo OBD tarkastus katsastuksessa, sen lisäksi tuossa vaiheessa on tullut muuttuvat venttiilinajoitukset ym mukavat ongelmat moottoreihin.

        Tämä siis yleisesti autoista puhuttaessa.

        voihan sitä uudemmankin ostaa jos halvalla saa niin ei tule vian sattuessa suurta vahinkoa kun heittää paaliin sen paskan vikoineen. Ei niitä kannata enää korjailla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      104
      1646
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1285
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1200
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      142
      1128
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1126
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1049
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      21
      1021
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      952
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      937
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      814
    Aihe