Riittääkö suullinen sopimus omaisuuden jakamisesta

Tuija22

Avioero yhdessä laitettiin vireille tammikuussa ja 2-vaihe toissa päivänä. Välit todella hyvät.

Ex-mies jäi asumaan puoliksi omistamaani omakotitalooni ja otimme lyhennysvapaata minun muuttaessani vuokralle. Lapset vuoroviikoin kummallakin, josta tehtiin lastenvalvojalla sopimus.

Huonekalut yms. jaettiin hyvässä yhteisymmärryksessä.

Nyt kysynkin pitääkö jotain kirjallisesti täytellä noista jonnekin? Olen kuullut osituksista ja pesänjakajista, mutta en oikein ymmärrä niistä, milloin heidän palveluja käytetään vai ovatko edes ns. pakollisia?

15

611

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eronnut

      Ositus kannattaa kuitenkin tehdä kirjallisena. Sen voi tehdä itse. Malleja löytyy netistä.

    • jaa-a

      Tuossa tapauksessa ositus on tehtävä mahdollisimman pian.

      "Ex-mies jäi asumaan puoliksi omistamaani omakotitalooni ja otimme lyhennysvapaata minun muuttaessani vuokralle."

      Siis onko exäsi tarkoitus jäädä asumaan hamaan tulevaisuuteen yhteiseen omakotitaloonne? Otitte lyhennysvapaata - siis miten pitkäksi aikaa? Niin kauan teillä on talo yhteisessä omistuksessa olet velvollinen vastaamaan asunnon veloista, riippuen velkaehdoista, jopa yksin, jos laina on yhteisvastuullinen. Sen lisäksi sinun täytyy maksaa vuokra-asuntosi vuokra.

      Ellette kumpainenkaan ole erittäin hyvin toimeentulevia, kerjäätte vaikeuksia ellette tee ositusta. Mikäli miehelläsi ei ole varaa lunastaa sinua talosta ulos, on talo pistettävä myyntiin. Jos huonosti käy, molemmille jää siitä vielä velkaa.

      PS Lainojen korotkin ovat nousussa

      • Tuija22

        Mitä ositus käytännössä tarkoittaa ja miten sen voi tehdä, kun talo on myymättä? Mies jää siksi aikaa lyhennysvapaata, kunnes saadaan vähän tilanne tasaantumaan myös taloudellisesti.


      • ymmärrän
        Tuija22 kirjoitti:

        Mitä ositus käytännössä tarkoittaa ja miten sen voi tehdä, kun talo on myymättä? Mies jää siksi aikaa lyhennysvapaata, kunnes saadaan vähän tilanne tasaantumaan myös taloudellisesti.

        " Mies jää siksi aikaa lyhennysvapaata, kunnes saadaan vähän tilanne tasaantumaan myös taloudellisesti. "

        Kartoitan vain riskejä... "vähän tilanne tasaantumaan" ja "lyhennysvapaa" voi olla suoden kuoppa erikseenkin saati yhdessä. Laittakaa talo nyt äkkiä myyntiin, että saisitte edes omanne siitä pois. Lyhennysvapaalla lainasta tulee kallista. Itse olen nähnyt aivan tarpeeksi talouskatastrofeja. Talo on niistä pahin. Pitkät myyntiajat ja kaupankäynnin muu tahmeus. Lainaa jäänyt vielä rutosti myynnin jälkeen.


      • ymmärrän
        ymmärrän kirjoitti:

        " Mies jää siksi aikaa lyhennysvapaata, kunnes saadaan vähän tilanne tasaantumaan myös taloudellisesti. "

        Kartoitan vain riskejä... "vähän tilanne tasaantumaan" ja "lyhennysvapaa" voi olla suoden kuoppa erikseenkin saati yhdessä. Laittakaa talo nyt äkkiä myyntiin, että saisitte edes omanne siitä pois. Lyhennysvapaalla lainasta tulee kallista. Itse olen nähnyt aivan tarpeeksi talouskatastrofeja. Talo on niistä pahin. Pitkät myyntiajat ja kaupankäynnin muu tahmeus. Lainaa jäänyt vielä rutosti myynnin jälkeen.

        sudenkuoppa


      • mke
        Tuija22 kirjoitti:

        Mitä ositus käytännössä tarkoittaa ja miten sen voi tehdä, kun talo on myymättä? Mies jää siksi aikaa lyhennysvapaata, kunnes saadaan vähän tilanne tasaantumaan myös taloudellisesti.

        Osituksen vo itehdä niin että mies maksaa sinut ulos talosta niin helpottaa. Esim. talon arvo 200 tonnia ja velkaa 100 tonnia niim mies otaa velat itselleen jos pankki suostuu ja maksaa sinulle tasikona 50 tonnia ja siitä tehdään osituspaperi niin asia on sillä selvä. Mieshän voi asua vaikka 10 v siitä puoliski omistamassanne talossa jos hankalaksi rupeaa tai muuten vitkuttelee ositusta.


    • Jossain tapauksessa riittää, mutta pelkästään suullinen sopimus ei ole järkevää. Jokunen syy miksi.

      1. Verottaja. Itse sain erossa yhteisiä rahastojamme ja niistä meinattiin minua verottaa. Ositussopimuksen kopion lähetettyäni asia selvisi.

      2. Ihmisen muisti on lyhyt. Sovitut asiat pysyvät päässä n 3-5 vuotta.

      3. Mustasukkaiset kumppanit. Vaikka ehkä tuntuu, että pystytte sopimaan asiat nyt, niin uusien kumppanien myötä tilanteet saattavat muuttua, kun peliin astuu mustasukkaisuus.

    • Eikaikkimuumikotona

      Mitä uusavuttomia täällä pastalla oikein hiippailee.Ap, sinun kysymyksiin löytyy selkeät vastaukset ja ihan lakisellaiset ,jos osaat googlailla ja lukea.

    • yyiy

      Samoilla linjoilla edellisten kanssa. Korostan vielä järjen käyttöä. Talo myyntiin ja sassiin. Mitä järkeä on pitkittää talon myyntiä ja maksella pelkkiä korkoja yli puoli vuotta turhaa. Pankki tykkää. Taloutenne tuosta tuskin tasaantuu vaan juuri päinvastoin. Laina ei lyhene, omaisuus ei siis kartu, tuhlaatte korkoihin rahaa. Tavallaan otatte lisää lainaa korkojen verran joka kuukausi.

      Ositukseen huomioidaan myös molempien muu omaisuus, kuten pankkitilien saldo per eron 1. vaiheen päivä.

    • todistustarpeen

      Tämä menee kauas ajassa eteenpäin, mutta ositustodistus tarvitaan aikanaan myös perunkirjoituksessa, kun teistä aika jättää.

      • truth

        Niin. Monesti vaan ositus on tekemättä kokonaan ja siten perunkirjoituksesta tuleekin salapoliisityötä. Vielä enemmän jos on uusissa naimisissa tai perinnön jättäjä eronnut useammasta liitosta.
        Joten on turhan rankasti sanottu että ositustodistusta tarvitaan, koska ilman sitäkin "selviää".


    • ujrfg

      Ei riitä. Järki käteen muutenkin ja talo myyntiin.

    • TapansaKullakin

      Minua ihmetyttää tuo tilanteenne asumisjärjestelyissä.
      Sinä asut muualla vuokralla ja ex asuu yhteisessä talossanne. Olette ottaneet lyhennysvapaata eli exälläsi ei ole "vuokraa", mutta sinulla on? Ymmärrän jos vuokrasi menee puoliksi sinun ja exäsi maksettavaksi, muuten en. Jos maksat itse vuokrasi niin minun mielestäni exäsi pitäisi maksaa sinulle puolet käyvästä talon vuokrasta eli siitä sinun puolikkaastasi, koska käyttääkin sitä.
      Eihän kukaan voi ilmaiseksi asua toisen kämpässä. Jos tämä ei käy miehellesi niin jakakaa talo, toinen ylä- ja toinen alakertaan. Jos kyse on 1-kerroksisesta talosta niin ei muuta kuin huoneet jakoon ja toinen käyttää etu- ja toinen takaovea...

      Ositus kannattaa ehdottomasti tehdä paperille.

      • Eieiei

        Usein unohdetaan että talon kulut jatkuvat ja niistä muodostuu helposti vuokran kokoinen summa. Mutta tämän tosiasian tietää se ketä on joutunut tekemään ja maksamaan talon ylläpidon, tämä tulee monasti yllätyksenä naisille, kun lunastavat talon erossa itselleen.

        Erosin vuosia sitten ja exän kaverit kyseenalaistivat meidän yhdessätekemää ositusta, tämä aiheutti sen että ex haki asianajajan joka aloitti selvityksen, useiden kirjelmien jälkeen lopputulema oli se että exälle jäi 50 000€ vähemmän saatavaa osituksessa kun aikaisemmin yhdessä olimme sopineet.

        Sopu on aina kaikkien kannalta paras ratkaisu


      • TapansaKullakin
        Eieiei kirjoitti:

        Usein unohdetaan että talon kulut jatkuvat ja niistä muodostuu helposti vuokran kokoinen summa. Mutta tämän tosiasian tietää se ketä on joutunut tekemään ja maksamaan talon ylläpidon, tämä tulee monasti yllätyksenä naisille, kun lunastavat talon erossa itselleen.

        Erosin vuosia sitten ja exän kaverit kyseenalaistivat meidän yhdessätekemää ositusta, tämä aiheutti sen että ex haki asianajajan joka aloitti selvityksen, useiden kirjelmien jälkeen lopputulema oli se että exälle jäi 50 000€ vähemmän saatavaa osituksessa kun aikaisemmin yhdessä olimme sopineet.

        Sopu on aina kaikkien kannalta paras ratkaisu

        No jos toinen haluaa jäädä taloon asumaan niin tottakai toiselle omistajalle pitää vuokraa maksaa. Tuleehan sillekin, joka muutti muualle vuokralla, sähkö-, vesi- ja muita kuluja. Voihan se pois muuttanut vuokrata ok- tai rivitalo-osakkeen ja myös niissä on isot kulut.

        Jos taloa ei saa myytyä niin senhän voi laittaa vuokralle, vuokra puoliksi omistajien kesken ja vuokralainen maksaa "vuokran kokoisen summan" kuluja vuokran päälle.

        Eiköhän me naiset tiedetä ihan yhtä hyvin talon kulut kuin miehetkin. Itse asiassa omassa tuttavapiirissäni ne ovat naiset, jotka hoitavat perheen talouden. Joillain perheillä on vanhemmilla omat rahat ja yhteinen taloustili, toisilla taas (kuten meillä) yhteiset rahat.

        Minun miehelläni ei taida olla hajuakaan meidän asumisen kuluista. Hän tekee vaativaa työtä, ja keskittyy siihen, eikä ole kiinnostunut paljonko esim. meidän sähkölaskumme on.
        Hänelle riittää, että homma toimii ja sähköä tulee pistorasiasta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe