Tonnilla saa auton joka palvelee vuosia.
Edellytys on että osaat tehdä tavallisimmat huollot ja korjaukset itse.
kannatta karsia kilpailuun mukaan noin 2000...2005 automallit, muista että autolla ajetaan n. 20 00 km vuodessa
jätä kilpailusta ulos herkästi ruostuvat mallit, ruostekorjaus on kallista
moottoreista 1,4...1,8 l moottorit ovat yleisimmät ja edullisimmat
Kannattaa muistaa että kaikissa autoissa on vikoja.
Ensimmäiseksi vikaantuvia ovat ilmastointilaitteet, ja muut mukavuusvarusteet, lukitus jne.
Jarrut ovat kulutustavaraa, palat ovat halpoja, levyt maksavat enemmän-
Iskunvaimentimien vaihto ympäriinsä kannattaa jos auto on muuten ryhdissään
Renkaat ovat tässä hintaluokassa helposti yli puolet auton hinnasta, kiinnitä huomio rengaskokoon ja renkaiden kuntoon.
Isot huollot joista kallein on hihnan vaihto, pitää olla tehty.
Auton katsastus pitää olla tuore, vaadi että auto katsastetaan ennen kauppaa.
Jos katsastus on menossa, tai jo mennyt vanhaksi hinnan pitää pudota reilusti.
Jos löydät siistin, ruosteettoman, kohtuu kilometreillä ja ryhdikkään auton kannattaa harkita perushuoltoa, suodattimet, nesteet, jarrut ja iskarit ja sinulla on luotettava ajokki vuosiksi eteenpäin
En tiedä olenko onnekas vai tyhmä, mutta minulla tonnin autot ovat olleet huolettomia, kestäviä ja kilometrit edullisia.
Tonnin auto on usemmiten järkiostos
41
4110
Vastaukset
- halpuusvero
Valtio vielä keksii tonnin autoilijoille jonkin lisäveron saamatta jääneiden autoverojen vuoksi...
PS: vittu miten ärsyttävän hitaasti vaihtuu tuon kuvatehtävän kuvat, onkohan suomi24:n ihan pakko vittuilla tällä tavalla foorumille kirjoittajille... saatana...- fishnchips
Sitä paitsi ne luulee liikennemerkkejä katukylteiksi, eivät edes suomea osaa!
- halpuusvero
fishnchips kirjoitti:
Sitä paitsi ne luulee liikennemerkkejä katukylteiksi, eivät edes suomea osaa!
ja pakettiautoja linja-autoiksi tai jopa henkilöautoiksi. Vittu mitä jenkkipaskaa tämäkin. Google taita olla noiden takana...
- vajaa20vuottakokemusta
rellut kannattaa unohtaa listasta ainakin jos käytettyä edullista meinaa. Renaultit on pyydyksiä houkutteleva hinta ja pienehköt kilometrit saattaa houkutella mutta se ei takaa että auto on kunnossa sen olen oppinut kantapäänkautta. Toyota nissan mazda opel ford lähtis vaikka nuista valkkaamaan. Suosittuja perusautoja hyvin huolletun kun löydät niin riskitkin auton vikaisuudessa vähenevät reilusti.
- Kkfkkfkgkkggk
Nojaa, tutulla ollut pari vanhaa Rellua, eivät todellakaan huolto- ja korjausvapaita, mutta lähinnä ”kuluvia osia” mennyt. Pitää muistaa, että samaan rahaan saa yleensä selvästi uudemman tai vähemmän ajetun Rellun kuin vaikka japsia.
Toisella tutulla taas oli vanha Mazda ja se oli täysi katastrofi. Tuli paljon kalliimmaksi kuin uudella ajaminen olisi tullut, jätti tielle ja päätyi melko varhain paaliin.
Itselläni oli Ford, lopulta ruostui 200tkm ja reilut 10v ajettuna paaliin. Ennen sitä meni koiranluita jatkuvasti. Ei silti mikään täyskatastrofi autona, mutta en erityisesti kehuisikaan muutoin kuin ajettavuutta.
Että aikalailla yksilöitä ovat. Eroja merkkien välillä luotettavuudessa keskimäärin on, mutta se näkyy myös hinnassa. - halvallalähtee
Kyllä ranskalaisista citroen c5 on luetettava eikä ruostu millään! Ja löytyy hyvät varusteet mitä normaali ihminen tarvitsee
- tuuriaon
samat on kokemukset ja tilaa on
- deeeeeeeeeeede
Kkfkkfkgkkggk kirjoitti:
Nojaa, tutulla ollut pari vanhaa Rellua, eivät todellakaan huolto- ja korjausvapaita, mutta lähinnä ”kuluvia osia” mennyt. Pitää muistaa, että samaan rahaan saa yleensä selvästi uudemman tai vähemmän ajetun Rellun kuin vaikka japsia.
Toisella tutulla taas oli vanha Mazda ja se oli täysi katastrofi. Tuli paljon kalliimmaksi kuin uudella ajaminen olisi tullut, jätti tielle ja päätyi melko varhain paaliin.
Itselläni oli Ford, lopulta ruostui 200tkm ja reilut 10v ajettuna paaliin. Ennen sitä meni koiranluita jatkuvasti. Ei silti mikään täyskatastrofi autona, mutta en erityisesti kehuisikaan muutoin kuin ajettavuutta.
Että aikalailla yksilöitä ovat. Eroja merkkien välillä luotettavuudessa keskimäärin on, mutta se näkyy myös hinnassa.Mulla on ollut Rellu Laguna 2003 jo kolmatta vuotta ja alle 200 000 ajettu : ei syö öljyä ja lähtee käyntiin normaalisti- Pikkuvikoja ja kuluvia osia vaihdettu. Ei ruostu. Hyvä ajaa ja melko äänetön.
Voisin vaihtaa muutaman vuoden nuorempaan samanmerkkiseen tai sitikkaan.
- löytyymuteiliikkeestä
Ja kunnossa olevaa tonnin autoa turha liikkeestä metsästää. Jos jokin hyvä yksilö sinne tulossa se myydään heti. Häkkiliikkeistä voit jotain joskus löytää mut tosi harvoin!
Ainut oikea ostopaikka on yksityinen.
Jos meinaa hyvän saada pitää olla vähän aikaa ja selailla vaikka toria kyllä niitä löytyy, kokemusta on. - laukkaaratsu
Itsellä auton haku kestää 2..3 vuotta ja kun kohdalle osuu niin kiinni vaan.
ja autoa ei vaihdeta muodin tai mallin vuoksi, se on tarvetta varten.
Naurettavia puheet että vanhaa ei kannata korjata.
Kun hyvä löytyy niin kannattaa siihen kunnostukseenkin vähän satsatakin.
Kuluvia kannattaa aina vaihtaa ja lopettaa ne kitinät katsastustilastoista, ne osat kun on nykypäivänä halpaa kuin saippua. - tilanteen.mukaan
Tuollaiset autot ovat sama juttu kuin etsisi tyhjiä tölkkejä puistoista. Toki sen tölkin täytenä ostanut on maksanut paljon enemmän kuin mitä palauttaja saa. Mut silti, kertoo enemmän miten eri tilanteessa ihmiset ovat kuin millainen auto olisi järkevää ostaa.
- Kätkäläinen
Meinaat että tyhjien tölkkien keräämistä pitäis jotenkin hankaloittaa esim. verottaa?
Itse ajan halvalla, hyväkuntoisella, vanhalla pienikulutuksisella autolla (muuhun ei ole varaa) vähän km vuodessa, mutta auto on minulle pakollinen väline koska täällä maalla ei ole palveluita, ei takseja, ei julkista liikennettä ei mitään. Vanhalla autollani ajan kerran viikossa n. 100 km, kyläkeskukseen josta haen mm. viikon ruuat, juomat ja lääkkeet. Saatan käydä lääkärissä ja hoitaa viranomaisasioita. Saatan lähettää tai hakea postia jne. Bensaa ei kulu paljoa joten sen veron kestän (jos ei nyt ihan hirveesti nouse) mutta jos muut verot ja pakolliset maksut vielä kovasti nousee, silloin tuli seinä vastaan. - trollerson
Jos tarkoitus on vain liikkua paikasta A paikkaan B, tuon hintainen auto voi olla hyvinkin järkevä ostos taloudellisesti.
Eri lähtökohdilla tarkoitat varmaan sitä, että sinulla on jotakin muita tarpeita autolta.
Jos sinulla on jotakin muita tarpeita, niin luonnollisesti sinulle ei ole järkevää ostaa autoa, joka ei sinun käyttöön riitä.
- Autokantavanhemmaksi
Saattaapi noilla ulkolaisilla nettivaraosakaupoilla olla yllättävä vaikutus Suomen autokaluston keskiikään:
Vanhempiin autoihin saa nyt helposti ja EDULLISESTI tilattua osia netistä. Tämä helpottaa huomattavasti vanhemman kaluston ajokunnossa pitoa.
Joskus muinaisina aikoina osia sai vain merkkiliikkeestä tai romuttamolta. Edellisestä hirmuiseen hintaan ja jälkimmäisestä kohtuuhintaan. Mutta romuttamoja joutui kiertämään pitkään, ennekuin harvinaisempaan autoon sai osia. Jos sai ollenkaan.
Hei...nyt kun ei autoa enää joudu romuttamaan osapuutteiden vuoksi yhtä helposti kuin ennen! Autokanta vanhenee!!- saattohoidon.ystävät
Tämä maailman kehitys varmaankin mahdollistaa muutaman vanhaan autoonsa kiintyneen yksilön pitävän vanhat autonsa pidempään liikennekelpoisina. Ei oikeasti muuta mitään koska suuri ostava yleisö ei ole koskaan tiristellyt niitä viimeisiä kilometrejä autoistaan. Siinä mielessä täysin turha postaus. Mikään ei ole muuttunut.
- Tipparellu
Niinpä onkin, kunhan pysyy erossa Relluista ja Volsuista, joissa kalliit rempat edessä todennäköisesti ennemmin kuin myöhemmin.
- ajanuudella
Paras auto on 30 000€ uusi ja kolmen vuoden päästä vaihtoon ja taas uusi jne. Selviää kolmen vuoden välein jollain 10 000-15 000€ välirahalla.
- valitse.harkiten
Käytetyn hankintaan ja korjauksiin ei pysty mitenkään hukkaamaan tuollaisia summia kolmen vuoden aikana. Edellisellä käytetyllä ajelin 14 vuotta ja sitä edellisellä 12 vuotta eikä kumpikaan tullut kalliiksi. Kun ostaa kaakkois-Aasia auton, niin ei tarvitse tehdä laatikko/kone remppaa.
- Cruzeideri
valitse.harkiten kirjoitti:
Käytetyn hankintaan ja korjauksiin ei pysty mitenkään hukkaamaan tuollaisia summia kolmen vuoden aikana. Edellisellä käytetyllä ajelin 14 vuotta ja sitä edellisellä 12 vuotta eikä kumpikaan tullut kalliiksi. Kun ostaa kaakkois-Aasia auton, niin ei tarvitse tehdä laatikko/kone remppaa.
Mitä ihmeen autoja Kaakkois-Aasiasta edes saa? Ja joskus niillekin loppu tulee, jolloin joko maksaa paljon tai laittaa paaliin.
- Simca1300
Tuo taktiikkahan nyt on todellista rahan polttamista, eli edellyttää kyllä apteekkarin tulotasoakin.
Toisaalta hatunnosto sille, joka ne uhtautuu ottamaan takkiinsa ne kalliimmat ensi vuosien kilometrit, ja auton arvo onkin jo romahtanut............. - korvatsoi
valitse.harkiten kirjoitti:
Käytetyn hankintaan ja korjauksiin ei pysty mitenkään hukkaamaan tuollaisia summia kolmen vuoden aikana. Edellisellä käytetyllä ajelin 14 vuotta ja sitä edellisellä 12 vuotta eikä kumpikaan tullut kalliiksi. Kun ostaa kaakkois-Aasia auton, niin ei tarvitse tehdä laatikko/kone remppaa.
Älä ihmeessä osta niitä kuulo menee ovat kaikki niin meluisia!
- TyhmäMaksaaLiikaa
Jo paljon halvemmalla voi saada hyväkuntoisen auton.
https://www.nettiauto.com/9811309 - EtsiväLöytää
Noilla ehdoilla nettiautosta bongasin mm. Kia Ceraton, alle satatuhatta ajettu, katsastettu, hinta himpun alle tonnin. Erittäin hieno yksilö.
- TeeItseSe
Miksi vaihtaa iskarit jos ne toimivat eivätkä vuoda?
Itsellä oli vanhempi vähän ajettu Corolla, josta korkkas n. 200 tkm ajettuna alkuperäinen takaiskari. Ostin halvan tarvikeiskarin ja vaihdoin ainoastaan sen. Kilsoja kertyi tämän jälkeen abt. 20 000 ja nyt korkkas tuo vaihdettu iskari. Marssin romikselle ja ostin sieltä hyvän näköisen alkuperäisen iskarin. Hyvin pelas monta vuotta kunnes myin auton. Alkuperäiset iskarit on ainakin vanhemmissa Corolloissa tosin kestäviä verrattuna pulkkitavaraan.
Tietysti voi ostaa vaikkapa uuden alkuperäisvaraosan, mutta kun kyseessä on n. 1000 € auto, silloin pitää vähän tasapainoilla osien ja remonttien hintojen kanssa. Koskaan ei tiedä milloin tulee sellanen vika jota ei kannata korjata vaan haeskella uusi toimiva tonnin auto tilalle.- Kkfkfkfkfkfk
Eikös noiden iskarien hinnoissa ole vain muutaman kympin hintaeroja? Eli varsinkin jos korjaamolla vaihdattaa, niin parhaan laadun hintaero halvimpaan jää niin pieneksi, ettei juuri kannata pihistellä.
- TeeItseSe
Kkfkfkfkfkfk kirjoitti:
Eikös noiden iskarien hinnoissa ole vain muutaman kympin hintaeroja? Eli varsinkin jos korjaamolla vaihdattaa, niin parhaan laadun hintaero halvimpaan jää niin pieneksi, ettei juuri kannata pihistellä.
Jos nyt päätyy vaihdattamaan iskarit, ei tosiaankaan kannata säästellä iskareiden laadusta. En osaa sanoa mitä maksaa mutta veikkaan, että esim. Toyotan merkkihuollossa, alkuperäis osilla voi hyvinkin loppulasku olla lähempänä tonnia.
- Simplecheapcar
Heittäkää nyt mikä on Paras tonninauto!?
Itselläni hyviä kokemuksia Ranskalaisista ja huonoja Fordista!- vastaostin
Citroen C5 ei ruostu. hyvät varusteet. yksityisiltä löytyy niitä hyviä ei liikkeistä.
- Pienliike.paras
vastaostin kirjoitti:
Citroen C5 ei ruostu. hyvät varusteet. yksityisiltä löytyy niitä hyviä ei liikkeistä.
Yksityisten välisissä kaupoissa ei ole kuluttajansuojaa, virhevastuuta. Alle tonnilla voi saada vasta katsastetun vähän ajetun huippuhienon Kian.
- vastaostin
Jos joku sitä kuluttajansuojaa tarvii niin siitä vaan liikkeeseen. Kiiasta ja Citroen c5 ei voi puhua smana päivänäkään.
- Eyeliid
Ihan totta!
Citroen C5 on kalliiksi tuleva pyörillä liikkuva vikakokoelma, kun taas Kia huippuluotettava laatuauto.
- Ruahaha
"Tonnin auto on usemmiten järkiostos"
Ja persaukisen ainoa mahdollinen.....- frrrrrrrrrrrrfr
No jos esim. sijoittaa säästämänsä rahat asuntoon ja muuhun järkevään ja jättää autoihin tuhlaamisen vähemmälle. Toki voi matkustellakin. Autolla voi jopa tienata km korvauksia. Suurin osa meistä on kovan verotuksen ja keskipalkan piirissä.
- meikäläinentässävaan
Tonnin auto on vain ROMURAUTAA, suoraan paluun!
Pitäisi lailla kieltää julkisilta teiltä tuollaiset pommit - Muistanselvästi
"muista että autolla ajetaan n. 2000 km vuodessa"
En tunne ketään auton omistajaa joka ajaisi noin vähän, itsellä tulee yli 40000 km ja tutuissa on useampi yli 50000 km vuodessa ajava, eikä yksikään ole "ammattiautoilija". - Pennillä.pitkälle
Tonnin autolla ei putoa korkealta jos se hajoaa ja toisaalta jokainen perille päästy matka on voitto. Arvonalenema on tuntematon käsite koska autolla ei käytännössä ole mitään arvoa.
Kuka oikeasti tarvitsee ilmastointia, vakionopeussäädintä tai toimivia sähköikkunoita? Pieni ruoste on vain sympaattista ja katsastuksesta läpipääsy ilman massiivista remppaa on aivan yliarvostettu juttu.
On se mahtava tunne kun auton arvo kaksinkertaistuu aina kun käy tankkaamassa tankin täyteen. - kylläkannatti
Minä ostin tonnin auton siksi kun ois pitänyt ykkös autoon laittaa vetokoukku ja sekin ois maksanut tonnin. Nyt on auto millä päästää metsäteitä syksyllä ja ajella klapeja ja mitähän mieleen juolahtaa!
- kiaceratonomistaja
Tuossa ylempänä joku mainitsi kia ceratosta,se kia cerato on mainostemppu jota ei myydä tavanomaisesti alle tonnin noilla kilometreillä,siinä on mainostuksesta kyse.
Itse ostin keväällä 2006 kia ceraton 1.6 hb vuodelta 2006,maksoin tuhat euroa,seuraava katsastus on 2019 elokuun lopulla eli siinä oli pitkä leima,auto oli hyvin huolettu ,sen ostin yksityiseltä kaksi naista oli auton omistajina ollut,autossa on nyt 202000km ,ei ole valittamista,yhden parkki valon taakse olen ostanut 6000km aikana jonka olen ajanut tässä välissä,kulutus on aika pieni kun vertaan samanhintaiseen c5 farmari citikkaan,sellaisen osti tuttava keväällä 1000 eurolla.
Molemmat on aika hyviä,uskon kia ceraton olevan varvempi autona sekä edullisempi pitää,kia cerato on saksalaissuunittelijan luomus.Eräs autoliikkeen pitäjä kertoi siinä olevan tojotan koneen nimen omaan 1.6 bensassa,dieselit on huonoja noissa kai.
Auto on siisti päältä ja sisältä sekä hyvällä hioltokirjalla,
Seuraava auto saattaa olla kia jos ostan auton,kyseessä on hinta laatu suhde.
Kia on erinomainen kaupunki auto,pitkillematkoille pitää sitten olla ymmärrystä mutta voisin ajaa kauemmaksikin sillä.- kuulomenee
Kuulo menee Korean pojan autoissa, hirveä meteli sisällä varsinkin sorateillä!
- melu-germaani
kuulomenee kirjoitti:
Kuulo menee Korean pojan autoissa, hirveä meteli sisällä varsinkin sorateillä!
Ainakin Sonata on hiljainen auto ja kulkee tasaisesti. Siihen verraten farkku-Golf on kuin kahvimyllyyn istuisi kyytiin. Hitonmoinen rapina kuuluu takalokareista ja paksista.
- kiaceratonomistaja
kuulomenee kirjoitti:
Kuulo menee Korean pojan autoissa, hirveä meteli sisällä varsinkin sorateillä!
No aikaisemmin minulla oli volvo v70 d5 farmari vuodelta 2004 ,auto oli pakettiauto eli melko pienellä verolla ja vakuutus maksulla,tämä oli siis diesel ja volvon omalla koneella,kyllä se oli kauhea kaupungissa,hirveä äänimaailma,
Möin sen nyt siis keväällä ja ostin bensa ceraton,luuletko että kykenisin ostamaan vielä kovameluisemmman?
Nimen omaan kaupunki ajossa tuo bensa kia cerato on ääneltään todella hiljainen,alussa oli vaikeaa oikein kun epäilin sen liikenne valoissakin olevan sammuksissa vaikka kieroslukumittari näytti muuta,eli olevan käynissä.
Tyhjäkäynillä kyseinen auto on niin hiljainen lämpimä että on vaikeaa erottaa sen käynti ääntä edes ulkona.
Kaupungissa ja sorateilla tuo auto on mitä mainioin,alusta on hyvä ja tekee siitä sorateillä nimismiehen kiraroilla mielyttävän,kun taas volvo reagoi niihin eritavoin.
Nimen omaan hinta ja kaupunkiin soveltuvuus teki kia ceratosta monine ominaisuuksineen yllättävän positiivisen,esim: ohjaus on muuttuva vauhdin mukaan ainakin ex mallissa,kevyt kaupungissa kiristyen vauhdin mukaan,hieno ominaisuus jota ei ihan kaikissa vanhoissa autoissa ole.
1000 euron autoksi, kaupunki autoksi on mukava auto,näkyvyys ja ajettavuus kaupungissa on parempi kuin volvossa v 70.
Kulutus on kaupungissa kohtuullinen,kone lämpiää nopeasti normaali lämpöön , nämä ratkaisevat kaupunki ajossa kylminä ilmoina paljon.
Lisäksi ulkoinen olemus hämää,jalkatilat on uskomattoman hyvät takanakin,ainoastaan hb mallissa takakontti on pieni mutta minulle sopiva,hainhan pientä autoa tuolloin jolla olisi hyvä ajaa ,olisi lämmin,kuluttaisi kohtuulisesti,lisäksi olisi selkeä kaikin tavoin,se on kia cerato joka toteutti nuo,toki matka ajoon on isommat autot kuten volvo ja mersu ja bmw ,kaikki nuo autot on minulla olleet,mersuja jopa 14kpl joilla kilometrejä tehtiiinkin paljon aikoinaan.
Volvojakin muutamia,on kestävä auto volvokin mutta kankea ajella kaupungissa niin kuin citroenkin, c5 dieseleitä on kaksi ollut ja siitä ei ole kaupunki autoksi jos ajelee pääsääntöisesti kaupungissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa
10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö28110391K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä
vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon2456036Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen
Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos1735454PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT
* * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *1125119Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot193335Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe92744- 2142652
Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää
Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.202499- 282354
Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen
Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell3822257