Eli poimin kysymyksen pitkästä keskustelustamme mummon kanssa, onko Luterilainen usko samaa uskoa kuin muslimin usko Allahiin. Mummon mielestä se voisi olla samaa, siis voidaanko Jumalanpalvelukset yhdistää ja tapulit minareeteiksi?
Minulle usko on yhteyttä Jumalaan, se ei ole yleisajattelua että varmaan joku Jumala on olemassa, näinhän suurin osa maailman ihmisistä ajattelee.
"ArtoTTT kirjoitti:
Kun muslimi rukoilee Allahia onko se sitä samaa uskoa kuin Luterilainenkin usko Jumalaan.
Miksi se ei voisi olla? Mitä tarkalleen ottaen ajattelet uskon olevan? (mummomuori)"
Onko Luterilainen usko samaa uskoa kuin muslimin?
39
412
Vastaukset
Kyllä, samasta olemattomasta jumalasta, arabiaksi allahista on kyse.
Uskovathan kristitytkin samaan Jumalaan kuin juutalaiset? Eri uskonto kyseessä silti? Sama alkupiste, eri johtopäätökset?
Kovimmat uskonsodathan on käytykin juuri vähän eri tavoin uskovien välillä?#Kovimmat uskonsodathan on käytykin juuri vähän eri tavoin uskovien välillä? #
Muslimit uskovat kyllä aika paljon eri tavalla.ArtoTTT kirjoitti:
#Kovimmat uskonsodathan on käytykin juuri vähän eri tavoin uskovien välillä? #
Muslimit uskovat kyllä aika paljon eri tavalla.Tutustuhan Arto niihin sotiin, joita Euroopassa käytiin Uskonpuhdistuksen jälkeen ja vuoksi.
- ArtoTTTeikirjautunut
InhottavaRealisti kirjoitti:
Tutustuhan Arto niihin sotiin, joita Euroopassa käytiin Uskonpuhdistuksen jälkeen ja vuoksi.
Niin tarkoitatko tätä sotaa.
"Poliittiset jännitteet kasvoivat 1600-luvulla. Espanjan Filip II oli Habsburg-sukua ja himoitsi Saksan länsiosien maita omien Alankomaidensa lisäksi. Ranska taas halusi rajoittaa Habsburgien vallan kasvua, koska suvun alueet muodostivat jo sen itärajan. Ruotsi ja Tanska taas pyrkivät laajentumaan Itämeren etelärannikolle." (vikipedia) ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:
Niin tarkoitatko tätä sotaa.
"Poliittiset jännitteet kasvoivat 1600-luvulla. Espanjan Filip II oli Habsburg-sukua ja himoitsi Saksan länsiosien maita omien Alankomaidensa lisäksi. Ranska taas halusi rajoittaa Habsburgien vallan kasvua, koska suvun alueet muodostivat jo sen itärajan. Ruotsi ja Tanska taas pyrkivät laajentumaan Itämeren etelärannikolle." (vikipedia)Käytännössä Euroopassa sodittiin uskon nimissä kovasti 1600-luvulla ja aikaisemminkin. 30-vuotinen sota oli vain yksi esimerkki sodista.
Ymmärtänet Arto, että sotien lopullinen syy aina ovat resurssit. Uskonto on kuitenkin hyvä lisäperustelu, kun vihollisia määritellään. Sama koskee niin kristinuskon kuin muidenkin uskontojen nimissä käytyjä sotia.InhottavaRealisti kirjoitti:
Käytännössä Euroopassa sodittiin uskon nimissä kovasti 1600-luvulla ja aikaisemminkin. 30-vuotinen sota oli vain yksi esimerkki sodista.
Ymmärtänet Arto, että sotien lopullinen syy aina ovat resurssit. Uskonto on kuitenkin hyvä lisäperustelu, kun vihollisia määritellään. Sama koskee niin kristinuskon kuin muidenkin uskontojen nimissä käytyjä sotia.#uskon nimissä#
#Ymmärtänet Arto, että sotien lopullinen syy aina ovat resurssit. Uskonto on kuitenkin hyvä lisäperustelu, kun vihollisia määritellään#
Niin uskon nimissä on aika hyvin sanottu, ainahan sodille pitää joku syy tai hyvä perustelu keksiä, vaikka todellinen syy olisikin se että koska meidän armeija on vahvempi voimme ottaa itsellemme naapurin alueet.ArtoTTT kirjoitti:
#uskon nimissä#
#Ymmärtänet Arto, että sotien lopullinen syy aina ovat resurssit. Uskonto on kuitenkin hyvä lisäperustelu, kun vihollisia määritellään#
Niin uskon nimissä on aika hyvin sanottu, ainahan sodille pitää joku syy tai hyvä perustelu keksiä, vaikka todellinen syy olisikin se että koska meidän armeija on vahvempi voimme ottaa itsellemme naapurin alueet.Kyllä Arto vääräuskoisia on aina kyykytetty.
Jos joku väittää olevansa uskovainen ja sitten sanoo että muslimien usko Allahiin on ihan samaa uskoa kun meidänkin, niin tällainen mielipide on minusta kyllä täysin käsittämätön.
Nyt sotket asioita, kun et kykene katsomaan niitä kiihkottomasti ja vielä puhut sisäänlämpiävästi uskosta vaikka kyse on uskonnoista. Islam on samaa juurta kuin vanhemmat uskonnot juutalaisuus ja kristinusko, siinä vain uskotaan täsmälleen saman Jumalan antaneen vielä yhden, lopullisen ilmoituksen Muhammedille. Juutalaisuus ja kristinusko taas eivät usko tähän ilmoitukseen.
Kinatkaapa näistä, minä seuraan katseella. 😀Ymmärrän Arto hyvin, että sellainen ajatus on sinusta käsittämätön. Ja tuon aloitukseen lainaamasi vastauksen perusteella mummomuori on kysynyt sinulta jotain, siitäkö vedit johtopäätksesi hänen käsityksestään?
Kysytäämpä asiaa näin, ketä ovat Ismaelin jälkeläiset, kuka on se Jumala, joka oli Haagarin pojan kanssa?- Hikkapeliitta
RepeRuutikallo kirjoitti:
Nyt sotket asioita, kun et kykene katsomaan niitä kiihkottomasti ja vielä puhut sisäänlämpiävästi uskosta vaikka kyse on uskonnoista. Islam on samaa juurta kuin vanhemmat uskonnot juutalaisuus ja kristinusko, siinä vain uskotaan täsmälleen saman Jumalan antaneen vielä yhden, lopullisen ilmoituksen Muhammedille. Juutalaisuus ja kristinusko taas eivät usko tähän ilmoitukseen.
Kinatkaapa näistä, minä seuraan katseella. 😀Nythän aletaan Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa opettaa myös islamia. Ihan tervetullut uudistus.
- oppitunti1
Eerikatässämoi kirjoitti:
Ymmärrän Arto hyvin, että sellainen ajatus on sinusta käsittämätön. Ja tuon aloitukseen lainaamasi vastauksen perusteella mummomuori on kysynyt sinulta jotain, siitäkö vedit johtopäätksesi hänen käsityksestään?
Kysytäämpä asiaa näin, ketä ovat Ismaelin jälkeläiset, kuka on se Jumala, joka oli Haagarin pojan kanssa?"Kysytäämpä asiaa näin, ketä ovat Ismaelin jälkeläiset, kuka on se Jumala, joka oli Haagarin pojan kanssa?"
Israelin Jumala oli Haagarin pojan kanssa, mutta Ismael ei ollut se perijä, vaan Iisak oli Aabrahamin perijä. Jumala on siis Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala.
2. Moos. 3:6
Ja hän sanoi vielä: "Minä olen sinun isäsi Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala". Ja Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa. oppitunti1 kirjoitti:
"Kysytäämpä asiaa näin, ketä ovat Ismaelin jälkeläiset, kuka on se Jumala, joka oli Haagarin pojan kanssa?"
Israelin Jumala oli Haagarin pojan kanssa, mutta Ismael ei ollut se perijä, vaan Iisak oli Aabrahamin perijä. Jumala on siis Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin Jumala.
2. Moos. 3:6
Ja hän sanoi vielä: "Minä olen sinun isäsi Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala". Ja Mooses peitti kasvonsa, sillä hän pelkäsi katsoa Jumalaa.En kysynytkään kuka on perijä. Senhän tiedämme kyllä jo noista paikoista jotka laitoit.
Oppitunti2 Israelin Jumala oli Haagarin pojan kanssa.
Mikä on tai onko mikään Haagarin pojan ja islamin yhteys?- ahr6
Eerikatässämoi kirjoitti:
En kysynytkään kuka on perijä. Senhän tiedämme kyllä jo noista paikoista jotka laitoit.
Oppitunti2 Israelin Jumala oli Haagarin pojan kanssa.
Mikä on tai onko mikään Haagarin pojan ja islamin yhteys?Kumpikaan ei ole juutalainen eikä kristitty.
- uskonnot_sucks
"Onko Luterilainen usko samaa uskoa kuin muslimin? "
Uskomuksia, kuvitelmia, harhanäkyjä ja luuloja. Mutta myös raakaa valehtelua.
Aikalailla samoja hölmöläis satuja ovat. Ihmisten kirjoittamia ja monen moneituiseen kertaan modifioimia kusetus satuja. - oppituntikaksi
Islamin mukaan kristityillä on eri jumala eivätkä muslimit hyväksy kristinuskon kolmiyhteistä Jumalaa. Islam ei tunnusta Jeesusta Jumalaksi eikä edes Jumalan Pojaksi.
Islamin mukaan kolmiyhteys on väärä käsitys ainoasta Jumalasta. Sama kaveri on silti kyseessä.
- opetansinua
Islamin mukaan kolmiyhteys on väärä käsitys ainoasta Jumalasta. Sama kaveri on silti kyseessä.
Islam ei hyväksy kristittyjen eikä edes juutalaisten Jumalaa. Ja näin he itse katsovat, että Allah on eri jumala kuin kristittyjen Jumala. Muslimit eivät hyväksy Jeesusta osaksi Jumalaa eivätkä myöskään Pyhää Henkeä.
opetansinua kirjoitti:
Islam ei hyväksy kristittyjen eikä edes juutalaisten Jumalaa. Ja näin he itse katsovat, että Allah on eri jumala kuin kristittyjen Jumala. Muslimit eivät hyväksy Jeesusta osaksi Jumalaa eivätkä myöskään Pyhää Henkeä.
Islamissa jumalan suosio pitää ansaita omilla teoilla, rukousten toistamisella, mekassa käymisellä. Aika eri uskonto siis kuin Luterilainen uskonto. Onhan toki ajatuksia jossa luodaan kaikkien uskontojen yhteisuskonto, taitaa vain kovasti lipsahtaa alakerran isännän palvelemiseksi.
opetansinua kirjoitti:
Uskontotieteilijät ovat kylllä melko yksimielisiä siitä, että Jumala on sama, vaikka et tietenkään "uskovana" voi ikinä hyväksyä tätä tosiasiaa.
- ArtoTTTeikirjautunut
Uskontotieteilijät ovat kylllä melko yksimielisiä siitä, että Jumala on sama, vaikka et tietenkään "uskovana" voi ikinä hyväksyä tätä tosiasiaa.
Minä kyllä epäilen ihan jotain muuta, kyllähän tietysti uskomattomat ja liberaalit jotakin henkivaltaa seuraavat, mutta taitaa olla …..
ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:
Minä kyllä epäilen ihan jotain muuta, kyllähän tietysti uskomattomat ja liberaalit jotakin henkivaltaa seuraavat, mutta taitaa olla …..
Kyllä minä sinun aatoksenjuoksusi olen oppinut; se on suunnilleen samalla tavalla demoneja vilisevä kuin Korkkiruuvilla, mutta sinä osaat käyttäytyä fiksummin.
Kyllä minä sinun aatoksenjuoksusi olen oppinut; se on suunnilleen samalla tavalla demoneja vilisevä kuin Korkkiruuvilla, mutta sinä osaat käyttäytyä fiksummin.
No jos uskovaiset seuraa Jeesusta, mutta ne jotka eivät seuraa Jeesusta, seuraavat jotain muuta, onko silloin montaa vaihtoehtoa????
ArtoTTT kirjoitti:
No jos uskovaiset seuraa Jeesusta, mutta ne jotka eivät seuraa Jeesusta, seuraavat jotain muuta, onko silloin montaa vaihtoehtoa????
Vaihtoehtojahan on valtavasti. Fundiskristittynä dualistina, jolle persoonallinen Perkele on maailmassa väkevästi ja aktiivisesti vaikuttava voima, et taida vain tajuta näin yksinkertaista asiaa?
Usko on aina usko, kohteet vain vaihtelee.
Usko on myös tullut ihmiseksi, se on miehen nimi.
Toivo ja Anna ovat myös tulleet ihmiseksi, luonnolli-seksi, ihmi-seksi, suomenkieli- seksi.
Anna meille jne.>Usko on myös tullut ihmiseksi, se on miehen nimi.
Suomessa Usko, Armo ja Toivo ovat miehen nimiä, engkannin vastineet taas naisen nimiä. Eikö olekin ihmeellistä?RepeRuutikallo kirjoitti:
>Usko on myös tullut ihmiseksi, se on miehen nimi.
Suomessa Usko, Armo ja Toivo ovat miehen nimiä, engkannin vastineet taas naisen nimiä. Eikö olekin ihmeellistä?engkannin po. englannin.
- Näinsenmiellän
Samaa Jumalaa kaikki uskonnot rukoilevat, koska ei ole olemassa kuin yksi Jumala. Jos rukoilet aurinkoa, et ole sisäistänyt Jumalan olemusta, jonka hän on ilmoittanut Jeesuksessa. Rukouksesi on siis tarkoitettu ainoalle Jumalalle, mutta olet eksyksissä, koska et tunne Raamattua. Rukoilet siis oman tietämättömyytesi johdosta väärää kohdetta. Jumala kuulee kyllä rukouksesti, koska ei ole kuin yksi Jumala. Lähetystyö onkin tarkoitettu avaamaan oikea kohde oikein termein eksyksissä oleville uskoville.
Kohta ollaan varmaan jo siinä pisteessä että jonkun muun pitäisi tulla tekemään lähetystyötä tänne kotimaahan.
- Näinsenmiellän
Johan afrikkalaisilla on jonkinlainen lähetyskutsumus tänne pakanalliseen Eurooppaan.
- evita-ei.kirj
Ei ole sama Jumala. Liekö Jumalaa ollenkaan.
Islam on Raamatun pohjalta tehty väännös ja tehty paljon jälemmin kuin juutalaisuus. Juutalaisuudessa ja kristinuskossa on sama Aabrahamin ,Iisakin ja Jaakobin Jumala.- evita-ei.kirj
Niin, ja ei se ole samaa uskoa. Miten se voi olla samaa kun islamin usko tähtää toisen uskon tuhoamiseen. Sehän pitää kaikkia muita uskovia vääräuskoisina.
evita-ei.kirj kirjoitti:
Niin, ja ei se ole samaa uskoa. Miten se voi olla samaa kun islamin usko tähtää toisen uskon tuhoamiseen. Sehän pitää kaikkia muita uskovia vääräuskoisina.
Yleisesti ottaen monet uskonnot/filosofiat pyrkivät omilla teoillaan ja suorituksillaan saavuttamaan pelastuksen/korkeamman tason. Kristinusko ei lähde tästä lähtökohdasta, me emme voi omilla teoilla saavuttaa pelastusta/Jumalan suosiota. Pelastus on annettu meille lahjaksi, jonka voimme ottaa vastaan kun lähdemme Jumalaa seuraamaan, tunnustamme oman vajavaisuuteemme ja haluamme nöyrtyä Jumalan määräysvallan alle.
Matt. 11:
28 "Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat. Minä annan teille levon. 29 Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja katsokaa minua: minä olen sydämeltäni lempeä ja nöyrä. Näin teidän sielunne löytää levon. 30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt."
Mark. 8:
35 Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni ja evankeliumin tähden kadottaa, on sen pelastava.evita-ei.kirj kirjoitti:
>Sehän pitää kaikkia muita uskovia vääräuskoisina.
Montakohan tuhatta kertaa näillä palstoilla on nähty, miten äärikristityt eivät pidä vapaamielisempiä kristinuskovia kristittyinä lainkaan, vaan julistavat heidän joutuvan Helvettiin?RepeRuutikallo kirjoitti:
>Sehän pitää kaikkia muita uskovia vääräuskoisina.
Montakohan tuhatta kertaa näillä palstoilla on nähty, miten äärikristityt eivät pidä vapaamielisempiä kristinuskovia kristittyinä lainkaan, vaan julistavat heidän joutuvan Helvettiin?Tuohan on uskon syvällinen kysymys, ei riitä sekään että kerran on uskoon tullut, pitää myös kestää loppuun saakka, Jeesuksen sanat ovat varoituksen ja kehoituksen sana jokaiselle uskovaiselle, jotta pääsisimme myös perille saakka.
Joh. 15:
5 "Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään. 6 Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi.ArtoTTT kirjoitti:
Tuohan on uskon syvällinen kysymys, ei riitä sekään että kerran on uskoon tullut, pitää myös kestää loppuun saakka, Jeesuksen sanat ovat varoituksen ja kehoituksen sana jokaiselle uskovaiselle, jotta pääsisimme myös perille saakka.
Joh. 15:
5 "Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette saa aikaan mitään. 6 Joka ei pysy minussa, on kuin irronnut oksa: se heitetään pois, ja se kuivuu. Kuivat oksat kerätään ja viskataan tuleen, ja ne palavat poroksi.Mutta eikös tämä mene niin, että jos ei kestä uskossaan loppuun saakka, ei koskaan ole oikeasti uskossa ollutkaan? Poikkeuksettahan kaikki entiset uskovaiset ovat saaneet kuulla täällä tämän saman rähinän, ja mikä tragikoomisinta, ihmisiltä jotka eivät heitä lainkaan tunne mutta jotka ovat suorastaan villejä iskemään tuntemattomiin omia ryhmäleimojaan.
- ArtoTTTeikirjautunut
Mutta eikös tämä mene niin, että jos ei kestä uskossaan loppuun saakka, ei koskaan ole oikeasti uskossa ollutkaan? Poikkeuksettahan kaikki entiset uskovaiset ovat saaneet kuulla täällä tämän saman rähinän, ja mikä tragikoomisinta, ihmisiltä jotka eivät heitä lainkaan tunne mutta jotka ovat suorastaan villejä iskemään tuntemattomiin omia ryhmäleimojaan.
#Mutta eikös tämä mene niin, että jos ei kestä uskossaan loppuun saakka, ei koskaan ole oikeasti uskossa ollutkaan?#
Siis molempia on olemassa, on niitä jotka uskoon ovat tulleet, mutta luopuneet. On niitä jotka koskaan eivät ole uskoon tulleetkaan, mutta ehkä kehittäneet jonkin oman tekosyiden ja selitysten verkon että kaikki olisi jo kunnossa, eikä mitään erillistä parannusta tarvita tai sitten vain yrittävät ostaa autuuden omilla suorituksilla. Ehkä Jeesuksen kylväjävertaus selventää.
Matt: 13:
19 Aina kun joku kuulee sanoman valtakunnasta eikä ymmärrä sitä, tulee Paholainen ja sieppaa pois sen, mikä hänen sydämeensä on kylvetty. Tätä tarkoittaa tien oheen kylvetty siemen. 20 Kylvö kallioiseen paikkaan kuvaa sitä, joka sanoman kuullessaan heti ottaa sen iloiten vastaan 21 mutta joka kestää vain hetken, koska häneltä puuttuvat juuret. Kun tulee ahdinko tai vaino sanan tähden, hän luopuu kohta. 22 Kylvö ohdakkeisiin tarkoittaa ihmistä, joka kuulee sanan mutta jossa sana ei tuota satoa, koska tämän maailman huolet ja rikkauden viettelys tukahduttavat sen. 23 Mutta kylvö hyvään maahan kuvaa ihmistä, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen. Nämä ihmiset tuottavat satoa: kuka sata, kuka kuusikymmentä, kuka kolmekymmentä jyvää." - juuri.noin
ArtoTTTeikirjautunut kirjoitti:
#Mutta eikös tämä mene niin, että jos ei kestä uskossaan loppuun saakka, ei koskaan ole oikeasti uskossa ollutkaan?#
Siis molempia on olemassa, on niitä jotka uskoon ovat tulleet, mutta luopuneet. On niitä jotka koskaan eivät ole uskoon tulleetkaan, mutta ehkä kehittäneet jonkin oman tekosyiden ja selitysten verkon että kaikki olisi jo kunnossa, eikä mitään erillistä parannusta tarvita tai sitten vain yrittävät ostaa autuuden omilla suorituksilla. Ehkä Jeesuksen kylväjävertaus selventää.
Matt: 13:
19 Aina kun joku kuulee sanoman valtakunnasta eikä ymmärrä sitä, tulee Paholainen ja sieppaa pois sen, mikä hänen sydämeensä on kylvetty. Tätä tarkoittaa tien oheen kylvetty siemen. 20 Kylvö kallioiseen paikkaan kuvaa sitä, joka sanoman kuullessaan heti ottaa sen iloiten vastaan 21 mutta joka kestää vain hetken, koska häneltä puuttuvat juuret. Kun tulee ahdinko tai vaino sanan tähden, hän luopuu kohta. 22 Kylvö ohdakkeisiin tarkoittaa ihmistä, joka kuulee sanan mutta jossa sana ei tuota satoa, koska tämän maailman huolet ja rikkauden viettelys tukahduttavat sen. 23 Mutta kylvö hyvään maahan kuvaa ihmistä, joka kuulee sanan ja ymmärtää sen. Nämä ihmiset tuottavat satoa: kuka sata, kuka kuusikymmentä, kuka kolmekymmentä jyvää."Juuri noin.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1367999- 615951
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa813352Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän73103Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101718Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2131709Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?3411443Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3351212Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931209Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä321141