Kuukausipalkan laskenta loma ja äitiysvapaa

Ympäriymmällään

Mitenhän tämä yhtälö on edes mahdollinen? Minulla on siis kuukausipalkka (kaupan ala) ja sain viimeisimmän palkkalaskelman joka oli laskettu : työpäiviä 22kpl, joista miinustettu lomapäiviä 18kpl ja äitiysvapaata 7kpl. Äitiysvapaa siis palkatonta ja loma-aika maksettu edellisessä tilissä.
Käytännössä tällä laskukaavalla jäin nyt sitten itse maksumieheksi kun miinustetut lomapäivät ja äitiysvapaat ylittävät kuukausipalkkani. Ei tähän pieneen päähän oikein mahdu miten tämä on mahdollista, ja selkeää selitystä en tähän palkanlaskijalta saanut, osaisiko joku selittää kuinka näin voi käydä?

6

227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oletusta

Jos sulla on tässä kuussa miinustettuja lomapäiviä, niin jostain pitäisi löytyä myös 18 lomapäivältä maksettu vuosilomapalkka ja sulle on annettu vuosiloma ehkä äitiysvapaan aikana, mikä ei olisi ilman sinun suostumusta mahdollista.

• Ympäriymmällään

Vuosilomapalkka maksettu siis edellisessä tilissä kyllä. Äitiysvapaa ja vuosiloma ei ole päällekkäin.

• numero

1. Kaiva kaikki palkkalaskelmasi esille ja katso, paljonko olet saanut kunakin kuukautena ja yhteensä äitiysloman palkalliselta ajalta ja vuosiloman ajalta.

2. Kokeile osaisiko esimiehesi tarkistaa, oletko saanut palkkaa ja vuosilomapalkkaa oikean määrän.

3. Soita uudelleen palkanlaskijalle ja pyydä uudestaan selittämään palkkaa ja lomapalkka niin, että ymmärrät.

4. Jos olet liittynyt liittoon, ja työpaikalla on luottamusmies, pyydä häneltä apua. Jos luottaria ei ole, soita liittoon https://www.pam.fi/yhteystiedot.html

• Payroll

Olet ollut lomalla 3 viikkoa eli 18 päivää. Lomapäiviä laskettaessa huomioidaan myös lauantait, joten työpäiviä ko. ajanjaksolla on ollut 15. Ne ja 7 äitiyslomapäivää tekevät yhteensä 22 päivää.

• Ympäriymmällään

Juurikin näin. Tämän ymmärsin itsekkin, mutta rahallisesti nämä eivät täsmää keskenään. Äitiysvapaan 7pvän ajalta palkka pitäisi olla kai 0€, koska on palkatonta. Ja lomat maksettu kesäkuussa jolloinka tämän kuun osalta tuo 3viikkoakin pitäisi minun järjellä olla 0€. Eli siis kuukausipalkkani kai pitäisi silloin olla -0€. Jostain kumman syystä oli kuitenkin palkanlaskijan laskukaavalla saatu minulle miinusmerkkinen tili tälle kuulle.

• laskin
        Ympäriymmällään kirjoitti:

Juurikin näin. Tämän ymmärsin itsekkin, mutta rahallisesti nämä eivät täsmää keskenään. Äitiysvapaan 7pvän ajalta palkka pitäisi olla kai 0€, koska on palkatonta. Ja lomat maksettu kesäkuussa jolloinka tämän kuun osalta tuo 3viikkoakin pitäisi minun järjellä olla 0€. Eli siis kuukausipalkkani kai pitäisi silloin olla -0€. Jostain kumman syystä oli kuitenkin palkanlaskijan laskukaavalla saatu minulle miinusmerkkinen tili tälle kuulle.

Veikkaan, että ongelma on siinä, että lomapalkka lasketaan erilailla kuin osakuukauden palkka. Lomapäivän palkka lasketaan jakamalla kk-palkka 25:llä. Esimerkiksi jos kk-palkka on 2000, niin 18 päivän lomapalkka on 18*2000/25=1440. Koska lomalla ei kuulu ansaita mitään ylimääräistä, niin kuukauden ansiot tasataan niin, että maksettavaksi tulee yhteensä vain normaali kk-palkka. 18 päivän lomassa on 15 työpäivää. Päiväpalkka lasketaan jakamalla kk-palkka joko 21:llä tai kuukauden todellisilla työpäivillä. 15*2000/22=1363,64. Liikaa maksettu 1440,00-1363,64=76,36.
        Älä kumminkaan usko, vaan soita palkanlaskijalle ja pyydä saada sellainen selitys, jonka ymmärrät.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      76
      2661
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1832
    3. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      274
      1528
    4. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1504
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1487
    6. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1341
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      398
      1293
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      347
      1253
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      382
      1238
    10. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1195
    Aihe