Onko mielestäsi Stevia makeutusaine turvallinen/terveellinen? Suositko jotain toista makeutusainetta?
Stevia makeutusaineena
33
758
Vastaukset
Ei se ole mielipidekysymys. Tutkitusti stevia on epäterveellisimmästä päästä keinomakeutusaineita. En jaksa kuitenkaan kaivaa linkkejä.
Ananias kirjoitti:
Eikös stevia ole luonnollinen makeutusaine?
Yliluonnollista makeutusainetta ei ole.
outsider1 kirjoitti:
Meinaan ettei tuo kait ole keinomakeutusainetta, vaan ihan oikeasta kasvista peräisin.
- trollikka
outsider1 kirjoitti:
Stevia on kasvi. Sen lehdistä sitä makeutus ainetta tehdään. Minun suussani se ainakin maistuu hieman karvaalle, joten itse sitä en käytä.
Diabeetikoille mulla on sitä varattuna paperiputkilossa ja vaihtoehtona Canderel taplettina. Hermesetaksesta ainakin mulle tulee vatsaväänteitä.. joistain limsoistakin joissa sitä käytetään makeutus aineena, siis hyvin varovaisesti käytän.
Useammat näyttää käyttävän Canderel tapletin tai kaksi... itsekin joskus teehen laitan jos hunajaa ei ole vieressä. Mä en maista siinä sivumakuja... enkä saa vatsaväänteitä. trollikka kirjoitti:
Stevia on kasvi. Sen lehdistä sitä makeutus ainetta tehdään. Minun suussani se ainakin maistuu hieman karvaalle, joten itse sitä en käytä.
Diabeetikoille mulla on sitä varattuna paperiputkilossa ja vaihtoehtona Canderel taplettina. Hermesetaksesta ainakin mulle tulee vatsaväänteitä.. joistain limsoistakin joissa sitä käytetään makeutus aineena, siis hyvin varovaisesti käytän.
Useammat näyttää käyttävän Canderel tapletin tai kaksi... itsekin joskus teehen laitan jos hunajaa ei ole vieressä. Mä en maista siinä sivumakuja... enkä saa vatsaväänteitä.Lueskelin tuon wuwwuwin laittaman linkin.
"Steviapohjainen" ja "steviasta johdettu" viittaavat kemian tehtaaseen. Elintarviketeollisuus on siis ottanut käyttöön myös kemian teollisuuden tarjoaman vaihtoehdon.Ananias kirjoitti:
Meinaan ettei tuo kait ole keinomakeutusainetta, vaan ihan oikeasta kasvista peräisin.
Joo, mutta sillä ei ole vaikutusta turvallisuuteen. Kannattaa suosio aspartaamipitoisia light-juomia, koska se on paljon tarkemmin tutkittu ja myös turvallisemmaksi todettu kuin Stevia.
outsider1 kirjoitti:
Joo, mutta sillä ei ole vaikutusta turvallisuuteen. Kannattaa suosio aspartaamipitoisia light-juomia, koska se on paljon tarkemmin tutkittu ja myös turvallisemmaksi todettu kuin Stevia.
Makeutusaineet on aika vaikea keskustelunaihe, aspartaamiakaan ei hirveästi ylistetä muuta kuin ainetta lobbaavien tahojen toimesta.
Eipä noilla juuri mitään tee. Sokeria parempi vaihtoehto kumminkin. Suurin ongelma on, että ne näyttävät ruokkivan makeanhimoa.
Mulla on steviaa, mutta en käytä sitä muutoin kuin vähän kahvissa..
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/06/01/tiesitko-taman-makeutusaineista- pitkätukka-68
»Suositko jotain toista makeutusainetta?»
Sokeria. Sitä ei kylläkään kulu kuin ½ - 1 tl vuorokaudessa, eli sen mitä kahviin kuluu- pitkätukka-68
Vilkasin kans Wwuwuw'n linkkiä:
»Stevia ... 200-400 kertaa makeampaa kuin sokeri»
Jos yks sokeripala isoon mukilliseen kahvia on musta hyvä, niin olis ton stevian annostelu aika vaikeaa.
Perus sokeria käytän. Makeutusaineet tekee masuun ongelmia. IBS...tulee ripulit housuun makeutusaineista.😣
- trollikka
Joo ollaan huomattu ett joillakin on tuo juttu esim. Hermesetaksen kanssa... ei ehdi Movicolia liottaa veteen, kun ollaan jo menossa vessaan!
Mutt ihan tosissaan ei Hermesetasta ole näkyvillä meillä, jos joku sitä haluaa saa hommata sen itse.
Sokeria, hunajaa, Stevia makeutusainestick ja Canderel ... siinä vaihtoehdot!
Vaikka mä itse käytän Canderelia... kyllä sitäkin on juttua piisannut... http://www.canderel.fi/tuotteet/Canderel_Green/ trollikka kirjoitti:
Joo ollaan huomattu ett joillakin on tuo juttu esim. Hermesetaksen kanssa... ei ehdi Movicolia liottaa veteen, kun ollaan jo menossa vessaan!
Mutt ihan tosissaan ei Hermesetasta ole näkyvillä meillä, jos joku sitä haluaa saa hommata sen itse.
Sokeria, hunajaa, Stevia makeutusainestick ja Canderel ... siinä vaihtoehdot!
Vaikka mä itse käytän Canderelia... kyllä sitäkin on juttua piisannut... http://www.canderel.fi/tuotteet/Canderel_Green/Juu, mä en laita kahviin enkä teehen mitään makeutusta. Kipeenä joskus t- lusikallisen hunajaa teemukilliseen.
Lisättyä sokrua on ravinnossa yllin kyllin. Niillä pärjää. ☺️
Yhdessä vaiheessa ei saanut laittaa aamupuroon sokeria päiväkodissa.- pitkätukka-68
LadyZorro kirjoitti:
Juu, mä en laita kahviin enkä teehen mitään makeutusta. Kipeenä joskus t- lusikallisen hunajaa teemukilliseen.
Lisättyä sokrua on ravinnossa yllin kyllin. Niillä pärjää. ☺️
Yhdessä vaiheessa ei saanut laittaa aamupuroon sokeria päiväkodissa.Ei puuroon mitään sokeria kuulukaan.
Tuossa:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/8863/dghrb/Dansukker-Pulmu-palasokeri-750-g
Ihan älytöntä käyttää mitään korvikkeita. 1 pala pulmua mukiin kahvin sekaan ja sillä sipuli. Jos alkaa tuntumaan ettei oo hyvä pitänee jättää pulmu pois sitten.Niin ja tähän vielä että ihmiset välttää sokeria käyttämällä noita keinotekoisia korvikkeita. Sitten ne valopäät vetää jossain jogurteissa ja energiajuomissa niitä sokeripaloja:
https://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/hups-nautitko-huomaamattasi-perati-120-sokeripalaa/3294770#gs.jLn1wXc
Banaani= 4 sokeripalaa
Suklaapatukka (50g) = noin 10-12 sokeripalaa
Energiajuoma, 3,3 dl = 14 sokeripalaa
Iso mansikkapirtelö = n. 16 sokeripalaa
Jäätelö, 500ml = 28 sokeripalaa
Tuoremehu, l litra = 38 sokeripalaa
Jogurtti, 5 dl = 33 sokeripalaa
Virvoitusjuoma, 1,5 litraa = 50 sokeripalaa
Täytelakritsipussi, 250 g = 77 sokeripalaa
Iso hedelmäkaramellipussi, 400 g = 120 sokeripalaaHarmaaritari kirjoitti:
Niin ja tähän vielä että ihmiset välttää sokeria käyttämällä noita keinotekoisia korvikkeita. Sitten ne valopäät vetää jossain jogurteissa ja energiajuomissa niitä sokeripaloja:
https://www.mtv.fi/lifestyle/makuja/artikkeli/hups-nautitko-huomaamattasi-perati-120-sokeripalaa/3294770#gs.jLn1wXc
Banaani= 4 sokeripalaa
Suklaapatukka (50g) = noin 10-12 sokeripalaa
Energiajuoma, 3,3 dl = 14 sokeripalaa
Iso mansikkapirtelö = n. 16 sokeripalaa
Jäätelö, 500ml = 28 sokeripalaa
Tuoremehu, l litra = 38 sokeripalaa
Jogurtti, 5 dl = 33 sokeripalaa
Virvoitusjuoma, 1,5 litraa = 50 sokeripalaa
Täytelakritsipussi, 250 g = 77 sokeripalaa
Iso hedelmäkaramellipussi, 400 g = 120 sokeripalaaNoista banaanin ja tuoremehun sokeri on niissä luonnostaan. Mutta tuoremehun sijasta voi tietty aina syödä hedelmät kokonaan.
Sitten on leivonnaisissa ja eineksissä käytetty glukoosi(fruktoosi)siirappi, jota tarvitaan kun halutaan halpuuttaa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Glukoosisiirappi
Taitaa olla aika vaikea löytää kaupan hyllystä leivonnaisia, joissa olisi käytetty sokeria.scrg kirjoitti:
Noista banaanin ja tuoremehun sokeri on niissä luonnostaan. Mutta tuoremehun sijasta voi tietty aina syödä hedelmät kokonaan.
Sitten on leivonnaisissa ja eineksissä käytetty glukoosi(fruktoosi)siirappi, jota tarvitaan kun halutaan halpuuttaa. https://fi.wikipedia.org/wiki/Glukoosisiirappi
Taitaa olla aika vaikea löytää kaupan hyllystä leivonnaisia, joissa olisi käytetty sokeria.Tuo lienee totta, näin 2000-luvulla siis entisestään korostuu tarve naiselle joka osaa leipoa pullaa ja muita kahvileipiä oikealla sokerilla makeutettuna.
Harmaaritari kirjoitti:
Tuo lienee totta, näin 2000-luvulla siis entisestään korostuu tarve naiselle joka osaa leipoa pullaa ja muita kahvileipiä oikealla sokerilla makeutettuna.
Yritän pitää sen pullan harvemmin syötävänä herkkuna. Tässä vertailu pulla vs pannukakku. Jos pullasta poistaa pannukakun, niin jää vielä rutkasti jauhoja, sokeria, voita ja suolaa.
Kiltti ja kunnollinen nainen tietysti osaa nämä ohjeet ulkoa.
Pulla:
5 dl maitoa
2 kananmunaa
2 dl sokeria
2 tl suolaa
1 rkl kardemummaa
n. 16 dl vehnäjauhoja
1 ½ dl voita
50 g hiivaa
Pannukakku:
5 dl maitoa
2 kananmunaa
vajaa 3 dl vehnäjauhoja
1/2 tl suolaa
½ dl dl voita- Wwuwu
No eiköhän ihmiset jotka sokeria välttelevät hyvin myös ymmärrä missä sitä on.
scrg kirjoitti:
Yritän pitää sen pullan harvemmin syötävänä herkkuna. Tässä vertailu pulla vs pannukakku. Jos pullasta poistaa pannukakun, niin jää vielä rutkasti jauhoja, sokeria, voita ja suolaa.
Kiltti ja kunnollinen nainen tietysti osaa nämä ohjeet ulkoa.
Pulla:
5 dl maitoa
2 kananmunaa
2 dl sokeria
2 tl suolaa
1 rkl kardemummaa
n. 16 dl vehnäjauhoja
1 ½ dl voita
50 g hiivaa
Pannukakku:
5 dl maitoa
2 kananmunaa
vajaa 3 dl vehnäjauhoja
1/2 tl suolaa
½ dl dl voitaNo joo ihan totta mutta unohdit pannukakusta pois juttuja, itse muistan tällaisen pannukakkuohjeen ja tulee muuten hyvä, löytyy hakemalla gooklella "maailman paras pannukakku", muita ole kokeillutkaan kun tämä toimii:
Pannukakku:
4 dl jauhoja
1,5 dl sokeria
1 tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
1 tl leivinjauhetta
2 kananmunaa
100g voita
8 dl maitoaWwuwu kirjoitti:
Ne jotka perehtyvät aiheeseen tietävät. On silti iso ryhmä ylipainoisia ihmisiä jotka eivät tunne edes termiä piilosokeri.
Wwuwu kirjoitti:
Olen nähnyt, että kaikki ei ymmärrä. Ainakin noiden sokerijogurttien koostumus tuntuu olevan yllätys.
Harmaaritari kirjoitti:
No joo ihan totta mutta unohdit pannukakusta pois juttuja, itse muistan tällaisen pannukakkuohjeen ja tulee muuten hyvä, löytyy hakemalla gooklella "maailman paras pannukakku", muita ole kokeillutkaan kun tämä toimii:
Pannukakku:
4 dl jauhoja
1,5 dl sokeria
1 tl suolaa
1 tl vaniljasokeria
1 tl leivinjauhetta
2 kananmunaa
100g voita
8 dl maitoaOleellisin on rakenteen kannalta munat, maito ja jauhot. Voi/suolao on makuasia, mutta jos paistaakin lettuja, niin voi kannattaa laittaa pannulle. Sokeri ei mun mielestä ole pannukakkuun tarpeen, etenkin jos sen kanssa syö marjoja tai hilloa. Mutta hyvää tuostakin varmaan tulee.
Vaniljasokerin sijaan kannattaa joskus kokeilla niitä oikeita vaniljatankoja. Niissä on vähän askartelua, mutta makukin on eri.- aito_sinkku_40plus
scrg kirjoitti:
Noista banaanin ja tuoremehun sokeri on niissä luonnostaan. Mutta tuoremehun sijasta voi tietty aina syödä hedelmät kokonaan.
Taitaa olla aika vaikea löytää kaupan hyllystä leivonnaisia, joissa olisi käytetty sokeria.Mikä voisi olla luonnollisempaa ja terveellisempää, kuin luonnon marjat sellaisenaan kypsentämättä sisältäen niiden oman sokerin? Mutta, kuten nykyaikaan kuuluu, elintarviketeollisuushan mielellään lobbaa kaiken epäterveelliseksi, jotta tilalle saataisiin lisää synteettistä paskaa. Väitettiinhän joskus jopa kaurapuuron olevan epäterveellistä, joten se näistä väittämistä.
Kyllä aikuisen ihmisen pitää itse ymmärtää tai olla ymmärtämättä, mikä on terveellistä ja mikä vähemmän terveellistä. Lähtökohtana voi pitää sitä, että mitä enemmän tuote on teollisesti tuotettua, sitä kauempana se on luonnonmukaisuudesta. Nykyisin porukka eli nämä alle parikymppiset jonnet vain alkavat olla uusavuttomia, koska heidän vanhempansa on yhtä kädetöntä tasoa ja vieraantunut luonnosta. aito_sinkku_40plus kirjoitti:
Mikä voisi olla luonnollisempaa ja terveellisempää, kuin luonnon marjat sellaisenaan kypsentämättä sisältäen niiden oman sokerin? Mutta, kuten nykyaikaan kuuluu, elintarviketeollisuushan mielellään lobbaa kaiken epäterveelliseksi, jotta tilalle saataisiin lisää synteettistä paskaa. Väitettiinhän joskus jopa kaurapuuron olevan epäterveellistä, joten se näistä väittämistä.
Kyllä aikuisen ihmisen pitää itse ymmärtää tai olla ymmärtämättä, mikä on terveellistä ja mikä vähemmän terveellistä. Lähtökohtana voi pitää sitä, että mitä enemmän tuote on teollisesti tuotettua, sitä kauempana se on luonnonmukaisuudesta. Nykyisin porukka eli nämä alle parikymppiset jonnet vain alkavat olla uusavuttomia, koska heidän vanhempansa on yhtä kädetöntä tasoa ja vieraantunut luonnosta.Jonkun suomalaisen mustikan tai puolukan arvoketju on vaan niin huonoa bisnestä. Ne kasvaa ihan itsestään (jopa tai etenkin talousmetsässä), thaimaalainen lentää tänne poimimaan ne :P ja sitten ne vaan ostetaan ja syödään tai säilötään ja syödään. Ei yhtään tilaisuutta kenellekään tehdä designia, brändiä tai muokata niistä vähähiilihydraattia tai vähärasvaisia versioita.
- pitkätukka-68
Ainiin, just alkukuussa ostin 6 kg sokeria ja kaik on menny.
En viittiny edes yrittää tehdä kotiviiniä millään muulla. Se sokeri ny tietty kävi alkoholiksi, mut energiahan ei häviä mihinkään. - aito_sinkku_40plus
Ainoastaan tavallista sokeria sekä luonnonmarjojen omaa sokeria. Keinotekoista makeutuspaskaa en syö jo ihan periaatteesta, enkä näitä nykyajan keksintöjä, kuten Stevioita. Oleellista on myös ymmärtää, että sokeria ei ole tarkoitus syödä kuten näkkileipää.
- pitkätukka-68
»Oleellista on myös ymmärtää, että sokeria ei ole tarkoitus syödä kuten näkkileipää.»
No sepä just. En mä ainakaan välitä mistään liian makeesta. Karkkiakaan en syö oikeestaan ollenkaan, jugurtti menee maustamattomana, viinin pitää olla kuivaa jne.
Toi makeus on muuten sellanen, et ihmisen makeanhimon perimmäinen syy on vitamiinien tarve (hedelmät, marjat), mut noilla ällömakeilla tuotteilla saa kyllä kätevästi sotkettua kropan oman älyn.
Ei senpuoleen, mulla on kans menny sekaisin eikä mun tee enää edes noita parhaita vitmiinienlähteitä mieli.
.. Piskuisen tulee käytettyä Sokeria.. Ja Piskuisen Enemmän HunaJata.. ;P
- kaikkikäys
Mikään ei ole haitaksi kohtuullisissa määrissä. Koskee sokeria ja keinotekoisia makeutusaineita.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1522170
- 171896
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241718- 951367
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77968