Oikeudenmukainen dieselvero perustuu ajomäärään

autoilija10

Satelliittipaikannustekniikkaan perustuva järjestelmä olisi ehkä edullisin, mutta kun seurantaa ei haluta. Jäisiväthän muita polttoaineita käyttävät autot heille, jotka tahtovat ehdotonta yksityisyyttä. Toinen vaihtoehto on periä vero yksinomaan dieselpolttoaineesta.

18

367

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikeudenmukainen vero, jos sellaista edes on, perustuisi kulutukseen. Se olisi myös edullisin. Silloin diesel maksaisi pumpulla saman kuin bensa. Ei kelpaa Suomessa, kun maidon hinta kaupassa nousisi...

    • autoilija10

      Dieselpolttoaine on kevyemmin verotettua, koska halutaan suosia raskasta liikennettä ja paljon ajavia ammattiautoilijoita. Litra dieseliä tuottaa enemmän CO2 - päästöä kuin litra bensiiniä. Jos ajattelee ilmastonmuutoksen kannalta, niin litrassa dieseliä täytyisi olla hieman enemmän veroa kuin litrassa bensiiniä.

      • Viheriäkirjelaatikko

      • qwertyuiopasdfghjklö

        Bensiinin hiilidioksidi(CO2)päästöt ovat 2,35 kg/litra ja dieselin vastaavasti 2,66 kg/litra. Dieselauto on kuitenkin parempi hyötysuhteeltaan, eli se kuluttaa vähemmän kuin bensiiniauto, ja sen hiilidioksidipäästöt ovat kokonaisuudessaan pienemmät. Eikö dieselissä pitäisi siis olla vähemmän veroa.


      • qwertyuiopasdfghjklö kirjoitti:

        Bensiinin hiilidioksidi(CO2)päästöt ovat 2,35 kg/litra ja dieselin vastaavasti 2,66 kg/litra. Dieselauto on kuitenkin parempi hyötysuhteeltaan, eli se kuluttaa vähemmän kuin bensiiniauto, ja sen hiilidioksidipäästöt ovat kokonaisuudessaan pienemmät. Eikö dieselissä pitäisi siis olla vähemmän veroa.

        > Eikö dieselissä pitäisi siis olla vähemmän veroa.

        Kyllä, ajomääriin suhteutettuna. Ei polttoainemääriin suhteutettuna. Eli jos dieseliä verotettaisiin suoraan co2/l -mittarilla, niin vero olisi kovempi litraa kohden ja matalampi kilometriä kohden. Kuten pitäisikin olla.

        Tosin jos tuohon mentäisiin, muuttuisi diesel bensaa edullisemmaksi alkaen 0 km/a ajomäärällä.


      • autoilija10
        TheRat kirjoitti:

        > Eikö dieselissä pitäisi siis olla vähemmän veroa.

        Kyllä, ajomääriin suhteutettuna. Ei polttoainemääriin suhteutettuna. Eli jos dieseliä verotettaisiin suoraan co2/l -mittarilla, niin vero olisi kovempi litraa kohden ja matalampi kilometriä kohden. Kuten pitäisikin olla.

        Tosin jos tuohon mentäisiin, muuttuisi diesel bensaa edullisemmaksi alkaen 0 km/a ajomäärällä.

        Olisiko dieselauto sittenkään aina edullisempi ajaa kuin bensiinimoottorinen, vaikka vero määräytyisi täysin polttoaineen CO2 - päästön perusteella ? Bensiinimoottorit ovat kehittyneet ja kulutukset ovat alentuneet ja voivat yhä alentua. Syntyisi todellinen teknologiakilpailu bensiini- ja dieselmoottorien kesken.


      • autoilija10

        Täytyy muistaa, että litra dieselpolttoainetta tuottaa yli 13 % enemmän CO2 - päästöä kuin litra bensiiniä ja bensiiniin voi lisätä etanolia yhä, jolloin tuo erotus kasvaa.


      • autoilija10 kirjoitti:

        Olisiko dieselauto sittenkään aina edullisempi ajaa kuin bensiinimoottorinen, vaikka vero määräytyisi täysin polttoaineen CO2 - päästön perusteella ? Bensiinimoottorit ovat kehittyneet ja kulutukset ovat alentuneet ja voivat yhä alentua. Syntyisi todellinen teknologiakilpailu bensiini- ja dieselmoottorien kesken.

        Diesel pärjää bensaa paremmin erityisesti raskailla ajoneuvoilla, kuormaa vedettäessä, jne. Aivan pienimmissä kinnereissä bensa todennäköisesti olisi edullisempi, eikä mopoon oikein dieseliä taida saada mahdutettuakaan.

        Kokemukseni mukaan myös nurkka-ajossa diesel hakkaa bensan, mutta tämä voi johtua erityyppisistä autoista ja ajotietokoneista. Tuntuu olevan todella isoja eroja keskikulutuksen ilmoittamisessa ensimmäisille kilometreille...

        Bensa-autojen kulutukset ovat pienentyneet lähinnä moottorin kokoa pienentämällä. Tämä toimii hyvin, kunnes pitäisi tehdä jotain vaativaa, kuten ajaa moottoritiellä tai hinata kuormaa. Vaimon 1.2 -litrainen koreanjenkkibensa kulutti nätisti ajellen vain jotain 6 litraa satasella. Tosin vaimon työmatkalla pensselinpesunestettä meni keskimäärin noin 11 litraa satasella, kun matkasta puolet vedettiin moottoritiellä... Mutta paperilla tosi pieni kulutus.


      • autoilija10

        Myös tekniikka on kehittynyt, bensiinin suorasuihkutus palotilaan, turboahtaminen, muuttuvat venttiilienajoitukset ja muutakin voidaan yhä kehittää bensiinimoottoreihin.


    • sormipoisnenästä

      Laitetaan vero suoraan polttoaineeseen ja ammattiliikenteelle jälkikäteen poltettuun polttoaineeseen (esim. 0,04€/l) perustuva osittainen veronpalautusjärjestelmä.
      Helppoa, halpaa ja yksinkertaista. Ei siis mahdollista suomessa.

      • Tulisiväärinkäytöksiä

        Ei toimi, ei. Sitten vedettäisiin pumpulla tai lapolla dieseliä kuorma-auton tankista ja tankattaisiin omat siviilihenkilöautot.

        On tätä päättäjät jo pohtineet niin että henkilöautodiesel olisi kirkasta, ammattiliikenteen diesel vaikka sinistä ja polttoöljy punaista niin kuin jo nyt on. Mutta siitä tulisi isot lisäkustannukset öljy-yhtiöille koska pitäisi olla eri säiliöt henkilöautodieselille ja ammattilaisdieselille, ja säiliöautokuormissa pitäisi olla tarkkana puhtaudesta ettei sinistä menisi yhtään henkilöautodieseliin. Lisäksi valvontaan tarvittaisiin iso määrä tullimiehiä ottamaan näytteitä tien päällä henkilöautojen tankeista sekä huoltoasemilta.

        Jos ammattiautolla sitten ajettaisiin myös ulkomailla (Ruotsi, Saksa,...), värillsestä dieselistä tulisi tarkastuksen yhteydessä omat ongelmansa. Tämä on ongelma jo nyt, koska polttoöljyllä käyvä suomalainen työkone ei voi Tornionjokilaaksossa pistäytyä Ruotsin hommissa puolella.


      • 23423423
        Tulisiväärinkäytöksiä kirjoitti:

        Ei toimi, ei. Sitten vedettäisiin pumpulla tai lapolla dieseliä kuorma-auton tankista ja tankattaisiin omat siviilihenkilöautot.

        On tätä päättäjät jo pohtineet niin että henkilöautodiesel olisi kirkasta, ammattiliikenteen diesel vaikka sinistä ja polttoöljy punaista niin kuin jo nyt on. Mutta siitä tulisi isot lisäkustannukset öljy-yhtiöille koska pitäisi olla eri säiliöt henkilöautodieselille ja ammattilaisdieselille, ja säiliöautokuormissa pitäisi olla tarkkana puhtaudesta ettei sinistä menisi yhtään henkilöautodieseliin. Lisäksi valvontaan tarvittaisiin iso määrä tullimiehiä ottamaan näytteitä tien päällä henkilöautojen tankeista sekä huoltoasemilta.

        Jos ammattiautolla sitten ajettaisiin myös ulkomailla (Ruotsi, Saksa,...), värillsestä dieselistä tulisi tarkastuksen yhteydessä omat ongelmansa. Tämä on ongelma jo nyt, koska polttoöljyllä käyvä suomalainen työkone ei voi Tornionjokilaaksossa pistäytyä Ruotsin hommissa puolella.

        Ammattidieseliin voisi pistää furfurointiaineen. 10ke sakko jos sitä tavataan siviiliauton tankista.


      • Hankalaaaaa

        1. Furfurointiaine kiellettiin jo varmaan 20 vuotta sitten liian kovana myrkkynä niille, jotka itse ainetta käsittelivät (ei se polttoaineen sekaan laimenneena ketään haitannut). Tilalle tuli väriaineet.

        2. Menisi vaikeaksi säiliöautomiehille, kun samaa dieseliä ei voisi toimittaa henkilöautojen ja kuorma-autojen tankkauspaikkohin. Merkkiaineen lisäystähän ei voi tehdä huoltoasemalla vaan se pitää lisätä säiliöautokuormaan tullin ja verottajan valvonnan alaisella tukkuvarastolla.

        3. On huoltoasemia, joissa samasta maanalaisesta säiliöstä tulee sekä henkilöautojen että raskaan kaluston pumppuihin.


    • Populistiltä

      Polttoaineiden verotus perustuu kulloiseenkin hallitukseen minkä määrän rahaa se haluaa kerätä . Siinä on politiikkojen peruste . Autovero on loistava keksintö sillä yhteiskunta saa verorahan HETI , jokin muu tipottain lankeava kilsavero on näpertelyä .

    • KansanRyöväys

      Vai oikeudenmukaista. ... Mistä näitä aivan aivottomia ajatuksia aina vain sikiää?

      Jo nyt polttomoottorikäyttöisillä ajavat maksavat hyvin korkeaa veroa polttamastaan polttoaineesta, eli maksavat sitä enempi valtion pohjattomiin taskuihin, mitä enempi ajavat.

      Sitten vielä "bonuksena" erinäiset veroluontoiset käyttömaksut.

      Kun tämäkään ei riittäisi, niin harvaan asutussa periferia-pystymetsien Suomessa jotkut oudon ideologian omaavat polittiikko-puoskarit kaavailevat jopa tietulleja ja / tai kilometrimaksuja.

      Sitten tuolla teiden varsilla rahastus-automaatit, eli peltitutkat ovat lisääntyneet kuin sienet sateella. Niin, ja eikös vasta hiljattain nostettu radikaalisti sakko- ja parkkisakkojakin?

      - https://www.tankille.fi/blog/polttoaineen-hinta-ja-verotus/

      - https://fi.wikipedia.org/wiki/Polttoainevero

      Rajansa kaikella, veroluontoisella riistolla ja nykyajan yksityisyyden raiskaavalla seurannallakin.

    • Russialiitos

      Vitun homoveron voi työntää sinne, miss ei aurinko paista eikä porota, on se vaan mulkku neuvosto Suomessakin.

      • 3445345

        Mitä olet tehnyt asian muuttamiseksi? Oletko varma että suurin osa kansasta haluaisi kutne sinä?

        Maassa maan tavalla tai maasta pois. Jos ei kykene vaikuttamaan virallisilla keinoilla niin turpa kiinni tai maasta pois.
        Nuo itkupotkuraivarit ei ole aikuisten ihmisten juttu.


    • KansanRyöväys

      Ennen kuin avauksen kaltaisia mielettömyksiä alkaa tuottaa, niin olisi älyllistä edes koettaa selvittää millaisia veroluontoisia maksuja Suomessa autoiluun jo kohdituu, millä kriteereillä, miten ne ovat muuttuneet ja mitä on hankkeilla.

      Ohessa ilmeisen kattava artikkeli, artikkelin sisäisine lukuisine linkkeineen aihetta käsitteleviin toisiin artikkeleihin. Sitten katsauksen alla on vielä useita artikkeleita perehdyttäviksi.

      #

      "Autovero esillä budjetti­neuvotteluissa – autonostajille puhuttu jo hintojen korottamisesta"

      - https://www.is.fi/autot/art-2000005783128.html

      #

      Homma kokonaisuudessaan on kaikkea muuta kuin mieletön-simplisime kuten avauksessa ilmeisessä mielen ja tiedon puutteen, sekä kokonaisuuden hahmottamisen puutteen yksinkertaisuudessa karikatyroidaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe