Latauspaikkojen käyttö? Sähköauto vs. plug-in

uyuyuy

Suomessa latauspaikkoja, oli ne sitten ilmaisia tai maksullisia, ei ole yhdessä paikassa kovin montaa. Esimerkkinä vaikkapa Ideapark Lempäälässä:
https://kartta.teslaclub.fi/latauspiste/271/Ideapark Lempaala/
Siellä on linkin mukaan tällä hetkellä "2 kpl Type2" latauspaikkaa, tosin "jatkossa myös A-puolelta 40 kpl Type2." paikkaa, mikä on todella hyvä määrä. Ideaparkissa on taidettu hoksata, että Tesloja kannattaa yrittää saada parkkiin.
Toisena esimerkkinä TTY:llä on yksi 1 kpl type 2 paikka (https://kartta.teslaclub.fi/latauspiste/198/Tampereen Teknillinen Yliopisto/) ja lisäksi "vain sähköautoille latausta varten". Plug-in ei siten käyne?

On tietysti selvää, että jos latauspaikkoja ei ole riittävästi, sähköautojen pitää olla prioriteetissa Plug-ineja korkeammalla, koska jälkimmäisellä pystyy ajamaan vaikka sähköä ei ole saatavilla.

Mistä tullaankin kysymykseeni: Onko Suomessa mitään hankkeita tekeillä tai menossa siihen, että vähiä latauspaikkoja voisi hyödyntää tehokkaammin? Tulee mieleen esim.:
- jonkinlainen appi, jolla voisi tiedottaa rekkarin perusteella omistajalla (tai kuskille), että auto on ladattu täyteen, tai tiedottaa esim. plug-in lataajalle, että latauspaikalle olisi tulossa sähköauto ladattavaksi.
- ja tähän ideani juuri nyt loppuivatkin. Joka tapauksessa sähköautolla pitkää matkaa ajavan pitäisi olla varma siitä, että autonsa saa esim. juuri Ideaparkissa, tai vaikkapa Orituvalla ladattua, jos on menossa esim. Helsingistä Jyväskylään (mikä matka kannattaisi tehdä tietysti junalla, mutta se on toinen tarina).

12

1652

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ideasi ovat kyllä hyviä. Pari tarkennusta aiheeseen liittyen.

      Kyllä yleensä "Sallittu vain sähköauton lataamiseen" tms kyltit on tarkoitettu huonosta sanavalinnasta huolimatta yhtälailla ja tasa-arvoisesti myös plugin-hybrideille.

      Yleisesti näissä latauspaikoissa on käytössä ehtimisjärjestys ja siten tarvittaessa jonotus järjestys myös, jos sellaista ilmenee.

      Ideaparkin Type2-latauspaikka ei suoranaisesti matkalaisia lähtökohtaisesti ole tarkoitettu palvelemaan, vaan Ideaparkkissa asioivia.

      Sähköautolla matkailuun käytetään lähinnä DC-pikalatureita (pl. Zoe, jossa ei ole DC-latausta). Lempäälän Ideapark-esimerkissä niitä löytyy mm Hämeenlinnasta (ABC Tiiriö sekä Lidl), ABC Toijalasta ja ABC Lahdesjäveltä Tampereelta.

      Plugin-hybrideistä kovin harva tällä hetkellä pystyy edes DC-latausta hyödyntämään. Kuitenkin esimerkiksi Outlander PHEV:ssä on CHAdeMO-latausmahdollisuus ja sillä pystyy myös DC-lataamaan.

      Type2-lataamisen, jota itse nimitän mielelläni näissä ostoskeskuksissa asiointilataamiseksi niukkuus kieltämättä toisinaan harmittaa, kun ei pääse itse latauspaikkaan. Toisaalta esim. jo nykyinen 40 kWh Leafini ei oikeasti kovin usein sitä asiointilatausta edes tarvitse, koska akku riittää hyvin päivän ajoihin muutenkin. Sen sijaan Pluginin pieni akkukapasiteetti hyötyy oikeastan ko. asiointilataamisesta jopa enemmän kuin Leafini. Plufinille saattaa olla tilanne, että vaikka Tampereelta tultuaan sen akku on tyhjentynyt Ideaparkkiin saapuessa täysin. Jos se saa akun ladattua asioinnin aikana, niin se pääsee sähköllä myös takaisin Tampereelle, ilman polttomoottorin käyttämistä.

      Olennaisinta olisi näiden latauslaitteiden sijoittelu siten, että niiden käyttöä voisi vuorotella. Eli esim. aina neljän ruudun keskelle kaksi Type2-rasiaa. Kun jonkun vaikka plugari on jo täynnä ja vieressä on tyhjä ruutu, voisi silloin irroittaa sen valmiin auton kaapelin ja kiinnittää omansa. Eli vältämättä ei tarvtse edes sovelluksia avuksi.

      Toisaalta ainakin oma Leafiini antaa kännykkääni ilmoituksen, kun lataus on täynnä. Toisaalta taasen, silloin tällöin on tilanne, ettei vain millään pääse heti vapauttamaan latausruutua.

      Eli kyllä olisi kehittelyn arvoinen seikka joka tapauksessa.

      • uyuyuy

        "Kun jonkun vaikka plugari on jo täynnä ja vieressä on tyhjä ruutu, voisi silloin irroittaa sen valmiin auton kaapelin ja kiinnittää omansa. "

        Lyhyen tutustumisen perusteella vaikuttaa siltä, että ainakin joissakin sähkö/plug-in -autoissa latausjohto lukittuu, jos auton lukitsee, mikä on järkevää niissä tilanteissa, joissa käytetään autoilijan omaa latausjohtoa (jolloin johtoa ei pysty varastamaan), mutta ei järkevää niissä tilanteissa, joissa latauslaitteessa on oma kiinteä sähköjohtonsa (jolloin johtoa ei voi em. tavalla vaihtaa toiseen autoon, kun lataus on valmis).


      • uyuyuy kirjoitti:

        "Kun jonkun vaikka plugari on jo täynnä ja vieressä on tyhjä ruutu, voisi silloin irroittaa sen valmiin auton kaapelin ja kiinnittää omansa. "

        Lyhyen tutustumisen perusteella vaikuttaa siltä, että ainakin joissakin sähkö/plug-in -autoissa latausjohto lukittuu, jos auton lukitsee, mikä on järkevää niissä tilanteissa, joissa käytetään autoilijan omaa latausjohtoa (jolloin johtoa ei pysty varastamaan), mutta ei järkevää niissä tilanteissa, joissa latauslaitteessa on oma kiinteä sähköjohtonsa (jolloin johtoa ei voi em. tavalla vaihtaa toiseen autoon, kun lataus on valmis).

        Aika moni varmasti lukitsee latauskaapelin auton päähän. Niin oma Leaf 40 kWh myös., jossa lukitus aktivoituu aina, kun lataus käynnistyy auton päässä. Ja tosiaan on erittäin hyvä asia.

        Latauslaitteet lukitsevat kaapelin latauksen alkaessa. Useimmissa Type2-latauslaitteissa kaapelin lukitus vapautuu latauslaitteen päästä, kun lataus on loppunut, jolloin seuraava lataaja voi irroittaa kaapelin ja kytkeä omansa. Joten kuvio kyllä toimii useamman ruudun ratkaisussa.


    • ewrewqr

      https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/permalink/10155986452659685/
      Kommenteista: "Ei tullut schuko johto mukaan....p elielissä on kaksi type kakkosta...ja molemmat valesähköautojen eli plugareiden varaamia...ei se nyt ihan väärinkäytön puolelle mene, mutta..."

      Onhan tuossa jonkinmoinen ongelma. Jotain pitäisi asialle tehdä. Aikaperusteinen veloitus ajaa plugarit tehokkaasti pois. Yksi vaihtoehto olisi kenties sellainen, että latausparkkipaikoilla olisi pääsääntöisesti tehokkaita aikaperusteisia pikalatauspaikkoja sähköautoille ja muutama hidaslatauspaikka (ei aikaperusteinen) plugareille. Ratkaisisiko se ongelman? Plugarin ei kannata mennä maksulliseen aikaperusteiseen pikalataukseen?

      • kaha53

        Pligareita lähes 10 000kpl, täyssähköautoja vain alle 2000 kpl. Demokratiassa enemmistö määrää, eli plugareilla etuoikeus.


      • ioeurioewu

        Toinen keskustelu samasta aiheesta (ja kaikesta päätellen keskusteluja on käyty aiemminkin):
        https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/permalink/10155986285489685/

        Joitain lainauksia:

        "Tiiriössä ei ole myöskään puolinopeaa type2:sta. Toivotaan että plugarikuskit ymmärtävät jättää vapaaksi."

        "Eikö tämä ole aivan toisinpäin. Tätä on täällä jo monta kertaa vängätty. Plugari on se joka hyötyy asiointilatauksesta kaikkein eniten. Siksi näihin kauppojen latauspisteisiin pitäisi plugareilla olla etuoikeus. Toki sähköauto tyhjällä akulla tarvitsee enemmän sähköä mutta silloin on jotain pielessä jos ollaan siinä pisteessä. Maantiellä tilanne on toisinpäin."

        "konsensus on saavutettu myös sen suhteen, että plugarit veks pikalatureilta"

        "tuo sitten taas on ristiriidassa sen kanssa, että plugari hyötyy eniten. 15min asioinnilla plugari 16A virralla saa jopa 5km rangea. Zoe ottaisi samassa ajassa 30km. Jos siellä olisi pikalaturin lisäksi myös puolinopeita, niin ehdottomasti auto kiinni. Siellä on vain pikalaturi, eikä mitään muuta."

        "Silti tämä on asiointilataus jota plugari tarvitsee enemmän. Sähköautolla pitäisi päästä kotilatauksella kauppaan ja takaisin. Plugarilla ei välttämättä pääse. On tietysti mahdollista että sähköauto pysähtyy matkan varrella Lidlissä lataamassa tienvarsilaturin sijasta mutta tällä ei minusta mitään etuoikeutta saavuteta."

        "Ilmeisesti sähköautoilijoilla (tai osalla heistä) on jokin trauma siitä, että plugariautoilijat ovat hankkineet autonsa vain veronkiertosyistä. Meitä on kuitenkin paljon sellaisia, joille moottorin käynnistyminen on suuri henkilökohtainen tappio. Itse ajoin viime tankillisella 6000km ja 3 kuukautta. Tämä kuitenkin vaatii mahdollisuutta ladata päivän mittaan jossakin. Hyvällä kelillä akku riittää edestakaisin työmatkaan. Huonolla jää vähän vajaaksi. Silloin se ruokaostoksilla saatu 5-10km pelastaa päivän. Väitän, että hyöty on suurempi kuin sähköauton kolminkertaiset lisäkilometrit. Jos sähköauton kotiinpääsy riippuu 15 kilometristä ajellaan jo aika riskillä.
        Kyse ei siis ole siitä, paljonko ilmaista sähköä kukin ehtii ostoksillakin saamaan vaan siitä, pääseekö sähköllä kotiin vai ei."

        Onhan se tietysti niin, että plugarikuskilla on lataukseen yhtä suuri oikeus kuin sähköautoilijalla. Toisaalta totta on sekin, että samassa ajassa plugarikuski lataa paljon vähemmän sähkökilometreja kuin sähköautoilija (jos kyseessä on pikalaturi). Plugarikuskit kuitenkin ovat todennäköisesti hankkineet autonsa, jotta voisivat ajaa lähimatkat sähköllä, mikä on ajatuksena täysin kannattava, koska lähimatkat ovat juuri niitä, joiden aikana tapahtuva saastuttaminen haittaa meitä kaikkia kaikkein eniten (lähikadut, joilla kävellään, kaupan pihat jne.).

        Aiheeseen lyhyen tutustumisen perusteella minulle on tullut käsitys, että asia ratkeaisi parhaiten, jos plugarikuskit pysyttäisiin huomimoimaan jotenkin erikseen. Tarkoitan siis sitä, että olisi sellaisia latauspaikkoja, kenties halvempia toteuttaa, joihin sähköautoilijan ei kannattaisi mennä (lataus liian hidasta, liian pienellä teholla). Onko ajatus yhtään järkevä?


    • iuouioio

      Aiheesta TAAS keskustelua. Lainaan alle joitain kommentteja.
      https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/permalink/10155992452364685/

      "olis hyvä meidän plugarien löytää tiensä sukolle jos sellasia ja oikeestaan kenen vaan joka tuntitolkulla parkissa. Siihenhän suko on just ideaali. Halpa toteuttaa ja tarjota eikä rasita verkkoa turhaan, jos pitkä pysähdys joka tapauksessa."

      "Jos samassa parkkihallissa on myös sukopaikkoja kuten tuossa yllä on mainittu, voisi plugari pakkeerata siihen. Saisi yhtä paljon sähköä ja ei veisi keskinopeaa latauspaikkaa niiltä, jotka voivat sitä hyödyntää. "

      "Sähköauto se on plugarikin, halusitte tai ette. Ja plugareilla yhtäläinen käyttöoikeus latausasemiin. Kuten joku edellä sanoi, plugaristit haluavat ajaa mahdollisimman paljon sähköllä. Yksi akullinen kuluu tulomatkaan, joten paluumatkaa varten on ladattava. Monelle täyssähköautojen ominaisuudet (muutkin kuin range) eivät vielä riitä, mutta täyssähköilijöiden mielestä me olemme ilmeisesti jotain alempiarvoista kastia? Jos plugarin lataamisen puolustamisesta aletaan yp:n toimesta jakaa penalteja, sen jälkeen ryhmän nimeksi on syytä muuttaa "täyssähköautot only"."

      "kuvasta suoraan oikealla puolella on 6 sukoa jolla plugari voisi ladata. Tässäkään kuvassa ideana ei ollut dissata plugareita vaan tuoda esille että minkä takia pitää plugaria type2 :ssa 6 tuntia joista 3 tuntia vähintään akku oli jo täynnä. Tässä herää kysymys että pidetäänkö se tahallaan muitten kiusaksi? Koska miksi ei voi jättää sukoon jos tarkoituksena on jättää pidemmäksi aikaa?"

      "Volkkarin GTE lataa Type2:sta 2x nopeammin kuin sukosta (3,6 kW vs 1,8 kW). Niinpä on ihan perusteltua valita Type2 jos se on saatavilla ja tarkoitus on päästä matkaan mahdollisimman pian täydellä akulla.
      Tässä nimenomaisessa tapauksessa "virhe" on minusta siinä että autoa ei ajeta pois kun lataus on valmis (tai valittu sukoa koska ei kiire). Mutta tämä ei liity minusta mitenkään siihen että kyseessä plugari - ihan saman voi tehdä täyssähkökuski."

      "Ajatus että kesken työpäivän, palaverin tms pitäisi käydä siirtämässä autoa ei toimi. Paikkoja pitää olla riittävästi, ja liiketoimintamallit ja teknologia pitää tehdä niin että tämä onnistuu.
      Volkkarin GTE:lle on saatavilla säädettäviä schuko-kaapeleita joilla saa isomman virran, pitäisi vain saada autovalmistajat bundlaamaan sellainen vakiona."

      "monien latauspaikkojen ongelma: poistutko työpalaverista klo 11.30 siirtämään autoa (luo varmasti tosi positiivista mielikuvaa sähköautoilusta työkavereille?) tai hotelliyönä pistät kellon soimaan 3.35 ja käyt siirtämässä auton?"

      "Paras olisi tolppa jossa 4 type2 pistoketta ja siinä joko kuormanjako tai jonotus.. kyllähän näitä saadaan jossain vaiheessa."

    • poouiou
    • käyttöaste_ratkaisee

      Ainoa järkevä jako noille on, että se lataa kuka ensimmäisenä saapuu paikalle. Eli latauspaikan käyttöaste pitää saada mahdollisimman korkeaksi. Ympäristön kannalta ei ole mitään väliä ladataanko siinä plugin-hybridiä vai täyssähköautoa.

      • oijiasdf

        Olen täysin samaa mieltä kaikissa kohdissa. Ongelma on käyttöasteen kanssa on kuitenkin se, että miten mahdollistaa lataus muille sitten kun oma auto on ladattu. Siihen on erilaisia ratkaisuja, jotka toimivat miten toimivat. Aikaperusteinen laskutus ajaa plugin-autoilijat (useimmat) muualle ja jos olisi schuko-latausmahdollisuus, plugin-autoilijat voisivat ladata siitä.


      • käyttöaste_ratkaisee
        oijiasdf kirjoitti:

        Olen täysin samaa mieltä kaikissa kohdissa. Ongelma on käyttöasteen kanssa on kuitenkin se, että miten mahdollistaa lataus muille sitten kun oma auto on ladattu. Siihen on erilaisia ratkaisuja, jotka toimivat miten toimivat. Aikaperusteinen laskutus ajaa plugin-autoilijat (useimmat) muualle ja jos olisi schuko-latausmahdollisuus, plugin-autoilijat voisivat ladata siitä.

        Ratkaisu on niinkin monimutkainen tekninen väline kuin pysäköintikiekko, jonka käyttöä valvotaan.

        Täydellinen maailma olisi sellainen, jossa latauspaikka olisi aina käytössä ja lataus päällä ja aina kun edellinen auto lähtisi, niin seuraava tulisi tilalle. Täydellisyys ei kuitenkaan ole mahdollista ilman sitovaa ajanvarausta (eikä edes sen kanssa), joten seuraavaksi paras vaihtoehto on jakaa vuorot pysököintikiekkoa käyttäen. Sillä saadaan suurin käyttöaste tilanteessa, jossa ei voida ennustaa millainen auto ja miten pitkäksi aikaa on seuraavaksi tulossa. Kiekon käyttö takaa sen, että paikka vapautuu tietyn tuntimäärän jälkeen riippumatta latauksen tilasta.

        Latauksen mahdollistaminen muille omaa autoa siirtämättä tarkoittaa, että latauspaikalla pitäisi olla kaksi ruutua varattuna sähköautoille, jolloin tullaan taas tilanteeseen, että sen toisen ruudun käyttöaste jää vajaaksi, jos se varataan vain latauskäyttöön. Samalla vaivalla siihen toiseenkin ruutuun laitetaan latauslaite ja maksimoidaan käyttöaste aikaperusteisella jaolla, mikä on ainoa toimiva tapa.


    • sadfdsa

      Sähköautot ryhmässä keskustelua aiheeseen liittyen:
      https://www.facebook.com/groups/sahkoautot.nyt/permalink/10156008121974685/
      Lainaan yhtä kommenttia:

      "jos asiaa katsoo erityisesti hybridiautojen näkökulmasta (joiden määrän kasvu Suomessa yhdessä noissa liitteissä on arvioitu melkoisen hurjaksi), niin tällöin latauksen kaksinapaisuus koti-työpaikka on erittäin tärkeää, jotta voi ajaa sähköllä mennen tullen. Eli työpaikat (kunnat, kaupungit, yritykset) tippuvat järkevähintaisten ratkaisujen ulkopuolelle ARA:n ja Energiaviraston avustuksissa. Ja jos työpaikan pihaan pistää puolinopean/pikalaturin, niin koko ajan on stressi päällä, että auto pitää käydä siirtämässä pois."

      Suomessa on tällä hetkellä paljon enemmän plugrateita kuin sähköautoja ja plugarit on melko varmasti ostettu sillä mielellä, että lyhyen ajon, kuten kotoa töihin ja sieltä takaisin, saisi ajettua sähköllä. Tämä on monella tapaa hyvä ja kannatettava ajatus ja sitäkin pitäisi tukea.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3945
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3052
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      3010
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2838
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2784
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2525
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      2396
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      225
      2084
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1987
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1947
    Aihe