miten lulla-ominaisuudet on saatu aikaan?

mitennetekeesen

olen aina miettinyt miten amerikkalaiset tekee sen että jenkkiauto on niin sanottu lulla eli pehmeä ajaa. onko jouset jotenkin löysemmät vai onko iskarit jätetty pois autosta? ainakaan ilmajousitus ei kai ole kysymyksessä.

27

492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lullero

      Melkoisen löysää jousitusta esiintyi, jopa miliisi ihmetteli sitä tienpäällä, nyt onneksi sporttinen alusta muotia.

      • ToukotheSpanker

        Ajatko ratapäivillä vai mihin tarvitset "sporttista" alustaa ?


    • Kiva-Setä

      Mitoitetaan jouston pituus ja jäykkyys halutunlaiseksi.

      • kivirekiautot

        eli plkästä halusta on kiinni että eurooppalaiset ja jaappanilaiset haluaa rakentaa jouston pituuden ja jäykkyyden muistuttamaan kivirekeä?


      • Kiva-Setä

        Sitähän markkinoille valmistetaan, mikä käy kaupaksi.


    • löysätJousetSurkeaVaimen

      Jenkkilän wanhat auto painoivat kuin kuorma-autot ja olivat karmeita ajaa. Lilluva jousitus sopii ehkä rauhalliseen suoran tien ajoon, mutta ei mihinkään muualla. Samalla oli ylikevyt ohjaus joka oli täysin tunnoton, oli siinä mahtava yhdistelmä lillua tunnotonta suurta massaa piti yrittää hallita muilla kuin suorilla, tasaisilla ja leveillä teillä. No ollaan siellä Jenkkilässäkin opittu asioita ja autot on nykyään hyvin lähellä eurooppalaista kaikessa, paitsi ladussa ja kestävyydessä.
      Jokainen muistaa ja on nähnyt noita 60-70 luvun jenkki elokuvia ja niiden takaa-ajo kohtauksia, hienosti lullat huojuu ja heiluu, eikä pysy tiellä.

      • parhaimmatlullaa

        mistä se sitten johtuu että kaikki amerikanautojen ystävät sanoo aina että hyvistä ajo-ominaisuukista kannattaa maksaa, ja viittaavat sillä juuri lullaan. mistä se johtuu että parhaimmat ajofiilikset olen itte saanut lullalla. luminalla tarkalleen ottaen.


      • EiNeOikeionOsaa
        parhaimmatlullaa kirjoitti:

        mistä se sitten johtuu että kaikki amerikanautojen ystävät sanoo aina että hyvistä ajo-ominaisuukista kannattaa maksaa, ja viittaavat sillä juuri lullaan. mistä se johtuu että parhaimmat ajofiilikset olen itte saanut lullalla. luminalla tarkalleen ottaen.

        Jos tykkäät, niin omapahan on kieroutuneisuutesi.
        Miksi ovat luopuneet lullamaisuudesta ja matkivat eurooppalaisia??


      • Ofkfkofofo

        Eurot eivät kyllä laadussa ja kestossa missään tutkimuksessa ole jenkkejä kummempia. Molemmat jäävät aasialaisien perään.


      • Gkkfkgkgkgkg
        EiNeOikeionOsaa kirjoitti:

        Jos tykkäät, niin omapahan on kieroutuneisuutesi.
        Miksi ovat luopuneet lullamaisuudesta ja matkivat eurooppalaisia??

        Eivät ole. Jenkit ovat edelleen mukavampia. Toisaalta eurotkin ovat pehmentyneet viime vuosina, myös sen takia, että pyrkivät myymään muuallakin kuin Euroopassa.

        Nykyaikaisella tekniikalla vaan tuntuman ja mukavuuden yhdistäminen onnistuu paremmin kuin aiemmin, siksikin eurot ovat mukavoituneet ja jenkit täsmällistyneet menettämättä mukavuuttaan.


      • ajomukavuustervettä
        EiNeOikeionOsaa kirjoitti:

        Jos tykkäät, niin omapahan on kieroutuneisuutesi.
        Miksi ovat luopuneet lullamaisuudesta ja matkivat eurooppalaisia??

        "Jos tykkäät, niin omapahan on kieroutuneisuutesi.
        Miksi ovat luopuneet lullamaisuudesta ja matkivat eurooppalaisia?? "

        olet nyt jenkkiautojen palstalla. kannattaisi hieman miettiä mitä täällä suustaan päästää, tämä on kuitenkin jonkinlainen pyhättö jenkkiautoilijoille. sitä samaa pyhättöä on lullamaiset ominaisuudet. se ei ole kieroa vaan se on tervettä. jokainen tietää sen tunteen kun istutaan amerikanautoon ja asetetaan vaihde D asentoon ja tunnetaan pieni nytkähdys. sitten vain kaasua ja auto ikäänkuin lipuu äänettömästi höyhenen lailla tien pintoja pitkin. se jos mikä on ajomukavuutta. siinä ei ole mitään kieroa.

        oikeastiko mielummin istut kivirekicorollaan kuin esimerkiksi capriceen tai luminaan ja lähden matkantekoon?


      • Comfort
        ajomukavuustervettä kirjoitti:

        "Jos tykkäät, niin omapahan on kieroutuneisuutesi.
        Miksi ovat luopuneet lullamaisuudesta ja matkivat eurooppalaisia?? "

        olet nyt jenkkiautojen palstalla. kannattaisi hieman miettiä mitä täällä suustaan päästää, tämä on kuitenkin jonkinlainen pyhättö jenkkiautoilijoille. sitä samaa pyhättöä on lullamaiset ominaisuudet. se ei ole kieroa vaan se on tervettä. jokainen tietää sen tunteen kun istutaan amerikanautoon ja asetetaan vaihde D asentoon ja tunnetaan pieni nytkähdys. sitten vain kaasua ja auto ikäänkuin lipuu äänettömästi höyhenen lailla tien pintoja pitkin. se jos mikä on ajomukavuutta. siinä ei ole mitään kieroa.

        oikeastiko mielummin istut kivirekicorollaan kuin esimerkiksi capriceen tai luminaan ja lähden matkantekoon?

        Niin ja Amerikkalaiset on myynyt täälä monia malleja "eurooppalaiseen makuun" optimoidulla alustalla, joka on kuitenkin usein enemmän tai vähemmän tyypillistä saksalaista pehmeämpi . Aivan kuten eurooppalaiset ja aasialaiset tekee Amerikassa toiste päin. Myyvät mukavuuspainotteisemmalla alustalla kuin täälä.


      • comfort
        parhaimmatlullaa kirjoitti:

        mistä se sitten johtuu että kaikki amerikanautojen ystävät sanoo aina että hyvistä ajo-ominaisuukista kannattaa maksaa, ja viittaavat sillä juuri lullaan. mistä se johtuu että parhaimmat ajofiilikset olen itte saanut lullalla. luminalla tarkalleen ottaen.

        TM vuonna 95. "Luminan alusta tuntuu toimivan upeasti. Jousituksessa on sopiva annos amerikkalaista mukavuutta ja toisaalta johdonmukaista jämptiyttä. Lumina ohjautuu tunnokkaasti ja ohjauspyörän kautta kulkee tieto tienpinnan kallistuksista riittävällä tarkkuudella (liekö tuo viimeinen toteamus huono kuvaus aktiivisesta ohjauksesta?) Kuljettajan ei tarvitse hollata autoa suorilla osuuksilla niin kuin valitettavan monessa autossa nykyisin-vaan Lumina selvityy niistä itse. Maantieajossa on kaiken kaikkiaan lupsakas meininki. Melutaso pysyttelee samassa tasossa kuin hiljaisimmat mittaamistamme autoista. Moottori vetää täyteläisesti ja vaihteisto eläytyy muutoksiin kiitettävän eleettömästi"

        "Luminan moottori-vaihteistopaketti on yhdistelmä, jonka lailla toimivia ei joka päivä tule vastaan. Taloudellisuus ja suorituskyky on nidottu taitavasti yhteen ja käyttömukavuus on yhtä hyvää luokkaa."

        Hyvältä vaikuttaa.


    • Avro

      Ostajien takaraivoon on mainoksin ujutettu että kivirekijousitus, matalaprofiilirenkaat, 4×pakoputket (joista 3 koristeena) olisi turvallisempi, näyttävämpi (hah, näyttäkää mulle näyttävä nykyauto) tai parempi kuin naapurin peruscorolla.

      Sen takia "eurooppalaiset ja jaappanilaiset haluaa rakentaa jouston pituuden ja jäykkyyden muistuttamaan kivirekeä"

      • TakatukatOnSelittelijöit

        Kyllä suurin osa osaa itsekin ajatella ja päättää mistä tykkää, paitsi Toyotalla ajavat sipulit.
        Ei tunnokas ja napakka ole kivireki, kivireki on mutta vain hyvin harvat.


      • Kfklflflfl
        TakatukatOnSelittelijöit kirjoitti:

        Kyllä suurin osa osaa itsekin ajatella ja päättää mistä tykkää, paitsi Toyotalla ajavat sipulit.
        Ei tunnokas ja napakka ole kivireki, kivireki on mutta vain hyvin harvat.

        Vielä tuossa 10v sitten ainakin kaikki Vokswagenit olivat kivirekiä. Ihan normaaleilla renkaillakin. Skodat melkein yhtä pahoja. Citroën oli pehmeä ja Volvo myös. Mersu ja BMW turhan kovia.

        Tällä vuosikymmenellä ilmeisesti sakemannit pehmentyneet.


      • Lflfllflf
        Kfklflflfl kirjoitti:

        Vielä tuossa 10v sitten ainakin kaikki Vokswagenit olivat kivirekiä. Ihan normaaleilla renkaillakin. Skodat melkein yhtä pahoja. Citroën oli pehmeä ja Volvo myös. Mersu ja BMW turhan kovia.

        Tällä vuosikymmenellä ilmeisesti sakemannit pehmentyneet.

        Niin ja Toyota oli pehmeämpi, muttei yhtään lulla. Kuin Volvo, mutta tietenkin halvempi ja vähän huonompi kaikessa. Toyotalle ja Volvolle Euroopan ulkopuoliset markkinat ovatkin olleet jo vuosikymmeniä tärkeitä, siksi on ollut pakko osata tehdä mukava jousitus, kivireki kun ei myy muualle kuin Euroopan wannbe-ratakuskeille.


    • Exellence

      Silloin on auto hyvä kun hiekkatie tuntuu pikitieltä, sisällä on todella hiljaista, montut ja varsinkin pikitien katkeamat vain katoavat auton alle aiheuttamatta tärinää tai ääntä, kaikki toimii kevyesti ja laadukkaasti ja ennenkaikkea ei koskaan ole tylsää lähteä matkaan ja nautit ajamisesta. Kaikki Jenkkiautot, jotka olen omistanut ovat olleet ns. lullia mutta mahtavia ajaa.

      • älytöntäIhailua

        Juu, hyllyy ja lilluu ja pitää palkita itsensä jos pääsee perille. Oikeasti Jenkkilän autot ovat lähentyneet kovasti eurooppalaisia ajotuntumaltaan ja ovat jo lähes kelvollisia . Hauskoja nuo vanhojen elokuvien takaa-ajot jossa autot ovat kuin hidastettuja pässejä nyökkimässä ja hyppimässä ihan joka suuntaan. Hissukseen ja suorilla teillä varmasti mukavia, mutta eihän autoilu ole sellaista kuin Floridan suorilla ja monikaistaisilla valtaväylillä. Euroopassa on mutkia ja heittoja, koska tiet ovat vanhoja ja tehty jo silloin kun Amerikkaa asutettiin karjavankkureilla tyhjään maahan.


      • aikamatto

        No hissuksiinhan Suomessa ajetaankin eikä niin kuin Hollywoodin takaa-ajokohtauksissa, ja kaasu pohjassa sileää autobahnia ajettavaksi tehty "euromakuun" suunniteltu auto on täällä ihan väärässä paikassa.


    • e85palaaaaaa

      Pidän kyllä kovasti juuri lulla ,kuin valtamerilaiva,kuin juna tunteesta autossa. Jenkeissä ja puhutaan nyt näitä vanhemmista oikeista aidoista jenkeistä. Hieno leppoisaa levollista matkantekoa stressittömästi.
      Vastakohta on bmw,skoda,vw,audi tuotokset ja hepä liikkuvatkin stressillä ja hermostuneesti liikenteessä.
      Onneksi saa osia ja aivan mitä vain tarvitseekaan vanhoihin jenkkeihin.

      • kuinkaPihallaOletkaan

        Huhuu kuinka asenteellista ja tietämättömän teinien tai jämähtäneen takatukan juttuja.


    • Buaahaaahaa

      Audi ja vw pellet nillittää kivireki kotteroissaan. En ikinä hanki kivikovalla alustalla olevaa autoa ja sellaisia preemiumeja, jotka hajoaa kokoajan. Lotratkaa pellet vaan öljyjen kanssa, sitähän tuntuu teidän autoissa kuluvan. Eihän ne preemiumit tunnu jenkin jälkeen miltään, aiheuttavat vaan huutonaurua.

    • läskimaha

      Niitä jousia ja varsinkin iskareita kannattaa jenkkiautoissa vaihtaa hivenen jämäkämpiin, painava auto ei silti muutu kivireeksi mutta se heilahtelu häviää.

    • äteritsiputeritsi

      Taitaa ainakin vanhemmissa jousiteräksen laatu vaikuttaa. Olen ajanut PickUpeilla, sekä japseilla että jenkeillä. Japsit tyhjänä järkyttäviä kivirekiä, lasti taas saa jousituksen painmaan ikävästi ajo-ominaisuuksia ajatellen Jenkit taas miellyttävän pehmeitä tyhjänäkin, silti kantavat kuormansa hyvin

      On totta että jenkit ovat henkilöautoissa tulleet lähemmäs eurooppaa, v alitettavasti. Onhan selvää ettei kannata tehdä autoa jos ei ole varaa kardaaniakseliin.

    • Nestettä

      Kinkki vehkeissä käytetään enempi kaasuiskaria joka on jäykkä paska, kunnon huijuva lulla olisi mukavampi?

    • läskimaha

      Kyllä kaasuiskarit on paljon paremmat. Aina olen omiin jenkkiautoihin vaihtanut niiden blösöjen öljyiskarien tilalle ja hyvä on tullut. Ei vie mukavuutta vaan lisää sitä , auto ei heilu kuin laiva.
      Puhun nyt oikeista jenkkiautoista eli sedan ja pituutta yli 5.5 metriä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Rakastan sinua

      Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      106
      1572
    2. Miksköhän mä oon tuolla

      Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      8
      1041
    3. Tiedätkö miten pahalta tuntui

      Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      59
      927
    4. Epäiletkö että kaivattusi

      On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      64
      768
    5. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

      Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      750
    6. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

      Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      721
    7. J miehestä oikeaa

      Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      68
      694
    8. Vanhemmalle naiselle

      Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      44
      673
    9. Kysyit firman bileissä..

      .. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      8
      629
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

      Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      58
      627
    Aihe