Hei!
Työskentelen opetusalalla kolmatta vuotta määräaikaisena työntekijänä. Määräaikaisuuden perusteena on ollut kunnassa meneillään oleva kouluverkkoselvitys. Nykyinen työsuhteeni päättyy 21.12.2018 ja minulla alkaa suurinpiirtein niihin aikoihin myös äitiysloma.
Esimies on kuitenkin jo keväällä suullisesti luvattu, että työsuhdetta jatkettaisiin suoraan 21.12. alkaen aina kesäkuun alkuun saakka, sillä kunnassa tehtiin keväällä päätös jatkaa koulun toimintaa aina kesälomaan 2019 saakka.
Kaipaisin mielipiteitä ja tietoa siitä, voiko esimieheni jättää palkkaamatta minua kevätlukukaudeksi äitiysloman takia? Ymmärrän, että olisin kunnalle äitiysloman aikana suuri menoerä, sillä minulle pitäisi heti työsuhteeni alettua palkata sijainen.
Toisaalta harmittaa ja tuntuu epäreilulta ajatus, että mikäli en olisi raskaana tai laskettu aika olisi vasta myöhemmin keväällä, saisin taatusti jatkaa keväällä, sillä olen saanut jatkaa saman työnantajan palveluksessa näin kauan ja saanut aina hyvää palautetta työstäni.
määräaikaisen työsuhteen jatkaminen ja äitiysloma
2
151
Vastaukset
- abcde__88
Lisäyksenä vielä, että en ole kertonut esimiehelleni vielä raskaudesta, mutta ajattelin ottaa asian pian lukuvuoden alkaessa puheeksi. Toivoisin sitä ennen teiltä tietäviltä näkemyksiä siitä, miten työnantajan pitäisi lain mukaan toimia. Onko kohtuutonta odottaa, että minut voitaisiin äitiyslomasta huolimatta palkata kevääksi?
- nnn
Ota ensin yhteyttä luottamusmieheen ja keskustele hänen kanssaan tilanteestasi. Ota hänet myös mukaan paikalle, kun kerrot raskaudestasi. Luultavasti työnantaja yrittää "keksiä" jonkin muun laillisen syyn olla jatkamatta sopimustasi, joten kannattaa toimia varovasti ja harkiten. Jos raskaana tai äitiyslomalla olevan sopimusta ei jatketa, syntyy olettamus syrjinnästä raskauden perusteella. Työnanatajalla on tällöin näyttövelvollisuus todistaa, että syy on joku muu. Työnantajalle ilmoittaminen on muistaakseni viimestään kaksi kuukautta ennen kuin jää äitiyslomalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516563Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?384457HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972587- 1351898
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311533Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3921492- 141319
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101273Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76982- 115955