Lapset viinakauppaan

Seppojuhani

Kävin juuri A-kaupassa ostoksilla. Totesin, että kaupassa oli pariskunta mukanaan noin 10 vuotias tyttö.

Minä olen sitä ikäpolvea, jolle lapsena opetettiin, että kaikki alkoholia sisältävä on viinaa ja että viina on pahasta. Isäukko oli keltataudin seurauksena absolutisti, äidilleni alkoholi oli pahuuden vertauskuva. Kummisetäni puolestaan tasoitti tilit asustamalla välillä veneen alla. Ja enoni, merimies, vietti hänkin joskus rempseänpuoleista elämää.

Entäs itse. Oletko koskaan vienyt lastasi viinakuppaan?

25

1042

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Per Saukko

Vaistoan, että jollakin tavalla pidät kielteisenä sitä, että lapsi voisi vanhempiensa mukana tulla viinakauppaan. Itse vien kyllä. Voiko lapsen antaa katsoa, kun rintaliivit peseytyvät pesukoneessa?

• Seppojuhani

Aika harvoin olen nähnyt lapsia viinakaupassa ja ensimmäisen kerran siihen ”havahduin”. Katselin asiaa tarkoituksellisesti oman lapsuuteni maailman kautta.

On aika lailla parempi vaihtoehto, että lapset saavat tiedot alkoholista omilta vanhemmiltaan, kuin kadulta. Asiallinen esimerkki on yksi opettaja.

• ZeireeNi

minä en näe tuossa mitään pahaa, jos lapsi on viinakaupassa mukana, olen itsekin tehnyt niin ja olen myös itse pienenä ollut mukana, kun olen vanhempien kanssa siellä käynyt.. eiköhän se ole kuitenkin täysin eri asia kuin se, että lapsille alettaisiin tarjoileen viinaa..

• Seppojuhani

Totta, viinan tarjoaminen lapsille on eri asia kuin ostosmatkalla oleminen. Voihan lapsen ottaa autokauppaankin, vaikkei häntä rattiin päästäkään.

• ZeireeNi
        Seppojuhani kirjoitti:

Totta, viinan tarjoaminen lapsille on eri asia kuin ostosmatkalla oleminen. Voihan lapsen ottaa autokauppaankin, vaikkei häntä rattiin päästäkään.

että hoksasit :)

tosta viinasta tulikin mieleeni se, että mitäs mieltä olet siitä, kun nuori tulee siihen ikään, että haluaa maistaa viinaa.. niin tekisitkö itse vanhempana sen niin, että antaisit lapsesi kokeilla kotona (siis lähempänä täysi-ikäisyyttä tietenkin), vai annatko hänen kokeilla jossain kaveriporukassa metsän keskellä tai kaupungin laidalla?

• pxi

parahin seppo ja muut,

mikä on luontevaa ja elämän piiriin kuuluva
      kuuluu myös lapsille.

ei meillä ole ongelmia alkon kanssa.

vanhalle polvelle voi olla vaikeaa käydä kaupassa tulevaisuudessa, kun maitokaupasta voi ostaa sen vinkkupullon.

viikonloppuja

• Seppojuhani

Vanha(kantaise)lla polvella vaikeuksia on jo nyt.

• yksi äiti-ihminen

Asiaa puhut toisaalta...mut itse en ihan noin jyrkkää rajaa osaa vetää . Myydäänhän maitokaupassakin alkoholijuomia . Baariin tai muuhun juottolaan en lapsiani koskaan vienyt edes päiväsaikaan...enkä oikein tykännyt kun muut äidit niin tekivät ( tekevät ) . Lasten ei mielestäni myöskään kuulu katsella kun vanhemmat ryyppäävät . Jotkut perustelevat sitä niin että lasten on nähtävä mitä " oikeassa " elämässä tapahtuu . Nämä samaiset vanhemmat yleensä tutustuttavat jälkikasvunsa viinan makuun " turvallisissa " kotioloissa . Meillä on näissä asioissa noudatettu vain normaali maalaisjärjen mukaista linjaa . Eli että viina ei kuulu laten maailmaan . Nyt ovat jo isoja...eikä heillä ole mitään ongelmaa alkoholin suhteen . Raittiita ovat . Mitä nyt tyttö joskus juo lonkeron tai smirnof-icen . Naapurini aikanaan pilkkasi minua tiukkapipoksi....mut jokainen taaplaa tyylillään .

• Seppojuhani

Oma esimerkki, mopon pysyminen käsissä, on tärkeää. Ryyppääminen lasten läsnäollessa ei ole viisasta sen paremmin ryyppytapahtuman kuin esimerkinkään kannlta.

Eräs osa vanhempana olemista on lasten opastaminen elämään ja alkoholi kuuluu ihmisen elämään. Millaisen mallin sitten kuin lapsilleen tarjoilee, on hyvin henkilökohtainen asia. Joku tarjoilee täysraittiutta, joku niukkaa, joku runsasta alkoholinkäyttöä. Mihin viivan vetää, on hyvä kysymys.

• norMix evk

...alkoholista tehdään vaan lapsia ja nuoria houkutteleva kielletty hedelmä. Minusta on parempi antaa lapsen nähdä alkoholin ostaminen sekä kohtuullinen ja vastuullinen käyttö kotona luonnollisena osana elämää. Kun nuori on riittävän vanha, saa hän halutessaan maistaakin mietoja alkoholijuomia kotona.

• Seppojuhani

Joskus jokainen tutustuu alkoholiin, useimmat henkilökohtaisesti. Ja pidän itsekin paljon parempana, että se tutustuminen tapahtuu vanhempien avulla kuin murrosikäisenä kadulla.

Jos jyrkästi haluaa asian ilmaista, niin alkoholinkäytön opastuksen unohtaminen on rinnastettavissa lasten henkiseen heitteillejättöön.

• aina pahasta

Vanhemmat lapset ainakin tajuavat, että viinakset ovat kaupasta hankitut. Ei ole mitään syytä salata lapselta, että on laillisessa kaupassa käynyt.
      Eri asia on, jos vannoo lapselle, ettei enää koskaan juo ja sitten vetää taas lärvit lauantaina. Silloin tuskin on järkevää ottaa lasta mukaan kauppaan. Saattaisi ajatella vielä, että edelliset vannomiset olivat filunkia.
      Jokainen Jeppe tietää, että maanantaina vannotut valat ovat täydestä sydämestä vannotut. Maailma on vain Jepelle niin julma.

• Seppojuhani

Asioiden piilottelu lapsilta on varmasti vahingollista. Pienet oivaltavat asioita, vaikka eivät niitä ihan konkreettisesti ymmärtäisikään. Ja jos ei ole tietoa, niin sitten on luuloa.

Lapsille valehteleminen on sitten toinen asia. Alkoholismi ei todellakaan ole vitsi.

• hannana.

en vienyt vanhinta tytärtäni koskaan alkoon.
      Tämä minun 12v poika on ollut sitä sorttia nuorempana että kaiki piti tutkia käden kautta,
      joten puhtaasti varovaisuus syistä en vienyt.
      Nyt jo osaa olla koskematta ja on se kerran minun kanssa siellä ollutkin.
      Todella harvoin siellä lapsia kyllä näkee.
      Liekö se varovaisuus muillaki syynä.

• Seppojuhani

... tai sitten se perinteinen kaksinaismoralismi. Ruokakaupassa ja autokaupassa lapsia on kovasti enemmän kuin Alkossa.

Aika moni ajattelee, että kyllä lapset oppivat ilman opettamistakin. Niinhän se on, mutta se katu on aika huono opettaja.

Toki pienten kohdalla on otetaava huomioon tenavien käytös.

• Sofienne

Se, että alaikäinen hankittuttaa alkoholiostonsa jollain muulla – osallistuu hän rikokseen kuten ostajakin – alle 15-vuotias vaan ei ole vielä rikosvastuullinen.
      Eli vanhemmat, jotka hankkivat lapsilleen totutustarkoituksessa alkoholia kotiin osallistuvat rikokseen.

Laki on selkeä sanoo poliisi.
      Alle 18-vuotiaalle ei saa myydä/hankkia/ostaa/välittää alkoholipitoisia juomia.
      Alle 18-vuotiaalla ei saa olla halussaan alkoholipitoisia juomia.
      15-vuotta täyttänyt saa alkoholin luvattomasta hallussapidosta sakot ja halussa olevat juomat takavarikoidaan poliisin toimesta.
      18-vuotta täyttänyt, joka on hankkinut alaikäiselle alkoholipitoisia juomia joutuu vastaamaan teoistaan oikeudessa.

Eli vanhemmat tai kuka tahansa 18-vuotta täyttänyt, jotka kotioloissaan hankkivat /antavat alkoholijuomia alaikäiselle – syyllistyvät rikokseen.

Näitä voisi tietty miettiä. Miksi laki on olemassa. Tuskin se aivan turhaa on.
      Netistä saamieni tietojen mukaan. Alle 18-vuotiaan maksassa oleva entsyymi, joka hajottaa alkoholia ei vielä kunnolla toimi.
      Eli vaarana on, että alkoholi menee suoraan sellaisenaan verenkiertoon saaden aikaan alkoholi myrkytystilan.
      Aivot voivat joutua hapettomaan tilaan.
      Ei ole selvää turvallista alkoholi määrää lapselle.

Tietoa niin paljon saatavilla alkoholin vaaroista lapselle joten en mitenkään voi käsittää, että miksi pidetään niin tärkeänä, että lapsen pitää oppia käyttämään alkoholia???!!!!

Tuon kaltainen asenne kertoo juuri tästä meidän suomalaisesta juomakulttuurista.
      Ne ovat friikkejä. jotka eivät juo lainkaan. Tiukkapipoja, ilonpilaajia , ties mitä.
      Kun asuin Italiassa ja Ranskassa oli siellä viinit lapsille, muttei niissä ollut alkoholipitoisuutta.

Asenteet Suomessa alkoholin hyväksyttyyn käyttöön on niin syvälle juurtuneet,
      että vastakkaiset näkemykset herättävät vain syvää närää.

Joku taisi tässä ketjussa kirjoittaa kohtuullisesta käytöstä.
      Aivan! Kuinkahan moni viikonloppualkoholisoitunut pitää itseään nimenomaan kohtuukäyttäjänä ja kuitenkin suositusten rajat ylitetään moninkertaisesti.
      Ollaan melko jääviä itse arvioimaan omaa kohtuukäyttöä.

Viinin piti olla Jumalten juoma - mutta minkä kirouksen se joillekin toikaan.

*asialinjalla oleva sofi*

• Seppojuhani

Avaukseni koski lasten mukanaoloa alkoholiliikkeessä, ei alkoholin ostaminen lapsille.

Taka-ajatuksena oli kasvavan nuoren ja alkoholin kohtaaminen. Joskus se näet tapahtuu ja vanhemmat voivat vaikuttaa siihen, kuinka se tapahtuu.

• Sofienne
        Seppojuhani kirjoitti:

Avaukseni koski lasten mukanaoloa alkoholiliikkeessä, ei alkoholin ostaminen lapsille.

Taka-ajatuksena oli kasvavan nuoren ja alkoholin kohtaaminen. Joskus se näet tapahtuu ja vanhemmat voivat vaikuttaa siihen, kuinka se tapahtuu.

...maltoit sentää vastata ;D

Eiköhän sen pitäisi olla itsestään selvää ettei lasten paikka ole alkossa?

Ja juuri siitä alkoholin ja lapsen kohtaamisesta mä kirjoitinkin - vai enkö?

Eipä olis uskonut että sinäkin.....*huoks*

*sofi*

• Haa, sulla on just ollu synttärit. Siksi oot käyny Alkossa. Pari viikkoa sitten sulla oli galleriassa eri lukemat.

Kovasti paljon onnea Miehen iän saavuttamisesta :)! Paljon on takana ja paljon vielä edessä.
      *halaus*

• Seppojuhani

Olet puoliksi oikeassa. Puolikas on tosiaan tullut täyteen, mutta en minä niitä mitenkään viettänyt. Yksi päivä muiden joukossa.

Oli muuten yllätys, että galleria huomioi tuon asian.

• MillaN

...en ole vienyt lapsiani viinakauppaan, mutta en tuomitse heitäkään jotka lapsensa sinne mukaan ottavat.

Lasteni ollessa pieniä heitä kiinnosti kovasti mitä tuttavallani oli verhon takana ikkunalaudalla. Siellä oli kaljapullo. Alkoi mahdoton kiukuttelu ja he halusivat maistaa kaljaa. No, kävin hakemassa teelusikan ja annoin molemmille lusikallisen. Siinä yökkivät molemmat kun oli kuulemma niin pahaa eikä muutamaan vuoteen kumpikaan enää pyytänyt kaljaa maistamaan.

• Seppojuhani

Sinä tutustutit lapsesi alkoholiin. Ja aika harva pitää sen mausta. Itse asiassa taisit tehdä raittiuskasvatusta kertomalla lapsillesi todellisuuden.

• MillaN
        Seppojuhani kirjoitti:

Sinä tutustutit lapsesi alkoholiin. Ja aika harva pitää sen mausta. Itse asiassa taisit tehdä raittiuskasvatusta kertomalla lapsillesi todellisuuden.

...lasten ilmeet kertoivat kaiken eikä heille alkoholi maistu kovin suuresti vieläkään...hyvä niin.

• merliNella

ovat kanssani Alkossa käyneet.

Juhla-aterioilla meillä aikuiset juovat viiniä ja lapset saavat valita mehuista, maidosta ja limsasta.
      Samoin saunakaljat ja siiderit kuuluvat jokapäiväiseen elämään.Muksuilla saunalimpparit tai mehu.

Luulen, että aikuisten alkoholin kohtuukäytöllä tai lasten Alkossa käynnillä ei ole haittavaikutuksia läheskään niin paljon, kuin asian salailulla.

• naavaparta

mutta perinne on katkaistu.

kaikki viina ei ole pahasta, jos osataan oikein käyttää.

lapseni ovat olleet mukanani alkossa, kun juhlajuomia on valittu.
      ensimmäiset kokeilut viinan vaikutuksesta on myös tehty kotona valvonnassa.

alkoholi ongelmaisilla onkin sitten eri juttu, ei ole kiva lasten olla mukana ostoksilla, mistä tietävät seuraavan ongelmia.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7503
    2. 94
      5338
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      4987
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      136
      4364
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3120
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2749
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      46
      2742
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      57
      2332
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      11
      2299
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1900
    Aihe