Jussi Koululainen kirjoitti erittäin ajankohtaisen ja paikkansapitävän aiheen koulun alkamisesta.
Koulut alkoivat taas. Samalla muistui mieleen kaikki ne "en voi osallistua", "me ei vietetä", "tässä olis opettajalle tällainen kirjanen, jossa kerrotaan meidän uskonnosta" jne. jne.
Kouluun meno jännittää jo muutenkin pientä lasta ja sitten pitäisi kuitenkin rohkeana heti ekana koulupäivänä antaa pelottavalle opettajalle kirjanen, jossa selitetään kaikki oman uskonnon ihmeellisyydet.
Lue Jussi Koululaisen kirjoittama juttu kokonaan täältä:
https://johanneksenpoika.fi/uutiset/juttu_s974.html
Koulut alkoivat - on taas aika ahdistua
5
273
Vastaukset
- turhiasääntöjä
Paljon on listassa sääntöjä ja oikeasti täysin turhanpäiväisistä asioista. Ei oikeasti merkitse mitään vaikka rikkoisi päivittäin noita.
- Jotsakka
Vartiotorniuskonnossa on se pessimismin vaatimus, asiat on oltava huonosti että on merkit järjestelmäasiapäätökselle.
Kristityn on otettava rakkaudellinen vastuu kanssaihmistensä auttamisesta ja optimistisesta paremman toivomisesta, koska "hetkeä emme tiedä".
Optimismille on perusteita.
Tieteen kuvalehden tuore numero esittelee mm.
että sveitsiläinen yritys on jo rakentanut hiilidioksidipoistimen ilmakehää varten (kuvassa olisiko noin 15 m korkea, 80 pitkä, jossa noin 250 ropellia näyttää imevän ilmaa ja laite puhaltaa sen ulos kun hiilidioksi on "paketoitu" - voidaan käyttää kasvihuoneissa, jääkauden uhatessa ilmaston lämmittämiseen.
Tutkimus vahvistaa uuden tavan todeta lahkon olevan väärässä. 74 tuhatta vuotta sitten tulivuorenpurkaus, voimakkain miljooniin vuosiin, teki niin kovat elinolot, että geenitutkimus vahvistaa tuolloin jääneen vain 11 000 ihmistä eloon. -Mutta samalla se vahvistaa siis, että ihmisen luonti vartiotorniuskonnon ajoituksen mukaisesti 6000 v sitten ei ole totta.
Eikä seura ole muu orja kuin ehkä omien paheidensa.
J.k. Lasten vanhempien tulisi kertoa lapsilleen totuus niiden lahkolaislasten lahkosta, kuitenkin pyytää että heille ei osoiteta kaunaa eikä pilkkaa vaan, kuten aikuisellekin, että kysyy vanhemmiltaan, miksi heidän tiedonsaantioikeutensa on lahkossa rajoitettu. - listatäynnä
Lista täynnä niin sanottuja höpösyntejä. Mitään oikeasti pahaa tuossa ei ollut.
- eioleoikein
Koulussa ei tehdä mitään väärää ja minusta lapsille ei pitäisi luoda paineita tälläisistä säännöistä ja niiden noudattamisesta. Lisäksi vielä leimautuu muiden silmissä eikä sekään ole mukavaa. Enempi nämä Jt säännöt on aikuisille sopiva juttu, jotka haluaa niitä itse noudattaa. Ei ole oikein sälyttää tuota listaa lapsen velvollisuudeksi.
- Meikämasa2.0
Kysyin tuossa elämänkumppaniltani, minkä ikäisenä hän kävi kasteella. Kuulemma 13-14v. Ja sitten kysyin, että mitä kaikkea tästä listasta piti noudattaa enne kastettasi. Luki listaa vaiti ja minuutin päästä vastasi että " kyllä sinä tiedät".
Sen pitunen se.
Mulla listalla oli vain veri ruuat ja uskonnon tunnit. Kävin joskus jonkun synttäreillä, mutta omia en saanu viettää. Tein isänpv ja äitienpv kortteja ja osallistuin joulujuhlaankin. Mulla oli yhtenä vuonna rooli olla joulupukki. Ja vanhemmat tuli katsomaan.
Miksi näin?
Isä ei ollut jt koskaan. Paiskasi muutaman kerran vartsikan ja herätkään lattialle, että tuollaista paskaa kirjoitetaan jumalan nimissä. Toisella kertaa mainitsi, että kyllä jiiteet lähimpänä oikeaa on raamatuntulkinnassaan. Sitten hän servasi muutamia kertoja äitini raamatuntutkistelu opettaja jiiteen muutamalla hyvällä kysymyksellä. Mutta kuten tyypillisesti kävi, mikään ei menny läpi.
Äitini tutkistelu jatkui ja minä polven korkuisena en osallistunut, mutta seurailin kyllä. Harmagedon pelottelu oli silloin kova sana. Elettiin 90 lukua. Onnekseni en näitä painajaisia saanut. Äiti huusi monena yönä, mutta ei tänä päivänä ole sanonut, mitä ne painajaiset on ollu. Enää on turha kysyäkään. Minä olen ulkona ja hän vannoutunut. Tässä kohti olen jo toivoni menettänyt hänen heräämisestään todellisuuteen.
Äiti ei käynyt kasteella ennen isän kuolemaa. Ja isä oli meidän perheen diktaattori. Voi elämä sitä huudon määrää, jos KAIKKI asiat ei menneet prikulleen hänen ajatuksensa mukaan. Tuli semmone löylytys molemmille, että oksat pois ja keinutuolissa huuto jatkui joskus monta tuntia. Isä jäi vajaa kuuskymppisenä työkyvyttömyys eläkkeelle astman takia.
Hän kuoli kohtaukseen kotona mun ollessa armeijassa rovajärven leirillä marraskuussa 2002. Heti tämän jälkeen äiti kävi kasteella, muistaaksen isän kuoleman jälkeen. Minä puolestani aloin vt salilla hypätä vasta 2006. Ja kastamattomana aloitin kesän kynnyksellä 2009.
Eli äiti oli vasta kiinnostunut, mun ollessa peruskoulussa. Mutta sen verran opetus oli jo äitiin purassu, että kielsi minulta veriruuat ja uskonnon tunnit. Molemmat sopi mulle oikein hyvin. Veriletuista en oikeen tykänny ja mulla oli vapaata luppoaikaa, kun muilla oli uskontoa.
Sen muistan kyllä äitistä, että hänellä oli lyhyen aikaa semmonen jeesuksen seuraamis vaihe. Ihmettelin ja kysyin häneltä kerran, että miksi et enää leikkaa leipää veitsellä. Hän vastasi, että haluaa seurata jeesuksen mallia tarkasti ja hän ei käyttänyt koskaan veistä. Kaikissa kohdissa hän mursi leivän käsillään ja niin minäkin teen. Hän on malli.
Koulukaverit kysyi joskus, että miksi en osallistu uskonnon tunnille. Mun patenttivastaus oli, että olen jehovan todistaja. Vaikka en ollutkaan kuin vasta 2009. Peruskoulun aloitin vuonna 90. Kaverit ei kyselleet sen enempää.
En siis syntynyt jt perheeseen. Isön ne taisi luokitella vastustajaksi, koska eivät osanneet vastata hänen kysymyksiin. Äiti kävi kasteella vasta mun ollessa parikymppinen. Vt salille äiti vei mut muutaman irtokerran, mistä muistan, että ryömin penkkien alla ja etsin purkkaa sieltä alta. Harvoin löysin, mutta löysin kuitenki. Joskus pistin sen suuhun ja pureskelin loput maut pois siitä ja sitten ennen kokouksen lopumista kiinnitin takaisin. Eikä kukaan huomannu mitään.
Nämä on lapsuuden muistoja sieltä noin esikoulu ajoilta. Tarkkaan en muista kaikkea. Mutta erittäin hyvin mieleen jäi ne varresta katosta roikkuvat pyöreät valot vt salilla. Ja se valkoinen/viinin tai ruosteenpunainen värimaailma. Kun menin ekan kerran aikuisena salille, tajusin, että täälä äiti mua käytti muutaman kerran. Tämä oli se paikka.
Mutta tuosta listasta.
Aivan kaikkea siinä ei ole, mutta on totta.
Pöpi lista. Kuuletteko jiiteet? Ihan liirum laarum höpö höpö vanhurskautta.
Nothing more.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1432956- 502442
- 1072401
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382101Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2361633- 991632
Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4231509Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää141482Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j81469R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi201269