kaikki italo-discosta!

Tiz

...Niin, siis haluaisin saada mahdollisimman paljon irti käsitteestä "italo-disco".
Paljonko suomessa on alan "harrastajia", entä muualla?Euroopassako vain?
Kaikenlaisia linkkejä jos tiedätte.
Ja yleensäkkin,
mitä on italo-disco? Onko se sitä kahekskytluvun musaa vai tehdäänkö sitä vielä? ...siis kertokaa ihan mitä vaan tulee mieleen.
Tää on mulle aika uusi tieteen ala, joten kaikki käy!

52

7534

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi Italo fani

      ...niinpä niin. Mistähän alkaisi.
      Italo-Disco tuli käsitteksi tuossa 80-luvun alkupuolella, kun italialaisia artisteja alkoi levyttää tietyntyyppistä discomusiikkia. Näistä tuotoksista levisi maailmalle tunnetuin Italo kokoelma sarja "The Best of Italo-Disco", joita ilmestyi kaiken kaikkiaan 16 kpl:tta ja niistä tehtiin myös 16 Bootmixiä. (hulluinta tuossa kokoelmassa on, että se ei ole Italialaisen levymerkin vaan Saksalaisen ZYX levymerkin tuotos, jota monet alan keräilijät pitävät kopiolevymerkkinä). Joka tapauksessa aivan loistava kokoelma, joka kannattaa alan harrastajan kyllä hankkia. Nykyään nuokin saa cd:inä, mutta alunperin ne sai kasetteina ja vinyyleiä. ItaloDisco on siis Italialaisten artistien tekemää musiikkia tuolla 80´luvulla.

      Artisteja esim:
      Alan Barry, Aleph, Chester, Den Harrow, Eddy Huntington, Fred Ventura, Joe Yellow, Ken Laszlo, Koto, Max Coveri, Radiorama, Sabrina, Silver Pozzoli, Sophie, Sweet Connection (Tämä lista on sama jonka olen kirjoittanut yhdessä aikaisemmassa viestissä tällä keskustelupalstalla - mutta muistin virkistämiseksi).

      Italo-Disco ei siis ole sitä kaikkea, mitä 80'luvulla on tehty, vaan pieni marginaalimusiikkialue, Italialaisten artistien esittämää ja tuottamaa. Ja osa noista artisteista tekee tänä päibvänäkin musiikkia, mutta sitä ei kutsuta Italo Discoksi, koska niissä tekeleissä on jo niin suuria eurodance ja eurodisco piirteitä, ettei sitä voida enää kutsua Italo Discoksi.

      Tunnetuimpia levymerkkejä ovat: S.A.I.F.A.M. recors, Time Records, Radiorama Records, Flea Recors, Memory records, Stamina Records ja monia muita. Joillakin levy-yhtiöillä on omat kotisivutkin.

      Levyjen hankkiminen - on helppoa ja on vaikeaa, riippuu vähän siitä mitä on hakemassa. Hintahaitari levyillä yleisesti 1 € - 200 € /kpl
      Tunnetuin italo-levykauppa josta saa tilattua Italo CD:itä: http://www.melodymaker.nl/
      Hollantilainen nettikauppa jossa asiointi aika vaivatonta.

      Tunnetuimmat tuottajat ovat "Farina & Crivellente". Heiltä on esimerkiksi saatavissa sellainen 4 CD:n boxi heidän tuottamistaan Italo hiteistä 80'luvulta.

      Tässä linkkejä eri Italo sivuille:
      http://www.italo.top.pl/
      http://www.edbraam.nl/Italo.htm
      http://www.iventi.net/
      http://www.scheul.de/

      ja googleen kirjoittamalla Italo Disco, löytyy paljon linkkejä lisää.

      Suomessa alan harrastajia on "muutama sata" lähinnä aktiivisia Italo levyjen keräilijöitä. Maailmalla, myös euroopan ulkopuolella keräilijöitä on aika paljon - puhutaan joka tapauksessa tuhansista.

      Tässä tälläinen lyhyt oppimäärä Italosta. Tervetuloa "Tiz" tähän Italo-Discon kiehtovaan maailmaan. Siitä mielenkiintoinen musiikkialue, että se ei ihan heti lopu, koska artistien ja levy-yhtiöitten määrä suuri.

      • Tiz

        ...ja mielettömän mielenkiintoista!!!
        Mulle tää on ollut aivan tuntematon juttu.

        Jotenkin luulen, että se on sellanen "sisäänpäin lämpiävä" porukka, joka tätä harastaa...sillä eihän näitä radiossa tms. kuule. Korkeintaan jotain Gazeboa ehkä!(vai oliko Gazebo tätä italoa?)

        Olen netistä löytänyt sellasen radio stad den haagin, joka lähettää ymmärtääkseni tän osaston musiikkia? oonko oikeessa vai en?

        Millä metodeilla noita levyjä muuten keräillään?
        Siis tietysti jos pitää jostain, niin se ostetaan.
        Mutta kun homma etenee, niin onko se niinkuin postimerkeissä: kerätään koko sarja, eli jonkun esittäjän kaikki kappaleet tai jotain sellasta?
        Ja onko sillä merkitystä, onko levy vinyyli vai cd?...siis kokoelman kannalta?

        Vaan suurkiitos Sulle "italo fani" tosta upeasta selvityksestä ja noista linkeistä! Nyt olen huomattavasti viisaampi, ainakin näiltä osin! ;)

        Yours, Tiz


      • Yksi Italo fani
        Tiz kirjoitti:

        ...ja mielettömän mielenkiintoista!!!
        Mulle tää on ollut aivan tuntematon juttu.

        Jotenkin luulen, että se on sellanen "sisäänpäin lämpiävä" porukka, joka tätä harastaa...sillä eihän näitä radiossa tms. kuule. Korkeintaan jotain Gazeboa ehkä!(vai oliko Gazebo tätä italoa?)

        Olen netistä löytänyt sellasen radio stad den haagin, joka lähettää ymmärtääkseni tän osaston musiikkia? oonko oikeessa vai en?

        Millä metodeilla noita levyjä muuten keräillään?
        Siis tietysti jos pitää jostain, niin se ostetaan.
        Mutta kun homma etenee, niin onko se niinkuin postimerkeissä: kerätään koko sarja, eli jonkun esittäjän kaikki kappaleet tai jotain sellasta?
        Ja onko sillä merkitystä, onko levy vinyyli vai cd?...siis kokoelman kannalta?

        Vaan suurkiitos Sulle "italo fani" tosta upeasta selvityksestä ja noista linkeistä! Nyt olen huomattavasti viisaampi, ainakin näiltä osin! ;)

        Yours, Tiz

        Joo, olet aika oikeassa, aika siäänlämpiävää porukkaa... Ja toi Gazebo on Italoa. En oikeen tiedä miksi sitä on nyt vuoden verran soitettu radiossa ja "kulutettu biisi loppuun".

        Tuo Radio Stad den Haag todellakin soittaa italoa 90 prosenttisesti loppu kymmenen on "eurohumppaa" 80-luvulta - hyvää sekin.

        Noita levyjä kerätään ihan omien mieltimysten mukaan. Jotkut keräävät jotain tiettyä levymerkkiä, jotkut tiettyjen artistien koko tuotannon ja jotkut tiettyjen levyjen kaikki painokset, mukaanlukien eri maitten painokset.
        Henkilökohtaisesti vinyyli on ollut lähmpänä sydäntä - mutta ei sillä ole merkitystä kumpaa kerää. Vinyyleinä noita levyjä vaan saa huomattavasti helpommin kuin cd:inä. (Mahtaisiko johtua siitä, että Italon kulta-ajalla 84-87 ei vielä CD:istä ollut juurikaan tietoa.) Kokoelman kannalta tuolla ei ole merkitystä.

        Vielä kerran - tervetuloa Italo-Discon ihmeelliseen maailmaan Tiz. Toivottavsti löydät oman suuntasi tuolta laajalta Italoalueelta jos näitä levyjä ryhdyt keräilemään ja muutoinkin musiikista innostut.


      • Tiz
        Yksi Italo fani kirjoitti:

        Joo, olet aika oikeassa, aika siäänlämpiävää porukkaa... Ja toi Gazebo on Italoa. En oikeen tiedä miksi sitä on nyt vuoden verran soitettu radiossa ja "kulutettu biisi loppuun".

        Tuo Radio Stad den Haag todellakin soittaa italoa 90 prosenttisesti loppu kymmenen on "eurohumppaa" 80-luvulta - hyvää sekin.

        Noita levyjä kerätään ihan omien mieltimysten mukaan. Jotkut keräävät jotain tiettyä levymerkkiä, jotkut tiettyjen artistien koko tuotannon ja jotkut tiettyjen levyjen kaikki painokset, mukaanlukien eri maitten painokset.
        Henkilökohtaisesti vinyyli on ollut lähmpänä sydäntä - mutta ei sillä ole merkitystä kumpaa kerää. Vinyyleinä noita levyjä vaan saa huomattavasti helpommin kuin cd:inä. (Mahtaisiko johtua siitä, että Italon kulta-ajalla 84-87 ei vielä CD:istä ollut juurikaan tietoa.) Kokoelman kannalta tuolla ei ole merkitystä.

        Vielä kerran - tervetuloa Italo-Discon ihmeelliseen maailmaan Tiz. Toivottavsti löydät oman suuntasi tuolta laajalta Italoalueelta jos näitä levyjä ryhdyt keräilemään ja muutoinkin musiikista innostut.

        ...suuntautuu lähinnä sinne "hitaiden ja kauniiden" kappaleiden geneen.Ei kai tyypillistä italoa?
        Oon kuullut muutaman tosi kauniin biisin.Ikävä kyllä en ole niitä saanut metsästettyä, kun en muista nimeä, enkä esittäjää.
        Ne oli sellasia mielettömän tunnelatauksen omaavia kappaleita, että mieskin valittaa, et taas oot ihan omissa maailmoissas!
        No, vielä mä ne biisit jollain konstilla löydän.....oonhan optimisti luonteeltani!


      • biisi
        Tiz kirjoitti:

        ...suuntautuu lähinnä sinne "hitaiden ja kauniiden" kappaleiden geneen.Ei kai tyypillistä italoa?
        Oon kuullut muutaman tosi kauniin biisin.Ikävä kyllä en ole niitä saanut metsästettyä, kun en muista nimeä, enkä esittäjää.
        Ne oli sellasia mielettömän tunnelatauksen omaavia kappaleita, että mieskin valittaa, et taas oot ihan omissa maailmoissas!
        No, vielä mä ne biisit jollain konstilla löydän.....oonhan optimisti luonteeltani!

        Savage: Only you


      • rulettaa
        Tiz kirjoitti:

        ...suuntautuu lähinnä sinne "hitaiden ja kauniiden" kappaleiden geneen.Ei kai tyypillistä italoa?
        Oon kuullut muutaman tosi kauniin biisin.Ikävä kyllä en ole niitä saanut metsästettyä, kun en muista nimeä, enkä esittäjää.
        Ne oli sellasia mielettömän tunnelatauksen omaavia kappaleita, että mieskin valittaa, et taas oot ihan omissa maailmoissas!
        No, vielä mä ne biisit jollain konstilla löydän.....oonhan optimisti luonteeltani!

        Jos melankolista "kaunista" italoa etsit niin tässä muutama varma täky:

        Finzy Kontini Mirage
        Di Matteo- Diavolo
        Jules-You and me
        Valerie Dore useat biisit...

        and lotsa more...


      • tiz
        Tiz kirjoitti:

        ...suuntautuu lähinnä sinne "hitaiden ja kauniiden" kappaleiden geneen.Ei kai tyypillistä italoa?
        Oon kuullut muutaman tosi kauniin biisin.Ikävä kyllä en ole niitä saanut metsästettyä, kun en muista nimeä, enkä esittäjää.
        Ne oli sellasia mielettömän tunnelatauksen omaavia kappaleita, että mieskin valittaa, et taas oot ihan omissa maailmoissas!
        No, vielä mä ne biisit jollain konstilla löydän.....oonhan optimisti luonteeltani!

        ...nyt muistan! Se esittäjä oli transport...onko sellasesta tietoa?


      • Janzu

        ...tyylisuunta on peräisin. Patrick Cowley Sylvesterin höystämänä antoivat suuntaa 80-luvun alussa.

        Olikos se ns. Miami-soundia vai mitä (esim. Company B 80-luvun puolivälin jälkeen jatkoi tyyliä)?


      • Janzu
        Janzu kirjoitti:

        ...tyylisuunta on peräisin. Patrick Cowley Sylvesterin höystämänä antoivat suuntaa 80-luvun alussa.

        Olikos se ns. Miami-soundia vai mitä (esim. Company B 80-luvun puolivälin jälkeen jatkoi tyyliä)?

        Elikkä Bobby "O" Orlando.


      • linda jo rizzo

        Mitan melodymaker-nettikaupasta saa tilattua italoa?
        saako italoa suomesta cd-nä ? Vanhat vinyylit kuul-
        lostaa vieläkin täydelliseltä. olen myynyt aikoina-
        ni kaikki vinyylit kirppiksellä mutta italokoko-
        elmista en malttanut luopua silloin. kuuntelin niitä hiljakkoin ja kyllä oli lumo tallella edelleen !


      • anaaaaaaa
        rulettaa kirjoitti:

        Jos melankolista "kaunista" italoa etsit niin tässä muutama varma täky:

        Finzy Kontini Mirage
        Di Matteo- Diavolo
        Jules-You and me
        Valerie Dore useat biisit...

        and lotsa more...

        hienoa!
        kerrankin joku mainitsi 2 maailman kaikkien aikojen parasta biisiä!!


      • hyvä juttu
        Yksi Italo fani kirjoitti:

        Joo, olet aika oikeassa, aika siäänlämpiävää porukkaa... Ja toi Gazebo on Italoa. En oikeen tiedä miksi sitä on nyt vuoden verran soitettu radiossa ja "kulutettu biisi loppuun".

        Tuo Radio Stad den Haag todellakin soittaa italoa 90 prosenttisesti loppu kymmenen on "eurohumppaa" 80-luvulta - hyvää sekin.

        Noita levyjä kerätään ihan omien mieltimysten mukaan. Jotkut keräävät jotain tiettyä levymerkkiä, jotkut tiettyjen artistien koko tuotannon ja jotkut tiettyjen levyjen kaikki painokset, mukaanlukien eri maitten painokset.
        Henkilökohtaisesti vinyyli on ollut lähmpänä sydäntä - mutta ei sillä ole merkitystä kumpaa kerää. Vinyyleinä noita levyjä vaan saa huomattavasti helpommin kuin cd:inä. (Mahtaisiko johtua siitä, että Italon kulta-ajalla 84-87 ei vielä CD:istä ollut juurikaan tietoa.) Kokoelman kannalta tuolla ei ole merkitystä.

        Vielä kerran - tervetuloa Italo-Discon ihmeelliseen maailmaan Tiz. Toivottavsti löydät oman suuntasi tuolta laajalta Italoalueelta jos näitä levyjä ryhdyt keräilemään ja muutoinkin musiikista innostut.

        Laitoin taustalle soimaan ja luin samalla ketjun loppuun.
        Toi Savagen "Only You" oli ihan perusbiisi yli 20 vuotta sitten meidänkin discossa, ja Bobby Orlandon levyn ostin ihan omaksi huvikseni, Man Like Me on mainio biisi ja Whisper to A Scream ihan must, mitenköhän saisi vinyylinsä kännykkään mp3:ksi (joo, löytyyhän sitä keinoja mutta sitten olis vaikea päätää mitä ottais kun kaikkea ei kuitenkaan voi ottaa).


      • FrF
        Tiz kirjoitti:

        ...suuntautuu lähinnä sinne "hitaiden ja kauniiden" kappaleiden geneen.Ei kai tyypillistä italoa?
        Oon kuullut muutaman tosi kauniin biisin.Ikävä kyllä en ole niitä saanut metsästettyä, kun en muista nimeä, enkä esittäjää.
        Ne oli sellasia mielettömän tunnelatauksen omaavia kappaleita, että mieskin valittaa, et taas oot ihan omissa maailmoissas!
        No, vielä mä ne biisit jollain konstilla löydän.....oonhan optimisti luonteeltani!

        Tässä on oma suosikkini 80-luvun italomusiikin runsaasta tarjonnasta.Kaunis kuin mikä, joskaan ei aivan hidas.
        Ivan:Fotonovela
        http://www.youtube.com/watch?v=nrivqafkyqY


      • nonnonnoo

        Italodisco oli minulle aiemmin täysin tuntematon käsite.
        No - enpä ole paljosta jäänyt paitsi :)

        Kohteliaasti sanottuna : Hirveää paskaa.


      • sdfsdf
        nonnonnoo kirjoitti:

        Italodisco oli minulle aiemmin täysin tuntematon käsite.
        No - enpä ole paljosta jäänyt paitsi :)

        Kohteliaasti sanottuna : Hirveää paskaa.

        no oletpa ottanut ainakin selvää ja vierailet tällä foorumilla,,,buahahahahahahahahahaaaa


      • peilipallossa
        Tiz kirjoitti:

        ...ja mielettömän mielenkiintoista!!!
        Mulle tää on ollut aivan tuntematon juttu.

        Jotenkin luulen, että se on sellanen "sisäänpäin lämpiävä" porukka, joka tätä harastaa...sillä eihän näitä radiossa tms. kuule. Korkeintaan jotain Gazeboa ehkä!(vai oliko Gazebo tätä italoa?)

        Olen netistä löytänyt sellasen radio stad den haagin, joka lähettää ymmärtääkseni tän osaston musiikkia? oonko oikeessa vai en?

        Millä metodeilla noita levyjä muuten keräillään?
        Siis tietysti jos pitää jostain, niin se ostetaan.
        Mutta kun homma etenee, niin onko se niinkuin postimerkeissä: kerätään koko sarja, eli jonkun esittäjän kaikki kappaleet tai jotain sellasta?
        Ja onko sillä merkitystä, onko levy vinyyli vai cd?...siis kokoelman kannalta?

        Vaan suurkiitos Sulle "italo fani" tosta upeasta selvityksestä ja noista linkeistä! Nyt olen huomattavasti viisaampi, ainakin näiltä osin! ;)

        Yours, Tiz

        soitetaan "discohittejä kultaiselta 80-luvulta aina 2000-luvulle saakka" joten aina välillä ko ohjelmassa kuullaan myös italodiscoa ! Pakko mainostaa Novaa ja etenkin Peilipalloa koska se on niiiiiiin hyvä ohjelma ja soittaa loistavaa musaa


    • Yks aikuinen
      • ssdsc

        varmaan yksi tunnetuimmista italobiiseistä joo, tosin tolla biisillä on yhtä paljon tekemistä italo discon kanssa kuin anita hirvosella.... mut hyvä biisi, todellakin AIKUINEN NAINEN EI OLE PAULA KOIVUNIEMEN OMA BIISI....


    • alla pollo

      Perus 80's lista musassa harvoin on "juuri niitä" elementtejä jotka ID:ssä on tärkeitä tyyli suunnalle. Myös melodisuus on tärkeää. Esim. FANCY on aivan loistava, Bodyguard, Follow Me. Iki hyvä kappale tulee tässä: Lala-Johnny Johnny. Laban, Monte Kristo, Cliff Turner, Miko Mission, Brian Ice, Ken Laszlo, David Lyme, Silent Circle, Fred Ventura, Eddy Huntington, Sabrina, FunFun, Sweet Connection-Dirty Job, näillä pääsee alkuun ja omasta mielestä tosi hyviä. Sellaiset parin singlen hitit on tyypillistä. C.C. Catch menee nipin napin kategoriaan joillakin kappaleilla, mutta on niin hyvä että pitää mainita.
      Tälläinen levy sarja taitaa myynnistä löytyä I Love Disco Diamonds collection Vol 1.. sisältävät hyviä harvinaisia kappaleita.

    • ~veejay~
    • Italobileet!
    • powerdj
    • Toni Kurkimäki

      Italofaneille tiedoksi : Seinäjoen Hotel Sorsanpesässä 9. maaliskuuta 2013 uskomaton kattaus italostaroja LIVENÄ. Koko illan toisella stagella myös italoa paljon aikoinaan radion OCSID-ohjelmassa soittanut TAPANI RIPATTI ja OCSID-disco. Lavalle nousevat : KEN LASZLO, EDDY HUNTINGTON, ALBERT ONE, FRED VENTURA sekä maineikas tuottaja ROBERTO TURATTI, joka soittaa DJ-keikan.

      Ikäraja on K-24. Liput 22 EUR. Hotellipaketit kahdelle 125 EUR.
      Lisää infoa mm. Facebookista : http://www.facebook.com/events/144701375685092/

      Tervetuloa!

    • OssiOsbourne

      Den Harrowilta Dont break my heart, Catch the fox ja Mad desire aivan parasta! Etenkin ensimmäisenä mainittu!

    • More order
    • zast a zook

      Lapissa on kuulemma sellainen kuin Ivalo-disko... eh eh :D

      • 80's italodisco

    • DR.DISCO

      95 % italo discosta on kauheaa paskaa. Pilaa oikean Discomusiikin maineen käyttämällä disco-sanaa nimessään.

      • höpöhöpöhöpö

        Italodisco ON discoa. Varsinainen ero syntyi siitä, että italodiscossa "arrangement" ei sisällä enää sinfoniaorkesteria ja studiomuusikkoja, vaan käytössä ovat syntikat, rumpukoneet, vocoderit ja sun muut vermeet. Itse discon sisältämät basso- ja rytmikuviot ja sun muut olivat edelleen jäljellä, joskin tietysti jo muiden vaikutteiden lieventäminä, kuten 70- ja 80-lukujen taitteen new waven. Amerikoissa italodisco sekoitetaan joskus new wavee tai niitä pidetään synonyymeinä.

        Syy tälle muutokselle löytyy siitä, että 70-luvun lopulla Italian liira oli todella huonossa kurssissa, mikä nosti mm. amerikkalaisten levyjen hinnat pilviin. Niinpä kotimainen musiikki sai siitä tuulta purjeisiinsa, koska kansalla ei ollut varaa ostella amerikkalaisten artistien tuotoksia. Samaan aikaan Italian tunnetulla viihdealueella, Rivieralla, alkoi levitä uusi musiikkityyli, joka kuulosti modernilta ja futuristiselta.

        Näiden kahden tekijän seurauksena italodisco levisi italiasta kulovalkean tavoin pitkin Välimerta, sitten Saksaan ja Hollantiin ja lopulta jopa Englantiin. Tunnetuinpia italodiscosta vaikutteita imeneitä 80-luvun anglosaksisen maailman artisteja olivat Pet Shop Boys ja Madonna. Kummatkin ovat tämän myös erinnäisissä haastatteluissa myöntäneet. Italodisco oli kuitenkin ennen syntikkapoppia tai kehittyi sen kanssa about samaa tahtia.

        Moroderin ja Summerin esittämä kappale "I feel love" kuulostaa jo italolta, vaikka se on vuodelta 1978, muutamaa vuotta ennen italodiscon syntyä. Sitä pidetään yhtenä tunnetuimmista disco-kappaleista, joten narina siitä, että italodisco ei ole discoa, on outoa.

        Kannattaa huomata, että italodiscosta tekee osaltaan omanlaisensa ja jossain määrin erottuvan edellä mainituista syntikkapopista ja new wavesta sen melodisuus, jossa on tietyllä tapaa iskelmällisiä vaikutteita, ainakin näin suomalaiseen korvaan. Iskelmällisyys johtuu siitä, että suomalainen iskelmämusiikki on sekin imenyt vaikutteita Italiasta ;)

        Amerikoista disco katosi tunnetusti 70-luvun lopulla, koska kokonaiset radiokanavat ja tunnetut DJ:t lopettivat yhteisellä päätöksellä sen soittamisen. Syyksi arvellaan sitä, että disco uhmasi suosiollaan jo blues-rockin valta-asemaa amerikkalaisen viihteen kentällä. Sitten oli tietysti discoon liitetyt mielikuvat, jotka sisälsivät seksuaalisen vapautumisen, kaikenlaista epämääräistä ja sun muuta, jotka herättivät enemmän tai vähemmän pahennusta. Sen sijaan Euroopasta disco ei koskaan kadonnut, vaan se muutti vain muotoaan, mikä näkyy mm. italodiscosta.


    • Rachmael

      Toisin kuin tuolla ylhäällä kerrotaan Italo Disco EI alkanut 1980-luvulla vaan 1970-luvulla kuten Disco muutenkin.

      Tällaiset suomessa käännösbiiseinä tunnetut rallit kuten Una Paloma Blanca ja Eviva Espana olivat eräänlaisia lähtölaukauksia. 1970-luvun Italo Discoa ei soundin puolesta erottanut Amerikkalaisesta Discosta oikeastaan mikään.

      Myös Euroopan ensimmäiset selkellä disco-idealla toimivat yökerhot toimivat Italiassa, Baia Degli Angeli Riminillä ja julkkisten suosima gay-klubi Easy Going Roomassa.

      Jälkimmäinen on siitä mielenkiintoinen, että Claudio Simonetti ja pari muuta Goblin-hemmoa, siis tämä mm. Dario Argenton kauhuleffojen soundtrackeista vastaava bändi, levyttivät Easy Going-nimisen levyn tuossa paikassa soitettavaksi.

      Se soundi mitä yleensä takoitetaan kun puhutaan Italo Discosta syntyi 1980-luvulla kun koko Disco oli USA:ssa ja Iso-Britanniassa jo kuollut ja kuopattu, sen tialle tuli Eurobeat ja Hi Energy, mutta huomattavaa on, että 1980-luvun Italo Disco vaikutti esimerkiksi Pet Shop Boysin ja Madonnan ensilevytyksiin.

      Erikoista on että kukaan italailaisista kavereistani ei perusta Italo Discon päälle hiukkakaan, mutta sehän ei mua häiritse, eikä sekään että joku sanoo ID:tä paskaksi. No kai se sitä onkin, mutta niiiiin tarttuvaa.

      Laitan koosteen omasta youtube-soittolistastani:

      http://www.youtube.com/watch?v=Iq5F1sQkImM&list=PLAE0C917BF3CE30C6&index=2

      http://www.youtube.com/watch?v=ey__QqI1exs&list=PL27B43B36E0040483&index=14

      http://www.youtube.com/watch?v=b2_1skS5fjo&list=PL27B43B36E0040483

      http://www.youtube.com/watch?v=Mkst4bOGJjk&list=PL27B43B36E0040483

      http://www.youtube.com/watch?v=BzY0_jE2_3U&list=PL27B43B36E0040483

      http://www.youtube.com/watch?v=Yd6aQIXzfts&list=PL27B43B36E0040483

      • Rachmael

      • Saakelin NOVA!!!!
        Rachmael kirjoitti:

        Ai nii, tää unohtu. Aivan huikea biisi!

        http://www.youtube.com/watch?v=UUVlSUKZ4ek

        Laittakaa Radio NOVAan kiukkuista palautetta kun lopettivat ohjelman PEILIPALLO!! Siinä soi upeiat ITALO-DISCO-biisejä mutta kun ne meni lopettamaan sen ihjelman, ei ko. musaa kuule enää juurikaan missään valtakunnallisilla radio-kanavilla!!


    • Nostalgialla kuulee välillä Italoa ja juuri oli syyskuussa Helsingissä Maagiset bileet kasaritähdillä ryyditettynä. Vähänkö tykkäsin :) Tyypit tekevät Italoa uustuotantona. Kannattaa googlailla.

    • Party forever
    • Teunus
    • boubbin
    • EnJassaKirjautuaShiraz
    • Twk
    • Kasarimusa
    • ppp98

      Näköjään tällaista keskustelua..laitampa vanhaan jotain jatkoa.

      Hiukan piilossa italo fanit Suomessa on, kasarilla piti olla niin Rock, tai Punk, ja Italoa jopa halveksittiin, eikä julkisesti voinut ilmoittaa olevansa Italo fani(voiko vieläkään?).
      Itse kuuntelin paljon 80-luvun alusta ja kolahti heti.

      Tuttu oli DJ ja kuunteli lankapuhelimella biisejä Italiasta suoraan tuottajilta ja tilasi maxeja jos kuulosti hyvältä, äänittelin noilta levyiltä kasetille ja mulla oli kaikki parhaat italot kuunneltavana jo 80-luvun alussa. Myöhemmin ole keräillyt LP-levyjä, toki missään vaiheessa ne ei kovin halpoja ole olleet.
      Best if Italo-Disco sarjasta vielä kolme levyä pyyttuu, hinnat nousussa maailmalla.

      Mulla on noin 500 italo biisiä puhelimella ja autossa soitto usein hakeutuu noihin, mukava muistella nuoruutta esim. Nivalan Tuiskulassa soi paljon Italot aikoinaan ja sielläkin tuli hengailtua.

      Vaimo/naiset kait ei noista oikein välitä, mistähän syystä?

      • omalaatuinen.suomi

        Euroopassa on eletty tällä vuosikymmenellä italon uutta tulemista. Löytyy esimerkiksi tapahtumia, jotka on omistettu pelkästään italon soittamiselle. Vanhat artistit kiertävät siellä sun täällä esiintymässä.

        Italoa sivuaa myös kasariestetiikasta ammentava nk. retrowave -musiikki. Sieltä löytyy paljon kappaleita, jotka voisivat käydä myös italosta. Monet tekijöistä eivät kuitenkaan edusta vanhempaa sukupolvea vaan ovat parikymppisiä, mutta käyttävät mielellään juuri 80-luvun syntikoita ja niiden presettejä.

        Retrowavella on jo sen verran kuuntelijoita, että on tullut taloudellisesti kannattavaksi järjestää konsertteja ja klubi-tapahtumia. Suomessa tätä musaa ei juurikaan kuule, mutta onneksi netti on keksitty. Suomi tallaa omia polkujaan musamaun suhteen. Aikaisemmin rock ja punk, nyt heavy ja räp, ja näistä räp kuulostaa sekin hyvin kotitekoiselta.


      • Anonyymi
        omalaatuinen.suomi kirjoitti:

        Euroopassa on eletty tällä vuosikymmenellä italon uutta tulemista. Löytyy esimerkiksi tapahtumia, jotka on omistettu pelkästään italon soittamiselle. Vanhat artistit kiertävät siellä sun täällä esiintymässä.

        Italoa sivuaa myös kasariestetiikasta ammentava nk. retrowave -musiikki. Sieltä löytyy paljon kappaleita, jotka voisivat käydä myös italosta. Monet tekijöistä eivät kuitenkaan edusta vanhempaa sukupolvea vaan ovat parikymppisiä, mutta käyttävät mielellään juuri 80-luvun syntikoita ja niiden presettejä.

        Retrowavella on jo sen verran kuuntelijoita, että on tullut taloudellisesti kannattavaksi järjestää konsertteja ja klubi-tapahtumia. Suomessa tätä musaa ei juurikaan kuule, mutta onneksi netti on keksitty. Suomi tallaa omia polkujaan musamaun suhteen. Aikaisemmin rock ja punk, nyt heavy ja räp, ja näistä räp kuulostaa sekin hyvin kotitekoiselta.

        Hyvä italoa ja uudempaa vastaavantyylistä musiikkia soittava, netissäkin kuunneltava asema on hollantilainen Radio Stad Den Haag.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Erittäin mielenkiintoinen kappale on Gary Lowin eli( Luis Romano Paolo Belmonten ) I want you vuodelta 1983.

    • Anonyymi

      Italo alkoi joo 80 luvulla ja tehdään edelleen . Italo disco new generation musaa myydään CD:mä sekä vinyylit postimyynnistä ja nätiltä . Italoa ja euroa tehdään nykyään paljon .

    • Anonyymi

      Eipä ole Italoa enää kuulunut aikoihin Eikä kyllä edes Pausinia taikka Ramazottia

    • Anonyymi

      Voit kuunnella vuonna 1992 julkaistun aivan mahtavan Italodiskobiisin Puutarha YouTubesta laulaja Juha Ahlgren vuoden 1991 Mr. Finland .

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Genren kuolemasta pari sanaa.

      1980-luvun viimeinen italodisko lienee Love Kills. Laulajana yhtyeessä toimii Jan De Cristofaro, joten voidaan kait sanoa että tultaessa vuoteen 1989, genre "kuolee De'stä". Tämä on vastaus siihen usein kysyttyyn kysymykseen, miksi genre loppui kuin seinään; kuunnelkaa sanoja: i want to be cum on men, who use a lot of toy. Raja tuli vastaan. Toinen syy lienee California-yhtyeen musiikkivideo Cosi Come Sei samalta vuodelta.

      Huomioikaa muuten tuo aavemainen kaiku näissä molemmissa kappaleissa. Californian kappaleessa on vielä siihen liitetty outoa miehen kiljuntaa.

    • Anonyymi

      Italo-discon ja synthpopin ero on ainakin se, että että siinä missä synthpopissa on jotakin vilpittömän nuorta hysteriaa ja tunnetta, italossa se kaikki "tunne" lähtee koneista ja varsinainen emäitalo kuulostaa sekä sanojen, tulkinnan, melodian että tuotannonkin osalta seinää päin ajamiselta, siis ylittämättömän typerältä. Esimerkkinä vaikkapa Clay Pedrini - New Dream.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe