Nim-pelin tietokonepelaajan algoritmikilpailu

Peliä pelataan mxn-ruudukolla. Pelaaja ottaa ruudukosta vuorollaan yhtenäisen, 1-levyisen pötkön (joko vaaka- tai pystysuunnassa) ruutuja pois. Peli päättyy, kun ruudukko on tyhjä ja voittaja on se, joka otti viimeisenä (eli tyhjensi ruudukon).

Täällä voi kokeilla:
https://codepen.io/minkkilaukku/full/qyzMqM/
Siellä oleva "AI"-pelaaja toimii tällä hetkellä täysin satunnaisesti. Tuossa on kaksi pelaajaa ja itse ollaan ensimmäisenä ottava ja toinen pelaaja on siis tietokone- ("AI"-) pelaaja.

Nytpä julistankin kilpailun siitä, kuka kirjoittaa parhaan funktion "getAiMove(board, maxLen)", joka siis saa parametreina ruudukon board sekä luvun maxLen, joka kertoo kuinka pitkän pötkön voi maksimissaan ottaa (tässä pelin perusversiossa tätä ei ole rajoitettu, maxLen=Infinity).
Ruudukko on objekti, jolla on ominaisuudet m ja n (dimensiot) sekä funktio hasCell(i, j), joka kertoo onko ruutu (i, j) paikallaan (vai onko se jo otettu).
Funktion kuuluu palauttaa tehtävä siirto listana otettavien ruutujen indekseistä {i, j}.

Pidetään sitten turnajaiset ja katsotaan kenenkä funktio voittaa. Ai niin funktio ei saa viedä yli kymmentä sekuntia mun kämäsellä läppärillä ja jos vie, niin sit käytetään tota satunnaisvalinta-funktiota.

Koitin etsiä olisiko tämän tyyppistä nim-peliä tutkittu ja mahdollisesti ratkaistu, mutta en löytänyt. Mitenkäs ois yks-ulotteinen versio tästä, mutta siinä tietenkin otettaisiin se yläraja oton maksimipituudelle käyttöön. Yhtenäisyysvaatimus taitaa tehdä tästä vähän erilaisen kuin perus "summaa sataan"-nimistä(?)

2

171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turbo-Urpo1

      Eikös tämä mene niin että:

      KUN ruudukon solujen määrä on pariton, voittaa ALOITTAJA
      KUN ruudukon solujen määrä on parillinen, voittaa VASTAPELURI
      KUN kumpikin tekee, vaikutukseltaan samanlaisen siirron.

      Kuvittele1x1 soluinen ruudukko, avaaja voittaa väkisin.

      Kuvittele 2x2 soluinen ruudukku, vastapeluri voittaa: koska
      Avaajan varatessa ylä rivin (A1,B1), vie vastapeluri alarivin (A2,B2)
      ( https://s25.postimg.cc/4hrsj61nz/Kolmas-peli.gif )

      TAI

      Avaaja varaa vain solu A1, niin vaikutukseltaan yhtä voimakas olisi B2 vastapelurille, jolloin on ihan sama varaako avaaja solun A2 vai B1, aina vastapelurille jää se viimmeinen solu.
      ( https://s25.postimg.cc/liaorumf3/Eka-peli.gif )

      TÄSSÄ esimerkissä random funktio tuottaa virheellisen (ei saman arvoinen) siirron, ja voittaja on taas aloittaja: ( https://s25.postimg.cc/aiphg93pr/toka-peli.gif ).

      VOITON avaimet on siinä että vastustaja tekee siirtonsa peilikuvana. Raahaa ja pudota, alla oleva console ikkunaan ja testaa.

      var MaxXsolut = 2;
      var MaxYsolut = 2;
      var sx1 = 2;
      var sy1 = 2;
      var sx2 = MaxXsolut - sx1 1;
      var sy2 = MaxYsolut - sy1 1;
      console.log(sx2);
      console.log(sy2);

      • Niinpäs onkin. Mutta eikös aloittaja voita kun jompi kumpi m tai n on pariton? Perustelisin sen niin, että aloittaja voi ottaa keskimmäisen rivin/sarakkeen, jolloin synty kaksi saman kokoista karsinaa ja tämän jälkeen aloittaja vain matkii toista pelaajaa aina eri karsinassa, kuin mistä tämä otti.

        Vähän piti tässä miettiä, mutta nyt nään myös tuon molemmat parillisia -tapauksen. Lauta pysyy aina symmetrisenä molemman keskiakselin suhteen, joten toisena pelaava pystyy aina matkimaan siirtoa.

        Tämä jälkimmäinen tapaus ei riipu maxLen:stä, mutta mitenkäs tuo ensimmäinen jos kokonaista riviä/saraketta ei pysty ottamaan, koska se on liian pitkä? No, joka tapauksessa turnaus on peruttu (kirjoitinko mä todellakin turnajaiset, lol), koska tämä osoittautui melko triviaaliksi. Mutta muutetaan lauta vaikka kolmioksi tai otetaan vaikka satunnaisesti joitain ruutuja pois, niin muuttuuko tämä peli mielenkiintoisemmaksi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olisiko sinulla mitään toiveita?

      Miten sinä toivoisit minun sinua lähestyvän? Mitään mitä olisi tosi hyvä tietää ennen sitä? Jos ei sen kummempia, niin
      Ikävä
      95
      2610
    2. Turun tunnin juna toteutetaan

      Köyhiltä viedään mutta tunnin juna Turkuun viedään läpi. Puhaltakaa PS nyt tämä poikki! https://www.hs.fi/politiikka/ar
      Perussuomalaiset
      190
      1700
    3. Oletko kertonut tästä

      Meidän oudosta jutusta kenellekään? Olen kertonut ystävälleni, että olet saanut minut sekaisin…, mutta tästä hän ei tied
      Ikävä
      83
      1645
    4. huono vai hyvä juttu

      Miten ulkopuoliset reagoisivat jos olisit kaivattusi kanssa yhdessä....?
      Ikävä
      93
      1360
    5. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      77
      1047
    6. Mitä mielestäsi on aito

      rakkaus? Miten sen kuvailisit?
      Ikävä
      82
      847
    7. Hitsi että olet tyylikäs!

      Sinulla on upea näkemys ja oikeaa värisilmää. Hyvä etten melkein pudonnut polvilleni eteesi kun hämmästytit minut jällee
      Ikävä
      36
      834
    8. Poliisi etsii Leif Lindemannia

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/poliisi-etsii-leif-lindemania-julkaisi-kuvan/8982310#gs.cec6zf Onko nähty jo tarhar
      Kokkola
      19
      785
    9. Ensi kerralla aion ottaa sinun kanssa

      Tuijotus kisan ja mitäs sitten tapahtuu jää nähtäväksi 🤩😃 Voi olla vähän hankalaa jos muita ihmisiä mutta odotelkoot s
      Ikävä
      42
      700
    10. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      35
      696
    Aihe