Mitkä ovat vanhoillislestadiolaisuuden ja helluntailaisuuden erot ja yhtäläisyydet? Haluaisin ymmärtää paremmin molempia liikkeitä.
Olen kasvanut helluntailaisessa perheessä. Vaikka en enää aikuisuudessa ole aktiivinen helluntailainen (käyn hengellisissä tilaisuuksissa muutamia kertoja vuodessa), usko on säilynyt ja pidän itseäni kristittynä.
En tunne vanhoillislestadiolaisuutta, koska asuinseudullani heitä ei ollut. Nyt olen tutustunut vanhoillislestadiolaisiin perheisiin, mutta heidän kanssaan ei käytännössä voi keskustella mitään hengellisistä asioista. Ilmeisesti liike on enemmän yhteisöllinen kuin hengellinen tai sitä pyritään peittämään arjessa.
VL ja helluntailaisuuden erot ja yhtäläisyydet
50
667
Vastaukset
- VAIN.ME
Helluntailaisuudessa opetetaan Raamatun pohjalta. Vanhoillislestadiolaisuudessa opetetaan vastoin Raamattua ja SRK:n oppien pohjalta.
- Aamenen.sanoja
Amen!
- OulunPaavi
Lestaatiolaisuus on vähän niinku katolilaisuus. Paljon pedofiileja, eikä aborttia sallita. Noi kaks lahkoo vois vaikka liittyä yhteen. Mahtas vaan tulla hirmunen vääntö siitä, että johdetaanko sitä lestakato- lahkoa Oulusta vai Vatikaanista käsin.
- Niskalenkki
Kyllä Oulun mahtimiehet (SRK) ainakin yrittäisivät ottaa niskalenkin Vatikaanin pomoista.
- SavuaPiipusta
Just ajelin oulun rykylän ohi. Seillä oli miehet muuraamassa savupiippua. Eli katolesta/ lestakato- lahkoa tullaan siis johtamaan Oulusta käsin. Hyvä Oulu!!!!
- otahuomioon
Täällä on jatkuvasti trolleja.
Monellakaan ei ole eksaktia tietoa
kummastakaan yhtä aikaa.- eioletrolli
Ensimmäinen vastaus pitää paikkansa.
- 0987654
Helluntalaisuudessa ei yleensä tehdä raamatullista parannusta päinvastoin kuin vanhoillislestadiolaisuudessa . Helluntalaisuudessa ei myöskään tapahdu yleensä elämän parannusta, mikä kuuluu raamatullisuuteen parannukseen.
Kunnioitan silti sydämestään uskovaisia helluntalaisia.- nivalainen-vl
Mikä on Raamatullinen parannus.
Miten todistat, ettei Helluntailaisuudessa tehdä parannusta? - 0987654
Raamatullinen parannus on se, että Jumala ensin herättää synnintunnon. Sitten saarnataan synnit anteeksi uskovaisen ihmisen toimesta. Se tapahtuu Pyhän Hengen voimalla. Sitä seuraa mielenmuutos, se on elämän vanhurskaus.
Helluntalaisuudessa tehdään pääosin parannus suoraan Jeesuksen kanssa ja silloin kun itselle sopii. - Tietotuusjaelämä
0987654 kirjoitti:
Raamatullinen parannus on se, että Jumala ensin herättää synnintunnon. Sitten saarnataan synnit anteeksi uskovaisen ihmisen toimesta. Se tapahtuu Pyhän Hengen voimalla. Sitä seuraa mielenmuutos, se on elämän vanhurskaus.
Helluntalaisuudessa tehdään pääosin parannus suoraan Jeesuksen kanssa ja silloin kun itselle sopii.Kuka ihminen saarnaa synnit anteeksi? Siis miettikää, saarnaamalla saarnataan synnit anteeksi? Pelkkä saarnako antaa synnit anteeksi? Mielestäni Jeesus ei sanonut sanakaan tuollaisesta.
- vl-roskaa
0987654 kirjoitti:
Helluntalaisuudessa tehdään pääosin parannus suoraan Jeesuksen kanssa ja silloin kun itselle sopii."""Sitten saarnataan synnit anteeksi uskovaisen ihmisen toimesta."""
Vanhoillislestadiolaista ROSKAA !!
- Missä.kohtaa
"""Helluntalaisuudessa ei yleensä tehdä raamatullista parannusta päinvastoin kuin vanhoillislestadiolaisuudessa"""
Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että parannus pitää tehdä toiselle ihmiselle kuten vanhoillislestadiolaiset opettavat?
Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että vain ihminen voi antaa synnit anteeksi kuten vanhoillislestadiolaiset opettavat?- 0987654
Tässä pari Raamatun kohtaa:
Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" 20 Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran. 21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." 22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. 18 [i] Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." 20 Sitten hän kielsi opetuslapsiaan kertomasta kenellekään, että hän oli Messias - Missä.kohtaa
0987654 kirjoitti:
Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: "Rauha teille!" 20 Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran. 21 Jeesus sanoi uudelleen: "Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät." 22 Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki. 23 Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. 18 [i] Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." 20 Sitten hän kielsi opetuslapsiaan kertomasta kenellekään, että hän oli MessiasMissä kohtaa Raamatussa sanotaan, että synnit voidaan saada anteeksi VAIN toisen ihmisen kautta?
PS. Jeesuksen puhallus oli opetuslapsille - ei Oulun "mestareille".
Apt. 16:
""27. Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä, luullen vankien karanneen.
28. Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä".
29. Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen.
30. Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi". "" - 0987654
Se ei tarkoittanut vain opetuslapsia. Se on apostolinen jatkumo, se on siirtynyt uskosta uskoon aina tähän päivään asti.
Niin ovat opettaneet kirkotkin aina alkuseurakunnasta lähtien. Se on vain pointti, että missä on Pyhä Henki säilynyt. - Missä.kohtaa
0987654 kirjoitti:
Se ei tarkoittanut vain opetuslapsia. Se on apostolinen jatkumo, se on siirtynyt uskosta uskoon aina tähän päivään asti.
Niin ovat opettaneet kirkotkin aina alkuseurakunnasta lähtien. Se on vain pointti, että missä on Pyhä Henki säilynyt.Missä kohtaa Raamatussa sanotaan, että synnit voidaan saada anteeksi VAIN toisen ihmisen kautta?
Ota kantaa Paavalin ohjeeseen vanginvartijalle. - 0987654
Se on Raamatun punainen lanka , ei voi ottaa vain osaa Raamatusta.
Uudessa liitossa on ollut aina toinen ihminen, kun on tehty parannus. - Missä.kohtaa
0987654 kirjoitti:
Se on Raamatun punainen lanka , ei voi ottaa vain osaa Raamatusta.
Uudessa liitossa on ollut aina toinen ihminen, kun on tehty parannus."""Uudessa liitossa on ollut aina toinen ihminen, kun on tehty parannus."""
Raamatussa on siis kerrottu JOKAINEN uskoontulo. Eikö vaan? - 0987654
Kyllä sinne on esimerkit laitettu.
- Missä.kohtaa
0987654 kirjoitti:
Kyllä sinne on esimerkit laitettu.
Miksi et ota kantaa siihen, mitä Paavali sanoi vanginvartijalle?
Eikö oikein käy yksiin vl-opin kanssa? - 0987654
Niin kuin sanoin , Raamattu on kokonaisuus, ei voi ottaa vain jotain Raamatun kohtia. Kyllä Paholainenkin uskoo Jeesukseen. Mutta jos uskoo vain yleisellä tasolla , siitä puuttuu Kristuksen sisäinen tunteminen.
Minä olen uudestisyntynyt, olen löytänyt rauhan täällä vanhoillislestadiolaisuudessa. Tutkin kyllä silloin helluntalaisuuttakin.
Täällä tapahtuu synninpäästön seurauksena Pyhällä Hengellä täyttymistä, ( vertaa Saulus ). 0987654 kirjoitti:
Jeesus sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. 18 [i] Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. 19 Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu." 20 Sitten hän kielsi opetuslapsiaan kertomasta kenellekään, että hän oli MessiasHieman tietoa "kohdasta", jota Kerhossa ei tiedosteta.
Tämä tapahtuma oli Jeesuksen kuolleista heräämisen jälkeinen tapahtuma.
Siinä on opittavaa, muutama asia. Esim tervehdys, Hän sanoi- Rauha teille. Näin tervehtii suurin osa koko maailman kristityistä, mutta ei kristitty Kerho tevehtii; - Jumalan rauhaa?
Toinen seikka, joka on merkittävä. Hän metafooraisesti puhaltaa (jota kerholaiset harrastivat puhallella toistensa kasvoihin) näennäisesti Pyhän Hengen Heidän päälleen.
Jos mietimme asiaa? Milloin Henki tuli maailmaan? Se tuli vasta Helluntaina. Helluntai on 7 viikon jälkeen Pääsiäistä, joten todellisuudessa mitään henkeä ei tullut ja sen myös vahvistaa Jeesuksen omat sanat;
Luuk. 24:49
Minä lähetän teille sen, minkä Isäni on luvannut. Pysykää tässä kaupungissa, kunnes saatte varustukseksenne voiman korkeudesta."
Tästä ei puhuta, vaikka se on merkityksellinen asia, lieneekö syynä, se, että kun ei ole itsellä Henkeä, se jää kokonaan välinpitämättömäksi.
Se ykkösosasta.
Voisit laittaa kirjan ja luvun nimen, moni niitä ei muuten tiedä, mutta onko edes tarkoitus tietää, kunhan vain kirjoittaa tai puhuu, kaiken kerholainen uskoo silloin.
Se löytyy Matt 16;18, jossa Jeesus korottaa Simon Joonan pojan korkeaan asemaan.
Olisi kuitenkin hyvä kirjoittaa, niin kuin alkuteksti kertoo; - ja Päälle tämän kallion minä rakennan SEURAKUNTANI (ekklésian), niin pystyään Jeesuksen sanoissa. Samoin se jatkuu; - Jota ei Haadeksen (hadu) portit voita. Haades toki voidaan kääntää myös Tuonelaksi.
Sitten; Tuon Taivasten Valtakunnan, joka on muissa evankleiumeissa heimosyistä Jumalan Valtakunta, niin avaimet annetaan VAIN Pietarille. Eli MINKÄ SINÄ SIDOT MAAN PÄÄLLÄ, SE ON SIDOTTU? Pietari on kuollut ja avaimet meni mukana.
Ja mitä, jos sidot päällä maan, tulee sidotuksi Taivaassa.
Aina puhutaan yhdestä persoonasta "désés", joten kannattaa tutustua textiin, ennkuin ottaa avaimet itselleen.
Matteis sanoo aika harvoin, että - älkää kertoko kenellekään, että olen Messias. Mutta pätkäsoprmi sen sanoo usein ja kaikki nämä vielä puoli vuotta ennen Golgataa.
Joten pelkkä kopiointi on palstarikos, sekä lapsellista, kun ei edes itse tiedä mikä oli sanoma.- kempeleestä
Kesitas kirjoitti:
Hieman tietoa "kohdasta", jota Kerhossa ei tiedosteta.
Siinä on opittavaa, muutama asia. Esim tervehdys, Hän sanoi- Rauha teille. Näin tervehtii suurin osa koko maailman kristityistä, mutta ei kristitty Kerho tevehtii; - Jumalan rauhaa?
Toinen seikka, joka on merkittävä. Hän metafooraisesti puhaltaa (jota kerholaiset harrastivat puhallella toistensa kasvoihin) näennäisesti Pyhän Hengen Heidän päälleen.
Jos mietimme asiaa? Milloin Henki tuli maailmaan? Se tuli vasta Helluntaina. Helluntai on 7 viikon jälkeen Pääsiäistä, joten todellisuudessa mitään henkeä ei tullut ja sen myös vahvistaa Jeesuksen omat sanat;
Minä lähetän teille sen, minkä Isäni on luvannut. Pysykää tässä kaupungissa, kunnes saatte varustukseksenne voiman korkeudesta."
Tästä ei puhuta, vaikka se on merkityksellinen asia, lieneekö syynä, se, että kun ei ole itsellä Henkeä, se jää kokonaan välinpitämättömäksi.
Se ykkösosasta.
Voisit laittaa kirjan ja luvun nimen, moni niitä ei muuten tiedä, mutta onko edes tarkoitus tietää, kunhan vain kirjoittaa tai puhuu, kaiken kerholainen uskoo silloin.
Se löytyy Matt 16;18, jossa Jeesus korottaa Simon Joonan pojan korkeaan asemaan.
Olisi kuitenkin hyvä kirjoittaa, niin kuin alkuteksti kertoo; - ja Päälle tämän kallion minä rakennan SEURAKUNTANI (ekklésian), niin pystyään Jeesuksen sanoissa. Samoin se jatkuu; - Jota ei Haadeksen (hadu) portit voita. Haades toki voidaan kääntää myös Tuonelaksi.
Sitten; Tuon Taivasten Valtakunnan, joka on muissa evankleiumeissa heimosyistä Jumalan Valtakunta, niin avaimet annetaan VAIN Pietarille. Eli MINKÄ SINÄ SIDOT MAAN PÄÄLLÄ, SE ON SIDOTTU? Pietari on kuollut ja avaimet meni mukana.
Aina puhutaan yhdestä persoonasta "désés", joten kannattaa tutustua textiin, ennkuin ottaa avaimet itselleen.
Matteis sanoo aika harvoin, että - älkää kertoko kenellekään, että olen Messias. Mutta pätkäsoprmi sen sanoo usein ja kaikki nämä vielä puoli vuotta ennen Golgataa.
Joten pelkkä kopiointi on palstarikos, sekä lapsellista, kun ei edes itse tiedä mikä oli sanoma.Oletko veitikka "pätkäsoprmi"? Kukutko?
kempeleestä kirjoitti:
Oletko veitikka "pätkäsoprmi"? Kukutko?
Tuonko verran tunnet Raamatun historiaa?
Apostoli Markus, joka kirjoitti aikoinaan ensimmäisen evankeliumin, Markuksen evankeliumin, oli jo syntymästää saakka lyhytsorminen.
Hänellä oli Mohrinin oireyhtymä sormien osalta?- raamatusta
0987654 kirjoitti:
Niin ovat opettaneet kirkotkin aina alkuseurakunnasta lähtien. Se on vain pointti, että missä on Pyhä Henki säilynyt.Room 1:
17. Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niinkuin kirjoitettu on: "Vanhurskas on elävä uskosta". - Missä.kohtaa
0987654 kirjoitti:
Niin kuin sanoin , Raamattu on kokonaisuus, ei voi ottaa vain jotain Raamatun kohtia. Kyllä Paholainenkin uskoo Jeesukseen. Mutta jos uskoo vain yleisellä tasolla , siitä puuttuu Kristuksen sisäinen tunteminen.
Minä olen uudestisyntynyt, olen löytänyt rauhan täällä vanhoillislestadiolaisuudessa. Tutkin kyllä silloin helluntalaisuuttakin.
Täällä tapahtuu synninpäästön seurauksena Pyhällä Hengellä täyttymistä, ( vertaa Saulus )."""Niin kuin sanoin , Raamattu on kokonaisuus, ei voi ottaa vain jotain Raamatun kohtia. Kyllä Paholainenkin uskoo Jeesukseen."""
Totta.
Kautta koko Raamatun kulkee punaisena lankana:
USKO JEESUKSEEN antaa synnit anteeksi ja tuottaa sielun pelastuksen.
YKSI on VÄLIMIES Jumalan ja ihmisten välissä = Jeesus Kristus.
Ei tarvita toista pakollista välimiestä (= ihminen) kuten vl-herätysliike opettaa. - Tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Hieman tietoa "kohdasta", jota Kerhossa ei tiedosteta.
Se ykkösosasta.
Joten pelkkä kopiointi on palstarikos, sekä lapsellista, kun ei edes itse tiedä mikä oli sanoma.Ekklesia ( kreik. ) tarkoittaa kansankokousta eikä seurakuntaa. Raamatussa käännös on väärä.
- Tietotuusjaelmä
0987654 kirjoitti:
Niin ovat opettaneet kirkotkin aina alkuseurakunnasta lähtien. Se on vain pointti, että missä on Pyhä Henki säilynyt.Kirkolla ei ole mitään tekemistä alkuseurakunnan kanssa. Se on ihmisten perustama instituutio oppeineen.
Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Ekklesia ( kreik. ) tarkoittaa kansankokousta eikä seurakuntaa. Raamatussa käännös on väärä.
Sana on ensimmäisiä joka opetetaan teologeille, seurakunta taas järjestää kokouksia, kansankokouksia. Kansankokousta tarkoittavaa kreikan sanaa ekklêsÿ¡ käytetään myös kristillisestä seurakunnasta.
- Tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Sana on ensimmäisiä joka opetetaan teologeille, seurakunta taas järjestää kokouksia, kansankokouksia. Kansankokousta tarkoittavaa kreikan sanaa ekklêsÿ¡ käytetään myös kristillisestä seurakunnasta.
Eikö Jeesuksen opetus kelpaa? On seurakunnan nimeä käyttäviä uskonnollisia järjestöjä joiden oppi poikkeaa Jeesuksen sanasta. Silti niihin kuuluvat pitävät niitä yhtä totuudellisina kuin alkuseurakunta.
- välimies_ihminen
Missä.kohtaa kirjoitti:
"""Niin kuin sanoin , Raamattu on kokonaisuus, ei voi ottaa vain jotain Raamatun kohtia. Kyllä Paholainenkin uskoo Jeesukseen."""
Totta.
Kautta koko Raamatun kulkee punaisena lankana:
USKO JEESUKSEEN antaa synnit anteeksi ja tuottaa sielun pelastuksen.
YKSI on VÄLIMIES Jumalan ja ihmisten välissä = Jeesus Kristus.
Ei tarvita toista pakollista välimiestä (= ihminen) kuten vl-herätysliike opettaa.1. Tim. 2:5
Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, IHMINEN Kristus Jeesus
- Onneksi
Kessu on menettänyt nikkinsä, vai onko multinikki.
- eksim
Eilen ollut paikalla 7:13
"Sitä saa, mitä tilaa."
Ehkä matkoilla kun ei lausevirheitä näy.
- 321
Tämä voi mennä ohi käsiteltävän aiheen, mutta miksikähän vl:t eivät kasta niitä, jotka esimerkiksi aikuisina haluavat tulla Jeesuksen opetuslapseksi? UT:ssä uskominen ja kaste liittyivät toisiinsa. Tämä käy ilmi myös Jeesuksen lähetyskäskystä.
Kyllä kastetaan sellaiset, joita ei ennen ole kastettu. Yksi kaste riittää, tärkein on Pyhän Hengen kaste.
- Tietotuusjaelämä
TÄHTIRYHMÄ kirjoitti:
Kyllä kastetaan sellaiset, joita ei ennen ole kastettu. Yksi kaste riittää, tärkein on Pyhän Hengen kaste.
Kerrotko mikä on se yksi kaste joka riittää? Kuka sen suorittaa, missä vaiheessa ja mikä sen merkitys on?
- nimesäjaveresä
Kerrotko mikä on se yksi kaste joka riittää? Kuka sen suorittaa, missä vaiheessa ja mikä sen merkitys on?
Pätevä pappi lapsena tai aikuisena. Sitten jos katuu niin saarnaamma synnit poisa. (Jeesuksen nimesä ja veresä.) Jotkut saa sitten niitä liikutuksia. Niihin emme ota sen suurempaa kantaa. Lopuksi on oli keveä ja sydän täynnänsä raittiutta ja voi mennä Jumalan rauhaan.
- Tietotuusjaelämä
nimesäjaveresä kirjoitti:
Pätevä pappi lapsena tai aikuisena. Sitten jos katuu niin saarnaamma synnit poisa. (Jeesuksen nimesä ja veresä.) Jotkut saa sitten niitä liikutuksia. Niihin emme ota sen suurempaa kantaa. Lopuksi on oli keveä ja sydän täynnänsä raittiutta ja voi mennä Jumalan rauhaan.
Evl kirkon sivulla sanotaan että kasteessa lapsi otetaan kirkon ja kansainvälisen kirkon jäseneksi. Siis sillä rituaalilla ei ole muuta merkitystä. Voitte itse sen tarkistaa sen evl kirkon sivuilta.
TÄHTIRYHMÄ kirjoitti:
Miten kastetaan ja mihin kastetaan?
Evl kirkon sivulla sanotaan että kasteessa lapsi otetaan kirkon ja kansainvälisen kirkon jäseneksi. Siis sillä rituaalilla ei ole muuta merkitystä. Voitte itse sen tarkistaa sen evl kirkon sivuilta.
Juuri näin, siinä se ero on; Luterilainen "tämän kirkon jäseneksi", eli veromaksjaksi, Kristitty kasteen Jeesukseen.
Se on kristillinen kaste, sen suorittaa papit, joille on uskottu se tehtävä. Yleensä kastetaan jo heti vauvoina. Kaste on hyvän omantunnon liitto, ihminen otetaan seurakunnan yhteyteen ja opetettavaksi.
Kesitas kirjoitti:
Miten kastetaan ja mihin kastetaan?
Kasteen suoritustavalla ei ole merkitystä, tärkeintä on se teko. Kastetaan hyvän omantunnon liittoon Jumalan kanssa.
TÄHTIRYHMÄ kirjoitti:
Kasteen suoritustavalla ei ole merkitystä, tärkeintä on se teko. Kastetaan hyvän omantunnon liittoon Jumalan kanssa.
Kaste toimenpiteenä on aina upottaminen. Pahanalliseen "junailuun" kuuluu ainaostaan ripottelu.
Myös se, seikka minkä Raamattu sanoo; Kaste annetaan vain Jeesukseen uskoville ja se on suulla tunnustettava, jolloin ihminen syntyy uudesti, ja synnit pestään pois.
Ripottelu on pakkotoimenpiden, ja lapsi on aina synnitön Bar mizvaan asti.
Naurettavaa veroluettelopakotusta.
- Tietotuusjaelämä
Älä viitsi. Jeesus ei kuulunut evl kirkkoon eikä käskenyt kastaa ketään kirkon jäseneksi. Mutta tähän on tultu, tapakristillisyys on tappanut Jeesuksen sanan ja totuuden.
- IsäMeidän
Yhtä ympäripyöreitä vastauksia kuin, että Pyhä Henki on hyvä renki mutta huono isäntä.
- uskovainen_vl
Pyhä Henki on hyvä isäntä. Itseasiassa Pyhä Henki on kaikista paras isäntä ihmisen sydämessä ja Kristuksen seurakunnassa ja Jumalan valtakunnassa.
- Mitenon
Oi oi kesitas, paljon sinulla on mutta yksi puuttuu...
- TosiOnNäin
Jeesus oli vanhoillislestadiolainen. Näin sanotaan raamatussa.
Helluntalaiset sen sijaan on epäuskoisa. Sekin sanotaan raamatussa.- vl-opetusta
Noinhan SRK ja vl-puhujat opettavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1721157
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132867- 84803
- 51738
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?45599Olisitko oikeasti valmis rikkomaan
Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk55559Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla
Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä296548Martinan tarve valehdella.
Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t219513- 50504
Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45502