Pitääkö/saako/uskaltaako sekaantua

Ilonpilaajako

Entinen mieheni haeskelee treffipalstoilla naisystäviä, yhtenä teemana ulkomaille muuttaminen.
Nyt on naiskaveri löytynyt, sillä uusi vakinainen osoite tulee olemaan Etelä-Euroopassa. (Yksin hän ei kielitaidottomana missään tapauksessa muuttaisi, joten siitä tiedän että joku on löytynyt.)

Ongelma on se, että mies on salavihainen ja väkivaltainen. Hänellä on tuomioita naiseen kohdistuvasta väkivallasta, yksi tuomio tuli minun pahoinpitelemisestä ja oli syynä avioeroomme.
Minulle hän ei seurusteluaikanamme rikostaustasta kertonut, kaikki tuli ilmi vasta avioiduttuamme. Liittomme kesti vain vuoden.

Nyt pohdin, mikä on minun vastuuni tähän uuteen suhteeseen nähden.
Nainen, uusi seurustelukumppani, ei varmasti hänkään ole tietoinen näistä asioista. Mielestäni hän on vaarassa jos suhteessa tulee erimielisyyttä tai mielenpahoittamisia. Ja vielä miehen kanssa kahden ulkomailla, ilman sukulaisia, ystäviä tai tukiverkkoa.
En tiedä enkä tunne häntä. Onko minun velvollisuuteni ottaa selvä hänen henkilöllisyydestään ja kertoa hänelle silläkin ehdolla että tulisin vain leimatuksi mustasukkaiseksi exäksi?

Itseäni ei aikoinaan varoitettu tästä miehen sukulaisten eikä lasten taholta enkä koskaan tavannut hänen entistä vaimoaan ,tai vaimojaan, mutta mielestäni minun olisi ehdottamasti kuulunut saada tietää miehen taustasta ja aiemmasta taipumuksesta väkivaltaisuuteen.

15

767

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voisihan hänen nykyiselleen lähettää kopiot oikeuden pöytäkirjoista, mutta ei missään tapauksessa mitään henkilökohtaista vuodatusta, koska sillä sinut vain leimataan siksi katkeroituneeksi, kostonhimoiseksi ja ilkeämielisiä huhuja levitteleväksi exäksi.

Ei siis sanaakaan sellaista, mistä ei ole mustaa valkoisella ja todistajia.

Onhan se kansalaisvelvollisuus varoittaa.

• pienivihjevain

kerro anonyyminä ilman nimeä, niin hän ei tiedä kuka kertoi. Väkivaltaisuus ei yleensä katoa sormia napsauttamalla

• werwerwqrqrwqrqw

Niin naisethan tuppaavat uskomaan varoituksia.

• Nomorefakeniceguys

Mitäpä jos juuri se uusi ei olekaan vaarassa?
      Ei kovin puhtaat jauhot taida taustalla vaikuttaa kun kihelmöi toisten liiton pilaaminen jo alkumetreillä?
      Jos ei teillä sujunut eikä toiminut, toisella voi onnistuakin ilman riitoja tai yliampumisia.

Ehkä ei ole tarvetta henkisesti murjoa tai sättiä aamusta iltaan kunnes lävähtää kiukunpuuskassa? ;) Niin monet jatkaa päästäkseen syyttämään ja haukkumaan, sääliä itkemään osin omista teoistaan?
      Anna olla ja heidän rauhassa katsoa elämää.
      Jatka omaasi ja etsi tossu jota saat potkia, lytätä rauhassa ilman vastarintaa. Luulis löytyvän..

Nainen saa lyödä, pettää, riehua ja kilaroida mistä aihetta keksiikään mutta miehen kuuluu ottaa iskut ilman takasin sanomista.
      Tällöin tilanteet usein eskaloituu jos ei äly riitä erota ajoissa.
      Mutta kaikki ei sovi kaikille ja toiset sopii paremmin.

• Kerro.totuus

Jos mies on salavihainen ja osaa manipuloida uuden naisystävänsä uskomaan, että yhteinen elämä tulee onnistumaan, niin sinun on oikein ja kohtuullista varoittaa, koska sinulla on omakohtaiset kokemukset. Kun uusi naisystävä herää totuuteen, hän varmasti ihmettelee, miksei kukaan varoittanut, jos tiesi.
        Oikeuden pöytäkirjat puhuvat asian suoraan. Niihin voit vedota ja kirjoittaa kauniisti tietosi. Korostaa, että nämä asiat on hyvä tietää ennen yhteistä tulevaisuutta.
        Onhan tietenkin mahdollista, että mies on muuttunut. Mutta tieto on paikallaan.

• eivoitietaa
        Kerro.totuus kirjoitti:

Jos mies on salavihainen ja osaa manipuloida uuden naisystävänsä uskomaan, että yhteinen elämä tulee onnistumaan, niin sinun on oikein ja kohtuullista varoittaa, koska sinulla on omakohtaiset kokemukset. Kun uusi naisystävä herää totuuteen, hän varmasti ihmettelee, miksei kukaan varoittanut, jos tiesi.
        Oikeuden pöytäkirjat puhuvat asian suoraan. Niihin voit vedota ja kirjoittaa kauniisti tietosi. Korostaa, että nämä asiat on hyvä tietää ennen yhteistä tulevaisuutta.
        Onhan tietenkin mahdollista, että mies on muuttunut. Mutta tieto on paikallaan.

No entäs jos se entinen nainen olikin agitaattori? Jos vaikka miehen uusi onkin toimiva ja kaikki on hyvin, niin miten se entisen "tieto" heidän tilannettaan paraintaisi. Että se entinen saisi jonkinlaisen hyvän omantunnon ihan varmuuden vuoksi.

• sasasasa

Olen samaa mieltä.

Kukaan ei tiedä, miten ap on miestä kohdellut. Kyllä se hyvänkin miehen pinna saattaa palaa, jos elämä on yhtä helvettiä.

Ei tulisi mieleenkään yrittää tuhota kenenkään exän uutta parisuhdetta, jos ollaan kerran erottu.

• olopaso

Jos löytyy sisälukutaitoa niin kyse on useampaan naiseen kohdistuneista pahoinpitelyistä ja useammasta tuomiosta, ap on vain yksi niistä. Sinällään typerää luulla että kukaan lähtisi netissä nimettömänä keksimään vaan päästään tällaista hypoteettista keissiä jonka viihdearvo on nolla. Jos ikinä ei ole ollut väkivaltaisessa suhteessa ja on luonteeltaan epäempaattinen ihminen niin ei tajua entisen uhrin tarvetta varottaa seuraavaa uhria. Jotkut ihmiset ei vain aidosti halua että joku joutuu elämään saman helvetin kuin itse on elänyt.

• josseenäin

Jos tulisi tietooni että uutta elämääni sotkisi jollakin tavalla entinen vaimoni, siitä ei hyvä heiluisi. Ei todellakaan. Jättäkää puumat entisenne rauhaan ja keskittykään lastentarhojen pihoihin!
      Jokainen ansaitsee uuden mahdollisuun alkaa uusi elämä vailla vanhaa taakkaa.

• vaistoeitoimiaina

Jos miehellä on tapana hoitaa vaikeita asioita nyrkein niin paljon tarvitaan tukea, että löytää uusia keinoja, mutta mahdollista se on. Jos menee päätä pahkaa rakastumaan, niin ei auttanut minuakaan, vaikka mies meni kertomaan itse, että hänellä on rikosrekisteri. Sen jälkeen alkoi vuolas selitys terapiasta jne ja minähän uskoin kaiken ja jopa, että minä olen niin rauhallinen ja riitaa haastamaton,että minun kanssa ei tule ongelmia.

Toisin kävi, ei tarvinnuta kuin sanoa,että he tuosta tavarasta tulee mieleen oma lapsuus....niin suuttui,että ajatukseni olivat väärässä aikakaudessa. Huh huh. Molemmat esitetyt näkökulmat täällä ovat jollakin tavalla oikeita, Voit varoittaa, mutta ehkä jokaisen on kuljettava oma tie. Toisaalta kenellä on oikeus puuttua toisten elämään?

Vaikean kysymyksen edessä olet, joten en ihmettele,jos mietit. Itse en kyllä sekaannu enää hänen elämäänsä ja hymyilen ja juttelen jos törmätään. Toivon toki hänelle parempaa jatkoa ja helpompaa elämää. Lapsuus oli hänellä tosi raskas.

• Äläei

Anna olla ja jatka elämääsi. Kokemuksesta voin sanoa että varoittaminen ei auta ja sotket vaan itsesi asioihin jotka haluat unohtaa. Mies tuhoaa naisen joka tapauksessa. Naiset on sillä tavalla typerä laji että niille menee täydestä kaikki mustasukkainen ex höpinät. Itseäni aikoinaan varoitettiin ex puolison toimesta ja useampikin ihminen. En uskonut kun manipuloitu olin vaikka merkkejäkin olin jo nähnyt. Kun itse päädyin varoittajan rooliin niin sain katua sitä. Vaikka toimitin todisteet ja kaikki. Ex aloitti massiivisen tuhoamisoperaation. Miettiköön nyt tämä uusin ex sitten miten mukavaa oli menettää koko omaisuutensa ja tuhota taloutensa vain siksi kun on typerä narsistinen ja epävarma sekä entisille mustasukkainen ja luuli kissankultaansa joksikin timantiksi. Tyhmästä päästä saa kärsiäkin. Et tunne tätä naista, joten älä mene hänen karmansa eteen. Ehkä hän saa juuri nyt sen mitä ansaitseekin.

• Kiltti-mies

Ei kannata puuttua. Naiset rakastaa väkivaltaisia miehiä. Rauhallisen luonteen omaava mies ei pääse edes treffeille naisen kanssa koskaan. Kiltit miehet ei naisille kelpaa on se nähty jo 10 vuoden ajan.

• näinminusta

On siis kyse moraalisesta vastuusta kertoako vaiko ei uudelle morsiamelle. Toisen mustamaalaminen on arveluttavaa vaikka olisikin kyse rikoksesta tekona. Kaikilla on oma vastuunsa elämässä kenen seurassa liikkuu ja kenen ei. Jos tiedät että uudessa suhteessa suurella varmuudella tapahtuisi väkivaltaa ilman kohtuullista epäilyä sen pois jäämisestä, voi miettiä kertoa vai ei. Jos kyseinen ihminen on selkeästi hengenvaarassa tai hyvin vakavaa terveydellisen vamman uhkassa, niin kyllä sinulla voisi olla oikeus varoittaa uhan kohteena olevaa ihmistä. Jos joku on sitä mieltä ettei oikeutta varoittaa ole on minun mielestä silloin epäiltävä väitteiden antajan motiivia tähän.
      Siinä ei saa olla merkitystä minkälainen suhde oli alkujaan väkivallan tekijään.
      Tämä on omatunnon kysymys, jos kyse on kostamisesta sitä ei voisi kuitenkaan ketään estää tekemästä. Nyt puhutaan oikeasta tavasta hoitaa olettaen että vaara on ilmeisen totta.
      Jos siinä tuhotaan jonkun suhde niin se on melkoisen vähäpätöinen asia siihen verrattuna että toinen on hengenvaarassa tai vakavan vamman saamisessa.
      Henkiset vammat on asia erikseen. Se kuinka hoidat asian julkituomisen on vaikea varsinkin jos ei tiedä suhteen laatua tai edes kuka se on tai miten saada kontakti häneen.
      Jos jätät kertomatta et ehkä syyllisty kuin omaan omatunnon tuskaan jos jotain oletettavaa tapahtuu.
      Aina voi sanoa ettei tarvitse puuttua toisten elämään, että toiset saa hakkaa toisiaan niinkuin itse haluavat tai antavat, itse katsoen vain vierestä.
      Se uskooko uusi henkilö sinua tuntemattomana on epätodennäköistä, mutta jos varoitat olet tehnyt sen mitä kuka tahansa toivoisi tietävänsä jos oikeasti olisi vaarassa.
      Miehiä on ilmeisen paljon jotka kuvittelee että he voivat tehdä mitä tahansa, mutta heitä ei pysäytä mikään jos heidän annetaan tehdä sitä.

Jos mies on ollut väkivaltainen suhteessa hän on aika varmuudella sitä myös jatkossa, se on hänen tapansa toimia.
      Ennemmin tai myöhemmin se selviää uudellekkin. Ja mitä kauemmin hän sitä tekee on uusia tapoja vaikeampi oppia.
      Jatkaa niin kauan kunnes joku kuolee tai vammautuu ja pääsee taas linnaan missä koti.

Minä ehdotan varoittamista jos sinusta vaara on ilmeisen selkeä, jos ei niin jätä asia sikseen.
      Sinun vastuusi loppuu varoitukseen ei tarvitse todistaa sitä minkä itse tiedät. Jos ei usko ei ole sinun ongelmasi enää.
      Poliisi on viime kädessä joka katsoo teot läpi ja oikeus sitten katsoo toimenpiteet.
      Todennäköisesti saat vihat päällesi exältä, jos itse ilmoittaisin tekisin sen nimettömänä, koska oma turvallisuus tulee ennen muita.
      Exäsi silti varmasti tulee hakkaamaan sinut koska hän katsoo olevan oikeutettu siiheen ja jopa velvollisuus siihen.
      Koska hän vain toimii niin, väkivalta ei ole keino vaan ratkaisu.

Jos haluat pelätä häntä, älä ilmoita. Jos olet valmis taistelemaan häntä vastaan ilmoita, mutta pidä se sitten loppuun asti, sitä taistelua et saa hävitä.
      Hanki vaikka ammattiapua siihen, mutta älä päästä menemään ilman vastuita.

Ei ole kyse suhteesta tai uusista mahdollisuuksista vaan siitä että väkivallan pitää loppua nyt.

• Ei sinulla velvollisuutta varoittaa ole, mutta ehkä se olisi ns hyvä työ.

Muuten aika pitkässe samaa mieltä näinminusta kanssa. Varoita naista, mielummin anonyymisti, ettet saa vihoja päällesi. Nainen saa sitten tehdä omat johtopäätöksensä.

• Varoita toki mutta älä omalla nimelläsi. Sano olevasi vaikka entinen naapuri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      401
      8751
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      170
      3119
    3. Kuka pistetty kylmäksi

Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      17
      1554
    4. Mietin että

Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      74
      1066
    5. Oletko samaa mieltä

Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      76
      1048
    6. Postilaatikoista

Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1015
    7. Sylikkäin.

Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      63
      968
    8. Nainen arvaa kuka

En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      943
    9. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      74
      912
    10. Sano nyt kiertääkö

Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65
      890
    Aihe