Tytär 16 v muutti pois ja heti samana päivänä mies järjesti kunnon riidan. Miten te, jotka ootte kokeneet tämän tilanteen jaksatte luoda uuden elämän puolison kanssa, jonka kanssa kaikki on pyörinyt lapsen ympärillä? Liian suuri muutos heti erotakaan?
Tyhjä koti
14
398
Vastaukset
- voivoilämminleipä
2 aikuista ihmistä; pyörii 16 vuotta yhden lapsen ympärillä, ei muuta sisältöä elämässä kuin lapsi. Sääliksi käy, lasta.
- 7470
Työvoiman menetys aiheutti asumistavan muutoksen.
Viimeisenkin lapsemme lähdettyä opiskelemaan kipristelimme vaimon kanssa 164m2:n rinnetalossa muutaman vuoden.
Ensin vaimoni oli viikot yksin kunnes minä lopetin puutteen torjunnan.
Ok:ssa asumisessa kahdestaan ei ollut järjen häivää. Pikkukaupungin keskustaan oli matkaa vain n.1200m mutta sekin oli liikaa.
Olimme yrittäneet valmistella lapsiamme itsenäiseen elämään ja vaikka tiesimme heidän huomattavan panoksen ok:n töissä niin totuus oli ennakoitua karumpi.
Kärjistäen voisi sanoa osan lastemme elämästä pyörineen ok:n sisä- ja pihatöiden ympärillä.
Riidan poikastakaan ei syntynyt. Ei käynyt edes mielessä mistä pitäisi riidellä. - 87878
Miksi elämänne on pyörinyt lapsen ympärillä? Mistä mies järjesti riidan? Eikö teillä ole (enää) mitään yhteistä?
- yli35v.yhdessä
Asutaan kahdestaan isännän kanssa. Omat työt kummallakin kunnes nuorin sai lätsän päähänsä ja mun työpaikka meni samoihin aikoihin. Käytiin moikkaamassa opiskelija ja inttiläistä. Tosin meidän elämässä oli muutakin kuin lapset. Ja yhdessä halutaan pysyä edelleen.
Auta vähän; mistä riideltiin? Vaikeapa tuosta on sanoa mitään, kun ei tiedä mitä riita koski ja oliko sillä mitään tekemistä poismuuton kanssa.
Voihan olla, että miehellesi tuli vaan niin paha olo, että se purkautui riidanhaastamisena (vaikka ei saisi). En yhtään ihmettele, etenkin kun kerrot, että lapsi on ollut teille kaikki kaikessa.
Aika monella pariskunnalla on jommalla kummalla ollut mielessä, että kun lapset lähtee, minäkin lähden. Toisilla se vain on tekosyy omalle laiskuudelle järjestää asioita silloin kun ne vaativat järjestämistä. Samalla tavalla näen " Liian suuri muutos heti erotakaan?" olevan vain tekosyy kyvyttömyydelle tehdä ratkaisuja.
Toisaalta mikä kiire teillä erotakaan. Loppuelämä aikaa. Kyllähän sitä voi muutaman vuoden laittaa vielä paskaan elämään. Eikö?- tyytyväinen
Me ollaan ainakin sopeuduttu hyvin kun jälkikasvu muutti omilleen, nyt voi peuhata kun siltä tuntuu, ei tarvitse miettiä koska se lapsi porhaltaa sisään kun ollaan puuhissa. Omaa rauhaa toivottu ja nyt se toteutui. Samahan se kun ennen lasta, kahdestaan, olo rennompaa, pientä matkan tynkää tiedossa, ihan vain kahdestaan.
Aloittajan viestistä käy hyvin ilmi se, että hän ei ole oikeasti kohdannut miestänsä enää vuosikausiin...Hänellä on ollut se lapsi siinä tukena ja turvana ja nyt kun lapsi muutti pois, niin hups...Kukas se tää mies on täällä jonka kanssa pitäisi muka asua.. Kuka sää oot..
Uskon, että noita pariskuntia on tässä maassa aikasta paljon:/- paskaelämäjatkukoon
Tunnistan...
Tosin lapsi muuttamassa kotoa vasta n. 10 vuoden päästä ja nyt jo tuntuu tältä. Ei jaksais millään alkaa mylläämään asumiskuvioita uusiks. Kyllä se sieltä sitten tulee kun tarpeekseen saa tästä kaikesta ja sen energian muuttaa..
- flegmaatti
Eipä se talon tyhjeneminen täysin oireitta mennyt meilläkään.
Vaimoni oli viikot yksin ja parin ensimmäisen yksinäisen kuukauden yhteiset viikonloput olivat hieman aikaisemmista poikkeavia.
Normaalisti vilkas, eloisa vaimoni oli jotenkin poissaolevan tuntuinen. Ei se häirinnyt viikonlopun rutiinejamme mutta olipa kuitenkin merkille pantavaa.
Hän oli tottunut olemaan pari edellistä vuotta viikot kahdestaan poikamme kanssa.
Kun kotiuduin kokoaikaiseksi aviomieheksi niin vaimoni väitti minun sotekvan paikkoja. - Elämäävaan
Ei se elämä niin kivaa ole, mutta lasten takia jaksaa joten kuten päivä kerralla eteen päin.
Kun saa lapset kunnialla pesästä ja puolisokin seisoo omilla jaloillaan, voi poistua hyvällä omallatunnolla kuvioista.- flegmaatti
Etkö näe mitään positiivista lapsivapaan, ikääntyvän parin elämässä?
Synkän pilven hopeareunus jne?
Me arvostimme vapautuvia mahdollisuuksia. Aikaa ja kulutusmahdollisuuksia.
Matkoilla vaihdoimme zimmerit ja hostaalit muutaman tähden hotskuihin. Ruokaillessa ei tarvinnut kertoa hintoja neljällä vaan ainoastaan kahdella. Aikatulujen vapaampi suunnittelu. Yms.
Kotona tavallaan helpompaa mutta talous- ja talon töissä kuormittavampaa.
Kyse oli luonnollisesta, ennakoidusta elämänvaiheesta.
- aaaaaalll
Yhden riidan takia ei tietenkään erota. Tai toki riippuu siitä, että mistä tappelitte?
Jos koet miehesi etäiseksi, niin ala tutustua häneen uudelleen. Keksikää vaikka yhteinen harrastus. Se voi olla vaikka kiva kävelylenkki joka päivä, ei sen ihmeempää. Askel kerrallaan.
Kyllähän se lasten lähtö monelta vie mielen mustaksi. Meillä lapset vielä asuvat kotona, mutta olen jo valmiiksi pohtinyt, miten paha tyhjän pesän syndrooma tulee. Taidan ottaa sitten uuden koiran. =D - jkuuy
Muutokset tuovat aina erilaisia asioita eteen ja niitä on syytä ajatella positiivisesti ja sallia muutokset. On hyvä, että lapsia alkaa itseäistyä, tosin harva 16- elättää itsensä, joten mukana kelluu vanhemmat puhelimen päässä vielä pitkään.
Ihan sama on kaiken muutoksen kanssa, kun tulee sairautta toisella ja elämä muuttuu tästä syystä, olisi suotavaa että kumppani hyväksyy muutokset, silloin yleensä kaikki järjestyy ehkä vähän eri tavoin, myös yhteiseläminen.
Muuten lasten lähdettyä voi olla ihan hyvää aikaa elää vielä, ennen kuin vanheneminen vie voimia. Voi jos mahdollista matkustaa ja luoda nyt uudet kodin tavat.
Toki aina toivon, että molemmat osallistuvat siihen kodin arjen askareisiin, eikä toinen yksin raada ja väsy, kyllä riitaa haastaa se, joka ajattelee elävänsä täyshoidossa ja saavansa vielä parisuhteen ilot samalla. - Loppuhyvinkaikkihyvin
Lähden nuorimmaisen kanssa samalla ovenavauksella. Emäntä saa jääd sille tielleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706524
- 584462
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283098- 612977
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271536Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381485- 341330
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest441230