Onko kumppanin tuloilla väliä?

Palstan keskusteluja selatessani, vastaan on tullut useampaan kertaan miesten kommentteja siitä että naiset etsivät vain rikasta ja komeaa miestä. Jäin pohtimaan tätä asiaa, tai lähinnä onko kumppanin tuloilla väliä vai ei, ja pitääkö tuo miesten väittämä paikkaansa.

Tiedän muutamia naisia omalta paikkakunnaltani, jotka ovat selkeästi valinneet miehensä rahan vuoksi (miehet perheyritysten johdossa ja tuloja enemmän kuin keskivertomiehellä). En voi siis kieltää etteikö tämä väittämä ainakin osittain pidä paikkaansa.

En kuitenkaan yleistäisi väittämää. Ei jokainen nainen etsi rikasta miestä tai komeaa miestä (puhumattakaan miehistä, jotka ovat molempia).

Itse olen vakituisessa palkkatyössä. Palkkani ei ole kovinkaan suuri ja se mitä tulee, myös menee lähes samantien kun maksan asumisen, säännölliset / epäsäännölliset laskut, ruokamenot ja muut pakolliset hankinnat. En polta tai juo, enkä bailaa, enkä myöskään matkustele, joten tästä säästynyt raha menee yleensä säästöön pahanpäivän varalle tai harrastuksiin. Rahaa on kuitenkin käytössä vain sen verran että se riittää seuraavan kuukauden palkkapäivään.

Olen jo niin pitkään hoitanut itsenäisesti omat menot ja kulut, etten odota ja enkä etsiä miestä, joka maksaisi menoja puolestani tai ostelisi turhia lahjoja minulle. Kaipaan parisuhteelta tasavertaisuutta, joten haluan että molemmat huolehtisivat omista menoistaan ja laskuistaan tai yhteiset menot maksettaisiin yhteisesti.

Jos kumppanini olisi minua huomattavasti rikkaampi, tuntisin ehkä enemmän ahdistusta kuin helpotusta. Olen ollut niin pitkään sinkkuna (ehkä lähinnä omasta syystäni) ja etsin elämänkumppania, jonka vuoksi en valikoisi kumppaniani pelkän rahan vuoksi, jos mikään muu ominaisuus eivät kolahda minuun.

Meillä jokaisella on omat mielipiteemme, arvomaailmamme ja ajatuksemme. Minä toimin näin ja sinä toisin. Mikä on oikein ja mikä on väärin?

67

1050

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Just tuossa johonkin kirjoitin, että nää ”miehen pitää olla- jutut” kuuluu miesten omiin oletuksiin.

Onhan niitä miehissäkin, ketkä valitsee kumppanin koulutus/työtaustankin perusteella.

Itse pärjään suhthyvin ja on ollut suhteita ja suhteenalkuja erituloluokkiin kuuluvien naisten kanssa, eikä kukaan ole kysellyt tuloja. Eikä huonompiosaiset myöskään rahallista apua. Heille nimenomaan on ollut tärkeää selvitä omillaan ja tarjota jotain mullekin vastavuoroisuuttaan, jos olen hövelinä jotain tarjonnut heille.

Jotenkin vaan miehet tuppaavat käsittämään kaikessa, että he ovat jotenkin altavastaajia kaikessa ja pelko, että heitä vaan käytetään hyväksi, tekee tälläisen ilmiön. Homma kun on oman pään sisäinen.

Sama homma kropassa, ulkonäössä, sosiaalisuudessa.... ”Naiset valitsee ja miehen pitää olla jotain näitä”. Siitähän tämän palstan idea saa voimat...päivästä toiseen.

• Mietin.vaan

• Mietin.vaan
        Dissident kirjoitti:

No eikun vaan statusammattia lukemaan jos niin kovasti naista/miestä sillä luulet saavasi.

Elämä on valintoja...

Eipäs vaihdeta aihetta. Mitens se nyt olikaan, kuuluvatko nää "Just ”miehen pitää olla- jutut” miesten omiin oletuksiin, vaiko myös naisten oletuksiin?

• Mietin.vaan kirjoitti:

Eipäs vaihdeta aihetta. Mitens se nyt olikaan, kuuluvatko nää "Just ”miehen pitää olla- jutut” miesten omiin oletuksiin, vaiko myös naisten oletuksiin?

Sekä että minusta. En ole väittänytkään, etteikö jotkut naisetkin todella miettisi tulotasoja, lihaksia, pituutta ja muuta palstalta tuttua soopaa. Mutta siinäkinhän he taas tekevät valintansa elämässään.

Tuokin Madsenin vanginvartijan ratkaisu on ollut ihan oma ratkaisu ja itse kärsii seuraukset siitä. Mitä sitten? Ei minua ainakaan ahdista yhtään. Sama kun joku öky ostaa 100 euron shampajavispilän, tyhmää, mutta oma asiansa...

• Ikisinkkumies

Ei alle kahden tonnin tuloilla saa naista. Olen siitä elävä esimerkki. Yritäppä iskee jotain kioskin myyjää tai kaupan kassaneitii niin ei onnistu millään. Olen tienannut kolmekin tonnia mutta en tykännyt työstä joten vaihdon hommia.

• Ihan uteliaisuudesta kyselen että mistä nämä naiset tietävät sinun tulosi, jos eivät tartu sinuun kiinni? Alkaako keskustelu heti tuloista vai onko tulosi ihan yleisesti tiedossa, jotta naiset välttelevät sinua?

Ehkäpä sinun pitäisi vaihtaa iskuryhmää myyjistä ja kassaneideistä johonkin muuhun ;)

• Havainto

Ei saa teknikon statuksella naista. Ei saa 3600 työeläkkeellä (brutto) naista. Ei pääse edes puheisiin kenenkään kanssa, joka saattaisi jotakin ylläolevaan viittaavaa kysäistä.
        Naisen profiilin vaatimukset kun palstalta lukaisee, niin eipä tarvitse edes tyrkyttää itseään, on ne vaatimukset niin kaukana. Eipä ihme, että palstalla vuodesta toiseen pysyvät. Joillakin ikäkin pysyy vuodesta toiseen samana, jollakin nimimerkki vaihtuu silloin tällöin, jollakin ei.
        Niitä ei_missään_tapauksessa -kuvilla varustettuja en tiedä; en viitsi edes lukea sellaisista, joitten naama ei satu läheskään minun makuuni. Jollekin toiselle se sama naama saattaa olla enkelin naama, joten asia on OK.
        Jatkanpa siis yksin tämän loppumatkankin.

• Raha-on-kemia

Tottakai suhteessa maksetaan omat laskut ja menot siinä ei pidä olla mitään epäselvää. Tuskin nainen huolii miestä joka ei pysty laskuja maksamaan ja vaikka pystyy niin jos miehellä on paljonkin pienemmät tulot niin ei varmaan nainen huoli koska epäsuhtainen tulo johtaa siihen ettei elämää voi rakentaa jos nainen haaveilee vaikka omistus asunnosta niin mies ei mitään lainaa edes saa alle neljän tonnin tuloilla. Jos sitten lapsia haluaa niin sekin maksaa joten palkan pitääkin olla sitten aika hyvä että elämästä ei puutu mitään ja voi lapset elättää. Suomessa on myös työttömiä puoli miljoonaa ja siihen vielä huonotuloiset jotka eivät saa sitä parisuhdetta niin aika vaikeaa pohjalta on nousta parisuhteeseen.

• En epäile etteikö ole ihmisiä, jotka ajattelevat näin, mutta eivät kaikki ajattele. Parisuhteen alussa voi olla mahdollista että raha-asiat merkitsevät eri tavalla kuin pitkän parisuhteen jälkeen. Oma palkkani riittää juuri ja juuri omiin menoihini ja kaikki äkilliset ja ylimääräiset menot ahdistaa ja huolettaa, joten ainakaan parisuhteen alussa en haluaisi lähteä maksamaan kenenkään toisen menoja. Mutta toisaalta en lähtisi myöskään heti utelemaan pankkitilin saldoa.

Tiedän pariskuntia, jotka ovat hoitaneet koko parisuhteen ajan tulonsa ja menonsa erikseen ja ovat mm. sopineet keskenään mitkä laskut yhteiset laskut kumpainenkin maksaa ja ruokamenot on hoidettu yhdessä.

Toisaalta tiedän myös pitkään yhdessä olleita henkilöitä, joilla on yhteinen tili jonne molempien palkat ja etuudet maksetaan ja, jolta maksetaan kaikki menot välittämättä siitä kumman tuloilla ne loppujen lopuksi katetaan.

Ja sitten on niitä valitettavia tapauksia, jossa toinen parisuhteen osapuolista hoitaa kaikki talouden raha-asiat ja toisella ei ole hajuakaan mitä tulee ja mitä menee.

Jokaisen tilanne on erilainen ja todennäköisesti pitäisi tehdä jossain vaiheessa jonkinlaisia kompromisseja että kumpikin osapuoli olisi tyytyväinen. Valitettavasti raha-asiat ovat sellaisia, että niistä saa aikaiseksi isojakin riitoja...

• Eipä sillä oo väliä millasia tuloja on kunhan ees pystyy elämään niin se on tärkeintä ja on se katto pään päällä.
      Raha ei tuo rakkautta 😛

• Raha ei tuo rakkautta, mutta melko tärkeä asia monille naisille. Kuinka usein pelkkä rakkaus riittää? Erittäin harvinaista löytyy ns hippihenkinen nainen joka ei oikeasti rahasta välittäisi.

Naiset jotka eivät oikeasti välitä rahasta ovat erittäin harvinaisia ja yleensä varattuja.

• Rauhanmies kirjoitti:

Raha ei tuo rakkautta, mutta melko tärkeä asia monille naisille. Kuinka usein pelkkä rakkaus riittää? Erittäin harvinaista löytyy ns hippihenkinen nainen joka ei oikeasti rahasta välittäisi.

Naiset jotka eivät oikeasti välitä rahasta ovat erittäin harvinaisia ja yleensä varattuja.

Joillekkin se pelkkä rakkaus riittää mutta hyvin harvalle :d

• Näinhän se on. Jos oikein ruusunpunaisten lasien läpi katsoo, ei sillä rahalla ole merkitystä. Mutta jossain vaiheessa totuus varmaan tulee vastaan kun pitää alkaa laskea euroja ja senttejä, jos pitäisi lähteä johonkin yhdessä.

Ehkä se on sittenkin helpompaa olla sinkku niin ei tarvitse miettiä raha-asioita sen tarkemmin. Riittää että tiedän mitä rahaa tulee tässä kuussa ja mihin se menee ja seuraavassa kuussa sama juttu... :D

• Pinsini kirjoitti:

Näinhän se on. Jos oikein ruusunpunaisten lasien läpi katsoo, ei sillä rahalla ole merkitystä. Mutta jossain vaiheessa totuus varmaan tulee vastaan kun pitää alkaa laskea euroja ja senttejä, jos pitäisi lähteä johonkin yhdessä.

Ehkä se on sittenkin helpompaa olla sinkku niin ei tarvitse miettiä raha-asioita sen tarkemmin. Riittää että tiedän mitä rahaa tulee tässä kuussa ja mihin se menee ja seuraavassa kuussa sama juttu... :D

Vaikka olis jonkun kanssa yhdessä ei sitä tarvitse aina mennä johonkin paikkoihin mitkä maksaa.
        Sinkkunakin ollessa menee kyllä rahaa ja raha-asioita myös täytyy silloinkin miettiä. :D

• On totta että sinkkunakin menee rahaa (joskus vähän liikaakin), sitä en kiellä, mutta silloin se on pelkästään minun ongelmani, eikä rahankäyttöni vaikuta keneenkään muuhun. Sittenpä itse kärvistelen seuraavaan palkkaan asti, jos tilinsaldo alkaa näyttää nollaa. :P

• vaimo.ainesta.olet
        AinaNorsu kirjoitti:

Vaikka olis jonkun kanssa yhdessä ei sitä tarvitse aina mennä johonkin paikkoihin mitkä maksaa.
        Sinkkunakin ollessa menee kyllä rahaa ja raha-asioita myös täytyy silloinkin miettiä. :D

noinhan se on minusta sinusta saa joku hyvän kumppanin tai puolison eli sinusta saa hyvän vaimon

• pysy.sinkkuna
        Pinsini kirjoitti:

On totta että sinkkunakin menee rahaa (joskus vähän liikaakin), sitä en kiellä, mutta silloin se on pelkästään minun ongelmani, eikä rahankäyttöni vaikuta keneenkään muuhun. Sittenpä itse kärvistelen seuraavaan palkkaan asti, jos tilinsaldo alkaa näyttää nollaa. :P

sinun kannattaa pysyä sinkkuna tai tinderiläisenä niin ei kaikista ole parisuhteeseen tai sitten etsit sitä rikasta kumppania että voitte elää loistokasta elämää josta ei puutu glamouria ja luksusta ja arki ja koti työt tekee palkolliset jotka palkkaatte ja te vain juhlitte ja ystävinänne on suomen kuumimmat julkkikset ja suomen rikkaat

• Kiitos kommentista :D Jep, pysyn sinkkuna.

En aio liittyä Tinderiin. En bailaa, enkä kaipaa mitään glamouria. En etsi rikasta kumppania, pärjään ihan omillani kunhan vain pidän huolta rahankäytöstä kun kyseessä on harrastukset.

• Pinsini kirjoitti:

On totta että sinkkunakin menee rahaa (joskus vähän liikaakin), sitä en kiellä, mutta silloin se on pelkästään minun ongelmani, eikä rahankäyttöni vaikuta keneenkään muuhun. Sittenpä itse kärvistelen seuraavaan palkkaan asti, jos tilinsaldo alkaa näyttää nollaa. :P

Rahan käytöstä mun mielestä pitäs osata keskustella kumppanin kanssa. :D
        Sopia sellaista tekemistä mikä on kummankin mieleen ja ehkäpä sitä rahan säästävää.
        Sinkkuna ollessa joo toki on helpompaa mutta silloinkin jos vain mahd pitäs olla sukan varressa vähän säästöjä. (mikä kyllä on hankalaa pienillä tuloilla)

• vaimo.ainesta.olet kirjoitti:

noinhan se on minusta sinusta saa joku hyvän kumppanin tai puolison eli sinusta saa hyvän vaimon

Sit joskus tulevaisuudessa jollekkin ehkä :dd

• pidän.sinusta.nainen
        AinaNorsu kirjoitti:

Rahan käytöstä mun mielestä pitäs osata keskustella kumppanin kanssa. :D
        Sopia sellaista tekemistä mikä on kummankin mieleen ja ehkäpä sitä rahan säästävää.
        Sinkkuna ollessa joo toki on helpompaa mutta silloinkin jos vain mahd pitäs olla sukan varressa vähän säästöjä. (mikä kyllä on hankalaa pienillä tuloilla)

kuule kyllä sinusta vaimoksi on ja se on onnenpekka joka sinut saa

• pysy.sinkkuna
        Pinsini kirjoitti:

Kiitos kommentista :D Jep, pysyn sinkkuna.

En aio liittyä Tinderiin. En bailaa, enkä kaipaa mitään glamouria. En etsi rikasta kumppania, pärjään ihan omillani kunhan vain pidän huolta rahankäytöstä kun kyseessä on harrastukset.

hyvä niin

• upea.nainen.olet
        AinaNorsu kirjoitti:

Sit joskus tulevaisuudessa jollekkin ehkä :dd

tosiaan saat kenet hauat mutta miksi haluat olla sinkku ja oikeasti saat kenet vain haluat ja koska vain vaikka heti eli illalla olet varattu nainen jos vaan haluat ja miehet on sulaa vahaa käsissäsi

• typeräsanonta
        upea.nainen.olet kirjoitti:

tosiaan saat kenet hauat mutta miksi haluat olla sinkku ja oikeasti saat kenet vain haluat ja koska vain vaikka heti eli illalla olet varattu nainen jos vaan haluat ja miehet on sulaa vahaa käsissäsi

Sori mutta kukaan ei saa ketä haluaa.

• upea.nainen.olet kirjoitti:

En nyt sentään saa ketä vain Enkä edes ottaisi ketä vain siinä se :D
        En mene jakelemaan tunnustuksiani kenelle tahansa.

• ihmetyyppit
        pidän.sinusta.nainen kirjoitti:

kuule kyllä sinusta vaimoksi on ja se on onnenpekka joka sinut saa

Melko ylistäviä sanoja ihmisestä jota et tunne ollenkaan :D

• ihmetyyppit kirjoitti:

Melko ylistäviä sanoja ihmisestä jota et tunne ollenkaan :D

Sepä se XD

• mikä.parampi
        AinaNorsu kirjoitti:

Sepä se XD

no eipä kehuta sitten onko parempi et saa ketään olet vittumainen ihminen miksi saat yleensä elää niin et saa ketään niin onko tuo sitten parempi vai onko parempi kun ei sano mitään ja poistuu palstalta

• mikä.parampi kirjoitti:

no eipä kehuta sitten onko parempi et saa ketään olet vittumainen ihminen miksi saat yleensä elää niin et saa ketään niin onko tuo sitten parempi vai onko parempi kun ei sano mitään ja poistuu palstalta

Kukas tällästä vittumaista ämmää haluis?:DDD
        Elän niin kauan kunnes pystyn vanhuus ikään pyritään :'D
        *nauraa*

• minun.mielipide
        AinaNorsu kirjoitti:

Kukas tällästä vittumaista ämmää haluis?:DDD
        Elän niin kauan kunnes pystyn vanhuus ikään pyritään :'D
        *nauraa*

niin en haukkua halua ja olla ilkeä ja oikeasti olen saanut kirjoituksiesi perusteella hyvän kuvan sinusta ja tiedät tai osaisit olla suhteessa ja hyvän vaimon sinusta varmaankin saisi niin ei kaikista voi sanoa samaa niin kyllä täällä sellaisiakin mielipiteitä on ettei suhteeseen ole valmis tai ei osaa rakastaa oikeasti ketään eikä tiedä mitä oikea rakkaus on se on pyytteetöntä ja siltä saa pyytteetöntä rakkautta takas eli rakkaus ei ole ostettavissa eli jos ei ole rahaa niin ei ole rakkauttakaan ja uskon että ovat sinkkuja jo aatemaailmansa takia eli treffeillä moni huomaa että on paatunut sinkku tai aatemaailma on eri eli ketään ei huoli mutta sinulla on eri juttu ja totuuden saa sanoa minusta sinä vaikutat naiselta josta voisi saada hyvän naisen eli sinua kannattaa pyytää treffeille

• minun.mielipide kirjoitti:

niin en haukkua halua ja olla ilkeä ja oikeasti olen saanut kirjoituksiesi perusteella hyvän kuvan sinusta ja tiedät tai osaisit olla suhteessa ja hyvän vaimon sinusta varmaankin saisi niin ei kaikista voi sanoa samaa niin kyllä täällä sellaisiakin mielipiteitä on ettei suhteeseen ole valmis tai ei osaa rakastaa oikeasti ketään eikä tiedä mitä oikea rakkaus on se on pyytteetöntä ja siltä saa pyytteetöntä rakkautta takas eli rakkaus ei ole ostettavissa eli jos ei ole rahaa niin ei ole rakkauttakaan ja uskon että ovat sinkkuja jo aatemaailmansa takia eli treffeillä moni huomaa että on paatunut sinkku tai aatemaailma on eri eli ketään ei huoli mutta sinulla on eri juttu ja totuuden saa sanoa minusta sinä vaikutat naiselta josta voisi saada hyvän naisen eli sinua kannattaa pyytää treffeille

Noh osaisin varmastikkin olla suhteessa mutta sitten taas en oo jaksanu yrittää mitään hetkeen koska noh tunteet yleensäkkin ollut melkolailla yks puolista.
        Eipä tänne tule kirjoiteltua mitään valheita kaikki tulee puhtaasti jos noinkin voi sanoa...
        Kunhan vain ihmiset uskaltais tutustua ylipäätään :'D

• Saamati.jäi

JOS et saa sitä mitä haluat,
        NIIN halua sitä jonka saat!

Minä en saanut ketään.
        Yllä keskustelleista Pinsini olisi minun makuuni, mutta olen liian vanha hänelle.
        AinaNorsulle hänen isänsä ikäinen ellen vanhempikin.

• Saamati.jäi kirjoitti:

Minä en saanut ketään.
        Yllä keskustelleista Pinsini olisi minun makuuni, mutta olen liian vanha hänelle.

Varmastikkin olisit mun isän ikäinen ehkäpä näin tiedä tuntemattomien ikää :P

• Saamati.jäi kirjoitti:

Minä en saanut ketään.

"JOS et saa sitä mitä haluat,
        NIIN halua sitä jonka saat!"

Tämä on todella hyvä ajatus. On tietenkin hyvä että jokaisella on haaveita ja tavoitteita, mutta miksi ihmeessä pitää haaveilla loputtomasti jostain saavuttomattomasta? Moni hyvä asia ja ihminen voi mennä ohitse jos jatkuvasti vain hylkää "tarjoukset" jotka eivät vastaa haavetta. En tarkoita että pitäisi tyytyä sellaiseen, joka ei tee onnelliseksi, mutta kannattaisi miettiä realiteettejä.

"Yllä keskustelleista Pinsini olisi minun makuuni, mutta olen liian vanha hänelle. "

• Damn... Jäi pois tuosta edellisestä viestä seuraava:

"Yllä keskustelleista Pinsini olisi minun makuuni, mutta olen liian vanha hänelle. "

Nyt on pakko kysyä minkä ikäinen oikein olet? Ei tarvitse kertoa ihan tarkkaa ikää mutta suuntaa antava heitto riittää :)

• AinaNorsu kirjoitti:

Noh osaisin varmastikkin olla suhteessa mutta sitten taas en oo jaksanu yrittää mitään hetkeen koska noh tunteet yleensäkkin ollut melkolailla yks puolista.
        Eipä tänne tule kirjoiteltua mitään valheita kaikki tulee puhtaasti jos noinkin voi sanoa...
        Kunhan vain ihmiset uskaltais tutustua ylipäätään :'D

"Eipä tänne tule kirjoiteltua mitään valheita kaikki tulee puhtaasti jos noinkin voi sanoa..."

Tämä on ihan hyvä periaate ja kirjoituksiasi on aina mukava lukea.

Itse en ihan kaikkea paljasta ajatuksistani ja asioistani tällaisella anonyymillä palstalla, mutta en myöskään jaksa alkaa jatkuvasti kierrellä, kaarrella ja valehdella mielipiteistäni. Ymmärrän toki niitä, jotka pitävät tällä palstalla kirjoittamista vain viihteenä ja joiden elämäntyö saattaa olla muiden keskustelujen trollaaminen. Hupinsa kullakin ja jokainen saa päättä esittääkö itseään vai jotain muuta...

• Pinsini kirjoitti:

"Eipä tänne tule kirjoiteltua mitään valheita kaikki tulee puhtaasti jos noinkin voi sanoa..."

Tämä on ihan hyvä periaate ja kirjoituksiasi on aina mukava lukea.

Itse en ihan kaikkea paljasta ajatuksistani ja asioistani tällaisella anonyymillä palstalla, mutta en myöskään jaksa alkaa jatkuvasti kierrellä, kaarrella ja valehdella mielipiteistäni. Ymmärrän toki niitä, jotka pitävät tällä palstalla kirjoittamista vain viihteenä ja joiden elämäntyö saattaa olla muiden keskustelujen trollaaminen. Hupinsa kullakin ja jokainen saa päättä esittääkö itseään vai jotain muuta...

Totta kai itsekin vedän tietyn rajan palstalla.. Ei nyt kaikkea kannata pistää tännekään

• Tulojen epätasapaino kumppaneiden välillä on usein pahasta.

Jos esim lähdetään matkalle ja toinen yöpyisi 4-5-tähden hotellissa ja toinen 2-3 tähden, on jo aineksia toisen tyytymättömyyteen.

Jos toinen taas joutuu jatkuvasti avustamaan toista rahallisesti, on suuri vaara, että toisen valta-asema vääristää suhdetta paljonkin. Tällaisia olen nähnyt useitakin kertoja elämässä.

Jos naisella on sekä komea että rikas mies, on suurin mahdollisuus, että nainen joutuu pahasti altavastaajaksi suhteessa, koska mies tietää naisen olevan riippuvainen rahoistaan, mutta mies myös tietää saavansa muita naisia jos nainen sattuisi lähtemään

Jos taas naisella on rikas, mutta ruma mies, pystyy nainen yleensä kompensoimaan kauneudellaan miehen rahan tuomaa valta-asemaa.

• Onhan tämäkin näkemys, mutta valitettavasti aika osuva. Onhan noita kiiipijöitä nähty ja kuultu julkisuudessakin, joten ei varsinaisesti ole mikään uusi asia että nuori nainen etsii itselleen rikkaan miehen ja elelee miehen siivellä.

En ole sen enempää tietoinen miten paljon raha-asiat aiheuttavat perheriitoja, mutta olettaisin että aika paljon kuitenkin. Etenkin silloin kun työssäkäyvän pariskunnan toinen osapuoli jää työttömäksi tai ihan tulottomaksi, tulee ongelmia ja riitoja. Toista voi ahdistaa että pitää elää toisen tulojen varassa ("elätettävänä") ja toisen pinna alkaa kiristää kun joutuu makselemaan molempien puolesta kaikki mahdolliset.

• jopas.on
        Pinsini kirjoitti:

Onhan tämäkin näkemys, mutta valitettavasti aika osuva. Onhan noita kiiipijöitä nähty ja kuultu julkisuudessakin, joten ei varsinaisesti ole mikään uusi asia että nuori nainen etsii itselleen rikkaan miehen ja elelee miehen siivellä.

En ole sen enempää tietoinen miten paljon raha-asiat aiheuttavat perheriitoja, mutta olettaisin että aika paljon kuitenkin. Etenkin silloin kun työssäkäyvän pariskunnan toinen osapuoli jää työttömäksi tai ihan tulottomaksi, tulee ongelmia ja riitoja. Toista voi ahdistaa että pitää elää toisen tulojen varassa ("elätettävänä") ja toisen pinna alkaa kiristää kun joutuu makselemaan molempien puolesta kaikki mahdolliset.

onko nämä ihmiset niitä ettei haluaisi edes omille lapsille ostaa ruokaa eli raha on rakkaus niin itse en jätä tai eroa jos naiseni jää työttömäksi ja karabssi ajan tai päivärahan saannin ajan eletään minun tuloillani niin ei työtömäksi jääminen ole riidan ja eron syy ja sitten kun toinen saa päivärahaa tai palkkaa niin sitten eletään yhteisillä rahoilla ja miten sen sanoo ei minua harmita maksaa vaimoni tai naiseni menoja eli kaikki mitä ostan on myös naiseni ja lapseni eli kaikki mikä on minun on myöskin perheeni

• vaikea.selittää
        jopas.on kirjoitti:

onko nämä ihmiset niitä ettei haluaisi edes omille lapsille ostaa ruokaa eli raha on rakkaus niin itse en jätä tai eroa jos naiseni jää työttömäksi ja karabssi ajan tai päivärahan saannin ajan eletään minun tuloillani niin ei työtömäksi jääminen ole riidan ja eron syy ja sitten kun toinen saa päivärahaa tai palkkaa niin sitten eletään yhteisillä rahoilla ja miten sen sanoo ei minua harmita maksaa vaimoni tai naiseni menoja eli kaikki mitä ostan on myös naiseni ja lapseni eli kaikki mikä on minun on myöskin perheeni

eikä oikein riitojakaan voi tulla kun yhdessä kaiken ostetaan eli yksin ei voi mitään ostaa eli täytyy saada toisenkin suostumus eli naiseni haluaa esim ostaa uuden sohvan ja suostun ja sen jälkeen on tiukkaa niin kumpikin on suostunut siihen ja se on ollut tiedossa että tiukkaa tulee niin eri asia jos ilman lupaa ostaa niin riitaakin tuleeja samoin sinkkuna voin ostaa minkä auton haluan mutta suhteessa ostetaan yhdessä eli minä sanon ostetaan tuo ja vaimo sanoo liian kallis ja ostetaan halvempi niin sitten ostetaan halvempi ja se auto ostetaan mistä kumpikn tykkää ja se on sitten meidän auto

• jopas.on kirjoitti:

"jos naiseni jää työttömäksi ja karabssi ajan tai päivärahan saannin ajan eletään minun tuloillani niin ei työtömäksi jääminen ole riidan ja eron syy ja sitten kun toinen saa päivärahaa tai palkkaa niin sitten eletään yhteisillä rahoilla."

Noinhan se menee täydellisessä maailmassa.

On myös mahdollista, että naistasi rupeaa jossain vaiheessa harmittamaan, että jos olet pitkään työttömänä, eikä hän pysty käymään kampaajalla tai joutuu kulkemaan töissä huonoissa vaatteissa tai luopumaan harrastuksestaan. Tai mökki joudutaan myymään tai muuttamaan pienempään asuntoon,

Voi myös olla, että jos olet vaikkapa autonasentaja ja et saa töitä, hän rupeaa ehdottamaan esim lähihoitajaksi kouluttautumista, koska niillä on varma työpaikka, koska vanhustenhuoltoon tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa lisää väkeä.

• asdfvvertrty

Kunhan nyt toimeen tulee.

Vaan olihan minulla joskus nainen, josta oli ihan hirveän ihanaa ja hauskaa, kun palkkani oli pienempi.

Tästä piti mainita tutuille ja naureskella naisissa päälle. Ja aina tavattaessa.

Tai jos jokin oli minusta kallista ja naisesta ei, niin hörnötystähän siitä tuli.

Tokihan hän ei pitänyt taloudellisista sopimuksista kiinni ja yritti kipata omankin osansa minulle sekä vittuilut päälle.

Kun ilmaisin pahastumiseni edellisistä ja ilmoitin tarpeen muuttaa toimintaa, niin minulla oli huono itsetunto ja en kestä huumoria.

Ja köyhäkin vielä.

Nainen lähti onneksi vetämään, kunnianhimoton luuseri kun olin.

C'est la vie.

• 7470

Kaikki eivät ole materialisteja eivätkä opportunisteja!
      Aloittaessamme seurustelun 1967 minä olin p-aukinainen, velkainen opiskelija ja tuleva vaimoni kokoaikaisessa työssä tavaratalon rautaosaston konttorissa.

Seurusteluaikana hahmottui tuleva yhteiselämä suunnilleen raameihinsa.
      Silloin kummallakin oli omat pankkitilinsä.

Kun valmistuin niin avioiduimme ja aloituspalkkani oli bruttona noin 4 x vaimoni palkka.
      Molempien palkat menivät yhteiselle tilille käyttöoikeudella hra TAI rva.

Kahden vuoden kuluttua ryhdyimme hankkimaan lapsia ja oli itsestään selvää, että vaimoni jäi kotiin vaikka silloin ei ollut mitään kodinhoidon tukia tai muutakaan tulon lähdettä. Minun tulojeni vuoksi emme olisi saaneet lastamme, sittemmin lapsiamme kunnalliseen päivähoitoon.
      Vaimoni hoiti kaiken maksuliikenteen.

Koskaan meillä ei ole ollut riitaa rahasta. Ei silloinkaan kun sitä ei ollut.

Järjestelyn vuoksi kumpikaan ei ole luopunut tippaakaan minuudestaan. Jos vaimoni olisi tympääntynyt niin hän olisi voinut, jaa voisi millä hetkellä hyvänsä leikata matot halki ja elää puutteettomana loppuvuotensa. Olen minä sentään niin ihana mies!

• Siipeilijämies

Ei ole niin väliä. Ihan sama tienaako miljoonan vai kaksi.

• Ikisinkkumies

Eiköhän jokainen voi duunarin palkan katsoa taulukosta ja päätellä mitä mies tai nainen tienaa siitä työssä missä on. Äkkiä tulee pakit kun mies sanoo olevansa lehtien jakaja tai pelkkä hitsari. Eikä raksatöissäkään palkkaa tarjota kun kaksi tonnia vaikka on 15 vuoden kokemus. Hesassa voivat maksaa enemmän.

• just.laskut.maksaa

tuo on totta ja eikä kukaan työnantaja maksa sen kuin on pakko eli tes in mukaan maksaa maksimissaan eikä piiruakaan enempää ja jos tessiä ei olisi ei maksaisi mitään ja veikkaan alat kuin alat niin 10-12 euroa tunti

• Raha-on-kemia

Kaikki lähtee rahasta ja ulkonäöstä. Työtön ei saa parisuhdetta. Heikosti tienaava saa huonon suhteen ruman ihmisen kanssa. Paljon tienaava saa hyvän suhteen kauniin ihmisen kanssa eli komea rikas mies saa kauniin naisen.

• Ihan mielenkiinnosta on nyt pakko tarttua tuohon työttömän parisuhteen saantiongelmaan. Onko oikeasti niin ettei työtön saa parisuhdetta? Onko tämä jonkinlainen itsetunto-ongelma, jonka vuoksi työtön tuntee ettei parisuhdetta löydy juuri työttömyyden vuoksi vai onko tämä oikeasti tilastollinen fakta että työttömät jäävät parisuhteiden ulkopuolelle?

Työttömätkin voivat olla komeita ja kauniita, eikö heilläkään muka ole mahdollisuuksia parisuhteeseen? Vai koskettaako tämä ongelma pelkästään sellaisia, jotka eivät mielestään ole komeita/kauniita?

Tämä on nyt oikeasti vain uteliaisuutta koska en ole huomannut tätä ongelmaa omien tuttujeni piirissä tai ehkä he eivät vain ole viitsineet tuoda mielipiteitään esille tästä asiasta.

• Harald.Harmaa

Minulla on se mielikuva, että työttömällä on sen toimeentulon kanssa niin suuret ongelmat, ettei siinä pari(ttelu)suhteet tule mieleenkään. Tosin olin työikäisenä vain pari viikkoa työttömänä joten kokemukseni on vain tästä. Elämäntapatyöttömillä ja muilla luusereilla saattaa olla asiat toisinkin päin.

• Ei ole tuloilla minullakaan ollut miehen hankinnassa.

• ncncncncncncncnncc

Naisethan yleisesti käyttävät kliseitä miehen pitää tietää mitä tahtoo ja olla määrätietoinen, tuskinpa tuo tarkoittaa että jos vaikka on valinnut olla työtön ja köyhä.

• Ne kaverit jotka valitsee työttömyyden ja köyhyyden on kyllä sen näkösiäki..

Vähän niinkuin ne jotka "periaatteen vuoksi" ei voi suorittaa asepalvelusta.

Ei kukaan sellasta löysäpersettä viitti kattoa.

Työttömät ukot ja akat on usein kauheita vätyksiä... Ei minkäänlaista vetoa.

• laskitduunarit
        KonnaKettu kirjoitti:

Ne kaverit jotka valitsee työttömyyden ja köyhyyden on kyllä sen näkösiäki..

Vähän niinkuin ne jotka "periaatteen vuoksi" ei voi suorittaa asepalvelusta.

Ei kukaan sellasta löysäpersettä viitti kattoa.

Työttömät ukot ja akat on usein kauheita vätyksiä... Ei minkäänlaista vetoa.

Just, duunarithan näyttävät siltä että uivat rahassa, ja ovat muutenkin niin pirteitä ja aktiivisia että.

• Ei mulla ole koskaan pelottanu että menettäsin mun naaraat jollekki mersumiehelle. :D

Taikka ferrarimiehelle.

En mie oo ees aatellu että joku rikas mies vois viedä multa naisen..

• Köyhä42

Olen maksanut koko vuokran sähkön kun eukko opiskelee. Jos pelkää rahojen kulumista niin ei kannata seurustella.

• Maksaja

Minä maksoin vaikka ei opiskellutkaan. Eikä käynyt töissä. Maksoin minkkiturkinkin. Ja monet ulkomaanmatkat Kiinaa myöten. Elämäntapatyöttömälle.
        Sitten se lähti. Ja maksoin vielä yli 10 vuotta ruokkoja, jotka se käytti ulkomaanmatkoihinsa. Lapsi keikkui nälkäkuoleman partaalla, joutui mielisairaalaan ja jatkosta en tiedä. Viimeisestä noin 15 vuodesta.

• heghehohosho

Omalla kohdallani en ole koskaan laittanut ravintoloissa ja kahviloissa "haisemaan" eli käyttänyt rahaa holtittomasti.
      Joitain naisia joita on elämäni varrella ollut hetken rinnallani, on asia häirinnyt.
      Asia on häirinnyt heitä sen takia, että järkevän taloudenhoidon takia minulla on aivan kaikki, mitä varakkaan miehen näennäiseen tulkintatapaan kuuluu.
      On omistusOKT, autoja, veneitä, lähes kaiken mitä olen halunnut olen myös ostanut. Kaikki velattomia.
      Naiset ovat kokeneet jotenkin asian siten, että se on heiltä pois, kun en tarjoa sikana ravintoloissa, ja vie naista ulkomaille ja maksa kaikkea.
      Eli nainen katsoo, että mies jolla on kaikkea, eikä sen lisäksi laita lompakko levällään rahaa haisemaan, on "varastanut" omaisuutensa naisen kustannuksella sen takia, että nainen on jäänyt tuota kaikkea "varakkaan miehen" höveliä tarjoilua vaille.

• Oletko sitten niin pihi tai saita, ettet koskaan voisi löhteä ulkomaille tai ravintolaan syömään? Niin että tarjoasit ilman, että se hiertää mieltäsi, kun sinun rahaa palaa? Kysyn vain, kun jotkut ovat niin pihejä että laittavat kirpunkin kahtia ja syövät itse molemmat puolet.

Se ettei osaa marmattamatta mitään jakaa tai on liian kitsas helposti karkoittaa naiset mutta myös miehet. ☺️

• Buahaha

Komppaan edellistä miespuhujaa. Ei se ole edes auto joka ei vie 25 litraa sadalle ja hevosvoimia minimissään 500. Omat rahat käytetään järkeviin menoihin eli autoihin ja bensaan. Ei siinä ravintolaturhakkeisiin viitsi rahaa poltella. Se on se autojen kumi joka palaa, ja naisten kanssa sumpit pihisemään. V...ujako sitä alkaa ravintoloissa tai matkoilla pröystäilemään
        LadyZorro näytti justiinsa olevan noita naisia jotka kokevat että heille tarjoilemattomuus on heiltä poissa ja miehen 500 hevosvoiman auto naisen ansiosta.

• 7470
        Buahaha kirjoitti:

Komppaan edellistä miespuhujaa. Ei se ole edes auto joka ei vie 25 litraa sadalle ja hevosvoimia minimissään 500. Omat rahat käytetään järkeviin menoihin eli autoihin ja bensaan. Ei siinä ravintolaturhakkeisiin viitsi rahaa poltella. Se on se autojen kumi joka palaa, ja naisten kanssa sumpit pihisemään. V...ujako sitä alkaa ravintoloissa tai matkoilla pröystäilemään
        LadyZorro näytti justiinsa olevan noita naisia jotka kokevat että heille tarjoilemattomuus on heiltä poissa ja miehen 500 hevosvoiman auto naisen ansiosta.

Ei ole olemassa kaikille yhteistä arvomaailmaa! Jos yhdelle on "merssu" tärkeä niin se ei merkitse sitä, että se olisi tärkeä kaikille muille.
        Pääasia, että henkilö itse saa tyydytyksen itselleen tärkeän asian toteutuksesta.

Toisaalta, tyytyväisyyden ja mielenrauhan kannalta lienee hyväksi jos resurssit ja tarpeet kohtaavat toisensa luonnollisella tavalla. Saman henkisen naisen löytäminen on lottovoitto.

60-luvun roolitus poikkesi nykyisestä. Seurustelumme vakiinnuttua otin nykyisen vaimoni mukaan mennessäni Ruotsiin hoitamaan muutamaa käytännön asiaa.
        Ajan hengen mukaisesti maksoin opiskelijan mitättömistä varoista kaiken. Silloisissa pikkupaateissa ei ollut kuin muutamia hyttejä eikä sellaiseen olisi ollut varaakaan.

Vasta jokunen viikko sitten satuin nurkan takaa kuulemaan kun vaimoni kehui miniälleni miten otettu hän oli kun tarjosin laivalla hänen elämänsä ensimmäisen katkarapuleivän johon hän ihastui ikihyviksi. Itse en raaskinut sellaista syödä.
        Samassa yhteydessä satuin kuulemaan muitakin asioita jotka olivat tehneet vaimooni syvän vaikutuksen. "Ulkomaan matka"! Uusien asioiden näkeminen ja kokeminen.
        50:n vuoden takaiset asiat olivat jääneet vaimoni mieleen yllätyksekseni.

Kertoili muutakin saman sävyistä joista ei ollut minulle maininnut vuosien saatossa mitään.
        Aina joskus, hyvin harvoin, mainitsee, että minä olen paras mahdollinen aviomies hänelle. Se pyhittääkin jo melko paljon.

• Jokaisella on makunsa, mielipiteensä ja arvomaailmansa, ei ole yhtä oikeaa vastausta.

Toiset elävät säästeliäästi vaikka rahaa olisi, toiset taas kuluttavat enemmän kuin ansaitsevat. Jokainen tekee oman valintansa ja se on heidän oma asiansa -- ja myös ongelmansa, jos eivät osaa hallita rahankäyttöään ja ajautuvat ongelmiin.

Itselle on jäänyt lapsuudestani jäljelle joitain asioita, jotka vaikuttavat omaan rahankäyttööni. Vanhempani eivät olleet varsinaisesti rutiköyhiä mutta toisen pienellä palkalla ja toisen pienellä eläkkeellä ei hirveästi osteltu hienoja vaatteita tai tavaroita lapsille. Sieltä on jäänyt eräänlainen säästeliäisyys joissain asioissa. Toisaalta myös yritän korvata lapsuuden/nuoruuden puutteita hankkimalla sellaisia asioita, joita en silloin aikanaan saanut omistaa.

Sinkulle tuo rahankäyttö on varmaan vähän eri asia, koska silloin kukaan muu ei ole kärsimässä tai hyötymässä rahasta, olet vastuussa itse itsestäsi. Perheellisen tulee miettiä miten rahankäyttö vaikuttaa puolisoosi ja lapsiisi.

• Buahaha kirjoitti:

Enhän mä itsestäni mitään puhunut, vaan kysyin ja perustelin. Koska hyvin harvoin parisuhdetta saa ylläpidettyä niin, että ei osaa jakaa puolin ja toisin. Vaan kitisee joka sentistä jonka toisen hyväksi laittaa. Siitä on kyse. :)

Sinkkuna saakin olla juuri niin saita, kun lystää ja saa toki parisuhteessakin, mutta sitä jonkin verran kokeneena sanon ettei sillä pitkälle pötki. Rajattomalla " en anna sulle" mitään periaatteella. :)

• Eipä ne tulot tarvitse hulppeat olla, kun jo pärjää. Pärjääminen, kun kiinni pitkälti jollei jopa kokonaan siitä miten paljon kuluttaa. Jos on kallis maku, kallista asumista, kallista sähköä, kallista niin edelleen niin se sitten näkyy kukkarossa.

Pienillä tuloilla tarvii tyytyä siihen mihin ne riittävät eli yleensä perustoimeentuloon. Luxukset on yleensä arjen mukavuuksia, ei ökykalliita huvituksia yms.

Kyllä mä olen pärjännyt ihan hyvin työttömänäkin, niin että on molemmat olleet työttöminä. Tai toinen opiskelija ja toinen työtön parisuhteessa. Kaikki menot on tietysti oltava pieniä ja asuminen halpaa.

Nyksän kanssa pärjättiin mukavasti alkaessamme yhteiseloon, vaikka hän sai vain Kelan peruspäivärahan ja minä lastenhoitajana vajaa 1700€ nettona. Ei meiltä silti koskaan ollut rahat ees loppu, seuraavien erien jo kilahtaessa tilille. ☺️

Kaikki on niin kovin suhteellista.Rakkaus ja raha on huono yhtälö, varsinkin jos se rakkaus on rahan vuoksi " kehitelty".

• ajattelinvaan

En ensin ymmärtänyt mitä omillaan toimeentuleva tarkoittaa naisen silmissä. Sitten tajusin että se tarkoittaa sitä että miehen tulee olla niin varakas että voi elättää naisen myös. Koska jos kyllä suurin osa miehistä tulee itse toimeen sanotaan nyt vaikka 1700 euro kk palkalla tulee kyllä toimeen jos vähän osaa säästää eikä juopottele tiliä viikossa. mutta 1700 euroa ei riitä kahdelle koska miehen pitäisi maksaa siitä naisen lainoja ja kauneus salonki käyntejä koska kyllä nainen niissä käy pari kertaa viikossa ja siihen menee 500 euroa kuukaudessa. Lähes jokaisessa naisten treffi ilmoituksessa lukee että miehen pitää tulla omillaan toimeen mutta se ei vaan kelpaa silti kuten juhon tapauksessa.

• Voi pitää paikkaansa että joku ajattelee näin. Tai sitten nainen ajattelee siitä näkökulmasta että omillaan toimeentuleva mies ei ainakaan jää naisen elätettäväksi :D

Minulle "omillaan toimeentuleva" kertoo sen että hän pystyy maksamaan tuloillaan omat menonsa, eikä turvaudu jatkuvasti toisen tuloihin tai joudu esim. ottamaan pikavippejä.

Ehkä tämäkin on taas niitä luonne-/kasvatus-/ajatusmaailma-asioita, joissa jokaisella on oma mielipiteensä. Itse tuleen toimeen omillani, enkä kyllä lähtisi heti suhteen alussa lainailemaan tai anelemaan mieheltä rahaa tai pyytämän maksaa minkäänlaisia hankintoja.

Mutta... vaikka nainen olenkin, en minäkään oikein aina ymmärrä naisten logiikkaa ja kotkotuksia. ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      238
      2292
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1828
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      67
      1557
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1245
    5. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      63
      1124
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1108
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1018
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      864
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      852
    Aihe