Oliko Kuopion turmabussi Kemistä?

Keminpotkupalloilija

Joku oli ehkä lukenut bussin kyljestä.

85

5990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinenpalloilija

      Radiouutisissa sanottiin selvästi että Kemin liikenne ja porukka oli meri-lapista.

    • Ikinä.ei.tiedä

      Minne mahtoi olla porukka menossa? Laivalle vai minne ? Kerrottu et ollut eläkeläisporukkaa. Matka katkesi ikävästi. Osanotot menehtyneiden läheisille.

    • Postinen

      Laulukuoro Ruotsin Kalixista. Kuski torniolainen.
      Enenpää en kerro.

    • Anttelainen

      Kemin Liikenne OY:N bussi.

    • Lehdessä

      Kalevan mukaan kuski oli Ylitorniolta.

    • Keminpotkupalloilija

      Vähän samantapainen bussiturma 19 vuotta sitten Heinolassa.4 kuoli siinäkin.

      • Anonyymi

        "Vähän samantapainen bussiturma 19 vuotta sitten Heinolassa.4 kuoli siinäkin. "
        Tuo on erittäin tärkeä ja oleellinen lisäys uutiseen. Hyvä, että ehdit kertoa. Huomatkaa erityisesti, että samantapainen onnettomuus tapahtui siis 19 vuotta sitten! Ei siis mikään eilispäivän tapahtuma. Hyvä, että muistit kertoa. Monelta oli jo unohtunut.


    • peruskemiläinen

      Ompahan tullu oltua tuon bussin kyydissä muutama kerta mutta onnekseni en nyt. Osanottoni turmassa surmansa saaneiden ja loukkaantuneiden omaisille. Kestämistä!

      • Anonyymi

        "Ompahan tullu oltua tuon bussin kyydissä muutama kerta"
        Onko varmasti sama bussi eli onnikka? Entäs, jos Kemin Liikenne Oy:llä onkin kaksi bussia ja oletkin ollut sen toisen bussin kyydissä. Sitten on vielä huomioitava, että onko vanha bussi korvattu vuosien kuluessa uudella bussilla. Muistatko siis, mikä oli sen bussin rekisterinumero, jonka kyydissä olit. Ai niin, kuka tietää, mikä onnettomuusbussin rekisterinumero on? Mitenkähän sen saisi tietää? Vasta kun tiedämme sekä sen bussin rekisterinumeron, jonka kyydissä olit, ja toiseksi onnettomuusbussin rekisterinumeron, voimme varmistaa, että olit juuri saman bussin kyydissä, joka nyt joutui onnettomuuteen. Jatketaan tästä.


    • Todella surullista! :(

    • Oon_oulusta

      Autosta vähän tietoa kun noita Setroja olen joskus rassannut, eli bussi oli n 800tkm ajettu Setra S 415, katsastettu maaliskuussa 2018. Tuotu aikanaan ulkomailta. Koneessa 415hv, 12 litrainen kone, istumapaikkoja 48 ja auton pituus 12 metriä ja leveys 2,55 metriä, omapaino n 16000 kg.

      Erikoista tuossa on se, että myös taaimmaisin eli 3-akseli on ohjaava, onhan noita muillakin, mutta minä pidän Setrasta, taattua mersun alustalle tehtyä tekniikkaa, myös kone ja vaihteisto ovat mersulta.

      • Anonyymi

        Ihan vaan sellanen tyhmä kysymys? oliko matkustajien istuimissa turva/lantio vöitä? koskapa joidenkin yritysten autoissa ei ole vöitä ollenkaan, siis, ns. satasen autoissa,,,miten ne on voitu katsastaa,, niin niitä turva- vöitä ei kukaan , teitenkään käyttänyt? tässä tapauksessa? jos ne olivat?

        Jos kuljettaja tiesi olevansa sairas, niin mitenköhän vakuutusyhtiö päättää asiassa?? ns. tuottamuksellisuus, jos joku mahtaa ymmärtää? huhu,huh kaikkea sitä saa tehdä työn nimissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vaan sellanen tyhmä kysymys? oliko matkustajien istuimissa turva/lantio vöitä? koskapa joidenkin yritysten autoissa ei ole vöitä ollenkaan, siis, ns. satasen autoissa,,,miten ne on voitu katsastaa,, niin niitä turva- vöitä ei kukaan , teitenkään käyttänyt? tässä tapauksessa? jos ne olivat?

        Jos kuljettaja tiesi olevansa sairas, niin mitenköhän vakuutusyhtiö päättää asiassa?? ns. tuottamuksellisuus, jos joku mahtaa ymmärtää? huhu,huh kaikkea sitä saa tehdä työn nimissä.

        Kuljettajan terveystila ja kokemattomuus onnettomuusajoneuvosta vaikuttivat neljän ihmisen kuolemaan Kuopiossa johtaneeseen bussiturmaan.
        Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan kuljettajan terveys ja siihen nähden raskas työtehtävä alensivat hänen vireystilaansa.
        – Emme voi kommentoida sitä, mikä hänen terveydentilansa on ollut. Se on kuitenkin vaikuttanut todennäköisesti onnettomuuteen. Niin pitkä ajosuoritus olisi ollut kenelle tahansa uuvuttava ja raskas, mutta erityisesti jos terveys ei ole ihan tapissa, johtava tutkija Kai Valonen sanoo.
        Iäkkäällä kuljettajalla oli lisäksi vähän kokemusta onnettomuusbussista. Tämän vuoksi hän ei tuntenut eikä osannut käyttää riittävän hyvin sen hallintalaitteita, kuten vakionopeudensäädintä ja hidastinta. Hidastin on raskaassa liikenteessä käytettävä laite, joka auttaa kuljettajaa hidastamaan nopeutta pehmeästi. Kuopion turmabussin kuljettaja ei käyttänyt sitä, vaan ainoastaan jarrupoljinta.
        Turman jälkeen tutkijat saivat paljon yleisövinkkejä siitä, että onnettomuus olisi voinut johtua vakionopeudensäätimen jäämisestä tai kytkeytymisestä päälle. Ajopiirturitietojen perusteella näin ei kuitenkaan tapahtunut.
        Tiedotteen mukaan taustalla oli myös kuljettajasta riippumattomia tekijöitä. Moottoritieltä pois johtava ramppi oli varsin lyhyt eikä siinä ollut muita hidastamiseen ohjaavia merkkejä kuin lähellä risteystä ollut taajamamerkki. Lisäksi moottoritien ja rampin välissä oleva puusto rajoitti näkyvyyttä. Olosuhteet näkyvät tarkemmin tältä Onnettomuustutkintakeskuksen julkaisemasta videolta
        (siirryt toiseen palveluun)
        .
        Neljä menehtyi ja 22 loukkaantui, kun linja-auto syöksyi sillalta rautatielle elokuun lopussa. Poliisi tutkii tapausta neljänä törkeänä kuolemantuottamuksena, 22 törkeänä vammantuottamuksena sekä törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena. Epäiltynä on linja-auton kuljettaja.
        Linja-auton kyydissä oli Pohjois-Ruotsin Kalixissa asuvia suomalaisia, joiden tarkoitus oli tulla Kuopioon laulamaan karaokea.
        "Tiedämme, että kuljettaja on ollut siinä kohtaa toimintakykyinen"
        Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan se on nyt saanut pääpiirteittäin selville kolariin johtaneet tapahtumat.
        Moottoritietä ajanut auto lähestyi liittymää 90 kilometrin tuntivauhtia, kun nopeusrajoitus moottoritiellä oli 100 km/h. Rampilla auton nopeus hidastui vain vähän.
        Kun linja-auton kuljettaja havahtui tilanteeseen, hän yritti kertomansa mukaan jarruttaa ja käänsi voimakkaasti oikealle. Jarrutus ei kuitenkaan onnistunut.
        Mitä tarkoittaa, että jarrutus epäonnistui?
        – Siitä ei saada kunnollista näyttöä millään. Se menee spekuloinnin puolelle. Tiedämme, että kuljettaja on ollut siinä kohti toimintakykyinen. Teknistä vikaa jarruista ei ole löytynyt, eli siinä on tapahtunut jonkinlainen virhe, Kai Valonen sanoo.
        Onnettomuuden kuljettaja syytti tapahtuneesta jarruvikaa. Hän kuitenkin muutti tarinaansa varsin pian.
        Risteyksen jälkeen linja-auto suistui rajusti sillankaiteen läpi ja putosi rautatien kallioleikkauksen päälle. Onnettomuudessa kuolleet olivat linja-auton peräosassa, joka putosi kylki edellä suoraan kiskoille erittäin kovaa vauhtia.
        – Bussin etuosassa ei tullut kuolemaan johtaneita vammoja siitäkin huolimatta, että bussi lensi kallioleikkauksen päälle.
        Bussiturman tutkinta jatkuu muun muassa linja-autoalan käytäntöjen selvittämisellä. Ensi vuoden alkupuolella Onnettomuustutkintakeskus antaa suosituksensa siitä, millä toimilla tämänkaltaiset onnettomuudet voitaisiin tulevaisuudessa välttää.
        Lue myös: Näin Kuopion bussiturman ratkaisevat alkuminuutit menivät
        Lue myös: Kotiinpaluu koko Suomea järkyttäneen bussionnettomuuden jälkeen: "Heti kun herää, tulee mieleen, että itsellä ei ollut vielä vuoro lähteä"
        19.10 11.20: Artikkelia päivitetty kauttaaltaan Onnettomuustutkintakeskuksen johtavan tutkijan Kai Valosen antamilla tiedoilla.
        Noin 15 matkustajaa käytti turvavöitä. Linja-auton takaosassa oleville turvavöiden käytöstä ei kuitenkaan ollut merkitystä. Turma-autossa oli käytössä lannevyöt.
        Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi Kuopion tuhoisan bussiturman tutkinnan. Tässä viisi tärkeintä asiaa:
        - onnettomuuden kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus
        - kuljettajalla oli takanaan raskas ajosuoritus ja vain vähän kokemusta onnettomuusajoneuvosta
        - näkyvyys risteysalueella oli huono, ramppi oli lyhyt ja aluella ei juuri ollut hidastamiseen kannustavia merkkejä
        - linja-autossa ei ollut onnettomuuteen vaikuttavia teknisiä vikoja
        - Onnettomuustutkintakeskus antoi kuusi turvallisuussuositusta koko linja-autoalan ja tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vaan sellanen tyhmä kysymys? oliko matkustajien istuimissa turva/lantio vöitä? koskapa joidenkin yritysten autoissa ei ole vöitä ollenkaan, siis, ns. satasen autoissa,,,miten ne on voitu katsastaa,, niin niitä turva- vöitä ei kukaan , teitenkään käyttänyt? tässä tapauksessa? jos ne olivat?

        Jos kuljettaja tiesi olevansa sairas, niin mitenköhän vakuutusyhtiö päättää asiassa?? ns. tuottamuksellisuus, jos joku mahtaa ymmärtää? huhu,huh kaikkea sitä saa tehdä työn nimissä.

        "Ihan vaan sellanen tyhmä kysymys? oliko matkustajien istuimissa turva/lantio vöitä? "
        Kaikkea sinäkin kyselet. Onhan auto täytynyt katsastaa. Kyllä silloin on tarkistettu turvavyöasiat ja muutkin liikenneturvallisuuteen vaikuttavat tekijät. Mutta mistä johtuu, että auto on katsastettu viimeksi vuonna 2018 maaliskuussa. Siitähän on jo toista vuotta. Ammattimaisessa liikenteessä olevat ajoneuvot on kyllä katsastettava vuoden välein. Tartupa nyt siis tähän seikkaan.


    • Bussdriver

      Kemin liikenteen auto tosiaan kysymyksessä. Tilausajossa porukkaa Meri-Lapista ja kohde oli Kuopion kylpylähotelli Rauhanlahteen. Aika lähelle kohdetta siis jo päästiin.. Ihmettelen kyllä kuljettajana tapahtunutta, Setra laadukas auto, miten sitten huollot olleet? Mahd joku jarruputki ruostunut puhki ajansaatossa ja nesteet karkaa.? Vaikea sanoa. Silminnäkijöiden mukaan vauhtia ollut huomattavasti..miksikähän.? Onko liikennevalot näyttäneet jo 'keltaista'..ja on tullut kiire 'päästä'.!? Nythän sitä tutkitaan ja aivan varmasti perinpohjin syy selvitetään.
      Osanottoni omaisille ja voimia Kemin liikenteen johdolle!

      • EPPÄILIJÄ

        Ettäkö jarrunesteet vuotaneet . Luulisin tämän painoluokan ajoneuvossa olevan paineilmajarrut . Jarrut menee lukkoon jos paineet katoaa ei suinkaan karkaa käsistä . Syy tähän onnettomuuteen on varmaankin joku muu , kun jarrujen pettäminen .


      • Bussdriver

        Sitä 'muuta syytä' minäkin epäilen..kovan tulovauhdin jatkeeksi on monta syytä..mikä voi aiheuttaa....


      • tamppi
        EPPÄILIJÄ kirjoitti:

        Ettäkö jarrunesteet vuotaneet . Luulisin tämän painoluokan ajoneuvossa olevan paineilmajarrut . Jarrut menee lukkoon jos paineet katoaa ei suinkaan karkaa käsistä . Syy tähän onnettomuuteen on varmaankin joku muu , kun jarrujen pettäminen .

        Kerroit asiaa. Ainoa vaihtoehto on että jarrupolkimen vipu katkea joka painaa jarrusylinteriä. tämä on minun arvaus


      • oisko_
        tamppi kirjoitti:

        Kerroit asiaa. Ainoa vaihtoehto on että jarrupolkimen vipu katkea joka painaa jarrusylinteriä. tämä on minun arvaus

        Jarruhihnat lasittunu/kulunu?


      • Radiolyssnare

        "Tilausajossa porukkaa Meri-Lapista"
        Ja taas täyttä huuhaata. Onhan jo kymmeniä kertoja lehdissä ja uutisissa kerrottu, että matkustajat olivat Kalixissa asuvia ruotsinsuomalaisia eläkeläisiä, jotka olivat tulleet käymään ensisessä kotimaassaan.


      • Anonyymi

        "jarruputki ruostunut puhki ajansaatossa ja nesteet karkaa."
        No nyt kyllä ihmettelen ja epäilen suuresti tietämättömyyttäsi tai ajattelukykyäsi. Onkohan sinulla kaikki ruuvit tallessa? Kyllä Setrassa on sentään paineilmajarrut, samoin kuin muissakin sen kokoluokan ajoneuvoissa. Museoajoneuvot ovat sitten eri asia. Silloin, kun painehet katoavat jarrujärjestelmästä, jarrut ovat päällä ja auto pysähtyy.


    • peruskemiläinen

      Minähän en paljon tiija jarruista mutta käsitykseni mukaan jarrut lukkoon jos paineet katoaa. Näin oli aina ennen. Eli jos esim. joku jarruputi menee poikki niin jarrut menee lukkoon. Olenko väärässä? En tiijä?

      • Anonyymi

        "Olenko väärässä? En tiijä?"
        Sinä olet sekä oikeassa että väärässä. On tehtävä selvä ja tiukka ero henkilöautojen ja linja-autojen jarrujärjestelmistä.


    • peruskemiläinen

      Yleensä,jos esim kuorma-autolla halusi päästä liikenteeseen niin piti autoa käyttää autoa jonkin aikaa jotta paineet nousi ja autolla pääsi liikkeele. No joo! Se oli ennen!

      • Otanosaa

      • Anonyymi
        Otanosaa kirjoitti:

        https://keminliikenne.fi/kalusto/setra-s-415-hdh/

        Tämä oli onnettomuusbussi. Katsastettu tosiaan maaliskuussa 2018 ja kaikki kunnossa.

        "Tämä oli onnettomuusbussi."
        Kuinka pitkä katsastusväli onnettomuusbusseilla saa olla? Muiden bussien katsastusväli saa olla enintään 1 vuosi. Onnettomuusbussi oli siis katsastettu maaliskuussa 2018 ja nyt on jo huhtikuun loppu vuonna 2019.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä oli onnettomuusbussi."
        Kuinka pitkä katsastusväli onnettomuusbusseilla saa olla? Muiden bussien katsastusväli saa olla enintään 1 vuosi. Onnettomuusbussi oli siis katsastettu maaliskuussa 2018 ja nyt on jo huhtikuun loppu vuonna 2019.

        Ootko lukutaidoton? Bussi katsastettu maaliskuussa 2018 ja onnettomuus sattui elokuussa 2018.
        Ja ei ole olemassa erikseen mitään "onnettomuusbusseja".


    • peruskemiläinen

      Uskon varmasi että kaikki oli, kunnossa. Usein Kemin Liikenten matkassa olleena niin kaiki on pelittänyt aina!

    • Bösäoli

      Kemistä, kusi Ylitorniolta, ja asiakkaat suomenruotsalaisia eläkeläisiä lomamatkallaan.
      Ikävä loppu kaikille, mutta eihän koskaan voi tietää mitä huominen tuo tullessaan.

      • Bösäoli

        Siis KUSKI oli Ylitorniolta


      • Bhuaahahaaa

        "Ikävä loppu kaikille"! Älä nyt höpötä, opettelisit lukemaan ja kirjoittamaan, niin asiat olis oikein.


      • Bösäoli
        Bhuaahahaaa kirjoitti:

        "Ikävä loppu kaikille"! Älä nyt höpötä, opettelisit lukemaan ja kirjoittamaan, niin asiat olis oikein.

        Miksi nakkasit tuon kommenttisi minulle?
        Mieti miten vastaus kategoria kulkee, äläkä nakkele vastauksiasi kenelle sattuu!!!!!!!!


      • Bhuaahahaaa
        Bösäoli kirjoitti:

        Miksi nakkasit tuon kommenttisi minulle?
        Mieti miten vastaus kategoria kulkee, äläkä nakkele vastauksiasi kenelle sattuu!!!!!!!!

        En nakannu sulle, mutta se näyttää väärältä? Onhan siihen sitaateihin "" "" laitettu mistä on kyse.


      • J.Malmi

        "suomenruotsalaisia eläkeläisiä"
        Ihanko totta? Tiedätkö, mikä ero on sanoilla suomenruotsalainen ja ruotsinsuomalainen? Kyllä olet aivan bösä.


    • Jepjepjepulis

      Siis 67-vuotias kuski, eläkeläinenkö?

      • kemiläinen

        Miksi käytetään Eläkeläisiä kuskia ? nukahtiko rattiin ?oliko auto kunnossa?


      • Utelias.Uudeltamaalta

        Vuonna 1999 sattui Heinolassa lähes yksi yhteen tämän kanssa samanlainen bussiturma. Onnettomuustutkintalautakunnan julkinen raportti löytyy netistä. Raportin mukaan kuljettaja, joka oli ollut ammattikuljettajana viimeksi 15 vuotta sitten, ei tuntenut autoa eikä osannut käyttää vaihteita oikein. Koko matkan kuljettajalla oli ongelmia jarrujen kanssa. Tutkinta ei kuitenkaan löytänyt jarruista vikaa, mutta ei voinut osoittaa kuljettajan kertomusta jarrujen toimimattomuudesta vääräksikään. Kova vauhti oli ilmeinen osasyy onnettomuuteen.


      • Kalmari
        Utelias.Uudeltamaalta kirjoitti:

        Vuonna 1999 sattui Heinolassa lähes yksi yhteen tämän kanssa samanlainen bussiturma. Onnettomuustutkintalautakunnan julkinen raportti löytyy netistä. Raportin mukaan kuljettaja, joka oli ollut ammattikuljettajana viimeksi 15 vuotta sitten, ei tuntenut autoa eikä osannut käyttää vaihteita oikein. Koko matkan kuljettajalla oli ongelmia jarrujen kanssa. Tutkinta ei kuitenkaan löytänyt jarruista vikaa, mutta ei voinut osoittaa kuljettajan kertomusta jarrujen toimimattomuudesta vääräksikään. Kova vauhti oli ilmeinen osasyy onnettomuuteen.

        "Vuonna 1999 sattui Heinolassa lähes yksi yhteen tämän kanssa samanlainen bussiturma. "
        Tämä onkin tärkeä tieto. Tämä tieto ratkaisee kaikki ongelmat. Olipa hyvä, että kerroit.


    • peruskemiläinen

      Kohtahan bussitkin varmaan kulkevat ilman kuskeja?

      • Exkemiläinen

        Joo. Loppuu pensionäärit, lestat, kapiaiset ja harmaa tallous


    • cofföööri

      Ennen kun en tiennyt enkä käsittänyt busseista enkä muistakaan julkisessa liikenteessä käytettävistä kulkuvälineistä mitään matkustin tyynen turvallisin mielin. Nyt viidentoista viimeisen vuoden sisällä olen oppinut käsittämään mitä säästäminen on näillä aloilla. On kamala ajaa kulkuvälineitä joissa kuluvat osat vaihdetaan ihan viimetilassa tai annetaan ensin hajota ennen kuin vaihdetaan. Omalle kohdalle on näiden vuosien aikana sattunut pari kertaa, että jarrut hajonneet, onneksi vauhti ollut hiljainen eikä alamäessä. Vaikka vikailmoituksia tekee, huomaa että jopa kirjalliset on laitettu kierrätyskeskukseen menevään tynnyriin. Kyllä yhteiskunta pitää yrittäjät niin ahtaalla nykyään, että investoinnit ovat melkein ylipääsemättömiä ja suuri turvallisuusriski. Mistähän ne rikkaat firmat tulevat niiden kuskittomien kalustojen aikaan. Yksi suuri turvallisuusriski on myös nykyaikana telefoonit, voi v...…...että ihmisillä asiaa piisaa, ei voi kuin ihmetellä.

      • DeepPu

        Speed kills...


    • jarrujulli

      kamala tapaus,, surullista,, syitä voi olla monia,,jos on tullut paniikki menneet jarru ja kaasu poljin sekasin,,vakionopeus säädin jumittununu päälle,,sähkönen kaasu poljin jumittunu,,mutta hätä jarrun ois luullu toimivan,, (käsi jarru vipu), tietysti ei hän siinä ole paljon aikaa miettiä),, niin ja voihan jarruihinkin tulla vika,, niitäkin on käyny,, talvella useammin,,mutta yleensä silloinkin jossain pyörässä jarru toimii,,abs jarrut on aika monimutkainen juttu,; voivat häiriintyä jostain sähkö verkosta, kännykästä,, tosin ei ole paljon todisteita?

    • Epäilijä

      Viimeisimmässä uutisessa että bussi hyväkuntoinen,renkaat hyvät ja jarruista ei ole löydetty vikaa eli luultavasti jokin muu syy takana turmaan kuin bussin kunto.

    • Buskuski

      Bussin jarruissa ei ole todettu vikaa onnettomuuskeskuksen mukaan! Tänään tullut raportti. Eli....

      • Jarrupoljin

        Suurin vika lienee penkin ja ratin välissä


      • Dösä.tuhottu
        Jarrupoljin kirjoitti:

        Suurin vika lienee penkin ja ratin välissä

        Dösä tuhottu ja tapettu neljä ihmistä


    • peruskemiläinen

      Kannattaako täällä kenenkään päätä laittaa vadille? Ootellaan kun saadaan tutkintaraportti ja katellaan sitten asiaa uudemman kerran.

    • Fghddj
      • tamppi

        Ajoiko kuljettaja navigaattorin mukaan jossa oli vanhentunut kartta. tiestöhän muutettiin tuossa kohtaan kaksi vuotta sitten. ajon kun korjaus oli käynnissä


      • Navi

        Ei olisi ensimmäinen kerta että tuon firman navigaattori olisi päivittämättä.


    • Ongelmia-tulee

      Olisiko jo aika päästää ikämiehet eläkkeelle, jos ei tähänmennessä ole keretty rikastua ei se onnistu enään. Nuoret miehet rattiin.Ammattikuskeja on työttömänä, miksi eläkeläiset ajaa kuutamokeikkoja.Kaikilla ei enään 67v ole kaikkein terävimmät refleksit. Osaanottoni kaikille osapuolille myös kuljettajalle ei hän sitä tahallaan tehnyt.

    • Suomisuomalaisille

      Kuskiko myös tulkki ? Moniosaaja.

    • Milläänväliä

      Liian kova vauhti risteykseen tultaessa,ohitellut motarillakin...kiire päästä perille ja kaasujalka herkässä.Olen istunut bussissa joka ajoi ylinopeutta koko ajan,bussi rätisi ja paukkui,kiitin ylöspäin kun pääsin perille.Poliisin pitäisi puuttua näihin vauhtikuskien ajamisiin ja myös kännyjen näperöintiin...sitäkin on nähty!!

      • EPÄREILUA

        Oli epäreilua bussin omistajaa kohtaan sanoa että "jarrut pettivät". Tiedotusvälineitten ei olisi saanut antaa julkisuuteen tämmöistä, ennen kuin asia oli tutkittu.


    • Sivusta.seurannut

      Jaa mutta miksi käyttivät eläkeläistä kuljettajana?johtusko ehkä rahasta.vakituiselle kuljettajalle olisi pitänyt maksaa enemmän.halvalla ei saa aina hyvää.linja auto puolella aika yleistä.esim. urheilu seura vuokraa edullisesti auton liikennöitsijältä ja siihen otetaan eläke pappa kuskiksi pienellä korvauksella.bussi täynnä junnuja ja eikun menoksi.

      • reorer

        aivan niin,,tuttava mies jäi sairaseläkkeelle kuljetusliikkeestä jossa ajoi rekkaaa,, ja nyt ajaa viikonloput ns keikkakuljettajana linja-autoilla tilausajo keikkaa..
        hirvittää kun tietää tämänkin miehen taustat kun se päästelee bussilla pitkiä reissuja ja 50-60 henkeä kyydissä ihmisiä..
        voin sanoa et en siihen bussiin astuis missä hänkin ajaa,,ja ajaa myös edelleen,,


    • poinkijo

      Syy ilmiselvä. Rata väärässä paikassa.

    • Onn

      Tolle firmalle kelepaa vaikka ruumis kuskis jos jaksaa istua. Tääki kuski menettäny jo lupansa ruottissa vuosia sitte.

    • Buskuski

      alkaa vaikuttamaan sille että mies on nukahtanut.. Miksi ei ole ryhmittynyt oikein, kun olisi pitänyt kääntyä vasemmalle, vastaus: nukahtanut. Ensimmäiseen liikenteen jakajaan tömähtänyt: kuski herännyt. Mutta liian myöhään sekin.. Kuskihan ei sitä tietenkään myönnä. Olisiko kukaan matkustaja tarkkaillut kuskia peilistä!? Ovat olettamuksia, mutta hyvin mahdollisia syitä.

      • 45678

        Satasen vauhdissa ei paljon ehdi ryhmittymään...


      • Buskuski
        45678 kirjoitti:

        Satasen vauhdissa ei paljon ehdi ryhmittymään...

        niimpä..eli nukahtanut. Siinä syy vauhdille ja 'ryhmittymiselle'. Jäljistä päätellen, siinä ei ole oikein mitenkään ryhmitytty, täyttä vauhtia päin liikenteen jakajaa. Kääntyminen enää mahdotonta.


      • onkhaantotta

        en tiedä onko ruottissa eri säännöt ajokoerteille kuin suomessa, mutta onko mahollista näin että on useaman valtakunnan ajokortteja kuljettajilla ja aina voimassa olevaa käytetään, ja miksi palkataan semmonen kuski jolla häiriötä kortin suhteen toisessa valtiossa, siis jos tämmönen väite on totta? tietääkö kukaan ao:sen kuljettajan nimeä?


      • Ihmettelevä

        Nimi on tiedossa. Uusinut ammattipätevyydenkin. Jatkaa siis vielä seuraavat 5 vuotta bussin ratissa. Mahtavaa!


      • nimi.esiin

        Jos jatkaa hommissa vielä niin nimi on kaivettava esiin jotta ihmiset osaa välttää kyseisen kuskin kyytejä


    • Onnettomuus

      Bussin liikennevakuutuksesta korvataan syyttömän osapuolen esinevahingot (tässä muut ajoneuvot) sekä henkilövahingot (hoitokulut, kuntoutus, pysyvä haitta, hautauskulut, mahdollinen perhe-eläke).
      Liikennevakuutus on siis lakisääteinen ja useinkaan ei tiedetä mitä kaikkea korvattavaa syntyy liikennevahingossa. Ja korvausvastuu voi olla pitkälle tulevaisuuteen.
      Ihmishenkiä ja omaisen menetystä ei toki korvaa mikään.
      Linja-auton kasko (jos sellaista oli), korvaa linja-auton korjauskulut tai lunastuksen.
      Isosta vahingosta tulee paljon kuluja ja sekin aiheuttaa pohdintaa.
      Tämä meni nyt hieman aiheen ulkopuolelle, mutta tuli mieleen, kokemusperäinen asia.

    • tietoisesti

      joku kirjoitti, että nimi on tiedossa, kuski tais ajaa nyt viimeisen reissun bussilla matkustajat kyydissä, muistaa varmaan loppuikänsä, ikävä juttu hänelle tälläinen työuran päätös, vie mielen kyllä matalaksi pitkäksi aikaa,,ei oo helppoo ja vielä varmasti jonkinlainen tuomio tulossa ja tumitaan suuriin korvauksiin, mutta epäselvää on ao. kuljettajan jos joku tietäis ja ilmoittais täällä sivustolla

      • MJPekka

        ..haet ihan muuten vaan 'syyllistä'.. Ota järki käteen äläkä enää lausu tänne 'aivojesi' hetken tuottamaa tulosta. Nyt on isommasta kuule kysymys.


    • Buskuski

      Nimi..on tiedossa.. Nimeä ei julkaise tänne kukaan!! Älkää sellasta edes odottako. Jos teillä kellään on sympatiaa tapahtunutta kohtaan.., ei täällä kysellä 'nimeä'.. Aivan varmasti hän on jo tarpeeksi stressaantunut ja syyllistetty. Annetaan miehelle tunnustamiseen, hetken rauha!

    • jotain.kontrollia

      Ajanut luultavasti aikoinaan vanhoja salmelan romubusseja ja eläkkeeltä tilausajoon uudemmalla bussilla niin automatiikka vakionopeudensäätöjutut ym ollut varmaan utopiaa.. vois vähän kemin liikennekkin katsoa ketä rattiin päästää ja opastaa kuskia kyseisen auton toiminnasta eikä vaan heittää kylmiltään eläkkeeltä tilausajoa ajamaan

    • peruskemiläinen

      Tarviiko onnettomuustutkintakeskuksen tutkia ollenkaan tätä tapausta kun syy on selvinnyt jo täällä olevien asiantuntijoiden ansiosta?

      • fjhhlk

        Neljä kuollutta kumminkin.


    • Mare58

      Myös Kemiläisiä oli ja 1 Kemiläinen kuollut😣

    • Nipa.the.man

      Oliko tässä tapauksessa siis niin että kuski oli joku ihan täys tumpelo eikä osannut ajaa sitä bussia?

      • Olivarmastihalpakuski

        Niinhän se oli kuten pää-äänennkannatajissa tänään lukee.


      • Nipa.the.man

        Kumma että päästetään rattiin tommosia sitten. Tuttu lääkäri ollu varmaan leimaamassa korttia tälle kädettömälle, kun pitäähän sitä nyt papan saada ajaa bussia vaikka on sokea.


      • ajanut.vuosikymmeniä
        Nipa.the.man kirjoitti:

        Kumma että päästetään rattiin tommosia sitten. Tuttu lääkäri ollu varmaan leimaamassa korttia tälle kädettömälle, kun pitäähän sitä nyt papan saada ajaa bussia vaikka on sokea.

        Miten on mahdollista että tuhooja on päästetty yhä uudestaan ja uudestaan linja-auton rattiin

        Jossakin on valvonta pettänyt tosi pahasti


      • JJJJJJJJ

    • Aikaisemminkin

      Lukekaa tämän päivän Savon Sanomista: epävarmaa ajoa jo aikaisemmin saman liikennöitsijän matkalla vähän aikaa sitten aikaisemmin nuoreen mopoautoilijaan käsiksikäynti.

      • Tuurilla

        Mutta oli varmasti hyvä ja halpa....


    • peruskemiläinen

      Paljon olisi sanottavaa mutta empä sano mittään!

    • xxxxxxx

      Pysy pois jos ei kerran ole sanottavaa .

    • Anonyymi

      Kuulemma matkanteko oli alkumatkasta oikein leppoisaa, kunnes rampin jälkeen tuli äkkiarvaamatta äkkimutka. Voep olla näenniin tai toesinniinniin.

    • Anonyymi

      Nuo lappalaiset kuvittelee olevansa hyviäkin kuljettajia mutta kyllä totuus on ihan toista.

      • Anonyymi

        Hyvä kuski, mut salannu terveysongelmansa.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1880
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1499
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      89
      1279
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1265
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1190
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      999
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      952
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      905
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      104
      857
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      46
      705
    Aihe