kovaan myötätuulen purjehdus

aloittelijakysyy

Kovalla tuulella olen nähnyt tänä kesänä purjehdittavan myötätuuleen erilaisilla purjekombinaatioilla: pelkällä etupurjeella, pelkällä isopurjeella, ja joissain veneissä on ollut samaan aikaan molemmat pienennettyinä (reivattuina).
Osaisiko joku kertoa mitä käytännön eroa noilla eri vaihtoehdoilla on. Ja mikä niistä olisi minunkaltaiselle purjehduksen juuri aloittaneelle sopivin tapa. Pallopurjetta minulla ei ole, joten se ei ole minulle vaihtoehto.

11

519

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etu_veto

Kaikkein kepeintä meno kovassa myötätuulessa on pelkällä keulapurjeella. Isopurje vääntää ja tekee ohjaamisen paljon raskaammaksi ja enemmän ohjausliikkeitä vaativaksi. Jos matkaan sisältyy enemmän kuin satunnaisia pätkiä muita tuulensuuntia kuin myötäistä, voi se reivattu iso reivattu genua olla käypäinen vaihtoehto. Pienet pätkät sivutuulta onnistuvat mainioasti vain keulapurjeellakin.

• Kvltf

Tuohan riippuu veneestä ja tottumuksista. Ja kai siitäkin, mitä tarkoittaa kovalla tuulella - aika vähän tällä ilmatieteenlaitoksen määritelmän mukaisella kovalla tuulella purjehtijoita tuolla näkee, navakkaan jotkut vielä lähtevät.

Itselläni ei tunnu myötätuulilla reiviä kaipaavan silloin, kun luoviessa sitä olisi kaivannutkin - tai reivatulla myötäiset tuntuvat jotenkin ponnettomilta. Itse vähentäisin siinä järjestyksessä, että jos reivattunakin iso on liikaa, laskisin sen ja ajelisin pelkällä fokalla.

• ro349rwefsdv

Riippuu veneestä kuten tuossa todettiiinkin. Pelkkä fokka melko huoleton, mutta monesti tietysti vähän tehotonkin. Lisäksi kovaan tuuleen liittyy tietysti aallokkoa ja ainakin oma veneeni kulkee vakaammin/ei keinu niin paljon, kun myös iso ylhäällä - mielellään sitten reivattuna. Tällöin lateraalipinta paremmin balanssissa.
      Mutta tietysti isonpurjeen kanssa on myötäisellä tuo vahinkojiipin vaara, jolloin puomista voi saada päähänsä.

Muuten yksi vinkki isopurjeen käytöstä täysmyötäisellä purjehdittaessa pienehkössä/uppoumaltaan kevyessä purressa. Mene/menkää istumaan veneen "väärälle" puolelle - siis suojan puolelle. Tällöin vene kallistuu suojan puolelle ja tämä vähentää vahinkojiipin riskiä, kun puomi joutuisi nousemaan ylämäkeen tehdäkseen vahinkojiipin.
      Mutta tämä tietysti vaan sen verran pienessä veneessä, jossa veneen eri puolella istuminen vaikuttaa kallistukseen.

• seppomartti

Pelkkä keulapurje on ylivoinaisesti helpoin. Perustelut: sen jiippaus on helppo, ison aloittajalle hankalat tai vaaralliset jiippaukset jäävät pois, voi ajaa aivan plattlenssiä minä ei ison kanssa onnistu, voi myös isossa aallokossa spiirata ja rullareivillä säädellä pinta-alaa , voi pitää tuulen suhteen suurta pinta-alaa kun purjekeskus on edessä.
      Vaikein on pelkkä isopurje.

• etu_veto

Ollaan seppomartin kanssa kovin yksimielisiä. Pitänee vielä lisätä, että edellä puhuttiin ponnettomalta tuntuvasta fokasta. Nykyisissä fokkaveneissä voi tosiaan niin ollakin, mutta jos venessä on genua, ei muuta kannata käyttää jo hieman allekin 10 m/s tuulien. Jopa spiiraamisen voi välttää, jos saa skuutin veneen laitaan ja riittävästi normaalin skuutipisteen etupuolelle. Se taas käy parhaiten apuskuutilla ja heittoplokilla. Itse laittaisin laidalle kiinityspisteen, jos ei perintenteistä reitettyä varvaslistaa ole.

• Itsekin ajan yleensä pelkällä genualla kovaan myötäiseen. Tai sitten nostan myös mesaanin, jolla ei vahinkojiipeistä ole huolta. Minulla toppiriki ja puksprööti, joten genua on iso.

Kaverin Bavarialla ajettiin viime viikolla kovia myötäisiä. Siinä on osatakila ja mielestäni keulapurje oli tehoton, joten ajettiin isopurjeella. Keulapurje oli myös kulunut ja venynyt ja se oli yläpäästä koko ajan levoton ja liikaa kiertynyt. Ei varmaan vaan osattu säätää.

• seppomartti
        etu_veto kirjoitti:

Ollaan seppomartin kanssa kovin yksimielisiä. Pitänee vielä lisätä, että edellä puhuttiin ponnettomalta tuntuvasta fokasta. Nykyisissä fokkaveneissä voi tosiaan niin ollakin, mutta jos venessä on genua, ei muuta kannata käyttää jo hieman allekin 10 m/s tuulien. Jopa spiiraamisen voi välttää, jos saa skuutin veneen laitaan ja riittävästi normaalin skuutipisteen etupuolelle. Se taas käy parhaiten apuskuutilla ja heittoplokilla. Itse laittaisin laidalle kiinityspisteen, jos ei perintenteistä reitettyä varvaslistaa ole.

Olen porannut umpinaiseen alumiiniseen varvaslistaan skuuttipisteitä varten reikiä runsaasyi. Wichardilla on liukuva hela paria profiilimuotoa varten, ei tarvita reikiäkään.
        Sitten kun kunnolla tuulee niin aallokkokin on kasvanut. Spiiraamaton purje paukkuu ja hajoaa. Siinä spiira auttaa ja rullareivi toimii hienosti. Pitäisi olla myrskyfokalle hieman lyhyempi puomi?.

• Joakim1

Melko suoraan myötätuuleen ajettaessa ilman spinnua on parempi olla vain yksi purje tai sitten on spiirattava keulapurje. Isosta tulee pyörteitä, jotka saavat keulapurjeen levottomaksi. Mielestäni helpointa on rullata fokka/genua sisään kokonaan tai niin paljon, että se pysyy "kurissa". Jos veneessä ei ole rullagenuaa, on spiiraaminen ehkä helpompaa. Itse en spiiraa oikeastaan koskaan muuten kuin kisoissa, joissa ajetaan ilman spinnua.

Mielestäni spiiraaminen ja preventteri sopivat huonosti saaristoon, jossa tarve jiipille voi tulla nopeasti ja ko. virityskset pitää purkaa ennen jiippiä.

Itse ajan myötätuulet spinnulla. Jos tuulee niin paljon, ettei spinnulle ole tarvetta tai ei sitä uskalla/halua käyttää, rullaan sitten fokan pois.

Pelkällä isolla voi mainiosti ajaa n. 20 astetta negatiivista, kunhan sen päästää kokonaan ulos (siis puomi kiinni vantteihin ja pitää kikin sen verran löysällä, että yläosa taipuu hieman eteen. Kovassa aallokossa tietysti vahinkojiipin riski on ilmeinen, mutta tasaisemmassa vedessä ei. Sitä pienempi riski mitä kovempaa tulee.

Pelkällä keulapurjeellakin tietysti voi ajaa, mutta varsinkin uudempien veneiden korkeat ja kapeat fokat ovat huonoja lenssillä. Skuuttipiste pitäisi saada veneen ulkopuolelle, jotta purje toimisi hyvin myötätuulella.

Valittu purje tai purjeyhdistelmä pitää tietysti olla myös sovelias sivutuulelle ja kryssille, joita tulee hyvin todennäköisesti vastaan saman legin aikana saaristossa liikuttaessa. Siksi genua on mielestäni huono valinta kovaan tuuleen.

• Pilssirotta

Itse tulee toimittua aika pitkälti samalla lailla. Lyhyet myöttispätkät, tai jos tuulta on paljon menen pelkällä isolla. Muuten spinnulla tai spiiratulla genoalla.

Joskus tulee toki laiskuutta mentyä pelkällä genuallakin, eli aika paljon tilanteen mukaan.

• R33BlueEyes

Itse tein tälle kesälle spiirapuomin fokalle 8 - 10 m/s myötätuulille (perhe-/yksinpurjehdus). Hanko - Helsinki välille sattuikin kaksi peräkkäistä n. 9 m/s myötätuulipäivää. Preventteri ja spiirapuomi käytössä ja matkanteko varsin leppoisaa sekä nopeaa. Lisäähän tuo purjepinta-alan 33,5 neliöstä 55 neliöön. Varttitonnarillakin kaipasin usein vastaaville keleille puomia. Lähinnä harmittaa etten sitä aikaisemmin hankkinut.

• Oldsailor

Fiksuja mielipiteitä. Itse harrastin takavuosina spiirattua genuaa ja preventterillä taltutettua isoa (toppitakila). Pidemmillä plattislegeillä hyvä kattaus. Saaristossa laiskuus yllättää helposti eikä jaksa pelata spiiran ja narujen kanssa. Siksi laskettelen yhä useammin pelkällä genualla. Hyvin menee niinkin. Muutaman solmun missaaminen ei haittaa, kun eläkeläisellä on aikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka ei suostu laskemaan bensan hintaa

Sanna laski esimerkiksi sähkön arvonlisäveron 10 prosenttiin, jonka Riiikka anosti 25,5 prosenttiin. Sannan aikaan bens
      Maailman menoa
      107
      3451
    2. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      205
      3119
    3. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      143
      2927
    4. EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa

Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt
      Maailman menoa
      220
      2487
    5. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      133
      1965
    6. Kesäaika on normaaliaika...

...siten illalla on valoisaa tunnin pitempään, on sitten kesä tai talvi. Voi nauttia päivän jatkumisesta. Kuka nyt aamul
      Maailman menoa
      213
      1913
    7. Uusin tutkimus: Suomi on maailman toiseksi vähin rasistinen maa

taakse jää mm. Ruotsi(7) ja Norja(8). Martin Paasi(kok.): Kumoaa vasemmiston väitteet. Kansainvälinen vertailu osoitta
      Maailman menoa
      49
      1762
    8. Kristityt kastoiva alunperin upottamalla - upotuskaste annettiin vain uskoon tulleille aikuisille

Raamatussa on käännösvirhe. Kaste tulisi olla upottaa veteen, jota kreikan sana baptizo tarkoittaa. Aluseurakunta kast
      Kaste
      458
      1279
    9. Muslimiyhteisö jyrähti - Kova vaatimus Orpolle ILtalehti

Eiköhän se ala olla aika pistää stoppi noille muslimien vaatimuksille Suomessa ? Ei Suomessa ole pakko oll
      Maailman menoa
      204
      1174
    10. Nyt mä vihaan sua kyllä

Jos sä oot oikeasti tämä takana! En ois ikinä susta uskonut! 😠☹️
      Ikävä
      88
      1155
    Aihe