Sedaatio usean hampaan poisto saa kokemuksia.

Hei.
Olen menossa nyt usean hampaan poistoon sedaatiossa.Ja nyt olen panikoinut,että Olikohan virhe.Olisiko pitänyt valita nukutus?

Millaisessa ajatustilassa siinä ollaan?
Nukunko todella,vai Olenko hereillä?
Pelko oli syy miksi valitsin tämän vaihtoehdon.

12

2915

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikki.nähty

Olisit valinnut puudutuksen, ei tarvitsisi pohtia tuollaisia. Iteltä poistettiin 4 hammasta kerralla hyvässä puudutuksessa. Ei tuntunut yhtään ja olin koko ajan tolkuissani. Siitä sitten kävelin ulos ja ajoin kotiin heti poistojen jälkeen.

Ei sedaatiossa paljon mitään ajattele, puolinukuksissa. Kyllä sut sen lisäksi puudutetaan silti. Nukutus onkin aika iso juttu, tarpeen poikkeustapauksissa.

• Oli_helppo_operaatio

Minulta poistettiin tammikuussa sedaatiossa 5 ylähammasta ja yksi pelkkä juuri. Pelkästään tuon poskihampaan juuren poiston vuoksi halusin sedaation, sillä koskaan ei ole saatu niin tehokasta puudutusta että hampaiden poisto olisi ollut täysin kivutonta. Eikä toisen kulmahampaankaan poisto aiemmin ollut helppo.

Kyllähän sedaatiossakin poistettavat hampaat puudutetaan, mutta potilas ei ole tajuton, kuten nukutuksessa. Tällöin hammaslääkäri voi tarvittaessa jopa kommunikoida potilaan kanssa, vaikka hän ei sitä jälkikäteen muista. Muistan operaatiosta vain jotain hyvin epämääräisiä muistoja, mutta hampaiden poisto oli todella helppoa minulle. Luotin vielä hammaslääkäriin, koska odotin hänellä olevan hyvä ammattitaito sedaation tekemiseen aiemman anestesialääkärinä toimimisen jäljiltä. Kun ruiske oli annettu, havahduin vasta kun operaatio oli tehty ja proteesi (verisessä) suussa ja lääkäri talutti minut odotushuoneeseen.

Ainoa "haitta" sedaatiossa on että se edellyttää saattajaa noutamaan potilas hammaslääkäristä ja jonkun aikuisen valvojaksi vielä kotona muutamaksi tunniksi. Selvisin operaatiosta melko nopeasti, joten tunsin jopa turhaksi hammaslääkärin antaman ohjeen kuinka monta tuntia pitää olla kaveri valvomassa. Kun ajattelee kuinka iso operaatio oli suussani tehty, olin suorastaan yllättynyt kuinka pienillä jälkikivuilla selvisin.

• Eli et todella tuntenut mitään kipua?
        Mua pelottaa se kipu.
        Ja että kuule ko rutinaa tms

• Oli_helppo_operaatio
        IJN kirjoitti:

Eli et todella tuntenut mitään kipua?
        Mua pelottaa se kipu.
        Ja että kuule ko rutinaa tms

En todellakaan tuntenut mitään kipua, tai en ainakaan muista sitä. Sehän sedaatiossa on tavoitteenakin.
        Ainoa muistiin jäänyt "tuntemus" oli joku rutina joka ilmeisesti johtui vaikeasta kulmahampaan poistosta. Ainakin siinä oli selvästi pidemmän paranemisen vaatinut kolo ikenessä. Muutama tikki oli laitettu ikeniin ja niiden poisto sujui helposti myöhemmin.

• Jnbykr2q

Kuule mene vaan,Siinä saat morfiinijohdannaista ja diapamia suoneen. olo on niin hyvä että olisin istunut vaikka maailman tappiin. loppuiltakin kului hyvissä merkeissä, kunnes alkoi väsyttää. Musiikin jota haluat kuulokkeista kulla saat valita. Suosittelen.

• fddxgfsxghsg
        Jnbykr2q kirjoitti:

Kuule mene vaan,Siinä saat morfiinijohdannaista ja diapamia suoneen. olo on niin hyvä että olisin istunut vaikka maailman tappiin. loppuiltakin kului hyvissä merkeissä, kunnes alkoi väsyttää. Musiikin jota haluat kuulokkeista kulla saat valita. Suosittelen.

Missä ihmeen paikassa oikein olet ollut!? En minä ainakaan tajunnut mitään sedaatiossa, saatika kuunnellut musiikkia. Muistiin jää vain se että piikki käteen ja sitten jo lääkäri herättelee. Ei siinä mitään "pilveilytuntemuksia" tullut, vähän tokkurassa kymmenkunta minuuttia ja sitten normaali olotila (ei edes väsyttänyt).

• Kaikkihyvin

Sedaatio on todella hyvä! Minulle tehtiin Helsingin Hammaslääkäriasema Albinissa hampaan poistoja ja juurihoitoa. Pelkäsin niin paljon, etten meinannut tuoliin päästä istumaan mutta kaikki sujui hyvin. Heti kun sai sedaatiolääkettä, pelko lähti ja muisti katkesi.
      Suosittelen hyvin lämpimästi kaikille, joita hammashoito ahdistaa! En tiedä, mitä minulle olisi tapahtunut jos en olisi saanut hampaitani hoidettua sedaatiossa!! (Tehtiin elokuun alussa)

• Haluukans

Miksi tätä sedaatiota ei ole tarjolla juuri missään? Kuulostaa hyvältä!!

• Ap-pp

On!
        Yksityisillä.Kuopiossa ainakin kolmella

• perssseestä

epäreilua...mä vinguin nukutusta en saanu. sitten mun OLISI pitänyt saada edes eailääkitys, mutta lääkäri vaan totesi , että hyvin se menee. puudtukset sattu toimenpide sattu ja kotona kauheesti kipu että vittu antaisin mielummin amputoida jalan tai käden ku tuon kokisin uudestaan ja nyt on naama niin turvoksissa että luotsaama vaikka oon hereillä.

• vihdoinmenin

Niin täällä 1 pelkopotilas meni vihdoin hammaslääkärille koko kesän kipuilujen jälkeen ja otettiin yläviisuri pois palasina ja hiottiin alapurentahammasta terävät reunat tasaiseksi ei käy kieleen 1h meni päivystysaikaa ja jäljelle jää ainakin 3-4 korjattavaa joihin pitäisi soittaa normaaliaika hammaslääkäri oli mukava kuin hoitaja.nyt syödään viikko antibiootia vielä ja odotetaan jälkisäryn lievenimistä.

• Anonyymi

Sedaatio on jo todella hyvä! Minulle tehtiin Virossa ( www.mmhk.ee )Maestro Maja hammasklinikassa hampaan poistoja ja implanttihoito. Kaikki sujui hyvin, nyt jo kruunut suussa ja on aina kaunis hymy kasvoillaan!!! Heti kun sai sedatiossa lääkettä, pelko lähti ja en muista yhteen mitään tästä päivästa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      380
      2480
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      70
      1920
    3. 154
      1479
    4. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1307
    5. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      502
      1221
    6. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      48
      975
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      90
      894
    8. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      44
      870
    9. Haluatko enää nähdä mua mies?

Se on täysin sinusta kiinni.
      Ikävä
      71
      862
    10. Alavuden Ähtärin kylä 1.1.2028

Ketä saamme kiittää tästä?
      Ähtäri
      28