Leasing vai omistus?

Funtsin

Kumpi on järkevämpää leasing vai omistus? Onko järkee laittaa n 30-40 t autoon joka, kun liikkeen ovesta astuu ulos, alkaa tiputtamaan arvoaan kohti nollaa. Olen jonkin aikaa miettinyt mitä jos vain leesaisi auton. Yksityisleasing on yleistymässä. Onko jollain kokemusta tai mitään mielipidettä asiasta?

18

2830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 345453

      Leasing on kalliimpaa kuin lainaerien maksu. Leasingin suurin etu on huolettomuus ja se sopii esim kaupunkilaiselle jolla ei juuri mahdollisuuksia hoitaa autoaan.

    • yksinkertaista.matikkaa

      Kaikki leasing perustuu voiton tekemiseen eli leasingfirma kuorii aina oman katteensa autolla ajamisesta. Jos yhdellä autolla on vain yksi käyttäjä niin omistus on aina halvevempi vaihtoehto.
      Auton käyttäjälle tämä kuvio kääntyy voitolliseksi siinä vaiheessa kun yhdellä autolla on useampi käyttäjä.

      • Tähhh

        Nyt ei ihan sun logiikka auennut.


      • selvennän
        Tähhh kirjoitti:

        Nyt ei ihan sun logiikka auennut.

        Yhteiskäyttöautot. Silloin esim 10 jamppaa maksaa viiden auton kustannukset. Autojen käyttöaste on todella alhainen joten on typerää omistaa auto yksin.
        Tämä tulee muuttumaan nopeasti lähivuosina.


      • Joohhh
        selvennän kirjoitti:

        Yhteiskäyttöautot. Silloin esim 10 jamppaa maksaa viiden auton kustannukset. Autojen käyttöaste on todella alhainen joten on typerää omistaa auto yksin.
        Tämä tulee muuttumaan nopeasti lähivuosina.

        Olipa sillä autolla vaikka 5 omistajaa/maksajaa tai 5 liisaajaa/maksajaa, eihän sillä ole mitään merkitystä siihen, ostetaanko vai liisataanko auto. Kustannukset ainoastaan jakaantuu useamman kesken ja liisinki on edelleen ihan yhtä paljon kalliimpi vrt. omistusauton.

        Liisinki voi siinä mielessä olla kimppa-autona järkevämpi valinta, ettei kimppakaverin raskas kaasujalka ja aiheuttamat käytön jäljet niin harmita kun auto ei ole oma.


    • persaukisilleLiisarit

      Kun leasing loppuu, niin sulle ei jää mitään jäljelle ja olet maksanut maksuja hieman enemmän kuin omaksi ostettu omistaja on maksanut. Huolettomuutta lisarilla, kyllä, mutta se maksaa ja onko noissa uusissa autoissa sellaisia vikoja joita ei takuu tai tuotevastuu korvaisi?

    • Minäkinhar

      Aika edullista jos liisattu auto maksaa 300-400 kk noin 10-20 t vuodessa. Ei huolia eikä autonvaihtorumbaa. Harkitsen. Lisäksi autolla ajaminen on murroksessa. Uskoisin että liisausmalleja tulee enemmänkin. Mielelläni liisaisin vaikka Teslan mutta se menee yli budjetin, ikävä kyllä.

    • sdsdsdsddsds

      Riippuu monesta asiasta. Tietenkin liisaaminen on kalliimpaa kuin ostaminen, mutta ei se ero välttämättä suuri ole. Oma auto vanhenee jatkuvasti, mutta liisaamalla saat ajaa koko ajan maksimissaan pari vuotta vanhalla. Jos vaihdat omaa jatkuvasti uuteen, maksat välirahana äkkiä enemmän kuin mitä maksat leasingautosta ekstraa. Leasing ei ole halpa, mutta se voi hyvinkin olla perusteltu valinta.

    • KylläAinaMaksat

      Järkevyydestä voi olla montaa mieltä, mutta turha luulla, etteikö liisingfirma ole hinnoitellut kuukausimaksuunsa tuota arvonalennustakin kuten myös huolto-yms kuluja. Lisäksi liisingfirman täytyy elääkin eli saada tuottoa sen verran että palkka- yms kulutkin tulee katetuksi. Ei liisingfirmat ole mitään sosiaalista toimintaa harjoittavia, vaan taloudellista tulosta tekeviä yrityksiä.

      Huomaathan, että liisausmaksuun liittyy myös aina rajoite ajomääriin ja se vaikuttaa suoraan liisingmaksuukin. Yleensä rajoite liikkuu 15 tkm-20tkm/vuosi. Mainostetuissa edullisissa hinnoissa sopimukseen liittyvä ajomäärä on melkoisen alhainen ja ylimenevät kilometrit ovatkin sitten tosi kalliita. Uudessa autossa ei käytännössä ole sellaisia vikoja tai ongelmia, joista itse joutuu maksamaan jotain. Takuu ja tuotevastuu korvaa kyllä, jos sellaisia tulee. Ensimmäiset huollotkin maksavat parinsadan nurkilla yleensä ja tavallisimman liisingkauden aikana niitä tulee 1-2 kpl.

      Huolettomuudesta joutuu maksamaan tässäkin tapauksessa.

      • Anonyymi

        Mistään et saa huoltoa parilla sadalla ehkä lampun vaihdon. Pututaan n 500eur kustannuksesta ns normi autolla


    • kuluttajan.etu

      "Olipa sillä autolla vaikka 5 omistajaa/maksajaa tai 5 liisaajaa/maksajaa, eihän sillä ole mitään merkitystä siihen, ostetaanko vai liisataanko auto. Kustannukset ainoastaan jakaantuu useamman kesken ja liisinki on edelleen ihan yhtä paljon kalliimpi vrt. omistusauton."

      Juuei. jos ostat auton niin sun pitää ostaa koko auto ja maksaa kaikki sen kulut yksin. Yhteiskäytössä maksat vain puolet tai yhden kolmasaosan auton kustannuksista. Vaikka palveluntarjoaja ottaa siivun välistä niin silti on edullisempaa maksaa 1/3 auton kuluista katteet kuin yhden auton kulut kokonaan.
      Tämä malli on vasta tuloillaan, mutta ei mene kauaa kun se lyö itsensä läpi isosti. Maailma muuttuu myös autoilun osalta.

      • Makl

        Itsekin uskon, että erilaiset liisausmallit syrjäyttävät osittain omistamisen autoilussa tai liikkumisessa. Ei ole mitenkään järkevää enään hankkia kallista autoa kaikkine maksuineen. Lisäksi nuoret ei koe autoilua enään samalla tavalla kuin .vanhemmat. Osa tykkää muutenkin köyttää julkisia palveluita ja pyöräillä tms. Esim joku kimppa-autoilu taloyhtiön palveluna saattaa yleistyä. Onhan pankeillakin jo noita liikkumiseen liittyviä palveluita olemassa tosin kauhean kalliita vielä.


      • KokemKimppaVeneestä

        Edelleen kannattaa huomioida, ettei kysymys ole siitä, että leasing laskis sinänsä auton kokonaiskustannuksia, eipä tietenkään. Sehän on raakaa bisnestä, jossa auton myynnistä, mahdollisista autolainan kustannuksista ja huollosta siivunsa ottavien päälle tulee vielä leasing-firman kate, yksinkertaista eikös vaan.

        Jos sitten auton kokonaiskustannukset jaetaan useamman omistajan tai liisaajan kesken, se on ihan eri juttu ja säästö syntyy nimenomaan siitä kustannusten jakamisesta.

        Eihän tässä voi olla mitään epäselvää kellekään, eihän?

        No entä sitten kimppaomistaminen. Tehdään vedenpitävät säännöt ja käytännöt miten toimitaan jotta kaikki sujuu ilman jatkuvaa säätöä, esim: 3 kimppa joista kukin saa käyttää autoa 1 päivän. Vuoro vaihtuu päivittäin. Auto palautetaan aina tankattuna tiettyyn paikkaan. Auton tankkauksista ja päältäpesuista pitää sopia ja siitä, että kukin pitää sisustan siistinä jne. jne. Tämä toimii juuri niin kauan kun kaikki noudattaa sovittuja sääntöjä. Saatat kuitenkin huomata, ettei auto aina olekaan sovitussa paikassan sinun käyttöpäivänä. Soitat ed. päivän käyttäjälle joka pahoittelee, että mökkireissu venähti päivällä. Auto on kuran peitossa, savea, roskaa ja roinaa sisätiloissa ja ratissa postit-lappu: "Sorry kauheeti, en ehtinyt siivoon". Tankki on lähes tyhjä: "Sorry, en ehtinyt tankkaan".

        Yhteisomistuksessa tai -käytössä yleensä tulee tämän tyyppisiä ongelmia.


      • Oalka

        Yhteisomistus on yhtä painajaista ainakin kesämökin osalta. Miten se voisi onnistua auton osalta . Paitsi puhtaana liisauksena ettei ’omistaminen’ kummittele taustalla. Omistamisen myötä kun ihmiset ottaa erilaisia oikeuksia. Joku kimppalaiisauskin voi olla hankalaa. Joku ylensä etuilee ja joku ei saa kärryä koskaan. Mutta kalliin auton ostaminenkaan ei ole kovin mielekästä.


    • Leasing on kannattavaa verrattuna uuden auton ostamiseen, mikäli työnantaja (tai joku muu) subventoi liisausta merkittävästi. Ihan pienillä subventioilla ei vielä kannattavaksi muutu. Hetken aikaa oli suunnitelmissa tukea sähköautojen liisausta kunnolla. Jos olisi toteutunut, olisi Tesla lähtenyt tilaukseen per heti (yksi dieselauto olisi perheeseen jäänyt, jolla olisi voinut kesälomareissut sitten heittää).

      Sen sijana leasing verrattuna käytetyn ostamiseen ei ole käytännössä koskaan kannattava vaihtoehto. Siten lisuria kannattaa miettiä vain, jos haluaa jostain syystä ajaa uudella autolla. Itse olen yhden uuden auton elämässäni hankkinut ja huonoksi ideaksi tuon todennut. Ei minulla ole kuitenkaan varaa ostaa hyviä uusia autoja (60-80 kiloeuroa) ja sellaisilla alle 50 kiloeuron autoilla ei oikein tee mitään...

    • eri.juttu

      "Yhteisomistus on yhtä painajaista ainakin kesämökin osalta. "

      painajaisen siitä tekee se että kimppamökkiä pöyrittävät amatöörit, tutut ja sukulaiset keskenään.
      Autojen yhteiskäyttö on liketoimintaa ja siinä palveluntarjoajan pitää olla ammatimainen toimija. Ainakin jos aikoo että lafka pysyy pidempään pystyssä.
      Paskat putoaa rattailta.

    • Uusiatapoja

      Eikös kaupungit voisi alkaa liisaamaan kimppautoja ( sähkö, hybridi) kaupunkipyöräperiatteella? Niin että kohtuuhinnalla saisi auton käyttöön päiväksi tai pariksi. Jostain kauppojen parkkihalleissa voisi olla liiasuspisteitä. Ei ole mielekästä omistaa paria kertaa enempää elämässä kallista peltimöhkälettä, joka saastuttaa ja jonka ylläpito on kallista ja hankalaa. Mutta naapurin kanssa se ei onnistu. Toiminnan pitää olla neutraalimpaa. Eikä kimppaliisauksen ole tarkoitus syrjäyttää auton yksityisomistamista. Olisi mielekästä vain saada erilaisia rinnakkaisia palveluita siitä miten autoa voi tarvittaessa käyttää. Ainakin jos ei ole tarvetta ajaa päivittäin vaan viikottain talvella ei aina niinkään usein.

    • Anonyymi

      On jo yks oululainen firma joka tarjoo yhteisliisausta , 25 eur/kk toimii samalla lailla kun pyöräliisaukset. Parempi vaihtoehto kun hommata kallista leesari autoo itselleen. Koska sopimuskauden jälkeen ei mitään jäljellä. Googlaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

      Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

      Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

      vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

      Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

      Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

      Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

      Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe