Välillä erilaisista kirjoista saa lukea Haydnin olleen "klassismin ajan suosituin ja arvostetuin". Sittemmin mestari Haydn on edelleen pysynyt arvostettuna, mutta pudonnut jonkin verran Mozartin ja Beethovenin alapuolelle mm. teostensa esittämismäärissä.
Toisaalla saattaa lukea Salierin olleen ajan ykkösnimi.
Titteliä "klassismin ajan suosituin säveltäjä" näkee heiteltävän rennosti ja vailla perusteluja.
1. Oliko kyseisenä aikana joku nimi selvästi ylitse muitten kuten tänä päivänä suosittuja ovat vain Mozart, Beethoven ja Haydn (jossain määrin Gluck) ja tietysti Schubert, jos hänet vielä klassismiksi laskee?
- Vai oliko silloin juuri kukaan kovin tunnettu maansa rajojen ulkopuolella (toki nykyisiä valtioitakaan ei edes ollut vaan pieniä alueita joita yhdisti kieli ja tavat)?
2. Millä suosio mitataan? Salierin teoksia kuulemma paljon käännettiin eri kielille, Haydn saattoi olla suuri maine nimenä ja häntä pidettiin jonkinlaisena suurena mestarina jos olen ymmärtänyt.
3. Olivatko ketkään säveltäjät suuria kuuluisia jättejä nykyisen asemansa tapaan vielä tuolloin?
4. Onko romanttinen kultti tullut jälkikäteisesti kaikille säveltäjille?
5. Oliko Haydn suositumpi kuin Mozart omana aikanaan? Oliko Salieri suositumpi kuin Mozart omana aikanaan?
Klassismin ajan suosituimmat säveltäjät
regn
1
225
Vastaukset
- Dina_Dildoes
Haydn oli suuri vuorovaikuttaja. hän saattoi sanoa: Vihellä vähän alkua niin mä sävellän loput.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854960- 432756
- 952724
- 1982390
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj281953- 1331949
- 1781560
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161471Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3581279Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51249