miten siihen ketoosiin pääsee ja kuinka nopeasti?
ketoosista
40
18532
Vastaukset
- dinah
nii ois ihan kiva tietää???
- pääsee
ristiriitaisia mielipiteitä herättävällä laihutustavalla .
- millox
Ketoosi on luonnollinen tila ja syntyy kun rasvoja käytetään polttoaineena. Se vaikuttaa laihduttaessa positiivisesti nälänhallintaan.
Ketoosin tila syntyy vähähiilihydraattisen ruokavalion alkuvaiheessa. Tällöin syödään hyvin niukasti hiilihydraattia, ja ne hiilihydraatit joita syödään, ovat matalan glygeemi-indeksin omaavia. (esim. kukkakaali, kurkku, paprika, parsakaali, pinaatti, purjo, sipuli, sienet, vihreät salaatit, ym.) Nämä olivat siis esimerkki hiilihydraateista, joita syödään. Syödäänhän siinä toki myös proteiineja ja rasvojakin lisäksi.
Jokainen keho reagoi omalla tavallaan ketoosiin pääsemiseen. Esim. Atkins suosittelee alle 20 g hiilihydraattia päivässä. Siis ensimmäisen kahden viikon ajan, jonka jälkeen tasoa nostetaan oman kehon mukaan sopivaksi määräksi. Mutta useimmiten 20 - 40 grammalla voidaan saavuttaa ketoositila. Ketoosin tilaa voidaan seurata virtsasta reagenssiliuskoilla. (Apteekista ketostix-liuskat)
Ketoosiin päästään parissa päivässä. Tuona aikana elimistö voi reagoida muutokseen esim. väsynä tai huippauksena, joka menee terveellä ihmisellä äkkiä ohi. Jotkut ihmiset lopettavat tässä vaiheessa, koska luulevat , että oireet jatkuvat kauankin. Vasta viikon kokeilun jälkeen (ehkä ennemminkin)voi todella huomata vähähiilihydraattisen ruokavalion etuja. Kokemuksesta voin sanoa, että hyviä etuja jo muutaman päivän jälkeen on esim. turvotuksen lakkaaminen, näläntunteen ja makeanhimon katoaminen, energisyys.
Suosittelen lämpimästi kokeilemista, sillä kokeilu ei maksa mitään, eikä sido mihinkään. Mutta ennen sitä on hyvä saada enemmän tietoa ruokavaliosta.- pudottaja
olen nyt ollut n.2vk vähähiilarisella ruokavaliolla. Painoa pudonnut n.3kg, ihan yes..ei sitä onneks paljon tarvikkaan pudottaa.
Noita tikkuja ostin ja olen moneen kertaan kokeillut, YHDEN kerran on värjääntynyt siihen asti, muuten on ollut joko - tai . - laura
Eikö hiilarit ole pääasiallinen energianlähde ihmiselle? Kuonka kauan ketoosissa on sinun mielestäsi turvallista ja terveellistä olla? Eihän ihminen voi koko elämäänsä pihdata tärkeimmästä energianlähteestään? Koko vähähiilarinen dieetti ei kertakaikkiaan sytytä minua, en voi käsittää mitä hyötyä siitä on pitemmän päälle!
- Mika
laura kirjoitti:
Eikö hiilarit ole pääasiallinen energianlähde ihmiselle? Kuonka kauan ketoosissa on sinun mielestäsi turvallista ja terveellistä olla? Eihän ihminen voi koko elämäänsä pihdata tärkeimmästä energianlähteestään? Koko vähähiilarinen dieetti ei kertakaikkiaan sytytä minua, en voi käsittää mitä hyötyä siitä on pitemmän päälle!
Elimistö ei tarvitse hiilihytraattia mihinkään. On jopa väärin puhua dietistä koska se on ruokavalio ei dietti. Toki siinä samalla kilot lähtee kuin itsestään ( mikäli on ylipainoa), mutta parasta on energinen olo ja ainakin itselläni veriarvot muuttuivat radikaalisti paremmiksi.
- en usko
Mika kirjoitti:
Elimistö ei tarvitse hiilihytraattia mihinkään. On jopa väärin puhua dietistä koska se on ruokavalio ei dietti. Toki siinä samalla kilot lähtee kuin itsestään ( mikäli on ylipainoa), mutta parasta on energinen olo ja ainakin itselläni veriarvot muuttuivat radikaalisti paremmiksi.
Jos maratoonari ei tankkaa kunnolla hiilihydraatteja ennen matkaa, voipi tulla lyhkänen maratooni. Usko huvikses.
Eri asia on kaltaisesi paikallaan löhöävä tunari. - memmu
en usko kirjoitti:
Jos maratoonari ei tankkaa kunnolla hiilihydraatteja ennen matkaa, voipi tulla lyhkänen maratooni. Usko huvikses.
Eri asia on kaltaisesi paikallaan löhöävä tunari.minä käyn kuule joka päivä melkein 10km lenkillä ja ei oo vielä ainakaan matka loppunu lyhyeen on mulla ihan eneginen olo. voipi olla että tästä tulee elämän tapa toki olen kerran viikossa tai kerran 2 viikossa pitänyt ns hiilihydraatti shokin ja sitten taas jaksaa olla hiilari dietillä ja paino vaa putoo minua ei kukaan voi lannistaa kun olen päässyt makuun hähää tää on mun mielestä siis niin helppo dietti että
- laura
Mika kirjoitti:
Käsittääkseni elimistö TARVITSEE hiilihydraattia, sillä se on tärkein energianlähde erityisesti kovan rasituksen aikana -se myös edistää palautumista rasituksesta. Lisäksi hiilihydraattipitoinen ruoka on sitä ruokaa, mistä saa myös monia muita tärkeitä ravintoaineita, kuten vitamiinejä ja kuituja. Elimistössä erityisesti maksa ja hermosto tarvitsevat hiilareita toimiakseen tehokkaasti.
Dieetti ei tarkoita laihduttamista vaan jonkin tietynlaisen ruokavalion noudattamista, tällöin vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattava henkilö noudattaa vähähiilihydraattista dieettiä.
Kerrotko vielä mihin faktaan pohjaat aivat järkyttävän väitteesi siitä, ettei elimistö tarvitse hiilihydraatteja. - ShoGun
laura kirjoitti:
Käsittääkseni elimistö TARVITSEE hiilihydraattia, sillä se on tärkein energianlähde erityisesti kovan rasituksen aikana -se myös edistää palautumista rasituksesta. Lisäksi hiilihydraattipitoinen ruoka on sitä ruokaa, mistä saa myös monia muita tärkeitä ravintoaineita, kuten vitamiinejä ja kuituja. Elimistössä erityisesti maksa ja hermosto tarvitsevat hiilareita toimiakseen tehokkaasti.
Dieetti ei tarkoita laihduttamista vaan jonkin tietynlaisen ruokavalion noudattamista, tällöin vähähiilihydraattista ruokavaliota noudattava henkilö noudattaa vähähiilihydraattista dieettiä.
Kerrotko vielä mihin faktaan pohjaat aivat järkyttävän väitteesi siitä, ettei elimistö tarvitse hiilihydraatteja.siitä, että elimistö tarvitsisi johonkin ravinnosta saatavia hiilihydraatteja? Elimistö nimittäin ei tarvitse grammaakaan hiilihydraatteja ravinnon mukana.
Tosiasia on kuitenkin, että aivojen välittäjäaineet tarvitsevat niitä toimiakseen kunnolla, mutta tämän tarpeen elimistö pystyy itsekin valmistamaan. Tämä tapahtuu prosessissa nimeltään glukeneogeneesi. - laura
ShoGun kirjoitti:
siitä, että elimistö tarvitsisi johonkin ravinnosta saatavia hiilihydraatteja? Elimistö nimittäin ei tarvitse grammaakaan hiilihydraatteja ravinnon mukana.
Tosiasia on kuitenkin, että aivojen välittäjäaineet tarvitsevat niitä toimiakseen kunnolla, mutta tämän tarpeen elimistö pystyy itsekin valmistamaan. Tämä tapahtuu prosessissa nimeltään glukeneogeneesi.Käsitykseni pohjaa lähinnä siihen opittuun tietoon, mitä olen itse opiskeluaikoina saanut ravintoaineista ja energiankulutuksesta. Tukea käsitykselleni haen lääketieteestä. Kun selvitin termiä glukoneogeneesi olin ymmärtävinäni, että kyseessä on tällöin paaston kaltainen tila, jossa elimistö käyttää tehokkaasti hyödykseen ns. valmiina olevaa energiaa (rasvaa).
Onko paasto sitten luonnollinen tila elimistössä?
Mielelläni luen lisää näistä ketoosi-näkemyksistä -ehkä joku saa minut vakuuttuneeksi siitä, että se on järkevä tapa elää. - ShoGun
laura kirjoitti:
Käsitykseni pohjaa lähinnä siihen opittuun tietoon, mitä olen itse opiskeluaikoina saanut ravintoaineista ja energiankulutuksesta. Tukea käsitykselleni haen lääketieteestä. Kun selvitin termiä glukoneogeneesi olin ymmärtävinäni, että kyseessä on tällöin paaston kaltainen tila, jossa elimistö käyttää tehokkaasti hyödykseen ns. valmiina olevaa energiaa (rasvaa).
Onko paasto sitten luonnollinen tila elimistössä?
Mielelläni luen lisää näistä ketoosi-näkemyksistä -ehkä joku saa minut vakuuttuneeksi siitä, että se on järkevä tapa elää.vähähiilihydraattisella dieetilläkin voidaan olla eli elimistön rasvoja käytetään energiantuotantoon. Paastossa vaan on se ero vähähiilarisen ketoosiin verrattuna, että paastotessa käytetään myöskin lihasmassaa koska silloin ei saada proteiinia ravinnosta. Ja siksi ketogeenisellä dieetillä ollessa onkin ensiarvoisen tärkeää saada proteiineja, jotta laihtuminen lähtee varastoituneesta rasvasta, eikä lihasmassasta.
Ja tästä seuraa, että paasto sinällään ei ole luonnollinen tila varmaankaan, mutta ketoosi kyllä. Itseasiassa tavallisestikin syövä ihminen saattaa varsinkin öisin, kun aterioinnista on kulunut pitkän aikaa, olla lievässä ketoosissa. Tosin ihmiskunnan historiassa varmaan on tullut paastoamisen tarvettakin, kun metsästysretket eivät ole tuottaneet saalista riittävästi, joten siinä valossa voidaan ajatella, että paastokin on luonnollinen tila.
Ja miten näkisit luonnottomaksi tavaksi elää esimerkiksi inuiittien elintavat, jotka eivät sisällä hiilihydraatteja juuri ollenkaan? - laura
ShoGun kirjoitti:
vähähiilihydraattisella dieetilläkin voidaan olla eli elimistön rasvoja käytetään energiantuotantoon. Paastossa vaan on se ero vähähiilarisen ketoosiin verrattuna, että paastotessa käytetään myöskin lihasmassaa koska silloin ei saada proteiinia ravinnosta. Ja siksi ketogeenisellä dieetillä ollessa onkin ensiarvoisen tärkeää saada proteiineja, jotta laihtuminen lähtee varastoituneesta rasvasta, eikä lihasmassasta.
Ja tästä seuraa, että paasto sinällään ei ole luonnollinen tila varmaankaan, mutta ketoosi kyllä. Itseasiassa tavallisestikin syövä ihminen saattaa varsinkin öisin, kun aterioinnista on kulunut pitkän aikaa, olla lievässä ketoosissa. Tosin ihmiskunnan historiassa varmaan on tullut paastoamisen tarvettakin, kun metsästysretket eivät ole tuottaneet saalista riittävästi, joten siinä valossa voidaan ajatella, että paastokin on luonnollinen tila.
Ja miten näkisit luonnottomaksi tavaksi elää esimerkiksi inuiittien elintavat, jotka eivät sisällä hiilihydraatteja juuri ollenkaan?Toisaalta ihminen on sekaravinnon syöjä ja rasvaisella ruoalla on ollut varmasti suuri merkitys (myös) esi-isiemme ravinnossa. Kun on paastottu ns. pakosti, on kehon rasvoilla todella ollut käyttöä ja merkitystä. Tästä johtuen rasva varmaan tarraa nykyihmiseenkin niin pirun helposti...ja etenkin naisiin, jotta lisääntyminen olisi mahdollista...
Mielestäni ei ole kuitenkaan mitään syytä välttää hiilihydraatteja ja edelleen uskon niiden merkitykseen energiantarjoajina. Esi-isämme sienestivät, marjastivat, perunoivat ja viljelivät siinä missä metsästivätkin. Kuten sanottu, ihminen on sekaravinnon syöjä.
Uskon, että ihminen laihtuu ja pääsee rasvoista eroon ilman ketoosiakin. Uskon että se on myös helpompi tapa -ainakin minulle.
Inuiittien tavoista minulla ei ole minkäänlaista käsitystä, mutta kun on aikaa surffailla netissä vähän enemmän, perehdyn ehkä asiaan. - ShoGun
laura kirjoitti:
Toisaalta ihminen on sekaravinnon syöjä ja rasvaisella ruoalla on ollut varmasti suuri merkitys (myös) esi-isiemme ravinnossa. Kun on paastottu ns. pakosti, on kehon rasvoilla todella ollut käyttöä ja merkitystä. Tästä johtuen rasva varmaan tarraa nykyihmiseenkin niin pirun helposti...ja etenkin naisiin, jotta lisääntyminen olisi mahdollista...
Mielestäni ei ole kuitenkaan mitään syytä välttää hiilihydraatteja ja edelleen uskon niiden merkitykseen energiantarjoajina. Esi-isämme sienestivät, marjastivat, perunoivat ja viljelivät siinä missä metsästivätkin. Kuten sanottu, ihminen on sekaravinnon syöjä.
Uskon, että ihminen laihtuu ja pääsee rasvoista eroon ilman ketoosiakin. Uskon että se on myös helpompi tapa -ainakin minulle.
Inuiittien tavoista minulla ei ole minkäänlaista käsitystä, mutta kun on aikaa surffailla netissä vähän enemmän, perehdyn ehkä asiaan.laihtuu ilman ketoosiakin, se on aivan varmaa. Laihduinhan itsekin 22 kiloa ilman sitä ja ilman hiilihydraattien rajoittamistakin ja toistaiseksi vaan 8 kiloa vähähiilihydraattisella sen päälle.
Suurin ansio ketoosilla nähtävästi onkin siinä, että se auttaa nälänhallinnassa niitä, joilla sen kanssa on ongelmia.
Eikä hiilihydraatteja kokonaan tarvitse, eikä voikaan, jättää koska kaikki kasvikset/vihannekset/marjat kuitenkin sisältävät hiilihydraatteja. Mutta niiden hiilihydraattilähteiden suhteen kannattaa pysyä tarkkana ja välttää ns. turhia hiilareita, joita saa valkoisista viljoista, sokerista, perunasta, riisistä, yms. ruoka-aineista, jotka eivät sinällään sisällä juuri mitään hyödyllistä, toisin kuin monet kasvikset/vihannekset/marjat.
Ja totta kai energiantarjoajinakin hiilarit ovat tärkeitä silloin, kun pitää saada energiaa nopeasti tai erityisen paljon ja se myös käytetään heti hyödyksi, ettei se varastoidu rasvaksi elimistöön.
Miksi uskot, että ilman ketoosia laihduttaminen mielestäsi on sinulle helpompaa kuin ketoosissa? - laura
ShoGun kirjoitti:
laihtuu ilman ketoosiakin, se on aivan varmaa. Laihduinhan itsekin 22 kiloa ilman sitä ja ilman hiilihydraattien rajoittamistakin ja toistaiseksi vaan 8 kiloa vähähiilihydraattisella sen päälle.
Suurin ansio ketoosilla nähtävästi onkin siinä, että se auttaa nälänhallinnassa niitä, joilla sen kanssa on ongelmia.
Eikä hiilihydraatteja kokonaan tarvitse, eikä voikaan, jättää koska kaikki kasvikset/vihannekset/marjat kuitenkin sisältävät hiilihydraatteja. Mutta niiden hiilihydraattilähteiden suhteen kannattaa pysyä tarkkana ja välttää ns. turhia hiilareita, joita saa valkoisista viljoista, sokerista, perunasta, riisistä, yms. ruoka-aineista, jotka eivät sinällään sisällä juuri mitään hyödyllistä, toisin kuin monet kasvikset/vihannekset/marjat.
Ja totta kai energiantarjoajinakin hiilarit ovat tärkeitä silloin, kun pitää saada energiaa nopeasti tai erityisen paljon ja se myös käytetään heti hyödyksi, ettei se varastoidu rasvaksi elimistöön.
Miksi uskot, että ilman ketoosia laihduttaminen mielestäsi on sinulle helpompaa kuin ketoosissa?Uskon ketoosittoman laihduttamisen olevan minulle helpompaa, koska en edelleenkään ymmärrä, että minun pitäisi hakeutua ketoosi-tilaan. Vältän toki huonoja hiilareita, mutta pidän kovasti perunasta, ruisleivästä, kaurapuurosta, rehuista...ja minusta ne ovat merkittävä osa laihduttajan ruokavaliota. Ketoosin tavoittelu menee vaikeaksi, kun joku panikoi täällä palstalla vähän tähän tyyliin, että "apua, söin kolme perunaa, mitä teen, menikö kaikki pieleen".
Ja ne hiilarithan EIVÄT varastoidu rasvaksi elimistöön, kun kokonaisenergiansaanti ja kulutus ovat oikeassa suhteessa. - Terrie
laura kirjoitti:
Uskon ketoosittoman laihduttamisen olevan minulle helpompaa, koska en edelleenkään ymmärrä, että minun pitäisi hakeutua ketoosi-tilaan. Vältän toki huonoja hiilareita, mutta pidän kovasti perunasta, ruisleivästä, kaurapuurosta, rehuista...ja minusta ne ovat merkittävä osa laihduttajan ruokavaliota. Ketoosin tavoittelu menee vaikeaksi, kun joku panikoi täällä palstalla vähän tähän tyyliin, että "apua, söin kolme perunaa, mitä teen, menikö kaikki pieleen".
Ja ne hiilarithan EIVÄT varastoidu rasvaksi elimistöön, kun kokonaisenergiansaanti ja kulutus ovat oikeassa suhteessa.Vältät huonoja hiilareita? Pidät kovasti perunasta? En ymmärrä nyt, että miksi olet tällä palstalla.
- Mika
en usko kirjoitti:
Eri asia on kaltaisesi paikallaan löhöävä tunari.Karpit.net
Siellä on parikin kaveria jotka ovat juosseet maratooniin ilman hiilari tankkausta. Toinen jopa ihmetteli sitä, kun jälkinmäinen puolisko meni lujempaan kuin eka reilu 20 kilometriä, ja samalla sijoitus parani huomattavasti. Eli ne jotka tankkasivat hiilareita, niin niiltä loppui polttoaine kun taas ketoosissa olijoilta se ei ihan niin nopeasti lopukkaan. Itse huomaan saman esim salilla kummasti jaksaa, kuten myös lenkkipolulla.
Tohon jälkinmäiseen en viitsi edes vaivautua vastaamaan, mutta olen varmasti paremmassa kunnosa kuin sinä ;) - minä
Ketoosi aiheuttaa pysyviä muutoksia kehossa,joten en suosittele kenenkään edes kokeilevan. Siksi ne jotka laihduttavat viemällä kehonsa ketoosiin, usein joutuvat laihdutuskierteeseen, eli keho alkaa keräämään rasvavarastoja ja entistä tiukempaa diettiä tarvitaan että paino taas tippuisi.
- ShoGun1966
minä kirjoitti:
Ketoosi aiheuttaa pysyviä muutoksia kehossa,joten en suosittele kenenkään edes kokeilevan. Siksi ne jotka laihduttavat viemällä kehonsa ketoosiin, usein joutuvat laihdutuskierteeseen, eli keho alkaa keräämään rasvavarastoja ja entistä tiukempaa diettiä tarvitaan että paino taas tippuisi.
- liisa
Mika kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä; Totta joka sana!
- merituuli
minä kirjoitti:
No eipä pidä todellakaan paikkansa!
Eipä oo keho kerännyt mitään sen enempää -
kokemusta on - ihan normaalit on kuule ollut
"kertymät" kun alkaa syömään ns. normaalisti... Ja
Mikä on sit normaalia??? Mitähän ne söi kivikaudella... lihaa ja kasviksia -ja isoja kiviä ovat pyörittäneet ympäriinsä, tokkopa olivat ylipainoisia - eivätkä kuolleet sukupuuttoonkaan ...? Vai? - näin on
en usko kirjoitti:
Eri asia on kaltaisesi paikallaan löhöävä tunari.Nyt mennään vähän asiasta sivuun. Ymmärtääkseni tässä on tarkoitus puhua normaalin ihmisen ketoosista ati vähähiilarisesta ruokavaliosta. Ei me kaikki olla maratoonareita. On maratoonareita jotka karppaa mutta he tankkaavat vain ennen aktia, eli syövät hiilareita.
- varnaa tietoa
Mika kirjoitti:
Ravinnosta saatavat hiilihydraatit käytetään energian tuottamiseen. Niillä täytetään myös vaillinaiset glykogeenivarastot (hiilihydraatin varastomuoto). Mikäli hiilihydraatteja saadaan yli kulutetun energiamäärän, loput varastoituvat rasvana rasvakudoksiin. Aivot ja hermokudos käyttävät miltei pelkästään glukoosia energianlähteenään. Hiilihydraattien käyttö energianlähteenä säästää proteiineja tärkeämpiin tehtäviin. Hiilihydraatit ovat tärkeitä myös rasvojen aineenvaihdunnan normaalille kululle.
- Uunot
en usko kirjoitti:
Eri asia on kaltaisesi paikallaan löhöävä tunari.Eilen juoksin viikon pitkän lenkin 27km, hyvin jaksoin! Karpaten jo 3 kk!!
- Jossu
Kannattaa muistaa:
Haittavaikutuksina voi esiintyä lihaskatoa, pahoinvointia, kehon kuivumista, päänsärkyjä, huimausta, pahanhajuista hengitystä ja munuaisvaivoja.
Ketoasidoosia esiintyy hoitamattoman sokeritaudin yhteydessä, koska diabeetikon kehon solut eivät pysty käyttämään nautituista hiilihydraateista muodostettua glukoosia. Ketoaineiden tuotanto kasvaa niin suureksi, että määrä aiheuttaa metabolisen asidoosin, joka vaatii välitöntä hoitoa kooman ja kuoleman ehkäisemiseksi.- Terrie
Ketoasidoosin vaara on siis olemassa, mikäli sinulla on diabetes. Terveelle ihmiselle ketoosi, joka siis on aivan eri asia kuin ketoasidoosi, ei ole vaarallinen.
Ketoosi sinällään ei laihduta, polttaa tosin rasvaa, ja mikäli huolehditaan proteiinien riittävästä saamisesta ei lihaskadon vaaraa ole.
Ketoosi ei myöskään "tunnu" pahalta, vaan on jopa seesteinen olotila hiilariähkyn jälkeen.
Ketoosi auttaa nälänhallinnassa, hiilarit kun eivät vie nälkää.
Jossu varmaan on samaa mieltä sen Pepsodent-mainoksen kanssa jossa sanotaan että sokeri on välttämätön osa ravintoa. - taas näitä
Kannattaa muistaa: ketoosi on eri asia kuin diabeetikon ketoasidoosi. Erona on esim. se, että ruokavalioketoosissa verensokeri on matalahko ja pysyy tasaisena ja elimistö käyttää ketoaineiden ohella myös glukoosia, kun taas diabeetikolla verensokeri on todella korkea, koska elimistö ei pysty hyödyntämään glukoosia.
Lihaskatoa ei esiinny, jos riittävästä proteiinin saannista huolehditaan (paastonaikaisessa ketoosissa lihaskatoa esiintyy, koska elimistö ei saa proteiinia ravinnosta). Kehon kuivuminen on yleistä muutenkin kuin ketoosissa, jokaisen täytyisi huolehtia siitä, että juo vettä pari litraa päivässä. Munuaisvaivat ovat urbaanilegendaa, tutkimuksissa on todettu, että runsasproteiininen ruokavalio ei ole haitallinen terveen ihmisen munuaisille. (Ja väitetyt munuaisvaivat ovat siis proteiinin runsauteen, ei ketoosiin liittyvä asia.)
Pahonvointia, päänsärkyä ja pahanhajuista hengitystä saattaa esiintyä siinä vaiheessa, kun elimistö vaihtaa "sokeripolttoisesta" systeemistä "rasvapolttoiselle", ts. ketoosi käynnistyy. Oireet helpottavat, kunhan muistaa juoda riittävästi, ja menevät yleensä kokonaan ohi parissa päivässä. Elleivät mene, kannattaa hiilareiden määrää vähän nostaa.
Ketoosi ei ole eikä voi olla vaarallinen tila, vaan se on täysin normaali. Esim. eskimot olisivat kuolleet ajat sitten sukupuuttoon, jos ketoosi olisi vaarallista. Ketoosissa on kyse vain siitä, että elimistön pääpolttoaineena käytetään rasvaa eikä glukoosia, ei siinä ole mitään sen kummallisempaa. - Eve
taas näitä kirjoitti:
Kannattaa muistaa: ketoosi on eri asia kuin diabeetikon ketoasidoosi. Erona on esim. se, että ruokavalioketoosissa verensokeri on matalahko ja pysyy tasaisena ja elimistö käyttää ketoaineiden ohella myös glukoosia, kun taas diabeetikolla verensokeri on todella korkea, koska elimistö ei pysty hyödyntämään glukoosia.
Lihaskatoa ei esiinny, jos riittävästä proteiinin saannista huolehditaan (paastonaikaisessa ketoosissa lihaskatoa esiintyy, koska elimistö ei saa proteiinia ravinnosta). Kehon kuivuminen on yleistä muutenkin kuin ketoosissa, jokaisen täytyisi huolehtia siitä, että juo vettä pari litraa päivässä. Munuaisvaivat ovat urbaanilegendaa, tutkimuksissa on todettu, että runsasproteiininen ruokavalio ei ole haitallinen terveen ihmisen munuaisille. (Ja väitetyt munuaisvaivat ovat siis proteiinin runsauteen, ei ketoosiin liittyvä asia.)
Pahonvointia, päänsärkyä ja pahanhajuista hengitystä saattaa esiintyä siinä vaiheessa, kun elimistö vaihtaa "sokeripolttoisesta" systeemistä "rasvapolttoiselle", ts. ketoosi käynnistyy. Oireet helpottavat, kunhan muistaa juoda riittävästi, ja menevät yleensä kokonaan ohi parissa päivässä. Elleivät mene, kannattaa hiilareiden määrää vähän nostaa.
Ketoosi ei ole eikä voi olla vaarallinen tila, vaan se on täysin normaali. Esim. eskimot olisivat kuolleet ajat sitten sukupuuttoon, jos ketoosi olisi vaarallista. Ketoosissa on kyse vain siitä, että elimistön pääpolttoaineena käytetään rasvaa eikä glukoosia, ei siinä ole mitään sen kummallisempaa.Kopioitu sivulta http://www.kutri.net/dieetit.html#3
... ATKINSILLA (tai muulla ketoosidieetillä) LAIHDUTTAVA,
tulet huomaamaan, etten suosittele Atkinsia suoralta kädeltä kenellekään.
Ensinnäkin Atkins perustuu glykeemisen indeksin aivan liian yksioikoiseen tulkintaan. Herra Atkinsin mukaan hiilihydraatit ovat tärkein syy siihen, että amerikkalaiset ovat lihoneet. Sitähän setä Atkins ei kerro, että myös keskimääräinen amerikkalaisten syömä kalorimäärä on noussut viime vuosikymmeninä ainakin 350 kcalilla, samaan aikaan kun elämäntyyli on muuttunut passiivisemmaksi. Rasvan määrä amerikkalsiten dieetissä on pysynyt sen sijaan vakiona.
On totta, että esim. sokerisia limsoja juoden on helppo huitaista naamariin satoja kaloreita yhdellä seisomalla, mutta yksikään kliininen tutkimus ei todista, että nopeatkaan hiilihydraatit sinällään lihottaisi muita ravintoaineita enemmän -- niin kauan kun syöt yhtä paljon kuin kulutat, et liho. Eri asia on, miten helppoa milläkin dieetillä on syödä yhtä paljon tai vähemmän kuin kuluttaa.
Olen kuullut monelta Atkinsia noudattavalta juttuja Atkinsin ja ketoosin autuaaksitekevästä voimasta, hiilihydraattihimojen hallintaan saamisesta, vähentyneestä nälästä, nopeasta painon putoamistahdista (aluksi johtuu nesteen poistumisesta, myöhemmin hidastuu samaksi kuin muillakin dieeteillä), parantuneesta verenkuvasta, lähestyvän diabeteksen voittamisesta jne. Käytännössä täsmälleen samaan tulokseen pääsee myös vähentämällä hiilihydraateista saatavien kalorien määrän laihduttaessa 40-55 % (syödystä kalorimäärästä riippuen) ja lisäämällä päivittäisen proteiinimäärän (laihduttaessa) vähintään 80 grammaan tai 1-1,5 g / normaalipainokilo / päivä ja rasvan määrän 30 % päivän energiasta.
Moni Atkinsin (tai matalahiilihydraattisen)dieetin nimeen vannova on kertonut, ettei lautasmalli ole toiminut hänellä, vaan on johtanut aina hervottomaan hiilarisyöpöttelyyn. Kysynkin, kuinka moni meistä OIKEASTI syö tai on syönyt lautasmallin mukaan. Sopiva (= mm. keittokirjojen ja virallisten tahojen suosittelema) annos pastaa tai riisiä aterialla on vain reilu 2 dl keitettyä pastaa tai riisiä. Tiedän itsekin kärsineeni määräsokeudesta, jonka ansiosta mätän lautaselle helposti enemmän ruokaa kuin jaksan. Esim. pastaa on mahdollista laittaa 1/4 lautaselle ainakin 5 dl, kunhan tekee pastasta tarpeeksi korkean pinon ja/tai ignoroi pinon leviämistä vähän salaatin ja lihan puolelle. Entä miten lautasmallin noudattaminen on käynyt aamiaisella tai kahvitauolla? Pointtini on, että ennen kuin alkaa valittaa lautasmallin toimimattomuudesta, kannattaa varmistaa, että on varmasti käyttänyt sitä oikein (eli niin, että joka aterialla on todellakin syönyt jotain proteiinipitoista). Laihduttaessa lautasmalli vaatii väkisinkin modifiointia. Ravintotieto-kirjassa suositellaan, että laihduttaja söisi vähintään 80 grammaa proteiinia joka päivä.
Lisäksi näyttäisi siltä, että aika moni atkinsilainen soveltaa diettiä pahimmalla mahdollisella tavalla väärin. Aivan, herra Atkins suosittelee nimenomaan käyttämään hyviä rasvoja (joita saa kalasta, kasviöljyistä, avokadosta ja pähkinöistä) ja välttämään huonoja rasvoja (joita saa juustosta, kermasta, voista, broilerinnahasta, pekonista, kananmunasta, smetanasta, creme fraichesta jne.). Käytännössä kuitenkin useat Atkinsin dieettiä noudattavat kerskailevat nimenomaan sillä, kuinka voivat nyt syödä niin paljon juustoa ja kermakastikkeita kuin vain haluavat ja kuinka aamiainen alkaa ah, niin ihanasti, rasvaa tirisevällä pekonilla ja paistetuilla kananmunilla!
Atkinsin dieetti perustuu ketoosiin, johon elimistö menee, jos se ei saa tarpeeksi hiilihydraattia. Ketoosi on poikkeustila, josta elimistö pyrkii siitä kaikin keinoin pois. Atkinsin dieettiä noudattaessa päivittäinen hiilihydraattimäärä jää alkuvaiheessa alle 20 grammaan päivässä, myöhemmin käytännössä 40-60 g päivässä, enimmillään 100 g päivässä (ja tämä huikea määrä sopii Atkinsin mukaan vain hulluna urheileville vrt. huippu-urheilijoille). Eri asia toki on, miten ihmiset noudattavat Atkinsin hiilihydraattisuosituksia käytännössä... Vertailun vuoksi: jo pelkästään aivot tarvitsevat kunnolla toimiakseen 140 g hiilihydraattia päivässä, vaikka toki tulevat hätätapauksessa (= esim. Atkinsin dieetin iskiessä) toimeen vähemmälläkin ja elimistön hiilihydraatin puutteessa valmistamilla ketoaineilla. Ketoosi ei ole vaarallinen, mutta valtaosalle ihmisistä täysin turha tila. Ketoosin syvyys ei myöskään vaikuta laihtumistulokseen vaan kaikissa tutkimuksissa kalorivaje on ollut se, joka loppujen lopuksi on laihduttanut.
Lisäksi olen tavannut ihmisiä, jotka ovat kokeilleet Atkinsin dieettiä, mutta lopettaneet saatuaan liian pahoja sivuoireita kuten suun kuivumista, hiusten lähtöä, päänsärkyä, väsymystä jne.
Atkinsin dieetillä voi oikein noudatettuna (eli niin, ettei ota rasvoja ja proteiinia kananmunista, pekonista, broilerinnahasta, voista, kermasta ja rasvaisesta juustoista) olla lyhyen tähtäimen positiivinen vaikutus terveyteen ja joka tapauksessa se laihduttaa, kun yhden ruoka-aineryhmän karsimisesta seuraa väistämättä kulutusta pienempi päivittäinen kalorimäärä ja runsas proteiinimäärä vähentävät nälkää. Terveysvaikutukset saattavat johtua jopa pelkästään laihtumisesta, joskin esim. hyvien eli tyydyttymättömien eli kasvirasvojen lisääminen ruokavalioon parantaa myös kolesteroliarvoja. Dieetin pitkän aikavälin vaikutuksia ei kuitenkaan vielä tiedetä. MIkäli dieettiä noudatetaan mahdollisimman väärin (eli syödään hyvin vähän kasviksia ja hyvin runsaasti tyydyttynyttä rasvaa), on todennäköistä, että ajan kuluessa syntyy erilaisia terveysongelmia.
Jos valitset Atkinsin dieetin elämäntavaksi, voit sanoa hyvästit käytännössä loppuelämäksesi perunalle, pastalle, riisille, makeille leivonnaisille jne. Todennäköisesti saat syödä tasapainovaiheessakin vain max. 60 grammaa hiilihydraattia päivässä. Vertailun vuoksi: yhdessä annoksessa tavallista pastaa (60 grammaa kuivana) on 40 g. Lisäksi, jos et pitäydy hyvässä kasvisrasvassa ja kalasta, vaaleasta lihasta ja vähärasvaisista maitotuotteista tulevissa proteiineissa, otat riskin siitä, että joudut myöhemmällä iällä maksamaan mahdollisesti syömistäsi eläinrasvoista ja punaisesta lihasta mm. paksusuolen syövällä ja erilaisilla sydän- ja verisuonitaudeilla.
En siis suosittele Atkinsia suoralta kädeltä kenellekään. Jossain tapauksissa, jos laihduttaja on oikeasti kokeillut syödä lautasmallin mukaan niin, että saa päivässä 1,5 g proteiinia / painokilo, energiasta 30 % rasvasta ja loput kaloreista hitaista eli käytännössä kuitupitoisista hiilihydraateista (kalorilaskurini toimii juuri tällä logiikalla) ja kokee, ettei silti saa hiilihydraattihimoja hallintaan, hänen EHKÄ kannattaa kokeilla lowcarbaamista eli Atkinsia tai jotain muuta vähähiilihydraattista dieettiä. Tällöin kannattaa pitää visusti huoli siitä, että syö niin paljon kasviksia kuin napaan mahtuu, niin paljon täysjyväviljoja kuin on mahdollista, etupäässä hyvää kasvirasvaa ja ensisijaisesti kalaa, kanaa ja kalkkunaa ja vähärasvaisia maitotuotteita.
Kantani on alunperin ollut vielä jyrkemmin Atkins-vastainen, mutta asiaan tarkemmin perehdyttyäni ja ravintotieteilijää kuunneltuani olen hieman lieventänyt kantaani. Viimeisin perusteltu kantani aiheeseen löytyy täältä. - Terrie
Eve kirjoitti:
Kopioitu sivulta http://www.kutri.net/dieetit.html#3
... ATKINSILLA (tai muulla ketoosidieetillä) LAIHDUTTAVA,
tulet huomaamaan, etten suosittele Atkinsia suoralta kädeltä kenellekään.
Ensinnäkin Atkins perustuu glykeemisen indeksin aivan liian yksioikoiseen tulkintaan. Herra Atkinsin mukaan hiilihydraatit ovat tärkein syy siihen, että amerikkalaiset ovat lihoneet. Sitähän setä Atkins ei kerro, että myös keskimääräinen amerikkalaisten syömä kalorimäärä on noussut viime vuosikymmeninä ainakin 350 kcalilla, samaan aikaan kun elämäntyyli on muuttunut passiivisemmaksi. Rasvan määrä amerikkalsiten dieetissä on pysynyt sen sijaan vakiona.
On totta, että esim. sokerisia limsoja juoden on helppo huitaista naamariin satoja kaloreita yhdellä seisomalla, mutta yksikään kliininen tutkimus ei todista, että nopeatkaan hiilihydraatit sinällään lihottaisi muita ravintoaineita enemmän -- niin kauan kun syöt yhtä paljon kuin kulutat, et liho. Eri asia on, miten helppoa milläkin dieetillä on syödä yhtä paljon tai vähemmän kuin kuluttaa.
Olen kuullut monelta Atkinsia noudattavalta juttuja Atkinsin ja ketoosin autuaaksitekevästä voimasta, hiilihydraattihimojen hallintaan saamisesta, vähentyneestä nälästä, nopeasta painon putoamistahdista (aluksi johtuu nesteen poistumisesta, myöhemmin hidastuu samaksi kuin muillakin dieeteillä), parantuneesta verenkuvasta, lähestyvän diabeteksen voittamisesta jne. Käytännössä täsmälleen samaan tulokseen pääsee myös vähentämällä hiilihydraateista saatavien kalorien määrän laihduttaessa 40-55 % (syödystä kalorimäärästä riippuen) ja lisäämällä päivittäisen proteiinimäärän (laihduttaessa) vähintään 80 grammaan tai 1-1,5 g / normaalipainokilo / päivä ja rasvan määrän 30 % päivän energiasta.
Moni Atkinsin (tai matalahiilihydraattisen)dieetin nimeen vannova on kertonut, ettei lautasmalli ole toiminut hänellä, vaan on johtanut aina hervottomaan hiilarisyöpöttelyyn. Kysynkin, kuinka moni meistä OIKEASTI syö tai on syönyt lautasmallin mukaan. Sopiva (= mm. keittokirjojen ja virallisten tahojen suosittelema) annos pastaa tai riisiä aterialla on vain reilu 2 dl keitettyä pastaa tai riisiä. Tiedän itsekin kärsineeni määräsokeudesta, jonka ansiosta mätän lautaselle helposti enemmän ruokaa kuin jaksan. Esim. pastaa on mahdollista laittaa 1/4 lautaselle ainakin 5 dl, kunhan tekee pastasta tarpeeksi korkean pinon ja/tai ignoroi pinon leviämistä vähän salaatin ja lihan puolelle. Entä miten lautasmallin noudattaminen on käynyt aamiaisella tai kahvitauolla? Pointtini on, että ennen kuin alkaa valittaa lautasmallin toimimattomuudesta, kannattaa varmistaa, että on varmasti käyttänyt sitä oikein (eli niin, että joka aterialla on todellakin syönyt jotain proteiinipitoista). Laihduttaessa lautasmalli vaatii väkisinkin modifiointia. Ravintotieto-kirjassa suositellaan, että laihduttaja söisi vähintään 80 grammaa proteiinia joka päivä.
Lisäksi näyttäisi siltä, että aika moni atkinsilainen soveltaa diettiä pahimmalla mahdollisella tavalla väärin. Aivan, herra Atkins suosittelee nimenomaan käyttämään hyviä rasvoja (joita saa kalasta, kasviöljyistä, avokadosta ja pähkinöistä) ja välttämään huonoja rasvoja (joita saa juustosta, kermasta, voista, broilerinnahasta, pekonista, kananmunasta, smetanasta, creme fraichesta jne.). Käytännössä kuitenkin useat Atkinsin dieettiä noudattavat kerskailevat nimenomaan sillä, kuinka voivat nyt syödä niin paljon juustoa ja kermakastikkeita kuin vain haluavat ja kuinka aamiainen alkaa ah, niin ihanasti, rasvaa tirisevällä pekonilla ja paistetuilla kananmunilla!
Atkinsin dieetti perustuu ketoosiin, johon elimistö menee, jos se ei saa tarpeeksi hiilihydraattia. Ketoosi on poikkeustila, josta elimistö pyrkii siitä kaikin keinoin pois. Atkinsin dieettiä noudattaessa päivittäinen hiilihydraattimäärä jää alkuvaiheessa alle 20 grammaan päivässä, myöhemmin käytännössä 40-60 g päivässä, enimmillään 100 g päivässä (ja tämä huikea määrä sopii Atkinsin mukaan vain hulluna urheileville vrt. huippu-urheilijoille). Eri asia toki on, miten ihmiset noudattavat Atkinsin hiilihydraattisuosituksia käytännössä... Vertailun vuoksi: jo pelkästään aivot tarvitsevat kunnolla toimiakseen 140 g hiilihydraattia päivässä, vaikka toki tulevat hätätapauksessa (= esim. Atkinsin dieetin iskiessä) toimeen vähemmälläkin ja elimistön hiilihydraatin puutteessa valmistamilla ketoaineilla. Ketoosi ei ole vaarallinen, mutta valtaosalle ihmisistä täysin turha tila. Ketoosin syvyys ei myöskään vaikuta laihtumistulokseen vaan kaikissa tutkimuksissa kalorivaje on ollut se, joka loppujen lopuksi on laihduttanut.
Lisäksi olen tavannut ihmisiä, jotka ovat kokeilleet Atkinsin dieettiä, mutta lopettaneet saatuaan liian pahoja sivuoireita kuten suun kuivumista, hiusten lähtöä, päänsärkyä, väsymystä jne.
Atkinsin dieetillä voi oikein noudatettuna (eli niin, ettei ota rasvoja ja proteiinia kananmunista, pekonista, broilerinnahasta, voista, kermasta ja rasvaisesta juustoista) olla lyhyen tähtäimen positiivinen vaikutus terveyteen ja joka tapauksessa se laihduttaa, kun yhden ruoka-aineryhmän karsimisesta seuraa väistämättä kulutusta pienempi päivittäinen kalorimäärä ja runsas proteiinimäärä vähentävät nälkää. Terveysvaikutukset saattavat johtua jopa pelkästään laihtumisesta, joskin esim. hyvien eli tyydyttymättömien eli kasvirasvojen lisääminen ruokavalioon parantaa myös kolesteroliarvoja. Dieetin pitkän aikavälin vaikutuksia ei kuitenkaan vielä tiedetä. MIkäli dieettiä noudatetaan mahdollisimman väärin (eli syödään hyvin vähän kasviksia ja hyvin runsaasti tyydyttynyttä rasvaa), on todennäköistä, että ajan kuluessa syntyy erilaisia terveysongelmia.
Jos valitset Atkinsin dieetin elämäntavaksi, voit sanoa hyvästit käytännössä loppuelämäksesi perunalle, pastalle, riisille, makeille leivonnaisille jne. Todennäköisesti saat syödä tasapainovaiheessakin vain max. 60 grammaa hiilihydraattia päivässä. Vertailun vuoksi: yhdessä annoksessa tavallista pastaa (60 grammaa kuivana) on 40 g. Lisäksi, jos et pitäydy hyvässä kasvisrasvassa ja kalasta, vaaleasta lihasta ja vähärasvaisista maitotuotteista tulevissa proteiineissa, otat riskin siitä, että joudut myöhemmällä iällä maksamaan mahdollisesti syömistäsi eläinrasvoista ja punaisesta lihasta mm. paksusuolen syövällä ja erilaisilla sydän- ja verisuonitaudeilla.
En siis suosittele Atkinsia suoralta kädeltä kenellekään. Jossain tapauksissa, jos laihduttaja on oikeasti kokeillut syödä lautasmallin mukaan niin, että saa päivässä 1,5 g proteiinia / painokilo, energiasta 30 % rasvasta ja loput kaloreista hitaista eli käytännössä kuitupitoisista hiilihydraateista (kalorilaskurini toimii juuri tällä logiikalla) ja kokee, ettei silti saa hiilihydraattihimoja hallintaan, hänen EHKÄ kannattaa kokeilla lowcarbaamista eli Atkinsia tai jotain muuta vähähiilihydraattista dieettiä. Tällöin kannattaa pitää visusti huoli siitä, että syö niin paljon kasviksia kuin napaan mahtuu, niin paljon täysjyväviljoja kuin on mahdollista, etupäässä hyvää kasvirasvaa ja ensisijaisesti kalaa, kanaa ja kalkkunaa ja vähärasvaisia maitotuotteita.
Kantani on alunperin ollut vielä jyrkemmin Atkins-vastainen, mutta asiaan tarkemmin perehdyttyäni ja ravintotieteilijää kuunneltuani olen hieman lieventänyt kantaani. Viimeisin perusteltu kantani aiheeseen löytyy täältä.Ihmettelen, että pidät Kutria ylimpänä auktoriteettina mitä tulee laihduttamiseen.
Kaikki dieetit perustuvat kalorivajeeseen. vhh-dieetillä niitä ei vain tarvitse laskea, eikä nähdä nälkää, koska kaloreita tulee rasvasta, joka pitää nälkää paremmin kuin hiilihydraatti. Ei ole sama mistä kalorisi saat, eivätkä kaikki kalorit ole samanarvoisia.
- ketoosissa
Näistä kirjoituksista on vuosia, mutta nyt karppaus on jo valtavirtaa - eli siis edellä kirjoittaneet olivat kovasti aikaansa edellä.
Näistä kirjoituksista on jo vuosia, eikä kukaan enää heistä kirjoittele siitä täällä. Mitä se tarkoittaa? Ketoosit ovat menneet ja olleet. Enää ei ole kiinnostusta. Kahden vuoden ajan olen palstaa seurannut ja kommentoinut. Kunpa tietäisit, miten moni fanaatikko on nostanut kytkintä.
- joku vaan
boxi kirjoitti:
Näistä kirjoituksista on jo vuosia, eikä kukaan enää heistä kirjoittele siitä täällä. Mitä se tarkoittaa? Ketoosit ovat menneet ja olleet. Enää ei ole kiinnostusta. Kahden vuoden ajan olen palstaa seurannut ja kommentoinut. Kunpa tietäisit, miten moni fanaatikko on nostanut kytkintä.
Eipä fanatismi yleensä kauaa kestä. Pisimpään fanatismi kesti kommunisteilla, moni uskoi vuosikymmeniä.
Hyvä tietysti olisi että jos jollain dieetillä saa painon inhimilliseksi niin ei palaisi ihan kokonaan vanhoihin tapoihin. Maltillisemmilla ihmisillä on helpompaa kun muutos ei alkujaankaan ole liian suuri niin muutoskin jää helpommin päälle.
Maltillisuudessa on sekin hyvä puoli, että voi vapaammin etsiä uusia ruokia ja osa niistä voi jäädä ruokavalioon vaikka itse dieetistä luopuisikin.
- Toinen Mika..
Mistä minä mitään tiedän, en mistään ;-D
No kummiskin osti tossa 2kk sitten nutriletin pirtelöpussukoita ja siinä sanottiin että "miehet 6 pussii päivässä noh, aattelin et ei mun läskit sillä lähe!
Nyt olen vetäny niin että 3pussii päivässä ja itse hekotellu 3 pirtelöö soija/herajauhoo 1kanmuna joukkoon lisäxi ja aamulla otan multivita poreen.
Ja tulos on nyt 28.03-2011(2kk jälkeen)
12kiloo ja lähtö oli 116kg(pituus 180senttii täl läskil)
eli kohta toivottavasti 100 rikki, tavote olis jotain 85kiloo.
Alus oli ihan helvetin nälkä jotain 3-5päivää sit helpotti!!
Tieteellisesti en tiedä mitään jutskista, olen aina mainosten uhri;-)
Kaikki tekee tavallaan!!!
Kevättä kaikille!!! 1) I have seen them come and go and I mean its. Toinen mika: juuri haastattelin laihdutusleikkauksen läpikäynyttä, joka oli laihtunut Nutriletilla 26 kg. Jonnekin se tulos vain katosi. Kannattaa kunnioittaa sitä pudonnutta painoa ja vaalia sitä.
2) Tuolla joku selittää taas miten ketoosi ja ketoasidoosi eroavat toisistaan. Jos nyt vetää mutkat suoriksi, niin voi sanoa, että toinen on hengenvaarallinen ja tulee vain hoitamalle ykköstyypin diabeetikolle ja toinen on vaaraton, joskin vähän kummallinen (ketoosi). Näitä ei voi verrata toisiinsa. Toinen hoidetaan ensiavussa ja sen jälkeen teholla. Toista ei tarvi hoitaa ja ja jos haluaa hoitaa,otetaan voilepä.- MR.Bodi
uskomatonta kuinka noin moni on pihalla asioista. Netti on pullollaan oikeaa tietoa mm.ketoosista ja vaikutuksista, etsikää niiin löytyy vastauksia, etsivä löytää aina.
Ja treeninä esim Tabata, johan alkaa kehossa tapahtua kummia ja todella nopeasti!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ketoosi_(tila)
http://tabatatraining.org/ niille jotka osaavat englanti, samanlaisia sivuja on suomeksikin pirusti, googleen hakusana tabata. - tomppaa__
tottakai asiantuntijat haluaa meidän syövän suomalaista leipää, suomalaista ruokaa ja olevan läskejä ,jotta voidaan sitten myydä lääkkeitä sairaille.
Arvaa kuinka paljon rahaa on käytetty becelin ja benecolin tapaisten tuotteiden tutkimukseen ja mainostukseen. silti kovetettu kasvirasva toimii elimistössä pahemmini kuin oikea voi jota ei tartte keinotekoisesti muokata.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1367639Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361893Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251870- 911613
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791535Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104978- 49910
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28810Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4769- 32764