Missä malleissa noin vuodesta 2010 lähtien

kardaani, alennusvaihteisto ja maavaraa 20 cm.
Ilmoita


LC150
Ilmoita
Kamelissa on maavaraa riittävästi.
Ilmoita
Suzuki Grand Vitara ja jotku vanhemmat Subaru Foresterit. Ei siis nyky Vitara, joka on aivan eri auto. Nyky Foresterissa ei ole enää alennusvaihteistoa, mutta maavara kasvanut ja on 22cm. Tätä ei useimmista citymaastureista löydy. Toi Grand Vitaran maavara 20cm.
Veikkaan että Mitsu Pajero ja Mersun G malli täyttävät sun vaatimukset. Mitsun myynti loppuu ja Mersu on hemmetin kallis. Myös Toyota Landcruiser myös. Maavara 22cm.
Lava-autoista voi suositella Toyota Hiluxia. On alennusvaihteet ja maavaraa peräti 29cm. Kilpailijoilla on pienemmät maavarat.
Ilmoita
EIkös kaikissa ole kardaaniakseli jossakin? Pitäähän se pyörintä siirtää vetoakseleille. Tarkoititko jäykkiä akseleita, niitä ei enää ole juuri missään ainakaan edessä. Ei taida olla edes uudessa G-Mersussa.

Toyotan Hilux lienee maastoautona tämän hetken paras vaihtoehto kun hintakin otetaan huomioon, ainakin se on luja vekotin. Jokapäiväiseen ajoon taas se ei ole kovin hyvä valinta, kun siinä ei ole arkipäivän tasauspyörästöllistä nelivetoa kuten esimerkiksi LC J150, peräti Torsenilla. Toisin sanoen vaikkapa talviliukkailla se on kelvoton kun puskee mutkissa.

Land Cruisereitten hinnat näkyvät nousseen taas roimasti. Halvimmillaan saa kaksipaikkaisen pakettiautoversion noin 55000 eurolla, manuaalilaatikolla, mutta normaalit 5-7 paikkaiset ovat hinnaltaan pompanneet 85000-135000€ haarukkaan! Kun itse ostin perusversion automaatilla vuonna 2011 maksoin siitä käteisellä vajaat 70000€ (metalliväri, koukku jne lisävarusteena), nyt osapuilleen vastaavan "Active" version hinta on 103000€! Eipä siinä mitään, toivottavasti käytettyjen hinnat nousevat samassa suhteessa, kun tarkoituksena ei ole vaihtaa ikinä uudempaan kun ei ole mitä ilmeisimmin tarvetta. Kyllä tuo vielä sen 15-20 vuotta kestää minkä minäkin.
1 VASTAUS:
Nouseehan ne.

Onko meidän "Land Cruiserissa" muuta cruiseria jäljellä, kuin perus hyvä luotettavuus?

Toyota Pradonahan tuo meidän cruiseri maailmalla tunnetaan, eli se on toyotan pajero.

Ei sillä, hyviä autojahan ne nykyään ovat pradot ja pajerotkin.
+Lisää kommentti
Jos maastureista puhutaan, niin helpompi olisi luetella missä ei ole, kaikissa kun tuppaa olemaan nuo.

Kysy ennemmin missä on lukot akseleilla, riittävästi joustovaraa, ja sen verran sopusuhtainen massa suhteessa pyörien kokoon, ettei kulkee kun on pehmeämpääkin, ja hinta alle 60 k € uutena . . .
Ilmoita
Vielä kun saisi suomesta bensamoottorilla. Itse en halua tukea valtiota tonnin dieselverolla joka vuosi.
Ilmoita
Useassa nykyautossa on todella pieni maavara. Samoin nykyisissä citymaastureissakin. Muistaakseni myös ihan maastureiksi luettavissa Mitsu Pajerossa ja Toyota Landcruiserissakin on 22cm. maavara. Harva yltää edes tuohon 20 cm. maavaraan.
4 VASTAUSTA:
Muutamassa subarun mallissa 22 cm.
No joo, aika vähän tuo on muuttunut. Eipä se vanhassa Pajerossa ja Land Cruiserissa aksein alla ollut juuri enempää maavaraa, tuon matalimman kohdan maavaran kun määrittää jäykän akselin tapauksessa rengaskoko ja rengaskoko ei ole pienentynyt yhtään. Erillisjousitetussa voi vähän vaikuttaa muukin rakenne, mutta erillisjousitukset noissa nyt ovat pysyneet hyvin samanlaisina, oikeastaan maastoajon kannalta esim. Pajerossa etujousitus on vain parantunut, vaikkakin ns. offroad rakenteluun jäykkä-akselinen lienee helpompi lähtökohta.

Tuo illuusio, että maavara olisi erityisesti vähentynyt johtuu enempi muotoilusta ja siitä, että helmoissa ja puskureissa on nykyisin paljon erilaisia ilmanohjaimia polttoaineenkulutuksen pienentämiseksi, sekä astinlautoja.

Monissa nykyautoissa on myös ilmajousitus tai jonkin sortin hydraulinen systeemi, että autoa saa nostettua kun ajaa huonoja teitä ja laskettua kun ajaa hyviä teitä. Voi kai tuollanenkin olla ihan mukava, vaikkakin yksi paikka hajoamaan lisää.
talvitulee kirjoitti:
Muutamassa subarun mallissa 22 cm.
Joo, ne kun ovat erillisjousitetuja. Kuten vaikka tuo em. pajerokin, uudemmat mallit ovat takaa erillisjousitettuja, niin taka-akselin alla on lähemmäs 30 cm maavaraa, kun vanhoissa perämurikka kynti 10 cm alempana.

Toisaalta subaruissa yleensä on koko rakenne matalampi, että vaikka se akselin kohdalta onkin korkeampi, muu kori kulkee hieman matalammalla.

No ei se välttämättä ole mikään ongelma.

Subarun ehdoton hyväpuoli maastureihin verrattuna on keveys. Rajoite taas lienee neliveto ja jousitus.
Isoin heikkous uusissa maastureissa etenemiskyvyn kannalta on paino. Ne uppooaa suohon aika syvälle vakioregnaskoolla.

Toisaalta, sama ominaisuus tekee niistä hyviä vetoautoja.
+Lisää kommentti
Jäykässä akselissa murkikka syö maavaraa.
2 VASTAUSTA:
Tämä totta, maavaraa saa lisää jäykkäakseliseen autoon vain renkaita suurentamalla. Tosin se tasauspyörästön möntti on vain yhdessä kohdassa ja maavaraa on vieressä hyvät 5 senttiä enemmän.

Itselläni on Cruiserissa halkaisijaltaan 5 senttiä suuremmat renkaat kuin vakiot, maavaraa tulee pari senttiä enemmän ja ajo on mukavan pehmeää. 265/70R17 siis vakio 245/65R17 tilalla.
Mulla on Cittari-Dmaxissa 265/75R16 jotka sain kaverilta, alkuperäinen 245/70R16 Eli käytännössä ihan saman kokoiset rengasmuutokset jos ulkohalkaisijaa katsoo, mulla mahtuu olemaan 16 vanne niin saa vähän lisää armoa siitä. Mulla mahtuu pyörimään ilman mitään raapimista eikä tarvinnut autoa rasikata yhtään, enkä olisi tosin raiskannutkaan vaan ostanut silloin oikean kokoiset renkaat.

D-maxissa tuo taka-akseli on kooltaan samaa luokkaa kun joku HDJ80 taka-akseli ja tietysti juurikin se kohta josta maavara on pienin. Täytyy sanoa että pisti kyllä heti silmään että melkein kuorma-auton taka-akseli kun aikaisemmin silmä oli tottunut näkemään Toyotan ns. 8 tuuman tasauspyörästöä jota käytettiin 70 sarjaisissa ja hiluxissa.

Eipä Isuzussakaan jää vakiorenkailla kun 225mm maavaraa joka tosin on ihan riittävä perheen sekakäyttö-cittarille. Tosin tuo iso tasauspyörästö korreloi suoraan tukevuuteen ja suorituskykyyn että itse hyvin mielellään kärsin maavarasta tuolta kohtaa kun että takanakin olisi joku erillisjousitettu ohutlevyrakenne.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Missä malleissa noin vuodesta 2010 lähtien

kardaani, alennusvaihteisto ja maavaraa 20 cm.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta