Bemari luopuu dieseleistä

ewrewq

https://www.greencarreports.com/news/1118707_bmw-drops-diesels-in-favor-of-plug-in-hybrids
Olisiko volkkari ainoa, joka pyristelee vastaan ja yrittää tekohengittää dieseleitä.

Nyt dieselkuskin on syytä ottaa laskin käteen ja katsoa mitä matkat maksaisivat sähköautolla. Tulos voi yllättää. Ja kaupan päälle ilmanlaatu paranee.

14

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiffffff

      Tuossahan oli kyseessä USA:n markkina, missä BMW on pieni tekijä ja diesel ei koskaan ole lyönyt samalla tavalla läpi kuin Euroopassa, siellä diesel ei ole ollut edes halvempaa kuin bensiini.

      Eli ei nyt vielä tuon perusteella kannata hehkuttaa.

      BMW:n plug-ineistä toistaiseksi raportoitu, että urheilullisuus niissä raskaan akuston vuoksi huonompi kuin polttomoottoriautoissa. Eli BMW:ltä uskaliasta lähteä tuolle tielle, huomioiden merkin imagon ja asiakkaiden tottumukset sekä odotukset.
      Taas näin asiakkaalle, jota ei se urheilu ensisijaisesti kiinnosta, täytyy todeta, että BMW 530e on varsin houkuttelevasti hinnoiteltu luokassaan. Jos olisin ostamassa tuon luokan autoa ja olisi latauspaikka kotona ja töissä, niin olisi hyvin kiinnostava malli. Haittana vain farkun puute sekä pienempi tavaratila.

      • nbnbn

        "Tuossahan oli kyseessä USA:n markkina ... Eli ei nyt vielä tuon perusteella kannata hehkuttaa."

        Mielestäni kannattaa, koska monet autoiluun liittyvät trendit ovat tulleet sieltä, bensa-, hybridi- ja sähköautot ainakin. Diesel ei ehkä ole USA:ssa niin suosittua kuin Euroopassa, mutta autoilun trendsettereitä USA on.

        Diesel on mennyt niin pois muodista, että ihmetyttää VW:n asenne siihen. Toki, jos pakoputkesta saadaan tulemaan pelkästään vesihöyryä ulos, se muuttaisi asenteita, mutta sellainen ei taida olla mitenkään mahdollista.

        Diesel/polttoöljy tullee pitkässä juoksussa jäämään pelkästään työkoneille, ja onneksi niissäkin hybridit lisääntyvät.


      • Kkffffffgggggg
        nbnbn kirjoitti:

        "Tuossahan oli kyseessä USA:n markkina ... Eli ei nyt vielä tuon perusteella kannata hehkuttaa."

        Mielestäni kannattaa, koska monet autoiluun liittyvät trendit ovat tulleet sieltä, bensa-, hybridi- ja sähköautot ainakin. Diesel ei ehkä ole USA:ssa niin suosittua kuin Euroopassa, mutta autoilun trendsettereitä USA on.

        Diesel on mennyt niin pois muodista, että ihmetyttää VW:n asenne siihen. Toki, jos pakoputkesta saadaan tulemaan pelkästään vesihöyryä ulos, se muuttaisi asenteita, mutta sellainen ei taida olla mitenkään mahdollista.

        Diesel/polttoöljy tullee pitkässä juoksussa jäämään pelkästään työkoneille, ja onneksi niissäkin hybridit lisääntyvät.

        Joo, mutta silloin pitää katsoa USA:n trendejä, ei vain yhden marginaalivalmistajan toimia siellä.
        Toisaalta jos USA:sta olisi katsottu, niin mitään diesel-buumia ei olisi koskaan tullutkaan, joten siksikään myöskään diesel-boomin loppumista ei voi sieltä päätellä.

        Plug-init kasvattavat suosiotaan, sen tuosta voi kyllä päätellä, mutta sehän oli tiedossa muutenkin.

        Ihmetyttää sinun asenteesi, että muodin eli laumasieluisuuden pitäisi määrätä kaikesta. VW:n perustelut dieselin renesanssille olivat ihan päteviä, sinä siis vastaat ”mutta muoti”. Kyllä se muoti taas muuttuu, jos raha ohjaa dieselin käyttöön.

        Toki jos ihan yleisesti polttomoottoriautot alkavat kadota, niin eipä dieseleitäkään enää pitkään kannattaisi kehittää. Tällä hetkellä kuitenkin vielä niille on perusteltu tarpeensa, käyttötarkoitus, missä ne ovat parhaita eli paljon ja pitkää matkaa ajaville. Ja tavallaan myös muille vääntönsä, alhaisen kulutuksensa ja sähköautoja halvemman hintansa ansiosta.

        Ja minulla ei ole dieseliä, ei ole koskaan ollutkaan, pidän vaan laumasieluja naurettavina, olkoon kyse mistä vaan.


      • iuiui
        Kkffffffgggggg kirjoitti:

        Joo, mutta silloin pitää katsoa USA:n trendejä, ei vain yhden marginaalivalmistajan toimia siellä.
        Toisaalta jos USA:sta olisi katsottu, niin mitään diesel-buumia ei olisi koskaan tullutkaan, joten siksikään myöskään diesel-boomin loppumista ei voi sieltä päätellä.

        Plug-init kasvattavat suosiotaan, sen tuosta voi kyllä päätellä, mutta sehän oli tiedossa muutenkin.

        Ihmetyttää sinun asenteesi, että muodin eli laumasieluisuuden pitäisi määrätä kaikesta. VW:n perustelut dieselin renesanssille olivat ihan päteviä, sinä siis vastaat ”mutta muoti”. Kyllä se muoti taas muuttuu, jos raha ohjaa dieselin käyttöön.

        Toki jos ihan yleisesti polttomoottoriautot alkavat kadota, niin eipä dieseleitäkään enää pitkään kannattaisi kehittää. Tällä hetkellä kuitenkin vielä niille on perusteltu tarpeensa, käyttötarkoitus, missä ne ovat parhaita eli paljon ja pitkää matkaa ajaville. Ja tavallaan myös muille vääntönsä, alhaisen kulutuksensa ja sähköautoja halvemman hintansa ansiosta.

        Ja minulla ei ole dieseliä, ei ole koskaan ollutkaan, pidän vaan laumasieluja naurettavina, olkoon kyse mistä vaan.

        "Kyllä se muoti taas muuttuu, jos raha ohjaa dieselin käyttöön."

        Dieselin maine on niin mennyttä, että päästöt pitäisi saada kokonaan pois, että sen maine alkaisi parantua ja siihen menee aikaa, vaikka dieselin saisi tänään tuottamaan vaikka pelkkää puhdasta happea. Monet kaupungit Euroopassa ovat kieltämässä dieselit keskustoissaan, kyllähän sellainen dieseleiden myyntiin vaikuttaa. Ja sitten kun siinä onnistuvat, niin Suomi seuraa perässä. Mitä tehdä sellaisella autolla, jolla ei pääse ajamaan keskustaan asti? Rakennetaanko pääkaupunkiseudulle parkkipaikkoja dieselautoille kehä III:n ulkopuolelle, josta sitten dieselautoilijat kuuliaisesti hyppäävät lähijunaan tai vastaavaan, jolla sitten jatkavat keskustaan?

        Ei, vaan dieselautoilijat vaihtavat joko sähköautoon tai joissain tapauksissa bensa-pluginiin.


      • Kiffkfkfkfkfkfk
        iuiui kirjoitti:

        "Kyllä se muoti taas muuttuu, jos raha ohjaa dieselin käyttöön."

        Dieselin maine on niin mennyttä, että päästöt pitäisi saada kokonaan pois, että sen maine alkaisi parantua ja siihen menee aikaa, vaikka dieselin saisi tänään tuottamaan vaikka pelkkää puhdasta happea. Monet kaupungit Euroopassa ovat kieltämässä dieselit keskustoissaan, kyllähän sellainen dieseleiden myyntiin vaikuttaa. Ja sitten kun siinä onnistuvat, niin Suomi seuraa perässä. Mitä tehdä sellaisella autolla, jolla ei pääse ajamaan keskustaan asti? Rakennetaanko pääkaupunkiseudulle parkkipaikkoja dieselautoille kehä III:n ulkopuolelle, josta sitten dieselautoilijat kuuliaisesti hyppäävät lähijunaan tai vastaavaan, jolla sitten jatkavat keskustaan?

        Ei, vaan dieselautoilijat vaihtavat joko sähköautoon tai joissain tapauksissa bensa-pluginiin.

        Jos dieselin päästöt ovat samat kuin bensan tai vain marginaalisesti suuremmat, niin ei sen välttelylle päästöperustein ole suurempaa syytä kuin bensan välttelylle. Laumasielut voivat mainehorinoineen olla mieltä mitä sattuvat, mutta diesel myy edelleen. Ei se ole pysähtynyt seinään, kuten jutuistasi voisi päätellä. Diesel-autoja myydään edelleen paljon enemmän kuin sähköautoja ja plug-ineja yhteensä. Että se siitä maineesta.

        Kaupungeista ollaan kieltämässä VANHAT dieselit, kaupoista saa uusia, vanhoja ei enää valmisteta.

        Dieseliä ei voi saada tuottamaan puhdasta happea, mutta puhdasta hiilidioksidia kylläkin, teoreettisesti. Käytännössä taitaa mukana aina tulla pienhiukkasia, kuten bensa-autostakin. Mutta jossain menee sekin raja kuin polttoaineesta tulevat pienhiukkaset muuttuvat merkityksettömiksi. Jo pitkään mielestäni pahin liikenteen aiheuttama päästömuoto ainakin Suomessa on ollut tiepöly. Jos nyt sitten tiepöly aiheuttaisi vaikka 95% haitallisista päästöistä ja polttoaine 5%, niin onko enää perusteltua kieltää polttoaineita, eikö pitäisi keskittyä tiepölyyn?


      • reerre
        Kiffkfkfkfkfkfk kirjoitti:

        Jos dieselin päästöt ovat samat kuin bensan tai vain marginaalisesti suuremmat, niin ei sen välttelylle päästöperustein ole suurempaa syytä kuin bensan välttelylle. Laumasielut voivat mainehorinoineen olla mieltä mitä sattuvat, mutta diesel myy edelleen. Ei se ole pysähtynyt seinään, kuten jutuistasi voisi päätellä. Diesel-autoja myydään edelleen paljon enemmän kuin sähköautoja ja plug-ineja yhteensä. Että se siitä maineesta.

        Kaupungeista ollaan kieltämässä VANHAT dieselit, kaupoista saa uusia, vanhoja ei enää valmisteta.

        Dieseliä ei voi saada tuottamaan puhdasta happea, mutta puhdasta hiilidioksidia kylläkin, teoreettisesti. Käytännössä taitaa mukana aina tulla pienhiukkasia, kuten bensa-autostakin. Mutta jossain menee sekin raja kuin polttoaineesta tulevat pienhiukkaset muuttuvat merkityksettömiksi. Jo pitkään mielestäni pahin liikenteen aiheuttama päästömuoto ainakin Suomessa on ollut tiepöly. Jos nyt sitten tiepöly aiheuttaisi vaikka 95% haitallisista päästöistä ja polttoaine 5%, niin onko enää perusteltua kieltää polttoaineita, eikö pitäisi keskittyä tiepölyyn?

        Dieselin pienhiukkaset ovat häijympiä kuin bensan. Vaikka niitä yritetään, ja mahdollisesti siinä onnistutaankin, ottamaan talteen hiukkassuodattimella, ei se muuta sitä miksikään, että ihmisillä on erittäin kielteinen kuva dieselin päästöistä.
        Lisäksi autoilijat siirtyvät sähköautoihin. Sitä haluavat autoilijat, valtio, jalkakäytävillä kävelijät, kaikki. Valtio tulee menettämään valtavasti polttoaineveroja. Jostain pitää saada vastaavasti lisää. Mikähän olisi helpoin verotuskohde .... dieselautoilijaparka, olet tähtäimessä ja kohta nasahtaa.

        Autoilusta tulee tietysti muitakin päästöjä ja siitä voi tulla ongelma, jos autoilu esim. lisääntyy sähköautoilun edullisuuden vuoksi. Ehkäpä saamme parempia renkaita, nastarenkaat saadaan hävitettyä jne.


      • Kkfffffff
        reerre kirjoitti:

        Dieselin pienhiukkaset ovat häijympiä kuin bensan. Vaikka niitä yritetään, ja mahdollisesti siinä onnistutaankin, ottamaan talteen hiukkassuodattimella, ei se muuta sitä miksikään, että ihmisillä on erittäin kielteinen kuva dieselin päästöistä.
        Lisäksi autoilijat siirtyvät sähköautoihin. Sitä haluavat autoilijat, valtio, jalkakäytävillä kävelijät, kaikki. Valtio tulee menettämään valtavasti polttoaineveroja. Jostain pitää saada vastaavasti lisää. Mikähän olisi helpoin verotuskohde .... dieselautoilijaparka, olet tähtäimessä ja kohta nasahtaa.

        Autoilusta tulee tietysti muitakin päästöjä ja siitä voi tulla ongelma, jos autoilu esim. lisääntyy sähköautoilun edullisuuden vuoksi. Ehkäpä saamme parempia renkaita, nastarenkaat saadaan hävitettyä jne.

        Kielteinen kuva käsiteltiin jo. Diesel myy edelleen.
        Jos dieselin pienhiukkaset ovat häijympiä, niin tästä pitäisi saada tutkimusnäyttöä julkisuuteen ja säätää päästörajoitukset siltä pohjalta. Nykyisten rajoitusten mukaan asiakas lähtee siitä, ettei isoa eroa ole. Ja toisaalta hiilidioksidia diesel päästää vähemmän, mikä joidenkin mielestä pelastaa maailman.

        Sähköautoihin on toistaiseksi siirtynyt aniharva. Jos sähköautot ovatkin valtavirtaa joskus 2030-luvulla, niin sitä ennen ehditään vielä myymään miljoonia dieseleitä.

        Meinaat ilmeisesti, että kun ihmiset siirtyvät sähköautoihin, niin valtio monikymmenkertaistaa dieselin verotuksen, korvatakseen verotulonsa? Absurdi ajatelma. Sehän johtaisi diesel-autoilun loppuun ja taas valtio olisi rahaton. Eiköhän sähköautojen yleistyessä rahaa aleta hakemaan niistä, eikä yhä harvinaisemmiksi käyvistä dieseleistä.

        Todella kaukana ollaan siitä, että sähköautoilu olisi aidosti edullisempaa kuin polttomoottoriautoilu. Politiikalla siitä toki voidaan sellaista tehdä. Mutta järjetöntä olisi viedä politiikankaan avulla hintoja niin alas, että yksityisautoilu yleistyisi.


      • oiuiouu
        Kkfffffff kirjoitti:

        Kielteinen kuva käsiteltiin jo. Diesel myy edelleen.
        Jos dieselin pienhiukkaset ovat häijympiä, niin tästä pitäisi saada tutkimusnäyttöä julkisuuteen ja säätää päästörajoitukset siltä pohjalta. Nykyisten rajoitusten mukaan asiakas lähtee siitä, ettei isoa eroa ole. Ja toisaalta hiilidioksidia diesel päästää vähemmän, mikä joidenkin mielestä pelastaa maailman.

        Sähköautoihin on toistaiseksi siirtynyt aniharva. Jos sähköautot ovatkin valtavirtaa joskus 2030-luvulla, niin sitä ennen ehditään vielä myymään miljoonia dieseleitä.

        Meinaat ilmeisesti, että kun ihmiset siirtyvät sähköautoihin, niin valtio monikymmenkertaistaa dieselin verotuksen, korvatakseen verotulonsa? Absurdi ajatelma. Sehän johtaisi diesel-autoilun loppuun ja taas valtio olisi rahaton. Eiköhän sähköautojen yleistyessä rahaa aleta hakemaan niistä, eikä yhä harvinaisemmiksi käyvistä dieseleistä.

        Todella kaukana ollaan siitä, että sähköautoilu olisi aidosti edullisempaa kuin polttomoottoriautoilu. Politiikalla siitä toki voidaan sellaista tehdä. Mutta järjetöntä olisi viedä politiikankaan avulla hintoja niin alas, että yksityisautoilu yleistyisi.

        "Meinaat ilmeisesti, että kun ihmiset siirtyvät sähköautoihin, niin valtio monikymmenkertaistaa dieselin verotuksen, korvatakseen verotulonsa? Absurdi ajatelma. Sehän johtaisi diesel-autoilun loppuun ja taas valtio olisi rahaton."

        Niin kauan kun on dieseleitä, niitä voidaan verottaa. Sitten kun dieseleistä on verotuksen avulla päästy eroon, niin sitten siirretään pikku hiljaa verotusta sähköautoilun puolelle. Tässä vaiheessa tosin sähköautoilijat ovat laittaneet paneelit katolleen, tai tuulimyllyn pihalleen, ja ottavat autonsa sähköt sieltä. Ja valtio miettii, miten sähköpaneeleita ja tuulimyllyjä voisi extraverottaa. Tulossa on kissa ja hiiri leikki autolijan ja valtion välillä, mutta sehän on meille suomalaisille tuttua.


      • Kkkfffffff
        oiuiouu kirjoitti:

        "Meinaat ilmeisesti, että kun ihmiset siirtyvät sähköautoihin, niin valtio monikymmenkertaistaa dieselin verotuksen, korvatakseen verotulonsa? Absurdi ajatelma. Sehän johtaisi diesel-autoilun loppuun ja taas valtio olisi rahaton."

        Niin kauan kun on dieseleitä, niitä voidaan verottaa. Sitten kun dieseleistä on verotuksen avulla päästy eroon, niin sitten siirretään pikku hiljaa verotusta sähköautoilun puolelle. Tässä vaiheessa tosin sähköautoilijat ovat laittaneet paneelit katolleen, tai tuulimyllyn pihalleen, ja ottavat autonsa sähköt sieltä. Ja valtio miettii, miten sähköpaneeleita ja tuulimyllyjä voisi extraverottaa. Tulossa on kissa ja hiiri leikki autolijan ja valtion välillä, mutta sehän on meille suomalaisille tuttua.

        Espanjassa on ongelma jo ratkaistu, aurinkopaneelinomistajia verotetaan. Saattoi liittyä siihen, että olivat liittyneet sähköverkkoon? Eli täysin omavaraisina homma olisi toiminut.

        Jonkun verran voi dieselien verotus kasvaa, mutta mieluummin elän tässä hetkessä kuin pää pilvissä spekuloiden.
        Tuskin dieselien verotusta sitäpaitsi juurikaan nostetaan, jos sähköautot alkavat käymään kaupaksi, kuten väität.


    • eurooppa.erikseen

      Juu. Tuo kertoo enemmän pluginien tulevaisuudesta kuin dieselin. Kyseessä tosiaan vain USA:n markkinat. Jos osaa ja haluaa vähänkin ajatella niin ymmärtää että tilanne täällä Euroopassa on aivan eri ja dieseileiden asema on edelleen hallitseva SUVeiss ja tulee olemaan sitä myös jatkossa. Bensakoneella ne ovat todella paljon kuluttavia, siinä ei pienet patterit paljoa auta.

    • Greisyy

      Onko parempi kuin toitsun rimpula vai onko enempi powerii lähtöviivalla?

    • molemmat.tapetaan

      "dieselautoilijaparka, olet tähtäimessä ja kohta nasahtaa."

      Jos skenariosi toteutuu niin maksujen kiristäminen koskee samalla tavalla paljon saastuttavia bensa-autoja. En usko että bensa- ja dieselautoja aletaan laittamaan eri karsinoihin. Kaikki fossiilia polttavat maksavat lisää kun valtio tarvitsee lisää rahaa.

    • 1.___-Markkinat
    • eitarvitabensaakaan

      Ei ollut mikään uutinen, sellainen olisi Uutinen kun BMW luopuu polttoainesta kokonaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe