MIKSI HELLUNTASET USKOO AINASEEN NEITSYT mariaan

niiseonniin

neitsyt maria ei ole oikea maria

Marialla on tärkeä asema sekä idän ortodoksisessa että lännen roomalaiskatolisessa kirkossa. Myös luterilaisissa kirkoissa Mariaa pidetään kaikkien kristittyjen hengellisenä esikuvana. Merkittävin Mariaa ylistävä luterilainen kirjoitus on Martti Lutherin selitys Marian kiitosvirteen (Magnificat; Luuk. 1:46–55), jossa Luther ylistää Mariaa kristillisen uskon esikuvana. Myös luterilainen kirkko tunnustautuu vanhaan kristilliseen uskoon, jonka mukaan Maria on sekä Jumalansynnyttäjä että ikuinen neitsyt (lat. semper virgo). Neitsyt Marian asema tunnustettiin kirkkoa sitovaksi jo ensimmäisissä ekumeenisissa kirkolliskokouksissa.

Tää on uskontunnuksen maria

https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Maria

20

237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PasiToivonen

      Tunnen helluntailaisen jonka toinen nimi on Maria.

      Jos hän on neitsyt hän ei ole oikea Maria. Ymmärretty.

      Maria muuten kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.

      • Per.keleen.monet.kasvot

        Aloitus on tietenkin perätön. Helluntailaiset eivät usko "ainaiseen neitsyt Mariaan". Aloitus tietoisesti korostaa sanaa "ainainen", joka tässäkin kohdin erottaa katolilaisuuden ja protestantismin. Aloittaja on tietoinen teologiasta ja pyrkii valehtelemaan sen avulla.

        Katolilaisuus ja osrtodoksisuus puhuu Marian ainaisesta neitsyydestä ja Jeesuksen sisariksi ja veljiksi mainitut, he selittävät joko Jeesuksen serkuiksi tai Joosefin aiemmasta avioliitosta olleiksi.

        Protestanttisuudessa Maria tunnustetaan Jeesuksen syntymään nähden neitsyeksi, muttei enää sen jälkeen, hänen luonnollisessa avioliitossaan Joosefin kanssa saadessa muitakin lapsia.

        Kukin kristitty yksilö päättää kuinka tähän asiaan asennoituu.

        Käsittääkseni helluntailaisuus on aina ollut protestantismin kanssa samalla linjalla.

        Aloitus siis perustuu tietoiseen, muka "viattomana" kysymyksenä esittettyyn valheeseen. Päämääränä kaiketi synnyttää Mariaa, Jeesuksen äiti, herjaavaa keskustelua.

        Perk ele osaa monet metkut, pukeutuessaan muka viattomaan, valkeaan pukuunsa, mutta sen sisällä se silti on Pe rkele.
        :


    • Kirjakääröt

      Jes.7:14 Biblia (1776) Sentähden antaa itse Herra teille merkin: katso, neitsy siittää ja synnyttää pojan, sen nimi pitää kutsuttaman Immanuel. Nimi merkitsee: Jumala meidän kansamme.

    • capiche

      Vain katolilaiset ja ortodoksit uskovat Marian ainaiseen neitsyyteen. Muut - ml. helluntailaiset - hyväksyvät raamatun ilmoituksen. Sen mukaan Maria eli normaalia avioelämää Joosefin kanssa Jeesuksen syntymän jälkeen.

      Matteus 1: 24
      "Herättyään unesta Joosef teki, niin kuin Herran enkeli oli käskenyt tehdä ja otti vaimonsa tykönsä eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.”

      Nykyluterilaisuudessa ei uskota Marian ainaiseen neitsyyteen. Mutta Luther uskoi, että Maria oli Jeesuksen tavoin synnittömästi siitetty, eikä hän tehnyt koskaan syntiä. Luther uskoi myös Marian ainaiseen neitsyyteen, ja selitti että raamatun mainitsemat Jeesuksen veljet olivat itse asiassa serkkuja.

      Luin jokin aika sitten luterilaisesta Kristityn foorumista artikkelin, joka selitettiin, että Jeesus oli lähtöisin puhtaasti Pyhästä Hengestä, eikä hänessä ollut Marian perimää. Haloo! Hedelmöitymiseen tarvitaan naisen munasolu, jonka kautta lapsi saa äidin perimän. Raamatun mukaan Jeesus oli maan päällä sekä jumalallinen että ihminen. Ja se ihmisyys tuli Marian kautta, mistä muualtakaan?

      Joillekin teologeille on näköjään kova pala, että Jumala käytti pelastussuunnitelmansa välikappaleena ihan tavallista naista. Maria ei ollut synnitön, eikä seksitön, ainoastaan kuuliainen. Joosefiakin täytyy toki kunnioittaa hänen osuudestaan Jeesuksen maallisena isänä.

      • NäinLuterilaisuudessa

        Näin opettaa luterilainen kirkko:

        Ikuinen neitsyt
        Myös luterilainen kirkko tunnustautuu vanhaan kristilliseen uskoon, jonka mukaan Maria on sekä Jumalansynnyttäjä että ikuinen neitsyt (lat. semper virgo).

        (Lapsi)kaste pelastaa (ei usko)
        Kasteessa ihminen syntyy uudesti Pyhän Hengen vaikutuksesta. Hänestä tulee Jumalan lapsi ja hän pääsee vapaaksi synnin, kuoleman ja pahan vallasta... Siksi luterilaisten tunnustuskirjojen mukaan kaste on ”välttämätön pelastukseen ja Jumalan armo annetaan kasteen välityksellä".

        Ehtoollinen ei ole symbolinen muistoateria
        Ehtoollisen näkyvät aineet ovat leipä ja viini, joissa Kristus on todellisesti läsnä sen jälkeen, kun ne on konsekroitu eli pyhitetty ehtoollisrukouksen yhteydessä...Ehtoollinen on syntien anteeksiantamuksen, sovituksen ja lunastuksen ateria...Reaalipreesens tarkoittaa Kristuksen todellista läsnäoloa pyhitetyssä ehtoollisleivässä ja viinissä...Kristuksen ruumis ja veri ovat todellisesti läsnä ehtoollisaineissa järjelle käsittämättömällä tavalla.

        Uskonpuhdistuksessa luterilainen kirkko jätti ainakin nämä epäraamatulliset opit voimaan katolisuudesta.

        (Lähde: https://evl.fi/sanasto)


    • Voihanvitalis

      Tässä Maria kihloissa. Matt.1:18. Mutta tässä jo vaimona. Matt.1:20. Siis aviorikos.

    • niiseonniin

      Cal 4;4

    • PasiToivonen

      >>Vain katolilaiset ja ortodoksit uskovat Marian ainaiseen neitsyyteen.>>

      Minä uskon Marian ainaiseen neitsyyteen.

      • No miten ihmeessä sitten selität tämän:

        "Matteus 1: 24
        "Herättyään unesta Joosef teki, niin kuin Herran enkeli oli käskenyt tehdä ja otti vaimonsa tykönsä eikä yhtynyt häneen, ENNENKUIN hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.” "


    • PasiToivonen

      >>Kristuksen ruumis ja veri ovat todellisesti läsnä ehtoollisaineissa järjelle käsittämättömällä tavalla.>>

      Pitääkö kaikki aina selittää järjellä?

      • aattelepa.ite

        # >>Kristuksen ruumis ja veri ovat todellisesti läsnä ehtoollisaineissa järjelle käsittämättömällä tavalla.>>

        Pitääkö kaikki aina selittää järjellä? #

        - ei oletodellisesti läsnä, vaan leipä ja viini on muistutus Jeesuksen uhrityöstä, vertauskuva

        Sanoihan Jeesus itse näin:

        " tehkää se minun muistokseni." Muistelemme Jeesuksen uhrityötä Golgatalla, kun otamme leivän ja viinin.

        " Kun syötte tätä leipää ja juotte maljan, te julistatte Herran kuolemaa siihen asti, kuin Hän tuleee"

        Nälissään ei saa syödä ja päihtyäkseen juoda.


      • Krisumies
        aattelepa.ite kirjoitti:

        # >>Kristuksen ruumis ja veri ovat todellisesti läsnä ehtoollisaineissa järjelle käsittämättömällä tavalla.>>

        Pitääkö kaikki aina selittää järjellä? #

        - ei oletodellisesti läsnä, vaan leipä ja viini on muistutus Jeesuksen uhrityöstä, vertauskuva

        Sanoihan Jeesus itse näin:

        " tehkää se minun muistokseni." Muistelemme Jeesuksen uhrityötä Golgatalla, kun otamme leivän ja viinin.

        " Kun syötte tätä leipää ja juotte maljan, te julistatte Herran kuolemaa siihen asti, kuin Hän tuleee"

        Nälissään ei saa syödä ja päihtyäkseen juoda.

        Hupiukko oot.


    • PasiToivonen

      Minulle ne ovat todellisesti läsnä.

      • GnostilaistaJärkeisuskoa

        Tottakai ovat. Jeesus itse sanoo: "Tämä ON minun ruumiini, tämä ON minun vereni...." Mistään vertauskuvista Hän ei puhu sanaakaan.

        Kuten huomaamme, aloitus oli vain provo, jonka avulla, kuten ennustinkin, päästiin herjaamaan, ensin Kristuksen äitiä, sitten myös kastetta ja eukaristiaa.

        Tämä on ihan olennaista helluntailaisuutta. Niin kauan kuin olen elänyt, olen kuullut tätä samaa, helluntailaista / gnostilaista / vapaamuurarien vihapropagandaa kristinuskoa vastaan.


      • Jobinpostia
        GnostilaistaJärkeisuskoa kirjoitti:

        Tottakai ovat. Jeesus itse sanoo: "Tämä ON minun ruumiini, tämä ON minun vereni...." Mistään vertauskuvista Hän ei puhu sanaakaan.

        Kuten huomaamme, aloitus oli vain provo, jonka avulla, kuten ennustinkin, päästiin herjaamaan, ensin Kristuksen äitiä, sitten myös kastetta ja eukaristiaa.

        Tämä on ihan olennaista helluntailaisuutta. Niin kauan kuin olen elänyt, olen kuullut tätä samaa, helluntailaista / gnostilaista / vapaamuurarien vihapropagandaa kristinuskoa vastaan.

        Matt.13:34 Tämän kaiken Jeesus puhui vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään. Mark.4:34


      • JeesuksenOpetuslapsi
        Jobinpostia kirjoitti:

        Matt.13:34 Tämän kaiken Jeesus puhui vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään. Mark.4:34

        Lainaamasi Matteus 13 sanoo seuraavaa:

        Matt. 13: 10-17
        10 Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja sanoivat hänelle: "Minkätähden sinä puhut HEILLE vertauksilla?"
        11 Hän vastasi ja sanoi: "Sentähden, ETTÄ TEIDÄN ON ANNETTU TUNTEA VALTAKUNNAN SALAISUUDET, mutta HEIDÄN EI OLE annettu.
        12 Sillä sille, jolla on, annetaan, ja hänellä on oleva yltäkyllin; mutta siltä, jolla ei ole, otetaan pois sekin, mikä hänellä on.

        13 Sentähden MINÄ PUHUN HEILLE VERTAUKSILLA, että he näkevin silmin eivät näe ja kuulevin korvin eivät kuule, eivätkä ymmärrä.
        14 Ja heissä käy toteen Esaiaan ennustus, joka sanoo: 'Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, ja näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö.
        15 Sillä paatunut on tämän kansan sydän, ja korvillaan he työläästi kuulevat, ja silmänsä he ovat ummistaneet, etteivät he näkisi silmillään, eivät kuulisi korvillaan, eivät ymmärtäisi sydämellään eivätkä kääntyisi ja etten minä heitä parantaisi.'

        16 Mutta AUTUAAT OVAT TEIDÄN silmänne, koska ne näkevät, ja teidän korvanne, koska ne kuulevat.
        17 Sillä totisesti minä sanon teille: monet profeetat ja vanhurskaat ovat halunneet nähdä, mitä te näette, eivätkä ole nähneet, ja kuulla, mitä te kuulette, eivätkä ole kuulleet.

        Tässä Jeesus istuu aterialla OPETUSLASTENSA kanssa ja heille Hän ei enää puhu vertauksilla:

        Matteus 26: 26-29
        26 Ja heidän syödessään Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi OPETUSLAPSILLENSA ja sanoi: "Ottakaa ja syökää; TÄMÄ ON MINUN RUUMIINI".
        27 Ja hän otti maljan, kiitti ja antoi heille ja sanoi: "Juokaa tästä kaikki;
        28 sillä TÄMÄ ON MINUN VERENI, LIITON VERI, joka monen edestä vuodatetaan syntien anteeksiantamiseksi.
        29 Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena TEIDÄN KANSSANNE Isäni valtakunnassa."

        Jeesus siis erottelee jumalattoman kansan ja fariseukset, joille Hän puhuu vertauksilla, mutta opetuslapsilleen, omilleen Hän ei puhu vertauksilla, vaan Hänen sanansa ovat aina "on, on" tai "ei,ei". Pyhällä Ehtoollisella istuivat Hänen kanssaan ainoastaan Hänen opetuslapsensa, myös Juudas, joka Hänet sitten kavalsi.
        .


    • PasiToivonen

      >>No miten ihmeessä sitten selität tämän:>>

      En mitenkään. Minä vain uskon.

    • PasiToivonen
    • huori.pukki

      Koska helluntailaiset uskovat myös Jeesukseen. Oppinsa kuuluu, että mies olisi ollut ihmiseksi tullut jumala! Tuota vasten ei ole vaikea uskoa, miksi helluntailaiset uskovat myös Neitsyt Mariaan, joka oli todellisuudessa vain huora Beetlehemistä ja Jeesus hänen äpärälapsensa.

      • Krisumies

        Sinut pitäs ampua kommunisti.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1704
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1229
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1025
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      853
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe