Onko joku tietty määränpää

noinyleisestiottaen

En mä ainakaan suunnitellut mitään tiettyä kun muutin tyttöystävän kanssa yhteen, kihloihin mentiin koska nuoren naisen vanhemmat sitä toivoivat/odottivat. Meillä oli ihan kivaa kolmisen vuotta sitten alkoi naisen biologinen kello kai tikittää, olikohan myös syynä että naisen sisko ja veli sai lapsia joten kihlattuni alkoi myös mulle puhumaan lapsen hankkimisesta että ois niin kivaa kun saatais vaavi. Minä sitten vaan sanoin et en ole vielä valmis ja sain lykättyä asiaa mutta sitten alkoi kova painen naisen suunnalta, huomasin sitten vaan että oli kortsutkin hävineet yöpöydän laatikosta eikä vänkääminen enää auttanut. Sitten olikin aika sutinaa sängyssä seuraavat kuukaudet, tuntui että nainen käytti mua vaan siitoskoneena. Kun sitten napsahti niin kertoi kaikille et on raskaana ja kaverit tietty että ai miehessäs oli sittenkin kunnon ainesta. Yritti tuo minua naimisiinkin mutta en ole vaan tuntenut tarvetta ja siitähän on kritiikkiä irronnut naisen omaisten ja läheisten puolelta. Yritti tuo nainen vielä hanakasti että toistakin alulle, pidin kuitenkin pääni että yksi riittää ja hyvä että pidin pintani. Onko siis joku yhteiskunnallinen pakko että pitää saada niitä lapsia, mennä naimiiin, ostaa talo jne. Tuntuu että muija on kaivannut kyseitä linjaa minä en. Kasvatin kuitenkin lapsestani kunnon nuoren ja nyt jo aikuinen. Mitä siis ihmiset oikein odottaa tai se mahd. Kumppani, oletetaan että toinen haluaa jälkikasvua, ostaa talon ja siinä sitten maksellaan lainoja eikä edes kysytä alussa et mitä toiveita, haluutko lapsia, nainen piti sitä itsestään selvyytenä että haluan naimisiin ja perheen, no jälkimmäisen sai.

20

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bbbbbbbbbbbbbbb

      Mut mut sähän tiesit, et ilman kortsuja tulee raskaaksi. Missä oma vastuusi? Olisit pitänyt housut jalassa.............no eihän ne miehillä pysy😁

    • parisuhteessaelävä

      Naises elänyt sen perus sosiaalisen paineen alla. Eli mitä ympärillä tapahtuu, halutaan samaa. Voi olla että omien vanhempienkin malli iskostunut myös niin vahvana.. jolloin jatkaa tätä mallia. En tosin vähättele tuota biologisen kellon ääntä.. tiedän kuinka voimakas se on. Se on ihan pakottava tarve, kun se alkaa. Onhan se omalla tavallaan "ohjelmoitukin" meihin tuo lisääntyminen, elämän jatkaminen. Nähdä uuden elämän ja kasvamisen ihme. Toisilla se on varmasti vielä voimakkaampi kuin.. johtunee naishormoneista?
      Ja tuota raskausaikaa ei oikein pysty miehille kuvailemaan. Kun tuntee että siellä mahassa kasvaa pieni ihmisenalku ja olet siitä vastuussa niin hyvässä kuin pahassa. Itselläni neljä lasta. Ja varsinkin nyt neljännen lapsen jälkeen olen todella sisäistänyt että kuinka ihmeellistä elämä onkaan. Ja kuinka haurasta. Täytyy olla todella, todella kiitollinen terveistä lapsista ja terveestä elämästä noin muutenkin. Nauttia elämästä sellaisena kuin se on, eikä pitää mitään itsestäänselvyytenä.
      Entäpä onko isyys ollut sinulle rikkaus vai ikävä asia? Mietipä siltä kannalta, että olisitko välttämättä "saanut lapsia" enää myöhemmin (eihän sitä tiedä), koska ei lapsia tehdä - niitä saadaan. Ja jos sinulla ei olisi nyt lastasi, olisitko itsekin aivan erilainen ihminen, vai eikö muka vanhemmuus ole opettanut sinulle elämästä sellaisia asioita mitä ei muuten opi, kuin oman lapsen kautta? Vanhemmuus on rikkaus, jos sen vain osaa niin nähdä. Eikä kaikki saa lapsia, vaikka haluaisikin. Mitä se on ollut sinulta pois? Olet voinut kuitenkin tarjota "elämäsi naiselle" hänen unelmistaan ja toiveistaan, yhden suurimmista. Etkö osaa iloita tästä? Ja iloita lapsesta?
      Ja itselleni tuo naimisiinmeno on myös vieras käsite. Jos menisin joskus naimisiin, en tekisi sitä "yhdessä pysymisen" vuoksi, vaan puhtaasti rakkaudesta. Rakkaudesta parisuhteeseen ja lähimmäisiin. Se olisi sellainen koko lähipiirin, intiimi juhla, jossa juhlistettaisiin elämän kaunista puolta (löytyy paljon rumaakin). Siispä yritetään nauttia niistä kauniista ja ainutlaatuisista asioista, eikä märehtiä sitä, mitä tuli tehtyä, mitä olisi pitänyt tehdä, tai olisi pitänyt ehkä jättää tekemättä. Tyytymättömyys tuo vain huolia elämääsi, ethän toivo niitä...

    • äläjaksajauhaashittiä

      Mitä! Aivan nuija aloitus. Sinä olet, muka, mennyt naisesi tahdon mukaan läpi koko elämäsi, vai?

      Nyt kun lapsesi on jo aikuinen, olisitko onnellisempi, tai olisiko elämäsi ollut parempaa ilman lastasi?
      Olisitko onnellisempi ilman eukkoasi?
      Jos vastaus on kyllä yllämainittuihin, miksi et ole eronnut?

      Mikä teidän parisuhteessa muuttuisi, jos olisitte naimisissa?
      Äläkä sano, että omaisuuden jako, koska se ei pidä paikkaansa. Te olette olleet avoliitossa 20 vuotta tai enemmän, teillä on yhteinen lapsi, teidät rinnastetaan avioliitossa oleviin, toisen kuoleman tai eron kohdalle osuessa joten omaisuutenne on käytännössä yhteistä, joten tämä ei käy vastaukseksi.

      • TotuusSattuuQC

        "Te olette olleet avoliitossa 20 vuotta tai enemmän, teillä on yhteinen lapsi, teidät rinnastetaan avioliitossa oleviin, toisen kuoleman tai eron kohdalle osuessa "

        Älä viitsi levittä väärää tietoa. Varsinkaan kuoleman kohdalla asiat eivät todellakaan vastaa avioliittoa jos ei olla naimisissa. Ja eronkin kohdalla on vain mahdollisuus että sovitellaan mutta mitään varmuutta asiasta ei ole tai että miten menee. Avioliiton kohdalla taas on selvät säännöt.


      • einytihanshittiäollut

        joopa joo. Jos on niin tyhmä, että ostaa kaikki tavarat vain toisen nimiin niin saa syyttää itseään.

        Normaalisti avoparit omistavat yhdessä esim. asunnon, eli molemmat maksavat asuntolainaa jne!

        Tässä netistä poimittua faktaa
        "Avopareilla ei ole lain perusteella samanlaista suojaa kuin avioliiton solmineilla pareilla. Avopuolisot voivat omilla toimenpiteillään parantaa puolisonsa asemaa. Laki antaa siihen mahdollisuuden.
        HUOM! Laki antaa siihen mahdollisuuden!Joten jos joku on niin tyhmä ettei tätä mahdollisuutta käytä, niin oma on häpeänsä!

        Avolesken suojasäännöksiä on avopuolisoiden yhteistalouden purkamista koskevassa laissa. sanotaan selkeästi, että IRTAIN OMAISUUS ON LÄHTÖKOHTAISESTI AVOPARIN YHTEISTÄ OMAISUUTTA..
        Ja oli siellä kohtakin jossa sanottiin näin:
        Avopuolisolla on mahdollisuus saada taloudellista hyvitystä toisen puolison omaisuuden kartuttamiseksi antamastaan omaisuus- tai työpanoksesta. Avopuolisot voivat halutessaan poiketa lain säännöksistä tekemällä sopimuksen avoliiton päättymisen varalta.

        Avoleski voi perintökaaren mukaan saada harkinnanvaraista avustusta, jos avopuolison toimeentulo on puolison kuoleman vuoksi heikentynyt. Avustusta ei saa automaattisesti, vaan harkinnan mukaan. Avustus voi olla rahaa, muuta omaisuutta tai määräaikainen käyttöoikeus omaisuuteen kuten esimerkiksi yhteiseen asuntoon.

        Avopuolisolla ei ole lain mukaan oikeutta periä puolisoaan lapsettomassa parisuhteessa. Laki ei anna avoleskelle oikeutta jäädä asumaan puolisoiden yhteiseen asuntoon, ellei hän omista asuntoa yksin.
        AVOLIITOSSAKIN toimii tämä: silloin kun pariskunnalla on yhteinen lapsi, hän perii kuolleen vanhempansa! Et sinä peri puolisoasi, lapset perivät isänsä tai äitinsä.
        Vaikka olisitte aviossa ja puolisosi kuolee, lapsesi voi vaatia asuntosi myymistä (siis jos se oli yhteisomistuksessa vainajan kanssa) eli perinnön jakoa. Piste.
        Ihan sama tilanne kuin avoliitossa.

        Eli jos olet riidoissa avopuolisosi kanssa, niin kannattaa erota heti ja jakaa se omaisuus tässä ja nyt, ettei tarvitse tapella enää kuolinhetkellä oman lapsen kanssa siitä kuuluuko omaisuus hänelle vai sinulle!
        Jos olet hyvissä väleissä avopuolisosi kanssa, kannattaa suunnitella tulevaisuutta eron tai kuoleman varalta, ettei lapsesi saa isänsä/äitinsä omaisuutta ohi sinun. Piste.


      • Minninenni

        Tämä ei pidä paikkaansa. Aviopuolison kuollessa lapset eivät voi vaatia asunnon myymistä, koska leskellä on hallintaoikeus yhteiseen asuntoon kuolemaansa asti tai kunnes itse haluaa muuttaa pois. Avopuolisolla ei tätä oikeutta ole, vaan lapset voivat vaatia (tai voivat olla perintöveron takia pakotettuja vaatimaan) asunnon myymistä, jolloin lesken on muutettava pois.

        Aviopuolisot eivät peri toisiaan, mutta sen sijaan he saavat osituksessa oman osansa yhteisestä (puolisojen yhteenlasketusta siis) omaisuudessa, eli puolet. Loppu jää perinnöksi perillisille. Avopuoliso taas ei puolison kuollessa ole oikeutta mihinkään puolisonsa nimissä olevaan, ellei ole tehty testamenttia. Testamentinkin kohdalla maksettavaksi tulee perintövero, mitä aviopuoliso ei joudu maksamaan koska kyseessä ei ole perintö.

        Kannattaa myös muistaa, että toisen kuollessa avopuolisoa ei välttämättä katsota vainajan lähimmäksi omaiseksi, koska puolisosta ei ole mitään tietoa kaikissa virallisissa tietokannoissa. Olen kuullut tapauksesta jossa avopuoliso oli nimenomaan haluttu merkitä lähiomaiseksi, mutta tieto ei silti kuoleman hetkellä poliisille kulkeutunut, ja niinpä kuolinviesti vietiin vainajan vanhemmille, ei puolisolle. Vanhemmat saivat myös kaikki oikeudet vainajan ruumiin hakemiseen ja hautajaisjärjestelyihin yms.

        Leskeneläkkeenkin suhteen aviopuoliso on paljon paremmassa asemassa

        Eli on monta juridista syytä, miksi kannattaa olla naimisissa.


    • oppeliini1

      Lapsesi äidin painostuksesta huolimatta sinä VALITSIT tehdä lapsen ja VALITSIT jatkaa elämää yhtenä perheenä lapsenne kanssa.

      Nuo asiat ovat jo tapahtuneet. Ainoa mitä sinä voit tehdä on hyväksyä vihdoinkin tilanne omaksi valinnaksesi. Katso iloisin mielin tulevaisuuteen: olet saanut lapsenne aikuiseksi ( ilmeisesti mallikelpoiseksi sellaiseksi), olet rakentanut kodin ja ilmeisesti lapsesi äitikin on suht OK ja hänen painostuksensa uusiin lapsiin jo lopahtanut.

      Yhteiskunta EI painosta lasten tekoon. Se on jokaisen perheen oma mielipide.
      Samoin yhdessä asumisen muoto, sekin on jokaisen oma VALINTA.

      Kiitä Luojaasi jokaisesta päivästä, lahjasta Luojalta, lakkaa tiujottamasta menneisyyteen ja käsittele jokaikistä päivää kuin arvokasta helmeä. Aika kun on mennyt, sitä ei koskaan, ikinä, saa takaisin.

      • oppeliini1

        Tapahtuiko kaikki tuo vasta alle 4 vuoden sisällä?
        Siinäkin tapauksessa edellinen vastaukseni pätee.


      • puppeliini2

        Haluaisin jo LOPETTAA sanojen kirjoittamisen ISOLLA, mutta ikävä kyllä EN taida OSATA.


    • kaikkesitä

      Onpas hullu aloitus. Jälkikäteen potea lapsen hankintaa. Toivottavasti aloittajan lapsi ei ole tietoinen isänsä omituisesta uhriutuvasta ajatusmaailmasta. Lapsi vielä itsekin.

    • RapatessaRallallaa

      Molemmat tuossa on syypäitä, ihan turha on nyt eukkosi niskoille tuota kaataa. Olisit itsekin voinut suhteen alussa ottaa asian selville tai viimeistään lähteä kävelee, kun lasta vaadittiin. Taisit olla vähän tossukka mieheksi, kun tällaista et uskaltanut tehdä? Kuten tossukka oli nainenkin.

      Itse olen tehnyt ainakin selväksi - niin exälle kuin nyksälle - että lapsia ei ole eikä tule. Jos sellaisia tahtoo, niin saa etsiä uuden naisen, minä en niitä koskaan tule haluamaan. Eikä ole ikuna ollu ongelma suhteessa. Vaikka suku on kysellyt kummallakin puolella, niin vastaus ollut ei. Onneksi saa kohta napsaista piuhat poikki niin voi virnistellen vastata, että eipä se mielen muutos enää auta paskaakaan, kun maito on jo maassa.

      • seliseli

        no huh. On se hienoo, että saa ihan ilkkua sukulaisille ja voi kun avovaimoke ei saa tahtoaan läpi.
        Ei voi typerämpiä tyyppejä olla kuin te kaksi.


      • Ootkomaho

        Niin? Kyllä minäkin noin tekisin jos 24/7 kyseltäisiin, joko tulee lapsia. Miehiltä harvoin kysellään, mutta omalta vaimolta kysytään ja paljon. Vai miten itse, jos olet vaikka työtön ja kuulet 6krt/vko milloin saat töitä? Alkaisiko vituttaa muutaman vuoden kohdalla?


    • TotuusSattuuQC

      Miksi niin monet tuntuvat haluavan samoja asioita, lapsia, avioliittoa, omaa asuntoa jne.? No toki ympäristöllä ja perinteillä on osuutensa mutta kaikkein tärkein syy on se että iso osa ihmisistä haluaa ihan oikeasti noita asioita. Ja juuri siksi ne ovat niin yleisiä.
      Tästä ei tietenkään seuraa että juuri sinun tarvitsisi haluta näitä. Mutta jos naisesi haluaa, hän todennäköisesti haluaa niitä todella eikä vain siksi että muillakin on.

    • 09iolk

      Ajatellaampa yhteiskuntaa kun virkamiehet ja eduskunta huolissaan kun syntyvyys laskee jne. Olisivat tyytyväisiä koska vaikka ei Suomi mutta maailma on jo ylikansoitettu, tulee puute tai on jo tälläkin hetkellä ruuasta, puhtaasta vedestä, asunnoista, elintilasta ja siitä seuraa sotaa ja konflikteja. Ihmiset haluaa olla vapaita nykyään enkä ihmettele kun seuraa maailman menoa. Tehkööt liudan lapsia jos tuntuu että elämällä ei ole muuta tarkoitusta tai pistetään rinkulat sormiin kun uskotaan johonkin rakkauden hömppään. Olen kyllä itsekin isä ja naiselle kumppani mutta olen asettanut ehdot aikoinaan, en halua naimisiin koska en usko avioliittoon ja jos lapsi on tullakseen hoidan osuuteni kuten tein, onko sitten isyys opettanut jotain en tiedä. Sukuni jatkuu pojan ansiosta mitään muuta ei voi taata tässä maailmassa. Kaksi aiaa on kuitenkin vähän pakkoja, kun synnyt ja kuolet, siinä välissä olisi kiva tehdä jotain hauskaa, jos joku haluaa perustaa perheen, mikäs siinä tai viettää vapaamielistä elämää mutta tuntuu vain että näitä sinkkuja ja lapsettomia pareja kovin arvostellaan kriittiseti.

      • OsmoIlari

        kuka arvostelee sinkkuja tai lapsettomia?
        En minä ainakaan ole sitä huomannut. Päinvastoin, mulle on moni perheellinen sanonut, että tosi hyvähän se sinun on tehdä ylitöitä ja matkustaa silloin kun haluat, kun sulla ei ole kersoja eikä tarvitse välittää niiden kouluista.
        Ihan hyvällä äänensävyllä se on sanottu.

        Sitähän saisi olla naama kurtussa kaiken aikaa jos muiden tuollaiset kommentit ottaisi aina vittuiluna. Eivät ne ole kateellisia, ovat vain todenneet faktan siinä tilanteessa.

        Mummo usein sanoi mun parisuhteettomuudesta ja lapsettomuudesta, minä totesin mummolle joka kerta, että eihän Leevilläkään, se oli isoenoni ja liki sata vuotias, ole lapsia ja hyvin se on elämänsä läpi klaarannut, johon mummo totesi aina, että oikeassa olet ja se juttu jäi siihen. Molemmat ovat kuolleet jo aikoja sitten, eikä kukaan ole mun lapsettomuutta ongelmana pitänyt. Mitä sitä suotta hernettä suoleen vetämään iäkkäämpien ihmisten, tai nuorempienkaan, joka sanasta.


      • 09iolk
        OsmoIlari kirjoitti:

        kuka arvostelee sinkkuja tai lapsettomia?
        En minä ainakaan ole sitä huomannut. Päinvastoin, mulle on moni perheellinen sanonut, että tosi hyvähän se sinun on tehdä ylitöitä ja matkustaa silloin kun haluat, kun sulla ei ole kersoja eikä tarvitse välittää niiden kouluista.
        Ihan hyvällä äänensävyllä se on sanottu.

        Sitähän saisi olla naama kurtussa kaiken aikaa jos muiden tuollaiset kommentit ottaisi aina vittuiluna. Eivät ne ole kateellisia, ovat vain todenneet faktan siinä tilanteessa.

        Mummo usein sanoi mun parisuhteettomuudesta ja lapsettomuudesta, minä totesin mummolle joka kerta, että eihän Leevilläkään, se oli isoenoni ja liki sata vuotias, ole lapsia ja hyvin se on elämänsä läpi klaarannut, johon mummo totesi aina, että oikeassa olet ja se juttu jäi siihen. Molemmat ovat kuolleet jo aikoja sitten, eikä kukaan ole mun lapsettomuutta ongelmana pitänyt. Mitä sitä suotta hernettä suoleen vetämään iäkkäämpien ihmisten, tai nuorempienkaan, joka sanasta.

        Kyllä mulla on tuttuja sinkkuja ja myös lapsettomia pareja jotka saavat osakseen paheksuntaa kun ei ole sitä puolisoa tai lapsia ja nämä arvostelijat ovat juuri niitä naimisissa olevia joilla kaksi tai useampi lapsi.


      • OsmoIlari
        09iolk kirjoitti:

        Kyllä mulla on tuttuja sinkkuja ja myös lapsettomia pareja jotka saavat osakseen paheksuntaa kun ei ole sitä puolisoa tai lapsia ja nämä arvostelijat ovat juuri niitä naimisissa olevia joilla kaksi tai useampi lapsi.

        Annatko konkreettisen esimerkin miten ne lapsia saaneet paheksuu lapsettomia.
        Minkälaisia sananmuotoja ne käyttää, ilkkuuko että ootko sinä tuhkamuna tai maho lehmä vai miten ne paheksuu?

        Minun pitää vissiin alkaa huolestuun kun ketään mun tuttua, ystävää, eikä sukulaista kiinnosta minun parisuhteettomuus eikä lapsettomuus.


    • Minninenni1

      Ei ole yhteiskunnallista pakkoa (toki jotkut kokevat painostusta asiasta). Useimmat ihmiset nyt haluavat lapsia, perheen, turvallisuutta ja pysyvyyttä. Se on hyvin inhimillistä enkä ihmettele sitä lainkaan. Suvunjatkaminen on biologisesti ajatellen meidän tärkein päämäärämme.

      On myös ok olla haluamatta lapsia. Jos et uskaltanut puolisollesi omaa kantaasi sanoa, niin voit syyttää vain itseäsi. Näistä asioista pitää puhua suoraan, ja ne ovat liian suuria kompromisseihin. Jos toinen haluaa lapsia ja toinen ei, on ainoa oikea vaihtoehto erota. Toinen saa jatkaa elämäänsä lapsettomana ja toinen etsiä kumppanin joka haluaa lapsia.

    • Mietipäsitä

      No, jotain ootte saaneet aikaiseksi kun vaimosi on ollut se suunnittelija, toteuttaja ja kaiken kaikkiaan pitänyt jöötä koko yhdessäolonne ajana. Olet aika tyypillinen hissukka, joka vuosien ja vuosien jälkeen yhtä-äkkiä hoksaa, että miksei ole tehty niin kuin minä olisin halunnut. Olisit saakeli vieköön aukaissut suusi oikeaan aikaan! Ja toisekseen, teillä ei olisi enää mitään yhteistä, ellei vaimosi olisi ollut noin tomera!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      239
      3706
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2264
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe