Suurin ongelma on ollut moottori

afds3412

32

2489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seagulli

      Onkos se Lombardini joku italialainen betonimyllymoottori kun äänikin on kuin puutarhajyrsimessä?

    • Tollasessa laivassa olisi voinut olla dieselgeneraattori ja sähkömoottori. Olis ollut aina sähköt kunnossa, kun generaattori jyrähtää automaattisesti käyntiin tarvittaessa.

    • pärkins

      Oliko veneessä nelisylinterinen noin 70 hv vanhanliiton Perkins, jos oli, niin oikein kunnostettuna ehkä varmimpia moottoreita mitä rahalla saa. Huolto helppoa ja varaosia löytyy vielä toistaiseksi todella helpolla.

      • Löytyy Traktorista-Puimurista-Transitista eli vaihtoehtoja edullisiin varaosiin löytyy ja myös teholuokat ei juuri päälle näy vaikka laitat 125 hv koneen.


    • härregyyd

      Aina se joku on isoin ongelma. Se ei vielä kerro yhtään, onko se iso vai pikkujuttu :)
      Kyllähän vanhat vehkeet alkaa reistailla jossain vaiheessa. Ensin niitä korjaillaan ja jossain vaiheessa on pakko vaihtaa. Tuon rajan tunnistaminen ei ole ihan helppoa, tietysti rahakin vaikuttaa. Jotkut haluavat minimoida murheet ja lähtevät uudella kalustolla matkaan. Toiminee keskimäärin paremmin kuin vanhat, mutta ei aina. Enemmän se meretniemen vanha kone on tainnut toimia, kuin esim Lehtisen uusi. Ja kuten jo todettu, vanha korjattu perkinssi ei ole huono vaihtoehto.

    • adfs3

      Moottori on noissa reissuissa kuitenkin niin kriittinen, että siihen kannattaisi panostaa. Ei nykyaikaisesta moottorista pitäisi olla jatkuvaa huolta, vaan sen tulisi kukkua vuosikaudet kuin kello perushuollolla.

      Tämä moottorin tärkeyshän ei ole mikään salaisuus, vaan melkein kaikki pallonkiertäjät korostavat sen tärkeyttä. Vaikka purjeveneessä on purjeet, niin nykyaikaisessa matkustelussa moottorin merkitys on kriittinen.

    • pärkins

      Olen samaa mieltä ettei nykyaikaisissa moottoreissa pitäisi olla jatkuvaa huolta, mutta jos moottoria ohjataan elektroniikalla, niin se yksikin huoli muodostuu helposti isoksi ongelmaksi. Vanhan tekniikan perusdieseliin saa helposti edullisia varaosia, joita voi varata matkallekkin. Jos itse lähtisin pidemmälle reissulle ja veneessä olisi peruskunnostettu Perkins, ottaisin varaosiksi suodattimien, hihnojen ja polttoaineputkien lisäksi ainakin vaihtostartin,laturin, suuttimia ja siirtopumpun. Varaosiin menisi ehkä tonni, ei ainakaan enempää. Periaatteessa jopa kannnentiivisteen pystyisi matkalla itse vaihtamaan, ruiskupumpun jopa helpolla.
      Uudet moottorit ovat hienoja ja hyviä laitteita, mutta vain toimiessaan.

      • Niin tuo on hyvä lista kun aika yleinen vika on se että moottoriöljyt lisääntyy käytössä,eli toinen oli suutin ja toinen ?


    • Koiravahti

      Kun suurin ongelma on moottori, niin ymmärtää miksi pallonkiertoveneet ovat juuri purjeveneitä.

    • LongRangeCruising

      Ehkä ongelma ei olekaan moottori, vaan purjehtija joka laiminlyö mielenkiinnon pitää moottori-polttoaine järjestelmä kunnossa kokonaisuutena.

      Muuta syytä on vaikea ymmärtää, vai ovatko purjeveneiden dieselit muka epävarmempia, kuin moottori veneiden, joita kiertää ja liikkuu isojen vesien yli pelkällä koneella ilman ongelmia vuosikausia (live aboard)?

      • muistamittakaava

        Moottorveneitä siellä kiertää kymmeniä, purjeveneitä tuhansia. Vieläpä niin, että palloa kiertävät moottoriveneet ovat pikemminekin miljoonaluokan vehkeitä, purjeveneet mitä tahansa 60-luvun Vegasta lähtien.


      • Kompis
        muistamittakaava kirjoitti:

        Moottorveneitä siellä kiertää kymmeniä, purjeveneitä tuhansia. Vieläpä niin, että palloa kiertävät moottoriveneet ovat pikemminekin miljoonaluokan vehkeitä, purjeveneet mitä tahansa 60-luvun Vegasta lähtien.

        Niin, miljoonamoottorijahdeissa on eri tason huolto-ohjelmat ja ammattitaitoinen konemestari. Niissä käytetään paljon rahaa varmistamaan, ettei tule ongelmia.

        Vanhat dieselit on toki helppo huoltaa, mutta kyllähän se nyt ärsyttää, jos pitää koko ajan huoltaa, kun kone on kulunut. Jos vaikkapa moottori yhtäkkiä ei tahdo ottaa kierroksia, on vikamahdollisuuksia kymmeniä. Siinä menee paljon aikaa ja täytyy vähän väliä saada aina uusia varaosia, kun selvittää tuollaisia ongelmia. Jos elektroniikka hajoaa, sellaisen voi ostaa uuden ja taas toimii.


      • LRC
        Kompis kirjoitti:

        Niin, miljoonamoottorijahdeissa on eri tason huolto-ohjelmat ja ammattitaitoinen konemestari. Niissä käytetään paljon rahaa varmistamaan, ettei tule ongelmia.

        Vanhat dieselit on toki helppo huoltaa, mutta kyllähän se nyt ärsyttää, jos pitää koko ajan huoltaa, kun kone on kulunut. Jos vaikkapa moottori yhtäkkiä ei tahdo ottaa kierroksia, on vikamahdollisuuksia kymmeniä. Siinä menee paljon aikaa ja täytyy vähän väliä saada aina uusia varaosia, kun selvittää tuollaisia ongelmia. Jos elektroniikka hajoaa, sellaisen voi ostaa uuden ja taas toimii.

        Tunnen muutamia näistä moottoriveneilijöistä ja kalusto ei tosiaankaan ole miljoona luokkaa. Pariskuntantina ovat liikkeellä ja huollot hoituvat heillä omin voimin.

        Siinä osuit oikeaan, että heillä on huoltoohjelma jota noudatetaan ja varaosia ja huolto tarvikkeita on runsaasti matkassa ja harvoin tapahtuu dieselistä-potkurin mitään ongelmia juuri siksi, että ovat kiinnostuneita turvallisuuden ja mukavuuden vuoksi.

        "Jos vaikka moottori ei tahdo ottaa kierroksia" niin voi kippari katsoa peiliin ja miettiä olisiko voinut pitää koko kokonaisuuden tankeista koneeseen yms kunnossa. Ei tuollainen tilanne muuten ole oikein mahdollista, jos on käynyt kaiken huolella läpi, tuo on ainoastaan asenne kysymys teillä purjehtijoilla, joilla vastaavia ongelmia.


      • Kompis
        LRC kirjoitti:

        Tunnen muutamia näistä moottoriveneilijöistä ja kalusto ei tosiaankaan ole miljoona luokkaa. Pariskuntantina ovat liikkeellä ja huollot hoituvat heillä omin voimin.

        Siinä osuit oikeaan, että heillä on huoltoohjelma jota noudatetaan ja varaosia ja huolto tarvikkeita on runsaasti matkassa ja harvoin tapahtuu dieselistä-potkurin mitään ongelmia juuri siksi, että ovat kiinnostuneita turvallisuuden ja mukavuuden vuoksi.

        "Jos vaikka moottori ei tahdo ottaa kierroksia" niin voi kippari katsoa peiliin ja miettiä olisiko voinut pitää koko kokonaisuuden tankeista koneeseen yms kunnossa. Ei tuollainen tilanne muuten ole oikein mahdollista, jos on käynyt kaiken huolella läpi, tuo on ainoastaan asenne kysymys teillä purjehtijoilla, joilla vastaavia ongelmia.

        Varmasti on enemmän huolimattomuutta moottorin huollossa purjehtijoilla, koska he eivät jää myrskyyn ajelehtimaan sen takia. Toisaalta Tapio Lehtinen on mukana maailmanympäryskisassa, vaikka moottori ei toimi ollenkaan. Kuinkahan monta suomalaista moottorivenettä on nyt muuten reissussa Euroopan ulkopuolella? Kysyn ihan mielenkiinnosta.


      • Joakim1
        LRC kirjoitti:

        Tunnen muutamia näistä moottoriveneilijöistä ja kalusto ei tosiaankaan ole miljoona luokkaa. Pariskuntantina ovat liikkeellä ja huollot hoituvat heillä omin voimin.

        Siinä osuit oikeaan, että heillä on huoltoohjelma jota noudatetaan ja varaosia ja huolto tarvikkeita on runsaasti matkassa ja harvoin tapahtuu dieselistä-potkurin mitään ongelmia juuri siksi, että ovat kiinnostuneita turvallisuuden ja mukavuuden vuoksi.

        "Jos vaikka moottori ei tahdo ottaa kierroksia" niin voi kippari katsoa peiliin ja miettiä olisiko voinut pitää koko kokonaisuuden tankeista koneeseen yms kunnossa. Ei tuollainen tilanne muuten ole oikein mahdollista, jos on käynyt kaiken huolella läpi, tuo on ainoastaan asenne kysymys teillä purjehtijoilla, joilla vastaavia ongelmia.

        Millaisella moottoriveneellä, joka "ei tosiaankaan ole miljoona luokkaa", voi tehdä pallonkierron? Tuossahan tulee muutama useamman tuhannen mailin legi, jolle pitää riittää polttoaine kelivaroineen. Aika iso ja silti vähäkulutuksinen pitää veneen olla, jotta voi tuon ajaa siihen mahtuvalla polttoainemäärällä. Tietysti pitää olla myös merikelpoinen.

        Miten se kippari voi varautua huonolaatuiseen polttoaineeseen, jota varmasti joutuu moottoriveneeseen tankkaamaan jossain päin pallonkiertoa? Tietysti voi olla tuplastut suodattimet, mutta ei kai sekään riitä kaikkeen.


      • LRC
        Joakim1 kirjoitti:

        Millaisella moottoriveneellä, joka "ei tosiaankaan ole miljoona luokkaa", voi tehdä pallonkierron? Tuossahan tulee muutama useamman tuhannen mailin legi, jolle pitää riittää polttoaine kelivaroineen. Aika iso ja silti vähäkulutuksinen pitää veneen olla, jotta voi tuon ajaa siihen mahtuvalla polttoainemäärällä. Tietysti pitää olla myös merikelpoinen.

        Miten se kippari voi varautua huonolaatuiseen polttoaineeseen, jota varmasti joutuu moottoriveneeseen tankkaamaan jossain päin pallonkiertoa? Tietysti voi olla tuplastut suodattimet, mutta ei kai sekään riitä kaikkeen.

        Ne on Trawler tyyppisiä moottoriveneitä, yhdellä dieselillä, usein miten.

        Polttoaine järjestelmässä on erillinen "kiillotus" systeemi pumppu/suodatus yksikkö jolla voit puhdistaa varasto tankeista dieselin ennen siirtoa käyttötankkiin.

        Vene esimerkkinä Suomessakin käynyt US trawleristi vanhalla kadley Krogen 42, veneellään. moottori vanha Ford lehman 120 Hp ja stabilointina manuaalisen paravanet. Tuolla hän on reissannut yli isompien lätäköiden ilma suurempia murheita. Hinnat liikkuvat 100 000€ /$ ylöspäin esim. Kreikassa juuri myyty ja hinta pyynti oli 120 000€

        En ole puhunut pallonkierroista vaan matkanteosta maailmalla ja valtamerien ja muiden isompien lätäköiden, en ole myöskään maininnut tuttavieni kansalaisuuksia, joten suomalaisista en tiedä, enkä ottanut myöskään esille.


      • muistamittakaava
        LRC kirjoitti:

        Ne on Trawler tyyppisiä moottoriveneitä, yhdellä dieselillä, usein miten.

        Polttoaine järjestelmässä on erillinen "kiillotus" systeemi pumppu/suodatus yksikkö jolla voit puhdistaa varasto tankeista dieselin ennen siirtoa käyttötankkiin.

        Vene esimerkkinä Suomessakin käynyt US trawleristi vanhalla kadley Krogen 42, veneellään. moottori vanha Ford lehman 120 Hp ja stabilointina manuaalisen paravanet. Tuolla hän on reissannut yli isompien lätäköiden ilma suurempia murheita. Hinnat liikkuvat 100 000€ /$ ylöspäin esim. Kreikassa juuri myyty ja hinta pyynti oli 120 000€

        En ole puhunut pallonkierroista vaan matkanteosta maailmalla ja valtamerien ja muiden isompien lätäköiden, en ole myöskään maininnut tuttavieni kansalaisuuksia, joten suomalaisista en tiedä, enkä ottanut myöskään esille.

        Jos ylittää yhden valtameren, voi kiertää pallonkin, ellei sittenkin toimintasäde lopu Pacificilla kesken. Mutta kovin lyhyeksi jäi listasi. Suomessa siis yksi valtameriä ylittävä moottorivene, Karibiankierroksen tehneitä purjeveneitä jo sadoissa. Eikä ole pieninkään yllätys, että kaltaiset tutustuvat toisiinsa, joten tietenkin tunnet muita pitkänmatkan moottoriveneilijöitä. Äärimmäisen marginaalinen ryhmä se silti on, yksi täällä käynyt amerikkalainen on jo uutinen.


      • Joakim1
        LRC kirjoitti:

        Ne on Trawler tyyppisiä moottoriveneitä, yhdellä dieselillä, usein miten.

        Polttoaine järjestelmässä on erillinen "kiillotus" systeemi pumppu/suodatus yksikkö jolla voit puhdistaa varasto tankeista dieselin ennen siirtoa käyttötankkiin.

        Vene esimerkkinä Suomessakin käynyt US trawleristi vanhalla kadley Krogen 42, veneellään. moottori vanha Ford lehman 120 Hp ja stabilointina manuaalisen paravanet. Tuolla hän on reissannut yli isompien lätäköiden ilma suurempia murheita. Hinnat liikkuvat 100 000€ /$ ylöspäin esim. Kreikassa juuri myyty ja hinta pyynti oli 120 000€

        En ole puhunut pallonkierroista vaan matkanteosta maailmalla ja valtamerien ja muiden isompien lätäköiden, en ole myöskään maininnut tuttavieni kansalaisuuksia, joten suomalaisista en tiedä, enkä ottanut myöskään esille.

        Väite moottoriveneiden vähäisestä määrästä ja olemisesta lähinnä miljoonaluokkaa koski kuitenkin juuri pallonkiertoa. Tuolla joku on tosiaan Atlannin ylittänyt: https://www.powerandmotoryacht.com/boats/crossing-an-ocean-on-a-kadey-krogen-42

        Keskivauhdiksi mainitaan 5,2 solmua ja keskikulutukseksi 1,3 GPH. Tuolla 700 gallonan (2600 l!) tankit riittävät reilut 500 tuntia eli lähes 3000 mpk. Saman kokoiset purjeveneet taitavat jo olla selvästi nopeampia.

        Paremmilla vauhdeilla ei enää pääse kuin ~1000 mpk: http://www.kadeykrogen.com/articles/pages/Krogen42TrueGrit.htm

        Tuolla kerrotaan 9,2 mph (8 solmua) kulutuksen olevan 5,6 GPH (21 l/h) ja sillä pääsevän 1150 mailia (1000 mpk).

        Varsin paljonhan tuo kuluttaa! Tuon kokoisella purjeveneellä menisi reilusti vähemmän. Esimerkiksi tässä Malö 46: https://www.yachtingmagazine.com/sites/yachtingmagazine.com/files/import/embedded/anchors/sites/all/files/_attachments_articles/hybrid-report.pdf

        Kuvasta (sivu 23) nähdään, että 5,2 solmussa kulutus on n. 2,5 l/h, 6 solmussa n. 4 l/h, 7 solmussa 6 l/h ja 8 solmussa n. 12 l/h. Aika pitkälle tuollakin ajaa vajaan 500 l tankeillaan. Ei ihme, että maailmaa kierrätään tuollaisilla eikä troolareilla, vaikka koneella paljon ajettaisiinkin.

        80-luvun Krogen 42 pyynnit näyttävät olevan 300 tonnin paikkeilla. Onko 100 tonnin vene alkuunkaan valtamerikuntoinen? Ei ehkä tosiaan miljoonaluokkaa, mutta kuitenkin paljon kalliimpi kuin purjevene, jolla tuon reissun moni tekee.


      • muistamittakaava kirjoitti:

        Jos ylittää yhden valtameren, voi kiertää pallonkin, ellei sittenkin toimintasäde lopu Pacificilla kesken. Mutta kovin lyhyeksi jäi listasi. Suomessa siis yksi valtameriä ylittävä moottorivene, Karibiankierroksen tehneitä purjeveneitä jo sadoissa. Eikä ole pieninkään yllätys, että kaltaiset tutustuvat toisiinsa, joten tietenkin tunnet muita pitkänmatkan moottoriveneilijöitä. Äärimmäisen marginaalinen ryhmä se silti on, yksi täällä käynyt amerikkalainen on jo uutinen.

        "Karibiankierroksen tehneitä purjeveneitä jo sadoissa"

        Rohkenen epäillä, että satoja suomalaisia Karibialla käyneitä purjeveneitä löytyisi. 101 tai 199 ei vielä ole "sadoissa".


      • Joakim1 kirjoitti:

        Väite moottoriveneiden vähäisestä määrästä ja olemisesta lähinnä miljoonaluokkaa koski kuitenkin juuri pallonkiertoa. Tuolla joku on tosiaan Atlannin ylittänyt: https://www.powerandmotoryacht.com/boats/crossing-an-ocean-on-a-kadey-krogen-42

        Keskivauhdiksi mainitaan 5,2 solmua ja keskikulutukseksi 1,3 GPH. Tuolla 700 gallonan (2600 l!) tankit riittävät reilut 500 tuntia eli lähes 3000 mpk. Saman kokoiset purjeveneet taitavat jo olla selvästi nopeampia.

        Paremmilla vauhdeilla ei enää pääse kuin ~1000 mpk: http://www.kadeykrogen.com/articles/pages/Krogen42TrueGrit.htm

        Tuolla kerrotaan 9,2 mph (8 solmua) kulutuksen olevan 5,6 GPH (21 l/h) ja sillä pääsevän 1150 mailia (1000 mpk).

        Varsin paljonhan tuo kuluttaa! Tuon kokoisella purjeveneellä menisi reilusti vähemmän. Esimerkiksi tässä Malö 46: https://www.yachtingmagazine.com/sites/yachtingmagazine.com/files/import/embedded/anchors/sites/all/files/_attachments_articles/hybrid-report.pdf

        Kuvasta (sivu 23) nähdään, että 5,2 solmussa kulutus on n. 2,5 l/h, 6 solmussa n. 4 l/h, 7 solmussa 6 l/h ja 8 solmussa n. 12 l/h. Aika pitkälle tuollakin ajaa vajaan 500 l tankeillaan. Ei ihme, että maailmaa kierrätään tuollaisilla eikä troolareilla, vaikka koneella paljon ajettaisiinkin.

        80-luvun Krogen 42 pyynnit näyttävät olevan 300 tonnin paikkeilla. Onko 100 tonnin vene alkuunkaan valtamerikuntoinen? Ei ehkä tosiaan miljoonaluokkaa, mutta kuitenkin paljon kalliimpi kuin purjevene, jolla tuon reissun moni tekee.

        Tässä on jotkut kiertäneet maapallon Nauticat 331:llä. Se lasketaan ennemmin moottoriveneeksi, mutta niin vain hekin pääsivät purjeilla yli 5 solmun keskinopeuteen pitkällä legillä, kun ajellaan avotuulilla ja ajelevit ilmeisesti pääosin purjeilla. On vaikea nähdä, miksi ei haluaisi mastoja veneeseen noin pitkällä matkalla. Mitä haittaa siitä on?


        https://www.yachtingmonthly.com/news/nauticat-round-the-world-cruiser-for-sale-1259


      • Joakim1
        10-14 kirjoitti:

        "Karibiankierroksen tehneitä purjeveneitä jo sadoissa"

        Rohkenen epäillä, että satoja suomalaisia Karibialla käyneitä purjeveneitä löytyisi. 101 tai 199 ei vielä ole "sadoissa".

        Minulla ei ole tuosta mitään oikeaa tietoa, mutta pallonkiertäneitä on n. 70 kpl. Arvaisin, että Karibialla käyneitä on kymmenkertaisesti eli satoja. Itse tunnen ainakin paljon enemmän Karibialla käyneitä kuin pallonkiertäjiä. Tässä lista pallonkiertäjistä: https://venelehti.fi/pallon-kierto/

        Joka vuosi on ARC:ssä useampi suomalainen ja varmasti ainakin yhtä paljon menee tuonne muuten.


      • LRC

        Ensimmäinen Suomalainen/Ahvenanmaalainen moottoriveneilijä Uno Ekblom ylitti Atlannin vuonna 1939 yksisylinterisellä dieselkoneella varustetulla puuveneellä.

        https://ole-bloggboken.blogspot.com/2011/05/om-uno-ekblom.html

        Mielenkiintoinen henkilö, keksi ja patentoi myös autopilotin...

        Eli ei vaadi miljoona venettä....tietysti matka taittuu mukavammin jos voi panostaa hieman enemmän.


      • LRC
        LRC kirjoitti:

        Ensimmäinen Suomalainen/Ahvenanmaalainen moottoriveneilijä Uno Ekblom ylitti Atlannin vuonna 1939 yksisylinterisellä dieselkoneella varustetulla puuveneellä.

        https://ole-bloggboken.blogspot.com/2011/05/om-uno-ekblom.html

        Mielenkiintoinen henkilö, keksi ja patentoi myös autopilotin...

        Eli ei vaadi miljoona venettä....tietysti matka taittuu mukavammin jos voi panostaa hieman enemmän.

        Vielä parempi ja tarkempi matka kuvaus.

        https://docs.google.com/document/d/1bvHZVDzUp1OGS-zjqEROnEIUK2PqBo2Lrn589E3htyQ/edit?hl=sv#!

        Ajatelkaa millaiset mahtoivat olla kartat tai muut oppaat tuohonaikaan, ei plottereita yms vempaimia.


      • LRC kirjoitti:

        Vielä parempi ja tarkempi matka kuvaus.

        https://docs.google.com/document/d/1bvHZVDzUp1OGS-zjqEROnEIUK2PqBo2Lrn589E3htyQ/edit?hl=sv#!

        Ajatelkaa millaiset mahtoivat olla kartat tai muut oppaat tuohonaikaan, ei plottereita yms vempaimia.

        Oho, erikoinen reissu. Ihme, ettei ole tunnetumpi. 16 päivää, 424 tuntia, eli yksipyttyisellä dieselillä vähintään 500 litraa dieseliä. Nykyäänkin voisi tehdä varusteineen 3 tonnia painvan moottoriveneen, laittaa siihen 10-heppaisen moottorin ja voisi mennä valtameren yli 5 solmua. Ketään ei kyllä kiinnostaisi ostaa sellaista venettä.


    • AåKei

      Jos tuohon veneeseen olisi vaihdettu uusi moottori reissun alussa, se ei todennäköisesti olisi hajonnut kertaakaan reissun aikana.

      Valintakysymyksiä, mihin rahaa pistää.

    • MoottoritTunteva

      Ei tuo Meretniemen moottori itsessään lienee ollut ongelma, ei ainakaan ole blogissaan kirjoittanut vaan sen moottorin apulaitteet ja ilmeisesti omistajan vähäiset perustiedot moottori- ja konetekniikasta ja sen käytöstä toiminnasta ja huolloista yms.

      Kyllä tuollaisella pitkällä matkalla veneilijällä pitäsi olla perustiedot kaikenlaisesta tekniikasta mitä veneessä on ja samoin korjauksista, koska huoltoliikkeet on usein kaukana ja maksavatkin.

      Heidän veneessään on tietojen mukaan 6 sylinterinen Perkins ilman mitään erikoisempia sähköisiä ruiskutus laitteita ja tällainen perusmallinen diesel on hyvin yleinen moottri maailmalla käytössä.

      • nelisylinterinen

        Perkins 4.236M - 3.87 litran diesel - n. 73hp.


    • IhmeenLuotettava

      Kyllä nykymoottoritkin voivat olla todella luotettavia. Itselläni on moottoriveneessä 40hp 4-tahti Mercury ELPTO EFI, jolla olen ajanut ryskyttävää ajoa ja myös uistelua joskus marraskuuhun asti jo 18 vuotta. Moottori oli ostaessa jo pari vuotta vanha. Huolto on ollut hieman epäsäännöllistä, joka vuosi en ole huoltanut ollenkaan. Mutta se on toiminut AINA. Joka ikinen kerta, paitsi yhden kerran kun sulake paloi. Kerran kymmenessä vuodessa on käynyt niin että käynnistäessä virta-avaimesta on pitänyt kääntää enemmän kuin yhden kerran. Yhden kerran on ollut ammattimiehellä huollossa jännitteensäätimen hajoamisen takia. Silloinkin veneellä pystyi ajamaan, se vain alkoi piippaamaan korkeammilla kierroksilla. Ja kyllä ko. moottorissa on paljon elektroniikkaa. Vanhanajan ”luotettavien” 2-tahti koneiden omistajat taas tuntee jatkuvasti rasvassa olevista käsistä ja rikkirevitystä olkapäästä.

    • HaraldHirveä

      Kyllä muinaiset viikinkiveneet olivat paljon luotettavampia kuin nuo nykyajan "purjeveneet"!

    • Havukka_ahon.Ajattelija

      Vähän asian vierestä.
      Ihmettelen joskus miten jotkut moottorit vain kerta kaikkiaan temppuilevat. Yksi esimerkki on Briggs&Strattonin pariheppainen moottori jota käytetään ruohonleikkureissa yms. Lienee maailman eniten myyty polttomoottori. Periaatteessa äärettömän yksinkertainen, tarvitsee 3 asiaa - kipinän, polttoainetta ja ilmaa. Voiteluöljyä hyvä olla kanssa. Silti olen itsekin niin monet kerran tapellut sen kanssa kun ei lähde käyntiin tai sammuu. Kaikki virhelähteet katsottu kymmenen kertaa. Sitten se vain päättääkin toimia. Tai sitten ei. Yleisimpiä luontoääniä Suomessa on kun revitään ruohonleikkuria käyntiin, se käy epätasaisesti tai sammuu. Mun ruohonleikkuri tappeli vastaan kun se oli 2-6 vuotias. Jostain syystä 6-10 vuoden ikäisenä se on toiminut hyvin vaikka mikään ei ole muuttunut. Voihan syynä tietysti olla polttoaineen koostumuksen muutos.

      Olen joskus miettinyt että pitäisi suunnitella koko polttomoottori uusiksi. Mielestäni nykyinen konstruktio on liian herkkä pienille häiriöille. No, taitaa olla liian myöhäistä, tulevaisuus on sähkömoottorien.

      • B&S moottorissa jos kaasuttimessa tutiryyppy jota painellaan on harmillinen kun se laskee ilmaa repeämästä tai reiästä jota ei aivan heti huomaa.maksaakin noin 1,50e. Muuten jouduin purkamaan 5hp moottorin ja en löytänyt mitään vikaa nyt toiminut viitisen vuotta eikä mitään ongelmaa,tiivisteet kyllä laitoin liiman kanssa paikoilleen.


      • Mulla on vain hyviä kokemuksia B&S:stä. Jos alle satasella saa leikkurin, jossa on B&S, niin ei se moottori kovin kallis ole. Kuitenkin ne saa usein pelaamaan vielä 20 vuoden ikäisinäkin, vaikka ne seisoo pihalla koko ajan eikä huolleta ikinä mitenkään. Kyllä uudenlaisiakin ja parempia moottoreita on kehitetty, mutta nehän vaatisivat ihan uudenlaista osaamista korjaajilta ja uudenlaisia huolto-osia. Tämä taitaa tulla liian kalliiksi, jotta ne pääsisivät valtaamaan markkinoita.

        https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/1910/Uusi-aksiaalimoottori-haastaa-perinteisen-polttomoottorin.htm


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      3
      2728
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1351
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1175
    4. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      20
      1041
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1030
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      207
      1020
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      300
      915
    9. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      909
    10. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      875
    Aihe