Mistä voimaa eroon

kulissielämää

Olen itse ollut eroamassa jo kymmenen vuotta. Olen taloudellisesti alistettu. Ei ole voimia lähteä pois. Meillä on yhteinen tili mihin menee kaikki rahat. Puoliso hoitaa verkkopankin kautta asiat mihin minulla ei ole osaa eikä arpaa. Sairastuin vakavasta noin 7 vuotta sitten. Enkä kyennyt hoitamaan mitään. Mies antoi kaikki laskuni mennä ulosottoon. Joten menetin nimeni. Onneksi lapset ovat jo muuttaneet omilleen ja pärjäävät hyvin. Tunnen olevani umpikujassa. Ystäviä ei ole kenen kanssa puhuisin. Omaa rahaa ei käytössäni ole lainkaan. Sairauteni pysyy lääkityksellä tasapainossa joten sen puolesta pärjäisin yksin asuessani. Aikoinaan mies käyttänyt väkivaltaa minua kohtaan. Joten pelkään sanoa erosta. Toivottavasti joku osaisi neuvoa.
Anteeksi sekavasta kirjoituksesta.

22

428

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kulissielämää

      Näköjään aika hiljaista tai sitten ei ollut mitään kiinnostavaa.

      • juupelis

        aika pahalta kyllä kuulostaa väkivaltaisuuksineen päivineen, mutta yritä ottaa yhtettä sosiaalitoimeen mistä saat apua rahallisesti ja muutenkin. Et varmastikkaan jää ilman apua kun sanot tilanteesi. T. Tuleva yh-isä


    • Vinkvink

      Soita poliisille ja kerro tuo. Ne hoitaa sun puolesta eron ja vie asiaa eteenpäin, siksi on poliisit olemassa että hoitavat kansalaisten keskeneräisiä ja hunoja juttuja kondikseen. Välittömästi vaan puhelu vaikka 112.

    • safaaa

      Yksi edellytys lienee, että saisit tulosi tulemaan omalle tilillesi. Senkin asian hoitaminen vaatii voimavaroja ja mies huomaa heti muutokset yhteisissä tilitiedoissa. Jos teillä on yhteinen tili, niin saat kaiketi tiedot tilin tilanteesta jos menet pankkiin.

      Sosiaalitoimi ja perheneuvonta lienee oikeat ositteet tässä vaiheessa. Mutta jostain pitäisi saada voimat lähteä selvittämään asiaa. Olisiko lapsista avuksi?

    • kulissielämää

      Kiitos vastauksista. Sosiaalitoimeen otin yhteyttä. He eivät pysty auttamaan. Koska omistetaan yhdessä omakotitalo. Se pitäisi myydä pois. He neuvoivat psykologin juttusille. Ajattelin varata ajan oman lääkärin kautta. Poliisia en halua sotkea asiaan, en ole aikaisemminkaan.
      Ja lasten harteille en näitä asioita laita taakaksi. Olen odottanut vuosikaudet et saan kaikki lapset omilleen. Ja sitten lähden. Ollaan oltu 30 vuotta yhdessä niin lähteminen on vaikeaa. Vaikka asiat on huonosti.

      • No onhan tuo aika vaikea tilanne. Apua pitäisi saada, mutta et ole sitä valmis ottamaan vastaan esimerkiksi lapsilta.

        Toivottavasti saat psykologin kautta vähän helpotusta.

        Kyllä se vaan kuitenkin niin on , että tise joudut eroa järjestelemään.


    • Onpa hankalan tuntuinen tilannen ja tuo taloudellinen riippuvuus voi tuottaa eroamiselle omia pulmia. Yksi keino, missä voi ainakin purkaa tuntoja ja keskustella tuohon väkivaltaan ja siihen liittyviin pelkoihin on Nettiturvakoti https://nettiturvakoti.fi/. Kannattaa käydä myös vilkaisemassa löytyisikö sieltä vinkkejä ja apuja miten voisit omassa tilanteessa toimia. Sivulla on myös mahdollista keskustella nimettömästi ammattilaisen kanssa chatissä.

    • elämäomissakäsissä

      JOs vuosiin ei ole ollut väkivaltaa, niin kai se jotain kertoo siitä että mieskin on muuttunut.

      Enpä ymmärrä miten mies on voinut sinun laskusi antaa mennä ulosottoon ja sen myötä luottotietosi menetyksen jos teillä on kuitenkin yhteinen kiinteistö. Luulisi ulosottomiehen mitanneen sinun osuuden talosta veloistasi pois, eli koko kiinteistö olisi avomiehesi nimissä tms.

      Jos erota haluat, niin pakkohan sun jotain on itse asian eteen tehdä. Näin se menee, ei kukaan ulkopuolinen sitä sulle valmiiksi hoida.

      Sulla mitä ilmeisimmin sairaseläke tai jotain säännöllisiä tuloja, joten ei muuta kuin menet pankkiin, avaat oman pankkitilin ja ohjaat eläkkeesi tai mitä tuloa sinulla nyt on, omalle pankkitilillesi. Kotona sanot miehellesi että jatkossa hoidat itse omat pankkiasiasi ja maksat osan talon laskuista. Jos jotain kärhämää tulee, niin sitten tulee. Jos kiinni käy, soitat sitten poliisit tai lapset paikalle. Pääasia on että saat omat raha-asiasi omaan valvontaasi, jatkossa tiedät mistä saat rahaa ja kuinka paljon.

      Jos sulla ei ole minkäänlaisia tuloja, niin varaat ajan kaupungin tai kunnan sosiaalitoimistoon. Ei se omakotitalo siinä mitään merkkaa, jos sulla on muut asiat mitä ilmeisimmin kerran hoitamatta (ei luottotietoja, laskuja ulosotossa?). Ne on siellä sitä varten että neuvovat.
      Selvität sieltä millä pääset kaupungin vuokra-asuntoon kiinni, miten saat sairaseläkeasiasi hoidettua jne. ja pääset itsenäiseen elämään kiinni.

      Talon saa aina myytyä, paitsi jos se on jossain herran kuusessa korvessa missä asunnot eivät käy kaupaksi eikä avoukollasi ole rahaa sinun osuutta lunastaa, niin voi olla että kiinteistöön sijoittamasi rahat ovat mennyttä. Sille rahan menetykselle ei ehkä voi mitään.
      Mutta ei muuta kuin toimeen, jos parempaa loppuelämää haluat, niin kukaan muu ei sitä sun eteen tule tekemään, kyllä se on sun itsesi tehtävä.

    • Eroaikeissa

      Hei! Jos haluat jutella yksityisesti tilanteestasi, niin laita s-postiosoitteesi. Kipaisin itsekin vertaistukea eroon.. :(
      Olen siis naispuolinen henkilö ja pitkään suunnitellut eroa.. mutta se on vaikeaa.

      • löytyykö tuosta


    • Anonyymi

      Aloittaja on samassa asemaasa kuin minä . Minun vaimoni on taloudenpää joka hoitaa yhteistä tiliämme ja minä en ole rahaa nähnyt vuosiin.... Tilanne kiristyy koko ajan ja luulen että vaimo pelaa salaa suurimman osan rahoistamme.. Löysin lainanlyhennyspapereita ja ulosottofirman uhkauskirjeitä kun vipit on varmaan jääneet maksamatta.......


      Olenmieleltäni kaottisessa tilassa koska näyttää siltä että on pakko erota kun en halua alle tonnin eläkettäni pelattavan maailman tuuliin.........

    • Anonyymi

      Millaisista lähtökohdista ja onko ulospääsyä?

    • Anonyymi

      Tianteeni edelleen sama. Saan vajaan tonnin kuussa työkyvyttömyyseläkettä. Eläke menee suoraan yhteiselle tilille. Asuntolainaa niin pankki vatii eläkkeen suoraan sille tilille. Olin vuoden verran sairauden takia kyvytön tajuamaan asioita. Sinä aikana mies jätti maksamatta nimelläni tulleet laskut. Kiinteistöverosta ja perintöverosta alkaen. Joten menetin luottotiedot. Perintöosuus on jakamatta koska isäni elää vielä. Epäilen et mieheni odottaa minun perintöä. Sieltä on tulossa huomattava summa isäni jälkeen. Asumme 50-luvulla rakennetussa omakotitalossa Vantaalla. Tällä hetkellä asuntoja myynnissä paljon. Joten en tiedä miten saisimme kaupaksi. Olen yrittänyt puhua erosta mutta mies ei kuuntele vaan alkaa huutamaan ja paiskomaan ovia. Ja syyttää minua kaikesta. Anteeksi vuodatukseni. En vain pysty kenenkään kanssa puhumaan asioistani. Kaikesta huolimatta hyvää kesää kaikille. Olen aloittaja.

      • Anonyymi

        Ero heti vireille. Siihen et tarvitse miehesi lupaa!
        Muuta isäsi kanssa asumaan, tee mitä vaatiikin että voit olla hänen luonaan. Asettakaa vaikka yhteinen talous: sinä siivoat ja kokkaat kotinne ( sehän sinä teet nytkin, eikö vain!), hoidat isäsi kanssa kotinne ja alat järjestämään velkojesi maksua.
        Oletko miettinyt tehdä henkilökohtaisen konkurssin? Luottotietosi jo ovat menneet, joten sinulla ei ole mitään menetettävää kuitenkaan.

        Todellakin, ilman jaarituksia miehesi kanssa, vain kokoat tavarasi
        ( unohda ne ostamasi sohvat ja jääkaapit, ne voit aina hankia myöhemmin kirpputorilta jos todella tarvitset).

        Vaikka et olisikaan isäsi maailman paras ystävä, nyt hädän tullessa voitte ihan varmasti asua saman katon alla. Saadessasi asiasi kuntoon muutaman vuoden päästä, ero miehestäsi on astuu voimaan, ja voit jatkaa puhtain paperien elämääsi haluamallasi tavalla.


      • Anonyymi

        Sinun täytyy alkaa toimimaan nyt heti ja ajattelemaan vain itseäsi.
        Selvästi olet, kertomasi perusteella miehesi määräysvallan alla!
        Avioeron voi laittaa vireille, ilman elämänkumppanin lupaakin -
        onhan kyse myös sinun elämästäsi ja hyvinvoinnistasi!
        Kerrot että eläkkeesi menee yhteiselle tilille, joka on huono asia tuossa tilanteessa. Mainitset että, et voi puhua asioistasi kenenkään kanssa, mutta nyt on löydettävä joku luotettava ihminen, joka lähtee neuvomaan sinua näissä asioissa.Ihminen joka on perillä hyvin asioista ja osaa pyörittää elämää ehkä sinua sutjakammin. Kaikessa hiljaisuudessa etsit seuraavaksi kotikunnastanne lakimiehen ja varaat ajan hänelle ja käyt kysymässä neuvoja kaikkiin asioihin.
        Lakimiehellä on vaitiolovelvollisuus koskien kaikkia asioitasi /asioitanne,
        mistä juttelet hänen kanssaan. Tämän asian salaisin aviomieheltä ehdottomasti, koska näissä asioissa on syytä olla varovainen, jos miehesi ei kestä keskustelua tilanteestanne ja mahdollisesta eron vireille laittamisesta.
        Kun varaat lakimiehelle aikaa, neuvojen kysyminen pitäisi olla ilmaista oman kunnan lakimiehellä - tämä asia on hyvä varmistaa ensin kuitenkin!
        Perintö asiaan liittyen sinun täytyy pitää huoli siitä että, siitä tulevat rahat eivät pääse menemään yhteiselle pankkitilillenne. Koska on ihan sama että, mitä miehesi odottaa tai luulee. Jos et pidä puoliasi missään asioissa tai jos et kykene oikein mihinkään ilman hänen lupaansa, olet todella vaikeassa tilanteessa. Perintöraha joka on tulossa sinulle isäsi kuoleman jälkeen, ei kuulu miehellesi millään tavalla vaikka olette naimisissa. Sinä määräät noista rahoista ja tämän takia sinun olisikin hyvä avata toinen tili eri pankkiin välittömästi, kun saat tiedon rahoista. Mutta jo ennen henkilökohtaisen tilin avaamista, sinun on ryhdyttävä tosi toimiin itsesi pelastamiseksi. Alahan etsiä ihmistä tai ihmisiä lähiympäristöstäsi jotka pystyvät auttamaan sinua näissä ongelmissa että, pääset vapaaksi miehestäsi ja pääset elämään itsenäistä elämää ja nauttimaan vielä jäljellä olevista vuosista. Avioeroa en lähtisi ottamaan nyt ensinmäiseksi koska, sinulla on muita tärkeämpiä asioita hoidettavana ihan kärkeen.
        Avun hankkiminen itselle näihin asioihin, varaamalla aika esimerkiksi oman kunnan sosiaalitoimistoon ja siellä puhuminen tästä tilanteesta ja selvittäminen että, kuinka paljon sosiaalitoimisto lähtisi auttamaan sinua! Sitten kun olet keksinyt että, miten saisit järjestymään vähän omaa rahaa käyttöösi ilman että, miehesi nousee vastarintaan.
        Niin voit alkaa laittamaan rahaa sivuun toiselle tilille, koska tulet tarvitsemaan nimenomaan rahaa jos päätät lähteä pois. Vuokra-asunnon etsiminen toiselta paikkakunnalta miehestäsi, hänen vaikutuspiiristä pois. Mutta tämä vasta sitten, kun tiedät raha asioista enemmän ja tiedät enemmän siitäkin että, mikä tilanteesi on ulosotossa, jonne velkasi ovat menneet miehesi toimesta.
        Velat eivät ole ulosotossa koko elinaikaasi, vaan ne ovat siellä vireillä noin 4-vuotta ja veloista siellä voi sopia ja alkaa neuvottelemaan niiden lyhentämisestä heti kun saat rahaa käyttöösi. Perintörahoista ei kannata kertoa ulosotossa, koska ulosotto vie niistä sinulta velkojesi määrän korkoineen, jos tämä asia tulee heidän tietoonsa.
        Usko että, kaikki tulee muuttumaan vielä paremmaksi - ilman mitään toimia ja rohkeaa riskin ottoa, tuskin saat asioita muuttumaan paremmaksi.
        Eronnut nainen 25-vuotta sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ero heti vireille. Siihen et tarvitse miehesi lupaa!
        Muuta isäsi kanssa asumaan, tee mitä vaatiikin että voit olla hänen luonaan. Asettakaa vaikka yhteinen talous: sinä siivoat ja kokkaat kotinne ( sehän sinä teet nytkin, eikö vain!), hoidat isäsi kanssa kotinne ja alat järjestämään velkojesi maksua.
        Oletko miettinyt tehdä henkilökohtaisen konkurssin? Luottotietosi jo ovat menneet, joten sinulla ei ole mitään menetettävää kuitenkaan.

        Todellakin, ilman jaarituksia miehesi kanssa, vain kokoat tavarasi
        ( unohda ne ostamasi sohvat ja jääkaapit, ne voit aina hankia myöhemmin kirpputorilta jos todella tarvitset).

        Vaikka et olisikaan isäsi maailman paras ystävä, nyt hädän tullessa voitte ihan varmasti asua saman katon alla. Saadessasi asiasi kuntoon muutaman vuoden päästä, ero miehestäsi on astuu voimaan, ja voit jatkaa puhtain paperien elämääsi haluamallasi tavalla.

        Kirjoittajalta yksi, varteenotettava mahdollisuus.
        Riippuen siitä mielestäni että, miten lähellä asutte miehenne kanssa isästäsi.
        Koska miehesi tulee melko varmasti kapinoimaan kovasti vastaan lähtöäsi ja voi alkaa häiriköimään, haittaamaan elämääsi.
        Huonekaluja ei kannata murehtia, vaikka niissä olisikin kiinni sinunkin rahoja. Pakkaat vain henkilökohtaisia tavaroitasi, kun miehesi on poissa kotoa ja lappu keittiön pöydälle että, olet lähtenyt. Aika uhkapeliä, mutta mitään et saa itsellesi jos et uskalla. Ja jos olet oikeustoimikelpoinen, niin eläkkeen maksu pitää katkaista heti että, se ei mene yhteiselle tilillenne.
        Tästä toimenpiteestä sinun täytyy kysyä lakimieheltä ehkä ei suoraan pankista, etteivät ota yhteyttä mieheesi. Eronnut nainen 25-vuotta sitten.


    • Anonyymi

      Mistä woimaa avoeroon joka on kestänyt n 40 v ?

      • Oletko ollut asumuserossa vai ajatellut eroavasi 40- v? Minulla yli 30 -v avoliitto, pari asumuseroa takana, minun tulisi tehdä lopullinen päätös ero asiassa, en ole saanut aikaiseksi, joku sanonut minulle riippuvuus suhteesta puolisooni, on siinä sitäkin...


    • Anonyymi

      Ottaisin kyllä ensimmäisenä lapsiin yhteyden. Yhdessä lasten kanssa tämän voisi hoitaa ehkä parhaiten. Muutto, taloudellinen tuki yms järjestelyt, jotta pääsisit alkuun. Ei tuollaisessa suhteessa kyllä pidä missään nimessä olla. Meillä on vain yksi elämä.

    • Anonyymi

      Mitä järkeä on erota, jos kerran on jo 40 vuotta elänyt paskaelämää. Eikö se ole jo ihan se ja sama, jatkatte entiseen malliin. Siitä vaan vedätte kevyin mielin loppuelämänkin sitä samaa peetä.

    • Anonyymi

      Kannattaa kuunnella kakaroiden neuvoja kun on sitä kokemusta.

    • Anonyymi

      Lasten kanssa hyvä jutella asiasta ennen kuin otat irtiottoa miehestäsi. Itse lapsena eron perheessä kokenut ja olin äitiäni monella tavalla tukemassa, vaikka ei mieleinen päätös ollutkaan. Mut osasin nuorena ajatella asioita äitini kannalta ja siksi tuin häntä.

      Isäni oli uhkailulla ja pelolla hallitseva osapuoli. Monesti herätti enemmän ihmetystä ja häpeää isäni tapa käsitellä asioita, siksikin olin enempi äitini puolella asioissa. Eron myötä isänikin vasta ymmärsi, mitä oli menettänyt, tuntui ettei päässyt missään vaiheessa yli erostaan. Tsemppiä sinulle, tukeudu lapsiisi, uskon heidän ymmärtävän tilannetta enemmän kuin uskotkaan.

    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3434
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2002
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1921
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1405
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1058
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe