PAPPIEN AVIOERO

ERÄS.

Onko kirkko osasyynä pappien avioeroon? Avoliittoa ei hyväksytä, vaihtoehtoja ovat joko mennä naimisiin tai erota. Tässähän tilanteessa voi tulla tehtyä hätäisiä ratkaisuja ja liito päättyä eroon.

22

3920

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leo

      kirkon heikko moraaliopetus.Ei korosteta vastuuta toisesta ja sisoutumisen merkitystä.Tutkimusten mukaan ne, jotka eivät ole asuneet avoliitossa pysyvät avioliitossaan paremmin.--Kommenttisi pohjana lie hesalaisen pastorin kertomus avoliitos
      taan, jota ei hyväksytty. Ei nuorelle ole mikään ongelma seurustella toisen kanssa 1-2 vuotta il-
      man sukupuoliyhteyttä. Kokemusta on. Avioliitto luo turvallisen pohjan. Mutta pikakulttuuri yhteiskunnassamme vaatii kaiken ottamista heti.
      Kirkkona joudumme miettimään myös, miten tukea nuoria työssöolevia perheitä jaksamisessa.

      • TosiTietoa

        Kaiken takana on NAINEN! Etkö vielä tiedä tätä? Nainen on kaiken pahuuden alkujuuri, ollut jo maailman alusta. Se on se, joka on sekoittanut järkevien olentojen ( joita miehet perusolemukseltaan ovat ) päänupit useammin kuin kerran. Miehet juoksee joukolla ( papit ja piispat uskontokuntaan katsomatta etunenässä ) naisten perässä. Ja kaikki tuo vain sen 10 cm hukkaviivan ja kahden hyvinmuodostuneen rasvakeskittymän, maitorauhasen takia, joita nainen kantaa kropassaan! Miks ihmeessä naisen käytöön on oskottu sellainen vekotin, maailman eniten kysytty tavara? N. 2,7 miljardia miestä juoksee jatkuvasti sen perässä ja vaivaa aivojaan sillä, mistä sitä sais. Ja on niitäkin kahjuja, jotka ovat valmiit maksamaan melkein mitä vain, saadakseen jonkun tietyn naisen värkin hetkeksi käyttöönsä! Ja n. 2,85 miljardia naista kantaa tätä rahakirstua aina mukanansa ja ovat valmiit sillä kauppaa käymään! Tämä asetelma ei ole maan päällä muuttunut tunnetun historian aikana eikä varmasti muutukkaan. Luulis ihmisknnalla olevan parempaakin tekemistä!


      • PelinHenki
        TosiTietoa kirjoitti:

        Kaiken takana on NAINEN! Etkö vielä tiedä tätä? Nainen on kaiken pahuuden alkujuuri, ollut jo maailman alusta. Se on se, joka on sekoittanut järkevien olentojen ( joita miehet perusolemukseltaan ovat ) päänupit useammin kuin kerran. Miehet juoksee joukolla ( papit ja piispat uskontokuntaan katsomatta etunenässä ) naisten perässä. Ja kaikki tuo vain sen 10 cm hukkaviivan ja kahden hyvinmuodostuneen rasvakeskittymän, maitorauhasen takia, joita nainen kantaa kropassaan! Miks ihmeessä naisen käytöön on oskottu sellainen vekotin, maailman eniten kysytty tavara? N. 2,7 miljardia miestä juoksee jatkuvasti sen perässä ja vaivaa aivojaan sillä, mistä sitä sais. Ja on niitäkin kahjuja, jotka ovat valmiit maksamaan melkein mitä vain, saadakseen jonkun tietyn naisen värkin hetkeksi käyttöönsä! Ja n. 2,85 miljardia naista kantaa tätä rahakirstua aina mukanansa ja ovat valmiit sillä kauppaa käymään! Tämä asetelma ei ole maan päällä muuttunut tunnetun historian aikana eikä varmasti muutukkaan. Luulis ihmisknnalla olevan parempaakin tekemistä!

        onkin. Ja nyt nämä naaraspirut ovat tunkeutuneet jo pappiloihinkin ja kirkon virkoihin oikein eduskunnan siunauksella ( kun Raamattu ei heitä siihen laske ), ja sekoittavat kaikki asiat sielläkin; jopa piispojen kristilliset avioliitot! Maailmanlopun selviä merkkejähän nämä ovat!


      • Sukupuoleen katsomatta..
        PelinHenki kirjoitti:

        onkin. Ja nyt nämä naaraspirut ovat tunkeutuneet jo pappiloihinkin ja kirkon virkoihin oikein eduskunnan siunauksella ( kun Raamattu ei heitä siihen laske ), ja sekoittavat kaikki asiat sielläkin; jopa piispojen kristilliset avioliitot! Maailmanlopun selviä merkkejähän nämä ovat!

        Oma asianne on oletteko katkeroituneita, suhteessa vai ette. Oma asianne on masturboitteko vai ette. Oma päätöksenne on petättekö vai ette!. Mutta se näkyy ja tuntuu. Miksi olla suhteessa jossa ei rehellisyys, kunnioitus, rakkautta ole?. Mitä?. Mikäli petät voit syyttää siitä vain ja ainoastaan itseäsi. Miksi et asian hyväksi mitään tehnyt? Miksi et eronnut?. Oma asianne on myös mitä sanotte ja mihin uskotte. Mutta älkää hyvät ihmiset naisia tästä syyttäkö. Teillä se on makkara koipien välissä, jolla ajattelette useammin kuin aivoillanne, lieneekö siellä mitään olevan? Kysyn vain näiden 2 kommentin perusteella!. Niin naisissa kuin miehissäkin omat vikansa ovat, turha sitä on pelkästään toisen syyksi heittää. Avioliiton, suhteen tavoitteet ja sisältö ovat samat. Kummassakin kuuluu olevan uskollisuus, rakkaus, toisen kunnioitus. Mikäli näitä ei ole. Eläkää selibaatissa kunnes on! Miehet olette välillä varsinaisia idiootteja.


      • Pullon Henki
        Sukupuoleen katsomatta.. kirjoitti:

        Oma asianne on oletteko katkeroituneita, suhteessa vai ette. Oma asianne on masturboitteko vai ette. Oma päätöksenne on petättekö vai ette!. Mutta se näkyy ja tuntuu. Miksi olla suhteessa jossa ei rehellisyys, kunnioitus, rakkautta ole?. Mitä?. Mikäli petät voit syyttää siitä vain ja ainoastaan itseäsi. Miksi et asian hyväksi mitään tehnyt? Miksi et eronnut?. Oma asianne on myös mitä sanotte ja mihin uskotte. Mutta älkää hyvät ihmiset naisia tästä syyttäkö. Teillä se on makkara koipien välissä, jolla ajattelette useammin kuin aivoillanne, lieneekö siellä mitään olevan? Kysyn vain näiden 2 kommentin perusteella!. Niin naisissa kuin miehissäkin omat vikansa ovat, turha sitä on pelkästään toisen syyksi heittää. Avioliiton, suhteen tavoitteet ja sisältö ovat samat. Kummassakin kuuluu olevan uskollisuus, rakkaus, toisen kunnioitus. Mikäli näitä ei ole. Eläkää selibaatissa kunnes on! Miehet olette välillä varsinaisia idiootteja.

        painaa ja tulee painamaan naista maailman loppuun asti. Hän se tyri ihmiskunnan onnen jo Eedenissä paratiisissa ja sama peli jatkuu edelleen. Se johtuu naisen geeneistä, että se on luonnostaan piruilija ja yrittää alistaa miestä omien näkemystensä myötäeläjäksi ja maksajaksi. Joku viisas kirjoitti jo antiikissa, että: " Petollisuus, nimesi on NAINEN !"
        Että mitä edellä on naisista kirjoitettu, pitää täysin paikkansa. Näkemys nojaa nähkääs tuhatvuotisiin kokemuksiin. Vai todellinen imbesilli voi väittää tätä totuutta vastaan.


    • pappi itsekin

      Olen eronnut ja pappi. Täytyy kuitenkin muistaa, että aina se pappi ei ole se jättäjä. Itse en eroa halunnut, mutta minkäs teet kun puoliso ottaa eron ja vaihtaa toiseen, minulta mitään kysymättä.

      • 02934

        niinkun tässä nähtiin, ei se eroaminen ole aina papin tai sitten kirkon huonon moraalin syy. en tiedä mistä johtuu, mutta jotenkin aina koitetaan pistää pappien avioerot joko kirkon tai sitten pappien syyksi. ehkä joskus onkin, mutta ihmettelen niin että miksi näin tehdään melkein kaikissa tapauksissa mitä on tullut julki?


      • PastOri
        02934 kirjoitti:

        niinkun tässä nähtiin, ei se eroaminen ole aina papin tai sitten kirkon huonon moraalin syy. en tiedä mistä johtuu, mutta jotenkin aina koitetaan pistää pappien avioerot joko kirkon tai sitten pappien syyksi. ehkä joskus onkin, mutta ihmettelen niin että miksi näin tehdään melkein kaikissa tapauksissa mitä on tullut julki?

        kuulepa kollega!Kyllä seurakunta yleensä tietää kertomattakin, missä mennään.Ja kun kirkon palve-
        lija joutuu ahtaalle srk auttaa yllättävästikin.
        Jätetty pappi selviää usein tilanteesta seurakun-
        nan rukouksen tukemana. Avoimmuus tiettyyn rajaan asti on hyvä pastorillekin. Siukkista kollegalle!


      • pappi itsekin
        PastOri kirjoitti:

        kuulepa kollega!Kyllä seurakunta yleensä tietää kertomattakin, missä mennään.Ja kun kirkon palve-
        lija joutuu ahtaalle srk auttaa yllättävästikin.
        Jätetty pappi selviää usein tilanteesta seurakun-
        nan rukouksen tukemana. Avoimmuus tiettyyn rajaan asti on hyvä pastorillekin. Siukkista kollegalle!

        Ne jotka asiasta tietävät ovat olleet tukenani. En ole asiaa sen kummemmin salaillut, mutten myöskään levitellyt. Suurin osa seurakuntalaisista ei varmaan tiedä mitä on tapahtunut. Toivon vaan, että jättäisivät tuomitsemisen pois, kun eivät tiedä mitä on tapahtunut. Siinä mielessä tämä piispa-kohu on ikävää, että se saa naispapit taas ikävän varjon alle. (joillekin, jotka vastustaa jo muutenkin).
        Täytyy tosin todeta, että olen saanut olla rauhassa. Sekä sukupuoleni, että eroni vuoksi. Ja kun en itse häpeä tapahtunutta, niin eiköhän se riitä.


    • mimmi

      kyllä ihminen joka on lukenut teologiaa ja aikoo papiksi eikä uskonnonopeksi tietää säännöt,on turhaa valittaa että naitattaa ja juotattaa,silloin voi elää ilman kirkon virkaa.mikä kirkko se on jossa liehutaan kun sodomassa ja gomorassa,eikös se ole pirun kirkko.

      • Nimetön

        Kyllä on papeilla kymmenen käskyä unohtunut !
        Kirkko ei saa hyväksyä näitä syntisäkkejä
        (niitä riittä pappien joukossa ).
        Turhaa on saarnata kirkossa kävijöille sanan
        helinää,kun kaikki tietää mitä kulissien takana
        tapahtuu.Kovin on myös riitaista porukkaa
        työympäristössään!!Teko pyhää !Moraalitonta
        teatteria !Hyvä että totuus paljastuu !!!!
        Kyllä on rippikoulutkin turhaa ,mitä papit
        nuorille enää voi opettaa?
        Ei ainakaan hyvää esimerkkiä ,opeilla ei
        ole merkitystä.(10 käskyä)
        Mutta helppo työ ja hyvä palkka "leipäpapeilla".


    • Täytyy tietää mitä tekee

      Avoliittoa ei ole olemassakaan muuta kuin ihmisten mielikuvituksessa. Avoliitto= haureus.

      • Anonyymi

        Avioliittoakaan ei ole olemassa muualla kuin mielikuvituksessa.


    • Alias

      Minäkin näin tuon naispastorin haastattelun, että kirkko painostaa pappeja avioon eikä sulata avoliitoja. Siitä sitten seuraa avioeroja.

      Ihmettelen hiukan tuota logiikkaa. Itse elin liki kaksikymentä vuotta avoliitossa ensimmäisen tyttöystäväni kanssa ja sen päättyminen oli meille molemmille ihan yhtä karmea juttu kuin jos olisimme olleet avioliitossa.

      Avioero ja avoero ovat ihan yhtälailla epäonnistuminen ihmissuhteessa. Toki avoero on juridisesti helpompi, mutta ei henkisesti.

      En oikein ymmärtänyt sen pastorin logiikkaa:
      olisivatko asiat jotenkin paremmin jos papit epäonnistuisivat "vain" avoliitoissa kuin että he epäonnistuvat avioliitoissa? Voi olla, että tulkitsen väärin, mutta se tuntui aika ulkokultaiselta näkemykseltä. Tai sitten kovin kepeältä suhtautumiselta avoliittoon.

      • yh-äiti

        Vietän lomapäivää ja aika taas tuhraantuu täällä netissä. Olen pahemmin koukussa nettiin kuin joku miespiispa kolleegaansa. Luin uusinta srk-lehteä Kirkko&Kaupunki. Siinä yleisöosastolla on seksuaalietiikan tutkija, pastori kommentti piispajupakkaan. Katsoin myös illalla A-talkin.
        Luin myös jostakin tuon naispapin kommentin. Liekö ollut vaikka Hesarissa. Olen avioitunut 80-luvun alussa samana vuonna kuin miespiispa. Maailma oli silloin vielä melko mustavalkoinen. Olin ensimmäinen perheessäni, joka uskalsi elää susiparina peräti kolme vuotta. Avioiduimme vasta, kun päätimme hankkia perheenlisäystä.
        Eron jälkeen olen pysytellyt miehistä erosta. Olen ollut panevinani merkille, että joillakin miehillä on edelleen kova painostus säädylliseen aviosäätyyn. Mistä siis löytäsin sellaisen kumppanin, joka ei alkaisi heti vokotella virallistamista. Sain elinikäisen kauhun viranomaisia kohtaan avioerossani. Toista kertaa en sellaista halua kokea. Ei kenenkään avioliitto ole "kirkossa kuulutettu", vaikka se siellä kuulutetaan. Kotipitäjässäni (äärikörtti) naureskeltiin nuoruudessani pappien naisjutuille.
        Erottiin sielläkin ja mentiin uuteen avioon. Ei maailmassa mikään ole uutta ja ihmeellistä.
        En kestäisi ajatusta, että joku mies olisi aviossa vain kirkon takia. Viihdyn hyvin yksikseni. Exäni matkusteli paljon ulkomailla. Ei erossa kovin iso elämänmuutos tapahtunut. Jäi vain muutama pyykkikone lataamatta, paidat silittämättä ja sukat parittamatta.
        Ollaan onnellisia siitä, että Suomi on tasavalta.
        Ei täällä tarvitse mennä avioon homeisten ja aikansa eläneiden monarkiasääntöjen takia.
        Suomessa on ollut naispappeus vasta 16 vuotta, jos oikein muistan. Olen tuona aikana ollut monessa tilaisuudessa, jossa naispappi on ollut toimittamassa virkaansa. Hienoa työtä. Olenpa siinä samalla vaihtanut muutaman ajatuksen virantoimittajan kanssa. Ei minulla ole mitään moitittavaa myöskään miespapeista. Ex-seurakuntani Pihlajamäki näköjään järjestää miehille ihanan tilaisuuden. Minun ja monen muun on nähtävä miehissä hyvää. Sitä heissä on paljon.
        Jokaiselle on annettava mahdollisuus erehtyä, aloittaa alusta ja olla arvokas omana itsenään.
        Kirjoittakaa papit myös Ellien keskustelupalstoilla. Olen jo pitkään kaivannut sinne teidän ammattikunnan edustajia. Minun rahkeet eivät riitä kaikkiin ongelmiin. Opintoni eivät ole hääppöiset. Muutama luento sieltä ja toinen täältä. Joskus yskimisen takia on sekin pitänyt jättää kesken ja häipyä rykimään lumimyrskyyn.
        Naispastoriin palatakseni. Ei parikymppinen ihminen voi tehdä koko elämän kattavia isoja ratkaisuja. Ihminen muuttuu ja kehittyy. Puretaanhan laivoja, rakennuksia ties mitä. Kyllä avioliitonkin voi purkaa. Susi mikä susi. Susiparina voi harjoitella ja epäonnistua. Minäkin harjoittelin ja epäonnistuin. Kivitin itse itseäni. Ei minua kukaan pappi ole koskaan tuominnut.


    • muuz

      Luterilainen kirkko on ahdas paikka.
      Naispapit ovat naisia jotka oikeasti halusivat Tina Turnereiksi mutta kun karisma ja näkö ei riittänyt niin piti lukea papiksi että kerran viikossa pääsee esiintymään yleisön eteen.
      Hurskastelu meininkiä. Papit leikkivät siveydensipuleita ja eivät jalkaudu kansan pariin esimerkiksi pubeihin kuten jossain Kreikassa tai Irlannissa, vaan Suomen papit juovat änkyräkännit kotibileissään. Sivulauseissaan moraalisoivat kanssasisariaan-veljiään. Leikkivät olevansa samalla tasolla mutta korottavat itsensä seurakuntalaisten yläpuolelle moraalisaarnoin. Ja juovuspäissään ovat änkeämässä kaikkiin tilaisuuksiin missä vaan pappia tarvitaan.
      Kirkko tekee itse outoja rajoja ja raameja tai ne rajat ja raamit ovat luterilaisessa seurakunnassa häilyviä. Tuomitaan seurakuntalaisia ja itse papit elävät kuin pellossa mutta luulevat että heidän virka estää meitä muita arvostelemasta heitä.

      • Nimetön

        Kyllä niin pahalta tuntuu seurakuntien touhut.
        Siksi olen kirkosta eronnut ,mitä turhaan
        maksaa "jäsenmaksua" tuolaisille !
        Mihin nekin rahat ovat menneet ???


      • muuz
        Nimetön kirjoitti:

        Kyllä niin pahalta tuntuu seurakuntien touhut.
        Siksi olen kirkosta eronnut ,mitä turhaan
        maksaa "jäsenmaksua" tuolaisille !
        Mihin nekin rahat ovat menneet ???

        Rahat menevät kaikenmaailman kissanristiäisiin, jatkokoulutusten jatkokoulutuksiin, seminaareihin, seminaariviinoihin ja seminaarikalkkunaleipiin. Rahat menevät myös pappien avioeroseminaareihin, saavat materiaalia omasta porukasta. S---nan moralistit.


    • Unreal

      Ei se kirkko kiellä avoliittoa. Henk. koht. tiedän monia pappeja jotka eivät ole naimisissa kumppaninsa kanssa. Tottakai kirkon kanta olisi avioliiton ei avoliiton puolella, mutta ei se sitä päätöstä tee vaan pappi itse.

    • Anonyymi

      Tavallinen nainen kunnioittaa papin avioliittoa, mutta eronneet naispapit eivät. He metsästävät kiihkeästi uutta miestä, mieluiten korkeassa virassa olevaa pappia. Monet papit joutuvat karttamaan näitä miesten metsästäjiä.

    • Anonyymi

      Papit ovat yleisesti perverssejä.

      Katolisessa kirkossa tämä on jo vitsin asteella, mutta täällä omassa evlut kirkossa on aivan sama ongelma: perverssit ihmiset hakeutuvat papiksi, koska jotenkin uskovat olevansa pappina turvassa omalta itseltään.

      Hyi helvetti.

      • Anonyymi

        Haistakaa papit paska . Ette ole sanomaanne kelvollisia.hyi yäk.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 150
      4275
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3864
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2651
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1639
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1521
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe