Perustan sikatilan!

Intoa.On

Perin maatilan Valtimon kunnasta. Maata on, en tiedä edes paljonko, mutta sitä on paljon. Kymmeniä hehtaareja. Osa kesannolla, osa ollut viljapeltoa. Maatilan koneet jo myin, koska en tarvitse puimakoneita, enkä montaa traktoria. Yhden raptorin jätin lumitöitä -ja muuta touhua varten. Siihen on kyllä lisävarusteita.

Olen ajatellut, että aitaan noin hehtaarin alueen ja laitan sinne sikoja. Siat saisi kirmailla vapaana sitten pellolla, onnellisina. Kuluja ei juuri olisi, siat söisi heinää. Aita pitäisi pedot loitolla. Mietin kuitenkin, pärjääkö siat talvella ulkona? Miksi ei, pärjäähän villisiatkin, ja sama eläin.

Olisi kiva myydä onnellisen sian lihaa, eikä mitään kidutuksessa elänyttä silavaa.

Osaako kukaan sanoa, et mikä on on kohtuu hinta yhdestä siasta. Ja kun laitan siemenkarjaa, ostanko siis yhden sonnin ja yhden naaras-sian. Nehän lisääntyy tosi nopeasti. Tai kannataako ostaa tavallaan isompi erä sikoja, mies ja nais-sikoja? Pitääkö niitä olla tasamärää vai kuten lampolassa, yksi pässi ja se sitten siementää kaikki?

Anteeksi, olen ihan aloittelija näissä asioissa !

44

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sikaa

      Nyt on mahdollisuus hankkia varmasti vapaana kasvaneita sikoja,kun menee Venäjän rajan tuntumaan ison auton kanssa ja auto täyteen villisikoja,ennenkuin Suomi laittaa aidan rajalle.

    • Kauheeta

      Oliko tuo vitsi? 😱
      Jos ei, niin et ymmärrä sikojen hoidosta hevon p-kaa. Ei ole "sonnisikaa". Urossika on karju, naarassika emakko. Siat eivät pärjää pelkällä ruoholla, eikä niitä voi pitää ulkona pakkasilla. Älä siis aloita eläinrääkkäystä!

      • Sonnisika vois olla semmone julometun iso härän ja sian sekotus. Siitä sais sitä sika-nautaa.


      • Anonyymi
        minkkilaukku kirjoitti:

        Sonnisika vois olla semmone julometun iso härän ja sian sekotus. Siitä sais sitä sika-nautaa.

        Noita sonnisikoja kyllä on ihan ihmisissä ihan liikaa


    • Tuhkaluukku69

      Urossika on mullikka 🤔👾😻

    • yrittäjä69

      Aloittaja osoittaa hyvää yrittäjähenkeä, ottakaa siitä mallia työttömät juopot!

      • Jovain_

        Heh,heh tämähän on ihan hauska trollaus,vai meneekö ihan puhtaasti huumorin piikkiin...


      • Anonyymi
        Jovain_ kirjoitti:

        Heh,heh tämähän on ihan hauska trollaus,vai meneekö ihan puhtaasti huumorin piikkiin...

        Sikalassa röh röh


    • tiedähäntä

      Kysy Nurmeksesta neuvoa,Valtimo häipyy kohta kartalta.

    • KokenutSikatilallinen

      Kyllä siat talvella ulkona pärjää! Kuka hullu niitä sisälle ottaisi!!

      • sikaon

        Meillä on yksi sika kotona, nytkin tuossa krapulassa röhkii sonnat housuissa.


      • Anonyymi

        Postilaatikko on kuitenkin ollut olemassa jo Pietari Brahean ajoilta.Jätä sinne.


      • Anonyymi

        Totta


    • röhröh

      Pistä sikasi ulkoruokintaan muutamaksi viikoksi,kyllä routa porsaan kotiin ajaa ja ehkä tavatkin muuttuu.

      • Anonyymi

        Sää ainakin suosii - niin viimeisen päälle kuin ikinä ! Jätä ihmeessä ulos.Onneksi säitä riittää.


    • gth

      Avaaja ei vaan tajua, että muodostaa jo itsessään tarpeeeksi ison sikalan.

      • Anonyymi

        Avaaja porttis - ovesi .....


    • Ihanaa, sit saahaan kinkkuloita! Luinko mä oikein et sul ois yks raptorikin, mikäs Jurassic Park se sun tila oikein on? :-D

      • Milläs se pihatie pysyisi talvella auki, jos ei raptorilla, kysyn vaan!?

        Sääli vaan niitä sikojakin, jos tiluksilla käyskentelee raptori...


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Milläs se pihatie pysyisi talvella auki, jos ei raptorilla, kysyn vaan!?

        Sääli vaan niitä sikojakin, jos tiluksilla käyskentelee raptori...

        Aitakaan kun ei pidä sitä loitolla.


      • minkkilaukku kirjoitti:

        Aitakaan kun ei pidä sitä loitolla.

        Aita menisi aperitiivina, niinkuin postinkantajakin.

        Mönkijöineen.


      • Anonyymi

        Aika hitaasti Kusti polkee.Itse on kuitenkin haettava.Minne hävisi Kusti ? Rakas Kusti


    • paskommentti543

      Pelkkiä paska textiä ei mitää asiallista!

      • röhröh

        Sikajuttua!


    • sika-nauta

      Mitenhän tämä hanke on edennyt?

    • lahjapotka

      Luin ensin väärin,että sika perustaa tilan,mutta kaikesta huolimatta sikoja pitää olla sen verran reilusti,että jokaiselle sukuhaaran perheelle pitää potka kinkuksi löytyä.

    • Anonyymi

      Riittäkö yksi mies sika, sekö siittää koko lauman? Onko maussa ero, että naaras-sika maistuuko paremalle?

    • Anonyymi

      Ei siinnä sonnia tasrvi, komilö!

    • Anonyymi

      Sonnilehmä ja varsapossu

    • Anonyymi

      Oliko se niin, vai ymmärsinkö väärin, että jokaisessa sukuhaarassa on sikoja toisissa enemmän ja toisissa vähemmän.

      • Anonyymi

        Ei se kyllä niin mene, mun rupes tekee mieli nödee, saakohan sellasta vielä? Siis sitä säilykepurkissa olevaa ektoplasmaa?


    • Anonyymi

      Mikäs nykypöhinä aloittajan sikatilalla? 🐷🐂

    • Anonyymi

      Bössy on maukasta makkaraa, ehkei nöffyn itsensä mielestä.. Bekonnia tekköö miel.

    • Anonyymi

      Onko luomusiat jo viety teuraaksi, että saadaan maukkaita kinkkuja? 🐷

      • Anonyymi

        Ei niitä hanni teuraaksi viedä, on ne niin söpöjä! 🥰 Sanokaa ei lihalle, alkakaa vegaaneiksi niin maailma pelastuu! 🤗


    • Anonyymi

      Kylläpä tässä heti joutuu takaisin Pien viljelijäksi. Takaisin muuttaa Salolle. Yksi lehmä ja kanoja. Leipä viljat viljellä itse. Onneksi on vanha käsi jauhenkivi. Niin näyttää kun katsoo noita hallituksen toilailua. No eiköhän vihreä puolue keksi tuohonkin hommaan veron. Ensin oli ilmastokriisi sitten koronakriisi nyt on Ukrainan sota kriisi. Köyhältä viedään tuhkatkin pesästä.

    • Anonyymi

      Mutta vihreiltä hörhöiltä puuttuu taito viljellä ruokaa ja yleensä tehdä mitään oikeita töitä, jos ei työksi lasketa ruoho sätkän punomista, niin että eiköhän ne tule näkemään hyvin pian oikeaa nälkääkin kun ruoka ei kasvakaan kaupan hyllyssä.

      • Anonyymi

        Sulla on kyllä täysin väärä kuva vihreistä. Luuletko, että jotkut persut sitten osaa maataloustöitä? Huulet vaan lepattaa kun persut päästää aivopieruja tulemaan sieltä peräkammarista. Töihin ei persuista ole, ei siis MIHINKÄÄN työhön.


    • Anonyymi

      Oikein

    • Anonyymi

      Mie hankin kanoja, no nyt iloa elänään, munia ei vaan tule, missä vika?

      • Anonyymi

        Sulla ehkä puuttuu kukko? No en osaa sanoa itse tykkään kananmunista mut en oikeesti osaa sanoa tarvitaanko siinä kukkoa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla ehkä puuttuu kukko? No en osaa sanoa itse tykkään kananmunista mut en oikeesti osaa sanoa tarvitaanko siinä kukkoa?

        Mihin siinnä kukkoa tarvii? Sillonhan munista tulee tipuja, ei ole kivaa jos munan sisällä kanan sikiö 🥶


    • Anonyymi

      Ei tule munaa jos laumassa ei ole kukkkoa. Yksi riittää.

      • Anonyymi

        Höpö höpö jos on kukko munista tulee tipuja! Oletko 100 000 linnun kanalassa kukkoa nähnyt, miten yksi kukko riittäisi 100 000 kanalle?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi miehet kohtelevat mua huonosti

      Oon nyt tapaillut kolmea ihmistä. Ensimmäisen kanssa nähtiin kolme kertaa, ja meidän oli tarkoitus mennä leffaan tiettyn
      Sinkut
      189
      3504
    2. Minä haluun vaa oikeesti kuulla

      Että sulla on kaikki hyvin. Ihan oikeasti haluan. Ehkä meitä ei sit ollu tarkotettu yhteen, mut oot mulle äärettömän tär
      Ikävä
      61
      1388
    3. Ajattelen sinua

      aamuin, päivin, illoin. Toisinaan en yölläkään saa nukutuksi, kun pyörit mielessäni. Olemme molemmat aikuisia, etkä tiet
      Ikävä
      44
      1143
    4. Voisiko kaivattusi tehdä jotain mitä

      Et voisi antaa anteeksi
      Ikävä
      51
      1005
    5. Pariisin olympialaisissa miesnyrkkeilijä löi naisnyrkkeilijän 46 sekunnissa keskeytyskuntoon

      Algerian kohunyrkkeilijä nousi kehään – vastustaja luovutti hetkessä ja murtui itkuun https://www.is.fi/urheilu/art-2000
      Maailman menoa
      95
      932
    6. Onko sulla mitään todisteita

      Että olisin ihastunut sinuun?
      Ikävä
      57
      913
    7. Pim pom, Ovikello soi. :D

      Mitä tekisit jos kaivattusi ilmestyisi ovesi taakse?
      Ikävä
      67
      855
    8. Olisikin se meidän tapaaminen jo liian jännää

      Näin pitkän ajan jälkeen.
      Ikävä
      58
      827
    9. Melko hyvin tunnen jo hänet

      Hän ei ole sopiva. Jotain hyvää tässä palstan seuraamisessa on ollut. Omien ajatusten ja tunteiden jäsentämisen lisäksi
      Ikävä
      69
      817
    10. Tänään (1.8) on maailman ylikulutuspäivä

      Vuonna 1970 maailman ylikulutuspäivä oli joulukuun 23. päivä. Vuosituhannen alussa vuonna 2000 se osui lokakuun 4. päivä
      Maailman menoa
      78
      794
    Aihe