outo täti ja serkku

omituistatouhua

Olen miettinyt katkaisenko kokonaan välini tätiini ja serkkuuni. Tätini ja hänen miehensä ovat kummivanhempani. Kävin paljon heidän luonaan nuoruudessani, ja olin yötäkin monta kertaa ja samalla kävin tapaamassa serkkuani. Serkkuni alkoi nuorena seurustella miehen kanssa, jonka kanssa on edelleen yli 30 vuoden jälkeen yhdessä. Kun hän sai esikoisena, ei hänestä käytännössä enää kuulunut yhtään mitään. Ko. perhe on sisäänpäin lämpiävä, hyvin omahyväinen ja haluaa muusta suvusta poimia vain ns. rusinat pullasta. Jos suvussa on ollut jotain vastoinkäymisiä, mitään myötätuntoa ei ole herunut heiltä. Vain omat asiat/ oma hyvinvointi ovat kiinnostaneet.

Muutin pk-seudulle 90-luvulla. Serkkuni on kaksi kertaa käynyt katsomassa, missä asun, siis kelatkaa, käynyt ihailemassa arkkitehtuuria, mutta ei ole vaivautunut ottamaan yhteyttä, että oltaisiin oikeasti tavattu. Joskus jos on ottanut aiempina vuosina, on tehnyt sen aina niin viime tippaan, että tapaaminen ei ole järjestynyt. Siihen nähden mielenkiinto on ollut tosi minimaalista ottaen huomioon, miten paljon itse olin häneen yhteydessä nuoruudessa. Kun menin naimisiin, tätini alkoi valittaa, miten kallista on tulla maakunnasta pääkaupunkiin. Sanoi lähtevänsä yöjunalla takaisin, kun hotellissa on niin kallista olla. Tuli sitten kuitenkin, mutta kuulosti aivan älyttömän vaikealta ja toinen tätini maksoi hänen hotelliyöpymisensä (oli lisävuoteessa kolmantena huoneessa toisen tätini ja hänen miehensä kanssa). Kummisetäni ei vaivautunut tulemaan häihini, kun "ei ole pukua". Oikea syyhän tietysti oli, kun se maksaa, eikä kiinnostanut riittävästi. Kun sisareni kuoli yllättäen, ei tätini halunnut tulla hautajaisiin, koska tämä oli niin huono ihminen. Sekin oli tosi loukkaavaa. Äitini antoi senkin anteeksi.

Nyt tätini valittaa toiselle tädilleni, kun en pidä häneen sosiaalisessa mediassa yhteyttä. Pitäisikö minun kaikkien näiden jälkeen häntä vaan kehua ja jaksaa peukuttaa. Olen miettinyt, mitä minulla olisi menetettävää, jos oikeasti poistaisin edellä mainitut henkilöt kavereistani. Serkkuni kävi Helsingissä perheensä kanssa kesällä ja sosiaalisessa mediassa oli hehkutus "ihana reissu Helsingissä" ja kuvassa vaan näkyi lentokoneen perä. Tässä on niin paljon jännitteitä ja puhumattomia asioita, että olen oikeasti miettinyt, että lopetan aivan kaiken yhteydenpidon. Oikeasti tuollainen omahyväisyys, itsekkyys, nuukuus ja epäsosiaalisuus vituttavat.

Suomessahan perhekäsitys on aika kapea, vain oma ydinperhe. Itse olen ajatellut laajemmin, mutta näköjään ei voi oikein itsekään ajatella laajemmin, kun kaikenlainen vastavuoroisuus puuttuu sukulaisten kanssa. Ei kait kenenkään kanssa voi vuodesta toiseen pitää yksipuolisesti yhteyttä. Eihän kukaan sellaista jaksa, vai jaksaako ? Täytyy kyllä sanoa, että olen todella pettynyt näihin sukulaisiin. Pidin heitä nuoruudessani suuressa arvossa, mutta nyt olen omassa ajattelussani heidän suhteensa mennyt 180 astetta toiseen suuntaan.

13

684

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystävätonystäviä

      Huh, mikä juttu. Ei voi muuta sanoa.
      Kummitätini ei ole koskaan käynyt luonani. Minä olen käynyt hänen luonaan vähintään 4 kertaa vuodessa. Vaikka välimatkaa on 400 kilometriä. Käyn hänen luonaan siksi koska hän on hyvä ihminen.
      En käy missään velvollisuuden vuoksi tai siksi että on pakko käydä, enkä vaadi että kenenkään pitäisi tulla minun luokseni käymään vain sen takia kun/jos minä olen käynyt heillä. Tuollainen ajatteluhan on ihan sairasta. Sinä et voi tietää kuinka paljon tai vähän noilla ihmisillä on rahaa ja vaikka tietäisitkin heillä on oikeus käyttää ne mihin itse haluavat.

      Lisäksi on lapsellista uhkailla somesta poistamisella sun muulla.
      Jos et halua olla väleissä heidän kanssaan, poista ihmeessä ja jätä heidät taaksesi, älä soittele, äläkä käy, mutta älä myöskään puhu pahaa heistä muille!

      • Kyllä saa olla törkeä ja puhua asioistaan muille. Mielestäni naurettavaa että ei tulla edes hautajaisiin ja sitten pitäisi olla yhteyksissä. Oman mummoni hautajaisiin ei tullut kukaan, arvaa tuntuiko pahalta?


      • eiainaniinmustavalkoista
        possu kirjoitti:

        Kyllä saa olla törkeä ja puhua asioistaan muille. Mielestäni naurettavaa että ei tulla edes hautajaisiin ja sitten pitäisi olla yhteyksissä. Oman mummoni hautajaisiin ei tullut kukaan, arvaa tuntuiko pahalta?

        Ei tulla hautajaisiin -kohta.
        Tätini, hänellä on ongelmia ihmisten kohtaamisessa, sellaisia mielenterveysongelmia joista hän ei halua kyläläisille puhua. Tätini elää kuin kuka tahansa omassa kodissaan, käy kaupassa, on kuin kuka tahansa, mutta hänellä on pelkotiloja ja paniikkikohtauksia.
        Tätini ei kyennyt tulemaan äitinsä eikä isänsä hautajaisiin. Yritti kyllä mutta ei vain pystynyt edes lääkkeiden voimalla. Ja siitäkös kyläläiset saivat puheenaihetta. Sanoin muistotilaisuudessa pahimmille juorukelloille suoraan, että asiat eivät aina ole sitä miltä se sivusta katsoen näyttävät.
        Ei tulisi pieneen mieleenkään syyllistää tätiä asiasta, kyllä hän kärsii siitä aivan riittävästi jo muutenkin.
        Ehkä kummisetäsikään kohdalla tuo puvun puuttuminen ei ole se todellinen syy jäädä pois hautajaisista, ehkä se on oikea syy, mutta et sinä satavarmasti sitä voi tietää.

        Possulle. Mummosi hautajaisiin ei tullut kukaan.
        Soititko sukulaisille ja naapureille, kerroit milloin mummosi haudataan ja toivotit heidät tervetulleeksi muistotilaisuuteen. Laitoitko kutsukortteja, oliko paikallislehdessä kutsu jossa toivottiin saattajia?
        Oliko mummollasi samanikäisiä ystäviä, lupasitko hakea heidät kotoaan ja kuljettaa kappelille saattamaan mummoasi?
        Jos et tehnyt mitään noista, niin älä valita. Jos kutsuit ja ihmiset lupasivat tulla mutta eivät tulleet, niin sitten voit sanoa, että se tuntuu pahalta.


    • oppeliini1

      Missä on kiveen hakattu että epämiellyttäviä ihmisiä täytyy laahata perässään?
      Ei missään.

      Vain anna tuon perheen olla omissa oloissaan, he eivät kaipaa teitä ettekä te tarvitse heitä sekoittamaan ajatusmaailmaanne. täysellisen hyvin voit kohdistaa energiasi ihmisiin joiden seurassa viihdyt ja joilta saat positiivista vastakaikua.

      Miksi edeskään tiirailet tuon perheen kuulumisia somessa? Tiedät jo vuosien kokemuksesta ettet voi muuttaa heitä, joten muuta oma ajatustyylisi ja vain, todellakin, laske heidät jo menemään!

    • Alkuperäinen

      Possu. Kummisedällä ei ollut pukua, kun kutsuin häihini, ei ollut kyse hautajaisista.
      Oppeliini1. En ole somessa pyytänyt tätiä tai serkkua kavereikseni, vaan he ovat pyytäneet minua. Tosin en nyt tätiäni kovin riemurinnoinkaan ottanut kavereikseni. Sitä pohdin, että onko tylyä poistaa heidät ja jos poistan, voiko siitä puolestaan tulla jotain ongelmia...

      Se ainoa kerta, kun he ovat minut johonkin kutsuneet, oli syntymäpäiväkutsu ilman lapsia muutama vuosi sitten. Otin sitten yhteyttä, ja sanoin, että 'ei meillä ole lastenhoitajaa'. Toivottivat sitten kaikki tervetulleiksi. Siitä kutsustakin tuli siis riitaa. Lopulta menin yksin lasten kanssa syntymäpäiville. Mutta kyllä tämäkin ärsytti.

      • höinä

        Itsehän tiedät, mitä teet.
        Minäkin olen se, joka enemmän soittelee toiselle siskolle ja kyllä mua kismittää, ettei toinen juuri soittele. Joku kaverikin on sellainen, että mun pitää soitella, toisesta ei kuulu muuten mitään.

        Toisen siskon avioeron aikoihin oltiin puhumatta vuosikausia. Kutsuin kyllä joihinkin sukujuhliin. Nyt sitten hän on pyytänyt poikkeamaan "ohi kulkiessa". En ole vielä "ehtinyt".


      • camoon

        " Se ainoa kerta, kun he ovat minut johonkin kutsuneet, oli syntymäpäiväkutsu ilman lapsia muutama vuosi sitten. Otin sitten yhteyttä, ja sanoin, että 'ei meillä ole lastenhoitajaa'. Toivottivat sitten kaikki tervetulleiksi. Siitä kutsustakin tuli siis riitaa. Lopulta menin yksin lasten kanssa syntymäpäiville. Mutta kyllä tämäkin ärsytti."

        Miten niin siitä kutsusta tuli .. riita?
        Mitä riitelemistä tuossa nyt oli, tai miksi otit itseesi?
        Olisit sanonut että sori, en pääse tulemaan, käydään joku toinen kerta ja laittanut onnittelukortin.
        Jos joku haluaa juhlia ilman lapsia, niin sitten haluaa. En minä ainakaan olisi sellaisiin juhliin kersojen kanssa mennyt.

        Taidat olla ihminen joka ottaa itteensä kaikesta, jos jutut ei mene sun tahtosi mukaisesti.


    • nomutta

      Olet tehnyt pienestä asiasta aika ison ongelman. Ilmiselvästi nämä sukulaiset eivät ole kovin innokkaita kanssakäymiseen irl, mutta somessa kuitenkin haluavat pitää yhteyttä. Aika tavallinen tilanne ainakin omissa sukulaissuhteissa, siis emme koskaan kyläile, soittele tai muuta vastaavaa, mutta jotkut ovat kavereita fbssä. Mitä haittaa siitä on, jos ovat kavereitasi fbssä?

      Suurin osa ei tapaile serkkujaaan kuin häissä ja hautajaisissa, kummeja vielä vähemmän. Miksi et keskittyisi sellaisiin sukulaisiin, jotka haluavat olla yhteyksissä ja yhteydenpito on mukavaa. Kumpikin voi päättää yhteydenpidosta, ei vain niin, että sinä haluat jotain ja toisten tehtävä on ymmärtää se. Rahatilanne voi olla oikeasti niin huono, ettei pysty tulemaan johonkin kaukana olevaan tilaisuuteen, matka, yöpymiset, vaatteet ja muut maksavat, joten siitä on mielestäni väärin loukkaantua. Juhliin eivät ikinä kaikki kutsutut muutenkaan pääse, syystä tai toisesta. Sama pätee hautajaisiin.

    • yksinäkökulma

      Yksipuolinen yhteydenpito on vinkki siitä, että älä sinäkään ota niin usein yhteyttä. Sukulaisesi eivät kuitenkaan halua olla riidoissa. Se ei tee kenestäkään outoa tai omahyväistä, ettei halua pitää yhteyttä johonkin sukulaiseen tai tuttavaan.

      Olet heihin kertomasi mukaan pettynyt, kun he nuorena olivat kiinnostuneita elämästäsi. Siitä varmaan tulee kaunan tunne, joka näkyy tekstistäsi. Olet pettynyt, kun he ovat "hylänneet" sinut eivätkä pidä sinua läheisenä sukulaisena niin kuin sinä pidit heitä.Toivottavasti elämässäsi on muita välittäviä ihmisiä, lähiperhe, ystäviä, tuttavia, eikä tämä kaunantunne ole lähtöisin yksinäisyydestä.

      Serkun ja tädin perheethän eivät yleensä ihan lähipiiriin kuulu. Heillä on omat perheensä ja asiansa, jotka ovat etusijalla. Etkö voisi arvostaa sitä, mitä lapsena heiltä sait, vaikka nyt olettekin "normaalitasolla" yhteydenpidossa sukulaisuuksien suhteen. Lapsuudessasi ja nuoruudessasi oli leikkikaveruuden myötä luonnollisempaa olla läheisiä, mutta aikuisena voi olla ihan eri kuviot. Sinuakin ärsyttää heidän tapansa ajatella, he eivät ehkä ymmärrä sinua. Ei siinä oikein ole läheiselle kanssakäymiselle perustusta.Ystävien kanssa on useimmiten enemmän yhteistä kuin sukulaisten.

    • omaporukkaykkösenä

      Häihin kutsuminen.
      Olen -aikoinaan- saanut kutsuja vaikka kuinka monta sellaisten nuorten sukulaisten häihin, jotka eivät vuosiin yhteyttä pitäneet ennen häitään.
      Häätilanteissa eivät huomioineet mitenkään, heillä aika kului omien läheisten kanssa. Jokaiselle nuorelle parille annoin pankin lahjakortin. Ei tullut kiitoskorttia vaikka liikuttiin hintatasolla 200€.
      Eikä ole nuoria näkynyt luonani eikä soittoa kuulunut häiden jälkeen. Itselleni jäi noista kutsuista tunne, että olin kutsulistalla vain rahan vuoksi.

      Näin vanhemmiten olen systemaattisesti vastannut olevani valitettavasti estynyt. En ole enää yli 10 vuoteen mennyt yksiinkään häihin. Iäkkäämpien sukulaisten, niiden jotka olen oikeasti tuntenut hautajaisissa olen käynyt, mutta en enää lähde sellaisen sukulaisen hautajaisiin jonka kanssa ei ole yhteyksiä pidetty jatkuvasti.

    • jiijll

      Sinulla on oikeus ja syy tuntea, miten tunnet. Ei tarvitse kysyä keneltäkään oikeutusta tuntea, miten tunnet. Tee juuri niin, kuin tunnet. Sinä tunnet tilanteet ja ihmiset. Loppujen lopuksi on kyse siitä, että he eivät piittaa. Sinä olet välittävä ihminen ja sinun on vaikea uskoa todeksi tuollainen käytös. Rakasta sinä itseäsi ja tee niin, että teet oikein itseäsi kohtaan. Miksi sinä näyttelisit ystävällistä ihmisile, jotka ovat loukanneet sinua eivätkä välitä?

      Miksi? Älä pidä itseäsi niin tärkeänä ihmisenä, että juuri sinun on oltava ystävä kakkamaisille ihmisille, jotka eivät osoita mitenkään, että olisit heille tärkeä. Osoittavat kyllä sen, että et ole tärkeä.

      Saat tilalle ihmisiä, jotka välittävät sinusta, kun et enää tuhlaa ajatusta ihmisiin, jotka antavat vain pahan mielen.

    • typo

      No ei sen takia kannata pohtia välien katkaisemista, jos toiset eivät pidä yhteyttä. Mulla on kaikki sukulaiset sellaisia jotka vaan aikoo puheissaan pitää yhteyttä, mutta eivät koskaan pidä. KÄytännössä yhteydenpitoa ei olis ollenkaan jos en itse pitäisi, mutta koska haluan heitä aina aika ajoin nähdä, niin sitten pidän yhteyttä. Tosin yhden tädin kanssa tuli tuossa kesällä mitta täyteen. On muuttunut vuosien varrella tosi katkeraksi ihmiseksi ja minä taas vuosien saatossa koittanut olla ymmärtävä kuuntelija, mutta tajusin tekeväni väärin. No yritin sanoa hänelle muutamista asioista, joista hän aina valitti, mutta sain melkoisen höykytyksen takaisin. Ja päätin sitten, että minun osalta saa yhteydenpito olla. EI niitä sukulaisia ole pakko roikottaa mukana.

    • olenkomustalammas

      Suvussani ei kukaan pidä yhteyttä minuun, olen vuosien ajan itse soittanut lähimmälle sukulaisille itse mutta koskaan minulle ei soiteta eikä oteta yhteyttä sähköpostitse, on tullut sellainen tunne että olen lähisukulaisilleni tyhjää! Minulla ei ole lapsia ja ikää alkaa olla yli keski-iän ja olen alkanut miettimään kenelle teen testamenttiin omaisuudesta no, ei edes kummilapset viitsi pitää minkäänlaista yhteyttä vaikka heihinkin olen yhteyttä pitänyt, ei ilmoiteta osoitteen muuttumista eikä uutta puhelinnumeroa. Olenkin ajatellut tehdä testamentin vähä-osaiselle lapselle joka on joutunut olemaan esim perhekodissa tms. Kun tämä on ajankohtaista niin otan yhteyttä Mannerheimin lastensuojeluliittoon ja sitä kautta etsiä eteenpäin pyrkivän nuoren.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1265
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1174
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1153
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1151
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe