Äiti ottanu velkaa lapsen nimissä ja olen hukassa

MasentunutSotilas

Hei, tulee vähän sekalaista tekstiä, mutta olen hukassa ja en tiedä mitä tehdä.

Olen yläkoulusta lähtien lainannu rahaa vanhemmille, kun ovat pyytäneet ja luvannut maksaa takaisin. Tosin todella harvoin maksanu takaisin. Homma jatku sillee, että alkoivat lainaa sitten lahjarahoja esim. rippijuhlista rahat tai synttäreilt saaneit rahoja. Sitten, kun myin oman pleikkarin sekä vanhan puhelimen netissä niin eivät antaneet rahoja minulle ikinä. Tätä jatkui aika kauan ja kun muutin parin vuoden päästä omille, kun alotin opiskelut. Niin lainaaminen jatkui ja lainasivat minun vähäisistä tuistani, mutta annoin asian olla koska arvostin että olivat kasvattaneet minua 17 vuotta. Pappani kuoli muutama vuotta sitten ja sain perinnöksi 8000€, josta äitini lainasi 5000€ ja lupasi maksaa takaisin. Eipä ole maksanut tähän päivään mennessä. Aloitin tämän vuoden alussa varusmiespalveluksen ja armeijassa olessani minun pankkitunnukset oli jäänet kotiin. Äiti kävi jonakin päivänä minun kämpillä siivoamassa ja oli ottanut avainlukulistan ja nämä itelleen. Oli alkanu ilman lupaa lainailee minun vähäisistä tuistani. Minulla on vaikeuksia maksaa vuokraa ja laskuja, kun varusmiehet eivät saa rahaa paljoo. Nyt vähän aikaa sitten selvisi, että äiti on ottanut lähemmäs 5000€ pikavippejä minun tunnuksilla ja siirtänyt omalle tililleen ja eikä ole maksanu lyhennyksiä. Viikonloppusin, kun pääsen himaa niin postissa odottaa karhukirjeitä. Olen alkanu stressaamaan mitä tapahtuu ja masentunut myös johonkin asteeseen että mikä tarkoitus tällä elämällä on enää. En jaksa stressaa enää ja välillä mietin olisi helpompaa vain päättää kaikki.

8

647

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkk

      teet rikosilmoituksen äidistäsi ja et lainaa hänelle enää ikinä senttiäkään.

    • Dnndb

      Rikosilmoitus. Selviät sillä noista vipeistä. Muiden rahojen takaisin saaminen tuskin onnistuu.

    • gtsv

      Nyt valitset. Joko maksat äitisi tekemät velat ja säilytät tämän ihmissuhteen tällaisenaan - tai teet rikosilmoituksen näiden pankkitunnusten viemisestä ja identiteettivarkaudesta, sekä nostat velkomuskanteen perintösi huijaamisesta, ettet itse saa näistä veloista luottohäiriömerkintää. Olet ollut alaikäinen vippailun alkaessa, ilmeisesti perinnönsaajanakin, ja nuori olet edelleen, mitkä seikat oikeus lukee eduksesi. Ajatteletko, että sinun velvollisuutesi on tukea äitisi tämäntyylistä rahankäyttöä? Oliko siihen jokin syy, että isoisäsi perintö tuli sinulle eikä äidillesi? Samaan aikaan monet muut äidit antavat rahaa aikuisille lapsilleen.
      Äitisi on jo ulosotossa. Nämä nimissäsi tehdyt velat menevät siis pitkän listan jatkoksi eivätkä hetkauta hänen talouden'hoitoaan' mitenkään. Sinulla on yksityishenkilönä oikeus periä papanperintöäsi ulosoton kautta takaisin 20 vuotta tuomiosta ja mahdollisesti käräjäoikeus myöntää vielä 10 vuotta lisäaikaa.

    • cvbvcnnn

      Joskun rakastaminen on sitä, että auttaa, jämäkästikin, toista parantamaan tapansa. Äitisi petoksille on tultava loppu. Ei hän voi tehdä sinustakin näennäisesti holtitonta vippailijaa ja rikollista ja vielä selkäsi takana. Tee tutkimuspyyntö poliisille. Jos äitisi joskus pääsee kaidalle tielle, hän kiittää sinua. Jos ei pääse, hän ei ole äitinä sen arvoinen, että antaisit hänen roikkua itsessäsi ja lompakossasi.

      Mihin hän on nuo rahat käyttänyt? Onko hänellä myös peliongelma? Huumeriippuvuus? Turha sinun on itsemurhaa suunnitella. Siitä pitävät pian huolen virolaiset velkojat, jotka luulevat sinun olevan se velantekijä.

    • JokuMättää

      Jos olet varusmiespalveluksessa niin puolustusvoimat maksaa vuokrasi.

      • hauauahahah

        Tänne on viime aikoina postitettu erilaisia ihme tarinoita kauhistelijoiden riemuksi. Onkohan sama ihminen?


    • Äitisiolenvarmasti

      Poikani tarvitsen lisää rahaa. Minulla on menoja ..olet velkaa kun olen pitänyt sinua 17v pystyssä. Nyt maksat minulle loppueleämäni makeaa elämää nam

    • Hei,

      Oletko ajatellut, että voisit jutella ajatuksistasi ja tilanteestasi jonkin ulkopuolisen tahon kanssa? Ulkopuolinen tuki voisi auttaa jäsentämään ajatuksia ja myös helpottaa jaksamista. Lisäksi voisit saada vinkkejä miten edetä asiassa.

      On olemassa monenlaisia erilaisia auttavia tahoja, joihin voit halutessasi olla yhteydessä. Tässä muutamia vaihtoehtoja:

      - Verkkokriisikeskus Tukinet, https://www.tukinet.net/. Tukinetistä saa halutessaan tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja. Tukinet on avoinna vuoden jokaisena päivänä kellon ympäri.

      - Jos soittaminen tuntuu sinulle sopivimmalta tavalta hakea apua, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää numerossa 010 195 202 arkisin klo 09.00-07.00 sekä viikonloppuisin ja arkipyhinä klo 15.00-07.00.

      - Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Yhteystiedot löytyvät täältä: http://www.mielenterveysseura.fi/fi/tukea-ja-apua/kasvokkain/kriisikeskusverkosto

      Talous- ja velka-asioissa kannattaa olla yhteydessä oman kunnan talous- ja velkaneuvontaan. Yhteyttä kannattaa ottaa mieluummin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.

      Voimia tilanteeseesi!

      Ystävällisin terveisin
      SOS-kriisikeskus/Kata

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1751
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1325
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe