Perinteisiä naismies/työtehtäviä joihin...

...kumppanin tulee nykyään osalllistua?

Tuli vaan mieleen tasa-arvosta että kuinkahan se oikeasti menee nykypäivänä? Ennen vanhaanhan on ollut aika selkeäkin työnjako mutta nykyään varsinkin nainen odottaa miehen hoitavan osansa omista hommistaan.

Itse ainakin kun mieltin naisen kotitöitä eli siivous, ruuanlaitto, tiskikoneen täyttö, lasten hoito jne, niin nuo kaikkihan menee nykyään niin että miehen on ehdottomasti hoidettava osansa eli vähintään puolet niistä. Ehkä joku leipominen on semmoinen juttu johon nainen ei ole miestä vaatimassa mukaan.

Miesten hommista taas jos ajatellaan auton korjaus, talon maalaaminen, polttopuiden pilkkominen, lumien kolaaminen, pihakiveyksen laitto, puiden kaataminen, talon rakentaminen jne. niin harvemmin olen kuullut että miehet olisi vaatimassa naista hoitamaan osansa niistä.

53

789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitkätukka-68

      Se menee monesti niin, et miehen pitää tehdä vähintään puolet ns. naisten töistä, mutta nainen ei tietenkään suostu ns. miesten töihin, koska "nehän ovat miesten töitä".

      Toisaalta mitä miesten töitä kerrostalossa muka edes on?

      • pitkätukka-68

        Mun likan mutsin kanssa ei ollut noista ongelmia vaikka ok-talossa asuttiinkin, PAITSI: minä en saanut koskeakaan pyykkikoneeseen. Käytännössä tää tarkoitti sitä, et jos laitoin jotain pyykkikoriin, niin saatoin saada vaatekappaleen jo parin kuukauden kuluttua puhtaana. Omia ja lapsen pyykkejä hän pesi jatkuvasti.


      • pitkätukka-68
        pitkätukka-68 kirjoitti:

        Mun likan mutsin kanssa ei ollut noista ongelmia vaikka ok-talossa asuttiinkin, PAITSI: minä en saanut koskeakaan pyykkikoneeseen. Käytännössä tää tarkoitti sitä, et jos laitoin jotain pyykkikoriin, niin saatoin saada vaatekappaleen jo parin kuukauden kuluttua puhtaana. Omia ja lapsen pyykkejä hän pesi jatkuvasti.

        Seuraavan naisen kanssa minä hoidinkin sit yleensä pyykkihommat :)


      • naiset.hoitaa.kodin

        asui missä tykkää niin mies tekee miehen työt ja nainen naisen työt niin jos asuu kerrostalossa niin mies pystyy lepäilemään ja kerätä voimia kun nainen siivoo ja jaksaa taas siivouksen jälkeen hoitaa makkari puuhia


    • autettu.on

      kai sitä voi joskus auttaa ja laittaa talouspaperin telineeseen tai viedä itse wc paperin kun menee vessaan ja huomaa paperi vähussä

    • Aika monet noista miesten töistä on nykyään sellaisia, että ei niitä perheen mies tee vaan palvelut ostetaan muualta. Monet asuvat nykyään myös kerrostalossa, jolloin niitä miesten ulkohommia ei edes ole. Ja omia vanhempiani seuranneena ainakin oma äitini on osallistunut esim lumen kolaamiseen ym. Se tekee, joka ehtii.

      Siinä 50-luvun ideaalissa mies on tuonut leivän pöytään. Nykyään myös naiset käyvät pääosin töissä eikä taloudellinen vastuu ole miehellä niin suuri kuin ennen.

      • tyydyttää.naisensa

        miehen tehtävä on nukkua syödä rakastella ja miettiä miten saa lisää tehoja autoon ja kuunnella v8 soundia kun ajelee autollansa ja kotona lisätyönä on kertoa mitä illalla tulee tv stä ja valita hyvät ohjelmat iltaa varten kun ottaa naisensa kainaloon


    • KokemusOppikaa

      Olen joissakin parisuhteissa ollut, pitkässä avioliitossakin. Ns. miesten hommia naiset tekevät vain voidakseen elvistellä ´Tein lumityötkin´ (Joo 1x /10v). Mutta jos mies tekee liikaa ns. naisten hommia, vaikka pakosta, tulisivat edes tehdyksi, ero on varma. Nössö.

    • trolli

      Taloa en rakenna itse, maalata mä saattaisin sisällä sekä ulkoa, en pode korkean paikan kammoa.
      Autoa en korjaa, korkeintaan tankkaan huoltoasemalla ja vaihdan rikkinäisen renkaan tienpäällä, jos olen yksin matkassa. Muut huollot autossa tekee mies... no imuroin kyllä auton sisältä, oli kysymyksessä kumman tahansa autosta kysymys. Huoltoasemilla on automaatit autonpesuun, vähän säämiskää ja mikrokuituista liinaa kun itse käyttää niin kelpaa taas ajella.

      Siivouksessa jos äijä mattot joskus käyttäisi ulkona ja tamppais ne, vaikka kerran kuukaudessa; olisin kyllä kiitollinen avusta. Omia työvaatteitaan saa pestä jos itse tykkää huolehtia niistä... mutt ihan yleisesti ottaen mä huolehdin pyykeistä.

      Mitä tulee leipomiseen niin mielelläni otan apua vastaan siinä hommassa, pullan/leivän paistamisessa.
      Kyllä mieskin pellillisen paistettavaa uuniin osaa laittaa, ohjeistettuna ainakin.
      Myös sen leivonnaisen uunista pois ottaminen onnistuu mieheltäkin, kun kerron ett alkaa olla kypsän tuoksuista; otappa nyt pelti uunista! Uunissa paistumis ajan voi myös ohjelmoida suunnilleen munakellolla, voin vielä tarkistaa katseella uuniin miltä ne leivonnaiset näyttää.

      Bostonkakkujen kypsyyden tarkistan kyllä itse, mikään ei ole oikeastaan ikävämpää kuin taikinainen bostonkakku... tai on oikeastaan korpuksi poltettu!

      Pihakivetyksiä jostain laatoista tai noppakivistä en ala asettelemaan, aina vinksillään johonkin suuntaan... eikä ne raotkaan ole suorassa linjassa kuitenkaan, kiukuttavat ainoastaan jälkeenpäin katsella. Kolalla lunta voin työntää kinttupolun verran... koko pihan kolaukseen en ryhdy, silloin hommataan lumilinko... niitä myydään ihan siihen tarkoitukseen.

      Eiköhän se mene niin ett se joka osaa ja ehtii, tekee niitä hommia... ja toinen auttelee jos pystyy.
      Mutt täydellistä vapaamatkustajaa mä en kyllä katselis... kovinkaan pitkään, uskoakseni.

      • Ihan hyvältä toi sun "jako" vaikuttaa, siinä on kuitenkin järki mukana.


      • munadigitaalikello

        Munakello, kuulostaa kivuliaalta kidutusvälineeltä.


    • Nykyään on niin paljon sinkkuja, ettei tuolla ole väliä.

    • kotityöhousut

      No perinteisen kaavan mukaan ei nykyään tosiaan oikein voikaan elää, jos miettisi vaikka , että ostaa omakotitalon yhdessä ja vaikka siinä olisi mitkä puulämmitykset hyväänsä, niin miehellä pitäisi olla ministeriluokan työpaikka, että voisi koko lystin työllään ylläpitää. Kotiäidiksi nainen harvoin pystyy jäämään. Tietenkin voisi optimaalisella lapsenpukkausmenettelyllä noin 6 vuotta olla kotonakin...

      Minusta paras menettely on se, että jokaisen homman tekee se, joka sen parhaiten hallitsee ja osaa. Osaan pestä pyykkiä, laittaa ne kuivumaankin, mutta se viikkaus ei vaan ole mun laji. Tai ruuanlaitto ihan viimeisenpäälle, tai leipominen. Ompeluksetkin onnistuu, mutta veikkaan, että aikamoni nainen senkin hallitsee paremmin, noin siis keskimäärin. Lapsenhoidon osaan hyvin itsekin, ihan syöttöhommista vaipanvaihtoon, eikä sellainen olisi kuin itseltä pois, jos en osallistuisi, lapsetkin on pieniä vaan kerran.

      Noista roolitetuista töistä ei kannattaisi ottaa niin tarkkaan mitään numeroa, mutta siitä kannattaisi pitää kiinni, että kaikki yhteiset hommat tehtäisiin mahdollisimman tasaisesti, että jäisi sitä yhteistä aikaa. Sehän on jollekin pariskunnalle tärkeintä aikaa, mitä ei saisi unohtaa. Kahdenkeskinen aika, vieläpä ihokontaktin kanssa (seksi) on yhteyttä vahvistava kokemus kummallekin, millä saa tunteisiinkin tasapainoa ja vastavuoroisuus toimii kaikessa, kun puhe toimii oikein, eikä asiat mene ns. ihon alle silloin. Joskus yhteistä aikaa kannattaa ihan suunnitelmallisesti vaan järjestää, vaikka almanakkojen kanssa...se on todellinen ongelma parisuhteissa, ei niinkään kuka tekee mitä...minusta.

      • nainen.mieheksi.syntynyt

        entä poranterän laitto porakoneeseen tai nainen kysyy voitko laittaa moottorisahan käymään vai vaihdatko vaippaa suosiolla tai kun pitäisi mennä tankkaamaan auto niin sanot nainen mene sinä tankkaamaan niin minä syötän ja yritän imettää vauvaa ja viikkaan samalla peti vaatteet


      • hankioikeatmunat
        nainen.mieheksi.syntynyt kirjoitti:

        entä poranterän laitto porakoneeseen tai nainen kysyy voitko laittaa moottorisahan käymään vai vaihdatko vaippaa suosiolla tai kun pitäisi mennä tankkaamaan auto niin sanot nainen mene sinä tankkaamaan niin minä syötän ja yritän imettää vauvaa ja viikkaan samalla peti vaatteet

        No nainen osaa taatutsti tankata auton siinä missä mieskin...tankin luukku auki ja polttoainetta tankkiin. Ja jos ei osaa porakoneeseen laittaa terää kiinni, niin tuskin tarvitsee poratakaan mitään. Ja jos ei saa moottorisahaa käyntiin, niin miksi sitä pitää sitten sahaillakkaan? Tietenkin jos haluaa, niin voihan sen opettaa... Ei se kovinkaan sukupuolisidonnaista ole, että kuka niitä hommia mitenkin tekee. Sinulla vaan on alemmuuskompleksi, että mies on tarpeeton, jos ei tee stereotyyppisiä miestenhommia suhteessa, vaan nainenkin niihin pystyy....


      • olen.vain.ätmi
        hankioikeatmunat kirjoitti:

        No nainen osaa taatutsti tankata auton siinä missä mieskin...tankin luukku auki ja polttoainetta tankkiin. Ja jos ei osaa porakoneeseen laittaa terää kiinni, niin tuskin tarvitsee poratakaan mitään. Ja jos ei saa moottorisahaa käyntiin, niin miksi sitä pitää sitten sahaillakkaan? Tietenkin jos haluaa, niin voihan sen opettaa... Ei se kovinkaan sukupuolisidonnaista ole, että kuka niitä hommia mitenkin tekee. Sinulla vaan on alemmuuskompleksi, että mies on tarpeeton, jos ei tee stereotyyppisiä miestenhommia suhteessa, vaan nainenkin niihin pystyy....

        olet selvästi jännämies


      • peruskauraa
        olen.vain.ätmi kirjoitti:

        olet selvästi jännämies

        No ihan tavallinen mies. Ei kenenkään pitäisi jossain parisuhteessa alkaa miettimään omaa "roolia"..Parisuhteessa pitää olla "me", ei minä ja nainen, tai minä ja mies....
        Arvostaa itseään ja kumppaniaan...


      • nainen.mieheksi.syntynyt kirjoitti:

        entä poranterän laitto porakoneeseen tai nainen kysyy voitko laittaa moottorisahan käymään vai vaihdatko vaippaa suosiolla tai kun pitäisi mennä tankkaamaan auto niin sanot nainen mene sinä tankkaamaan niin minä syötän ja yritän imettää vauvaa ja viikkaan samalla peti vaatteet

        Onpas vaikeaa tuo poranterän laitto..🤣


      • trolli
        hankioikeatmunat kirjoitti:

        No nainen osaa taatutsti tankata auton siinä missä mieskin...tankin luukku auki ja polttoainetta tankkiin. Ja jos ei osaa porakoneeseen laittaa terää kiinni, niin tuskin tarvitsee poratakaan mitään. Ja jos ei saa moottorisahaa käyntiin, niin miksi sitä pitää sitten sahaillakkaan? Tietenkin jos haluaa, niin voihan sen opettaa... Ei se kovinkaan sukupuolisidonnaista ole, että kuka niitä hommia mitenkin tekee. Sinulla vaan on alemmuuskompleksi, että mies on tarpeeton, jos ei tee stereotyyppisiä miestenhommia suhteessa, vaan nainenkin niihin pystyy....

        Poranterän vaihto...? Kyllä moottorisahan terän teroitus, tai koko terän vaihto toiseen (uuteen teroitettuun terään, teroituspalveluakin voi käyttää!) on vaikeampia... ja nainenkin ne oppii, jos vain on halua opetella.

        Jos moottorisahan käynnistyksessä on erityisiä vaikeuksia, olis varmaan aika viedä se huoltoon tai vaihtaa toimivaampaan työkaluun. Tosin käynnistyksessä ja sahan käyntiin saattaa vaikuttaa; ... polttoaineessakin saattaa olla se vika! =)
        Epäkuntoisilla työkaluilla ei kukaan ole mestari suorittaja, ei mieskään!


      • pitkätukka-68
        nainen.mieheksi.syntynyt kirjoitti:

        entä poranterän laitto porakoneeseen tai nainen kysyy voitko laittaa moottorisahan käymään vai vaihdatko vaippaa suosiolla tai kun pitäisi mennä tankkaamaan auto niin sanot nainen mene sinä tankkaamaan niin minä syötän ja yritän imettää vauvaa ja viikkaan samalla peti vaatteet

        Mun likan äitee läks kun tyttö oli puolivuotias. Työpäiväni hän ajan vahti vauvaa, muuten sinappikone (ja isosiskonsa) oli mun vastuulla. Puoli vuotta siitä niin siirryttiin vuoroviikkoihin.

        Osaan ainakin lastenhoidon ja lasten vaatehuollon- ja ostokset siinä missä naisetkin.

        Oli tosiaan elämän parasta aikaa.

        .

        Remonttireiska en ole, mutta harvoin on tullut vastaan työkalu jota en osaisi käyttää.


    • pikkusöpövartija

      Minulla on eräs hauska ihastuksen kohde: vartija-tyttö, joku, aika söpö, mutta voi olla voimakaskin.

    • lksdjkfklskfjls

      Naisella on vain kaksi hommaa johon hän katsoo velvollisuudekseen osallistua eli suklaan syöminen ja sohvalla piereskely. Kaikki muu kuuluu miehelle.

      • Niih

        Unohdit lahnan näyttelemisen.


    • Miestenhommaa

      painavat asiat

      • pitkätukka-68

        Fysiikkahomma. Justiina varmaan hallitsisi paremmin raskaat hommat ku Pekka P.


    • Mielestäni töiden jakaantumisessa ei ole kyse tasa-arvosta. Paremminkin kyvyistä.

      Esim meillä kyllä molemmat tekee mainitsemiasi perinteiseksi laskettuja miesten ja naisten töitä. Paitsi itse en rakenna. Puolisoni osaa sen paremmin. Eikä puolisoni osaa todennäköisesti tehdä hyytelökakkua. Mutta on sula mahdottomuus ehtiä joka paikassa tekemään hommia, jos niitä aletaan kovasti roolittamaan.

      Jaksan ihmetellä tätä inisemistä töiden jakaantumisesta. Tekisivät yhdessä. Se on nimittäin kivempaa.

      • "Jaksan ihmetellä tätä inisemistä töiden jakaantumisesta. Tekisivät yhdessä. Se on nimittäin kivempaa."

        Itseasiassa nimenomaan tuosta inisemisestä tuo avaus lähtikin. Ei suinkaan siitä että pitäisi tarkkaan rajata vaan siitä että naisilla juurikin on tapana vaatia että miehen pitää osallistua kun taas miehet harvemmin on naista vaatimassa kuitenkaan mukaan mihinkään miestyöhön.


      • kysymysmerkkejä
        Harmaaritari kirjoitti:

        "Jaksan ihmetellä tätä inisemistä töiden jakaantumisesta. Tekisivät yhdessä. Se on nimittäin kivempaa."

        Itseasiassa nimenomaan tuosta inisemisestä tuo avaus lähtikin. Ei suinkaan siitä että pitäisi tarkkaan rajata vaan siitä että naisilla juurikin on tapana vaatia että miehen pitää osallistua kun taas miehet harvemmin on naista vaatimassa kuitenkaan mukaan mihinkään miestyöhön.

        Mikset pysty itse niihin naisten vaatimuksiin?


      • kysymysmerkkejä kirjoitti:

        Mikset pysty itse niihin naisten vaatimuksiin?

        Tottakai pystyn mutta minusta lähtökohtana inhottavaa että meiltä miehiltä vaaditaan jatkuvasti kaikenlaista kun taas me miessukupuoli ollaan hyvin vaatimattomia.


      • heikomman.oikeus
        Harmaaritari kirjoitti:

        Tottakai pystyn mutta minusta lähtökohtana inhottavaa että meiltä miehiltä vaaditaan jatkuvasti kaikenlaista kun taas me miessukupuoli ollaan hyvin vaatimattomia.

        Heikompi saa vaatia vahvemmalta.


      • heikomman.oikeus kirjoitti:

        Heikompi saa vaatia vahvemmalta.

        Nykyäänhän naiset mielellään esittää olevansa niitä vahvoja.


      • Nainen39vee
        Harmaaritari kirjoitti:

        "Jaksan ihmetellä tätä inisemistä töiden jakaantumisesta. Tekisivät yhdessä. Se on nimittäin kivempaa."

        Itseasiassa nimenomaan tuosta inisemisestä tuo avaus lähtikin. Ei suinkaan siitä että pitäisi tarkkaan rajata vaan siitä että naisilla juurikin on tapana vaatia että miehen pitää osallistua kun taas miehet harvemmin on naista vaatimassa kuitenkaan mukaan mihinkään miestyöhön.

        "Itseasiassa nimenomaan tuosta inisemisestä tuo avaus lähtikin. Ei suinkaan siitä että pitäisi tarkkaan rajata vaan siitä että naisilla juurikin on tapana vaatia että miehen pitää osallistua kun taas miehet harvemmin on naista vaatimassa kuitenkaan mukaan mihinkään miestyöhön. "

        No mitä sitten? Nämä naiset eivät tykkää hoitaa yksin kotitöitä. Jos mies kokee ongelmalliseksi osallistua, niin sitten täytynee keskustella, että miten ongelma ratkaistaan, vai ollaanko kenties väärän ihmisen kanssa parisuhteessa. Parisuhteessa se yhteinen arki kuitenkin pitää muodostaa yhdessä, sellaiseksi että siihen ollaan mahdollisimman tyytyväisiä. Jos kaikille ei sovi se vanha järjestys, että nainen hoitaa siivouksen ja ruuan ja mies kuittaa osallistumisensa renkaiden vaihdolla, niin sitten se ei sovi. Olisiko miehelle ok vaihtaa osia päittäin ja hoitaa itse ne siivoukset ja ruuanlaitot, jos nainen haluaisikin vuorostaa hoitaa renkaiden vaihdon? Jos ei ole ok, niin miksi?


    • Riiiiiiiiii

      Ihmiset asuvat kaupungeissa aika paljon kerrostaloissa. Kerro mulle miten mies joutuu niissä puunkaatoon tai pihakiveysten laittoon?
      Ja kuka nykyään korjaa omaa autoaan, eihän niitä enää pysty korjaamaan.
      Kerran vuodessa tehtäviä töitä ei voi edes laskea samaan kuin niitä jokapäiväisiä ja -viikkoisia jotka on pakko tehdä eli siivous, tiskaus, pyykkäys ja ruuanlaitto sekä lukuisia muita joita ei edes huomaa jos ei itse tee. Renkaat vaihdetaan 2 kertaa vuodessa rengasliikkeessä eikä puita kaadeta kuin joskus harvoin ja itse soitin viimeksi metsurille.
      Jos haluat rakentaa itse talosi on se oma valintasi. Oletko maalta? Minkälainen mies ei halua hoitaa omia lapsiaan?

      • niimpä.niin

        "Minkälainen mies ei halua hoitaa omia lapsiaan?"
        Tietysti sllainen joka haluaa viimeiset elinvuotensa viettää vanhainkodissa yksinäisenä, jota kukaan ei käy katsomassa.


    • NainenRuudunTakaa

      Kyllähän ne elämän perusasiat kuten siivous, pyykkäys, ruuan hankinta ja laitto jne kuuluu ihan kaikille perheessä. Ideaalitapauksessa suht tasan ja taipumusten mukaan jakautuu myös ne metatyöt eli sen miettiminen miten ja koska asiat tehdään, niin että hoituvat niin että kaikilla on viihtyisää ollla kotona.

      Sikäli on eduksi, jos esim. käsitykset siisteydestä menee suht' yksiin.

      • sklkdjfksdkjfsl

        siitähän se riita yleensä tuleekin kun neuroottiset naiset yhden pölyhiukkasen nähtyään vaativat että nyt heti paikalla on ruettava suursiivoukseen vaikka miestä ei yksi pölyhiukkanen haittaa mitään.
        Siivotkoon se jota kerran asia haittaakin! Tai menköön psykiatrille korjauttamaan neuroosinsa...


      • hohhoijaa
        sklkdjfksdkjfsl kirjoitti:

        siitähän se riita yleensä tuleekin kun neuroottiset naiset yhden pölyhiukkasen nähtyään vaativat että nyt heti paikalla on ruettava suursiivoukseen vaikka miestä ei yksi pölyhiukkanen haittaa mitään.
        Siivotkoon se jota kerran asia haittaakin! Tai menköön psykiatrille korjauttamaan neuroosinsa...

        Noin neuroottisia tapauksia ei ole edes olemassa.
        Taitaa se sinun "yksi pölyhiukkanen" oikeasti tarkoittaa kahden viikon likakerrostumaa.


    • totanoinnii

      Kerropas nyt meille kaikille kuinka usein se mies siellä kerrostalossa oikein joutuu sitä kerrostaloa maalaamaan, polttopuita pilkkomaan, lumia kolaamaan, pihakiveystä laittamaan, puita kaatamaan, taloa rakentamaan?

      Minä veikkaan, että melkoisen härdellin äijä saa aikaan, jos sekaantuu noihin kiinteistönhoitofirman töihin. Ja mihin ihmeeseen se niitä polttopuita oikein rustaa, kun ei ole takkaakaan? Puita jos menee taloyhtiön pihasta kaatamaan, niin kovat rapsut joutuu tuhotyöstään maksamaan. Autoaan voi joutua korjaamaan, jos ajaa niin vanhalla koslalla, että sellainen onnistuu. Uusiin autoihin ei saa tavis mennä koskemaan, vaan ne on vietävä alan liikkeeseen.

      Tuossa läheisellä omakotialueella muuten on kaksikin perhettä, joissa ruohonleikkuu ja lumenkolaus näyttävät olevan pelkästään emännän hommia. Kummassakaan talossa en ole kymmnen vuoden aikana kertaakaan nähnyt isännän noita töitä tekevän.

      • mind.Ur.own.business

        Kymmenen vuotta jaksanut kytätä naapureitaan niin että osaa tehdä noinkin tarkan raportin heistä... mitä Stasi ja DDR sinussa menettikään...


      • totanoinnii
        mind.Ur.own.business kirjoitti:

        Kymmenen vuotta jaksanut kytätä naapureitaan niin että osaa tehdä noinkin tarkan raportin heistä... mitä Stasi ja DDR sinussa menettikään...

        Ei tartte kytätä. Sen näkee kyllä, kun ulkona käväisee vaikka kauppareisulla.


    • ahdistaa

      Eiköhän nainen ota tämänkin asian huomioon kun valitsee kumppaniaan suuresta tarjolla olevasta joukosta. Jos hän haluaa sisätöitä tekevän miehen, hän valitsee vähän pehmeämmän vaihtoehdon. Karskia remonttimiestä etsivä nainen ottaa jonkun sänkileuan jolla on isot kyynärvarret. En usko että miehellä on paljon mahdollisuuksia vaikuttaa asioihin - kaikki on päätetty meidän puolesta koska meillä ei ole valinnanvaraa. Olemme kuin pandat eläintarhassa.

    • lazyz

      Empä tiedä, minusta on ihan kivaa osata ja tehdä muutakin kuin kotitöitä ja lastenhoitoa. Mä olen opetellut elämään niin, että pärjään yksinänikin. Mutta parisuhteessakin teen kaikkea mitä suinkin osaan ja kykenen.

      Ei ole nk. naisten ja miesten töitä, on töitä jota tekee se joka osaa ja pystyy ajan ja taitojen puitteissa.😊👍

      • lazyz

        Voin ihan mielelläni luoda lumet ja siivota auton, raivata pensasleikkurilla pensaat yms. kun mies tekee pitsoja ja kääretorttuja samalla tuvassa lasten kanssa. Toimii se hyvin niinkin! Kokemusta on. 😃


      • naiset.tiedetään
        lazyz kirjoitti:

        Voin ihan mielelläni luoda lumet ja siivota auton, raivata pensasleikkurilla pensaat yms. kun mies tekee pitsoja ja kääretorttuja samalla tuvassa lasten kanssa. Toimii se hyvin niinkin! Kokemusta on. 😃

        Niinhän sinä NYT sanot mutta tosiasiassa haluaisit vain löhötä sohvalla suklaata syöden ja piereskellä remakasti ja nauraa niille törähdyksille sillä aikaa kun mies joutuisi tekemään kaiken muun.


      • mjhdfg
        naiset.tiedetään kirjoitti:

        Niinhän sinä NYT sanot mutta tosiasiassa haluaisit vain löhötä sohvalla suklaata syöden ja piereskellä remakasti ja nauraa niille törähdyksille sillä aikaa kun mies joutuisi tekemään kaiken muun.

        Kaikki naiset eivät ole sinun äitisi kaltaisia. (Muistahan sinulla ei ole kokemusta.)


    • Naisetekeekuvaanviittii

      Tulee osallistua? paremminki pitäis aika-ajoin tarkistaa/sopia työt joihin kukin tulee osallistumaan. Vaihtoehtoina on myös ostaa tai jättää tekemättä. Tilanteethan voi muuttua. Itse vaihdoin autonrenkaani, mutta nykyisessä käsiteltäväkseni liian painavat renkaat. Lähipiirin sadevesirännejä olen käynyt putsaamassa monena syksynä. Sokeripalani olen itse sohinut. Nurmikoita en allergisena ajele. Lumitöitä olen tehnyt avustuksenakin parissa paikkaa - käy kuntosalista. Osaan kokata ja leipoa, mutta harvoin herkkuja tarvis - syömiset rajoittunutta. Pihatalkoissa kiipeilen grillikatoksen päältä roskat, kun muita huimaa. Mikä näistä ei olis naiselle sopivaa? Vaatteetkin osaan silittää ja sukkani kutoa. (Maitosuklaata meni joskus kuin leipää, mutta enää suolet ei kestä ja sohvaa ei ole ikinä vielä ollutkaan)

    • Ei taida minulla oikein olla taloudessa naisten töitä. Itse kun kaikki tekee ja vielä tietyllä tavalla niin olisi sitten kompromissien tekemistä jos toinen on tottunut tekemään eri tavalla. Toki äkkiähän kompromisseihin tottuu ja kyllä minä senkin kestän jos toinen tekee asiat fiksummin.

      Ehkä se olisi meillä naisen homma että puhuu tytöille asioista joista molemmat tietävät. Jos tyttö sanoo että tarvii ripsientaivuttimet niin voi mennä sitten naisen kanssa ostoksille ettei tarvi taas kysyä isältä että miksi sinä parkkeerasit rautakaupan eteen jos hän tarvii ripsientaivuttimet.

      • simple.logic

        ripsientaivuttimet = työkalu, ehkä jopa erikoistyökalu => työkaluja löytyy rautakaupasta. Mennään miehissä ostamaan työkaluja, samalla tytölle ripsentaivuttimet.


    • Haluaisin, että tehtäis yhdessä. Kumpikin voi yrittää kaikkea.

    • Tähän.vielä.mennään
    • wanhaämmä

      Ei sellaisia enää ole. Se tekee joka osaa ja tykkää. Multa sujuu kaikki tarpeelliset "miestentyöt" ja "naistentyöt" samaten. Ja jollei suju tai ei huvita, ostan työn ammattilaiselta. Tai jätän tekemättä :)

    • Nainen39vee

      "...kumppanin tulee nykyään osalllistua?

      Tuli vaan mieleen tasa-arvosta että kuinkahan se oikeasti menee nykypäivänä? Ennen vanhaanhan on ollut aika selkeäkin työnjako mutta nykyään varsinkin nainen odottaa miehen hoitavan osansa omista hommistaan.

      Itse ainakin kun mieltin naisen kotitöitä eli siivous, ruuanlaitto, tiskikoneen täyttö, lasten hoito jne, niin nuo kaikkihan menee nykyään niin että miehen on ehdottomasti hoidettava osansa eli vähintään puolet niistä. Ehkä joku leipominen on semmoinen juttu johon nainen ei ole miestä vaatimassa mukaan.

      Miesten hommista taas jos ajatellaan auton korjaus, talon maalaaminen, polttopuiden pilkkominen, lumien kolaaminen, pihakiveyksen laitto, puiden kaataminen, talon rakentaminen jne. niin harvemmin olen kuullut että miehet olisi vaatimassa naista hoitamaan osansa niistä."

      Voi kuule. Lapsiperheessä on vain vino pino tehtäviä asioita, joiden sisällöt vaihtelevat vuodenajasta ja tilanteesta riippuen. Jos yhden viikon aikana toinen lapsi on sairaana, toinen pitäisi kuljettaa harrastukseen, pitäisi siivota ja laittaa ruokaa, niin ei siinä kyllä toimi sellainen, että vain toinen vanhempi hoitaa kaiken ja toinen sitten vetoaa siihen, että "teinhän minä viime talvena lumityöt". Ja jos tässä olisi lisänä vielä ne lumityöt, niin ei sillä yhdellä pihatien kolaamisella voi kuitata koko viikon osallistumista.

      Kerrostalossa tosiaan noita mainitsemiasi töitä ei ole, ja nykyisin aika harva edes rakentaa itse talonsa. Ja kyllä entisaikaankin koko perhe siihen talonrakennukseen osallistui - ei mies yksin sitä mökkiä pykännyt pystyyn. Eikä missään historian ajassa tavallisen kansannaisen päivä ole kulunut vain ruokaa laittaessa ja lapsia hoitaessa. Kyllä siellä on oltu kaskimetsässä ja heinäpellolla ihan rinta rinnan talon miesväen kanssa. Ja varakkaammissa perheissä sitten taloudenhoitaja tai piika teki kotityöt.

      Ja mikä ihmeen polttopuiden pilkkominen? Nykyisin tätä taitaa vastata sähkölaskun maksaminen, ja siihen nyt menee 20 sekuntia, mahdollisella suoraveloituksella ei sitäkään :D :D :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      57
      4230
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2891
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      132
      2175
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1896
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      64
      1383
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1177
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1066
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1049
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      87
      1048
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1012
    Aihe