Ei taaskaan yöllä uni tullut

päässä velloi kuvat hullut
turvauduin mä koneen taikaan
siirryin jälleen keskiaikaan.

On Salemissa noitavainot
syytetyillä raskaat painot
kiinnitetty kiinni nilkkaan
alistua saavat pilkkaan.

Kuin markkinat ois kylään tullut
irti päässeet kaikki hullut
kostonhimo täällä herää
vihamiehet yhteen kerää.

Tuomio kun tulee eteen
upotetaan kylmään veteen
epäilty ei koskaan voita
pintaan nousee aina noita.

Pilkkahuudot yössä kaikaa
julmaa on tää keskiaikaa
hirttoköydet, mestauslavat
puuttuu heiltä ihmistavat.

Teilipyörät, kuumat tangot
teroitetut hiilihangot
luita murskaa piinapenkki
niskan taittaa nahkalenkki.

Kuolee täällä noidat sadat
kylmenevät taikapadat
totuutta ei kukaan puhu
taikavoimat pelkkä huhu.

Nään seinän, missä ovi on
sen takaa löydän rovion
näky täysi painajainen
liekeissä on vanha nainen.

Tuskissaan hän kirkuu ääneen
huomaan hänen yksin jääneen
huudot kuuluu kylänväen
nauttivan sen siitä näen.

Pian ihmissoihdun liekit peittää
mua kohti katseen heittää
pirullinen kiirii ääni
tunkeutuu se sisään pääni.

Mä aikakoneen luukun suljen
omaan aikaan täältä kuljen
kotiini kun vihdoin saavun
verisen nään ylläin kaavun.

Totuutta en täysin kiellä
matkallani ajan tiellä
vajotessaan hiiliin kuumiin
noita valtas uuden ruumiin.

10

432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vfihimfs

      keskiajalla ja viel myöhemminkin ihmisiä syytettin ja tuomittiin noituuden harjoittamisesta kuolemaan polttorovioissa tai hirttotuomiolla - saattoipa pyoveli kaulankin katkaista vanhojen linnojen muurit kertovat ikiaikaisia tarinoita maan kansalaisten kohtaloista kuten balladitarinaa aikoinaan esitti laulajatar Annikki Tähti - kaino vienan neito muurattiin syyllisenä linnan tyrmän sisälle kokemaan tuskallinennkuolema koska oli avannut linnanportit vihollisena pidetylle ihalijalleen.
      Minäkin olen aina ollut kymynenäinen ja noita-akaksi nimitelty koko ikäni koska satujen piirroksissa kuvat jokseenki aina saman tyyppisiä - toi sielusta sieluun livahtaminen varmaan aika erikoinen kyky ihmisillä jos sellaista esiintyy - ja missä, mnkälaisten asioiden yhteydessä joutuu taikauskosta syytettyjen penkille
      kun olin nuori - ihmisten seksuaalisuus oli syntilistoilla aina eka merkintä.

      • Tosivaitaru

        Eikö se neito muurattu linnan seinään kun hän ei paljastanut mielitiettynsä avanneen portit viholliselle? Neidon kyynelistä kasvoi seinään pihlaja (?), joka myrsky-yönä katsesi ...

        Olen kuunnellut biisiä penskana kauhun sekaisin tuntein ja monta vuosikymmentä myöhemmin se lähti yht'äkkiä soimaan päässä kun kiipeilin ylös ja alas Olavinlinnan kapeita kivirappusia. Opas ei osannut kertoa olisko sellainen tapahtuma sattunut siinä linnassa.


    • Huihirrrveetä

      Onhan se taas hieno ja hyvä runokertomus, mutta ei meitsillekään kyllä yöllä uni tulisi jos tuollaisia juttuja mielessä hautoisin.

    • Hieno kertomus minuuden ja itseyden kohtaamisesta.

    • Ymmärtämätön

      En ymmärtänyt runoa. Mitä sillä halutaan kertoa?

    • diggari

      En halua toistaa itseäni, joten tyydyn sanomaan, että pidin erityisesti positiivisesta lopusta.

      • Bengalitikku

        Olipa kuvaus.
        Onhan tässäkin ajassa kaikenlaista.
        Olen itse miettinyt, kun puolustaa omaa kantaansa ja ilmaise, ettei pidä jonkun toisen sanoista, ajatuksista, menettelytavoista, kiivaastikin, niin milloin on ottanut sen pienen askelen ja on muuttunut noidaksi.
        Voisihan olla, että toisessa ajassa porisisin padassa.


      • Bengalitikku

        Tämä oli siis menneisyydenmiehelle. Pidän näistä runoista.


    • odottava

      Saammeko kuulla elämänmyönteisempääkin tekstiä sinulta, mies, kukaties.

    • kylmätotuus

      "Jenkkiläänhän" tuo kertomuksesi sijoittuu.
      Onnistuit jälleen kerran kuvaamaan sanoillasi tilannetta, johon voin eläytyä.
      Kiitos!

      Tänäänkin ihmiset, jotka poikkeavat normeista tai uskaltautuvat sanomaan eriävän mielipiteensä asioista julkisesti, tuomitaan.
      Ei heitä polteta enää roviolla, vaan media tekee heistä hakkelusta. Siis mikään ei ole muuttunut vuosisatojen aikana.

      Ei tarvitse mennä yhtään tätä palstaa kauemmaksi, kun tuon "lynkkaamisen" havaitsee.

      https://www.youtube.com/watch?v=5l0BwIrWR0Q

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe