Viikonloppuna sairastuminen

Yttap

Teen vuorotyötä, jossa työtä myös viikonloppuisin. Sairastuin vapaapäivänä perjantaina korkeaan kuumeeseen, 38,5C joka jatkui läpi lauantain korkeana. Työvuoro olisi ollut tänään sunnuntaina klo 12 alkaen maanantain puolelle klo 01:een saakka. Työterveyshuollon sopimus koskee myös vain arkipäiviä, viikonloppuina on ohjeistettu hakemaan sairaslaput terveyskeskuksesta. Soitin sitten terveyskeskukseen. Terveyskeskuksesta vastasi kiireisen oloinen sairaanhoitaja, jolle kerroin tilanteen, että olen kuumeessa ja tarttis tulla teekoossa käymään. Sairaanhoitaja sanoi puhelimessa, ettei kannata tulla koska lääkäriajat ovat täynnä. Ja että otat vain buranaa ja hän voi kirjoittaa tässä puhelimessa sen sairaslapun, ja sen voi tulla hakemaan kun on terve. Sanoin että työvuoroni menee maanantain puolelle, että tarvin tavallaan kaksi sairaspäivää. No tämä ei käynyt, vaan sairaanhoitaja sanoi että voi kirjoittaa vain yhden päivän kerrallaan, ja käski mennä maanantaina omaan työterveyteen. No, huomenna on sitten kiva mennä työterveyteen, varsinkin jos tämä kuume nyt alkaa tästä hellittää, ja huomenna ei ole enää mitään. Kiva sitten selittää työterveydelle, että tulin tänne siksi, koska...

Sitä vaan, että on tää meidän vuorotyöläisten viikonloppuna sairastaminen aika hankala juttu, sen sairaslapun saamisen kannalta. Tämäkin jos olisi tapahtunut arkena, niin olisin päässyt työterveyteen otille ja saanut sairaslaput ilman selittelyä, koska kuume. Toki kuumetta on vieläkin 37,7 ja heikko olo, mutta laskemaan päin on, ja hyvin todennäköisesti huomen aamupäivällä minulla ei ole enää kuumetta, kun menen työterveyteen. Nyt siellä sitten varmaan eivät minua usko, koska joudun asiaa selittämään.

Vieläkin ihmettelen, miksei siellä terveyskeskuksessa voida antaa kuin yksi päivä kerrallaan, siis sairaanhoitaja. Kuitenkaan ei ole minun vika, että työvuoro menee tunnin verran seuraavan kalenterivuorokauden puolelle.

2

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ai_jaa

Mun mielestä on aika luonnollista, että jos sun työvuoro alkaa klo päivällä 12 ja päättyy seuraavana aamuyönä klo 1, niin se päiväsaikaan kirjoitettu sairauslomalappu kattaa koko työvuoron. Ja jos sulla sitten maanantaina on jokin vuoro alkamassa johonki aikaan, niin sen osalta on sitten haettava uusi lappu työterveyshuollosta. Ei kesken työvuoron tarvitse lähteä uutta lappua hakemaan. Lappu kattaa koko vuoron.

Omituista sun jutussa on se, että puhut lääkäriajoista, sunnuntaisin on kuitenkin päivytysaikoja vain, päivystyksessä ei jaella lääkäriaikoja vaan potilaat otetaan sitä mukaan vastaan kuin ehditään.

• tydrftydfyjfthj

Hölmöintä tuossa on se että työnantaja vaatii heti sairauslapun jos on päivän tai pari kuumeessa. Itse tein jatkuvaa kolmivuorotyötä (siis viikonloppuisinkin) ja riitti kun ilmoitti pomolle olevansa sairaana. Vasta kun sairaus kesti pidempään, piti käydä lääkärillä.

Toinen juttu oli sitten ettei sairaaksi ilmoittauduttu kuin tosipaikassa koska työkaveri joutui jatkamaan sairastuneenkin työvuoron ja sai tietenkin isot ylityökorvaukset (kateuspointti).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Klaukkalan onnettomuus 4.4

Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes
      Nurmijärvi
      121
      5795
    2. Yleltä tyrmäävä uutinen

Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/74
      Luterilaisuus
      477
      1902
    3. Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.

Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk
      Maailman menoa
      22
      1276
    4. Pakko kertoa mies

Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti
      Ikävä
      111
      1233
    5. Sinä vain tulit elämääni

Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna
      Ikävä
      86
      1093
    6. Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?

Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.
      Ikävä
      48
      1005
    7. Miten koskettaisit häntä?

Miten lähestyisit jos hän olisi lähelläsi nyt..
      Ikävä
      64
      971
    8. Mitä ajattelet

Kaivattusi uskosta tai onko hän uskossa?
      Ikävä
      64
      916
    9. Tiesitkö mies

Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll
      Ikävä
      59
      885
    10. Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain

muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.
      Tuusniemi
      24
      884
    Aihe