Kuvitellaan että tulevaisuudessa nykyinen hybridi polttis/sähkis tulee olemaan "väärinpäin". Jos nykyistä hybridiä ajetaan lähinnä polttomoottorilla ja sähköllä lähinnä avustetaan, niin tulevaisuudessa täyssähköautossa on lisävarusteena myös heikohko polttomoottori avustamassa ladaten sarjahybridiin sähköä akkuihin. Suoraa mekaanista vetoa pyöriviin pyöriin ei siis ole vaan pikemminkin vain agregaatti.
Ideanan ei ole ajaa kuin enemmänkin hätätapauksessa pienen polttomoottorin puksuttaessa ja kenties sillä ei pääse kuin jotain 60km/h jos ajoakut on täysin loppu. Se laitetaan ajoissa jo päälle lataamaan akkuja esim. 50km ennen jos näyttää siltä ettei perille pääse kuitenkaan ennenkuin ajoakut ovat täysin tyhjät jolloin "tehonalennus" lyö päälle. Samoin polttiksen hukkalämpöä voisi hyödyntää lämmityksessä talvella JOS haluaa ajoakkujen kapasiteettia säästää jo heti liikkeelle lähdettäessä eli polttis puksuttamaan noin 5-15min jo heti alussa.... kuten webasto tavallisessa polttiksessa.
Olisin kuullut mielipiteitä miten tälläisen "hätälaturin" voisi autotehtaat tehdä autoihinsa. Mitä ongelmia siitä seuraisi? Jos se on iso ja tehokas niin painoa tulee taas lisää autoon syöden hieman ladattujen ajoakkujen tehoja kun suurempaa massaa pitää liikuttaa. Olen miettinyt että koko/teho suhteen voisi sitten asiakas itse valita että pitääkö sen avulla oikeasti myös ajaakkin pidempääkin matkaa vai riittääkö vain avustava lataus hiljaisemmalla nopeudella jos akut on oikeasti tyhjät. Parasta olisi jos hätälaturin voisi irroittaa tarvittaessa kokonaan jos siltä tuntuu eli ei ole pakko kuljettaa mukanaan ylimääräistä painoa.
Luonnollisesti polttis laturi on optimoitu tietylle kierrosluvulle ja auton tekniikan huomioiden, jotta polttoaineen kulutus ei olisi ihan hurjaa suhteessa hyötyyn. Tarvittaessa siinä olisi eko ja power moodit jos tarvitaan enemmän tehoa kulutuksesta välittämättä.
Uskon vahvasti että jos täyssähköautoa voisi myös tarvittaessa ladata kätevästi polttoaineen avulla, niin sellainen "hybridi väärinpäin" olisi tavallisten pulliaisten mieleen kun voisi tarvittaessa taittaa pidempiäkin matkoja jos siltä tuntuu eikä murehtia mahdollisia välilatauksia. Joskus matkan varrellakin voi sattua jotain yllättävää jolloin laskettua ajosähköä kuluukin hieman enemmän josta seuraa sitten lisästressiä miten matka sitten jatkuu kun ei pääsekkään perille auton omalla ajoakulla. Aina kun ei latauspisteet toimi tai on selvästi jonoa jo ennestään jolloin omasta latauksesta voisi olla hyötyä jos aikataulut painaa päälle.
Vai pääseekö vain helpommalla että pitää takakontissa laadukasta ulkopuolista aggregaattia polttoainekanisterin kera ja käyttää sitä hätälataukseen parkkipaikalla jos aivan pakko hyötysuhteesta ja takakontin ahtaudesta välittämättä jotta pääsee muutaman kilometrin päässä olevalle latauspisteelle?
Ladattava hybridi "väärinpäin" voittaa
6
137
Vastaukset
- iuuq43r
"tulevaisuudessa täyssähköautossa on lisävarusteena myös heikohko polttomoottori avustamassa ladaten sarjahybridiin sähköä akkuihin"
Tulevaisuus on nyt: BMW i3 range extender:issä tuollainen on. http://www.autowiki.fi/index.php/BMW_i3#Range_Extender - 9898yg
"Vai pääseekö vain helpommalla että pitää takakontissa laadukasta ulkopuolista aggregaattia polttoainekanisterin kera ja käyttää sitä hätälataukseen parkkipaikalla jos aivan pakko hyötysuhteesta ja takakontin ahtaudesta välittämättä jotta pääsee muutaman kilometrin päässä olevalle latauspisteelle?"
Oletko koskaan miettinyt sitä, että melkein tie kuin tie, niin siellä on sähköjohtotolppia 50m välein?
Teoriassa siis voisi sähköauton latauspisteen rakentaa 50m välein lähes kaikkien teiden varrelle, tosin vain toiselle puolelle. - HienoIdea
Kiinnostava idea.
Sorastaan niin mahtava, että Chevrolet aloitti sen toteuttamisen 2003 ja laittoi tuotteen myyntiin 2010 Volt nimellä. Suomessakin tuota sai Opel Ampera nimellä.
Voltin tekijätiimin kovalla rahalla rekrytoinut BMW puolestaan julkaisi jatkojalostetun BMW i3:n muutamaa vuotta myöhemmin.
Eikä tässä viekä kaikki, koko konseptin ideoi tuotteeksi asti Chryslerin insinööri vuonna 1972, mutta silloin se oli vielä liian radikaali-idea laajempaan käyttöön.
Ja tämäkään ei ole vielä tässä, koska herra Ferdinant Porsche teki ensimmäiset autonsa tämän idean mukaisesti jossain 1880-luvulla.
Eli saattaa olla, että idealla voisi olla käyttöä. Suurin ongelma lienee siinä että tuollainen auto rikkoo tulorakenteet (ei juuri huoltoja, ei tarvetta kalliille pikalataukselle => ei rahaa valmistajille tai kolmansille osapuolille => paska auto) - Hyrbiili
Toimii hyvin sähköpyörätuolissani.
0,7 kilowatin aggreaatti tuhisee kyydissä. Ja muutama laturi vaikka ilman akkuja ajoon. Akut laskevat päästöjä, vaikka en pistorasiaa löytäisi.
Virta ja lämpö riittää talvellakin. - vanha.juttu
Jos seuraisi aikaansa niin tietäisi että tämäkin idea on ollut autokaupoissa jo vuosia. Bemarilla niinkuin tässä jo on mainittukin.
Luin jo parikymmentä vuotta sitten amerikkalaisesta protosta, joka oli urheilullisen näköinen pieni coupé, vaikka sen huippunopeus oli vain 130 km/h. Kiihtyi kyllä asiallisesti.
Se oli periaatteessa puhdas sähköauto muistaakseni kineettisen energian takaisinlatauksella ja siinä oli pieni, halpa, kapseloitu kiinalainen dieselmoottori pyörittämässä generaattoria, antaen sen verran virtaa, että täysin tyhjillä akuilla huippunopeus rajoittui n. 80 tuntikilometriin.
Latausmoottori kävi omia aikojaan ladaten akkuja tarpeen mukaan. Sähkö on suhteessa kalliimpaa Yhdysvalloissa, joten töpselilatausmahdollisuutta ei ollut.
Omasta mielestäni oli hyvin järkevä konsepti. Joku Chevrolet Volt on turhaan monimutkaistettuna liian kallis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1521616Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671596Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä671303En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311292- 441134
- 172958
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik102905Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60744Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42677Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke156675